T/855/321.
Az Országgyûlés
Önkormányzati és rendészeti |
|
Egészségügyi és szociális |
Gazdasági bizottságának |
Környezetvédelmi Bizottságának |
kiegészítõ ajánlása
a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetérõl és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésrõl szóló
T/855. sz. törvényjavaslat
v i t á j á h o z
(Együtt kezelendõ a T/855/294. számú ajánlással!)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Önkormányzati és rendészeti bizottsága (a továbbiakban: Önkormányzati bizottság) - elsõ helyen kijelölt bizottságként -, Egészségügyi és szociális bizottsága (a továbbiakban: Egészségügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, valamint a Környezetvédelmi bizottsága megvitatta a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetérõl és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésrõl szóló T/855. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/855/295-320. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
A törvényjavaslat és a módosító javaslatok elfogadásához - az elõterjesztõ álláspontja szerint - az Alkotmány 19/D. §-ára, a 19/E. § (1)-(3) bekezdésére és a 35. §-ára figyelemmel a jelenlévõ képviselõk kétharmadának igen szavazata szükséges.
Az ajánlás lezárásig a Környezetvédelmi bizottság a módosító javaslatokat nem tárgyalta.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
I.
"Az Országgyûlés az Alkotmányból, a nemzetközi egyezményekbõl eredõ feladatok, teljesítése érdekében, valamint az életet és a vagyonbiztonságot, a természetes és épített környezetet veszélyeztetõ természeti és civilizációs katasztrófák megelõzése és károsító hatásai elleni védekezés egységes irányítási rendszerének kialakítása és mûködtetése, továbbá a veszélyhelyzetben, illetve a katasztrófa sújtotta területeken alkalmazható szabályok bevezetése céljából a következõ törvényt alkotja."
Indokolás: Lásd a T/855/297. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"1. § [A katasztrófák elleni védekezés nemzeti ügy, az erre a célra létrehozott szervezetek, egységes irányításának megszervezése állami feladat.]
(1) Mindenkinek joga van arra, hogy megismerje a környezetében lévõ katasztrófával fenyegetõ veszélyforrásokat, valamint elsajátítsa a veszélyhelyzetben irányadó magatartási szabályokat, továbbá joga és kötelezettsége, hogy közremûködjön a katasztrófák elleni védekezésben.
(2) A katasztrófavédelem nemzeti ügy, a garanciák szavatolása az Országgyûlés feladata, a védekezés megszervezése és az egységes állami irányítás állami feladat."
Indokolás: Lásd a T/855/298. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"2. § (1) A katasztrófák elleni védekezést és következményei felszámolását az erre a célra létrehozott [szervek és a különbözõ] védekezési rendszerek mûködésének összehangolásával [,valamint a Polgári védelemrõl szóló 1996. évi XXXVII. törvény (a továbbiakban: Pvt.) alapján létrehozott polgári védelmi szervezet, a hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a hivatásos önkormányzati tûzoltóság,] az állami és az önkormányzati szervek, a gazdálkodó szervezetek, a fegyveres erõk, a rendvédelmi szervek és az állampolgárok [(a továbbiakban együtt: katasztrófavédelemben részt vevõk), továbbá az Országos Meteorológiai Szolgálat, az Országos Mentõszolgálat és az önkéntesen résztvevõ társadalmi szervezetek] közremûködésével kell biztosítani."
Indokolás: Lásd a T/855/299. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/E törvény alkalmazásában:/
" [d) Nemzetközi segítségnyújtás: külföldi államoknak az ENSZ-hez, a NATO-hoz, illetõleg nemzetközi szerzõdés alapján a Kormányhoz közvetlenül továbbított segítségnyújtási igénye alapján katasztrófák következményeinek felszámolásához nyújtott anyagok és információk átadása, illetve a mentéshez és a katasztrófa következményeinek a felszámolásához kiküldött eszközök és személyi állomány biztosítása.] "
Indokolás: Lásd a T/855/300. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/E törvény alkalmazásában:/
"e) Katasztrófa: a szükséghelyzet vagy a veszélyhelyzet kihirdetésére alkalmas, illetõleg az a minõsített helyzetek kihirdetését el nem érõ mértékû [olyan állapot vagy helyzet (pl. természeti, biológiai erõ, tûz okozta), amely emberek életét, egészségét, anyagi értékeiket, a lakosság alapvetõ ellátását, a természeti környezetet, a természeti értékeket olyan módon vagy mértékben veszélyezteti, károsítja, hogy a kár megelõzése, elhárítása vagy a következmények felszámolása az erre rendelt szervezetek számára elõírt együttmûködési rendben történõ védekezési lehetõségeket és különleges intézkedések bevezetését, valamint az önkormányzatok és az állami szervek folyamatos és szigorúan összehangolt együttmûködését, illetve nemzetközi segítség igénybevételét igényli] az életet, életfeltételeket, az anyagi javakat, a természetes és épített környezetet súlyosan károsító, vagy azokat jelentõsen veszélyeztetõ elemi csapás, ipari szerencsétlenség, vagy más pusztító hatású természeti, civilizációs eredetû rendkívüli esemény, amely ellen a védekezés az állami, az önkormányzati szervek, a társadalmi szervek összehangolt együttmûködését, és a különleges intézkedési rendszer megvalósítását igényli."
Indokolás: Lásd a T/855/301. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/E törvény alkalmazásában:/
"g) Katasztrófaelhárítási terv: [az emberi életben, anyagi javakban és a környezetben a katasztrófa veszélye, illetve a bekövetkezett katasztrófa esetére a mentés, a kimenekítés, valamint a károk enyhítésére a lakosság mentésére vonatkozó rendszabályok bevezetésére a végrehajtó szervezetre, a vezetésre, az adatszolgáltatásra vonatkozó terv] katasztrófa veszélyhelyzetben, valamint katasztrófa elleni védekezésben azon dokumentumok összessége, amelyek alapján az élet, az anyagi javak és a természeti értékek mentését szervezik, megvalósítják, irányítják, továbbá tartalmazza a foganatosítani szükséges különleges intézkedéseket, továbbá mindennek a megvalósításához a személyi, szervezeti, tárgyi feltételeket."
Indokolás: Lásd a T/855/302. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/E törvény alkalmazásában:/
"i) Katasztrófa sújtotta terület: az a terület, ahol a katasztrófa károsító hatása érvényesül, vagy érvényesült és a katasztrófa elleni védekezés vezetõje azt ideiglenesen, vagy [és ezt] a Kormány kinyilvánítja."
Indokolás: Lásd a T/855/303. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"j) Katasztrófa által veszélyeztetett terület: az a terület, ahol és amelyen katasztrófa veszély fenyeget, annak károsító hatása érvényesülhet."
Indokolás: Lásd a T/855/304. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"w) Veszélyes létesítmény:[ az üzemeltetõ irányítása alatt álló teljes terület, ahol jogszabályban meghatározott küszöbérték feletti mennyiségben veszélyes anyagokat állítanak elõ, tárolnak, dolgoznak fel, vagy más módon vannak vagy lehetnek jelen egy vagy több üzemben, beleértve a közös vagy kapcsolódó infrastruktúrákat vagy tevékenységeket.] Olyan, az üzemeltetõ irányítása alatt álló, területrész (gép, épület technológia) melyben veszélyes anyagok elõállítása, felhasználása, szállítása vagy tárolása történik. Ebbe beleértendõ a létesítmény kiszolgáló összes berendezés, szerkezet, csõvezeték, gépezet, szerszámok, iparivágány, kirakodórakpart, lefejtõállomások, raktárak vagy hasonló szerkezetek a létesítmény céljait szolgáló helyhez kötött, vagy lebegõ vízi létesítmények.
Indokolás: Lásd a T/855/312. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/5. § A Kormány a katasztrófák elleni védekezésre való felkészülés és a katasztrófák megelõzése érdekében:/
"e/ létrehozza az országos katasztrófavédelmi információs rendszert,"
Indokolás: Lásd a T/855/315. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal:- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/5. § A Kormány a katasztrófák elleni védekezésre való felkészülés és a katasztrófák megelõzése érdekében:/
"f) az éves költségvetésben javasolja a hazai és a nemzetközi segítségnyújtásra fordítható elõirányzat mértéké[re]t , "
Indokolás: Lásd a T/855/314. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal:- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"8. § Várható vagy bekövetkezett katasztrófa esetén a Kormány az Országgyûlés és a köztársasági elnök tájékoztatása mellett a következõ intézkedéseket teheti meg:"
Indokolás: Lásd a T/855/316. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal:- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/8. § Várható vagy bekövetkezett katasztrófa esetén a Kormány a következõ intézkedéseket teheti meg:/
"a) elrendeli a polgári védelmi szervezetek egyidejû alkalmazását, [az Országgyûlés és a köztársasági elnök tájékoztatása mellett,]"
Indokolás: Lásd a T/855/316. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal:- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"e) a tömeges emberi (családi, közösségi) tragédiák, veszteségek utólag történõ enyhítésére, ellensúlyozására, az ezen célokat szolgáló intézkedések, segélyek, illetõleg minden további humanitárius segítség koordinálására - vezetõje a szociális és családügyi miniszter,"
Indokolás: Lásd a T/855/310. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Egészségügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/(2) A belügyminiszter:/
"a) kinevezi, illetõleg felmenti a közvetlen irányítása alá tartozó BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság vezetõjét és [- egy vagy több -] két helyettesét,"
Indokolás: Lásd a T/855/306. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/Az illetékes miniszter és az illetékes országos hatáskörû szerv vezetõje felelõs az ágazati feladatkörébe tartozó terület katasztrófavédelmével kapcsolatos tervezõ, szervezõ, irányító tevékenységéért. Ennek keretében:/
"e) kijelöli az ágazat katasztrófavédelemben részt vevõ szerveit és a katasztrófavédelembe bevonható gazdálkodó, valamint állandó együttmûködésre alkalmas és helyi részvételnél átfogóbb tevékenységre is képes civil szervezeteket, meghatározza a katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladataikat. Jogszabály alapján intézkedik felkészítésük[re]rõl és a mûködési feltételeik megteremtésé[re]rõl."
Indokolás: Lásd a T/855/309. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Egészségügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"19. § A polgármester (a fõvárosban a fõpolgármester) az illetékességi területén irányítja és szervezi a felkészülés és a védekezés feladatait. Ennek keretében:
a) felelõs a települési, kerületi katasztrófaelhárítási tervek elkészítéséért, valamint a helyi lehetõségek figyelembevételével a védekezés feltételeinek a biztosításáért,
b) irányítja a védekezésre való felkészítést,
c) a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárt a katasztrófavédelem érdekében határozattal polgári védelmi szolgálatra kötelezi, illetõleg a területi, települési, kerületi és munkahelyi polgári védelmi szervezetbe, kiképzésre és gyakorlatra osztja be.
d/ kérelmezheti a Kormánynál, külön jogszabály alapján, települése katasztrófa sújtotta területté történõ nyilvánítását."
Indokolás: Lásd a T/855/318. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal:- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"(4) A társadalmi és karitatív szervezetek mûködésüket (mûködésük megkezdésének idejét és helyét) a megyeileg illetékes Védelmi Bizottság elnökének jelentik be."
Indokolás: Lásd a T/855/295. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"(3) Területi szervek a megyei igazgatóságok, amelyek alárendeltségében helyi szervként polgári védelmi kirendeltségek mûködnek. Budapest fõváros polgári védelmi szervezete közvetlenül a központi szerv alárendeltségében mûködik, helyi szervei a kerületi kirendeltségek. A megyei igazgatóságok ellátják a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok, az önkéntes és a létesítményi tûzoltóságok közvetlen szakmai felügyeletét."
Indokolás: Lásd a T/855/319. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal:- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"26. § (1) A BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság fõigazgatója vezeti a központi szervet[,] és két helyettesén keresztül a polgári védelem, valamint a tûzoltóság [irányítja a Fõigazgatóság] területi és helyi szervei mûködését és szakmai tevékenységét."
Megjegyzés:A kapcsolódó módosító javaslat a jelölést nem a törvényjavaslathoz képest használta.
Indokolás: Lásd a T/855/308. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/A központi szerv a BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság, amely önállóan gazdálkodó teljes jogkörrel rendelkezõ költségvetési szerv. A fõigazgató az alárendeltjei, az önkormányzati, a létesítményi, az önkéntes tûzoltóságok szakmai feladatainak végrehajtása érdekében:/
"e) létrehozza és mûködteti az országos katasztrófavédelmi információs rendszert, gondoskodik az egységes rendvédelmi-ügyeleti-riasztási információs rendszerrel való együttmûködésrõl."
Indokolás: Lásd a T/855/305. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/A központi szerv a BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság, amely önállóan gazdálkodó teljes jogkörrel rendelkezõ költségvetési szerv. A fõigazgató az alárendeltjei, az önkormányzati, a létesítményi, az önkéntes tûzoltóságok szakmai feladatainak végrehajtása érdekében:/
"f) szükség esetén biztosítja a nemzetközi segítségnyújtásra kijelölt szervek rendelkezésre állását, illetve a külföldi állam katasztrófa sújtotta területeire történõ kijuttatását, szervezi a nemzetközi katasztrófa segítségnyújtás gyakorlati végrehajtását, a szállítmányok továbbítását és folyamatos kapcsolatot tart a nemzetközi katasztrófavédelmi szervezetekkel[,]. E tevékenységbe bevonja a Magyar Ökumenikus Szeretetszolgálatot, a Magyar Vöröskeresztet, a Máltai Szeretetszolgálatot, a Johanita Segítõszolgálatot, a Magyar Karitaszt, s azokat a nemzetközi karitatív szervezeteket vagy azok magyar tagozatait, amelyekre erre nézve elõzetesen a fõigazgatósággal megállapodást közöttek."
Indokolás: Lásd a T/855/296. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"A fõigazgató a 26. §-ban meghatározott jogkörében, a polgári védelmi, illetõleg a tûzvédelmi törvényekben meghatározottak, valamint a polgári védelmi és tûzvédelmi szakmaiság keretein belül:"
Indokolás: Lásd a T/855/307. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"(1) Veszélyes létesítményre építési engedély, használatba vételi engedély, továbbá veszélyes tevékenység megkezdésének engedélyezése csak a BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóságnak (a továbbiakban: hatóság), a Mûszaki Biztonsági Fõfelügyelet (a továbbiakban: MBF) szakhatósági hozzájárulásával kiadott engedélye alapján adható. Az engedélyhez az üzemeltetõnek a hatósághoz kérelmet kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell [a részletes környezeti hatásvizsgálatok alapján megszerzett érvényes környezetvédelmi engedély és] a biztonsági jelentés vagy elemzés egy-egy példányát."
Megjegyzés:A kapcsolódó módosító javaslat nem a törvényjavaslathoz, hanem az eredeti módosító javaslathoz képest használta a jelöléseket.
Indokolás: Lásd a T/855/313. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Egészségügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"29. § (2) Az e törvény hatálybalépésének napján már üzemelõ veszélyes létesítmény üzemeltetõjének a tevékenységét az e törvény hatálybalépését követõ harmadik év december 31-ig a hatóságnak be kell jelentenie, a továbbiakban e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy a bejelentéshez csatolni kell [az érvényes környezetvédelmi mûködési engedélyt,] külön jogszabály alapján a biztonsági elemzés vagy a biztonsági jelentés egy-egy példányát."
Indokolás: Lásd a T/855/311. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Egészségügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/52. § Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:/
"c) a védelmi bizottság elnökének és a polgármesternek katasztrófavédelemmel összefüggõ [részletes feladatait] és a katasztrófa sújtotta területté nyilvánítással, a katasztrófasegély nyújtásával kapcsolatos részletes feladatait,"
Indokolás: Lásd a T/855/320. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal:- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
II.
1. A T/855/294. sz. ajánlásban a Gazdasági bizottságnál állásfoglalást igénylõ (Restanciába tett) pontok:
|
Bizottság |
Elõterjesztõ képviselõje |
8. |
egyharmada sem támogatja. (változott) |
egyetért. |
73. |
egyharmada sem támogatja. |
nem ért egyet. |
74. |
támogatja. |
egyetért. |
78. |
támogatja. |
egyetért. |
159. |
támogatja. |
egyetért. |
168. |
támogatja. |
egyetért. |
181. |
támogatja. |
egyetért. |
2. A T/855/294. sz. ajánlásban az Önkormányzati bizottság pontosította állásfoglalást:
|
Bizottság |
Elõterjesztõ képviselõje |
5. |
egyharmada sem támogatja. |
nem ért egyet. |
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1999. május 19.
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., |
|
Dr. Kökény Mihály s.k., |
Dr. Latorcai János s.k., |
Dr. Illés Zoltán s.k. |