T/1090/95.

Kapcsolódó módosító javaslat

Dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény módosításáról készült T/1090. számú törvényjavaslathoz - kapcsolódva a T/1090/43. számú módosító javaslathoz - az alábbi

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztem elõ.

A törvényjavaslat 35. §-a a következõképpen módosul:

"35. § Az Szt. IV. Fejezete a következõ V-VI. címmel egészül ki:

V. cím

A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény fenntartójának

feladat- és jogköre

92/A. § (1) A szociális intézmény mûködéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket külön jogszabály határozza meg.

(2) A szociális intézmény a külön jogszabályban meghatározott mûködési engedély alapján végzi tevékenységét.

(3) A fenntartó köteles biztosítani a szociális intézmény folyamatos mûködésének feltételeit[.], amelyhez az állam szociális szakmai programok meghirdetésével nyújt segítséget a 131. § szerint.

(4) A mûködést engedélyezõ szerv - a külön jogszabályban foglaltak szerint - a szociális intézmény mûködési engedélyét visszavonja és az intézményt bezáratja, ha mûködése nem felel meg a jogszabályi elõírásoknak.

92/B. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény állami fenntartója

a) meghatározza az intézményi térítési díjat;

b) ellenõrzi az intézmény mûködésének törvényességét;

c) jóváhagyja az intézmény szervezeti és mûködési szabályzatát, szakmai programját, valamint a szakosított ellátást nyújtó intézmény esetében a házirendet;

d) ellenõrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét;

e) gondoskodik a szakemberek képzésérõl, továbbképzésérõl;

f) az intézmény vezetõje tekintetében gyakorolja a munkáltatói jogokat;

g) gondoskodik az érdekképviseleti fórum megalakításáról;

h) kikéri az ellátottak országos érdekképviseleti szervezete területileg illetékes szervének véleményét az intézmény mûködését érintõ lényeges döntés meghozatala elõtt. Lényeges döntéshozatalnak minõsül különösen az intézmény megszüntetése, az intézményi típus, forma megváltoztatása.

(2) Az állami fenntartó a szervezeti és mûködési szabályzat, a házirend, valamint a szakmai program jóváhagyását megtagadja, ha az nem felel meg az e törvényben, valamint a külön jogszabályban elõírt feltételeknek.

(3) Az állami fenntartó ha az intézmény mûködésének ellenõrzése során jogszabálysértést állapít meg, intézkedik annak megszüntetésérõl.

92/C. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény egyházi fenntartója a 92/B. § (1) bekezdésének a), e) és f) pontjaiban, nem állami fenntartója a 92/B. § (1) bekezdésének a), e), f)  és h) pontjaiban meghatározott feladatokon túl

a)  gondoskodik az intézmény szervezeti és mûködési szabályzatának szakmai programjának, szakosított ellátást nyújtó intézmény esetében házirendjének elkészítésérõl,

b)  biztosítja az intézmény gazdálkodásának és mûködésének törvényességét.

VI. cím

A mûködési nyilvántartás

92/D. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végzõ és a képesítési elõírásoknak megfelelõ szakképesítéssel rendelkezõ személy (a továbbiakban: személyes gondoskodást végzõ személy) a külön jogszabályban meghatározottak szerint szakmai továbbképzésben vesz részt.

92/E. § (1) A személyes gondoskodást végzõ személy - ide nem értendõ az egyházi fenntartású intézményekben személyes gondoskodást végzõ személy - e törvényben meghatározott adatait mûködési nyilvántartásba kell venni.

(2) A mûködési nyilvántartás célja a személyes gondoskodást végzõ személy szakvizsgáztatásának, továbbképzésének megszervezése, valamint a képzési követelmények teljesítésének ellenõrzése.

(3) A szociális személyes gondoskodást végzõ személy esetében a mûködési nyilvántartást (a továbbiakban: szociális nyilvántartás) a Népjóléti Képzési Központ, a gyermekjóléti, gyermekvédelmi személyes gondoskodást végzõ személy esetében a mûködési nyilvántartást (a továbbiakban: gyermekjóléti nyilvántartás) az Országos Család- és Gyermekvédelmi Intézet vezeti.

92/F. § (1) A mûködési nyilvántartás az alábbi adatokat tartalmazza:

a) a személyes gondoskodást végzõ személy neve (leánykori neve), születési helye és ideje, anyja neve;

b) a munkahely megnevezése és címe;

c) a személyes gondoskodást végzõ személy által betöltött munkakör megnevezése, a foglalkoztatás kezdõ idõpontja;

d) a megszerzett szakképesítés megnevezése, az errõl kiállított oklevél, bizonyítvány száma, a kiállítás helye és idõpontja, továbbá a kiállító intézmény megnevezése;

e) a jogszabály által elõírt továbbképzés elvégzésének, illetve szakvizsga letételének adatai.

(2) A szociális, gyermekjóléti, továbbá gyermekvédelmi intézmény (a továbbiakban együtt: munkáltató) bejelenti a mûködési nyilvántartást vezetõ szervnek

a) a személyes gondoskodást végzõ személy foglalkoztatását az (1) bekezdésben megjelölt adatok közlésével, továbbá

b) a nyilvántartásba vett adatokban bekövetkezett változást.

(3) A munkáltató az adatbejelentést a foglalkoztatás megkezdésétõl, illetõleg az adatváltozás idõpontjától számított 30 napon belül teszi meg.

(4) A személyes gondoskodást nem intézményi keretek között végzõ személy adatainak az (1) bekezdés szerinti nyilvántartására a (2) bekezdés rendelkezései irányadók azzal az eltéréssel, hogy a munkáltató bejelentési kötelezettségének a személyes gondoskodást végzõ személy tesz eleget.

92/G. § (1) Törölni kell a nyilvántartásból annak a személynek az adatait, aki

a) elhunyt,

b) foglalkozása gyakorlásától eltiltó jogerõs bírósági határozat hatálya alatt áll.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl törölni kell

a) a szociális nyilvántartásból annak a személynek az adatait, akinek már nem áll fenn munkaviszonya, közalkalmazotti jogviszonya szociális intézménnyel;

b) a gyermekjóléti nyilvántartásból annak a személynek az adatait, akinek már nem áll fenn munkaviszonya, közalkalmazotti jogviszonya gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézménnyel.

92/H. § A mûködési nyilvántartásból adatok a nyilvántartásba vett személy, a munkáltató, valamint a továbbképzést, szakvizsgáztatást szervezõ részére továbbíthatók."

A törvényjavaslat 51. §-a a következõképpen módosul:

"51. § Az Szt. 128. §-ának [a) pontja] helyébe a következõ rendelkezés lép:

  1. § (1) [ [ ] kötött felhasználású állami támogatásként a helyi önkormányzatok [ ] ]

a) címzett és céltámogatást a külön törvényben foglaltak szerint;

b) központosított elõirányzatot;

c) szociális szakmai programokhoz nyújtott támogatást

kaphatnak.

  1. Az egyházi és a nem állami fenntartó szociális szakmai programokhoz támogatást kaphat."

A törvényjavaslat új 52. §-sal történõ kiegészítését javasolom, ezzel egyidejûleg az 52-55. §-ok számozása 53-56. §-okra módosul.

"52. § Az Szt. 131. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

131. § A szociális szakmai programok meghirdetésével kell elõsegíteni a fenntartó számára a szociális intézmények olyan mértékû fejlesztésének támogatását, hogy az érintett önkormányzatok eleget tudjanak tenni az e törvényben elõírt kötelezettségüknek."

I n d o k o l á s

A személyes gondoskodást nyújtó ellátások biztosítása állami, valamint önkormányzati feladat. A törvényjavaslat garanciális szabályként mondja ki, hogy a fenntartó köteles biztosítani a szociális intézmény folyamatos mûködésének feltételeit. Ehhez azonban az államnak szociális szakmai programok meghirdetésével kell segítséget nyújtania. A módosító javaslat ebben a vonatkozásban egészíti ki a 92/A. § (3) bekezdését. E kiegészítéshez kapcsolódóan szükséges pontosítani a törvényjavaslat 51. §-ával módosított Szt. 128. §-át, valamint 131. §-át is.l

Az egyházi intézmények esetében a fenntartó jogai nem korlátozhatók az intézménnyel kapcsolatos lényeges döntéshozatalnál az érdekképviseleti szerv véleményének kötelezõ kikérésével. Ezért a módosító javaslat a törvényjavaslat 35. §-ával megállapított Szt. 92/B. (1) bekezdésének h) pontjának figyelmen kívül hagyását kezdeményezi az egyházak vonatkozásában.

A módosító javaslat másik koncepcionális kérdése a mûködési nyilvántartásra vonatkozik. Tekintve, hogy az egyházi fenntartók az egyházi intézményekben dolgozó szakemberek képzésérõl, továbbképzésérõl speciális szempontok szerint önállóan kíván gondoskodni, országos nyilvántartásba vételüket nem tartja indokoltnak.

Budapest, 1999. május 31.

Dr. Surján László
Fidesz-MPP