T/997/89.

Módosító javaslat

dr.Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján A KÖZOKTATÁSRÓL SZÓLÓ 1993. ÉVI LXXIX. TÖRVÉNY módosítását indítványozó T/997. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 34.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A Kt. 70. §-a a következõ (7)-[ (10)] (8) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Az elsõ évfolyamra felvett tanulót, ha egyéni adottsága, fejlettsége szükségessé teszi - jogszabályban meghatározott munkamegosztás szerint, a szakértõi és rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó szakértõi véleménye alapján - az igazgató mentesíti az értékelés és minõsítés alól. [ , vagy részére az egyéni adottságához, fejlettségéhez igazodó továbbhaladást (a továbbiakban: egyéni továbbhaladás) engedélyez.]

(8) Ha a tanulót mentesítették az értékelés és minõsítés alól, az elsõ évfolyamot a többi tanulóval azonos osztályban elõkészítõ évfolyamként végzi és fejezi be. Az elõkészítõ évfolyam során a tanuló játékos felkészítés keretében készül az iskolai követelmények teljesítésére." [ Az elõkészítõ évfolyam megszervezhetõ a napközis foglalkozások keretében is.]

[ (9) Egyéni továbbhaladás esetén - a (7) bekezdésben meghatározott szakértõi vélemény alapján - az engedélyben meg kell határozni, melyik tárgyból, melyik évfolyam utolsó tanítási napjáig kell a tanulónak utolérnie a többieket. Az egyéni továbbhaladás - valamennyi vagy egyes tantárgyakból - különbözõ évfolyamokig, de legkésõbb a negyedik évfolyam végéig tarthat.

(10) Az elõkészítõ év - a (7) bekezdésben meghatározott szakértõi vélemény alapján - az elsõ félévet követõ hónap utolsó tanítási napjáig átváltoztatható egyéni továbbhaladásra." ]

Indoklás

A módosítási javaslat megtartja az elsõ tanulmányi év elõkészítõ évfolyamként való elvégzésének lehetõségét azoknak a tanulóknak az esetében, akiknek egyéni adottsága, fejlettsége azt szükségessé teszi. Ennek napközis foglalkozások keretében tervezett megoldása azonban ellentmondásos. Amennyiben ugyanis az a délelõtti tanítás helyett történik, akkor vajon mit csinál a szülõ délelõtt a gyermekével, amennyiben a napközis foglalkozás a délelõtti tanítás után értendõ, akkor az éppen a gyengébb képességû tanulót terheli túl.

Az egyéni továbbhaladás bevezetni kívánt intézménye nem teljesítené a tervezett célt. A tanuló ebben az esetben nem illeszhetõ be eredményesen az osztályközösségbe. A nála jobban haladó, de nem egyéni továbbhaladóvá minõsített társait értékelik és minõsítik - akár az évismétlést is beleértve - , míg õ akár négy éven át jóval kevesebbet nyújtva is a következõ évfolyamra kerülhet. Ez a helyzet pedagógiailag kezelhetetlen és a szülõkkel való kapcsolattartást is feloldhatatlanul terhelheti. Tisztázatlan, hogy mi történik akkor, ha a felzárkóztató szakasz vége felé felismerhetõ: a tanuló felzárkóztatása mégsem sikeres.

Az elõzõ súlyos ellentmondások miatt az egyéni továbbhaladás rendszerének bevezetése helyett más eszközökkel szükséges a felzárkóztatást megoldani.

Budapest, 1999. május 7.

Balczó Zoltán
Magyar Igazság és Élet Pártja