A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/1267. számú
törvényjavaslat
az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló
1991. évi XI. törvény módosításáról
Elõadó: Dr. Gógl Árpád
egészségügyi miniszter
Budapest, 1999. május
1999. évi ...
törvény
az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló
1991. évi XI. törvény módosításáról
1. §
(1) Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló - az 1994. évi XXXIV. törvénnyel, az 1994. évi LIV. törvénnyel és az 1997. évi CXLVI. törvénnyel módosított - 1991. évi XI. törvény (a továbbiakban: Ántv.) 1. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"1. § (1) A közegészségügyi (különösen a környezet- és település-, élelmezés- és táplálkozás-, gyermek- és ifjúság-, munka- és sugáregészségügyi, kémiai biztonsági), a járványügyi, az egészségfejlesztési (egészségvédelmi, egészségnevelési és egészségmegõrzési), az egészségügyi igazgatási tevékenységek irányítása, koordinálása és felügyelete, valamint az egészségügyi ellátás felügyelete (a továbbiakban együtt: népegészségügy) állami feladat."
(2) Az Ántv. 1. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A Szolgálat az állami költségvetésbõl mûködtetett központi hivatal."
2. §
Az Ántv. 2. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ szövegrész lép:
[A Szolgálat felügyeletet gyakorol az ország közegészségügyi-járványügyi (a továbbiakban együtt: közegészségügyi) viszonyai felett. Ennek keretében]
"a) az ország egész területén - a fegyveres erõk, beleértve az országban tartózkodó külföldi fegyveres erõket is, és a rendvédelmi szervek tevékenységének kivételével - közegészségügyi ellenõrzést végez;"
3. §
Az Ántv. 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"3. § A Szolgálat népegészségügyi tevékenysége keretében
a)vizsgálja, vizsgáltatja, ellenõrzi, elemzi és nyilvánosságra hozza a lakosság egészségi állapotát veszélyeztetõ, befolyásoló települési, lakó-, munkahelyi és társadalmi környezet fizikai, kémiai, biológiai és pszichoszociális tényezõinek állapotát,
aa) értékeli és elemzi az egészségkárosító hatások kockázatát,
ab) az egészségkárosító hatások megszüntetése, illetve csökkentése, a károsodás megelõzése érdekében közegészségügyi, járványügyi programokat kezdeményez, illetve végez,
ac) kezdeményezi, intézkedik és intézkedéseivel elõsegíti az egészséges élet- és munkakörülmények, életmód kialakítását,
ad) az aa)-ac) pontokban foglalt feladatainak végrehajtása érdekében jogosult valamennyi természetes személytõl, jogi személytõl, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezettõl az egészségi állapottal összefüggõ adatokat térítésmentesen megkérni;
b) kialakítja és mûködteti a fertõzõ és nem fertõzõ betegségek, valamint a környezeti hatásokkal összefüggõ egészségkárosodások bejelentési és nyilvántartási rendszerét;
c) tudományosan megalapozza az egészségügyi követelményeket, az egészségügyi szempontból megengedhetõ értékeket, határértékeket, az egészségkárosító kockázat csökkentésének módozatait (a továbbiakban: közegészségügyi követelmények), amelyek betartása, illetve érvényesülése lehetõvé teszi a környezeti ártalmak és az egészségkárosodások kialakulásának megelõzését, fokozza az emberi szervezet teljesítõ- és védekezõképességét, biztosítja az egyén, a közösség és az utódnemzedék zavartalan testi, szellemi és pszichoszociális fejlõdésének környezeti feltételeit;
d) ösztönzi és szakmailag támogatja a közegészségügyi ártalmak megelõzését szolgáló - az állampolgárok önálló döntését segítõ közegészségügyi információn alapuló - tudatos és aktív magatartás társadalmi méretû kialakítását."
4. §
Az Ántv. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"4. § (1) A Szolgálat környezet- és településegészségügyi feladata különösen
a) közremûködés a települések környezeti levegõminõségi (immissziós) normáinak kimunkálásában, valamint a zárt terek levegõminõségi normáinak kimunkálása, a települések légszennyezettségének rendszeres ellenõrzése köz-
egészségügyi szempontból, illetõleg a zárt terek levegõminõségének köz-
egészségügyi vizsgálata;
b) az emberi használatra (üdülés, fürdés, vízisport, ivóvízkivétel) szolgáló felszíni vizekre, valamint medencés fürdõkre vonatkozó közegészségügyi követelmények, valamint az ivóvíz és fürdésre használt vizek higiénés határértékeinek kimunkálása, az ivóvíz, ásvány- és gyógyvizek, palackozott vizek minõségének, a közegészségügyi követelmények betartásának, illetve érvényesülésének a rendszeres ellenõrzése;
c) a talajjal, a szilárd és folyékony települési hulladékokkal, egyéb szennyvizekkel, veszélyes hulladékokkal kapcsolatos közegészségügyi követelmények, normák kimunkálása, érvényesülésének ellenõrzése;
d) a belsõ terekben érvényesülõ zaj és rezgés határértékek kimunkálása és ellenõrzése, illetõleg a környezeti immissziós zaj és rezgés határértékek kimunkálásában és ellenõrzésében való közremûködés;
e) az oktató, nevelõ és gondozó intézmények és tevékenységek köz-
egészségügyi követelményeinek kimunkálása és érvényesítése.
(2) A Szolgálat sugáregészségügyi tevékenysége keretében kimunkálja, ellenõrzi és érvényesíti a sugárzó anyagokkal, a sugárzást kibocsátó berendezésekkel, a nem ionizáló sugárzással, valamint az elektromos és mágneses erõterekkel kapcsolatos munkahelyi és környezeti sugárvédelmi normákat, közegészségügyi követelményeket.
(3) A Szolgálat kémiai biztonsággal összefüggõ tevékenysége körében ellátja a veszélyes anyagokkal és készítményekkel kapcsolatos külön jogszabály által elõírt eljárás szerinti engedélyezési és ellenõrzési feladatokat, a veszélyes anyagok, veszélyes készítmények egészségügyi toxikológiai nyilvántartását és tájékoztató szolgálat mûködtetését.
(4) A Szolgálat munkaegészségügyi tevékenysége körében
a) kimunkálja az egészséget nem károsító munkavégzés (munkakörül-mények) személyi és tárgyi feltételeit, a munkavégzésbõl származó megterhelések, munkakörnyezeti kóroki tényezõk megengedhetõ mértékeit (a továbbiakban: munkahigiénés határértékek), továbbá a foglalkozással összefüggõ megbetegedések, mérgezések, fokozott expozíciók megelõzésére vonatkozó elõírásokat (a továbbiakban: munkaegészségügyi elõírások),
b) a munkaegészségügyi felügyelet keretében ellenõrzi és érvényesíti a munkaegészségügyi elõírásokat, vizsgáltatja, vizsgálja a munkahigiénés határértékek betartását,
c) kivizsgálja a foglalkozással összefüggõ megbetegedéseket, mérgezéseket, fokozott expozíciós eseteket,
d) együttmûködik a foglalkozásegészségügyi szolgálattal az egészséges munkakörnyezet kialakításával, egészségkárosodások megelõzésével kapcsolatos feladatokban.
(5) Az élelmezés- és táplálkozásegészségügy keretében a Szolgálat
a) kimutatja az élelmiszerekben, italokban, élvezeti cikkekben, kozmetikai készítményekben, a gyermekjátékokban, valamint az ezek készítéséhez használt anyagok összetevõiben elõforduló vagy kezelésük során belekerülõ vegyi, fizikai illetve biológiai egészségkárosító anyagokat, kimunkálja az ezekre vonatkozó közegészségügyi határértékeket és követelményeket, ellenõrzi és érvényesíti ezeket a termelés, feldolgozás, tárolás és forgalmazás során,
b) vizsgálja az élelmiszerek útján (közvetítésével) bekövetkezett egészségkárosodások okait, a szükséges intézkedések megtétele, újabb egészségkárosodások megelõzése érdekében,
c) vizsgálatokat végez a lakosság táplálkozási helyzetére, tápláltsági állapotára, a táplálkozás és az egészségi állapot közötti összefüggésekre vonatkozóan, ezek alapján táplálkozási ajánlásokat dolgoz ki,
d) közremûködik a különleges táplálkozási igényt kielégítõ élelmiszerek elõállításával, adalékanyagok és technológiai segédanyagok, élelmiszer-csomagolóanyagok, élelmiszeriparban felhasznált mosó- és fertõtlenítõszerek gyártásával, felhasználásával, az élelmiszert elõállító, feldolgozó, csomagoló, tároló és forgalmazó helyek mûködési engedélyezésével kapcsolatos eljárásban.
(6) A járványügyi tevékenység körében a Szolgálat
a) folyamatosan figyelemmel kíséri a járványügyi helyzetet, megállapítja a járványveszély vagy a járvány fennállását, és annak megelõzése, illetõleg megszüntetése érdekében elrendeli a szükséges intézkedéseket;
b) irányítja és ellenõrzi - az egészségügyi miniszter rendeletében meghatározott esetekben végzi - a fertõzõ betegekkel, a fertõzésre gyanús személyekkel, a kórokozó-hordozókkal kapcsolatos tevékenységet, valamint a fertõtlenítést és az egészségre káros rovarok, egyéb ízeltlábúak és rágcsálók (a továbbiakban együtt: egészségügyi kártevõk) által okozott egészségi ártalmak megelõzését;
c) elrendeli a védõoltásokat és a járványügyi szûrõvizsgálatokat, illetve a fertõzés veszélyének elhárítása céljából a lakosság idõszakonkénti szûrõvizsgálatát;
d) felügyeli és kezdeményezi a gümõkóros betegek és veszélyeztetett személyek, továbbá a nemi úton terjedõ betegségekben szenvedõk és fertõzésre gyanús állapotú személyek felkutatását;
e) meghatározza a lakosság járványügyi védelméhez szükséges védõ-oltó, biológiai és egyéb anyagok (oltóanyagok, diagnosztikumok), eszközök elõállítandó vagy importálandó mennyiségét és minõségét, készletben tartását és engedélyezi ezek forgalomba hozatalát;
f) dönt a járványügyi tekintetben felhasználásra kerülõ rovar- és rágcsálóirtószerek, fertõtlenítõ szerek és eszközök forgalomba hozataláról;
g) nyilvántartja a bejelentésköteles fertõzõ betegségben szenvedõket;
h) szakmai felügyeletet gyakorol a kórházhigiénés tevékenység felett, folyamatosan figyelemmel kíséri az egészségügyi ellátás során elõforduló nosocomialis fertõzéseket és intézkedik azok megelõzése, illetve megszüntetése érdekében.
(7) Közegészségügyi és járványügyi feladatai ellátása érdekében a Szolgálat laboratóriumokat tart fenn.
(8) Az emberi környezet szennyezettségérõl és a járványügyi helyzetrõl megállapított adatok nyilvánosak. Életet vagy egészséget veszélyeztetõ mértékû környezetszennyezésrõl, illetve a járványról megállapított adatokat a Szolgálat köteles nyilvánosságra hozni."
5. §
Az Ántv. 5. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"5. § (1) A Szolgálat az egészségfejlesztési (egészségvédelmi, egészségnevelési és egészségmegõrzési) tevékenysége keretében összehangolja, szervezi és szakmailag felügyeli a népbetegségek megelõzését szolgáló feladatok végrehajtását."
6. §
(1) Az Ántv. 6. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai körében]
"b) felügyeli az egészségügyi intézmények mûködésére vonatkozó szabályok érvényesülését, és szakmai felügyeletet gyakorol az egészségügyi szolgáltatók és a lakossági gyógyszerellátást nyújtók tevékenysége felett;"
(2) Az Ántv. 6. §-a (1) bekezdésének e) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai körében]
"e) engedélyezi - ha jogszabály másként nem rendelkezik - az egészségügyi szolgáltató tevékenységének végzését, ellenõrzi a tevékenységet és nyilvántartja az engedélyeket;"
(3) Az Ántv. 6. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai körében]
"f) az egészségügyi szolgáltatók bejelentése alapján nyilvántartja, szükség esetén összehangolja, illetõleg az érintett egészségügyi szolgáltatók és fenntartóik véleményének kikérése után megállapítja és közzéteszi a megye (fõváros) ügyeleti, készenléti ellátásának és betegbeutalásának területi rendjét, ideértve a gyógyszertári ügyeletet és készenlétet is;"
(4) Az Ántv. 6. §-a (1) bekezdésének g) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai körében]
"g) ellátja a gyógyhelyek, gyógyfürdõ intézmények és a természetes gyógytényezõk vonatkozásában a külön jogszabályban meghatározott feladatokat;"
(5) Az Ántv. 6. §-a (1) bekezdésének k) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai körében]
"k) a helyi önkormányzatokat rendszeresen, szükség esetén alkalomszerûen tájékoztatja a lakosság egészségi állapotáról, az egészség romlását kiváltó vélelmezett okokról és a szükséges tennivalókról;"
(6) Az Ántv. 6. §-ának (1) bekezdése a következõ o) ponttal egészül ki:
[A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai körében]
"o) gyakorolja a külön törvényben meghatározottak szerint a lakossági gyógyszerellátással kapcsolatos hatósági feladatokat."
(7) Az Ántv. 6. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
" (2) A Szolgálat az (1) bekezdés h), i) és o) pontjaiban foglalt feladatokat - külön jogszabályban foglaltak szerint - a tisztifõgyógyszerész útján látja el."
7. §
Az Ántv. 10. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A Szolgálat jogosult az ellenõrzéshez szükséges vizsgálatokat elvégezni, illetve külön jogszabályban meghatározottak szerint elvégeztetni. Az ellenõrzött mulasztása miatt szükségessé váló, illetõleg a közegészségügyi követelményeknek meg nem felelõ eredményre tekintettel megismételt vizsgálatok költségét - jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában - az ellenõrzött köteles megtéríteni."
8. §
Az Ántv. 12. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A Szolgálat]
"b) dönt - a külön jogszabályban foglaltak szerint - az új anyagok, a lakosság körében közvetlen felhasználásra kerülõ termékek elõállításával, szállításával, raktározásával, felhasználásával, új technológiák bevezetésével kapcsolatos engedélyek megadásáról;"
9. §
Az Ántv. 14. §-a (2) bekezdésének b) és c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A másodfokú eljárás]
"b) amennyiben elsõ fokon a megyei intézet, illetõleg ha jogszabály másként nem rendelkezik országos intézet járt el, a Tisztifõorvosi Hivatal;
c) amennyiben elsõ fokon a Tisztifõorvosi Hivatal vagy az országos tisztifõgyógyszerész járt el, az országos tisztifõorvos"
[hatáskörébe tartozik.]
10. §
(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Ántv. 6. § (1) bekezdésének m) pontjából "az egészségügyi intézményekben" szövegrész, a 11. § (2) bekezdésének b) pontjából a "súlyos" szövegrész, a 12. §-ának a) pontjából ", a típustervek" szövegrész, valamint a 15. § (5) bekezdése.
(3) Felhatalmazást kapnak a 2. § (3) bekezdése szerint érintett miniszterek, hogy a közegészségügyi feladatok ellátásának rendjét az egészségügyi miniszterrel egyetértésben rendeletben szabályozzák.
INDOKOLÁS
I. Általános indokolás
A Magyar Köztársaság Országgyûlése 1991 tavaszán alkotta meg a közegészségügy, járványügy, az egészségvédelem és az egészségügyi igazgatás állami feladatainak ellátása céljából az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról (ÁNTSZ) szóló törvényt. A törvény megalkotása óta eltelt 8 év gyakorlata, az idõközben bekövetkezett jogszabályi változások, különös tekintettel az új egészségügyi törvény népegészségüggyel kapcsolatos részére, illetõleg a jogharmonizációs követelményeknek való megfelelésre több ponton szükségessé teszik az 1991. évi XI. törvény rendelkezéseinek a módosítását.
A Javaslat figyelembe veszi, hogy a Magyar Köztársaságnak az Észak-atlanti Szerzõdéshez történt csatlakozása következtében az ország területén külföldi fegyveres erõk is tartózkodhatnak.
Mindezekkel összhangban a Javaslat elsõsorban az 1991. évi XI. törvény szakmai ún. feladat-meghatározó normái vonatkozásában fogalmaz meg változtatási törekvéseket. Ezen túlmenõen tartalmaz néhány - az ÁNTSZ eddigi mûködésének gyakorlata során észlelt hiányosság által kikényszerített - módosítást.
II. Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A Javaslat 1. §-a technikai jellegû módosítás, az 1998. július 1-jén hatályba lépett új egészségügyi törvény (1997. évi CLIV. törvény) terminológiájával azonos szóhasználatot vezet be.
A 2. §-hoz
A Javaslat a NATO-hoz történt csatlakozásra tekintettel - a hazai fegyveres erõkhöz hasonlóan - az országban tartózkodó külföldi fegyveres erõk számára is lehetõvé teszi, hogy közegészségügyi, járványügyi feladataikat saját egészségügyi szolgálatuk útján lássák el.
A 3. §-hoz
A Javaslat az egészségügyrõl szóló 1997. évi CLIV. törvénnyel, annak terminológiájával összhangban fogalmazza meg a Szolgálat népegészségügyi feladatait. Biztosítja a Szolgálat számára, hogy a feladatai végrehajtása érdekében az egészségi állapottal összefüggõ adatokat térítésmentesen igénybe vehesse.
A 4. §-hoz
A § a Szolgálat közegészségügyi és járványügyi feladatait a hatályos törvénynél tagoltabban tartalmazza. A jelenlegi feladatok mellett elõírja a belsõ téri levegõminõségi normák kimunkálásának kötelezettségét, amelynek hiánya végrehajthatatlanná teszi az 1991. évi XI. törvényben elõírt belsõ téri levegõvizsgálati kötelezettséget. Az élelmiszerekrõl szóló 1995. évi XC. törvénnyel összhangban írja elõ a palackozott vizek minõsége ellenõrzésének kötelezettségét. Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvénnyel összhangban fogalmazza meg a Szolgálatnak az atomenergia biztonságos alkalmazásával, valamint a sugárvédelemmel kapcsolatos feladatait. A különbözõ nem ionizáló sugárzások folyamatosan növekvõ felhasználására tekintettel a Szolgálat feladatait ezek ellenõrzésével bõvíti. A munkaegészségüggyel kapcsolatos feladatok meghatározását a Javaslat a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvénnyel és az egészségügyi törvénnyel összhangban tartalmazza.
Az 5. §-hoz
A Javaslat az egészségügyi törvény terminológiáját alapul véve rögzíti a Szolgálat egészségfejlesztési feladatait, felváltva a korábban elfogadott és használatos egészségvédelem megnevezést.
A 6. §-hoz
A Javaslat az 1991-ben elfogadott törvény hatálybalépése óta bekövetkezett változásoknak megfelelõen határozza meg, módosítja a Szolgálat egyes egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatait. A Szolgálathoz integrálja a gyógyhelyekkel, gyógyfürdõ intézményekkel és természetes gyógytényezõkkel kapcsolatos, eddig az Egészségügyi Minisztérium szervezetében ellátott feladatokat.
A 7. §-hoz
A más területeken is bevezetett gyakorlathoz hasonlóan a Javaslat lehetõvé teszi a Szolgálat számára az ellenõrzött helyett, annak mulasztása miatt elvégzett, valamint a közegészségügyi követelményeknek nem megfelelõ eredmény miatt megismételt vizsgálatok költségének megtérítését. A rendelkezés célja, hogy az ellenõrzötteket a megelõzõ vizsgálatok elvégzésére és a közegészségügyi követelmények betartására ösztönözze.
A 8-9. §-okhoz
A Javaslat pontosító rendelkezéseket tartalmaz.
A 10. §-hoz
A Javaslat záró szakasza a hatálybalépés idõpontját, a módosítások következtében szükséges hatályon kívül helyezõ rendelkezéseket és felhatalmazást tartalmaz. Hatályon kívül helyezi a típustervek szakhatósági jóváhagyására vonatkozó rendelkezést, mert ilyen tervek már nem készülnek. Az Ántv. 11. § (2) bekezdésének b) pontjából elhagyni javasolja az egészségkárosodásra vonatkozó "súlyos" jelzõt, az egészségkárosodás veszélyét szabva a korlátozó intézkedések feltételéül. Felhatalmazza a közegészségügyi feladatokat saját egészségügyi szolgálatuk útján ellátó szervezeteket irányító minisztereket e feladat ellátásának az egészségügyi miniszterrel közösen történõ szabályozására.