ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/997/9.

Módosító javaslat

dr. Áder Jánosnak,
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § ¨1) és a 102. § (1) bekezdése alapján a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló, T/997. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A Javaslat 5. §-ában a 8/A § (2), (3) és (4) bekezdéseinek elhagyását javasolom. A további bekezdések számozása értelemszerûen változik.

"5. §

A Kt. 8. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép, s egyidejûleg a Kt. a következõ 8/A-8/B. §-sal egészül ki:

8. §

(1) A nevelési-oktatási intézményekben folyó nevelõ-oktató munka szakaszai a következõk:

a) az óvodai nevelés szakasza,

b) az alapfokú nevelés-oktatás szakasza,

c) a középfokú nevelés-oktatás szakasza (a továbbiakban a b)-c) pont alattiak együtt: az iskolai nevelés-oktatás általános mûveltséget megalapozó szakasza),

d) az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítõ szakasza.

(2) Az óvodai nevelés szakasza a gyermek három éves korában kezdõdik, és - ha jogszabály másképp nem rendelkezik - tart annak az évnek augusztus 31. napjáig, amelyben a gyermek a hetedik életévét betölti.

(3) Az alapfokú nevelés-oktatás szakasza az elsõ évfolyamon kezdõdik, és a nyolcadik évfolyam végéig tart. Az alapfokú nevelés-oktatás szakasza két részre tagolódik: az elsõ évfolyamon kezdõdõ és a negyedik évfolyam végéig tartó, illetve az ötödik évfolyamon kezdõdõ és a nyolcadik évfolyam végéig tartó szakaszra.

(4) A középfokú nevelés-oktatás szakasza a kilencedik évfolyamon kezdõdik és az iskola típusától függõen a tizedik, illetõleg a tizenkettedik vagy a tizenharmadik évfolyam végén fejezõdik be.

(5) Az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítõ szakasza a középfokú nevelés-oktatás szakasza után kezdõdik, és az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzési évfolyamon fejezõdik be.

(6) Az óvodai nevelés szakaszának alapelveit az Óvodai nevelés országos alapprogramja határozza meg e törvény preambulumában, 4. §-ának (1) bekezdésében, 10. §-ának (1)-(2) bekezdésében és 13. §-ában foglalt elvekkel és jogokkal összhangban.

(7) Az óvodai nevelõ munka az Óvodai nevelés országos alapprogramjára épülõ óvodai nevelési program alapján folyik. Az Óvodai nevelés országos alapprogramját a Kormány adja ki. Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának a Kormány részére történõ benyújtása elõtt be kell szerezni az Országos Köznevelési Tanács, továbbá a Közoktatáspolitikai Tanács véleményét, valamint a nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést érintõ kérdésekben az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértését.

(8) Az általános mûveltséget megalapozó szakaszban az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét, az iskolák közötti átjárhatóságot a Nemzeti alaptantervben szereplõ mûveltségi területekre épülõ kerettantervek biztosítják.

(9) A Nemzeti alaptanterv mûveltségi területenként határozza meg az általános mûveltséget megalapozó szakaszon folyó nevelõ-oktató munka kötelezõ és közös céljait, a nevelõ-oktató munka alapjául szolgáló ismeret-, készség és képességjellegû követelményeit e törvény preambulumával, 4. §-ának (1)-(3) bekezdésében, 10. §-ának (1)-(3) bekezdésében és 13. §-ában foglalt elvekkel és jogokkal összhangban.

8/A. §

(1) A Nemzeti alaptanterv tartalmazza

a) a nemzeti és etnikai kisebbségi iskolai nevelés-oktatás,

b) a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulók iskolai nevelése-oktatása

sajátos tantervi követelményeinek alapelveit.

[(2) A kerettanterv tartalmazza

a) a nevelés-oktatás célját, tartalmát, a tantárgyak rendszerét, a nevelés-oktatás meghatározott kötelezõ és közös követelményeit, a kerettantervben található tananyag elsajátításához, illetve a követelmények teljesítéséhez szükséges óraszámot, a kerettantervtõl való eltérés szabályait,

b) az iskolák helyi nevelési-oktatási sajátosságaihoz igazodó tananyag elsajátítására, a követelmények teljesítésére rendelkezésre álló kötelezõen, illetve szabadon felhasználható idõkeretet, továbbá ezek felhasználásának szabályait,

c) a nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelésben, oktatásban részt vevõ iskoláknak a kisebbségi nevelés-oktatás tartalmi követelményeit.

(3) Az egyes kerettantervek az elsõtõl-nyolcadik évfolyamig az alapfokú oktatás szakaszaihoz, a kilencedik-tizenharmadik évfolyamig az iskola típusától függõen határozzák meg az iskolai nevelés-oktatás közismereti tantárgyainak követelményeit. A nevelõ-oktató munka szakaszaiban, illetve az egyes iskolatípusokban folyó nevelõ-oktató munkához több kerettanterv is kiadható.

(4) Az iskola a nevelõ-oktató munkáját több kerettanterv alapján is megszervezheti.]

(5) Az iskolában a nevelõ-oktató munka a pedagógiai program alapján folyik. A pedagógiai program magába foglalja a nevelési programot és a helyi tantervet, továbbá a szakképzésben részt vevõ iskolákban a szakmai programot.

(6) A Nemzeti alaptantervet a Kormány adja ki. A Nemzeti alaptanterv Kormány részére történõ benyújtása elõtt be kell szerezni az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatáspolitikai Tanács véleményét, továbbá a nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelõ-oktató munkát érintõ kérdésekben az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértését.

8/B. §

(1) A nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést biztosító óvoda, iskolai nevelést és oktatást végzõ iskola a 8. § (2)-(9) bekezdésében és a 8/A. § (1)-(4) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy az óvodai nevelési program, illetve az iskolai helyi tanterv elkészítésénél figyelembe veszi a Nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelvét, illetve a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelvét is. Az irányelveket az oktatási miniszter adja ki az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértésével, az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatáspolitikai Tanács véleményének kikérése után.

(2) A két tanítási nyelvû iskolákban a 8. § (2)-(9) bekezdésében és a 8/A. § (1)-(4) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a helyi tanterv elkészítésénél az iskola figyelembe veszi a Két tanítási nyelvû iskolai oktatás irányelvében foglaltakat is.

(3) A fogyatékos gyermekek, tanulók nevelését biztosító óvoda, valamint nevelését és oktatását végzõ iskola a 8. § (2)-(9) bekezdésében és a 8/A. § (1)-(4) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy az óvodai nevelési program, illetve az iskolai helyi tanterv elkészítésénél figyelembe veszi a Fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének irányelvét, illetve a Fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelvét is. A Fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének irányelvében, illetve a Fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelvében meghatározottak szerint a siket gyermek óvodai nevelése, iskolai nevelése és oktatása jelnyelven is folyhat.

(4) A kollégiumok a Kollégiumi nevelés országos programjában foglaltaknak megfelelõen készítik el a pedagógiai programjukat. A Kollégiumi nevelés országos programjának tartalmaznia kell a nemzeti, etnikai kisebbséghez tartozók kulturális, anyanyelvi nevelésének feladatait is.

(5) Az alapfokú mûvészetoktatási intézményekben folyó nevelõ és oktató munka tekintetében a 8. §-ban, az (5) bekezdés kivételével a 8/A. §-ban, valamint a 8/B. § (1)-(4) bekezdésében foglaltak nem alkalmazhatók. Az alapfokú mûvészetoktatási intézményben a (14) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a helyi tanterv az oktatási miniszter által - mûvészeti áganként - kiadott Alapfokú mûvészetoktatás követelményei és tantervi programjára épül. A mûvészeti ágak a következõk: zenemûvészet, táncmûvészet, képzõ-, iparmûvészet, színmûvészet-bábmûvészet mûvészeti ágak.

(6) Az oktatási miniszter az (1)-(5) bekezdésben szabályozott irányelveket, tantervi programot az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatáspolitikai Tanács véleményének kikérése után adja ki.

(7) A kerettanterveket az oktatási miniszter adja ki az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatáspolitikai Tanács véleményének, továbbá nemzeti, etnikai kisebbségi oktatást érintõ kérdésekben az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértésének kikérése után. A kerettantervnek, az alapmûveltségi vizsga és az érettségi vizsga vizsgakövetelményeinek összhangban kell állniuk egymással.

(8) A szakképesítés megszerzésére felkészítõ szakaszban a nevelõ-oktató munka az iskola pedagógiai programjának részét alkotó szakmai program alapján folyik. A szakmai tantárgyak központi programjának (tantervének) [a továbbiakban: központi program (tanterv)] kiadásáról a szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény rendelkezik. A központi programban (tantervben) meghatározhatók - az oktatási miniszter egyetértésével - szakmai elõkészítõ ismeretek is.

(9) Az alternatív pedagógiai követelmények, módszerek szerint nevelõ-oktató iskolák, az egységes iskola, a hat és nyolc évfolyamos gimnázium - a kerettantervben meghatározottak szerint - eltérhet a 8/A. § (2)-(3) bekezdésében foglaltaktól. Az értelmi fogyatékos tanulókat nevelõ-oktató iskola a (3) bekezdésben meghatározott irányelvben foglaltak alapján eltérhet a 8/A. § (2)-(3) bekezdésében foglaltaktól."

Indokolás

Amennyiben az 5. §-ban a 8. § (8) bekezdését töröljük ez a szabályozás szükségtelen.

Budapest, 1999. április 28.

(dr. Füle István)
MSZP