ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1248.

Képviselõi önálló indítvány!
Új változat a T/1214. helyett

1999. évi .... törvény
a Balaton Kiemelt Üdülõkörzet egyes településein az építési tevékenység átmeneti szabályozásáról
szóló 1999. évi XXXII. törvény módosításáról

Az Országgyûlés a Balaton Kiemelt Üdülõkörzet egyes településein az építési tevékenység átmeneti szabályozásáról szóló 1999. évi XXXII. törvényt (a továbbiakban: Btv. ) a következõk szerint módosítja.

1.§

A Btv 2. § (1) és (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép valamint új (3)-(4) bekezdéssel egészül ki:

(1) A mellékletben megjelölt települések (a továbbiakban: települések) területén új beépítésre szánt terület - a közmû, a temetõ és a térség környezeti állapotát javító hulladékgazdálkodási építményeinek elhelyezésére szolgáló terület kivételével - nem jelölhetõ ki. a jóváhagyott településrendezési tervekben a már kijelölt beépítésre szánt külterületi terület belterületbe nem vonható.

(2) A települések területén a jóváhagyott településrendezési tervekben a már kijelölt, beépítésre szánt területen lévõ telkeken épületek megépítéséhez, bõvítéséhez és a rendeltetés megváltoztatásához építési hatósági engedély csak akkor adható, ha a terület teljesen közmûvesített, az építés következtében jelentkezõ többletigényeket a közmûvek biztosítani tudják.

(3) E törvény vonatkozásában teljes közmûvesítettségnek minõsül a közmûves villamosenergia-szolgáltatás, a közmûves ivóvíz-szolgáltatás, a közmûves szennyvízelvezetés biztosítása mellett a közmûves vagy fedett árokrendszerû csapadékvíz-elvezetés, vagy ennek hiányában a nyílt árokrendszerû csapadékvíz-elvezetés is.

(4) A (2) bekezdésben elõírt korlátozás nem vonatkozik a telkek részleges közmûvesítettsége mellett a 70 %-ban már beépült telektömbben lévõ foghíjtelkekre, ha a telekhatárnak a Balaton jogi mederhatárától mért legkisebb távolsága légvonalban a 300 métert meghaladja.

2. §

A Btv 3. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A települések (1) bekezdés alá nem tartozó mezõgazdasági területén építési engedély csak a 2 ha-nál nagyobb szõlõmûveléssel hasznosított telkekre és az (1) bekezdésben meghatározott mezõgazdasági rendeltetésû építményre adható.

3. §

A Btv. 4. § (1) és (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(1) A 3. §-ban meghatározott területeken az építési engedély kiadásának további feltétele, hogy a területre településrendezési terv már rendelkezésre álljon, továbbá a szõlõmûvelés tényét az ingatlan-nyilvántartás adataival igazolták és a tulajdonos szõlõmûvelés fenntartásáról szóló kötelezettségvállalását az illetékes hegyközség hegybírája vagy ahol még nem alakult meg a hegyközség, ott az illetékes önkormányzat jegyzõje igazolja.

(3) A Balaton partvonalától mért 30 méteres területsávban a még be nem épített területeken - függetlenül az adott terület területfelhasználási és övezeti besorolásától - új épület nem létesíthetõ, a meglévõ épület nem bõvíthetõ, kivéve a strandok és kikötõk higiénés létesítményét.

4. §

A Btv. 5. § -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

5. §

(1) Ez a törvény 1999. április 1.-én lép hatályba, és a Balaton Kiemelt Üdülõkörzet Területrendezési Tervérõl szóló törvény hatálybalépésével, de legkésõbb 2000. december 31.-ével hatályát veszti.

(2) Ez a törvény a települések egyes részeire közigazgatási határozattal elrendelt telekalakítási és építési tilalmakat, továbbá az e törvény hatályba lépése elõtt elsõ fokú határozattal elbírált elvi építési engedélyeket, az egy éven belül erre alapozottan kért építésügyi hatósági engedélyeket, valamint az elsõfokú határozattal elbírált építési engedélyeket nem érinti.

5.§

A Btv. Melléklete e törvény Melléklete szerint módosul.

6. §

E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba, egyidejûleg a Btv. 1. § (2) bekezdése hatályát veszti

Melléklet az 1999. évi .........................törvényhez.

A Balaton Kiemelt Üdülõkörzet átmeneti építési szabályozással érintett települései:

1.

Ábrahámhegy

2.

Alsóörs

3.

Aszófõ

4.

Badacsonytomaj

5.

Badacsonytördemic

6.

Balatonakali

7.

Balatonalmádi

8.

Balatonberény

9.

Balatonboglár

10.

Balatonederics

11.

Balatonfenyves

12.

Balatonföldvár

13.

Balatonfüred

14.

Balatonfûzfõ

15.

Balatongyörök

16.

Balatonkenese

17.

Balatonkeresztúr

18.

Balatonlelle

19.

Balatonmáriafürdõ

20.

Balatonöszöd

21.

Balatonrendes

22.

Balatonszárszó

23.

Balatonszemes

24.

Balatonszepezd

25.

Balatonudvari

26.

Balatonvilágos

27.

Csopak

28.

Fonyód

29.

Gyenesdiás

30.

Hévíz

31.

Keszthely

32.

Kõvágóörs (Pálköve-településrész)

33.

Lovas

34.

Örvényes

35.

Palóznak

36.

Révfülöp

37.

Siófok

38.

Szántód

39.

Szigliget

40.

Tihany

41.

Vonyarcvashegy

42.

Zamárdi

43.

Zánka

A törvény rendelkezései nem terjednek ki az 1-43. sorszám alatt felsorolt települések közül a Siófok balatonkiliti, a Zamárdi kõhegyi, a balatonszárszói, a balatonszemesi, a balatonöszödi, a balatonlellei, a balatonboglári, a balatonberényi, a balatonkeresztúri, a hévizí, a balatongyöröki, a révfülöpi, a Balatonszepezd végmáli és öreghegyi, a Lovas kishegyi és öreghegyi, a Balatonudvari leshegyi és öreghegyi jelenlegi külterületi, volt zártkerti területekre.

Általános indokolás

Az Alkotmánybíróság 13/1998. (IV.30.) AB határozatával alkotmányellenesnek nyilvánította, és ezért 1999. március 31-i hatállyal megsemmisítette a Balaton Kiemelt Üdülõkörzet egyes településein az építési tevékenység átmeneti korlátozásáról szóló 1/1999. (I.01.) ÉVM rendeletet.

Az ex-lex állapot feloldására született meg a Balaton Kiemelt Üdülõkörzet egyes településein az építési tevékenység átmeneti szabályozásáról szóló 1999. évi XXXII. törvény. Azonban már a törvény elõkészítés stádiumában felmerült, majd a törvény hatályba lépése óta eltelt egy hónapban a gyakorlatban is beigazolódott néhány olyan szakmai felvetés, amely szükségessé teszi a törvény mielõbbi korrigálását.

Tekintettel a balatoni kiemelt üdülõkörzet fokozott jelentõségére, és az ott megóvandó környezeti-természeti értékekre, szükségesnek tartjuk ezen szakmai indíttatású módosító javaslatok átvezetését a törvénybe.

Részletes indokolás

1. §

Az (1) bekezdés belterület növelési tilalmat fogalmaz meg. Ezek alól jelentenek kivételt a közmû, temetõ, illetve a térség környezeti állapotát javító hulladékgazdálkodási építmények.

A (2) bekezdésben megfogalmazott korlátozás csak épületek megépítésére, bõvítésére és a rendeltetés megváltoztatására korlátozódik, mert ezek azok az építéssel járó tevékenységek, amelyek férõhelybõvítést eredményeznek.

Az országos településrendezési és építési követelményekrõl szóló 253/1997. (XII.20.) kormányrendelet kimondja a teljes közmûvesítettség feltételeit, azonban az üdülõkörzet viszonyait ismerve a zárt rendszerû csapadékvíz elvezetés megoldására az átmeneti törvény hatálya alatt nem lehet számítani, így a (3) bekezdés szerint megfelelõnek kell tekinteni a nyílt árokrendszerû csapadékvíz-elvezetést is.

A (4) bekezdésben javasolt módosítás a foghíj-telkek beépíthetõségének biztosításával jelentkezõ építési igények levezetésére a belterület növelése és új beépítésre szánt területek kijelölése nélkül biztosít lehetõséget. Kivételt képeznek ebben a vonatkozásban a part közelének számító 300 méteres sávban található épületek.

2. §

Nem a volt zártkerti területekbe tartozó mezõgazdasági területekre vonatkozó korlátozást tovább szigorítja a módosított szöveg és kizárólag mezõgazdasági rendeltetésû épületek építését engedi meg ezeken a területeken.

3. §

A településrendezési terv megfogalmazás beillesztésével az OTÉK hatályba lépése elõtt készített településrendezési tervek is megfelelnek az építési engedély kiadásához.

Vannak olyan települések, ahol a hegyközség még nem alakult meg, ezért a szõlõmûvelés tényét sem tudja igazolni. Ezért szükséges, hogy ilyen esetekben az illetékes önkormányzat jegyzõje igazolja azt.

Régóta megfogalmazott igény egy partmenti közterületi sáv kialakítása, ezt segíti elõ az elõírt 30 méteres partvonaltól mért távolság elõírása. Az építési tilalom alóli kivételt a közegészségügyi, környezetvédelmi szempontok indokolják. A törvényben megfogalmazott cél teljes körû megvalósítását segíti, hogy az építési tilalom nem csak új épületek létesítésére, hanem a már meglévõ épületek bõvítésére is vonatkozik.

4. §

Az Alkotmánybíróság határozatának egyik indoka az alkotmányellenesség tekintetében a megsemmisített kormányrendelettel szemben éppen annak határidõ nélkülisége volt. Ezt, valamint a Balaton Kiemelt Üdülõkörzet területrendezési tervének mielõbbi elkészítését segítheti a 2000. december 31.-i határidõ.

5. §

A törvény melléklete az átmeneti szabályozással érintett települések jegyzékét tartalmazza, melyet - az idõközben bekövetkezett közigazgatási változások miatt - két partmenti településsel (Balatonrendes, Balatonfenyves) egészít ki a javaslat.

6. §

A törvény hatályba léptetõ és vegyes rendelkezései között már szabályozott a törvény idõbeli hatálya, ezért az 1. § (2) bekezdésének megtartása indokolatlan.

Budapest, 1999. április " ".

Dr. Horváth Balázs
MDF

Rajcsányi Péter
Fidesz

Dr. Túri-Kovács Béla
FKGP