MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
T/998. számú
törvényjavaslat
a helyi önkormányzatok 1999. évi új címzett támogatásáról, a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény kiegészítésérõl, valamint az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosításáról
Elõadó: Dr. Pintér Sándor
belügyminiszter
Budapest, 1999. Március
1999. évi ................törvény
a helyi önkormányzatok 1999. évi új címzett támogatásáról, a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény kiegészítésérõl, valamint az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosításáról
Az Országgyûlés a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Cct.) 3. §-ában foglaltak alapján a helyi önkormányzatok 1999. évi új címzett támogatásáról, egyes címzett támogatással folyamatban lévõ beruházások - törvényi változásból eredõ - többletköltségével összefüggõ eredeti döntései módosításáról, a Cct., valamint az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII törvény (a továbbiakban: Áht.) módosításáról a következõ törvényt alkotja:
1. § A helyi önkormányzatok részére a támogatás szempontjából új beruházásaikhoz az 1999-ben és az azt követõ években járó címzett támogatást önkormányzatonként és beruházásonként az 1. számú melléklet tartalmazza.
2. § Nem részesülnek címzett támogatásban a 2. számú mellékletben felsorolt önkormányzati beruházások.
3. § A Cct. 3. §-ának (7) bekezdése alapján - törvényi változásból eredõen a támogatásban részesülõ beruházással ellátandó feladat jelentõs változása miatt - a folyamatban lévõ beruházásokkal kapcsolatos eredeti döntések a 3. számú melléklet szerint módosulnak.
4. § A Cct. 16. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés nem vonatkozik a 3. §-ban meghatározott helyi önkormányzati beruházásokra.
5. § (1) A Cct. 9. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A tárgyév június 30-áig lemondással, visszafizetéssel és elvonással felszabaduló címzett és céltámogatás, valamint az elõzõ év december 31-éig a mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatására és a céljellegû decentralizált támogatás éves költségvetési törvényben meghatározott vis maior tartalékára fel nem használt összeg az egyes címzett támogatással folyamatban lévõ beruházások - e törvény 3. § (7) bekezdése szerinti - többletköltségeire, a tárgyévi elõirányzatból ki nem elégíthetõ, de a feltételeknek megfelelõ - a szennyvízelvezetés és -tisztítás céljaira benyújtott -, az igénykielégítési sorrendben következõ céltámogatási igények kielégítésére fordítható. Ez utóbbiról a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium kiegészítõ jegyzéket tesz közzé. Ha a címzett és céltámogatási igények kielégítése során a következõ év terhelése a tárgyév címzett és céltámogatási elõirányzatának 90%-át nem haladja meg, akkor a felszabaduló és elosztásra kerülõ összeg a kiegészítõ jegyzékben feltüntetett beruházások elsõ évi ütemére nyújt fedezetet. Ha a címzett és céltámogatási igények kielégítése során a következõ év terhelése a tárgyév címzett és céltámogatási elõirányzatának 90%-át meghaladja, az e fölöttieknél a kiegészítõ jegyzékben feltüntetett beruházások évenkénti céltámogatásainak teljes fedezete a felszabaduló és elosztásra kerülõ összeg. A kiegészítõ jegyzék közzétételét követõen a tárgyévben ki nem elégített igények érvényüket veszítik. A tárgyév július 1-jétõl lemondással, a 14. § (7) és (9) bekezdése szerinti elvonással, valamint a 14. § (8) bekezdése, a 16. § (2)-(3) bekezdése és a 19. § (1) bekezdése szerint, továbbá az Állami Számvevõszék vizsgálata miatt visszafizetéssel felszabaduló, illetve a visszafizetett összeggel azonos -maradványt növelõ - elõirányzat szükség szerint felhasználható a mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatására, valamint a céljellegû decentralizált támogatás éves költségvetési törvényben meghatározott vis maior tartalékra."
(2) A Cct. a következõ 21/B. §-sal egészül ki:
"21/B. § A központi támogatásban 1998. évben elsõ ízben részesült beruházásoknál a kivitelezés megkezdésére tizennyolc hónap áll az önkormányzatok rendelkezésére."
6. § Az Áht. 101. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) A helyi önkormányzatokat a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény szerint megilletõ, az elõzõ években fel nem használt címzett és céltámogatások, valamint a céljellegû decentralizált támogatás elõirányzatának a (3) bekezdésben foglaltak szerint igénybevételre kerülõ összegével a pénzügyi teljesítés elõtt, továbbá a döntéssel le nem kötött elõirányzat-maradvánnyal és a helyi önkormányzatok által a tárgyévet megelõzõen igénybe vett címzett és céltámogatásnak a tárgyév elsõ félévében visszafizetett összegével a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatásának a központi költségvetésben megtervezett tárgyévi elõirányzatát meg kell növelni. A helyi önkormányzatok által a tárgyévet megelõzõen igénybe vett címzett és céltámogatásnak a tárgyév második félévében visszafizetett és a mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatására, valamint a céljellegû decentralizált támogatás éves költségvetési törvényben meghatározott vis maior tartalékára felhasznált összege, a mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatási elõirányzatát, valamint a céljellegû decentralizált támogatás tárgyévi költségvetési törvényben meghatározott vis maior tartalékának elõirányzatát, a fel nem használt összeg pedig a címzett és céltámogatás elõirányzatát növeli. A termelõ infrastrukturális feltételekben meglevõ területi fejlettségi különbségek mérséklésére, a területfejlesztési szempontból kedvezményezett térségek helyi önkormányzatai részére elõirányzott állami támogatásnak, a tárgyévet megelõzõ évek maradványaiból a tárgyévben igénybe vett összegével a központi költségvetésben megtervezett tárgyévi ilyen célú elõirányzatot meg kell növelni."
(2) Az e törvény 5. §-ának (2) bekezdésével megállapított rendelkezést alkalmazni kell a Cct. 14. § (1) bekezdésének c) pontjára, a 14. § (4) bekezdésének c) pontjára, valamint a 14. § (7) bekezdésére is.
3. számú melléklet az 1999. évi .................. törvényhez
1) A helyi önkormányzatok 1994. évi új induló címzett támogatásáról, továbbá a Cct. kiegészítésérõl szóló - az 1997. évi CL. törvénnyel módosított - 1994. évi XXVI. törvény 1. számú mellékletének 23. sora az alábbiak szerint módosul:
ezer Ft-ban
Szám |
Az önkormányzat neve |
Az igény megnevezése |
A beruházás összes költsége |
Ebbõl |
Az igényelt támogatás éves ütemezése |
|||||||
önkorm. saját forrása |
igényelt támogatás |
1994. |
1995. |
1996. |
1997. |
1998. |
1999. |
2000. |
||||
23. |
Tolna Megyei Önkormányzat |
Megyei Kórház rekonstrukciója (új mûtõ és diagnosztikai tömb ép.) |
4678263 |
223000 |
4455263 |
52000 |
200000 |
900000 |
1683263 |
0 |
1500000 |
120000 |
2) A helyi önkormányzatok 1996. évi új induló címzett támogatásáról szóló 1996. évi XLVI. törvény 1. számú mellékletének 7. sora az alábbiak szerint módosul:
ezer Ft-ban
Szám |
Az önkormányzat neve |
Az igény megnevezése |
A beruházás összes költsége |
Ebbõl |
Az igényelt támogatás éves ütemezése |
||||||
önkorm. saját forrása |
igényelt támogatás |
1996. |
1997. |
1998. |
1999. |
2000. |
|||||
7. |
Baranya Megyei Önkormányzat |
Megyei Kórház rekonstrukciója ("C" épület: központi mûtõblokk, intenzív, sürgõsségi stb.; Tüdõ-gyógyintézet fûtésrekonstrukciója; "T" épület /járóbeteg-ellátás/; konyha) |
1320330 |
260330 |
1060000 |
82000 |
334000 |
84000 |
140000 |
420000 |
3) A helyi önkormányzatok 1997. évi új induló címzett támogatásáról szóló 1997. évi XLV. törvény 1. számú mellékletének 11. és 25. sora az alábbiak szerint módosul:
Sor-szám |
Az önkormányzat neve |
Az igény megnevezése |
A beruházás összes költsége |
Ebbõl |
Az igényelt támogatás éves ütemezése |
|||||
önkorm.saját forrása |
igényelt támogatás |
1997. |
1998. |
1999. |
2000. |
|||||
11. |
Cegléd |
Toldy Ferenc Kórház új diagnosztikai szárny építése, fõépület rekonstrukciója |
1677400 |
100000 |
1577400 |
60000 |
400000 |
522400 |
595000 |
|
25. |
Gyõr-Moson-Sopron Megyei Önkorm. |
Petz Aladár Megyei Kórház rekonstrukciója (II. belosztály, haematológia, fül-orr-gége, pulmonolgiai osztály; izotóp-diagnosztikai labor, baleseti állomás) |
860000 |
0 |
860000 |
120000 |
350000 |
390000 |
0 |
4) A helyi önkormányzatok 1998. évi új címzett támogatásáról szóló 1998. évi V. törvény 1. számú mellékletének 99. sora az alábbiak szerint módosul:
ezer Ft-ban
Szám |
Az önkormányzat neve |
Az igény megnevezése |
A beruházás összes költsége |
Ebbõl |
Az igényelt támogatás éves ütemezése |
|||
önkorm. saját forrása |
igényelt támogatás |
1998. |
1999. |
2000. |
||||
99. |
Szeged |
Városi Kórház rekonstrukciója (mûtõklíma, 200 ágyas pavilon tetõtér-beépítése, hotelszárny komfortosítása, szakorvosi ren-delõ rekonstrukciója) |
1000000 |
341000 |
659000 |
94000 |
220000 |
345000 |
INDOKOLÁS
a helyi önkormányzatok 1999. évi új címzett támogatásáról, a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény kiegészítésérõl, valamint az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosításáról
I.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Cct. alapján az 1999. évi új címzett támogatások körében az önkormányzatok támogatási igényüket 1999. február 12-ig nyújthatták be. Ezen idõpontig 43 db igény érkezett, amelyek összesen 45 milliárd forint címzett támogatási igényt tartalmaznak: ebbõl az 1999. évi támogatási ütem 5,7 milliárd forint.
1999-ben a költségvetési törvény 48,0 milliárd forint címzett és céltámogatási elõirányzatot tartalmaz. A rendelkezésre álló összeg közel 90 %-át (43 milliárd forintot) leköt a már folyamatban lévõ beruházások támogatási igénye. Az 1999. évi elõirányzatból az új címzett és céltámogatásokra tehát 5 milliárd forint fordítható. A költségvetési törvény alapján az 1999. évben induló beruházások címzett támogatásának 1999. évi támogatási ütemére 2 milliárd forint fordítható.
A helyi önkormányzatok által benyújtott 1999. évi új címzett támogatási igények feldolgozásakor és a támogatási javaslat kidolgozása során általános szempontok voltak a következõk:
A benyújtott igények, valamint a feldolgozás eredményeképpen a törvényi feltételeknek megfelelõ, támogatásra javasolt 1999. évi új címzett támogatási igények fõbb adatai a következõk:
|
Benyújtott |
Támogatásra javasolt |
|||||||||
Megnevezés |
címzett támogatási igények |
||||||||||
|
száma |
1999.évi támogatás összege (millió Ft) |
száma |
1999. évi támogatás összege (millió Ft) |
|||||||
Vízgazdálkodás |
3 |
255 |
2 |
200 |
|||||||
Egészségügyi ellátás |
16 |
3884 |
7 |
600 |
|||||||
Szociális ellátás |
4 |
400 |
4 |
400 |
|||||||
Közoktatás |
14 |
523 |
12 |
435 |
|||||||
Kultúra |
6 |
683 |
4 |
365 |
|||||||
Összesen: |
43 |
5745 |
29 |
2000 |
I.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
A törvényjavaslat 1. számú melléklete tartalmazza a helyi önkormányzatok részére a támogatás szempontjából új és támogatásra javasolt beruházásaikhoz az 1999-ben és az azt követõ években járó támogatás összegét, a beruházás összköltségét és a beruházás finanszírozásába bevont saját forrást önkormányzatonkénti és beruházásonkénti részletezésben. E mellékletbe azok az igények kerülhettek, amelyek az igénybevétel jogszabályi feltételeinek minden szempontból megfeleltek és a beruházások szervesen beleilleszkednek a szakmai fejlesztési programokba.
A támogatásra javasolt 29 igény révén együttesen mintegy 19 milliárd forint értékû beruházás valósulhat meg, amibõl 17 milliárd forint a címzett támogatás összege.
A 29 beruházásból 2 a vízgazdálkodási ágazatban, 7 az egészségügyi, 4 a szociális ellátás, 12 az oktatás és 4 a kulturális szolgáltatás területén eredményezheti a lakosság ellátottságának javulását.
Az egyes ágazatokban a javasolt támogatással megvalósítandó beruházások fõbb jellemzõi a következõk:
A törvényjavaslat 2. számú melléklete tartalmazza az elutasításra javasolt 14 címzett támogatási igény önkormányzatonkénti részletezését.
A támogatásra nem javasolt igények egy része - szakmai indokoltságuk ellenére - nem elégíthetõ ki a támogatási lehetõségek szûkös volta miatt. Az igények másik része azért nem javasolható támogatásra, mert az igénybejelentés vagy nem felelt meg a jogszabályi feltételeknek, vagy a célokat tekintve nem volt a címzett támogatásban részesíthetõ beruházások körébe illeszthetõ. Az elutasításnak ezen indokait a törvényjavaslat beruházásonként tartalmazza.
A címzett támogatással folyamatban lévõ rekonstrukciókhoz a Cct. 3. §. (7) bekezdése alapján a törvényi változásból (például kórházberuházásoknál az 1996-ban hatályba lépett minimumfeltételek) eredõ többletköltségekhez az érintett önkormányzatok kiegészítõ támogatást kérhetnek. Az Országgyûlés egyedi mérlegelés alapján dönt az eredeti támogatás módosításáról. A támogatási javaslatot a törvényjavaslat 3. számú melléklete tartalmazza.
4.§-hoz
A Cct. 16. § (1) bekezdése szerint a címzett támogatással folyamatban lévõ beruházások elfogadott összköltségéhez képest nem illeti meg az önkormányzatokat további központi támogatás. A törvényjavaslat 3. számú mellékletében szereplõ önkormányzati beruházások esetében e jogszabály alól felmentést célszerû adni.
5.§-hoz
A címzett támogatással folyamatban lévõ rekonstrukciók - törvénymódosításból származó - többlettámogatásának fedezetére az 1998. második félévi lemondásokból felszabaduló összeg felhasználása célszerû. A hatályos jogszabályok szerint ez az összeg az 1999. évi új céltámogatásokra rendelkezésre álló éves elõirányzatból már ki nem elégíthetõ, de a feltételeknek megfelelõ és a Cct-ben meghatározott igény-kielégítési sorrendben következõ igényekre fordítható. Emiatt azonban módosítani szükséges a címzett és céltámogatásokat szabályozó törvényt.
Szintén a törvény módosításával oldható meg, hogy az 1998. évi PHARE támogatást a központi támogatásban részesülõ önkormányzatok igénybe vehessék úgy, hogy közben az 1998. évben közzétett támogatás felhasználására való jogosultságukat ne veszítsék el. Ennek érdekében a kihirdetéstõl számított további hat hónap, azaz tizennyolc hónap áll az önkormányzatok rendelkezésére.
6.§-hoz
A címzett támogatással folyamatban lévõ rekonstrukciók többlettámogatásának fedezetére az 1998. második félévi lemondásokból felszabaduló összeg felhasználásához kapcsolódóan az államháztartásról szóló törvény módosítása is szükséges. Az erre vonatkozó módosítást tartalmazza a 6. §.
A hatályba léptetõ rendelkezéseknél kell gondoskodni a kivitelezés megkezdésének meghosszabbított határidejéhez kapcsolódó módosításnak a Cct. érintett paragrafusaira vonatkozó kiterjesztésérõl.
Az államháztartásról szóló törvény 101. § (4) bekezdésének módosítása során érvényben kell tartani az 1999. évi költségvetési törvényben ugyanezen jogszabályhelyre vonatkozó hatályba léptetõ rendelkezést, miszerint azt az 1998. évi maradványra is alkalmazni kell.