T/857/89.
Bizottsági módosító javaslat!
Dr. Áder János
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az Országgyûlés Oktatási és tudományos bizottsága a Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a felsõoktatási intézményhálózat átalakításáról és a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról szóló T/857. számú törvényjavaslathoz a következõ
módosító javaslatot
terjeszti elõ:
A törvényjavaslat új 25. §-al egészül ki, a további számozás értelemszerûen módosul:
25. §
A felsõoktatási törvény 116. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
- Az egészségügyi felsõoktatási intézmények, a felsõoktatási szövetségek egészségügyi tagintézményei, illetõleg az egységes intézmények orvosi és egészségügyi karai és egészségtudományi centrumai (a továbbiakban: egészségügyi felsõoktatási intézmények) az egészségügy körébe tartozó feladatok ellátásában, az agrár felsõoktatási intézmények, a felsõoktatási szövetségek agrár képzést nyújtó tagintézményei, továbbá az egységes felsõoktatási intézmények agrár karai, agrár centrumai (a továbbiakban: agrár felsõoktatási intézmények) az agrárgazdaság körébe tartozó feladatok ellátásában a vonatkozó törvények és kormányrendeletek rendelkezései szerint vesznek részt, az azokban meghatározott finanszírozási feltételekkel.
- Az egészségügyi felsõoktatási intézmények az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral kötött finanszírozási szerzõdésben foglaltak szerint
a/ egészségügyi szolgáltatást nyújtanak az ellátási területükhöz tartozó biztosítottak számára;
b/ ellátják a jogszabályokból és a progresszív betegellátásból rájuk háruló feladatokat.
- Az egészségügyi miniszter ágazata tekintetében koordinálja és külön jogszabályban meghatározott kivételekkel finanszírozza az egészségügyi felsõoktatási intézményekben folytatott
a/ egészségügyi betegellátó tevékenységet;
b/ ágazati kutató-fejlesztõ tevékenységet - kivéve a 9/E. § (1) bekezdésében foglalt elõirányzatot;
c/ regionális ellátási és egészségmegõrzõ tevékenységet.
- Az egészségügyi felsõoktatási intézmények részt vesznek a szakorvos-, a szakfogorvos-, a szakgyógyszerész-, klinikai szakpszichológus, népegészségügyi szakember képzésben és a továbbképzésben, beleértve a más felsõfokú végzettséggel rendelkezõk egészségügyi szak- és továbbképzését is. E képzéseket az egészségügyi miniszter koordinációval segíti.
- A földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter ágazata tekintetében koordinálja és - külön jogszabályban meghatározott kivételekkel - finanszírozza az agrárfelsõoktatási intézményekben folytatott
a/ ágazati kutató-fejlesztõ tevékenységet, kivéve a 9/E. § (1) bekezdésében foglalt elõirányzatot;
b/ a gazdálkodást segítõ szaktanácsadási tevékenységet és annak fejlesztését;
c/ a növényi és állati járványos betegségeket megelõzõ tevékenységet és annak fejlesztését;
d/ a vidék- és területfejlesztési tevékenységet.
- A (3), (4) és (5) bekezdésben foglalt miniszteri koordináció és finanszírozás a felsõoktatási intézmények oktatási-kutatási autonómiáját nem sértheti. Az autonómia megsértése esetén a felsõoktatási törvény vonatkozó rendelkezései szerint kell eljárni.
- A (3)-(4) bekezdésben foglalt feladatok ellátásához szükséges támogatást az Egészségügyi Minisztérium költségvetésében külön kell biztosítani.
- Az (5) bekezdésben foglalt feladatok ellátását a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium költségvetésében külön kell biztosítani.
- Az integrált intézmények orvos- és egészségtudományi, illetve agrártudományi karai és az oktatómunkában is részt vevõ klinikák, kutatóintézetek, tangazdaságok, tanüzemek, kísérleti telepek és gyakorlati oktatási intézmények a (2), (3), (4) és (5) bekezdésekben meghatározott közös feladatok ellátása érdekében - a kari tanácsok javaslata és az egyetemi tanács döntése alapján - szakmailag autonóm egészségtudományi, illetve agrártudományi centrumot alkothatnak.
- A centrum vezetõje az elnök, aki az alkotó karok tanácsai, mint a centrum közös tanácsa által megválasztott egyetemi vagy fõiskolai tanár, egyúttal rektorhelyettes, s így az egyetemi tanács tagja. A rektor felhatalmazásával, átruházott jorkörben jogosult az illetékes szakminisztériumokkal, hatóságokkal, országos szervekkel tárgyalásokat folytatni, megállapodásokat, szerzõdéseket aláírni, szakmai képviseleteket ellátni. Pénzügyi kötelezettség vállalására az intézményi gazdálkodási szabályzat szerint kerül sor.
- Az intézményi tanács az intézményi Szervezeti és Mûködési Szabályzatban e törvény 53. § (4) bekezdésében meghatározott jogköröket adhat át a centrum közös tanácsának.. A centrumok létrehozása során az alakító karok tanácsai határozzák meg, hogy tevékenységi és döntési jogkörük mely részét ruházzák át a centrum elnökére. A centrum az intézmény Szervezeti és Mûködési Szabályzata alapján végzi tevékenységét.
- A centrum az intézményen belül részjogkörû költségvetési egységként mûködhet, kincstári számlán kezelheti a (2), (3), (4) és (5) bekezdésekben említett feladatokra biztosított forrásokat. E források más célra nem használhatók, miként az ezekben keletkezett hiány más intézményi forrásokból nem finanszírozható.
Indoklás
Az oktatási miniszter a felsõoktatási intézményhálózat átalakításával kapcsolatosan megállapítja, hogy az orvostudományi és agrártudományi egyetemek garanciát kértek a felsõoktatási törvény szerinti egészségtudományi, agrártudományi centrumok gazdasági, személyi, képzési önállóságuk biztosításához, mert csak ez biztosítja az ágazati tárcához való szakmai kapcsolódásukat.
A törvényjavaslat biztosítja annak lehetõségét, hogy a jogelõd intézmények - az érintett miniszterekkel egyetértésben - a pénzügyminiszter és az oktatási miniszter együttes döntése alapján az új felsõoktatási intézmények részben önálló gazdálkodó költségvetési szervként mûködjenek tovább. Ezt a jogot a törvény-javaslat 8. § (7) bekezdése biztosítja. Ugyanakkor e szakasz rendelkezései csak 2000. január 1-jétõl 2000. december 31-éig hatályosak. Ez mindössze 1 évre szóló garanciát jelent.
Az Ftv. 116. § (11) bekezdésében lehetõséget teremt az orvos- és egészségtudományi, illetve agrártudományi egyetemeknek, hogy szakmai autonómiájukat megtartva, az egyetemen belül egészségtudományi, illetve agrártudományi centrumokat alkotva tagozódjanak be a multidiszciplináris egységes egyetemekbe. Leszögezi, hogy autonómiájuk a kompetenciájukba tartozó képzés tartalmi részének meghatározására és a kiegészítendõ tevékenységekre is kiterjed, de a centrumok szerepét, felépítését, viszonyát az egyetem többi szervezeti egységénél nem tisztázza.
A javaslat az integrált egészségügyi és agrár felsõoktatási intézmények esetében részletesen kifejti a centrumok mûködésének feltételét. Mindezt úgy teszi, hogy nem bontja fel az egységes oktatásirányítást, hanem az integráció keretei között a centrum-jelleg pontosabb törvényi értelmezésével nagyobb szakmai és gazdálkodási önállóságot biztosít az egészségügyi és az agrár felsõoktatási intézményeknek.
Budapest, 1999. április 6.
Lezsák Sándor
elnök