A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
T/995. számú
TÖRVÉNYJAVASLAT
a szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról szóló
1996. évi LXXVII. törvény módosításáról
Elõadó: Pokorni Zoltán
oktatási miniszter
1999. március
1999. évi ... törvény
a szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról
szóló 1996. évi LXXVII. törvény módosításáról
A szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról szóló - többször módosított - 1996. évi LXXVII. törvényt (a továbbiakban: Szht.) az Országgyûlés a következõk szerint módosítja:
1. §
Az Szht. preambuluma helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"A nemzetgazdaság által igényelt korszerûen képzett szakemberek számának növelése, a szakképzettségük és a gazdaság fejlõdése és a hatékony foglalkoztatás érdekében tudásuk továbbfejlesztése, valamint az ezzel kapcsolatos társadalmi érdekek érvényre juttatása céljából az Országgyûlés a szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról a következõ törvényt alkotja:"
2. §
Az Szht. 1. §-a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
"1. § (1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja a szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés megszerzését biztosító szakképzés és a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban Ftv.) hatálya alá tartozó gyakorlati képzések támogatása.
(2) A szakképzési hozzájárulás hatékony alkalmazásának további célja a törvény által meghatározott mértékben a foglalkoztatottak szakmai tudásának továbbfejlesztéséhez képzési források biztosítása."
3. §
Az Szht. 2. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(3) Nem köteles szakképzési hozzájárulásra a büntetésvégrehajtásnál a fogva tartottak kötelezõ foglalkoztatására létrehozott gazdálkodó szervezet, a Magyar Nemzeti Bank, továbbá az a hozzájárulásra kötelezett, amelyik szakközépiskolát, szakmunkásképzõ iskolát, vagy szakiskolát (továbbiakban: szakképzõ iskola) létesít és tart fent."
4. §
(1) Az Szht. 3.§ (2) és (3) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
"(2) A kettõs könyvvitelt vezetõ vállalkozás a tárgyévi szakképzési hozzájárulás alapjának a tárgyévet követõ évben május 31-ig bekövetkezett - a tárgyévrõl készült éves adóbevallásában figyelembe nem vett - változása esetén a szakképzési hozzájárulás különbözetének összegét köteles a tárgyévrõl adott éves adóbevallást módosító bevallásban május 31-ig bevallani és késedelmi pótlék nélkül befizetni.
(3) A kizárólag agrártevékenységet folytató hozzájárulásra kötelezett bruttó kötelezettsége a hozzájárulás alapjának 1,3 százaléka."
"(4) A (3) bekezdésben meghatározott bruttó kötelezettség mértéke 2000. január hó 1. napjától évente 0,1 százalékkal növekszik 1,5 százalék mértékig."
5. §
(1) Az Szht. 4. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(1) A szakképzési hozzájárulás teljesíthetõ
a) az Szt. 19. és 27. §-a alapján kötött együttmûködési megállapodás, illetõleg tanulószerzõdés alapján szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati képzésének megszervezésével (a továbbiakban: gyakorlati képzés), továbbá
b) az Ftv. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerint szervezett akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzésben résztvevõ hallgatók gyakorlati képzésének megszervezésével és az Ftv. 84. § (2) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott alapképzés tantervben rögzített 8 hétnél hosszabb, egybefüggõ gyakorlati képzéseinek megszervezésével, amennyiben e képzésekre a felsõoktatási intézmény és a gyakorlati képzésben való együttmûködõ gazdasági szervezet együttmûködési megállapodást köt."
(2) Az Szht. 4. § (2) bekezdése e) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A szakképzési hozzájárulást gyakorlati képzés megszervezésével teljesítõ hozzájárulásra kötelezett a bruttó kötelezettségét - legfeljebb annak mértékéig - csökkentheti]
"e)a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói számára az Szt. 52. §-ában elõírt képzési szerzõdés, illetõleg tanulmányi szerzõdés alapján megszervezett szakképzés költségeivel (kiadásaival) a hozzájárulás alapjának legfeljebb 0,5 százaléka mértékéig."
"(7) A hozzájárulásra kötelezett az (1)-(5) bekezdésben elõírt megállapodások és módosításaik egy-egy példányát a végrehajtási rendeletben elõírtak szerint megküldi az Oktatási Minisztériumnak, a (2) bekezdés d) pontjában elõírt megállapodás 1 példányát ezen kívül megküldi - a megállapodás megkötését, illetõleg módosítását követõ 30 napon belül - a tagsága szerint illetékes területi gazdasági kamarának is."
6. §
Az Szht. 5. § (2) bekezdése b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[Az (1) bekezdés szerinti hozzájárulásra kötelezett a bruttó kötelezettségét csökkentheti]
"b)a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói számára az Szt. 52. §-ában elõírt képzési szerzõdés, illetõleg tanulmányi szerzõdés alapján megszervezett szakképzés költségeivel (kiadásaival) a hozzájárulás alapjának legfeljebb 0,5 százaléka mértékéig."
7. §
Az Szht. 8. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az Flt.-ben meghatározott Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprésze (a továbbiakban: szakképzési alaprész) - figyelembe véve a (2)-(5) bekezdésekben foglaltakat is - a hozzájárulásra kötelezettnél, a szakképzõ iskolában, az Szt. 53. §-a (1) bekezdésének e) pontja alapján a munkaerõfejlesztõ és -képzõ központban, valamint az Szt. hatálya alá tartozó - állam által elismert - szakképesítés megszerzésére szervezett szakképzés, illetve a Ftv-ben meghatározott fõiskolai-egyetemi végzettség megszerzéséhez szükséges gyakorlati képzés tárgyi feltételeinek a fejlesztésére irányuló beruházások támogatására (a továbbiakban: beruházási célú támogatás) használható fel."
(2) Az Szht. 8. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A szakképzési alaprészbõl hozzá kell járulni a Nemzeti Szakképzési Intézet szakképzés érdekében végzett fejlesztõ tevékenységéhez, biztosítani szükséges az Európai Unió szakképzési programjaihoz való csatlakozás hazai pénzügyi forrásait, valamint támogatás adható a határon túli magyarok szakképzésének céljára."
8. §
Az Szht. 15. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
" (3) Az oktatási miniszter - a szakképesítésért felelõs miniszterekkel és a pénzügyminiszterrel egyetértésben - rendeletben határozza meg a szakképzési hozzájárulási kötelezettség elszámolásának, a fejlesztési támogatás nyújtásának, a visszatérítés igénylésének feltételeit és eljárási szabályait, valamint az ellenõrzés rendszerét, ezen kívül rendeletben határozza meg az e törvény 4. § (2) bekezdése e) pontjában, valamint az 5. § (2) bekezdése b) pontjában szereplõ, a saját munkavállalók képzésére vonatkozó elszámolási lehetõség szabályait."
9. §
Az Szht. Melléklete helyébe e törvény Melléklete lép.
Záró rendelkezések
10. §
(1)E törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel - a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.
(2)E törvény 1. §-a, 2. §-a, 5. §-a, 6. §-a, 7. §-ának (1) bekezdése és 9. §-a 2000. január 1-jén lép hatályba.
Melléklet az 1999. évi ..... törvényhez
"Melléklet az 1996. évi LXXVII. törvényhez
A szakképzési hozzájárulás teljesítésénél elszámolható költségek
(kiadások)
Elszámolható
1. a)a tanulónak az Szt. 33. §-a (3) bek. d pontja és a 48. §-a alapján elõírt pénzbeli juttatás és díjazás (ide értve a szorgalmi idõ befejezését követõ összefüggõ szakmai gyakorlat idõtartamára kifizetett díjazást), legfeljebb a kötelezõ legkisebb munkabér (minimálbér) 30 százalékát,
3. a gyakorlati képzésben gyakorlati oktatóként, szakoktatóként, oktatóként foglalkoztatott dolgozó díjazása, társadalombiztosítási és egyéb járuléka, útiköltség-térítése, amennyiben a tanuló gyakorlati képzését és felügyeletét ellátó dolgozó a hozzájárulásra kötelezettel munkaviszonyban áll. (Ha a dolgozóhoz beosztott tanulók száma eléri a közoktatási törvényben gyakorlati képzésben meghatározott tanulók iskolája szerinti átlaglétszámot, a dolgozó díjazásából elszámolható hányad felsõ határa annak az összegnek a kétszerese, mint amennyit a szakképzõ iskolában közalkalmazottként foglalkoztatott gyakorlati oktatóként, szakoktatóként, kötelezõen kapna. Ha a tanulók száma nem éri el az átlaglétszámot, az elszámolható hányad felsõ határát olyan arányban kell csökkenteni, amilyen arányban a tanulók száma kevesebb az átlaglétszámnál.)"
Indokolás
Általános indokolás
A szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról szóló 1996. évi LXXVII. törvény módosítása bõvíti a Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprésze felhasználói körét a felsõoktatás szakmai gyakorlati képzésének elszámolhatóságával, valamint a határon túli magyarok szakképzésének támogatását határozza meg törvényi szinten. Az egységes képzési politika kialakításának lényeges eszköze az emberi erõforrás-fejlesztési folyamatok és intézmények támogatása, melynek során azonos elveket kell alkalmazni.
A munkaviszonyban álló, saját munkavállalók számára az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott képesítés mellett más képzések céljából szervezett szakképzési költségek is elszámolhatókká válnak, és az ösztönzés és a hatékonyság növelése érdekében az elszámolhatóság mértékét 0,2 %-ról 0,5 %-ra indokolt növelni.
A szakképzési alaprészbõl nyújtott támogatások és visszaigénylések jogosságának ellenõrzését, illetve az ellenõrzés feltételrendszerének megteremtését jogszabályban kell biztosítani.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A szakképzési hozzájárulás célja az elmúlt évtizedek folyamán módosult, figyelembe véve a szakmai képzés átalakulását, az emberi erõforrás fejlesztésének komplex feladatait. A szakképzési hozzájárulás, illetve a fejlesztési támogatások rendszerében új elemek jelennek meg, mint az európai közösségi programokhoz történõ hozzájárulás, a gazdálkodó szervezetek által foglalkoztatottak képzésekben való részvételének elszámolhatósága. A törvény jelenlegi módosítása elsõsorban a felhasználói kör bõvítését célozza a felsõoktatás gyakorlati képzése és a munkaviszonyban állók képzésének további ösztönzése tekintetében.
A 2. §-hoz
Az alap felhasználói köre bõvül a felsõoktatás szakmai gyakorlati képzésének elszámolhatóságával meghatározott korlátok mellett. Ezzel lehetõség nyílik a felsõfokú akkreditált iskolai rendszerû szakképzés mellett a felsõoktatás alapképzésének részeként elismert szakmai képzés támogatására is a hozzájárulásra kötelezett gazdálkodó szervezeteknél. Ez a kiterjesztés a gazdaság képzésben való részvételének ösztönzését is szolgálja.
A 3. §-hoz
Tekintettel arra, hogy a közhasznú szervezetek nem tartoznak a törvény hatálya alá, a kivételek között sem célszerû megemlíteni közhasznú társaságot, ezért a fogvatartottak foglalkoztatása céljából létesített közhasznú társaság szövegrész törlésre került.
A 4. §-hoz
Az agrártevékenységet folytató hozzájárulásra kötelezettekre vonatkozó szabályozás célja az volt, hogy az agrártevékenységet végzõk mérsékelt, 1 %-os kötelezettsége fokozatosan, évi 0,1 %-os emeléssel 1,5 %-ra növekedjen, ez jelenleg (1999-ben) 1,3 %. Nem volt azonban egyértelmû, hogy az agrártevékenység arányát milyen módon kell figyelembe venni a kötelezettség számításánál. Ezt pontosítja az új megfogalmazás, miszerint csak a kizárólag agrártevékenységet folytató gazdálkodó szervezetekre vonatkozik a kedvezmény.
Az 5-6. §-okhoz
A felsõoktatás szakmai gyakorlati képzésének támogatására a törvény a kötelezettek számára lehetõséget ad a 8 hétnél hosszabb, egybefüggõ szakmai gyakorlati képzés megszervezésének költségelszámolására a törvény melléklete szerint.
A munkaviszonyban álló, saját munkavállalók számára az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképesítések mellett más képzések céljából szervezett szakképzési költségek is elszámolhatóak legyenek, és az ösztönzés és a hatékonyság növelése érdekében az elszámolhatóság mértékét 0,2%-ról 0,5%-ra indokolt növelni.
A szakképzés fejlesztésének egyik kiemelt fejlesztési iránya, különösen a fejlett országokban, így az Európai Unióban a felnõttek szakmai tovább- és átképzésének jogi és finanszírozási eszközökkel történõ támogatása. A jelenleg elõkészítés alatt álló felnõttképzési törvény a jogi garanciák kialakításához járulhat hozzá. A szakképzési hozzájáruláshoz kapcsolódó finanszírozási feltételek javítását a már meglévõ keretek bõvítésével valósítaná meg a módosítás, melyet a pénzügyi hatások tervezhetõsége érdekében 2000 januárjától javasolunk bevezetni. A munkaviszonyban állók szakképzésével összefüggõ irányítási és minõségbiztosítási feladatokat új miniszteri rendelet határozná meg, melyre szóló felhatalmazás szintén a módosításhoz kapcsolódik.
A 7. §-hoz
A felhasználói kör kiterjesztésének keretében a Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprészébõl lehetõség lesz a felsõoktatásban a gyakorlati képzés tárgyi feltételeinek fejlesztésére irányuló beruházások támogatására is. Ezen túlmenõen az alaprészbõl támogatás adható a határon túli magyarok szakképzésének céljára is.
A 8. §-hoz
Az alaprészbõl nyújtott támogatások és visszaigénylések jogosságának ellenõrzését, illetve az ellenõrzés feltételrendszerének megteremtését jogszabályban kell biztosítani. A szakképzési alaprész sajátos jellege (részleges önállósága, valamint együttes kezelése a Munkaerõpiaci Alappal), valamint a differenciálódó felhasználási gyakorlat indokolja, hogy az ellenõrzési funkciókat jogszabályalkotó felhatalmazást adva folyamatosan összhangba hozza a pénzügyi-szakmai szabályozással.
A 9. §-hoz
A javaslat melléklete a szakképzési hozzájárulás teljesítésénél felmerült, elszámolható költségek mértékét bõvíti és a kedvezõbb elszámolás szabályait képzésenként differenciálja.
A 10. §-hoz
A javaslat fokozatosan, 2000. január 1-ig lép hatályba.