A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1240. számú
törvényjavaslat

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény
módosításáról

Elõadó: Járai Zsigmond
pénzügyminiszter

1999. május


1999. évi ........... törvény
az adózás rendjérõl szóló
1990. évi XCI. törvény módosításáról

1. §

Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 54. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § egyidejûleg kiegészül a következõ (4) bekezdéssel:

"(2) Az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal elnöke, illetõleg a vám- és pénzügyõrség országos parancsnoka utasítására a Hivatal, illetõleg az Országos Parancsnokság elvégzi az elsõ fokú adóhatóság által korábban lefolytatott ellenõrzés szakszerûségének és törvényességének ellenõrzését, mely a helyszínen is lefolytatható (felülellenõrzés). Felülellenõrzés folytatható le akkor is, ha az adóhatóság olyan, az adó megállapítását befolyásoló új tényrõl, adatról, bizonyítékról szerez tudomást, amely a korábbi ellenõrzéskor nem volt ismert.

(3) A (2) bekezdés második mondatában meghatározott felülellenõrzés nem indítható, ha elrendelése feltételeinek meglététõl számított hat hónap eltelt.

(4) A felülellenõrzés eredményeként adóigazgatási eljárás nem indítható, ha

a)a felülellenõrzést megalapozó feltételek az adóhatóság alkalmazottjának fegyelmi felelõsségét megalapozó mulasztására, illetõleg kötelezettségszegésére vezethetõk vissza,

b)a korábbi ellenõrzés eredményeként hozott adóhatósági határozatot bíróság felülvizsgálta, vagy a bírósági felülvizsgálat folyamatban van."

2. §

Az Art. 79. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ (8) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Ha a korábbi ellenõrzés eredményeként határozatot hoztak, a határozat jogerõre emelkedésétõl, ha pedig az ellenõrzés adóigazgatási eljárás megindítása nélkül befejezõdött, a befejezéstõl számított egy éven túl olyan új határozat, amely az adókötelezettséget, az adó alapját, az adó összegét, a költségvetési támogatás alapját és összegét az adózó terhére változtatja meg, még akkor sem hozható, ha az alapeljárásban hozott határozatot a felettes adóhatóság megsemmisítette és új eljárás lefolytatását rendelte el, vagy a határozatot az elsõ fokú adóhatóság visszavonta.

(8) A (7) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni

a)a bíróság jogerõs ítéletében megállapított adó-, társadalombiztosítási csalás, illetve az adókötelezettség teljesítésével összefüggésben elkövetett csalás,

b)a bíróság által elrendelt új eljárás,

c)az 53. § (4) bekezdésének utolsó mondatában, valamint az 54. § (2) bekezdésének második mondatában meghatározott esetekben."

3. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

(2) Az Art. - e törvény 1. §-ával megállapított - 54. § (2) bekezdésének második mondata alapján felülellenõrzés csak akkor folytatható, ha feltételei e törvény hatálybalépését követõen váltak ismertté.

(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza az Art. 96. §-ának (1) bekezdésében meghatározott - az állami adóhatóság által rendszeresített - nyomtatványok elõállításának, forgalmazásának, értékesítésének rendjét.

Általános indokolás

Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) hatályos rendelkezései szerint az adóhatóság az ellenõrzéssel lezárt idõszakot - néhány szûken körülhatárolt esetet kivéve -ismételten nem vizsgálhatja meg. A kivételek között szerepel az Art. 54. § (2) bekezdésében szabályozott felülellenõrzés, amikor a felettes adóhatóság az elsõ fokú adóhatóság által korábban lefolytatott ellenõrzés szakszerûségét, illetve törvényességét vizsgálja.

Felülellenõrzés esetén az ellenõrzéssel lezárt idõszak jogerõs megállapításait egy éven túl az adózó terhére az adóhatóság nem változtathatja meg. Amennyiben az ellenõrzés megállapítással zárult, a határozat jogerõre emelkedésétõl, ellenkezõ esetben az ellenõrzés befejezésétõl számítandó a hivatkozott idõbeli korlát.

Az adóhatóság átfogó ellenõrzés esetén is csak azokat a bizonylatokat vizsgálhatja, amelyeket az adózó a rendelkezésére bocsát. A késõbb ismertté váló adatok alapján az újabb ellenõrzés elrendelésére viszont nehezen lehet a felülellenõrzés szabályait alkalmazni, hiszen az alapellenõrzés az akkori adatok alapján törvényes és szakszerû volt.

A gyakorlat igényeinek megfelelõen a Javaslat az Art. vonatkozó szabályait oly módon kívánja megváltoztatni, hogy azok alkalmasabbak legyenek az olyan esetek kezelésére, amikor az adóhatóság érdekkörén kívüli okokkal magyarázható, hogy egy ellenõrzéssel már lezárt idõszak újravizsgálására merül fel igény.

Részletes indokolás

1. §-hoz

Az Art. az ellenõrzéssel már lezárt idõszakot ismételten csak a törvényben meghatározott esetekben engedi újra ellenõrizni. A hatályos szabályozás a felettes adóhatóság jogkörévé teszi, hogy az akár az adózó helyszínén is az elsõ fokú adóhatóság által elvégzett vizsgálatok szakszerûségét és törvényességét újból ellenõrizze (felülellenõrzés). A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a késõbbiekben - gyakran más adózók vizsgálata során - jutnak olyan tények, adatok, körülmények az adóhatóság tudomására, amelyek az adókötelezettség szempontjából relevánsak. Ezért az adóztatás eredményességének fokozása érdekében indokolt lehetõvé tenni, hogy a felülellenõrzésre ne csak a törvényesség és szakszerûség felettes szerv által történt vizsgálata miatt kerülhessen sor, hanem az idõközben ismertté vált új tények, adatok, körülmények alapján is.

A Javaslat egyfelõl kiegészíti a hatályos szabályozást ezekkel a feltételekkel, másfelõl garanciális okból a felülellenõrzést, illetõleg az az alapján megtehetõ adóhatósági intézkedéseket korlátok közé szorítja. A felülellenõrzést a Javaslat szerint az adóhatóság elnöke, illetõleg a vámhatóság elsõszámú vezetõje rendelheti el. Nem indítható meg az ellenõrzési eljárás akkor, ha az adóhatóság már több mint 6 hónapja abban a helyzetben van, hogy ezt elrendelje, az ellenõrzés eredményeként pedig nem indítható adóigazgatási eljárás, ha a felülellenõrzésre okot adó körülmények figyelembe vétele az adóhatóság mulasztása miatt maradt el, illetõleg ha az ügyben bíróság a korábbi ellenõrzés alapján hozott adóhatósági határozatokat felülvizsgálta, vagy a felülvizsgálat folyamatban van.

2. §-hoz

A felülellenõrzés lehetõségének kiterjesztése megkívánja, hogy az utólagos adómegállapítás szabályai módosuljanak. Az utólagos adómegállapításnál az adóhatóság által hozott határozat a határozat jogerõre emelkedésétõl számított egy év elteltével csak a törvényben tételesen meghatározott esetekben változtatható meg az adózó terhére. A megváltoztatás - az adókötelezettség terhesebbé tétele - a Javaslat szerint akkor is lehetséges, ha a felülellenõrzést utóbb feltárt új adatok, tények, körülmények alapozzák meg.

3. §-hoz

A felülellenõrzés kiterjesztett jogintézménye csak azokban az ügyekben alkalmazható - a visszaható hatály tilalmára tekintettel -, amelyekben az ellenõrzés alapjául szolgáló feltételek a hatálybalépést követõen válnak ismertté. A Javaslat egyidejûleg felhatalmazza a Kormányt, hogy az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványok elõállításának, forgalmazásának, értékesítésének rendjét rendeletben állapítsa meg. A hatályos szabályok szerint az adóhatóság a bejelentésre, a bevallásra, az adatszolgáltatásra, az önellenõrzésre, stb. kötelezõen alkalmazandó nyomtatványt rendszeresít. A rendszeresítés egyben ellátási felelõsséget is jelent. Nem szabályozott azonban, hogy az adóhatóság a nyomtatványok gyártására, forgalmazására kikkel, milyen feltételek mellett köthet szerzõdést. Az adóhatóság szerint indokolt ennek áttekintése és nyilvános jogszabályban való rendezése.