T/1087/37.
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi |
Önkormányzati és rendészeti |
Emberi jogi, kisebbségi és |
kiegészítõ ajánlása
a szervezett bûnözés, valamint az azzal összefüggõ egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló T/1087. számú törvényjavaslathoz
(Együtt kezelendõ a T/1087/29. számú ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - elsõ helyen kijelölt bizottságként, az Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati bizottság), valamint az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottsága) megvitatta a szervezett bûnözés, valamint az azzal összefüggõ egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló, T/1087. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1087/30-36. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Az Alkotmányügyi bizottság állásfoglalása szerint kétharmados döntést igényelnek:
- T/1087/29. számú ajánlás 14-76. pontjai
- T/1087/37. számú kiegészítõ ajánlás 12-13-14. pontjai.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat (egységes javaslat) minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló törvényjavaslat vagy határozati javaslat (HSZ. 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat a törvényjavaslattal (határozati javaslattal) nem érintett szakaszra vonatkozik.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.
I.
"3. § Az e törvény alapján kirótt közrendvédelmi bírságot [(5. § (3) bekezdése és a] 12. §), valamint a légijármû üzemeltetõjével szemben külön törvény szerint kiszabható közrendvédelmi bírságot (33. § (1) bekezdése) kormányrendeletben meghatározott eljárási szabályok szerint, az ott megjelölt célra lehet felhasználni. "
T/1087/33/4. szám
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 9. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/1087/33/1. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"d) az üzlet mûködésével függ össze: az a cselekmény, amely az üzlet területén az üzemeltetõ, foglalkoztatott tudomásával vagy közremûködésével valósul meg, illetve amelyet az üzemeltetõtõl, a foglalkoztatottól elvárható, a rendes üzletmenet biztosítása érdekében szükséges intézkedés elmulasztása tesz lehetõvé, feltéve, hogy - ez utóbbi esetben - az üzemeltetõ tud, vagy a tõle elvárható gondosság tanusítása esetén tudhatott volna a foglalkoztatott mulasztásáról; "
Indokolás: Lásd a T/1087/34. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"d) az üzlet mûködésével függ össze: az a cselekmény, amely az üzlet területén az üzemeltetõ, foglalkoztatott tudomásával vagy közremûködésével valósul meg, illetve amelyet az üzemeltetõtõl, a foglalkoztatottól elvárható, a rendes üzletmenet biztosítása érdekében szükséges intézkedés elmulasztása tesz lehetõvé, feltéve, hogy - ez utóbbi esetben - az üzemeltetõ tud a foglalkoztatott mulasztásáról; "
Indokolás: Lásd a T/1087/30. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"n) sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy mûsorszolgáltatást nyújtó: a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény, valamint a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény hatálya alá tartozó, idõszaki lap, rádió- és televízió-mûsor, könyv, röplap, egyéb szöveges kiadvány, a zenemûvet, grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, nyilvános közlésre szánt mûsoros filmszalag, videokazetta, videolemez, hangszalag és hanglemez, továbbá bármely más, a nyilvános közzététel szándékával készült tájékoztatást vagy mûsort tartalmazó technikai eszköz elõállításával, kiadásával és nyilvános közlésével kapcsolatos tevékenységet folytató természetes személy, egyéni vállalkozó, jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ társaság;"
Indokolás: Lásd a T/1087/31/1. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"5. § (1) A települési önkormányzat jegyzõje (a továbbiakban: jegyzõ) az üzletet közbiztonsági érdekbõl a büntetõ vagy szabálysértési eljárás [jogerõs] befejezéséig, de legfeljebb egy évi idõtartamra - a nyomozó, illetõleg a szabálysértési hatóság javaslatára - ideiglenesen bezárathatja, ha megállapítja, hogy az üzlet mûködésével összefüggésben az üzlet üzemeltetõjével vagy foglalkoztatottjával szemben
Indokolás: Lásd a T/1087/35. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"5. § (1) A települési önkormányzat jegyzõje (a továbbiakban: jegyzõ) az üzletet közbiztonsági érdekbõl a büntetõ vagy szabálysértési eljárás jogerõs befejezéséig, de legfeljebb egy évi idõtartamra - a nyomozó, illetõleg a szabálysértési hatóság javaslatára - ideiglenesen bezárathatja, ha megállapítja, hogy az üzlet mûködésével összefüggésben az üzlet üzemeltetõjével vagy foglalkoztatottjával szemben
[a) az üzlet szolgáltatását igénybevevõ sérelmére elkövetett] önbíráskodás (Btk. 273. §), csalás (Btk. 318. §), rablás (Btk. 321. §), kifosztás (Btk. 322. §), zsarolás (Btk. 323. §);
[b) emberrablás (Btk. 175/A. §), emberkereskedelem (Btk. 175/B. §), illetve embercsempészés (Btk. 218. § ),]
elkövetése miatt büntetõ, illetve szabálysértési eljárás indult."
[c)] (2) A jegyzõ a nyomozó, illetve a szabálysértési hatóság javaslatára az (1) bekezdésben meghatározott érdekbõl és idõtartamra az üzletet ideiglenesen akkor is bezárhatja ha [az üzlet szolgáltatását igénybevevõ magatartásával összefüggésben] az üzlet mûködésével összefüggésben emberrablás (Btk. 175/A. §), emberkereskedelem (Btk. 175/B. §), embercsempészés (Btk. 218. §), üzletszerû kéjelgés elõsegítése (Btk. 205. §), kitartottság (Btk. 206. §), kerítés (Btk. 207. §), visszaélés kábítószerrel (Btk. 282. §), kóros szenvedélykeltés (Btk. 283. §), vagy a szabálysértésekrõl szóló 1968. évi I. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 92. §-ában meghatározott tiltott kéjelgés, valamint a szexuális szolgáltatásra való felhívás tilalma (Sztv. 92/A. §) miatt indul büntetõ vagy szabálysértési eljárás. "
Indokolás: Lásd a T/1087/33/2. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/(2) A jegyzõ az üzlet mûködési engedélyét visszavonja/
"[a)] ha a szabálysértési, illetõleg a nyomozó hatóság javaslatára, ha az (1)-(2) bekezdésben meghatározott [jogsértést] bûncselekményt, illetve szabálysértést bírósági vagy hatósági határozat jogerõsen megállapította;
[b) ha megállapítja, hogy az (1) bekezdésben meghatározott jogsértést jogerõsen megállapító hatósági határozat meghozatalát követõ két éven belül az (1) bekezdésben meghatározott bármely jogsértés miatt újabb hatósági eljárás indult.]"
Indokolás: Lásd a T/1087/36. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"[(2)] (3) A jegyzõ az üzlet mûködési engedélyét visszavonja
a) a szabálysértési, illetõleg a nyomozó hatóság javaslatára, ha az (1)-(2) bekezdésben meghatározott [jogsértést] bûncselekményt, illetve szabálysértést bírósági vagy hatósági határozat jogerõsen megállapította;
b) [ha megállapítja, hogy] az (1)-(2) bekezdésben meghatározott [jogsértést] bûncselekményt vagy szabálysértést jogerõsen megállapító hatósági határozat meghozatalát követõ két éven belül az (1) bekezdésben meghatározott bármely jogsértés miatt újabb hatósági eljárás indult, és a bûncselekményt, illetve szabálysértést bírósági vagy hatósági határozat jogerõsen megállapította, feltéve, ha az üzemeltetõ mindkét esetben ugyanaz a személy."
T/1087/33/5. szám
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 10. pontjában ismertetett javaslattal.
Megjegyzés: A bekezdés számozásának változtatása az elõzõ pontban foglalt módosító javaslat következménye.
Indokolás: Lásd a T/1087/33/3. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"[(3) A cselekmény körülményeire, így különösen a jogsértés súlyára tekintettel az üzlet üzemeltetõje az (1) bekezdésben, illetve a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott jogkövetkezmény helyett ötszázezer forinttól egymillió forintig terjedõ közrendvédelmi bírsággal sújtható.
A közrendvédelmi bírság alkalmazása a Rendõrség hatáskörébe tartozik és azt a Rendõrség határozatában megjelölt számlára kell befizetni.] "
Indokolás: Lásd a T/1087/33/4. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"6. § Az 5. § (1)-[(2)](3) bekezdésében meghatározott jogsértés miatt büntetõ vagy szabálysértési eljárást folytató szerv az eljárás megindításáról, illetve a jogerõs ügydöntõ határozatáról értesíti a mûködési engedélyt kiadó jegyzõt. Az 5. § [(2)] (3) bekezdésé[nek a) pontjában]ben meghatározott esetekben a bírósági ügydöntõ határozatról az ügyben eljáró nyomozóhatóságot is értesíteni kell. "
Indokolás: Lásd a T/1087/33/5. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"12. § (1) Ha a sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy mûsorszolgáltatást nyújtó szervezet közremûködik szexuális szolgáltatás hirdetésében, a szervezet [magyar joghatóság alá tartozó] üzemeltetõje - ennek hiányában a szervezet - a szolgáltatás egyszeri hirdetését alapul véve hirdetésenként ötszázezer forinttól egymillió forintig terjedõ közrendvédelmi bírsággal sújtható. "
Indokolás: Lásd a T/1087/31/2. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"40. § Az Rtv. 75. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"75. § A belsõ bûnmegelõzési és bûnfelderítõ feladatokat ellátó szerv ( e törvény alkalmazása szempontjából a továbbiakban: Megelõzési Szolgálat) feladatkörében az e fejezetben szabályozott titkos információgyûjtést a Rendõrségre vonatkozó szabályok szerint végezheti. Az engedély iránti kérelem (70. §), a sürgõsségi elrendelés (72. §), valamint a megszüntetés elrendelése (73. § (1) bekezdés) az ellenõrzõ szerv vezetõjének hatáskörébe tartozik. A feladatkörében eljárva az adatok kezelésére a VIII. fejezetben foglaltak az irányadók." "
Indokolás: Lásd a T/1087/32/1. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"(2) Az Rtv.94. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"94. § (1) A Kormány a Megelõzési Szolgálat útján gondoskodik
a) a Rendõrség, a Határõrség, a polgári védelem hivatásos szervei, az állami és hivatásos önkormányzati tûzoltóság, a Vám- és Pénzügyõrség, az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal nyomozóhatósága, a büntetés-végrehajtási szervezet,
b) az a) pontban felsorolt szervek irányítását ellátó minisztériumoknak, az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatalnak a felsorolt szervek irányításával és ellenõrzésével kapcsolatos szervezeti egységei
belsõ bûnmegelõzési célú ellenõrzésérõl és e szervek tevékenységét érintõ bûnfelderítésrõl.""
Indokolás: Lásd a T/1087/32/2. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"(3) Ahol jogszabály Megelõzési Szolgálatról szól, ott az 5. § (1) bekezdés b) pontjában, a 75. §-ban, illetve az (1) és (2) bekezdésben rögzített tevékenységet folytató szervet kell érteni."
Indokolás: Lásd a T/1087/32/3. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
II.
1. T/1087/29. számú ajánlás 40. pontjában az Emberi jogi bizottság T/1087/10. számú módosító javaslata t é v e s e n s z e r e p e l, a módosító javaslat - helyesen - a következõ:
"29. § (1) Az Idtv. 43. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A kötelezõ tartózkodási helyet [elsõsorban] közösségi szálláson kell kijelölni, ha a külföldi magát eltartani nem képes, megfelelõ lakással, anyagi fedezettel vagy jövedelemmel, az eltartásra köteles meghívóval, illetõleg eltartásra kötelezhetõ hozzátartozóval nem rendelkezik, továbbá, ha a külföldi fokozott hatósági ellenõrzése közbiztonsági okból indokolt.""
A módosító javaslat mellett feltüntetett bizottsági állásfoglalások is tévesek:
- az Emberi jogi bizottság állásfoglalása feleslegesen és tévesen szerepel;
- az Önkormányzati bizottság állásfoglalása téves, az ajánlás elkészítésekor a módosító javaslatot a bizottság még nem látta;
- az Elõterjesztõ állásfoglalása is téves, a fenti módosító javaslattal az Elõterjesztõ egyetértet.
- A T/1087. sz. ajánlás 38. sz. pontjához fûzött megjegyzés téves, a 38. sz. pontban szereplõ módosító javaslat a 41. sz. pontban foglalt módosító javaslattal függ össze.
2. Az Alkotmányügyi bizottság a T/1087/29. számú ajánlás alábbi pontjaiban szereplõ módosító javaslatokról a következõk szerint foglalt állást:
pont |
Bizottság |
Elõterjesztõ képviselõje |
2. |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
3. |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
7. |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
8. |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
20. |
támogatja |
egyetért |
23. |
támogatja |
egyetért |
39. |
támogatja |
egyetért |
40. |
támogatja |
egyetért |
50. |
támogatja |
egyetért |
3. Az Emberi jogi bizottság a T/1087/29. számú ajánlás alábbi pontjaiban szereplõ módosító javaslatokról a következõk szerint foglalt állást:
pont |
Bizottság |
Elõterjesztõ képviselõje |
5. |
támogatja |
egyetért |
13. |
támogatja |
egyetért |
14. |
támogatja |
egyetért |
46. |
támogatja |
egyetért |
47. |
támogatja |
egyetért |
49. |
támogatja |
egyetért |
56. |
támogatja |
egyetért |
57. |
támogatja |
egyetért |
58. |
támogatja |
egyetért |
59. |
támogatja |
egyetért |
60. |
támogatja |
egyetért |
61. |
támogatja |
egyetért |
62. |
támogatja |
egyetért |
4. Az Önkormányzati bizottság a T/1087/29. számú ajánlás alábbi pontjaiban szereplõ módosító javaslatokról a következõk szerint foglalt állást:
pont |
Bizottság |
Elõterjesztõ képviselõje |
5. |
támogatja |
egyetért |
13. |
támogatja |
egyetért |
14. |
támogatja |
egyetért |
20. |
támogatja |
egyetért |
23. |
támogatja |
egyetért |
39. |
támogatja |
egyetért |
40. |
támogatja |
egyetért |
46. |
támogatja |
egyetért |
47. |
támogatja |
egyetért |
49. |
támogatja |
egyetért |
50. |
támogatja |
egyetért |
56. |
támogatja |
egyetért |
57. |
támogatja |
egyetért |
58. |
támogatja |
egyetért |
59. |
támogatja |
egyetért |
60. |
támogatja |
egyetért |
61. |
támogatja |
egyetért |
62. |
támogatja |
egyetért |
65. |
támogatja |
egyetért |
66. |
támogatja |
egyetért |
67. |
támogatja |
egyetért |
70. |
támogatja |
egyetért |
72. |
támogatja |
egyetért |
73. |
támogatja |
egyetért |
74. |
támogatja |
egyetért |
75. |
támogatja |
egyetért |
76. |
támogatja |
egyetért |
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1999. június 10.
Dr. Pokol Béla s.k., |
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., |
Kósáné dr. Kovács Magda s.k., |