T/1240/13.

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

kiegészítõ ajánlása

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítására benyújtott T/1240. számú törvényjavaslat
v i t á j á h o z
(Együtt kezelendõ a T/1240/9. számú ajánlással!)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) - elsõ helyen kijelölt bizottságként -, valamint Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), megvitatta az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítására benyújtott, T/1240. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1240/10., 11., 12.. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat (HSZ. 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat a törvényjavaslattal nem érintett szakaszra vonatkozik.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.

    1. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva Göndör István képviselõ T/1240/4. számú módosító javaslatához (a T/1240/9. sz. ajánlás 1. pontja) - a törvényjavaslat 1. §-ában az Art. 54. § (2) bekezdésének - a következõ módosítását javasolja:
    2. /1. §

      Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 54. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § egyidejûleg kiegészül a következõ (4) bekezdéssel:/

      "(2) Az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal elnöke, [illetõleg] illetve a vám- és pénzügyõrség országos parancsnoka utasítására a Hivatal, [illetõleg] illetve az Országos Parancsnokság elvégzi az elsõ fokú adóhatóság által korábban lefolytatott ellenõrzés szakszerûségének és törvényességének ellenõrzését, mely a helyszínen is lefolytatható (felülellenõrzés). Felülellenõrzés folytatható le akkor is, ha az adóhatóság olyan, az adó megállapítását befolyásoló új tényrõl, adatról, bizonyítékról szerez tudomást, amely a korábbi ellenõrzéskor nem volt ismert."

      Indokolás: Lásd a T/1240/10. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Költségvetési biz. nem támogatja

      - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    3. Farkas Imre és Göndör István képviselõk - kapcsolódva Göndör István képviselõ T/1240/4. számú módosító javaslatához (a T/1240/9. sz. ajánlás 1. pontja) - a törvényjavaslat 1. §-ában az Art. 54. § (2) bekezdésének - a következõ kiegészítését javasolják:
    4. /1. §

      Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 54. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § egyidejûleg kiegészül a következõ (4) bekezdéssel:/

      "(2) Az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal elnöke, illetõleg a vám- és pénzügyõrség országos parancsnoka utasítására a Hivatal, illetõleg az Országos Parancsnokság elvégzi az elsõ fokú adóhatóság által korábban lefolytatott ellenõrzés szakszerûségének és törvényességének ellenõrzését, mely a helyszínen is lefolytatható (felülellenõrzés). Felülellenõrzés folytatható le akkor is, ha az adóhatóság olyan, az adó megállapítását befolyásoló új tényrõl, adatról, bizonyítékról szerez tudomást, amely a korábbi ellenõrzéskor nem volt ismert, és az adózó adókötelezettségét 10.000 forintot meghaladó mértékben érinti."

      Indokolás: Lásd a T/1240/11. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Költségvetési biz. nem támogatja

      - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    5. Farkas Imre és Göndör István képviselõk - kapcsolódva Danka Lajos képviselõ T/1240/2. számú módosító javaslatához (a T/1240/9. sz. ajánlás 3. pontja) - a törvényjavaslat 1. §-ában az Art. 54. § (3) bekezdésének - a következõ kiegészítését javasolják:

"(3) A (2) bekezdés második mondatában meghatározott felülellenõrzés nem indítható, ha elrendelése feltételeinek meglététõl számított hat hónap eltelt. A megindított felülvizsgálati eljárás csak kizárólag az adó megállapítását befolyásoló új tény, adat vagy bizonyíték tekintetében, valamint ezeknek vonzataira folytatható le, és az nem terjedhet ki az egész eljárásra."

Indokolás: Lásd a T/1240/12. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Költségvetési biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1999. szeptember 2.

Dr. Szekeres Imre s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke

Dr. Pokol Béla s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke