T/1501/15.

Módosító javaslat

Dr. Áder János úrnak
a Magyar Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/1501.számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

I.

Az általános forgalmi adóról szóló 1992.évi LXXIV. törvény módosításához

1. Az ÁFA törvény 71.§ (6) bekezdés c) pontja a következõkkel egészül ki:

((6) Az adóhatóság felhatalmazást kap arra, hogy az e törvény rendelkezései alapján le nem vonható, az a) pontban felsorolt tevékenységek érdekében felmerült kiadásokra jutó elôzetesen felszámított adó visszatérítését indokolt kérelemre - saját hatáskörében - méltányosságból engedélyezze olyan társadalmi szervezet, egyház, valamint alapítvány részére, amely az alábbi feltételeknek együttesen megfelel:)

"c) a vezetôje, az igazgatását ellátó személyzete, vagy az igazgatásában közremûködô személyek részére pénzbeni vagy természetbeni - ide nem értve a személyi jövedelemadóról szóló 1995.évi CXVII. törvény 1.sz. mellékletének 4.8 és 8.20 pontjaiban foglalt eseteket - ellenszolgáltatást (ideértve a költségtérítést) nem nyújt, és ezek a személyek, valamint hozzátartozóik sem közvetlenül, sem közvetetten nem élveznek elônyt a szervezet mûködésébôl."

2. A törvény 71.§ (6) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

"d) A c) pontban felsoroltakat nem kell vizsgálni abban az esetben, ha a visszatérítés a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló 1991. évi XXXII. törvény alapján kapott ingatlankártalanítás összegébõl megvalósított beruházások, felújítások alapján történik.

INDOKLÁS

A 71.§ (6) bekezdése formálisan lehetõvé teszi ugyan az egyházak számára az elõzetesen felszámított adó visszatérítését, de a jelenlegi szabályozás - tekintettel arra, hogy konjunktív feltételeket támaszt - az egyházi szervezetek számára gyakorlatilag nem biztosítja az adó visszatérítését. A d) pont az Etv. alapján juttatott ingatlanok tekintetében ipso iure zárja ki a c) pont szerinti mérlegelési jogkört.

II.

A személyi jövedelemadóról szóló 1995.évi CXVII. törvény módosításához

1. A törvény 3.§ 52.pontja a következõk szerint módosul:

(3. § E törvény alkalmazásában az egyes fogalmak jelentése a következô:)

"52. Közcélú adományra vonatkozó igazolás: a közcélú adomány jogosultja - ide értve a 41.§ (2) bekezdése szerinti egyházi szervezeteket is - által kiállított olyan igazolás, amely tartalmazza a kiállító és a magánszemély (ideértve az egyéni vállalkozót is) megnevezését, nevét, székhelyét, lakóhelyét, telephelyét, adószámát, a közcélú adomány összegét és a támogatott célt, továbbá közhasznú szervezet, kiemelkedôen közhasznú szervezet esetében - ha a közhasznú minôsítésérôl bíróság határoz - a közhasznúsági fokozatot és a bírósági határozat számát.

2. Az Szja. törvény 41.§ (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A közcélú adomány a közhasznú szervezetekrôl szóló törvényben meghatározott tevékenységet (tevékenységeket) folytató közhasznú szervezet, kiemelkedôen közhasznú szervezet közhasznú tevékenységének céljára, továbbá egyházi szervezet számára a közhasznú szervezetekrõl szóló 1997.évi CLVI. törvény hatálya alá tartozó tevékenységek, valamint a hitélet támogatására juttatott vagyoni érték, és a közérdekû kötelezettségvállalás céljára az adóévben befizetett (átadott) pénzösszeg a (3) bekezdésben említettek kivételével."

3. A törvény 41.§ (4) bekezdés b) pontja a következõ szerint módosul:

"(4) A közcélú adomány kedvezménye

b) a közhasznú szervezet, a (2) bekezdés szerinti egyházi szervezet, illetôleg a közérdekû kötelezettségvállalás esetében a befizetett összeg 30%-a, legfeljebb azonban az a) pontban említett adó 15%-a, illetõleg az a) pont szerinti esettel együttes elõfordulás esetén is legfeljebb az adó 35%-a."

INDOKLÁS

Az Szja. 1998.január 1-tõl hatályos módosítása nem tette lehetõvé, hogy a vallási-és hitéleti tevékenység is a kedvezményezetti körbe legyen sorolható. A hivatkozási alap e tekintetben a közhasznú szervezetekrõl szóló 1997.évi CLVI. törvény volt, ám a rendelkezés ellentmond az 1990.évi IV.törvény szellemiségének, amely közcélú tevékenységként határozza meg az egyházak hitéleti tevékenységét.

Budapest, 1999. szeptember 07.

Dr. Hörcsik Richárd
Fidesz-MPP