T/857/89.

Bizottsági módosító javaslat!

Dr. Áder János
az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Oktatási és tudományos bizottsága a Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a felsõoktatási intézményhálózat átalakításáról és a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról szóló T/857. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjeszti elõ:

A törvényjavaslat új 25. §-al egészül ki, a további számozás értelemszerûen módosul:

25. §

A felsõoktatási törvény 116. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

  1. Az egészségügyi felsõoktatási intézmények, a felsõoktatási szövetségek egészségügyi tagintézményei, illetõleg az egységes intézmények orvosi és egészségügyi karai és egészségtudományi centrumai (a továbbiakban: egészségügyi felsõoktatási intézmények) az egészségügy körébe tartozó feladatok ellátásában, az agrár felsõoktatási intézmények, a felsõoktatási szövetségek agrár képzést nyújtó tagintézményei, továbbá az egységes felsõoktatási intézmények agrár karai, agrár centrumai (a továbbiakban: agrár felsõoktatási intézmények) az agrárgazdaság körébe tartozó feladatok ellátásában a vonatkozó törvények és kormányrendeletek rendelkezései szerint vesznek részt, az azokban meghatározott finanszírozási feltételekkel.
  2. Az egészségügyi felsõoktatási intézmények az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral kötött finanszírozási szerzõdésben foglaltak szerint
  3. a/ egészségügyi szolgáltatást nyújtanak az ellátási területükhöz tartozó biztosítottak számára;

    b/ ellátják a jogszabályokból és a progresszív betegellátásból rájuk háruló feladatokat.

  4. Az egészségügyi miniszter ágazata tekintetében koordinálja és külön jogszabályban meghatározott kivételekkel finanszírozza az egészségügyi felsõoktatási intézményekben folytatott
  5. a/ egészségügyi betegellátó tevékenységet;

    b/ ágazati kutató-fejlesztõ tevékenységet - kivéve a 9/E. § (1) bekezdésében foglalt elõirányzatot;

    c/ regionális ellátási és egészségmegõrzõ tevékenységet.

  6. Az egészségügyi felsõoktatási intézmények részt vesznek a szakorvos-, a szakfogorvos-, a szakgyógyszerész-, klinikai szakpszichológus, népegészségügyi szakember képzésben és a továbbképzésben, beleértve a más felsõfokú végzettséggel rendelkezõk egészségügyi szak- és továbbképzését is. E képzéseket az egészségügyi miniszter koordinációval segíti.
  1. A földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter ágazata tekintetében koordinálja és - külön jogszabályban meghatározott kivételekkel - finanszírozza az agrárfelsõoktatási intézményekben folytatott
  2. a/ ágazati kutató-fejlesztõ tevékenységet, kivéve a 9/E. § (1) bekezdésében foglalt elõirányzatot;

    b/ a gazdálkodást segítõ szaktanácsadási tevékenységet és annak fejlesztését;

    c/ a növényi és állati járványos betegségeket megelõzõ tevékenységet és annak fejlesztését;

    d/ a vidék- és területfejlesztési tevékenységet.

  3. A (3), (4) és (5) bekezdésben foglalt miniszteri koordináció és finanszírozás a felsõoktatási intézmények oktatási-kutatási autonómiáját nem sértheti. Az autonómia megsértése esetén a felsõoktatási törvény vonatkozó rendelkezései szerint kell eljárni.
  4. A (3)-(4) bekezdésben foglalt feladatok ellátásához szükséges támogatást az Egészségügyi Minisztérium költségvetésében külön kell biztosítani.
  5. Az (5) bekezdésben foglalt feladatok ellátását a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium költségvetésében külön kell biztosítani.
  6. Az integrált intézmények orvos- és egészségtudományi, illetve agrártudományi karai és az oktatómunkában is részt vevõ klinikák, kutatóintézetek, tangazdaságok, tanüzemek, kísérleti telepek és gyakorlati oktatási intézmények a (2), (3), (4) és (5) bekezdésekben meghatározott közös feladatok ellátása érdekében - a kari tanácsok javaslata és az egyetemi tanács döntése alapján - szakmailag autonóm egészségtudományi, illetve agrártudományi centrumot alkothatnak.
  7. A centrum vezetõje az elnök, aki az alkotó karok tanácsai, mint a centrum közös tanácsa által megválasztott egyetemi vagy fõiskolai tanár, egyúttal rektorhelyettes, s így az egyetemi tanács tagja. A rektor felhatalmazásával, átruházott jorkörben jogosult az illetékes szakminisztériumokkal, hatóságokkal, országos szervekkel tárgyalásokat folytatni, megállapodásokat, szerzõdéseket aláírni, szakmai képviseleteket ellátni. Pénzügyi kötelezettség vállalására az intézményi gazdálkodási szabályzat szerint kerül sor.
  8. Az intézményi tanács az intézményi Szervezeti és Mûködési Szabályzatban e törvény 53. § (4) bekezdésében meghatározott jogköröket adhat át a centrum közös tanácsának.. A centrumok létrehozása során az alakító karok tanácsai határozzák meg, hogy tevékenységi és döntési jogkörük mely részét ruházzák át a centrum elnökére. A centrum az intézmény Szervezeti és Mûködési Szabályzata alapján végzi tevékenységét.
  9. A centrum az intézményen belül részjogkörû költségvetési egységként mûködhet, kincstári számlán kezelheti a (2), (3), (4) és (5) bekezdésekben említett feladatokra biztosított forrásokat. E források más célra nem használhatók, miként az ezekben keletkezett hiány más intézményi forrásokból nem finanszírozható.

Indoklás

Az oktatási miniszter a felsõoktatási intézményhálózat átalakításával kapcsolatosan megállapítja, hogy az orvostudományi és agrártudományi egyetemek garanciát kértek a felsõoktatási törvény szerinti egészségtudományi, agrártudományi centrumok gazdasági, személyi, képzési önállóságuk biztosításához, mert csak ez biztosítja az ágazati tárcához való szakmai kapcsolódásukat.

A törvényjavaslat biztosítja annak lehetõségét, hogy a jogelõd intézmények - az érintett miniszterekkel egyetértésben - a pénzügyminiszter és az oktatási miniszter együttes döntése alapján az új felsõoktatási intézmények részben önálló gazdálkodó költségvetési szervként mûködjenek tovább. Ezt a jogot a törvény-javaslat 8. § (7) bekezdése biztosítja. Ugyanakkor e szakasz rendelkezései csak 2000. január 1-jétõl 2000. december 31-éig hatályosak. Ez mindössze 1 évre szóló garanciát jelent.

Az Ftv. 116. § (11) bekezdésében lehetõséget teremt az orvos- és egészségtudományi, illetve agrártudományi egyetemeknek, hogy szakmai autonómiájukat megtartva, az egyetemen belül egészségtudományi, illetve agrártudományi centrumokat alkotva tagozódjanak be a multidiszciplináris egységes egyetemekbe. Leszögezi, hogy autonómiájuk a kompetenciájukba tartozó képzés tartalmi részének meghatározására és a kiegészítendõ tevékenységekre is kiterjed, de a centrumok szerepét, felépítését, viszonyát az egyetem többi szervezeti egységénél nem tisztázza.

A javaslat az integrált egészségügyi és agrár felsõoktatási intézmények esetében részletesen kifejti a centrumok mûködésének feltételét. Mindezt úgy teszi, hogy nem bontja fel az egységes oktatásirányítást, hanem az integráció keretei között a centrum-jelleg pontosabb törvényi értelmezésével nagyobb szakmai és gazdálkodási önállóságot biztosít az egészségügyi és az agrár felsõoktatási intézményeknek.

Budapest, 1999. április 6.

Lezsák Sándor
elnök