ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1501/48.

Módosító javaslat

Dr Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése alapján az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/1501. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

nyújtjuk be:

A törvényjavaslat az alábbi Elsõ résszel, új 1. §-al egészül ki, és az egyes részek megjelölése illetve cikkelyek számozása értelemszerûen módosul:

"ELSÕ RÉSZ

Az adórendszer fejlesztésének fõ irányai

1. § Az Országgyûlés az adórendszer fejlesztésének fõ irányait a következõ években az alábbiak szerint jelöli meg:

a) Az adórendszer egészét tekintve az adóterhelés az államháztartási kiadások növekedésének mérséklésével összhangban fokozatosan csökkenjen.

b) A személyi jövedelemadó-terhelés a kulcsok változatlanul hagyása mellett, de a sávok inflációnál gyorsabb csúsztatásával évrõl-évre fokozatosan csökkenjen. Vissza kell állítani a legalacsonyabb jövedelemsávban alkalmazott adókulccsal azonos mértékû adójóváírást, hogy csökkenjen az alacsony jövedelmek adója, illetve az alacsony jövedelmûek foglalkoztatásának terhelése.

c) Adókedvezményekkel indokolt ösztönözni a jövedelmek felhalmozási célú felhasználását. A fogyasztásra elköltött jövedelmek adókedvezményeit néhány év alatt, elõre meghirdetve fokozatosan kell megszüntetni, egyidejûleg az átlagos adóterhelés csökkenésével.

d) A gyermekek utáni adókedvezményt a családi pótlék azonos összegû emelésével kell felváltani, a gyermekvállalás támogatását ki kell venni az adórendszerbõl.

e) Az alacsony jövedelmûek egyenes adóterhelésének megszüntetése lehetõséget nyújthat az áfa két kulcsa közötti különbség fokozatos csökkentésére.

f) A társasági adóból nyújtott beruházási kedvezményeket a vállalkozások számára nagyságkategóriától függetlenül hozzáférhetõvé kell tenni.

g) A központi adók csökkentésével kell teret nyitni a helyi adók növelésének azzal, hogy az átlagos illetve átlagosnál jobb helyzetû önkormányzatok kiadásaikat saját adóbevételükbõl fedezhessék.

h) Az egészségbiztosítási járulékot fokozatosan csökkenteni kell abban a mértékben, ahogy csökken az egészségbiztosítási alapból illetve az egészségbiztosító alapok (pénztárak) által finanszírozott egészségügyi kiadások összege. A tb-járulék alóli törvényi mentességeket fokozatosan meg kell szüntetni, illetve a biztosító és a biztosított közötti megállapodás tárgyává válhatnak."

Indokolás

A törvényjavaslat benyújtásával bizonytalanná vált, hogy több évre kitekintve milyen adópolitikát követ a Kormány, hiszen a törvényjavaslat szakít mind a kormányprogrammal, mind a Kormány korábbi, adóreformra irányuló koncepciójával. A kiszámíthatóság követelménye megkívánja, hogy az Országgyûlés az adókról szóló törvényben meghatározza az adórendszer fejlesztésének több évre szóló irányait, amely az adófizetõ polgároknak tájékozódási pontként szolgál.

A módosító javaslat az adórendszer fejlesztésének olyan elveit rögzíti, amelyek építenek az 1988 óta mûködõ magyar adórendszer kedvezõ tapasztalatait, és olyan pontokon javasolnak módosítást, amelyeken a gazdaságpolitikai célok azt kívánatossá teszik.

A módosító javaslat arra irányul, hogy a törvény mondja ki az adóterhelés egészében vett csökkentésének követelményét.

A módosító javaslat az adócsökkentést a személyi jövedelemadónál kívánja megvalósítani. Ezzel ugyanis az adóterhek mérséklése az adózók milliói számára válik közvetlenül érzékelhetõvé, és ugyanakkor a vállalkozások munkaerõ-költségeinek csökkentését teszi lehetõvé, ami módos nyújt a foglalkoztatás bõvítésére.

A módosító javaslat a személyi jövedelemadó-terhelés csökkentését nem az adókulcsok mérséklésével, hanem az adótábla csúsztatásával kívánja elérni, mert ez az adózók széles körében, méltányosan csökkenti a terhelést.

A módosító javaslat a 20 százalékos adójóváírás visszaállítását tartja indokoltnak, mérsékelve az alacsony jövedelmûek adóterhelését, ami javítja az alacsony jövedelmûek foglalkoztatásának közgazdasági feltételeit. Ez teret enged annak, hogy az ÁFA-kulcsok közelítése a kedvezményes ÁFA-kulcs fokozatos emelésével valósuljon meg.

A módosító javaslat kimondja annak szükségességét, hogy az adózáson belül csökkenjen a központilag kivetett és beszedett adók és növekedjék az önkormányzatok által kivetett és beszedett adók részaránya. Az önkormányzati önállóság gazdasági megalapozása szükségessé teszi, hogy az átlagos és átlagosnál jobb helyzetû önkormányzatok saját adóbevételükbõl fedezhessék szokásos kiadásaikat a személyi jövedelemadó "visszaosztása" helyett. Az önkormányzatok által kivetett és bevetett adóként a jövedelemadó mellett vagyoni típusú adóként értékalapú ingatlanadó is bevezethetõ.

A társadalombiztosítási járulékok szintjének alakulása az egészségbiztosítási rendszer reformjának függvénye. A járulék csökkentésére olyan arányban van lehetõség, ahogy az egészségügyi reform során elválik az adóból illetve biztosítási alapból fedezett egészségügyi kiadások köre, és az utóbbiak növekedése mérsékelhetõ.

Budapest, 1999. szeptember 9.

Bauer Tamás
SZDSZ

Béki Gabriella
SZDSZ

Kovács Kálmán
SZDSZ

Kuncze Gábor
SZDSZ

Lotz Károly
SZDSZ

Szalay Gábor
SZDSZ

Tardos Márton
SZDSZ

Wekler Ferenc
SZDSZ