T/887.
Képviselõi önálló indítvány!
Dr. Áder János úr
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994.(IX.30.) OGY határozat 85.§ (1) bekezdésének d) pontja alapján a következõ
törvényjavaslatot
terjesztem elõ:
T/ ..... számú törvényjavaslat
a termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény (Ftv.) módosításáról
1.§
A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény az alábbi 5/A §-szal egészül ki:
"5/A. §
(1) Termõföld tulajdonjogát csak a (2) bekezdés szerinti letelepedett és a (3) bekezdés szerint életvitelszerûen mezõgazdasági tevékenységet végzõ belföldi magánszemély szerezheti meg.
(2) Letelepedettnek minõsül a belföldi magánszemély, ha a megszerezni kívánt termõföld fekvése szerinti településen, illetve annak közigazgatási határaitól számított 30 km-es körzetén belül maga vagy közeli hozzátartozója
a.) állandó lakhellyel
b.) tartózkodási hellyel
c.) egyébként termõföldtulajdonnal
rendelkezik. E § alkalmazásában közeli hozzátartozó az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadó-, mostoha- és nevelõszülõ, az örökbe fogadott, a mostoha és a nevelt gyermek, a házastárs és a testvér.
(3) Életvitelszerûen mezõgazdasági tevékenységet végzõnek minõsül e törvény alkalmazásában:
(4) E § rendelkezéseit csak az e § hatálybalépését követõen szerzett tulajdonjogra kell alkalmazni."
2.§
E törvény a kihirdetésézõl számított 30. napon lép hatályba.
Indokolás:
A törvényjavaslat a termõföld tulajdonjogának megszerzéséhez kapcsolódó korlátozásokkal azt a hatást kívánja kifejteni, hogy a termõföld azok tulajdonában összpontosuljon, akik ezt valóban megmûvelik. A törvényjavaslat a családi gazdaságokat preferáló modellt kíván meghonosítani akkor, amikor a letelepedést, mint új tulajdonszerzési követelményt meghonosítja a magyar magánjogban. A letelepedés fogalmába tartozik a közeli hozzátartozók állandó lakhelye, tartózkodási helye is, amellyel a családi tulajdonlás támogatását, és a mezõgazdasági tevékenységek szempontjából a család kiemelt szerepét fejezi ki a törvényjavaslat.
A közeli hozzátartozók körét éppen ezért a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi IV. törvény rendelkezéseitõl eltérõ módon határozza meg a törvényjavaslat. A közeli hozzátartozók e törvény alkalmazásában ugyanis azok a személyek, akik valóban együtt tudnak tevékenykedni a családi mezõgazdaságban.
A törvényjavaslat nem tartalmaz a Magyar Köztársaság Alkotmányának 70/A §-a által tiltott hátrányos megkülönböztetést, mivel, a teljes lehetséges tulajdonosi körre azonos kritériumokat fogalmaz meg.
A törvényjavaslat elméleti alapjai a Magyar Köztársaság Alkotmánybíróságának több határozatán nyugodnak. A törvényjavaslat elismeri azt az alkotmánybírósági esetjogban kikristályosodott fontos tételt, amely szerint a tulajdon kötelez. A törvényjavaslat a kidolgozásra váró új alkotmány általánosan elfogadott normáinak is megfelel ily módon, tekintettel az eddig ismertté vált normaszöveg-tervezetekben fellelhetõ "a tulajdon társadalmi kötelezettségekkel jár" kifejezésre. A tulajdonjoghoz párosuló legfontosabb kötöttség a rendeltetésszerû használat, amely a termõföldek esetén többek között a megmûvelési kötelezettséget jelenti. A rendeltetésszerû használat gondolata a társadalomhoz, mint közösséghez tartozás, s a társadalommal, mint közösséggel szembeni felelõsség elveibõl ered.
A törvényjavaslat azt az álláspontot képviseli, hogy a termõföld rendeltetésszerû használata, azaz a megmûvelés bizonyos feltételeket a tulajdonszerzés esetén is generál. Ez pedig az életvitelszerûség. Az elõkészítés során felmerült a szakképesítés, mint követelmény gondolata is, ennek a követelménynek a meghonosítása azonban a jelenlegi társadalmi helyzetben indokolatlan nehézségekkel járt volna, amely az egész törvényjavaslat negatív megítéléséhez és kisebb társadalmi elfogadottsághoz vezetett volna.
A törvényjavaslat kidolgozóinak megítélése szerint a birtokrendezésnek a rendszerváltozás óta húzódó folyamat még ma sem ért véget, s elõre láthatólag még évekig fog tartani. Éppen ezért a javaslat kidolgozói e folyamatra hatni kívántak. A törvényjavaslat elfogadása eredményeként a mezõgazdasági hasznosítású ingatlanok a családi magángazdaságok tulajdonába és hasznosításába kerülne, ezzel pedig a magyar falu életképességét és megtartó erejét, valamint a mezõgazdaságból élõ vidéki állampolgárok életszínvonalának emelkedését, önállóságuk növekedését, a munkaerõpiacba való bekapcsolódásuk folyamatosságát, és kultúrájuk megõrzését és átörökítését remélik elérni a javaslat kidolgozói.
A birtokrendezés érdekében a letelepedettség fogalmi köre kibõvül a településen való termõföld tulajdonnal való rendelkezéssel, mint vagylagos szerzési feltétellel. E megoldással jó értelemben vett tagosítást, a piaci alapú birtokszerzõdés folyamatát kívánják a javaslat kidolgozói támogatni.
A javaslat hatályba lépésénél a szerzett jogok védelmének alkotmányos elve érvényesül.
Budapest, 1999. február 25.
Dr. Medgyasszay László
MDF