2. sz. melléklet

1998. évi ellenõrzési jelentések fõbb ismérvei

Sorszám

A jelentés tárgya, száma

Jelentést készítõ igazgatóság

Az ellenõrzések jogszabályi alapja és indoka

Az ellenõrzés célja, jelentõsége

Az ellenörzött költségvetési nagyságrend

 

I. 1997-ben megkezdett, 1998-ra áthúzódó ellenõrzések

01

Jelentés a Magyar Köztársaság Ügyészsége fejezet pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9802

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a fejezet gazdálkodásának törvényessége, szabályszerûsége, a feladatok ellátásának célszerûsége;
az ÁSZ törvény elõírása szerint rendszeresen ellenõrizni kell a fejezetek gazdálkodását

a fejezet költségvetési kiadási elõirányzata:
1992. évi 2,4 Mrd Ft-ról
1997. évre 7,3 Mrd Ft-ra nõtt
 

02

Jelentés a Miniszterelnökség fejezet mûködésének pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9820

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a fejezet feladatai, szervezetei, valamint a meglévõ források összhangjának, az irányítás színvonalának megítélése;
a fejezet cím- és feladatrendszere évrõl-évre módosult

a fejezet költségvetési kiadási elõirányzata:
1992. évi 4 Mrd Ft-ról
1997. évre 10,2 Mrd Ft-ra nõtt 

03

Jelentés 29 települési és 18 helyi kisebbségi önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének 1997. évi ellenõrzési tapasztalatairól
(Témaellenõrzés)
9812

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az önkormányzatok gazdálkodásának törvényességi, szabályszerûségi és célszerûségi ellenõrzése;
a helyi önkormányzatok több évre kiterjedõ átfogó ellenõrzésével lehet teljeskörû képet kapni az önkormányzati gazdálkodás színvonaláról

ellenõrzött önkrományzatok költségvetésének fõ összege:
1995-ben 7,3 Mrd Ft,
1996-ban 6,5 Mrd Ft

04

Jelentés a helyi önkormányzatok nem közszolgáltatási célú társasági befektetésekkel, valamint értékpapírokkal történõ gazdálkodásának ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9814

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a gazdasági társasági érdekeltségekkel és egyéb pénzügyi befektetésekkel történõ gazdálkodás hatása az önkormányzati vagyon alakulására

1997-ben a vizsgált önkormányzatok tulajdonában lévõ:
társasági érdekeltség nagyságrendje 322 Mrd Ft,
értékpapírok összege 69 Mrd Ft 

05

Jelentés a közbeszerzésrõl szóló 1995. évi XL atv. végrehajtásának ellenõrzésérõl a helyi önkormányzatoknál
(Témaellenõrzés)
9816

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a közbeszerzési törvény és a kapcsolódó jogszabályok elõírásai hogyan érvényesültek az önkormányzatoknál:
1996. végéig a lefolytatott közbeszerzési eljárások száma meghaladta a 3200-at

közbeszerzési eljárások összesített értéke:
1996-ban 55,1 Mrd Ft,
1997-ben 135,2 Mrd Ft

06

Jelentés az jelentõs hitelállománnyal, vagy forráshiánnyal rendelkezõ egyes helyi önkormányzatok gazdálkodásának ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9819

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az eladósodott, illetve jelentõs adósság-szolgálati teherrel küzdõ önkormányzatok gazdálkodásában feltárható kibontakozási lehetõségek vizsgálata;
évente mintegy 5-10 önkormányzati település kerül csõd, illetve csõdközeli helyzetbe, az eladósodott önkormányzatok száma az elõbbieknél jóval nagyobb

a vizsgált önkormányzatok adósságának alakulása:
1995-ben 2,4 Mrd Ft,
1996-ban 4,0 Mrd Ft,
1997. I. f.évben 2,2 Mrd Ft

07

Jelentés az alapfokú oktatásra fordított pénzeszközök felhasználásának vizsgálatáról
(Témaellenõrzés)
9818

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a demográfia, az oktatás változásai, a gazdasági lehetõségek miként hatottak az iskolahálózat mûködtetési feltételeire és az oktatás színvonalára;
az önkormányzatok költségvetésén belül a közoktatási ráfordítások mintegy 30%-os részarányt képviselnek

alapfokú oktatásra az önkormányzatok országos szinten:
1994-ben 83,4 Mrd Ft-ot,
1995-ben 89,9 Mrd Ft-ot,
1996-ban 98,2 Mrd Ft-ot
fordítottak

08

Jelentés a fõváros és a megyei jogú városok szennyvíztisztítási programjára rendelkezésre álló források felhasználásának vizsgálatáról
(Témaellenõrzés)
9805

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a támogatás mechanizmusa és a rendelkezésre álló források hogyan segítik elõ a szennyvíztisztítási program végrehajtását, a beruházásoknál érvényesült-e a pénzeszközök hatékony felhasználása;
Budapest, és a megyei jogú várások lakosságának 80%-a részesül közmûves csatorna ellátásban

1995-ben 336 M Ft,
1996-ban 776 M Ft,
1997-ben 1.349 M Ft,
összesen: 2.461 M Ft költségvetési támogatást biztosítottak erre a célra

09

Jelentés a helyi önkormányzatok által fenntartott járóbeteg szakellátás helyzetének és a ráfordított pénzeszközök felhasználásának vizsgálatáról
(Témaellenõrzés)
9817

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a finanszírozás rendszere; a teljesítmények mérése és díjazása biztosítja-e a járóbeteg szakellátás megfelelõ színvonalát és hatékonyságát;
felmerült a jelenlegi kórházközpontú gyógyítás fenntartásának indokoltsága a jövõbeni járóbeteg szakellátás szélesebb körû igénybevétele érdekében

1993-ban 17,8 Mrd Ft,
1994-ben 25,5 Mrd Ft,
1995-ben 29,3 Mrd Ft,
1996-ban 34,9 Mrd Ft,
1997-ben 41,8 Mrd Ft-ot fordított az Egészségbiztosítási Alap járpóbeteg ellátásra országosan

10

Jelentés az Egészségbiztosítási Önkormányzat 1997. évi vagyongazdálkodásának ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9810

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

Kormány felkérése alapján végzett ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az Egészségbiztosítási Önkormányzat vagyongazdálkodást érintõ döntései elõkészítésének, végrehajtásának ellenõrzése különös tekintettel a Wesselényi utcai ingatlan vásárlására, valamint a Club Aliga Rt mûködésére;
a felerült kritikák miatt kormányzati szintû igény fogalmazódott meg az Önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára 

 

11

Jelentés a különkeretes gyógyszer-támogatási rendszer mûködésének vizsgálatáról
(Témaellenõrzés)
9811

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

Országgyûlés felkérése alapján végzett ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

1996. évi zárszámadás keretében feltárt szabályozási hiányosságok nyomán szükségessé vált annak vizsgálata, hogy hogyan és miért alakult ki az egyes gyógyszerek támogatásának külön kerete, az mennyiben szolgálja a betegellátás érdekeit, indokolt-e a jövõbeni fenntartása;
az elmúlt évek során a "külön keret" sokszorosára emelkedett 

1993-ban 0,7 Mrd Ft,
1994-ben 1,7 Mrd Ft,
1995-ben 2,9 Mrd Ft,
1996-ban 4,9 Mrd Ft,
1997-ben 6,4 Mrd Ft
gyógyszertámogatás kiadásai

12

Jelentés a Nemzeti Kulturális Alap pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9825

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az Alap pénzeszközeivel való gazdálkodásnak, a felügyelet gyakorlásának, mûködésének ellenõrzése törvényességi, célszerûségi és eredményességi szempontok szerint;
az Alap bevételei részben kötelezõ befizetésekbõl, részben állami támogatásból tevõdnek össze

költségvetési támogatás:
1994-ben 66 M Ft,
1995-ben 133 M Ft,
1996-ban 315 M Ft,
1997-ben 110 M Ft

13

Jelentés a Magyar Rádió Közalapítvány és - kapcsolódó ellenõrzésként - a Magyar Rádió Rt. gazdálkodásának ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9806

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az új Média Törvény alapján az MR Rt. gazdálkodásának, az állami vagyon megõrzésének törvényességi, célszerûségi és eredményességi szempontok szerinti ellenõrzése
 

MR Közalapítványnak 15 M Ft, MR Rt-nek 4,5 M Ft az induló vagyona;
1996-ban 10 M Ft,
1997-ben 51 M Ft költségvetési támogatást biztosítottak erre a célra 

14

Jelentés a Magyar Televízió Közalapítvány és - kapcsolódó ellenõrzés keretében - a Magyar Televízió Rt mûködésének és gazdálkodásának ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9812

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a Média Törvény alapján az MTV Rt. gazdálkodásának, az állami vagyon megõrzésének és hasznosulásának törvényességi, célszerûségi és eredményességi szempontok szerinti ellenõrzése

MTV Közalapítvány induló vagyona: 15 M Ft,
MTV Rt. alaptõkéje:
19 Mrd Ft,
 

15

Jelentés a Szabad Demokraták Szövetsége 1995-96. évi gazdálkodása törvényességének ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9801

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt kétévenkénti ellenõrzési kötelezettség,
Párt-törvény,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a mûködéshez igénybevehetõ költségvetési források felhasználásának szabályszerûsége, és a pénzügyi-számviteli szabályok betartása;
a párt tv. kétévenkénti ellenõrzési kötelezettséget ír elõ

1995-ben 198 M Ft,
1996-ban 262 M Ft,
összesen: 460 M Ft

16

Jelentés a pártok beszámolási és beszámoló közzétételi kötelezettsége teljesítésének általános gyakorlatáról
(Témaellenõrzés)
9807

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
Párt-törvény,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

annak vizsgálata, hogy a pártok eleget tesznek-e a beszámolási kötelezettségüknek;
a bejegyzett pártok törvényességi ellenõrzése, így a közzétételi kötelezettség figyelemmel kísérése is az ÁSZ feladata

az ellenõrzés 202 bejegyzett pártra terjedt ki

17

Jelentés a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége gazdálkodásának, az 1995-97. évben juttatott állami költségvetési támogatás felhasználásának ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9809

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

ellátott feladat és az ehhez juttatott állami támogatás felhasználásának törvényességi, célszerûségi vizsgálata

az állami költségvetésbõl kiemelt, nevesített támogatás
1995-ben 68 M Ft,
1996-ban 82 M Ft,
1997-ben 88 M Ft,
összesen: 238 M Ft költségvetési támogatást biztosítottak erre a célra

18

Jelentés a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének 1995-97. években juttatott állami költségvetési támogatás felhasználásának ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9808

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

ellátott feladat és az ehhez juttatott állami támogatás felhasználásának törvényességi, célszerûségi vizsgálata
 

az állami kötgv-bõl kiemelt, nevesített támogatás
1995-ben 82 M Ft,
1996-ban 98 M Ft,
1997-ben 104 M Ft,
összesen: 284 M Ft költségvetési támogatást biztosítottak erre a célra

19

Jelentés a belsõ ellenõrzés mûködésérõl 996-97. években kilenc állami tulajdonban lévõ részvénytársaságnál (Összefoglaló a Magyar Államvasutak, Magyar Posta, Magyar Távközlési, Antenna Hungária, Szerencsejáték, Volánbusz, Alba Volán, Dél-Pest Megyei Mezõgazdasági, Komáromi Mezõgazdasági rt-ok ellenõrzése során tett megállapításokróll
(Témaellenõrzés)
9803

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

annak feltárása, hogy az állami tulajdonú társaságoknál a belsõ ellenõrzés milyen jogi szabályozási környezetben, szervezeti rendszerben és hatékonysággal mûködik;
 

 

 

II. 1998-ban induló, 1998-ban befejezett ellenõrzések

 
20
21
22

Jelentés a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetése végrehajtásának ellenõrzésérõl
1.sz.f. - Összefoglaló és javaslatok
(Átfogó ellenõrzés)
2.sz.f. - A zárszámadási dokumentumtörvényességi és számszaki ellenõrzése
3.sz.f. - A központi költségvetés helyszíni ellenõrzése
(Témaellenõrzés)
Függelék: A helyszíni ellenõrzés tapasztalatai költségvetési fejezetenként
4.sz.f. - A helyi önkormányzatok ellenõrzése
(Témaellenõrzés) 9826

VI. Elemzõ, Módszertani és Informatikai Ig.
III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.
V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

dokumentumok törvényességi, számszaki eltérésének feltárása, fejezeteknél a jóváhagyott elõirányzatok felhasználása, az önkormányzatok figyelembe vették-e a törvényi elõírásokat a beszámoló készítésénél;
a törvényalkotás képet kap a benyújtott zárszámadási dokumentumról, amely az érdemi döntés meghozását elõsegíti
 

költségvetés kiadási fõösszege: 2.703 Mrd Ft

 
23
24
25

Vélemény a Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl
1.sz.f. - A költségvetési törvényjavaslat és dokumentumainak törvényességi és számszaki ellenõrzése, javaslatok
(Átfogó ellenõrzés)
2.sz.f. - A költségvetési elõirányzatok tervezésének, megalapozottságának helyszíni ellenõrzése
(Témaellenõrzés,célellenõrzés)
Függelék a 2.sz. füzethez - A helyszíni ellenõrzés tapasztalatai költségvetési fejezetenként
3.sz.f. - A helyi önkormányzati alrendszert 1999. évben megilletõ állami támogatások és átengedett bevételek tervezésének megalapozottsága
(Célellenõrzés) 9839

VI. Elemzõ, Módszertani és Informatikai Ig.
III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.
V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a költségvetési dokumentumokat ellenõrzése a hatályos törvények alapján, esetleges számszaki eltérések feltárása;
az elõirányzatok megalapozottságának vizsgálata, továbbá a 2000-2001. évekre kimunkált számszerûsített elképzelések teljesíthetõsége, számszerû alátámasztása
 

az éves költségvetés kiadási fõösszege: 3.495 Mrd Ft

26

Jelentés a Külügyminisztérium fejezet mûködésének pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9827

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a fejezet feladatai, szervezetei, valamint a meglévõ források összhangjának, az irányítás színvonalának megítélése, pénzeszközök felhasználása törvényes, szabályszerû volt-e, hogyan szolgálta a feladatok célszerû, eredményes ellátását;

felügyeleti szervtõl kapott támogatás:
1995-ben 6,9 Mrd Ft,
1996-ban 8,7 Mrd Ft,
1997-ben 12,7 Mrd Ft

27

Jelentés a Földmûvelésügyi Minisztérium fejezet mûködésének pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9835

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a fejezet feladatai, szervezetei, valamint a meglévõ források összhangjának, az irányítás színvonalának értékelése, a fejezet gazdálkodása hogyan szolgálta a feladatok célszerû és eredményes ellátását; a fejezet kiadásaiból kb. 30%-ot a fejezeti kezelésû elõirányzatok tesznek ki
 

kiadási elõirányzatok:
1991-ben 17,3 Mrd Ft,
1992-ben 18,3 Mrd Ft,
1993-ban 20,0 Mrd Ft,
1994-ben 18,0 Mrd Ft,
1995-ben 38,3 Mrd Ft,
1996-ban 126,4 Mrd Ft,
1997-ben 134,8 Mrd Ft

28

Jelentés a Magyar Honvédségnél a repülõcsapatok mûködésének pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Célellenõrzés)
9821

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a honvédség hosszú- és középtávú átalakításának kövegkeztében a repülõcsapatok helyzete többlettámogatást igényelt, az ellenõrzés az ehhez kapcsolódó költségvetési összefüggések áttekintésére irányul

a repülõ és légvédelmi csapatok költségvetési elõirányzatai:
1995-ben 91, Mrd Ft,
1998-ban 16,3 Mrd Ft

29

Jelentés a Központi Statisztikai Hivatal fejezet mûködésének pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9834

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a fejezet feladatai, szervezetei, valamint a meglévõ források összhangjának, az irányítás színvonalának értékelése, a fejezet gazdálkodása hogyan szolgálta a feladatok célszerû és eredményes ellátását; a fejezet kiadásainak többségét költségvetési támogatásból fedezik

kiadási elõirányzatok:
1995-ben 2,5 Mrd Ft,
1996-ban 3,5 Mrd Ft,
1997-ben 4,6 Mrd Ft
 

30

Jelentés a Köztársaság Elnökség fejezet mûködésének pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9833

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a fejezet feladatai, szervezetei, valamint a meglévõ források összhangjának, az irányítás színvonalának értékelése, a fejezet gazdálkodása hogyan szolgálta a feladatok célszerû és eredményes ellátását;
a fejezet kiadásait teljes egészében költségvetési támogatásból fedezik 

kiadási elõirányzatok:
1993-ban 1,8 Mrd Ft,
1994-ben 1,9 Mrd Ft,
1995-ben 2,1 Mrd Ft,
1996-ban 2,4 Mrd Ft,
1997-ben 2,9 Mrd Ft
 

31

Jelentés a helyi önkormányzatok által igényelhetõ 1997. évi központosított elõirányzatok felhasználásának vizsgálatáról
(Témaellenõrzés)
9824

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb rendszeres ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a központi költségvetésbõl különbözõ feladatokra elkülönített elõirányzatok felhasználása hogyan alakult, mennyiben elégítette ki a jelentkezõ igényeket;
a költségvetési támogatást az önkormányzatok felhasználási kötöttséggel vehették igénybe a törvény által meghatározott feltételek mellett 

1997-ben 20 jogcímre, 36,6 Mrd Ft központosított elõirányzat

32

Jelentés a helyi önkormányzatok beruházásaihoz és rekonstrukcióihoz nyújtott 1997. évi címzett- és céltámogatások vizsgálatáról
(Témaellenõrzés)
9823

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a támogatás mechanizmusa miként segíti elõ a helyi önkormányzatok fejlesztéseinek megvalósítását, ezen beruházásoknál hogyan érvényesül a pénzeszközök takarékos és hasznos felhasználása;
a támogatás felhasználása a törvényben meghatározott célra történt

címett és céltámogatások:
1992-ben 26,2 Mrd Ft,
1993-ban 32,4 Mrd Ft,
1994-ben 43,4 Mrd Ft,
1995-ben 40,6 Mrd Ft,
1996-ban 43,6 Mrd Ft,
1997-ben 58,7 Mrd Ft

33

Jelentés a helyi önkormányzatok 1997. évi normatív állami hozzájárulás igénybevételének és elszámolásának ellenõrzési tapasztalatairól
(Témaellenõrzés)
9828

V. Önkormányzati és Területi Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az 1997. évi költsétvetési törvényben elõírtaknak megfelelõen tervezték és vezették-e az önkormányzatok az õket megilletõ állami normatív hozzájárulásokat;
az önkormányzatok központi költségvetésbõl való finanszírozásának döntõ részét normatív állami hozzájárulások képezik

költségvetési elõirányzat:
1992-ben 1,7 Mrd Ft,
1993-ban 2,1 Mrd Ft,
1994-ben 2,2 Mrd Ft,
1995-ben 2,0 Mrd Ft,
1996-ban 2,3 Mrd Ft,
1997-ben 2,6 Mrd Ft

34

Jelentés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1997. évi zárszámadásának ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9837

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az 1997. évi költségvetésben elõírtak teljesítésének ellenõrzése

1997-ben 1.150 Mrd Ft a nyugdíjbiztosítási és egészségbiztosítási alap tervezett kiadása
 

35

Vélemény a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetési törvényjavaslatáról
(Átfogó ellenõrzés)
9838

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetési törvényjavaslatának vizsgálata a megalapozottság szempontjából

1999. évi kiadási fõösszeg:
1.611,l Mrd Ft,
 

36

Jelentés a szénbányászat szerkezetátalakítására hozott kormányprogram végrehajtásának ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9840

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a szénbányászat szerkezet-átalakítására fordított költségvetési pénzeszközök megalapozott, szabályos és eredményes felhasználásának vizsgálata;
jelentõs létszámleépítésre került sor, amely a társadalom figyelmét ráirányította a szerkezet-átalakításra

költségvetési támogatás:
1991-93. között 7,0 Mrd Ft,
1994-ben 2,9 Mrd Ft,
1995-ben 2,8 Mrd Ft,
1996-ban 2,5 Mrd Ft,
1997-ben 3,1 Mrd Ft

37

A Tiszamenti Regionális Vízmû Rt. 1996-97. évi gazdálkodásának ellenõrzése
(Átfogó ellenõrzés)
 

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a 100%-ban állami tulajdonú társaság hogyan gazdálkodik az állami vagyonnal, a támogatásoknak és a felmerült költségeknek milyen hatása van a vízdíjakra, megfelelõ-e a vízlelõhelyek védelme és az arra vonatkozó törvények betartása:
a víz az egyetlen közszolgáltatás,a melyet a magyar törvények értelmében nem lehet a fogyasztóktól megtagadni

 

38

Az Észak-Magyarországi Regionális Vízmû Rt. 1996-97. évi gazdálkodásának ellenõrzése
(Átfogó ellenõrzés)

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a 100%-ban állami tulajdonú társaság hogyan gazdálkodik az állami vagyonnal, a támogatásoknak és a felmerült költségeknek milyen hatása van a vízdíjakra, megfelelõ-e a vízlelõhelyek védelme és az arra vonatkozó törvények betartása:
a víz az egyetlen közszolgáltatás,a melyet a magyar törvények értelmében nem lehet a fogyasztóktól megtagadni

 

39

A Dunántúli Regionális Vízmû Rt. 1996-97. évi gazdálkodásának ellenõrzése
(Átfogó ellenõrzés)

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a 100%-ban állami tulajdonú társaság hogyan gazdálkodik az állami vagyonnal, a támogatásoknak és a felmerült költségeknek milyen hatása van a vízdíjakra, megfelelõ-e a vízlelõhelyek védelme és az arra vonatkozó törvények betartása:
a víz az egyetlen közszolgáltatás,a melyet a magyar törvények értelmében nem lehet a fogyasztóktól megtagadni

 

40

Összefoglaló a Tiszamenti, az Észak-Magyarországi és a Dunántúli regionális vízmûvek 1996-97. évi gazdálkodásának ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a 100%-ban állami tulajdonú társaság hogyan gazdálkodik az állami vagyonnal, a támogatásoknak és a felmerült költségeknek milyen hatása van a vízdíjakra, megfelelõ-e a vízlelõhelyek védelme és az arra vonatkozó törvények betartása:
a víz az egyetlen közszolgáltatás,a melyet a magyar törvények értelmében nem lehet a fogyasztóktól megtagadni

 

41

Jelentés az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt. hozzárendelt vagyonnal kapcsolatos 1997. évi tevékenységének ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9830

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

az ÁPV Rt. tevékenysége megfelel-e a jogszabályokban és a belsõ szabályzatokban elõírtaknak; az ÁPV Rt. az állam tulajdonosi jogait gyakorolja az állam gazdálkodói vagyona felett

1997-ben 350 Mrd Ft privatizációs bevétel;
1998. elején kb. 800 Mrd Ft a hozzárendelt vagyon értéke

42

Jelentés a Nemzetközi Petõ András Közalapítvány és - kapcsolódó ellenõrzésként - a Mozgássérültek Petõ András Nevelõképzõ és Nevelõintézet pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9822

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt egyéb ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a közalapítvány által ellátott állami közfeladat és az ehhez adott állami támogatás felhasználásának törvényességi és célszerûségi ellenõrzése;
a közalapítvány a központi költségvetésbõl rendszeres támogatásban részesül

költségvetési támogatás:
1995-ben 377 M Ft,
1996-ban 436 M Ft,
1997-ben 455 M Ft

43

Jelentés az egyes pártok állami ingatlanjuttatásának törvényességi ellenõrzésérõl
(Célellenõrzés)
9831

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

Országgyûlési határozat alapján végzett ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint
 

A MDF és a FIDESZ az 1989. évi XXXIII. tv. alapján történt állami intaglanjuttatás törvényességének vizsgálata;
a két párt részére történt ingatlanjuttatás mértéke meghaladja a hatpárti megállapodás szerinti jogosultság mértékét

 

44

Jelentés a Munkáspárt 19961997. évi gazdálkodása törvényességének ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9842

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt kétévenkénti ellenõrzési kötelezettség,
Párt-törvény,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a párt mûködéséhez szabályszerûen igénybevehetõ forrásokat használtak-e fel, a párttörvény engedélyezett gazdálkodó tevékenységet folytattak-e, valamint betartották-e a pénzügyi-számviteli szabályokat

költségvetési támogatás:
1996-ban 32,8 M Ft,
1997-ben 41,1 M Ft,
 

45

Jelentés az Agrárszövetség-Nemzeti Agrárpárt 1996-1997. évi gazdálkodása törvényességének ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9843

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt kétévenkénti ellenõrzési kötelezettség,
Párt-törvény,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a párt mûködéséhez szabályszerûen igénybevehetõ forrásokat használtak-e fel, a párttörvény engedélyezett gazdálkodó tevékenységet folytattak-e, valamint betartották-e a pénzügyi-számviteli szabályokat

költségvetési támogatás:
1996-ban 22 M Ft,
1997-ben 27M Ft,
 

46

Jelentés a Kereszténydemokrata Néppárt 1996-1997. évi gazdálkodása törvényességének ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9844

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt kétévenkénti ellenõrzési kötelezettség,
Párt-törvény,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a párt mûködéséhez szabályszerûen igénybevehetõ forrásokat használtak-e fel, a párttörvény engedélyezett gazdálkodó tevékenységet folytattak-e, valamint betartották-e a pénzügyi-számviteli szabályokat

költségvetési támogatás:
1996-ban 129,5 M Ft,
1997-ben 157,7 M Ft,
 

47

Jelentés a Magyar Távirati Iroda költségvetési fejezet és a Magyar Távirati iroda Részvénytársaság pénzügyi-gazdasági ellenõrzésérõl
(Átfogó ellenõrzés)
9829

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

törvényekben elõírt évenkénti ellenõrzési kötelezettség,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

MTI költségvetési szerv megszûnése, Rt-vé történõ átalakulásának szabálszerûségi vizsgálata, továbbá gazdálkodásának törvényességi, célszerûségi, eredményességi szempontok szerinti ellenõrzése 

induló vagyon: 3,2 Mrd Ft,
saját tõke: 2,3 Mrd Ft

48

Jelentés a magyar rendõrségnél a Nemzetközi Rendészeti Akadémia (ILEA) finanszírozásával kapcsolatos pénzügyi-gazdasági ellenõrzésrõl
(Célellenõrzés)
9836

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

a Nemzetközi Rendészeti Akadémia mûködéséhez, a multinacionális bûnügyi igazságszolgáltatási program végrehajtásához juttatott pénzeszközök elszámoltatására, a vagyon védelem biztosítására mennyiben alkalmas a Magyar Rendõrség számviteli nyilvántartási rendje, ellenõrzési rendszere; az USA Nagykövetsége megtéríti a HNP kiadásait a benyújtott számláknak megfelelõen

összes költségvetési keret:
3 milló USD

49

Jelentés a Nemzeti Színház beruházás vizsgálatáról
(Célellenõrzés)
9804

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési terve szerint

döntések és ráfordítások szabályszerûsége, végrehajtása, Kormánybiztosi Iroda tevékenységének figyelemmel kísérése

1997-re 7,7 Mrd Ft költségvetési támogatás, közadakozásból 1,8 Mrd Ft

 

IV. Külön felkérés alapján

50

Jelentés a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság székház beruházásának vizsgálatáról
(Célellenõrzés)
9832

IV. Vagyonellenõrzési Ig.

parlamenti albizottság felkérése alapján,
ÁSZ ellenõrzési tervében nem szerepel

a beruházásról hozott döntés mennyiben volt megalapozott;
a megvalósítás során kellõ körültekintéssel, az érvényes jobszabályok megtartásával, a gazdaságosság követelményeit szem elõtt tartva jártek-e el;
az idõközben használatba vett épület aktiválása, tulajdonjogi rendezése megtörtént-e

az irodaház felépítésére és berendezésére fordított összeg: 211 M Ft

51

Jelentés az esztergomi Vitéz János Római Katolikus Tanítóképzõ Fõiskola, a Zsámbéki Katolikus Tanítóképzõ Fõiskola, valamint a debreceni Kölcsey Ferenc Református Tanítóképzõ Fõiskola költségvetési támogatásának, illetve ezen fõiskolák gazdálkodásának ellenõrzésérõl
(Témaellenõrzés)
9841

III. Költségvetési Ellenõrzési Ig.

Kormány felkérése alapján végzett ellenõrzés,
ÁSZ ellenõrzési tervében nem szerepel
 

a három fõiskola a kapott támogatást törvényesen, célszerûen és eredményesen használta-e fel, a pénzfelhasználás nyilvántartása és elszámolása megfelelt-e a számviteli törvényben foglaltaknak, finanszírozottsága lehetõvé tette-e zavartalan feladatellátását

összes költségvetési kiadás:
1993-ban 312,7 Mrd Ft,
1994-ben 328,9 Mrd Ft,
1995-ben 344,9 Mrd Ft,
1996-ban 439,4 Mrd Ft,
1997-ben 526,7 Mrd Ft

Visszalépés