H/1128/11.

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának

Környezetvédelmi
bizottságának

a j á n l á s a

a Magyar Köztársaság 2000-2002. évi költségvetési irányelveirõl szóló H/1128. sz. országgyûlési határozati javaslat
r é s z l e t e s
vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) - kijelölt bizottságként -, Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság), Környezetvédelmi bizottsága - nem kijelölt bizottságként - megvitatta a Magyar Köztársaság 2000-2002. évi költségvetési irányelveirõl szóló, H/1128. számon beterjesztett országgyûlési határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott H/1128/3-5., /7-10. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: Az országgyûlési határozati javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat az országgyûlési határozati javaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az országgyûlési határozati javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló országgyûlési határozati javaslat (HSZ 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat az országgyûlési határozati javaslattal nem érintett szakaszra vonatkozik.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.

1. Kovács Kálmán, Tardos Márton, T. Asztalos Ildikó, Kuncze Gábor, Béki Gabriella, Kóródi Mária képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 1. pontjának a következõ módosítását javasolják:

"1. Az Országgyûlés az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 50. §-ának (3) bekezdés[ében]e és 84. §-ának (4) [bekezdésében foglaltak szerint, a Kormány gazdaságpolitikai elképzelésein alapuló költségvetési irányelvei alapján, a 2000-2002. évekre a privatizációs bevételek nélküli államháztartási hiány mértékét (a központi költségvetésre, a társadalombiztosítási alapokra, az elkülönített állami pénzalapokra és a helyi önkormányzatokra együtt véve), s az államháztartás kiadásainak lehetséges arányait e határozat melléklete szerint állapítja meg] bekezdése alapján a következõ esztendõ költségvetésére vonatkozóan a privatizációs bevételek nélküli, a központi költségvetésre, a társadalombiztosítási alapokra, az elkülönített állami pénzalapokra és a helyi önkormányzatokra együttesen vett államháztartási hiány mértékét, az államháztartás kiadásainak lehetséges arányait, valamint az azokat megalapozó, 2000-2002. évi költségvetési irányelveket az alábbiak szerint határozza meg:

A) A 2000. évben

(1) Az államháztartás privatizációs bevételek nélküli, a központi költségvetésre, a társadalombiztosítási alapokra, az elkülönített állami pénzalapokra és a helyi önkormányzatokra együttesen vett hiány mértékét az adott évi GDP-hez viszonyítva a GFS rendszer szerint 3 %-ban állapítja meg.

(2) Az államháztartás jövedelemcentralizációját az 1999. esztendõhöz képest 3 % ponttal csökkenteni kell az adóterhek egyszeri, nagymértékû csökkentése révén.

(3) Az állami újraelosztást az 1999. évihez képest a GDP %-os növekedésének felének megfelelõ % ponttal kell csökkenteni.

(4) A közszférában az átlagkeresetek növekedése legalább 3 % ponttal haladja meg a fogyasztói áremelkedés % pontos értékét.

(5) A nyugdíjak reálértékét a GDP növekedés %-os mértékének felével növelni kell.

B) A 2000-2002. közötti idõszakra vonatkozó irányelvek egyes fõbb elemei:

(1) A gazdaságpolitikának arra kell irányulnia, hogy a növekedés mellett érdemben tovább mérséklõdjön az infláció és a kockázatosabb nemzetközi környezetben is stabilak maradjanak az egyensúlyi viszonyok.

(2) Folytatni kell az államháztartás privatizációs bevételek nélküli hiányának csökkentését évente legalább 0,25 % ponttal.

(3) Az adóterhelést mérsékelni kell a 2000-ben esedékes egyszeri nagymértékû csökkentésen túl a további esztendõkben is annak érdekében, hogy az államháztartás jövedelemcentralizációja 2000-ben 3 % ponttal, azt követõen pedig átlagosan évente legalább 1 % ponttal csökkenjen.

(4) Az élõmunka terheit az adó illetve járulékterhek módosításával évente átlagosan 1 % ponttal kell csökkenteni.

(5) A tudás-alapú társadalom eszközrendszerének nagyarányú fejlesztése érdekében az informatikai eszközök vámját fokozatosan meg kell szüntetni.

(6) A közszférában az átlagkeresetek emelkedésének üteme ne maradjon el a versenyszféra átlagkereset növekedési ütemétõl.

(7) A nyugdíjak reálértékét meg kell õrizni, sõt, a gazdasági növekedés idõszakában a GDP %-os növekedésének legalább 1/3-ával növelni kell.

(8) Úgy kell fejleszteni a családtámogatási rendszert, hogy az a család társadalmi szerepének elismerését, valamint a nehéz szociális helyzetû családok hátrányának fokozatos felszámolását szolgálja.

(9) Segíteni kell a magasabb hozzáadott értéket biztosító termelés és szolgáltatás kialakulását a beruházásokat ösztönzõ támogatási rendszerrel.

(10) A vidékfejlesztést, az infrastruktúra fejlesztést - az agrártámogatási rendszerrel összhangban - kiemelten kell kezelni, az ország elmaradott területeinek felzárkózása, az állampolgárok esélyegyenlõségének javítása érdekében.

(11) Az önkormányzatok jövedelmi helyzetében keletkezõ differenciálódást - figyelemmel az önkormányzatok gazdasági teljesítõképességeire és lehetõségeire - a szolidaritás elvén alapuló kiegyenlítõ módszerek továbbfejlesztésével úgy kell mérsékelni, hogy ne sérüljenek a fejlõdõképesebb települések növekedési esélyei.

(12) Az önkormányzati kezdeményezésû fejlesztések, valamint kistérségi - megyei - és regionális programok megvalósulását elõsegítõ pályázható költségvetési cél-elõirányzatokat kiemelten kell kezelni és az eredeti felhasználási célokra kell fordítani.

(13) Az elkülönített állami pénzalapoknál a Munkaerõpiaci Alap továbbra is a foglalkoztatás politika aktív és passzív elemeinek forrásául szolgál. Az aktív elemek arányának javítása érdekében a Közmunka Alap reálértékének 2000-re el kell érnie az 1997. évi reálértéké szintjét és azt a továbbiakban meg kell õrizni.

(14) A termelékenység növelése érdekében a kutatás-fejlesztés költségvetési támogatását 2002-re a GDP 1,0 %-ára kell növelni.

(15) Az EU tagságra való felkészülés intézményi és egyéb feltételeinek megteremtése érdekében 2000-re megfelelõ nagyságú, önálló célelõirányzatot kell létrehozni.

(16) A panellakások energiatakarékos felújítására a költségvetésbõl 2000-ben legalább 5 Mrd Ft-ot kell biztosítani, majd reálértékét évente meg kell õrizni.

(17) Az energetikai piacnyitás kapcsán keletkezõ többletköltségekre a költségvetésben megfelelõ kompenzációs forrásokat kell elõirányozni, tekintetbe véve a várható befagyott költségek és megtérítésük mértékét és módját.

C) Az A) és B) alatti mértékek, arányok illetve irányelvek teljesülése érdekében fel kell gyorsítani az államháztartás alrendszereinek, különösen az egészségbiztosítási rendszer, államigazgatási rendszer, az önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszerének reformját és folytatni kell a nyugdíjbiztosítási reformot.

Indokolás: Lásd a H/1128/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

2. Dr. Nagy Sándor, dr. Szekeres Imre, Burány Sándor, dr. Karl Imre, Keller László és Göndör István képviselõk az országgyûlési határozati javaslatot a következõ 2. ponttal javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok számozása értelemszerûen változik):

"2. Az Országgyûlés kötelezi a Kormányt, hogy a 2000. évre szóló költségvetés kidolgozásakor a mellékletben szereplõ fõbb mutatószámokat az 1999. évi valóságos gazdasági-pénzügyi folyamatok és az államháztartás tényleges helyzete alapján módosított értékek szerint vegye figyelembe."

Indokolás: Lásd a H/1128/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

3. Bauer Tamás képviselõ az országgyûlési határozati javaslat Mellékletének a következõ módosítását javasolja:

Melléklet az .../1999. (...) OGY határozathoz

Az Országgyûlés a 2000-2002. évi költségvetési tervezõ munka fõbb paramétereit a következõk szerint fogadja el:

%-ban

Paraméterek megnevezése és változásának iránya

2000. évi irányszám

2001. évi irányszám

2002. évi irányszám

A bruttó hazai termék (GDP) növekedése

[4-5] 4

[4,5-5,5] 4

[5,5-6] 4

A fogyasztói áremelkedés *

106-[ 107]108

104-[ 105]107

103,5-[104,5]106

Az államháztartás privatizációs bevételek nélküli hiánya **

[-2,5 - -3,5]

-3 - -5

[-2,3 - -3,3]

-2,5 - -4,5

[-2,0 - -3,0]

-2,0 - -4,0

Átlagkereset növekedése a közszférában *

108,0- [109,0] 110,0

[106,0-107,0]

106,0-109,0

[105,5-106,5]

105,5-108,5

Az állami újraelosztás mértéke ***

[43,5-44,5]

44,5-45,5

[42,0-43,0]

43,5-44,5

[40,5-41,5]

42,5-43,5

Az állami jövedelem központosítás mértéke ****

40,5-41,5

[39,0-40,0]

40,0-41,0

[38,0-39,0]

40,0-41,0

* Elõzõ év = 100 %

** Az adott évi GDP-hez viszonyítva, GFS rendszer szerint.

*** Az államháztartás konszolidált összes kiadása az adott évi GDP-hez viszonyítva.

**** Az államháztartás konszolidált összes bevétele az adott évi GDP-hez viszonyítva.

Indokolás: Lásd a H/1128/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

4. Keller László képviselõ az országgyûlési határozati javaslat Mellékletének a következõ módosítását javasolja:

Melléklet az .../1999. (...) OGY határozathoz

A[z Országgyûlés a] 2000-2002. évi költségvetési tervezõ munka fõbb paraméterei [t a következõk szerint fogadja el]:

1. A makrogazdasági pálya fõbb jellemzõi

%-ban

Paraméterek megnevezése és változásának iránya

2000. évi irányszám

2001. évi irányszám

2002. évi irányszám

A bruttó hazai termék (GDP) növekedése

4-5

4,5-5,5

5,5-6

A fogyasztói áremelkedés *

106-107

104-105

103,5-104,5

2. Az államháztartási hiány mértéke és az államháztartás kiadásainak aránya

%-ban

Az államháztartás privatizációs bevételek nélküli hiánya **

-2,5 - -3,5

-2,3 - -3,3

-2,0 - -3,0

Átlagkereset növekedése a közszférában *

108,0-109,0

106,0-107,0

105,5-106,5

Az állami újraelosztás mértéke ***

43,5-44,5

42,0-43,0

40,5-41,5

Az állami jövedelem központosítás mértéke ****

40,5-41,5

39,0-40,0

38,0-39,0

* Elõzõ év = 100 %

** Az adott évi GDP-hez viszonyítva, GFS rendszer szerint.

*** Az államháztartás konszolidált összes kiadása az adott évi GDP-hez viszonyítva.

**** Az államháztartás konszolidált összes bevétele az adott évi GDP-hez viszonyítva.

Indokolás: Lásd a H/1128/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

5. Keller László képviselõ az országgyûlési határozati javaslat Mellékletének a következõ módosítását javasolja:

Melléklet az .../1999. (...) OGY határozathoz

Az Országgyûlés a 2000-2002. évi költségvetési tervezõ munka fõbb paramétereit a következõk szerint fogadja el:

%-ban

Paraméterek megnevezése és változásának iránya

2000. évi irányszám

2001. évi irányszám

2002. évi irányszám

A bruttó hazai termék (GDP) növekedése

4-5

4,5-5,5

5,5-6

A fogyasztói áremelkedés *

106-107

104-105

103,5-104,5

Az államháztartás privatizációs bevételek nélküli hiánya **

[-] 2,5 - [-]3,5

[-]2,3 - [-] 3,3

[-]2,0 - [-]3,0

Átlagkereset növekedése a közszférában *

108,0-109,0

106,0-107,0

105,5-106,5

Az állami újraelosztás mértéke ***

43,5-44,5

42,0-43,0

40,5-41,5

Az állami jövedelem központosítás mértéke ****

40,5-41,5

39,0-40,0

38,0-39,0

* Elõzõ év = 100 %

** Az adott évi GDP-hez viszonyítva, GFS rendszer szerint.

*** Az államháztartás konszolidált összes kiadása az adott évi GDP-hez viszonyítva.

**** Az államháztartás konszolidált összes bevétele az adott évi GDP-hez viszonyítva.

Indokolás: Lásd a H/1128/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

6. Dr. Nagy Sándor és Jánosi György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat Mellékletének a következõ módosítását javasolja:

Melléklet az .../1999. (...) OGY határozathoz

Az Országgyûlés a 2000-2002. évi költségvetési tervezõ munka fõbb [paramétereit] mutatószámait a következõk szerint fogadja el:

%-ban

[Paraméterek] Mutatószámok megnevezése és változásának iránya

2000. évi irányszám

2001. évi irányszám

2002. évi irányszám

A bruttó hazai termék (GDP) növekedése

4-5

4,5-5,5

5,5-6

A fogyasztói áremelkedés *

106-107

104-105

103,5-104,5

Az államháztartás privatizációs bevételek nélküli hiánya **

- 2,5 - -3,5

-2,3 - - 3,3

-2,0 - -3,0

Átlagkereset növekedése a közszférában *

108,0-109,0

106,0-107,0

105,5-106,5

Az állami újraelosztás mértéke ***

43,5-44,5

42,0-43,0

40,5-41,5

Az állami jövedelem központosítás mértéke ****

40,5-41,5

39,0-40,0

38,0-39,0

* Elõzõ év = 100 %

** Az adott évi GDP-hez viszonyítva, GFS rendszer szerint.

*** Az államháztartás konszolidált összes kiadása az adott évi GDP-hez viszonyítva.

**** Az államháztartás konszolidált összes bevétele az adott évi GDP-hez viszonyítva.

Indokolás: Lásd a H/1128/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

7. Dr. Horváth János képviselõ az országgyûlési határozati javaslat Indokolását, valamint a határozati javaslathoz benyújtott Tájékoztatót javasolja kiegészíteni, illetve módosítani:

Megjegyzés: A Házszabály 94. § (1) bekezdése alapján módosító javaslatot a törvényjavaslathoz, határozati javaslathoz lehet benyújtani. Mivel a benyújtott indítvány az irányelvek Részletes indokolásában és a Tájékoztatóban foglalt szövegrészeket javasolja módosítani, illetve kiegészíteni, ezért azt nem vezettük fel.

Indokolás: Lásd a H/1128/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. Házszabály-ellenes

- a Foglalkoztatási biz. Házszabály-ellenes

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1999. május 20.

Dr. Szekeres Imre s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Dr. Sándor László s.k.,
a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke

Dr. Illés Zoltán s.k.,
a Környezetvédelmi bizottság

elnöke