MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
T/861. számú
törvényjavaslat
a közterület-felügyeletrõl
Elõadó: Dr. Pintér Sándor
belügyminiszter
Budapest, 1999. február
1999. évi ...... törvény
a közterület-felügyeletrõl
Az Országgyûlés a közterületek rendjének védelme, a közterületen elkövetett kisebb súlyú jogsértések hatékonyabb megelõzése, megakadályozása, szankcionálása, az önkormányzati vagyon védelme, e feladatok ellátásához szükséges szervezeti keretek megteremtése, továbbá a feladatokat ellátó személyek jogállásának meghatározása érdekében a következõ törvényt alkotja:
I. Fejezet
A közterület-felügyelet jogállása, szervezete és feladata
1.§ (1) A közterületi rend és tisztaság védelmérõl a települési önkormányzat közterület-felügyelet, illetõleg közterület-felügyelõ útján gondoskodhat.
(2) Közterület-felügyeletet a községi, a városi képviselõ-testület, a megyei jogú városi közgyûlés, a fõvárosban - a helyi önkormányzatokról szóló törvény keretei között - a fõvárosi kerületi képviselõ-testület és a közgyûlés (a továbbiakban együtt: képviselõ-testület) hozhat létre a polgármesteri (fõpolgármesteri) hivatal belsõ szervezeti egységeként, közterület-felügyelet elnevezéssel.
(4) A felügyelet, illetõleg a felügyelõ feladata:
a) a közterületek jogszerû használatának, a közterületen folytatott engedélyhez, illetve útkezelõi hozzájáruláshoz kötött tevékenység szabályszerûségének ellenõrzése;
b) a közterület rendjére és tisztaságára vonatkozó jogszabály által tiltott tevékenység megelõzése, megakadályozása, megszakítása, illetve szankcionálása;
c) közremûködés a közterület, az épített és a természeti környezet védelmében;
d) közremûködés a közrend, a közbiztonság védelmében;
e) közremûködés az önkormányzati vagyon védelmében.
(5) A felügyelet feladatkörében, illetõleg saját hatáskörében eljáró felügyelõ közfeladatot ellátó személy, aki a közterületi rend és tisztaság védelmében jogosult és köteles ellenõrizni, eljárást kezdeményezni vagy - kivételes esetben - az e törvényben meghatározott intézkedést megtenni.
(6) A felügyeletnek, illetõleg a felügyelet részérõl eljáró felügyelõnek feladatot törvény, kormányrendelet, az önkormányzat rendelete állapíthat meg. Az önkormányzat rendelete olyan feladatot állapíthat meg, melyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.
(7) A képviselõ-testület a szervezeti és mûködési szabályzatában, illetõleg - a szabályzattal együtt elfogadott - hivatali ügyrendben határozhatja meg a felügyelet szervezeti formáját, a felügyelet, illetõleg a felügyelõ feladatait.
2.§ (1) A felügyelõ a települési polgármesteri hivatal köztisztviselõje. Közszolgálati jogviszonyára, ha e törvény eltérõen nem rendelkezik, a köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény (a továbbiakban: Ktv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Felügyelõként egészségileg és fizikailag alkalmas magyar állampolgár alkalmazható.
(3) A felügyelõnek - a Ktv-ben meghatározottakon túl - vizsgát kell tennie e törvény és a végrehajtására kiadott rendelkezések ismeretébõl.
II. Fejezet
A felügyelõ intézkedési jogköre
Az intézkedések alkalmazásának közös szabályai
3.§ A felügyelõ a feladatait az önkormányzat illetékességi területén közterületen - törvényben, kormányrendeletben, illetõleg önkormányzati rendeletben meghatározott esetben közterületnek nem minõsülõ területen - látja el.
4.§ (1) A felügyelõ a feladatát járõrszolgálat vagy õrszolgálat keretében országosan egységes formaruhában teljesíti.
(2) A felügyelõ szolgálata teljesítésekor formaruhájára kitûzve viseli az országosan egységes, egyedi azonosító számmal ellátott felügyelõi jelvényt. A felügyelõ - a helyi önkormányzat rendeleti szabályozása esetén - a település jelképét karjelzésként viseli.
5.§ A felügyelõ intézkedés elõtt köteles felügyelõi minõségét szóban közölni, magát szolgálati igazolvánnyal és egyedi azonosító számmal ellátott felügyelõi jelvénnyel igazolni. A szolgálati igazolvány tartalmazza a felügyelõ arcfényképét, nevét, a munkáltató szerv megnevezését és címét, továbbá a felügyelõi jelvény sorszámát.
6.§ (1) A felügyelõ a képviselõ-testület által meghatározottak szerint együttmûködik a rendõrséggel, a polgári védelemmel, a vám- és pénzügyõrséggel, a hivatásos önkormányzati tûzoltósággal (a továbbiakban: rendvédelmi szervek), továbbá határterületen a határõrséggel.
(2) A rendvédelmi szervvel, a határõrséggel együtt eljáró felügyelõ a rendvédelmi szerv, illetõleg a határõrség segítõje.
(3) A felügyelõ a képviselõ-testület által meghatározottak szerint együttmûködik az egyéb állami ellenõrzõ és önkormányzati szervekkel, társadalmi szervezettel, így különösen a polgárõrség helyi szervezetével, továbbá a feladatai ellátásához segítséget nyújtó egyéb szervezettel.
7.§ (1) A felügyelõ a jogszabályban meghatározott feladatainak ellátása érdekében rendszeres, illetõleg folyamatos hatósági ellenõrzést végez illetékességi területén.
(2) A felügyelõ az intézkedéssel érintett személyrõl, az intézkedés vagy az eljárás szempontjából lényeges környezetrõl és körülményrõl, tárgyról kép- és hangfelvételt készíthet, amely kizárólag az adott eljárásban, jogszabály elõírásai szerint használható fel.
8.§ (1) A felügyelõ köteles intézkedni vagy intézkedést kezdeményezni, ha a feladatkörébe tartozó jogszabálysértõ tényt, tevékenységet, mulasztást észlel vagy olyan tényt, tevékenységet, mulasztást hoznak tudomására, amely a feladatkörébe tartozó ügyben beavatkozást tesz szükségessé.
(2) A felügyelõ intézkedése nem okozhat olyan hátrányt, amely nyilvánvalóan nem áll arányban az intézkedés törvényes céljával.
(3) Több lehetséges intézkedés közül azt kell választani, amely az intézkedéssel érintettre a legkevesebb korlátozással, sérüléssel vagy károkozással jár.
(4) A felügyelõ köteles a hozzáfordulóknak a tõle elvárható segítséget, illetve felvilágosítást megadni.
9.§ A felügyelõ eljárása során a diplomáciai és konzuli képviseletek, valamint azok személyzetének kiváltságait és mentességeit köteles tiszteletben tartani.
Adatkezelés
10.§ (1) A felügyelõ az 1.§-ban szabályozott feladatkörében, feladatainak ellátásához személyes adatot kezelhet. A felügyelõ a feladatkörébe tartozó iratokból az eljáró szerv részére személyes adatot csak törvényben meghatározott célból és adatkörben továbbíthat a hatósági eljárással érintett személyre vonatkozóan.
11.§ (1) Az igazoltatott személy azonosító adatait és lakcímét - a 12.§-ban foglaltak kivételével - a felügyelõ két évig kezelheti.
(2) A felügyelõ jogosult további intézkedés céljából a kerékbilinccsel rögzített, valamint a feltartóztatott jármû tulajdonosának (üzemeltetõjének) személyazonosító adatait és lakcímét - térítés nélkül - átvenni az országos jármûnyilvántartásból. Az ilyen módon szerzett adatokat az eredeti céltól eltérõen a felügyelõ nem használhatja fel.
(3) A felügyelõ két évig kezeli a kerékbilinccsel rögzített, továbbá a feltartóztatott jármû adatait és a tulajdonos (üzemeltetõ) személyazonosító adatait, lakcímét.
12.§ A felügyelõ feladatkörébe tartozó szabálysértési és államigazgatási eljárásokkal összefüggõ személyes adatok kezelésére a külön törvények rendelkezései az irányadók.
13.§ (1) A Belügyminisztérium központi nyilvántartást vezet a felügyelõkrõl és a számukra kiadott felügyelõi szolgálati igazolványról, valamint az egyedi azonosító számmal ellátott felügyelõi jelvényrõl. A központi nyilvántartás tartalmazza a felügyelõ családi és utónevét, születési helyét és idejét, lakcímét, a munkáltató szerv megnevezését és címét, továbbá a szolgálati igazolvány és a felügyelõi jelvény sorszámát.
(2) A felügyelõ neve, a munkáltató szerv megnevezése és címe közérdekû adat, ezeket az adatokat a felügyelõ elõzetes tudta és beleegyezése nélkül nyilvánosságra lehet hozni.
A felügyelõi intézkedések
14.§ A felügyelõ a közterületen felvilágosítást kérhet attól, akirõl alaposan feltehetõ, hogy a felügyelõi feladat ellátásához érdemi tájékoztatást tud adni. A kérdezett az általa ismert tényekkel, adatokkal kapcsolatos válaszadást nem tagadhatja meg, kivéve, ha azzal magát vagy hozzátartozóját jogszabálysértéssel vádolná. A válaszadás idejéig a kérdezett személy feltartóztatható.
15.§ (1) A felügyelõ feljelentés megtétele vagy egyéb jogszerû intézkedés céljából az érintettet személyazonosságának megállapítása érdekében igazoltathatja. A személyazonosság igazolására alkalmas minden olyan hatósági igazolvány, amely tartalmazza az érintett nevét, születési helyét és idejét, az állampolgárságát, valamint az arcfényképét és a sajátkezû aláírását. A felügyelõ az általa ismert vagy más jelenlévõ, ismert személy közlését is elfogadhatja igazolásként.
(2) Az igazoltatás - az igazoltatás okának egyidejû közlésével - csak a személyazonosság megállapításához szükséges ideig tarthat. A személyazonosság megállapításáig az érintett feltartóztatható.
(3) Azt a személyt, aki személyazonosságát nem igazolja, annak megállapítására a legközelebbi rendõri szervhez a felügyelõ elõállíthatja. Ellenszegülés esetén az elõállításhoz a Rendõrségrõl szóló törvény (a továbbiakban: Rtv.) szerint a rendõrség segítségét kell kérni. A rendõrség megérkezéséig a felügyelõ az érintett személyt feltartóztatja.
16.§ A szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt az elkövetés helye szerint illetékes szabálysértési hatósághoz az eljárás azonnali lefolytatása érdekében a felügyelõ elõállíthatja. Az elkövetõ ellenszegülése esetén a 15.§ (3) bekezdése szerint kell eljárni.
17.§ A felügyelõ a szabálysértés elkövetõjét - a cselekmény súlyától függõen - jogosult a jogszabályban meghatározott esetekben helyszíni bírsággal sújtani.
18.§ A felügyelõ azt a dolgot, amelynek elkobzását a szabálysértésekrõl szóló törvény lehetõvé, illetõleg kötelezõvé teszi, átvételi elismervény ellenében visszatarthatja, illetõleg visszatartja és az elkövetés helye szerint illetékes szabálysértési hatóságnak adja át.
19.§ A felügyelõ az intézkedéssel egyidejûleg köteles felhívni az elkövetõt a szabálysértés azonnali vagy ésszerû határidõn belüli megszüntetésére. A közterület használatára vonatkozó jogerõs határozatban, tulajdonosi (kezelõi) hozzájárulásban foglaltak megszegése vagy elmulasztása esetén a felügyelõ köteles felhívni a kötelezettet az elõírások betartására.
20.§ (1) Ha a közterületen szabálytalanul elhelyezett, illetve a korlátozott várakozási övezetben díjfizetés nélkül várakozó jármû balesetveszélyt nem jelent és a forgalmat nem akadályozza, rögzítésére - a jármû elszállításáig vagy további intézkedésig - a felügyelõ az önkormányzat rendelete alapján kerékbilincset alkalmazhat.
(2) A jármû rögzítésekor a felügyelõnek a kerékbilincs alkalmazásával és a jármûvek elszállításával kapcsolatos önkormányzati rendelet szabályai szerint kell eljárnia. A jármûhasználat jogszerû akadályozása folytán keletkezett kárért a felügyelõt, illetve a felügyelõséget nem terheli kártalanítási kötelezettség. A kerékbilincs alkalmazásának költsége a jármû tulajdonosát (üzemben tartóját, használóját) terheli.
(3) Ha a baleset folytán megsérült vagy elhagyott jármû elszállítása indokolt, a felügyelõ intézkedés végett megkeresi az illetékes rendõri szervet, közlekedési hatóságot vagy az út kezelõjét.
(4) A felügyelõ - a helyi közút kezelõjének megbízásából - a helyi közútról eltávolíttathatja a hatósági jelzéssel nem rendelkezõ azon jármûvet, amely közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehet részt.
21.§ A felügyelõ a helyi közúton jogosult feltartóztatni a köztisztasági szabályokat megszegõ, továbbá a táblával jelzett behajtási tilalmat vagy korlátozást megszegõ jármûvet.
22.§ A felügyelõ a vagyonvédelmi feladatainak ellátása során az önkormányzat tulajdonában, használatában lévõ területet (épületet, építményt stb.) - a képviselõ-testület rendelkezésére - lezárja, megakadályozza, hogy oda illetéktelen személy belépjen és az illetéktelenül ott tartózkodókat eltávolítja.
23. § (1) A felügyelõ eljárására - ha jogszabály másként nem rendelkezik - az ügy jellegétõl függõen az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló, illetõleg a szabálysértésekrõl szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) Ha a felügyelõi intézkedést követõen a (2) bekezdésben említett eljárás nem indul, az intézkedéssel szemben panasznak van helye. A panaszt az intézkedés napjától számított 8 napon belül a jegyzõhöz kell benyújtani.
(4) A jegyzõ a panasz tárgyában a beérkezéstõl számított 8 napon belül az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint határozattal dönt. A határozat ellen a panaszos a fõvárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetõjénél fellebbezéssel élhet.
III. Fejezet
A kényszerítõ eszközök alkalmazásának
szabályai
24.§ (1) A felügyelõ a jogszerû intézkedésével szembeni ellenállás megtörése érdekében testi erõvel a cselekvést vagy a cselekvés abbahagyását célzó testi kényszert, könnygázszóró palackot, továbbá szolgálati kutyát alkalmazhat. A láthatóan terhes nõvel és a gyermekkorúval szemben kényszerítõ eszközként szolgálati kutya nem alkalmazható.
(2) A kényszerítõ eszköz alkalmazására - ha az eset körülményei lehetõvé teszik - az érintettet elõzetesen figyelmeztetni kell.
(3) Amennyiben a kényszerítõ eszköz alkalmazása következtében személyi sérülés történt, a felügyelõ - a tõle elvárható módon - köteles gondoskodni a sérült személy elsõsegélyben részesítésérõl, szükség esetén a sérült orvosi ellátásáról.
25.§ Szolgálati kutya - a törvényben meghatározott esetben is - csak akkor alkalmazható, ha a képviselõ-testület annak igénybevételét rendeletben szabályozta.
26.§ (1) A testi kényszer, könnygázszóró palack és a szolgálati kutya alkalmazását az intézkedést követõen haladéktalanul - legkésõbb az alkalmazást követõ munkanapon - jelenteni kell a jegyzõ útján a felügyelet mûködési helye szerint illetékes rendõrkapitányságnak.
(2) A testi kényszer, a könnygázszóró palack és a szolgálati kutya alkalmazásának a jogszerûségét a felügyelet mûködési helye szerint illetékes rendõrkapitányság vizsgálja ki az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint.
IV. Fejezet
Záró rendelkezések
Értelmezõ és átmeneti rendelkezések
27.§ E törvény alkalmazása során
a) közterület: a közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy önkormányzati tulajdonban álló terület, amelyet rendeltetésének megfelelõen bárki használhat, ide értve a közterületnek közútként szolgáló és a magánterületnek a közforgalom számára a tulajdonos (használó) által megnyitott és kijelölt részét;
b) kényszerítõ eszköz: testi kényszer, könnygázszóró palack, szájkosárral ellátott, pórázon vagy póráz nélkül alkalmazott, kiképzett szolgálati kutya;
c) feltartóztatás: a felügyelõnek az a tevékenysége, amelynek során azt a személyt, aki a személyazonosságának igazolását megtagadja, vagy az igazolásra történõ felszólításnak nem engedelmeskedik, továbbá, akitõl felvilágosítást kér a felvilágosítás megadásának idejére, valamint a szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt az intézkedés idejére vagy a további intézkedés megtételéig a helyszín elhagyásában korlátozza, vagy a helyszín elhagyásában megakadályozza.
28.§ (1) A felügyelet részére megállapított államigazgatási feladatokat és hatásköröket e törvény hatálybalépésétõl a felügyelõ látja el.
(2) A 3/1983. (I.29.) MT rendelet és a 16/1984. (III.18.) MT rendelet szerint létrehozott felügyelet jogutódja a felügyeletet alapító képviselõ-testület polgármesteri hivatala.
(3) 2000. január 1-jéig a már mûködõ felügyeletet a törvénynek megfelelõen át kell szervezni, a közalkalmazott felügyelõk foglalkoztatási jogviszonyát közös megegyezés esetén közszolgálati jogviszonnyá kell átalakítani. Az érintetteket e törvény hatálybalépéséig - a közszolgálati idõ és iskolai végzettség alapján - a Ktv. szerint be kell sorolni.
(4) E törvény hatálybalépésekor felügyelõi munkakörben foglalkoztatott köztisztviselõ közszolgálati jogviszonya a középfokú iskolai végzettség hiánya miatt nem szüntethetõ meg, ha
b) középfokú oktatási intézményben - a törvény hatálybalépését követõ tanévben - megkezdi tanulmányait és az elõírt idõben a képesítést (végzettséget) megszerzi.
Felhatalmazó rendelkezések
29.§ Felhatalmazást kap
a) az egészségügyi miniszter és a belügyminiszter arra, hogy állapítsa meg a felügyelõk egészségi és fizikai alkalmassági követelményeit;
b) a belügyminiszter arra, hogy állapítsa meg a helyszíni bírságolási eljárással kapcsolatos szabályokat, a felügyelõi intézkedések, továbbá a kényszerítõ eszközök rendszeresítésének, a kényszerítõ eszközök alkalmazásának részletes eljárási szabályait, a formaruhára vonatkozó szabályokat, a szolgálati igazolvánnyal, a felügyelõi jelvénnyel és a felügyelõkkel kapcsolatos központi nyilvántartás vezetésének, illetve a szolgálati igazolvány rendszeresítésének szabályait, valamint a felügyelõk szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerét.
Hatálybalépés
30.§ (1) E törvény 2000. január 1. napján lép hatályba, a (4) és (5) bekezdésekben foglaltak a törvény kihirdetésének napján.
(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:
a) a fõvárosi közterület-felügyeletrõl szóló 3/1983. (I. 29.) MT rendelet,
b) a közterület-felügyeletrõl szóló 16/1984. (III. 18.) MT rendelet.
(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 25/A. § (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(7) Az (1) - (6) bekezdések szabályait kell megfelelõen alkalmazni, ha az alapító a munkáltatót, illetve a munkáltató egy részét (szervezeti egységet) megszünteti és ezzel egyidejûleg az alapító vagy más jogi személy a feladat ellátására a Munka Törvénykönyve vagy a köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetet létesít."
(4) A Kjt. III. része új VIII. fejezettel - ezen belül új 83/B., 83/C. és 83/D. §-okkal egészül ki:
"VIII. Fejezet
A közalkalmazott nyilvántartás
83/B. § (1) A munkáltató a közalkalmazottról az e törvény 4. számú mellékletében meghatározott adatkörre kiterjedõ nyilvántartást vezet (a továbbiakban: közalkalmazotti alapnyilvántartás). A 4. számú mellékletben nem szereplõ körben - törvény eltérõ rendelkezésének hiányában - adatszerzés nem végezhetõ, ilyen adatot nyilvántartani nem lehet.
83/C. § (1) A munkáltató közalkalmazotti alapnyilvántartási rendszere törvény felhatalmazásának hiányában más adatrendszerrel nem kapcsolható össze.
83/D. § A munkáltatónál vezetett közalkalmazotti alapnyilvántartásba - az érintetten kívül - a következõk jogosultak betekinteni, illetõleg abból adatot átvenni a rájuk vonatkozó jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából:
(5) A Kjt. az e törvény 1. számú mellékletébe foglalt új, 4. számú melléklettel egészül ki.
I n d o k o l á s
a közterület-felügyeletrõl szóló
törvényjavaslathoz
Általános indokolás
A közterületek rendje és tisztasága a lakosság közérzetét, biztonságérzetét befolyásoló tényezõ. E rend és tisztaság hatékonyabb védelme céljából 1983. óta van lehetõség közterület-felügyelet (a továbbiakban: felügyelet) létrehozására. A 3/1983. (I. 29.) MT számú rendelet a fõvárosi felügyelet felállításának teremtette meg a jogi alapját. A 16/1984. (III. 18.) MT sz. rendelet pedig a városokat, illetõleg a gyógy- és üdülõterületi településeket hatalmazta fel szervezet átalakításra. E korabeli, a maga nemében új lehetõségeket teremtõ rendeletek - változatlan szöveggel - ma is hatályosak.
Az MT rendeletek szerint a felügyeletek feladata elsõdlegesen a közterületek rendjére, tisztaságára vonatkozó szabályok végrehajtásának ellenõrzése, a jogi normákba ütközõ cselekmények megelõzése, meggátlása, továbbá a közterületen folytatott - engedélyhez kötött - tevékenységek szabályszerûségének ellenõrzése.
A felügyelet a feladatai végrehajtásáról a közterület-felügyelõ (továbbiakban: felügyelõ) útján gondoskodik. A felügyelõ állandó, folyamatos feladata a hatósági ellenõrzés, melyhez kivételesen intézkedés vagy intézkedés kezdeményezése kapcsolódik.
Bár a közterületi rend és tisztaság biztosítása települési önkormányzati feladat, jogszabály mégsem kötelezi az önkormányzatokat felügyeletek létrehozására. Jelenleg mintegy 200 felügyelet mûködik. A nagyobb lélekszámú önkormányzatok önálló költségvetési szervként hozták létre e szervezeteket, ahol a felügyelõk - általában - közalkalmazotti státusban vannak.
A kisebb lakosságszámú önkormányzatok a polgármesteri hivatalokban köztisztviselõként foglalkoztatják a felügyelõket (az összes felügyelõ 35%-át). A vázolt szervezeti keretek között összesen mintegy 1100 felügyelõ végzi munkáját.
Az ismertetett jogi eszközök birtokában a felügyelõk ma már gyakran kényszerülnek olyan helyzetekben is eljárni, amikor az intézkedéssel szemben ellenállással kell számolni. A jelenlegi, elsõsorban nagyvárosi, üdülõhelyi közbiztonsági helyzet alapján kialakult az az általános vélemény, hogy a közterületi jogsértések elleni hatékony fellépés, az ilyen cselekmények megelõzése, megakadályozása, illetve szankcionálása "erõsebb" intézkedési jogkört igényel. A viszonylag gyakori veszélyhelyzetek tapasztalatai ugyanis azt mutatják, hogy a felügyelõk jogköre szûk, eszköztáruk - mind feladataik teljesítése, mind önvédelmük biztosítása tekintetében - nem elégséges.
Ugyanakkor az is látszik, hogy a hatályos szabályozás nem rendezi a célszerû és ésszerû mértéket meghaladó felügyelõi fellépés elleni védelmet, jóllehet az intézkedések a legtöbb esetben az állampolgárok alapvetõ jogait érintik.
A felügyeletre vonatkozó hatályos normák már nem elégítik ki az igényeket és nem felelnek meg a jogállami követelményeknek sem. A kérdéskör rendezése új szabályozást igényel. Az új szabályozással szembeni követelmények érintik a szabályozás szintjét, a felügyeletek jogállását, feladatait és szervezetét, a felügyelõk közalkalmazotti-közszolgálati státusát, intézkedési jogkörét, az általuk alkalmazható kényszerítõ eszközöket, az állampolgárok jogainak aránytalan korlátozásával szembeni jogi biztosítékokat.
Mindezek alapján a Javaslat a megfelelõ és szükséges jogforrási szintû szabályozásra irányul. A helyi önkormányzatok feladat- és hatáskörét, szabályozási jogkörét kizárólag törvény határozhatja meg. Ugyancsak törvényi szintû szabályozást igényel a felügyelõk jogállása, továbbá intézkedései, valamint az intézkedések arányosságának biztosítása, azaz az állampolgárok védelme jogaik aránytalan korlátozásától.
A felügyeletek létrehozása nem kötelezõ. Ha azonban a települési önkormányzat a felügyelet létrehozása mellett dönt, azt már csak a Javaslat által rögzített formában teheti, illetve a mûködõ felügyeleteket is ennek megfelelõen át kell alakítani. A Javaslat rendezi az alapító önkormányzat feladat-meghatározásra, a szervezeti és mûködési rend szabályozására vonatkozó jogkörét is azzal a megkötéssel, hogy a felügyelet a polgármesteri hivatal részeként mûködik.
A felügyelet a feladatait a felügyelõk útján látja el.
A felügyelõk közhatalmi jogosítványokkal rendelkeznek: hatósági jogkört gyakorolnak, meghatározott feltételek esetén a törvény szabályozta kényszert alkalmazhatnak. E jogkörök akkor gyakorolhatók eredményesen, ha a felügyelõk a gyakorlati érvényesítéshez szükséges eszközökkel is rendelkeznek. A Javaslat ezért mind a felügyelõk intézkedéseit, mind pedig az azok végrehajtására igénybe vehetõ kényszerítõ eszközöket is szabályozza.
A Javaslat a felügyelõk jogosítványainak közhatalmi jellegébõl kiindulva rögzíti, hogy a felügyelõk polgármesteri hivatalban foglalkoztatott köztisztviselõk. Ebbõl következõen - eltérõ rendelkezés hiányában - a felügyelõkre a köztisztviselõk jogállásáról szóló törvényt kell alkalmazni.
A felügyelõk intézkedése egyúttal az érintett állampolgár alapvetõ jogainak korlátozását jelentheti. Ezért fontos, hogy a szabályozás biztosítsa az ilyen intézkedések arányosságát, a korlátozás ésszerû mértékét, akadályozza meg az aránytalan, szükségtelen korlátozást.
A Javaslat a felügyeletek létrehozása óta eltelt idõszakban felhalmozódott, törvényi szabályozást igénylõ kérdések rendezésével megszünteti a jelenlegi szabályozási hiányosságokat, rendezi a szervezeti, a közhatalmi jogok gyakorlásával, a foglalkoztatással összefüggõ tárgyköröket. A felhatalmazó rendelkezések biztosítják a végrehajtási szabályozás jogalapját, a helyi igények önkormányzati szabályozásban történõ figyelembe vételét. A tervezet egyúttal lezárja a közbiztonság, a személyi és vagyonbiztonság, a közterületi rend érdekében tevékenykedõ szervezetek jogi rendezésének sorát.
Részletes indokolás
Az 1-2.§-okhoz
A jelenleg hatályos szabályok szerint felügyeletet a fõvárosban, a városokban, illetõleg a gyógy- és üdülõterületi településeken lehet létrehozni. A Javaslat ezzel szemben minden települési önkormányzatnak biztosítja ezt a lehetõséget. A fõvárosban ez a szabály a helyi önkormányzati törvény keretei között alkalmazható. A helyi önkormányzati feladat- és hatásköröknek a fõvárosi és a kerületi önkormányzatok közötti megosztásáról szóló rendelkezések szerint a közterület-felügyelet szervezetét és feladatait a fõvárosi önkormányzat szabályozza rendeletében. Ugyanakkor a helyi önkormányzatokról szóló törvény alapján a közgyûlés saját feladat- és hatáskörébõl megállapodás alapján átadhat feladat- és hatásköröket a kerületi önkormányzatnak. Továbbá biztosítja a közgyûlésnek azt is, hogy a feladatkörében alkotott rendelete végrehajtása érdekében felhatalmazást adjon a kerületi képviselõ-testületnek a rendelet-alkotásra.
Az országos gyakorlat szerint a jelenleg mûködõ felügyeletek egy része önkormányzati költségvetési szerv. Másik részük "egyes szolgáltató feladatokat ellátó önkormányzati intézmények" belsõ szervezeti egységeként mûködik. Ezekben a szervezetekben a felügyelõket közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatják.
A kisebb lélekszámú önkormányzatok a helyi igényeknek és lehetõségeknek megfelelõen a polgármesteri hivatal belsõ szervezeti egységeként hoztak létre felügyeleteket vagy alkalmaznak - köztisztviselõi jogviszonyban álló - felügyelõket.
A Javaslat egységesíti a jelenlegi gyakorlatot. Kimondja, hogy a közhatalmi jogosítványokkal felruházott felügyelõ közfeladatot ellátó köztisztviselõ. A foglalkoztatási jogviszony mellett a felügyelet szervezeti formáját is egységesíti a Javaslat. Felügyelet - a törvény hatálybalépésétõl kezdõdõen - csak polgármesteri hivatal belsõ
szervezeti egységeként szervezhetõ, illetve mûködtethetõ. A felügyelet feladatait ott, ahol külön szervezetre nincs szükség, a polgármesteri hivatalban foglalkoztatott felügyelõ is elláthatja.
A polgármesteri hivatal köztisztviselõjeként alkalmazott felügyelõre a továbbiakban a polgármesteri hivatal ügyintézõre vonatkozó szabályok lesznek érvényesek - a Javaslatban foglalt eltérésekkel.
A felügyeletrõl szóló MT rendelet szerint a felügyelet feladata különösen a közterületi rendre vagy tisztaságra vonatkozó jogszabályok végrehajtásának ellenõrzése; a közterület rendjét vagy tisztaságát védõ jogszabályokba ütközõ cselekmények elkövetésének megelõzése, illetve meggátlása; a közterületen folytatott - engedélyekhez kötött tevékenységek szabályszerûségének ellenõrzése; továbbá vagyonvédelmi feladatok ellátása. Az MT rendelet mellett egyéb jogszabályok, így önkormányzati rendeletek, ágazati törvények is meghatároznak feladatot a felügyeleteknek. Így - egyebek mellett - a felügyeletek közremûködnek építésügyi hatósági ellenõrzésekben vagy a jövedéki adókról és a jövedéki termékek forgalmáról szóló törvények végrehajtásában. A Javaslat - a hatályos szabályozásra alapozva, keretjelleggel - mindezeket a feladatokat tartalmazza. Ugyanakkor
- mintegy megjelölve a továbbfejlesztés irányát - a Javaslat újabb feladatokat is meghatároz a felügyeletnek és a felügyelõnek.
A felügyeletek és a felügyelõk kibõvített, illetve a tovább bõvíthetõ feladatköre nem változtat azon, hogy a felügyelõ változatlanul ellenõrzõ, intézkedést kezdeményezõ és kivételesen - törvényi korlátok között - intézkedõ személy.
A felügyelet, illetve a részérõl eljáró felügyelõ hatósági jogosítványokkal felruházott személyként jár el. Ezért a Javaslat
- garanciális okból - elõírja, hogy a képviselõ-testületek rendeletben szabályozzák a felügyelet alapvetõ feladatait és szervezeti rendjét.
A felügyelet az általánosságban meghatározott feladatait a részérõl eljáró személy - a felügyelõ - útján látja el. A konkrét hatósági jogosítványok viszont a felügyelõt illetik meg. A fokozott büntetõjogi védelem érdekében a Javaslat a felügyelõt közfeladatot ellátó személynek minõsíti.
A felügyelõ alkalmazási feltételeit a Javaslat a fokozott fizikai, idegi megterhelésre tekintettel - a Ktv. szabályait kibõvítve - határozza meg. Felügyelõként csak külön jogszabályban meghatározott, egészségi és fizikai feltételeknek megfelelõ személy foglalkoztatható.
A 3-13.§-okhoz
A felügyelõ a feladatait az alapító önkormányzat közigazgatási területén, közterületen látja el. A feladatok jellegébõl adódóan a közterület fogalma a felügyelõ hatáskör-gyakorlásához igazodóan, a jogszabályokban meghatározott tartalommal értendõ. A jégen tartózkodás, a tiltott helyen fürdés, veszélyeztetés kutyával vagy a táborozás szabályainak betartása, ellenõrzése során természetszerûleg nem alkalmazható például az épített környezet védelmérõl szóló törvény közterület fogalma.
A felügyelõ a járõrszolgálatot, illetve a vagyonvédelmi õrszolgálatot formaruhában látja el. A formaruha országosan egységes jellemzõit a belügyminiszter határozza meg.
A visszaélések elkerülése céljából, továbbá az állampolgári jogbiztonság érdekében a felügyelõnek országosan egységes, azonosító számmal ellátott felügyelõi jelvényt kell viselnie és intézkedése elõtt elõírásszerûen igazolnia kell magát.
A települési közrend és közbiztonság érdekében az állami és önkormányzati szerveknek együtt kell mûködniük. Ezért a Javaslat kötelezõvé teszi a felügyelõk számára, hogy az alapító önkormányzat által meghatározottak szerint együttmûködjenek a rendvédelmi, a határõrizeti és más állami, önkormányzati szervekkel, a társadalmi vagy egyéb szervezetekkel.
A felügyelõ feladatainak ellátásához nélkülözhetetlen az illetékességi területen végzett rendszeres és folyamatos ellenõrzés.
A felügyelõ - jelenleg is adott - intézkedési kötelezettségét a Javaslat fenntartja. A felügyelõi intézkedések viszont - esetenként - az érintett
állampolgár alapvetõ jogainak korlátozását jelenthetik. Ezért alapvetõen fontos, hogy a szabályozás biztosítsa az ilyen intézkedések arányosságát, a korlátozás ésszerû mértékét, ugyanakkor akadályozza meg az aránytalan, szükségtelen korlátozást. A Javaslat meghatározza a felügyelõk azon kötelezettségeit, amelyekkel ezen állampolgári alapértékek megóvása - a felügyelõ tevékenységének eredményessége mellett - biztosíthatók.
A bizonyítási nehézségek csökkentése, a eljárások gyorsabb lefolytatása érdekében a Javaslat lehetõvé teszi, hogy az intézkedés kapcsán a felügyelõ kép- és hangfelvételeket készítsen. Ugyanakkor a kép- és hangfelvételek, továbbá a személyes adatok - az érintett állampolgár személyes adatainak védelméhez fûzõdõ érdekét szem elõtt tartó - kezelésérõl is rendelkezik.
A 14-23.§-okhoz
A megváltozott közterületi viszonyok következtében a felügyelõi intézkedések körének bõvítése is idõszerûvé vált. A Javaslat az igényekhez képest mértéktartóan bõvíteni a felügyelõk eszköztárát. Megtartja az eddig is alkalmazott intézkedéseket. Ezek: a hatósági ellenõrzés, igazoltatás, helyszíni bírságolás, feljelentés, elõállítás, a jogszabály alapján elkobozható dolog visszatartása.
A felügyelõi eszköztár bõvül a felvilágosítás-kérési joggal, amelyet feltartóztatás lehetõsége tesz hatékonyabbá.
A belterületi utak nagyobb része helyi önkormányzati tulajdonban van. A forgalomszabályozás, a helyi közlekedés feltételeinek biztosítása - zömében - önkormányzati feladat. A közterületek közlekedési célú védelme céljából az önkormányzatok rendeletet alkothatnak és ezen belül elrendelhetik kerékbilincs alkalmazását és a jármû elszállítását. A felügyelet, mint ellenõrzésre és intézkedésre feljogosított szerv foganatosíthatja ezt az intézkedést. Ezért a Javaslat nevesíti ezt a felügyelõi az intézkedést, meghatározva, hogy az eljárás során a kerékbilincs alkalmazásával és a jármûvek elszállításával kapcsolatos helyi önkormányzati rendeleti szabályokat kell betartani. A Javaslat - emellett - lehetõséget biztosít a felügyelõ részére, hogy az önkormányzati közúton szemetelõ, azt szennyezõ jármûvet intézkedés céljából feltartóztassa. Megilleti a megállítási jog a felügyelõt akkor is, ha a helyi közúton a táblával jelzett behajtási tilalmat szegik meg.
A felügyelõ az önkormányzat által meghatározott területen vagyonvédelmi feladatokat is elláthat. A Javaslat garanciális szempontból kiemeli, hogy a felügyelõ kizárólag önkormányzati vagyon védelmét láthatja el és csak a képviselõ-testület rendelkezése alapján.
A felügyelõ közigazgatási ügyekben (államigazgatási, szabálysértési ügyekben) jár el. Eljárására az ügy jellegétõl függõen az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény, illetve a szabálysértésekrõl szóló jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
Amennyiben államigazgatási vagy szabálysértési ügy indul, az azzal összefüggõ felügyelõi intézkedés ellen jogorvoslati igény az eljárásban elbírálható. Minden más esetben a panaszt - 8 napon belül - a jegyzõnél lehet benyújtani, aki az ügyben az államigazgatási eljárás szabályai szerint jár el.
A 24-26.§-okhoz
A hatályos szabályozás szerint a felügyelõ az életét, testi épségét veszélyeztetõ, szabadsága ellen irányuló támadás elhárítása érdekében, önvédelmi eszközként könnygázszóró palackot alkalmazhat. A közbiztonság romlása következtében viszont indokolt újabb, már nemcsak önvédelmi, hanem kényszerítõ eszközök alkalmazását lehetõvé tenni.
Az intézkedéssel szembeni ellenszegülés vagy a helyszín (menekülésszerû) elhagyása esetén ugyanis a felügyelõnek jelenleg nincs eszköze az intézkedés foganatosításához. A Javaslat ezt a helyzetet megszünteti. Lehetõvé teszi, hogy a felügyelõk kényszerítõ eszközöket - testi kényszert, könnygázszóró palackot és a helyi körülményektõl függõen szolgálati kutyát - alkalmazhassanak. A
szolgálati kutya esetében, a helyi körülmények ismeretében az önkormányzat képviselõ-testülete jogosult dönteni arról, hogy a felügyelõk szolgálati kutyát alkalmazhatnak-e. (Ezek a magyar jogrendszerben elfogadott kényszerítõ eszközök közül a legenyhébbek.)
A kényszerítés az intézkedéssel vagy az intézkedõvel szemben megnyilvánuló aktív vagy passzív ellenállás leküzdését jelenti, többnyire a személyi szabadság átmeneti korlátozása révén. Erre tekintettel a Javaslat elõírja, hogyha az eset körülményei lehetõvé teszik, az érintett személyt figyelmeztetni kell a kényszerítõ eszköz alkalmazására.
A kényszerítõ eszközök alkalmazására kivételes, rendkívüli esetekben kerülhet sor. Mivel ez az állampolgárok alapvetõ jogait érinti, alkalmazásukat jelenteni kell a jegyzõ útján az illetékes rendõrkapitányságnak. Az intézkedés jogszerûségét az illetékes rendõrkapitányság vizsgálja ki.
A 27-28.§-okhoz
A felügyelet és a felügyelõk tevékenységi körét, feladatait meghatározó normák a védendõ értékektõl függõen határozzák meg a felügyelõk illetékességi területét, azokat a "közterületeket", ahol a felügyelõk intézkedésre jogosultak. Így például az egyes szabálysértésekrõl szóló 17/1968. (IV.14.) Korm. rendelet intézkedési jogot biztosít a felügyelõknek: kutyával veszélyeztetés esetén vadászterületen, illetve közforgalmú közlekedési vállalat jármûvein; a tiltott fürdés vagy a jégen tartózkodás szabályainak megszegése esetén az ún. szabad vizeken. A hatályos szabályokból kiindulva ezért a Javaslat a lehetõ legszélesebb, a feladatellátás által igényelt módon határozza meg alkalmazásában a "közterület" fogalmát.
A Javaslat felsorolja a felügyelõ által alkalmazható kényszerítõ eszközöket, ugyanakkor - hasonlóan a rendõrségrõl szóló törvényhez - a Kormányt, illetõleg a belügyminisztert hatalmazza fel, hogy azok rendeltetésszerû használatát és alkalmazásuk részletes eljárási rendjét szabályozzák.
A mûködõ felügyeletek egy része a feladatait közalkalmazott felügyelõk útján látja el. A Javaslat alapján a felügyelõi hatásköröket, hatósági jogköröket már csak köztisztviselõ gyakorolhatja. Ezért az érintett felügyeleteket a törvény hatálybalépésének napjáig át kell szervezni, a közalkalmazotti jogviszonyt - megegyezést követõen - közszolgálati jogviszonnyá kell átalakítani.
A 29.§-hoz
A Javaslat a végrehajtásához szükséges, törvényi szabályozást nem igénylõ jogalkotási feladatok elvégzésére megadja az egészségügyi és a belügyminiszter számára szükséges szabályozási felhatalmazást.
A 30.§-hoz
A Javaslat a hatálybalépés idõpontját úgy állapítja meg, hogy a törvény végrehajtásában érintettek számára elég idõ jusson az átszervezések elõkészítésére, a jogalkotásra.
A Javaslat egyúttal hatályon kívül helyezi a hatálybalépéssel szükségtelenné vált jogszabályokat és a jogrendszeri illeszkedés biztosítása céljából elvégzi a szükséges törvény-módosításokat.
1. számú melléklet
"4. számú melléklet az 1992. évi XXXIII. törvényhez
A közalkalmazotti alapnyilvántartás adatköre
A közalkalmazott
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
IX.