Magyar Köztársaság Kormánya

H/1128. számú
országgyûlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság 2000-2002. évi költségvetési irányelveirõl

Elõadó: Járai Zsigmond
pénzügyminiszter

1999. április


Az Országgyûlés
.../1999. (...) OGY határozata
a Magyar Köztársaság 2000-2002. évi költségvetési irányelveirõl

1.Az Országgyûlés az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 50. §-ának (3) bekezdésében és 84. §-ának (4) bekezdésében foglaltak szerint, a Kormány gazdaságpolitikai elképzelésein alapuló költségvetési irányelvei alapján, a 2000-2002. évekre a privatizációs bevételek nélküli államháztartási hiány mértékét (a központi költségvetésre, a társadalombiztosítási alapokra, az elkülönített állami pénzalapokra és a helyi önkormányzatokra együtt véve), s az államháztartás kiadásainak lehetséges arányait e határozat melléklete szerint állapítja meg.

2.Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba.

Melléklet az ..../1999. (...) OGY határozathoz

Az Országgyûlés a 2000-2002. évi költségvetési tervezõ munka fõbb paramétereit a következõk szerint fogadja el:

%-ban

Paraméterek megnevezése és változásának iránya

2000. évi irányszám

2001. évi irányszám

2002. évi irányszám

A bruttó hazai termék (GDP) növekedése

4-5

4,5-5,5

5,5-6

A fogyasztói áremelkedés *

106-107

104-105

103,5-104,5

Az államháztartás privatizációs bevételek nélküli hiánya**

- 2,5- -3,5

-2,3- -3,3

-2,0- -3,0

Átlagkereset növekedése a közszférában*

108,0-109,0

106,0-107,0

105,5-106,5

Az állami újraelosztás mértéke***

43,5-44,5

42,0-43,0

40,5-41,5

Az állami jövedelemközpontosítás mértéke****

40,5-41,5

39,0-40,0

38,0-39,0

*Elõzõ év = 100 %
**Az adott évi GDP-hez viszonyítva, GFS rendszer szerint.
***Az államháztartás konszolidált összes kiadása az adott évi GDP-hez viszonyítva.
****Az államháztartás konszolidált összes bevétele az adott évi GDP-hez viszonyítva.

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 1992. XXXVIII. törvény 50. §-a elõírja, hogy az Országgyûlésnek határozatot kell hoznia a privatizációs bevételek nélküli államháztartási hiány mértékérõl és az államháztartás kiadásainak lehetséges arányairól. A határozati javaslatban benyújtott paraméterrendszer ennek a törvényi elõírásnak tesz eleget.

A bruttó hazai termék (GDP) növekedése a 2000. évi 4-5 %-ról 2002-re 5,5-6 %-ra emelkedik. Az árszínvonal emelkedése, a fogyasztói árindex a 2000. évi 6-7 %-ról 2002-re 3,5-4,5 %-ra mérséklõdik.

A privatizációs bevételek nélküli, GDP-hez viszonyított GFS-rendszerû hiány 2000-ben 2,5-3,5 % lehet, és ezt a hiányt 2002-re a nemzetközi normáknak megfelelõen 2-3 %-os sávba kell csökkenteni.

A bruttó átlagkereset-növekedés a közszférában - összhangban az inflációs elõrejelzéssel, illetve a lehetséges GDP-növekedéssel - 2000. évben 8-9 % körül alakulhat, míg 2002-ig a csökkenõ infláció és a 6 % körüli gazdasági növekedés hatására 5,5-6,5 %-ot érhet el.

Az állami újraelosztás mértéke, illetve az állami jövedelemcentralizáció is az 1999. évi trendeknek megfelelõen tovább mérséklõdik, mozgásteret adva ezzel a másik két jövedelemtulajdonos, a lakosság és a vállalkozói szféra további expanziójának.

Részletes indokolás

1.Gazdaságpolitika, a gazdaság várható fejlõdése

A korábbi évekhez képest az ország nemzetközi környezetében a konjunktúra átmeneti lanyhulásával, a pénzpiacok bizonytalanságaival kell számolni. Legfontosabb nemzetközi partnereink, a fejlett nyugat-európai országok a gazdasági növekedés ez évi lassulására számítanak, és csak jövõre prognosztizálnak a korábbi trendhez való visszatérést.

Mivel az ország gazdaságának liberalizáltsága és a nemzetközi folyamatokba való integráltsága erõteljes, ez a helyzet fokozza a fejlõdés külsõ kockázatait, emeli az országgal szembeni versenyképességi követelményeket; befolyásolja a gazdaságpolitikát és a megvalósítható gazdasági pályát. A Kormány arra törekszik, hogy folytatódjon a gyors és egészséges gazdasági növekedés, úgy azonban, hogy érdemben tovább mérséklõdjön az infláció, és - a kockázatosabb nemzetközi környezetben is - stabilak maradjanak az egyensúlyi viszonyok. Ezért:

a)Reálisnak tartja, hogy a gazdasági növekedés 1999-2000-ben a közép-európai térségben továbbra is kiemelkedõen gyors ütemû, évente 4-5 % közötti maradjon. Az idõszakon belül az idén inkább a lassuló, jövõre a gyorsuló tendencia dominálhat. Ezt alátámaszthatja a beruházások további dinamikus (évi 8-10 %-os) növekedése, ezután is fõ húzóereje maradhat az export gyors (évi 8-10 %-os) bõvülése, illetõleg - a külsõ konjunktúra várható enyhülésével - a nettó exportpozíció fokozatos javulása. Ez a fejlõdés a versenyképesség erõsödését nem veszélyeztetõ ütemben, de módot nyújt a lakosság jövedelmeinek és fogyasztásának érdemi (3-4 %-os) emelkedésére is.

b)Folytathatónak ítéli az inflációnak a tavalyi év második felétõl elindult mérséklõdõ irányzatát. Erre módot ad a nyomottabb külsõ konjunktúra deflációs jellege, a belsõ feltételek oldaláról pedig az inflációs várakozások visszaszorulása, s az ezt alátámasztó szigorú költségvetési és monetáris politika folytatása.

c)A kockázatosabb nemzetközi környezetben fokozott gondot fordít a kellõen stabil egyensúlyi viszonyok alátámasztására, az államháztartás hiányát a tervezett szinten tartja. Ezzel a belsõ kereslet oldaláról elõsegíti a külsõ egyensúly megõrzését.

A Kormány a gazdasági egyensúly és a gyors növekedés fenntartása érdekében óvatos jövedelempolitikát folytat, ezért az államháztartás hiányának mérséklése indokolt. Az ilyen költségvetési magatartás megfelelõ kereteket teremt az egyensúlyi követelményeket, a forint értékének védelmét és a dinamikus gazdasági fejlõdést egyaránt hatékonyan alátámasztó monetáris politika megvalósításához is.

d)A Kormány a rendelkezésére álló eszközökkel egyértelmûen arra törekszik, hogy a lehetõségeken belül leginkább a gyermekes családok helyzete javuljon. Arra is számít, hogy feszes, következetes költségvetési, monetáris és árfolyam-politika, s az erõteljes dezinflációs irányzat érvényesülése valószínûleg takarékos költséggazdálkodásra és a bérek mértéktartó alakítására ösztönzi a vállalkozókat is. Szükséges, hogy ezt a demonstrációs hatást a gazdaságpolitika az állami szféra kereseteinek ésszerû alakításával továbbra is erõsítse. Ebben az esetben várható az, hogy a lakossági jövedelmek bõvülése nem lépi túl az egyensúlyi követelmények szabta hatékonysági korlátokat.

Ilyen feltételek mellett biztosíthatónak látszik, hogy a vázolt gyors növekedési tendencia megvalósulása mellett az infláció éves átlagban az ez évi, legfeljebb 9 %-ról jövõre már

6-7 %-ra mérséklõdjön, miközben a folyó fizetési mérleg hiánya se haladja meg a biztonságosan finanszírozható és a pénzpiacokon is elfogadhatónak minõsülõ mértéket (a GDP legfeljebb 4,5-5 %-a).

Ez a gazdasági pálya a 2001-2002 években is folytatható. Ekkor a gazdasági növekedés évi 5 % körüli üteme mellett az infláció fokozatosan 3,5-4,5 %-ra mérsékelhetõ, miközben a folyó fizetési mérleg hiánya továbbra is elfogadható, finanszírozható, mérsékelhetõ marad. Összehangolt és következetes jövedelem-, költségvetési és monetáris politika szükséges. Ha a termelékenység dinamikus javulása folytatódik és az infláció megbízhatóan 5 % alá süllyed a csúszóárfolyam-rendszert fel lehet váltani a forint euróhoz rögzítésével egy szélesebb árfolyamingadozási sáv alkalmazása mellett.

2.A költségvetés-politika fõ feladatai és súlyponti kérdései

A középtávú gazdaságpolitikai célokkal összhangban levõ költségvetés-politikában a következõket indokolt érvényesíteni:

a)Folytatni kell az államháztartás GDP-hez viszonyított - privatizációs bevételek nélküli - hiányának csökkentését, és olyan elsõdleges többletet kell elérni, amely ezt megalapozza.

A pozíciójavítás azért szükséges, hogy alapot szolgáltasson a vállalkozói szféra megfelelõ fejlõdéséhez, forrásbõvüléséhez, pénzpiaci térnyeréséhez. Az államháztartás 2000. évi GFS-rendszerû - privatizációs bevételek nélküli - hiányának mértékét ezért indokolt a GDP 2,5-3,5 %-a között tartani, ami 0,5-1,5 százalékponttal kisebb az 1999-re várhatónál.

A hiánycsökkentési folyamatot a 2001-02. években is mérsékeltebb ütemben, de határozottan folytatni kell. A jelzett GFS rendszerû hiány még mindig meghaladja a Magyarországéhoz hasonló méretû, fejlettségû OECD-országokét. Az államháztartás 2000. évi elsõdleges többlete 2-2,5 % között alakulhat.

Az államháztartás pozíciójának makrogazdasági hatásait elemezve a hiányt korrigálni indokolt az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt. által teljesített fiskális feladatok kiadásaival (támogatásaival), valamint a kötelezõ magánnyugdíj- pénztárakba történõ befizetésekkel. Ezekkel együtt határozható meg az u.n. korrigált államháztartási egyenleg (hiány), illetõleg korrigált elsõdleges többlet. A korrigált elsõdleges többlet 2000-ben 3 %, 2002-ben is 2,7 % körül alakul. A korrigált államháztartási egyenlegnél (hiánynál) a korrekció nélkül számítotthoz képest mind 2000-ben, mind 2002-ben 0,7-1,0 százalékpont körüli szigorítás jelentkezik.

b)A hiány csökkentésével párhuzamosan folytatni szükséges az államháztartás jövedelemcentralizációjának, azaz a jövedelem-átcsoportosító szerepének csökkentését, a 2000. évre legalább 40,5-41,5 %-ra. Ennek szolgálatába kell állítani az adópolitikát: mérsékelni kell az adóterhelést, párhuzamosan felül kell vizsgálni és - a családpolitikai célokat szolgálókon kívül - szûkíteni a kedvezmények, mentességek körét. Ennek megfelelõen a 2000. évi adópolitika fõbb irányai:

Az adó- és járulékrendszer átalakítása az általánosabb, arányosabb és igazságosabb közteherviselésre épül. A kivételek lefaragása, az adórendszer egyszerûsítése, átláthatóvá tétele lehetõvé teszi, hogy a vállalkozások mûködésének környezete kiszámíthatóbbá váljon és az adózók nyilvántartási és bevallási kötelezettségei mérséklõdjenek.

Az élõmunka terheinek mérséklése továbbra is meghatározó cél. Ehhez kapcsolódóan hatékonyan kell mûködtetni a járulékfizetés és -beszedés feladatainak integrálására létrehozott új adó- és járulékbeszedési szervezeteket. A közteherviselés alól kivont jövedelmekbõl keletkezõ vagyongyarapodás visszaszorítására keresni kell - a még alkotmányos - jogi eszközöket.

A család társadalmi szerepének elismerése, a családok helyzetének és a gyermekvállalás feltételeinek javítása érdekében folytatni kell a családi támogatások erõsítését.

Javítani kell a mikro-, kis- és középvállalkozások mûködési feltételeit.

c)A mérséklõdõ jövedelemcentralizációnak együtt kell járnia a jövedelem-újraelosztás csökkenésével, 2000-re ennek mértéke 43,5-44,5 % lehet. A mérséklõdõ jövedelemcentralizáció mellett számítható adóbevételekbõl és a követelményt képezõ, a makrogazdasági célokkal összehangolt hiányból adódó konszolidált elsõdleges kiadási lehetõségek - a csökkenõ infláció mellett - nominálértékben 7-8 %-kal emelkedhetnek.

A költségvetés-politikának az ismertetett keretek között kell kezelnie az EU csatlakozásból, illetõleg annak elõkészítésébõl adódó feladatokat is. Az ehhez kapcsolódó fontos teendõ a 2000. évben Magyarország számára megnyíló közösségi források fogadásához szükséges intézményrendszer kialakítása és a közösségi szabályok átvételét szolgáló Nemzeti Program végrehajtása.

Átláthatóbb költségvetés készül

d)A költségvetési kiadások prezentációjának új szellemiségû megoldása az államháztartási feladatellátás funkciókba való besorolását jelenti. Az államháztartási kiadásoknak funkciókba való besorolása a politikai döntések jobb elõkészítését, a költségvetési törvényjavaslat jobb átláthatóságát szolgálja. Az újszerû prezentáció alkalmas arra, hogy a politikai döntéshozók a három éves idõszak egészére világosabb, ugyanakkor szerteágazóbb, árnyaltabb képet kapjanak az állami feladatok alakulásáról, az egyes költségvetés-politikai célok érvényesülésérõl. Az államháztartás új típusú prezentációja biztosítja a polgárok számára, hogy világos képet kapjanak a közpénzek felhasználásáról, az államháztartás alrendszerei által ellátott feladatok megvalósulásáról, egyidejûleg elõsegíti a hasonló adottságú országok államháztartási feladatszerkezetével való összehasonlítást is.

e)Az államháztartás kiadási oldalán olyan intézkedéseket kell életbe léptetni, melyek reálisan megalapozzák a költségvetés-politikai célokat. Így az államháztartás folyó kiadásainak arányát csökkenteni kell annak érdekében, hogy a felhalmozási kiadások, a tõke-jellegû elõirányzatok tovább növekedhessenek, alátámasztva ezzel a növekedés feltételeit.

A közszférában a mûködés hatékonyságának javulásával összhangban a foglalkoztatottak nominálbérének 8-9 %-os emelkedése valósulhat meg, a dologi kiadások mérsékelten növekedhetnek.

A Kormány a köztisztviselõi életpálya, a karrier-rendszerû elõmenetel kiszámíthatóságát, perspektivikusságát a szabályozás továbbfejlesztésével kívánja erõsíteni.

Az ország NATO-csatlakozása következtében a vállalt védelemnövekedési kötelezettségeket teljesíteni kell.

A nyugdíjak reálértékét a költségvetésnek meg kell õriznie, és számításba kell vennie a GYED bevezetését.

A vidékfejlesztést, az infrastruktúra-fejlesztést - az agrártámogatási rendszerrel összehangoltan - kiemelten kell kezelni az ország elmaradott területeinek felzárkózása, az ott élõ polgárok esélyegyenlõségének javítása érdekében.

A társadalombiztosítás területén az egészségbiztosítás reformja eredményeként átrendezõdõ biztosítási rendszer mûködõképessé, ésszerûbbé, hatékonyabbá válik, ami a szolgáltatóhálózat szakmai eredményességének javulását és a költséghatékonyság növekedését eredményezi.

A központi költségvetés intézményrendszerében a makrokövetelmények teljesülését az intézményi reformok folytatásával, felgyorsításával kell megalapozni. Az intézményrendszer racionális és költségtakarékos mûködtetéséhez - a folyamatban lévõ kérdõíves felmérésre támaszkodva - kell felülvizsgálni az intézmények által ellátandó állami feladatokat, a szükséges erõforrásokat.

Középtávon kisebb méretû, szûkebb állami feladatkörrel rendelkezõ, azt gazdaságosabban és eredményesebben ellátni képes intézményrendszer kialakítása szükségszerû. Az intézményi szférában meglévõ túlzott determinációk feloldásának lehetõségét keresni kell, s a költségvetési lehetõségekhez nem illeszkedõ jogszabályok deregulációját végre kell hajtani, és korszerû támogatási, gazdálkodási illetményrendszereket, szervezési megoldásokat kialakítani.

A helyi önkormányzati gazdálkodásban is fel kell gyorsítani a reformfolyamatot. A kötelezõ közszolgáltatási feladatokat ésszerûsíteni kell a helyi önkormányzati területen is, ehhez az ágazati törvények alapos felülvizsgálata szükséges. Hangsúlyos szándék a feladat- és hatáskörök koncentráltabb telepítése a szakmai és gazdasági hatékonyság javítása érdekében.

A forrásszabályozásban tovább kell erõsíteni a központi források feladatarányosabb elosztását. A helyi források körét folyamatosan bõvíteni kell, összhangban az adórendszer egészének korszerûsítésével.

Az önkormányzatok jövedelmi helyzetében keletkezõ differenciálódást a kiegyenlítõ módszerek továbbfejlesztésével mérsékelni kell.

A társadalombiztosítás területén az ellátásokat biztonságosan, a törvényi kötelezettségek szerint kell tervezni. A magánnyugdíj-pénztári befizetés az elõírt 8 %.

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiból ellátott közfeladatok felülvizsgálata 2000-ben az egészségügyi reformmunkák során történik meg.

Az elkülönített állami pénzalapoknál a Munkaerõpiaci Alap továbbra is a foglalkoztatáspolitika aktív és passzív elemeinek forrásául szolgál.

Melléklet: Tájékoztató az államháztartás elõirányzatainak funkciók szerinti változásáról és a középtávú költségvetési tervezés nemzetközi gyakorlatáról

A makrogazdasági pálya fõbb jellemõi

Az államháztartás konszolidált mérlege

A makrogazdasági pálya fõbb jellemzõi

A kormányzati szektor legfõbb adatai a GDP százalékában

Az államháztartás konszolidált elsõdleges bevételei 1996-2002

Az államháztartás konszolidált mérlege a GDP százalékában

A külgazdasági egyensúly fõbb jellemzõi

A pénzügyi egyensúly

Fõbb életszínvonal mutatók