A Magyar Köztársaság Kormánya

Új változat a H/1218. sz. helyett

H/1292. számú

ORSZÁGGYÛLÉSI
HATÁROZATI JAVASLAT

a külföldi fegyveres erõknek a délszláv válság nyomán kialakult humanitárius szükséghelyzet megoldásában történõ segítségnyújtás céljából a Magyar Köztársaság területén történõ áthaladásáról

Elõadó: Dr. Martonyi János
külügyminiszter

Budapest, 1999. május


Az Országgyûlés
...../1999. (....) OGY határozata
a külföldi fegyveres erõknek a délszláv válság nyomán kialakult humanitárius szükséghelyzet megoldásában történõ segítségnyújtás céljából a Magyar Köztársaság területén történõ áthaladásáról

  1. Az Országgyûlés az Alkotmány 40/C. § (1) bekezdése alapján hozzájárulását adja, hogy külföldi fegyveres erõk a délszláv válság nyomán kialakult humanitárius szükséghelyzet megoldásában történõ segítségnyújtás céljából az adott térségbe történõ utazás és onnan visszatérés céljából az ország területén áthaladjanak. Az áthaladások ütemezésérõl, rendjérõl, biztosításáról a Kormány dönt, illetve intézkedik. Az áthaladó fegyveres erõk jogállása tekintetében - amennyiben kétoldalú nemzetközi szerzõdés más rendelkezést nem tartalmaz - az Észak-atlanti Szerzõdés részes államai és a "Békepartnerség" más résztvevõ államai közötti, fegyveres erõik jogállására vonatkozó Megállapodás (PfP SOFA) és annak Kiegészítõ Jegyzõkönyve rendelkezései kerülnek alkalmazásra.
  2. Az 1. pont szerinti hozzájárulás nem terjed ki a külföldi fegyveres erõk alkalmazás céljából történõ áthaladására.
  3. Az átengedett külföldi fegyveres erõkrõl, valamint áthaladásuk részleteirõl a Kormány tájékoztatja az Országgyûlés Külügyi Bizottságát és Honvédelmi Bizottságát.
  4. A jelen határozat a közzététele napján lép hatályba.

INDOKOLÁS

A határainktól délre elterülõ térség utóbbi évtizedének történelmi eseményei rávilágítottak arra a sajnálatos tényre, hogy Magyarország közvetlen környezetében is kialakulhatnak humanitárius katasztrófákkal járó válsághelyzetek, amelyek elhárítására az érintett szomszédos országok saját polgári és katonai szervezetük felhasználásával nem minden esetben képesek. A délszláv térségben a humanitárius szükséghelyzetek kezelése több alkalommal is meghaladta egy-egy környezõ ország erõit, mivel annak hatásai nem állnak meg az államhatároknál, s gyakran olyan országokban okoznak elviselhetetlen terheket, amelyek nem voltak részesei a válsághelyzet kialakulásának, s következményeit sem tudták teljes mértékben kezelni. A térség stabilitását veszélyeztetõ humanitárius szükséghelyzetek megoldásához a tapasztalat szerint a nemzetközi közösség összehangolt együttmûködésére van szükség. Ezen közös nemzetközi erõfeszítéseknek átfogó módon kell kezelniük a humanitárius szükséghelyzet minden vonatkozását, beleértve azokat is, amelyek fegyveres erõk felhasználását teszik szükségessé.

A Magyar Köztársaság az emberi élet értékét védve, az alapvetõ emberi jogok tiszteletétõl vezéreltetve, a nemzetközi szerzõdésekben vállalt kötelezettségeivel és a nemzetközi jog általános alapelveivel összhangban, képességeinek megfelelõ mértékben és módon kiveszi részét a humanitárius szükséghelyzetek elhárítására irányuló nemzetközi erõfeszítésekbõl. Ugyanezen alapon támogatja más államoknak a humanitárius szükséghelyzetek megoldására irányuló erõfeszítéseit is. E támogatás egyik formája, hogy lehetõséget biztosít arra, hogy e szükséghelyzetek megoldására a válság térségébe tartó, fegyveres erõket is magába foglaló szállítmányok a nemzetközi szerzõdésekben vállalt kötelezettségeinknek és a magyar jogszabályoknak megfelelõ módon átlépjék a határainkat és áthaladjanak az ország területén.

A Magyar Köztársaság Alkotmánya 40/C. § (1) bekezdése értelmében a külföldi fegyveres erõk az ország területén az Országgyûlés elõzetes hozzájárulásával haladhatnak át.

Bebizonyosodott, hogy a délszláv térségben humanitárius szükséghelyzetek olyan gyorsasággal mélyülhetnek el, amely az emberi élet és értékek védelmében megköveteli a nemzetközi közösség haladéktalan reagálását. Ezen szükséghelyzetek megoldására az érintett térségbe tartó, s a magyar érdekeknek is megfelelõ célokat követõ külföldi fegyveres erõk magyarországi áthaladásának elõkészítésére olyan rövid idõ áll rendelkezésre, amely - éppen a katasztrófahelyzet súlyossága miatt - nem elégséges a közigazgatási egyeztetések és a parlamenti döntések szokásos eljárási rend szerinti lebonyolítására. A Magyar Köztársaság által is képviselt értékek és érdekek gyors és hatékony védelme így különösen akkor szenvedhet késedelmet, ha a határainkhoz közeli térségben alakul ki olyan humanitárius szükséghelyzet, amelynek megoldásához hazánk területén történõ áthaladás több országnak is a legalkalmasabb, vagy az egyedüli megközelítési útvonalat kínálná.

A fentiekre figyelemmel olyan parlamenti döntésre van szükség, amely lehetõvé teszi a külföldi fegyveres erõknek a délszláv térségben kialakult humanitárius katasztrófahelyzet megoldásában történõ segítségnyújtás céljából a Magyar Köztársaság területén való áthaladását.

Az országgyûlési határozati javaslat 1. pontjában megfogalmazott megoldás eleget tesz az Alkotmány 40/C.§ (1) bekezdése követelményeinek és biztosítja a Magyar Köztársaság érdekeinek képviseletét, valamint azt, hogy megfelelõ módon, kellõ idõben és az ország nemzetközi megítélése szempontjából is fontos hozzájárulást tudjon biztosítani más államok humanitárius mûveleteihez. A humanitárius feladatot teljesítõ külföldi fegyveres erõknek az ország területén történõ áthaladása rendjének a Kormány által történõ meghatározásának joga teszi lehetõvé azt, hogy az áthaladások nemzetközi jogi feltételeinek fennállása esetén, azok technikai feltételeit az eljáró kormányzati szervek a legmegfelelõbb módon biztosíthassák.

Az 1.pont rendelkezik továbbá az áthaladó külföldi fegyveres erõk jogállása tekintetében alkalmazásra kerülõ szabályokról.

A határozati javaslat 2. pontjában egyértelmûvé teszi, hogy a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 259/A.§-ában definiált felhasználás céljából történhet ily módon az áthaladás engedélyezése, amely kizárja az alkalmazást jelentõ harctevékenységet.

A 3. pont rendelkezik a Kormány tájékoztatási kötelezettségérõl az Országgyûlés illetékes bizottságai tekintetében.