A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
T/857. számú
TÖRVÉNYJAVASLAT
a felsõoktatási intézményhálózat átalakításáról és a felsõoktatásról szóló
1993. évi LXXX. törvény módosításáról
Elõadó: Pokorni Zoltán
oktatási miniszter
1999. február
1999. évi .........törvény
a felsõoktatási intézményhálózat átalakításáról és a felsõoktatásról szóló
1993. évi LXXX. törvény módosításáról
Az Országgyûlés a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 5. §-a és 6. §-ának (1) bekezdése alapján az ország felemelkedése, a magyar társadalom átalakulása, a regionális kapcsolatok erõsítése, a szellemi erõforrások egyesítése, a nemzetközileg is elismert, versenyképes munkaerõ képzése, a felsõoktatási kutatás és oktatás fejlesztése és a mûvelõdéshez való jog kiterjesztése érdekében a magyar felsõoktatási intézményhálózat átalakításáról a következõ törvényt alkotja:
I. FEJEZET
A FELSÕOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK ÁTALAKÍTÁSA
1. §
a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, Budapest
jogutód intézménye
a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatástudományi Egyetem - Budapest székhellyel;
a Debreceni Orvostudományi Egyetem, Debrecen,
a Hajdúböszörményi Wargha István Pedagógiai Fõiskola, Hajdúböszörmény és
a Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen
jogutód intézménye
a Debreceni Egyetem - Debrecen székhellyel;
a Budapesti Tanítóképzõ Fõiskola, Budapest és
az Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
jogutód intézménye
az Eötvös Loránd Tudományegyetem - Budapest székhellyel;
a Gödöllõi Agrártudományi Egyetem, Gödöllõ (kivéve az attól különváló mezõtúri Mezõgazdasági Fõiskolai Kart és a nyíregyházi Mezõgazdasági Fõiskolai Kart),
a Jászberényi Tanítóképzõ Fõiskola, Jászberény,
a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Budapest (kivéve az attól különváló kecskeméti Kertészeti Fõiskolai Kart) és
az Ybl Miklós Mûszaki Fõiskola, Budapest
jogutód intézménye
a Gödöllõi Egyetem - Gödöllõ székhellyel;
a Pannon Agrártudományi Egyetem, Keszthely (kivéve az attól különváló keszthelyi Georgikon Mezõgazdaságtudományi Kart és a mosonmagyaróvári Mezõgazdaságtudományi Kart)
jogutód intézménye
a Kaposvári Egyetem - Kaposvár székhellyel;
a Miskolci Egyetem, Miskolc (kivéve az attól különváló Dunaújvárosi Fõiskolai Kart)
jogutód intézménye
a Miskolci Egyetem - Miskolc székhellyel;
a Benedek Elek Pedagógiai Fõiskola, Sopron,
a Pannon Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdaságtudományi Kar (Moson-magyaróvár) és
a Soproni Egyetem, Sopron
jogutód intézménye
a Nyugat-Magyarországi Egyetem - Sopron székhellyel;
a Janus Pannonius Tudományegyetem, Pécs és
a Pécsi Orvostudományi Egyetem, Pécs
jogutód intézménye
a Pécsi Tudományegyetem - Pécs székhellyel;
a Magyar Testnevelési Egyetem, Budapest és
a Semmelweis Orvostudományi Egyetem, Budapest
jogutód intézménye
a Semmelweis Egyetem - Budapest székhellyel;
a Debreceni Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdasági Fõiskolai Kar (Hódmezõ-vásárhely),
a Juhász Gyula Tanárképzõ Fõiskola, Szeged és
a Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem, Szeged
jogutód intézménye
a Szegedi Tudományegyetem - Szeged székhellyel;
a Veszprémi Egyetem, Veszprém
jogutód intézménye
a Veszprémi Egyetem - Veszprém székhellyel.
a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, Budapest
jogutód intézménye
a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem - Budapest székhellyel;
a Külkereskedelmi Fõiskola, Budapest és
a Pénzügyi és Számviteli Fõiskola, Budapest
jogutód intézménye
a Budapesti Gazdasági Fõiskola - Budapest székhellyel;
a Kandó Kálmán Mûszaki Fõiskola, Budapest és
a Könnyûipari Mûszaki Fõiskola, Budapest
jogutód intézménye
a Budapesti Mûszaki Fõiskola - Budapest székhellyel;
jogutód intézménye
a Dunaújvárosi Fõiskola - Dunaújváros székhellyel;
a Kecskeméti Tanítóképzõ Fõiskola, Kecskemét és
a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem Kertészeti Fõiskolai Kar (Kecskemét)
jogutód intézménye
a Kecskeméti Fõiskola - Kecskemét székhellyel;
a Gödöllõi Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdasági Fõiskolai Kar (Nyíregyháza)
jogutód intézménye
a Nyíregyházi Fõiskola - Nyíregyháza székhellyel;
a Gödöllõi Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdasági Fõiskolai Kar (Mezõtúr) és
a Körös Fõiskola, Békéscsaba
jogutód intézménye
a Tessedik Sámuel Fõiskola - Szarvas székhellyel.
Ferences Hittudományi Fõiskola, Budapest,
Pannonhalmi Szent Gellért Fõiskola, Pannonhalma és
Piarista Hittudományi és Tanárképzõ Fõiskola, Budapest.
a) az Ftv. 1. számú melléklete I. részének "A" pont alatti "Állami egyetemek" címén belül
elnevezésre módosítja;
b) az Ftv. 1. számú melléklete II. részének "A" pont alatti "Állami fõiskolák" címén belül
elnevezésre módosítja;
c) az Ftv. 1. számú melléklete II. részének "B" pont alatti "Egyházi fõiskolák" címén belül
elnevezésre módosítja.
2. §
II. FEJEZET
Az átalakulás szabályai
3. §
Debreceni Agrártudományi Egyetem, Debrecen (kivéve az attól különváló szarvasi Mezõgazdasági Víz- és Környezetgazdálkodási Fõiskolai Kart és a hódmezõvásárhelyi Mezõgazdasági Fõiskolai Kart),
Debreceni Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdasági Fõiskolai Kar (Hód-mezõvásárhely) és
Debreceni Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdasági Víz- és Környezet-gazdálkodási Fõiskolai Kar (Szarvas);
Gödöllõi Agrártudományi Egyetem, Gödöllõ (kivéve az attól különváló mezõtúri Mezõgazdasági Fõiskolai Kart és a nyíregyházi Mezõgazdasági Fõiskolai Kart),
Gödöllõi Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdasági Fõiskolai Kar (Mezõtúr) és
Gödöllõi Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdasági Fõiskolai Kar (Nyíregy-háza);
Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Budapest (kivéve az attól különváló kecskeméti Kertészeti Fõiskolai Kart) és
Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Kertészeti Fõiskolai Kar (Kecskemét);
Miskolci Egyetem, Miskolc (kivéve az attól különváló Dunaújvárosi Fõiskolai Kart) és
Miskolci Egyetem, Dunaújvárosi Fõiskolai Kar (Dunaújváros);
Pannon Agrártudományi Egyetem, Keszthely (kivéve az attól különváló keszthelyi Georgikon Mezõgazdaságtudományi Kart és a mosonmagyaróvári Mezõgazdaságtudományi Kart),
a Pannon Agrártudományi Egyetem, Georgikon Mezõgazdaságtudományi Kar (Keszthely) és
Pannon Agrártudományi Egyetem, Mezõgazdaságtudományi Kar (Moson-magyaróvár).
4. §
Az Elõkészítõ Testület mûködése és feladatai
5. §
Az Ideiglenes Intézményi Tanács mûködése és feladatai
6. §
7. §
III. Fejezet
A jogutód felsõoktatási intézmények mûködésének átmeneti szabályai
8. §
IV. FEJEZET
A FELSÕOKTATÁSRÓL SZÓLÓ 1993. ÉVI LXXX. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSA
9. §
Az Ftv. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Fõiskola abban az esetben létesíthetõ, illetõleg mûködhet, ha egy tudományágban vagy mûvészeti területen képes és alkalmas
10. §
Az Ftv. 11/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az egyetem és a fõiskola székhelyén kívül abban az esetben folytatható egy vagy több szakon a képzés - a Magyar Akkreditációs Bizottság véleménye és a Felsõoktatási és Tudományos Tanács állásfoglalása alapján, az oktatási miniszter engedélyével -, ha a székhelyen kívüli - karokra nem tagozódó intézmények esetében az intézményhez, a karokra tagozódó intézmények esetében a karokhoz kapcsolódó - képzéshez a szakindítás feltételei rendelkezésre állnak."
11. §
Az Ftv. 47. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Az egyetem és a fõiskola karokra tagozódhat. Egyetemen fõiskolai kar is mûködhet."
12. §
Az Ftv. 52. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az egyetemet a rektor, a többkarú fõiskolát a fõiskolai rektor, a karokra nem tagozódó fõiskolát a fõigazgató (a továbbiakban együtt: az intézmény vezetõje) vezeti. Munkáját helyettesek közremûködésével végzi."
13. §
(1) Az Ftv. 53. §-a (2) bekezdésének e) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(2) Az intézményi tanács hatáskörébe tartozik]
"e) a rektor, a fõiskolai rektor, a fõigazgató, illetve a gazdasági (fõ)igazgató megbízásának és felmentésének kezdeményezése;"
(2) Az Ftv. 53.§-ának (3) bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki:
[(3) Az intézményi tanács dönt]
"g) a szakirányú továbbképzési szakok és az akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzések indításáról, illetõleg az utóbbiak szakközépiskolával történõ közös indításának jóváhagyásáról."
14. §
Az Ftv. 55. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Az intézményi tanács elnöke egyetemen a rektor, a többkarú fõiskolán a fõiskolai rektor, a karokra nem tagozódó fõiskolán a fõigazgató. Hivatalból tagjai a karok vezetõi (dékán, kari fõigazgató) és az intézmény hallgatói önkormányzatának elnöke."
15. §
(1) Az Ftv. 56. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A többkarú fõiskola rektorát, illetõleg a karokra nem tagozódó fõiskola fõigazgatóját az egyetemi tanárok, egyetemi docensek és fõiskolai tanárok közül pályázat útján, a fõiskolai tanács döntése alapján, az oktatási miniszter elõterjesztésére a miniszterelnök bízza meg és menti fel."
(2) Az Ftv. 56. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(5) A rektor, a fõiskolai rektor, illetõleg a fõigazgató megbízása legfeljebb négy évre szól. A rektor, a fõiskolai rektor, a fõigazgató - pályázat alapján, megszakítás nélkül - egy ízben 4 évre ismét megbízható. Újabb megbízatásra csak az intézményi tanács által meghatározott idõtartamú egy ciklus kihagyása után, új pályázat alapján kerülhet sor."
(3) Az Ftv. 56. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(6) A rektor, a fõiskolai rektor és a fõigazgató tekintetében a munkáltatói jogkört - a megbízás és a felmentés kivételével - az oktatási miniszter gyakorolja. Az intézmény vezetõjének visszahívással történõ felmentését az intézményi tanács, a visszahívást az intézményi tanácsnál a miniszter is kezdeményezheti. A felmentés kezdeményezésérõl az intézményi tanács minõsített többséggel dönt. A munkáltatói jogkörök az intézményre részben átruházhatók."
16. §
Az Ftv. 56. /A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Nem állami fõiskola fõigazgatóját, valamint a nem állami többkarú fõiskola rektorát az egyetemi tanárok, egyetemi docensek és fõiskolai tanárok közül a fenntartó javaslata alapján - a törvényességi feltételek fennállása esetén - az oktatási miniszter terjeszti elõ, és megbízását a miniszterelnök erõsíti meg."
17. §
Az Ftv. 57. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) Az intézmény vezetõjének a hatásköreit a Szabályzat a dékánra, a kari fõigazgatóra, a gazdasági (fõ)igazgatóra, a fõtitkárra, illetõleg más személyre átruházhatja."
18. §
(1) Az Ftv. 59. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A bizottság évente rendszeresen értékeli a képesítési követelmények érvényesülését, az intézményi hatáskörben indított szakirányú továbbképzési szakok és az akkreditált felsõfokú iskolai rendszerû szakképzések minõségét, a személyi és tárgyi feltételek fennállását, összegzi az oktatási és kutatási tevékenység eredményeit, és éves jelentését - intézkedési javaslataival együtt - az intézményi tanács elé terjeszti."
(2) Az Ftv. 59. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) Szabályzattal az intézményi és kari igazgatási, oktatási, tudományos, szervezési és más feladatok ellátására külön testületek (bizottságok, tanácsok, kollégiumok) létesíthetõk az oktatók, tudományos kutatók, a hallgatók és más dolgozók körébõl. E testületekre a Szabályzatban az intézményi tanács, illetõleg a kari tanács egyes jogait átruházhatja, kivéve azokat, amelyek kizárólag az intézményi tanács, a rektor, a fõiskolai rektor, a fõiskolai fõigazgató, a kari tanács vagy a dékán, illetve a kari fõigazgató hatáskörébe tartoznak. A testületek megalakítását, feladatkörét, mûködését a Szabályzat határozza meg."
19. §
(1) Az Ftv. 61. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az egyetemen szervezett egyetemi kart a dékán, az egyetemen szervezett fõiskolai kart és a fõiskolán szervezett kart a kari fõigazgató vezeti."
(2) Az Ftv. 61. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A kart a dékán, illetõleg a kari fõigazgató képviseli. Feladatkörének meghatározásánál az 57. § rendelkezéseit kell megfelelõen alkalmazni."
(3) Az Ftv. 61. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) A dékánt az egyetemi tanárok és az egyetemi docensek közül, illetve a kari fõigazgatót az egyetemi tanárok, egyetemi docensek és fõiskolai tanárok közül a kari tanács választja pályázat alapján a rektor, illetve a fõiskolai rektor véleményének meghallgatásával. A megbízás pályázat alapján - újraválasztással - egy ízben megismételhetõ. A kar által javasolt személyek megbízólevelét az intézmény vezetõje írja alá és adja ki, legfeljebb négyévi idõtartamra."
20. §
Az Ftv. 62. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A kari tanács elnöke a dékán, illetõleg a kari fõigazgató; a kari tanács maga választja meg a titkárát."
21. §
Az Ftv. 73. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A miniszterelnök]
"b) állami fõiskolán megbízza és felmenti, nem állami fõiskolán megerõsíti a fõiskolai rektort, illetve fõigazgatót;"
22. §
(1) Az Ftv. 74. §-ának (1) bekezdése c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(1) Az oktatási miniszter a felsõoktatással kapcsolatos állami feladatai körében]
"c) törvényességi felügyeletet lát el a felsõoktatási intézmények felett és ebben a jogkörében megsemmisíthet minden olyan intézményi szabályzatot, döntést, amely jogszabályba ütközik, továbbá a jogszabálysértõ állapot megszüntetése érdekében intézkedik;"
(2) Az Ftv. 74. §-ának (1) bekezdése d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
"d) az FTT, valamint a MAB állásfoglalása alapján engedélyezi alapképzésben a szak indítását, illetõleg visszavonja az engedélyt;"
(3) Az Ftv. 74. §-ának (1) bekezdése f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
"f) a felsõoktatási intézmény felkérésére közzé teszi a külön rendeletben meghatározott képesítési követelményeknek megfelelõ szakirányú továbbképzési szakok, valamint az Országos Képzési Jegyzékbe felvett - jóváhagyott szakmai követelmények alapján javasolt - akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzések indítását az Oktatási Közlönyben."
(4) Az Ftv. 74. §-ának (1) bekezdése a következõ p) ponttal egészül ki:
"p) az intézményi tanács javaslata alapján határozott idõre bízza meg és menti fel az állami felsõoktatási intézmény gazdasági (fõ)igazgatóját. A javaslat elutasítása esetén az intézményi tanács újabb javaslattal él. A gazdasági (fõ)igazgató megbízása elsõ alkalommal egy évre, ezt követõen egy ízben, pályázat nélkül legfeljebb öt évre szól. A gazdasági (fõ)igazgató - pályázat alapján, megszakítás nélkül - több alkalommal, ismét megbízható."
(5) Az Ftv. 74. §-ának (1) bekezdése a következõ r ) ponttal egészül ki:
"r) dönt e törvényben meghatározott egyéb esetekben."
23. §
Az Ftv. 76. §-ának (3) bekezdése c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(3) Az FTT a miniszter döntés-elõkészítõ testületeként:]
"c) állást foglal az alapképzési és szakirányú továbbképzési szakok képesítési követelményeirõl és az alapképzési szakok indításáról;"
24. §
(1) Az Ftv. 81. §-ának (1) bekezdése a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(1) A MAB]
"a) jóváhagyja a doktori iskolák mûködését és dönt arról, hogy az egyetem melyik tudományterületen, azon belül mely tudományágban folytathat doktori képzést, ítélhet oda doktori fokozatot;"
(2) Az Ftv. 81. §-ának (2) bekezdése d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(2) A MAB az oktatási miniszter, az FTT vagy a felsõoktatási intézmény felkérésére véleményt nyilvánít]
"d) alapképzésben a szakindítási engedély megadásáról;"
(3) Az Ftv. 81. §-ának (2) bekezdése f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[(2) A MAB az oktatási miniszter, az FTT vagy a felsõoktatási intézmény felkérésére véleményt nyilvánít]
"f) arról, hogy a felsõoktatási intézményekben mely tudományágban, illetõleg mûvészeti területen vannak meg a feltételek a szakirányú továbbképzés, illetõleg az akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzés indításához és folytatásához;"
(4) Az Ftv. 81. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) A MAB rendszeresen, de legalább nyolcévenként értékeli az egyes felsõoktatási intézményekben a képzés és a tudományos tevékenység színvonalát. Az alapképzési és szakirányú továbbképzési szakok, továbbá az akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzések, valamint a doktori iskolák mûködése alapján véleményt nyilvánít arról, hogy az egyetemen mely tudományterületen, mûvészeti területen, fõiskolán mely tudományágban, mûvészeti területen van meg az alapképzés, a szakirányú továbbképzés, az akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzés, továbbá a doktori képzés feltétele. Az oktatási miniszter felkérésére soron kívül folytatja le az említett körbe tartozó és felkérésben megjelölt vizsgálatot, és adja meg értékelését. Ha a MAB azt állapítja meg, hogy a képzés színvonala miatt a felsõoktatási intézmény vagy annak bizonyos szakjai, programjai nem felelnek meg a képzési célnak, dönt a doktori iskola mûködésének felfüggesztésérõl, illetve javaslatot tesz
25. §
Az Ftv. a következõ 116/A. §-sal egészül ki:
"116/A. § Az Oktatási Minisztérium megállapodást köt az érintett minisztériumokkal a hatáskörükbe tartozó, a felsõoktatási intézmény által ellátott feladatokról, valamint a minisztérium által vállalt finanszírozási és egyéb kötelezettségekrõl."
26. §
Az Ftv. 120. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Mûvészeti egyetem akkor létesíthetõ, illetve mûködhet, ha egy mûvészeti területen legalább két szakon képes és alkalmas a 3. § (1) bekezdésének a)-e) pontjaiban foglaltakra."
27. §
Az Ftv. 122. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Ha az akkreditálási eljárás során bizonyítást nyer, hogy a felsõoktatási intézmény nem felel meg a 3. § (1) bekezdésében, illetve a 4. § (1) bekezdésében foglalt követelményeknek, s azokat legkésõbb 2002. június 30-ig sem teljesíti, e határidõ eltelte után önálló felsõoktatási intézményként nem mûködhet tovább, államilag elismert oklevelet nem bocsáthat ki, és képzési tevékenysége államilag nem finanszírozható. Az intézmény átszervezésérõl vagy megszüntetésérõl a fenntartó gondoskodik."
28. §
Az Ftv. 123. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:
"(9) Az 1996. szeptember l-je elõtt a felsõoktatási intézményekben létesített szakosító továbbképzési szakokon a szakirányú továbbképzési szakok képesítési követelményeinek hatályba lépéséig, de legkésõbb a 2001/2002-es tanévben indítható új évfolyam. A szakosító továbbképzési oklevél által tanúsított szakképzettség a munkakör betöltése és a foglalkozás (tevékenység) gyakorlása szempontjából egyenértékû az e törvényben meghatározott, szakirányú továbbképzésben szerezhetõ szakképzettséggel."
29. §
Az Ftv. 124/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Állami felsõoktatási intézményekben azon személyek esetében, akiknek megbízására, illetve kinevezésére e törvény szerint valamely testület választása, elõterjesztése alapján került sor (rektor, fõiskolai rektor, fõigazgató, dékán, kari fõigazgató, oktatási szervezeti egység vezetõje, illetve helyetteseik), megszûnik a megbízás
a) a megbízás idõtartamának lejártával;
b) lemondással;
c) visszahívás alapján kezdeményezett felmentéssel;
d) a törvényben meghatározott életkor betöltésével;
e) a vezetõ halálával;
f) az intézmény, a kar, illetve az adott szervezeti egység megszûnésével vagy átalakulása esetén."
30. §
Az Ftv. 124/B. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"124/B. § A felsõoktatási intézmény vezetõje (rektor, fõiskolai rektor, fõigazgató) a gazdasági feladatok tekintetében az intézmény - az államháztartásról szóló törvényben meghatározott szabályok szerinti - egyszemélyi felelõs vezetõje."
31. §
Az Ftv. 124/E. §-ának m) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában:]
"m) tudományterület: a társadalomtudományok, az élõ természettudományok, az élettelen természet- és mûszaki tudományok, valamint az egyházi felsõoktatási intézmények hitéleti képzésével és a 3. §-ban foglalt követelményekkel összefüggésben a hittudomány."
32. §
Az Ftv. 125. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Az egyetem, fõiskola székhelyén kívül folyó képzés - a törvény 11/A. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerinti - akkreditálásának határideje 2002. június 30."
V. Fejezet
Záró és értelmezõ rendelkezések
Záró rendelkezések
33. §
Értelmezõ rendelkezések
34. §
Hatálybalépés
35. §
Hatályukat vesztõ rendelkezések
36. §
1. számú melléklet az 1999. évi. ...... törvényhez
A Magyar Köztársaság felsõoktatási intézményei
I.
EGYETEMEK
A)
Állami egyetemek
Budapesti Közgazdasági és Államigazgatástudományi Egyetem, Budapest
Budapesti Mûszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest
Debreceni Egyetem, Debrecen
Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
Gödöllõi Egyetem, Gödöllõ
Kaposvári Egyetem, Kaposvár
Liszt Ferenc Zenemûvészeti Egyetem, Budapest
Magyar Iparmûvészeti Egyetem, Budapest
Magyar Képzõmûvészeti Egyetem,
Miskolci Egyetem, Miskolc
Nyugat-Magyarországi Egyetem, Sopron
Pécsi Tudományegyetem, Pécs
Semmelweis Egyetem, Budapest
Szegedi Tudományegyetem, Szeged
Színház- és Filmmûvészeti Egyetem, Budapest
Veszprémi Egyetem, Veszprém
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, Budapest
B)
Nem állami egyetemek
a)
Egyházi egyetemek
Debreceni Református Hittudományi Egyetem, Debrecen
Evangélikus Hittudományi Egyetem, Budapest
Károli Gáspár Református Egyetem, Budapest
Országos Rabbiképzõ Intézet, Budapest
Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest
b)
Magán, illetve alapítványi egyetemek
II.
FÕISKOLÁK
A)
Állami fõiskolák
Berzsenyi Dániel Fõiskola, Szombathely
Budapesti Gazdasági Fõiskola, Budapest
Budapesti Mûszaki Fõiskola, Budapest
Dunaújvárosi Fõiskola, Dunaújváros
Eötvös József Fõiskola, Baja
Eszterházy Károly Fõiskola, Eger
Kecskeméti Fõiskola, Kecskemét
Magyar Táncmûvészeti Fõiskola, Budapest
Nyíregyházi Fõiskola, Nyíregyháza
Rendõrtiszti Fõiskola, Budapest
Széchenyi István Fõiskola, Gyõr
Szolnoki Fõiskola, Szolnok
Tessedik Sámuel Fõiskola, Szarvas
B)
Nem állami fõiskolák
a)
Egyházi fõiskolák
Adventista Teológiai Fõiskola, Budapest
Apor Vilmos Katolikus Fõiskola, Zsámbék
A Tan Kapuja Buddhista Fõiskola, Budapest
Baptista Teológiai Akadémia, Budapest
Egri Hittudományi Fõiskola, Eger
Esztergomi Hittudományi Fõiskola, Esztergom
Gyõri Hittudományi Fõiskola, Gyõr
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképzõ Fõiskola, Debrecen
Pápai Református Teológiai Akadémia, Pápa
Pécsi Püspöki Hittudományi Fõiskola, Pécs
Pünkösdi Teológiai Fõiskola, Budapest
Sapientia Szerzetesrendi Hittudományi Fõiskola, Budapest
Sárospataki Református Teológiai Akadémia, Sárospatak
Sola Scriptura Lelkészképzõ és Teológiai Fõiskola, Budapest
Szegedi Hittudományi Fõiskola, Szeged
Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi Fõiskola, Nyíregyháza
Szent Bernát Hittudományi Fõiskola, Zirc
Szent Pál Akadémia, Budapest
Veszprémi Érseki Hittudományi Fõiskola, Balatonkenese
Vitéz János Római Katolikus Tanítóképzõ Fõiskola, Esztergom
Wesley János Lelkészképzõ Fõiskola, Budapest
b)
Magán, illetve alapítványi fõiskolák
Általános Vállalkozási Fõiskola, Budapest
Gábor Dénes Fõiskola, Budapest
Kodolányi János Fõiskola, Székesfehérvár
Modern Üzleti Tudományok Fõiskolája, Tatabánya
Mozgássérültek Petõ András Nevelõképzõ és Nevelõintézete, Budapest
Nemzetközi Üzleti Fõiskola (International Business School), Budapest
Indokolás
Általános indokolás
A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény, valamint a felsõoktatási intézmények létesítésének és megszüntetésének eljárási rendjérõl szóló 96/1995. (VIII. 24.) Korm. rendelet nem tartalmaz részletes szabályokat a szövetségi forma kihagyásával egyesülõ új integrált felsõoktatási intézmények átalakulási folyamatáról. E szabályok elsõsorban az újonnan alakuló egyetemekre és fõiskolákra vonatkoznak, és nem szólnak a már autonóm - döntési jogosultságokkal rendelkezõ -, önálló intézmények átalakulásáról. A különbözõ nagyságú, eltérõ képzési profilú, esetenként eltérõ jogállású intézmények átalakulási folyamatában számtalan konfliktushelyzet teremtõdhet a szabályozatlanság következtében.
Részletes indokolás
Az 1-2. §-okhoz
Az új intézmények megalapítását követõen az új intézményi struktúrák létrehozása, az egyesülõ intézmények sajátosságainak, tradícióinak megõrzése és illeszkedése, az új gazdálkodási, irányítási rendszerek létrejötte, az oktatás, kutatás zavartalansága, az oktatói kar, a nem oktatók és a hallgatói közösségek biztonsága érdekében indokolt a jogfolytonosság biztosítása mellett az átmeneti idõszak külön szabályozása. Az átmeneti idõszak védettségét biztosító szabályoknak egyaránt kell szolgálniuk az egyesülõ intézmények érdekeinek védelmét, költségvetési biztonságát és az új integrált felsõoktatási intézmény eredményes mûködésének feltételeit.
Tekintettel arra, hogy az átmeneti idõszakban a mûködés zavartalanságát biztosító szabályok érintik a törvényben és más jogszabályokban már megszerzett jogosultságokat, indokolt, hogy ezen idõszakban a vagyonbiztonságot, a gazdálkodás feltételeit, valamint a képzés zavartalan folytatásának feltételeit biztosító szabályokat törvény tartalmazza. Az átmeneti rendelkezések egyrészt az új intézmények kialakulásának elõkészítését szolgáló idõszakban (1999.), másrészt az új intézmények mûködésének elsõ évében (2000.) érvényes szabályokat tartalmazzák. A felsõoktatási szövetségben mûködõ felsõoktatási intézmények az átalakítást elõkészítõ 1999. évben a kialakított szabályzataik alapján mûködnek.
A 3. §-hoz
Az új felsõoktatási intézményhálózatban öt felsõoktatási intézmény kara(i)ként mûködõ egységek más felsõoktatási intézmény részeként mûködnek tovább. Ezért az átalakulás elsõ lépéseként a különváló felsõoktatási intézmények költségvetési elõirányzatait, vagyoni helyzetüket, jogaikat és kötelezettségüket egy vagyonmegosztási javaslatban kell rögzíteni. E javaslatban a különváló kar(ok)on folyó képzéshez, a mûködéshez a különválás elõtti színvonalat biztosító anyagi és tárgyi feltételeket kell garantálni.
A vagyonmegosztási javaslatot az érintett jogelõd intézmények és a különváló felsõoktatási intézmény vezetõi készítik elõ, az intézményi tanács fogadja el és terjeszti tovább. Amennyiben a jogelõd intézmény és a leváló kar vezetõi a vagyoni helyzetrõl, a költségvetési elõirányzatok, a jogosultságok és kötelezettségek megosztásáról 1999. július 15-ig nem tudnak megállapodni, akkor a Kincstári Vagyoni Igazgatóság az oktatási miniszter és a pénzügyminiszter egyetértésével - valamint a jogelõd intézmény szakmai felügyeletében érintett miniszter véleményének figyelembevételével - dönt.
A 4-5. §-okhoz
Az átalakulásban részt vevõ felsõoktatási intézmények önálló intézményként mûködnek 1999. december 31-éig. A törvény hatálybalépést követõen kell elõkészíteni az integrációt úgy, hogy 2000. január 1-jével az új felsõoktatási intézményekben a mûködés zavartalansága és jogszerûsége biztosított legyen.
A törvénytervezetben az intézményi autonómia tiszteletben tartásával teszünk javaslatot egy, az átalakítást elõkészítõ - de döntési jogosultságokkal nem rendelkezõ - Elõkészítõ Testület, valamint a vagyoni és költségvetési kérdésekben a döntést elõkészítõ bizottság (Gazdasági Elõkészítõ Bizottság) létrehozására. A Testületben az egyesülõ intézmények kari struktúrájának megfelelõen, karonként azonos létszámú az oktatói és hallgatói, illetõleg vezetõi képviselet.
Az integrációt elõkészítõ folyamatban - a döntések meghozatala elõtt - ahol illetékesek, biztosított az agrár és egészségügyi tárca részvétele mind a vagyoni, mind a gazdasági kérdésekben. A törvényjavaslat biztosítja annak lehetõségét, hogy a jogelõd felsõoktatási intézmények a pénzügyminiszter és az oktatási miniszter együttes döntése alapján az új felsõoktatási intézmény részjogkörû költségvetési egységeként (miniszteri döntés alapján a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek egyes jogköreivel rendelkezve) mûködjenek tovább.
Az államháztartás mûködési rendjérõl szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (14. §) lehetõvé teszi, hogy az oktatási miniszter (felügyeleti szerv) részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv besorolást adjon a költségvetési szerv egységeinek.
Az Elõkészítõ Testület az Ftv. elõírásai szerint készíti elõ az új intézmény alapdokumentumainak tervezetét, felvételi tájékoztatóját, javaslatot tesz az új kari struktúrára, a vezetõi pályázatok kiírására, és lebonyolítja az ún. Ideiglenes Intézményi Tanács megválasztását.
A gazdasági természetû feladatok sorában e testület készíti elõ a jogelõd intézmények költségvetésének ismeretében az új intézmény 2000. évi költségvetésének tervezetét. Ugyancsak e testület hozza létre a Gazdálkodási Elõkészítõ Bizottságot, amely a jogelõd intézmények vagyoni helyzetének alapján készíti el vagyonátvételi jelentését. A vagyonátvételi jelentésben foglaltak alapját képezik a vagyoni kérdésekben szükséges tárcaszintû intézkedéseknek.
Az átalakulás feszített ütemû feladatainak teljesítéséhez a jogi garanciákon túl, az Oktatási Minisztérium szakmai-pénzügyi segítségét és anyagi támogatását is biztosítani kell. A külsõ beavatkozás lehetõségét - a törvényben leírt módon - arra az esetre kell korlátozni, amikor a feladat-teljesítések elmaradása az érdemi integrációt, az új intézmény létrejöttét veszélyeztetné. Az Elõkészítõ Testület mûködése az új intézmény Ideiglenes Intézményi Tanácsának létrejöttével szûnik meg.
A 6. §-hoz
Az Elõkészítõ Testület által kidolgozott tervezetek véglegesítése és elfogadása már az Ideiglenes Intézményi Tanács feladatkörébe tartozik. Az Ideiglenes Intézményi Tanács, amelyet az egyesülõ intézmények választási szabályzatuk alapján 1999. õszi félévében választanak meg, 2000-ben az új intézmény tanácsaként mûködik.
Az Ideiglenes Intézményi Tanács 1999. évi feladatai: a meghirdetett pályázatok alapján javaslatot tesz az intézmény vezetõjének és gazdasági fõigazgatójának megbízására; elfogadja az Elõkészítõ Testület által kidolgozott Szervezeti és Mûködési Szabályzatot, valamint más a mûködést biztosító szabályzatokat, továbbá az alapító okirat tervezetét.
A 7. §-hoz
Az átalakulás évében (1999-ben) gondoskodni kell a jogelõd intézmények mûködésének a folyamatosságáról, ezért az ez évben lejáró rektori megbízások - pályázat nélküli - meghosszabbításának kezdeményezését tartjuk indokoltnak. Ugyancsak a folyamatosság garanciáját jelenti, hogy a jogelõd intézmények karként vagy kari struktúrájuk megtartásával mûködnek tovább a jogutód intézményekben. A tovább mûködõ szervezetek vezetõi megbízásai érvényességének, a tanácsok mûködése folyamatosságának, és az új intézmény alapdokumentumaival összhangban lévõ szabályzatok hatályosságának kimondása az integrált intézmény oktató-kutató munkájának zavartalanságait biztosítja.
A címzetes rektori megbízás bevezetésével az átalakulás idõszakában le nem járó és más vezetõi megbízásban nem részesülõ rektorok elõkészítõ munkáját, segítõ közremûködését kívánjuk elismerni.
A 8. §-hoz
Részben a törvény 7. §-ában megfogalmazottak is az új integrált felsõoktatási intézmények mûködése elsõ évének különös szabályait tartalmazzák. Az átmeneti szabályokban a kari struktúrával integrálódó intézmények vagyoni, szervezeti biztonságát növeli, hogy csak a karok egyetértésével dönthetnek az intézményi tanácsok a fenti kérdésekben.
A jogelõd karok mûködésének gazdasági feltételeit is biztosítani kell. Ezért került szabályozásra a feladatteljesítéshez kötött saját bevételek feletti önálló rendelkezés joga, valamint a normatív költségvetési támogatások közül a hallgatói és kutatási elõirányzatok teljes összegének, továbbá az õket megilletõ képzési és fenntartási normatív támogatás legalább 90 %-ának karhoz történõ rendelése. A mûködés fentiekben biztosított pénzügyi garanciái mellett természetes, hogy az elõzõ év kötelezettségvállalásait és esetleges adósságterheit is ezek az egységek vállalják.
Az új intézmény elsõ évében induló, de egy képzési ciklusig élõ kötelezettség a jogelõd intézményben meghirdetett képzés feltételeinek folyamatos biztosítása, az adott szakokon tanuló hallgatók tanulmányainak befejezését garantáló szabály beiktatása.
A 9-32. §-okhoz
A felsõoktatási intézményhálózat átalakításával egy idõben az egyetemek és a fõiskolák létesítését és mûködését a felsõoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) megfelelõ paragrafusainak módosításával újra kell szabályozni.
1. Az új felsõoktatási struktúrában az önálló fõiskolák esetében - a képzési sajátosságok figyelembevételével - elegendõ a legalább két szakon történõ képzés elõírása (9. §).
Mind a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény szellemét követve, mind pedig az Ftv.-ben a hitéleti és világi képzés elválasztásának következetes megvalósítása érdekében a hittudományt a felsõoktatás szempontjából önálló tudományterületként kell értelmezni (30. §).
A mûvészeti egyetemek kritériuma, hogy egy mûvészeti területen több alapképzési szakon, szakirányú továbbképzésben, illetõleg doktori iskolában legyen alkalmas a képzés folytatására (25. §). A fenti feltételek teljesítésének határideje a felsõoktatási intézményekben 2002. június 30. (26. §).
2. Az Ftv. 1996. évi módosítása, illetõleg a 67/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet a felsõoktatási intézmények integrációs folyamatainak felgyorsítása érdekében az intézmények társulási formái közül, mint a teljes egyesülést célzó átmeneti társulási formát szabályozta a szövetséget.
A törvény a felsõoktatási szövetségek megszûnésének eredeti határidejét 1998. december 31-ében jelölte meg, ugyanis az új integrált felsõoktatási intézményeket kihirdetõ 1. számú melléklet 1999. január 1-jével lépett volna hatályba. A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló 1998. évi XC. törvény - az Ftv. módosításával - ezt a határidõt 2000. január 1-jére módosította. Tekintettel arra, hogy a felsõoktatási intézmények teljes egyesülését elõkészítõ szövetségek, mint társulási formák az új felsõoktatási intézményhálózat létrejöttével funkciójukat elveszítik, ugyanakkor a törvény lehetõséget biztosít a továbbiakban is a felsõoktatási intézmények társulásaira, indokolt a szövetségrõl szóló rendelkezések hatályon kívül helyezése (35. §).
3. A felsõoktatási intézmények integrációjával több szakirányban képzést folytató, nagyobb hallgatói létszámú többkarú fõiskolák jönnek létre. Ezen fõiskolák megnövekedett vezetõi feladatai indokolják, hogy az intézmény vezetõinek társadalmi elismertsége és megnevezése azonos legyen az egyetemi vezetõk elismertségével és megnevezésével. Indokolt, hogy a többkarú fõiskolák vezetõi fõiskolai rektori megbízást kapjanak. Ugyancsak indokolt, hogy a karonként integrálódó önálló fõiskolák vezetõi kari fõigazgatói megbízást kapjanak. Tekintettel arra, hogy a többkarú fõiskolák fõiskolai rektorainak megbízása csak alkotmánymódosítással rendelhetõ a köztársasági elnök hatáskörébe javasoljuk, hogy megbízásuk a miniszterelnök hatáskörében történjen (12-21. §, 28-29. §).
4. Ellentmondás alakult ki az állami felsõoktatási intézmények gazdasági (fõ)igazgatóinak kinevezése jogi szabályozásában és a munkáltatói jogok gyakorlásában. A gazdasági (fõ)igazgatók megbízását és felmentését kormányrendelet utalja miniszteri hatáskörbe, de az Ftv. ezt a jogkört nem rendeli a miniszterhez. Az ellentmondásos helyzet feloldása és a jogalkalmazás egyértelmûvé tétele érdekében - kiváltképp a több milliárdos költségvetéssel mûködõ integrált intézmények létrejöttének idõszakában - törvényben kell megerõsíteni az oktatási miniszter jogosultságát a gazdasági (fõ)igazgatók határozott idejû, de pályázat alapján több alkalommal is megismételhetõ megbízására (22. §). A megbízáson és felmentésen kívüli munkáltatói jogokat az intézmény vezetõje gyakorolja.
5. A kilencvenes évek elejétõl a felsõoktatási intézmények fenntartóinak köre kibõvült, és az önálló szervezeti egységek létrehozása az intézmények hatáskörébe került. A jogi szabályozás az egyetemek, fõiskolák és karok létrehozásának feltételeire korlátozódott. A felsõoktatás szolgáltatói feladatának sajátos értelmezése következtében olyan szervezeti egységek jöttek létre - pl. tagozatok, intézetek, konzultációs központok, kihelyezett képzési helyek, akadémiák, konzervatóriumok -, amelyek a képzés intézményi vagy kari szintû feladatait látják el anélkül, hogy a feladatnak megfelelõ akkreditációjuk, alapításuk megtörtént volna. Ezen önálló szervezeti egységek az esetek többségében az intézmények székhelyétõl távol, a legtöbb esetben az akkreditált felsõoktatási intézménnyel azonos képzést folytatnak. E sajátos képzési struktúrák a felsõfokon tanulni szándékozók számára biztosították az egyetemi, illetõleg fõiskolai oklevél megszerzésének lehetõségét és hozzájárultak a regionális vagy helyi munkaerõ-piaci feszültségek enyhítéséhez.
Az Ftv. 1996. évi módosításakor már felmerült a kihelyezett képzések szabályozásának igénye (Ftv. 11/A. §), de egyértelmû intézkedések hiányában a helyzet nem változott. A regionális szükségletekhez is jobban igazodó új felsõoktatási intézményhálózat létrejötte, a minõségbiztosítás érdekei és a felesleges párhuzamosságok kiküszöbölése is indokolttá teszi annak szabályozását, hogy székhelyen kívüli képzés csak kar szakmai irányítása alatt, önálló akkreditációt követõen, miniszteri engedéllyel mûködjön.
A felsõoktatási intézmények - a felsõoktatási törvényben meghatározott keretek között - szervezetüket maguk alakítják ki. Az oktatási, kutatási szervezeti egységek létesítése - kar kivételével - az egyetemek, fõiskolák hatásköre, ezért a zenemûvészeti tanárképzõ intézetek és konzervatóriumok, valamint más intézetek mûködését az új felsõoktatási intézménynek a szervezeti és mûködési szabályzatában kell meghatároznia. Karrá fejlesztésükrõl, az Ftv. 14. fejezetében, illetve a 124/E. §-ában foglalt feltételek megléte esetén, a Magyar Akkreditációs Bizottság és a Felsõoktatási és Tudományos Tanács véleménye alapján - a felsõoktatással kapcsolatos feladatai körében - csak a Kormány dönthet. (9-10. §, 30. §)
6. Az integrált felsõoktatási intézmények regionális munkaerõ-piaci feladatainak várható növekedése miatt indokolt a továbbképzés keretei között folyó alapképzésre épülõ képzések összhangjának megteremtése. Az Ftv. megjelenését követõen is a törvényben szabályozott szakirányú továbbképzések mellett a felsõoktatási intézményeknek jogosultsága volt szakosító továbbképzés meghirdetésére. E szakosító továbbképzési szakok szakirányú továbbképzési szakká történõ átalakításának folyamata megkezdõdött, de nem történt meg e munkálatok lezárásának határidõhöz kötése, valamint a szakosító továbbképzésben és a szakirányú továbbképzésben szerezhetõ szakképzettség viszonyának rendezése (27. §).
7. A megnövekedett jogkörû intézmények esetében, a lezajlott intézményi akkreditációk tapasztalatai alapján, indokolatlan minden egyes doktori program akkreditációja. Elegendõ, ha a Magyar Akkreditációs Bizottság az akkreditált tudományág alapján a doktori iskolát akkreditálja, és ezen belül a programok hirdetése az egyetemi autonómia hatáskörébe kerül. Az integrálódó új felsõoktatási intézmények szakmai autonómiáját erõsíti a szakirányú továbbképzési szakok, valamint az akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzések indításának intézményi hatáskörébe kerülése (13. §, 18. §, 22-24. §).