MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1502. számú
törvényjavaslat

a társadalmi szervezetek által használt állami tulajdonú ingatlanok
jogi helyzetének rendezésérõl szóló 1997. évi CXLII. törvény
módosításáról

Elõadó: Dr. Stumpf István
a Miniszterelnöki Hivatalt
vezetõ miniszter


Budapest, 1999. augusztus

1999. évi ......... törvény
a társadalmi szervezetek által használt állami tulajdonú ingatlanok jogi helyzetének rendezésérõl szóló 1997. évi CXLII. törvény
módosításáról

1.§ A társadalmi szervezetek által használt állami tulajdonú ingatlanok jogi helyzetének rendezésérõl szóló 1997. évi CXLII. törvény (a továbbiakban: Tir. tv.) 1.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1.§ A törvény rendelkezéseit alkalmazni kell az állami tulajdonban lévõ arra az ingatlanra, amelynek a (vagyon)kezelõi joga a társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló - többször módosított - 1990. évi LXX. törvény (a továbbiakban: Tv.) 1.§ (3) bekezdése alapján a Kincstári Vagyoni Igazgatóságot (a továbbiakban: KVI) illeti meg, kivéve e vagyoni körbõl a pártok által a Tv. 2.§-a alapján használt ingatlanokat."

2.§ (1) A Tir. tv. 2.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2.§ (1) A szervezet elhelyezését és mûködési céljait (a továbbiakban együtt: tevékenység) szolgáló ingatlant, ingatlanrészt (a továbbiakban együtt: ingatlan) - a tevékenységhez szükséges mértékben - a Tv. 2.§-a alapján arra ingyenesen használati jogot szerzett társadalmi szervezet (a továbbiakban: jogosult) tulajdonába kell adni. Ha a jogosult 1990. szeptember 18-án az ingatlant nem használta, mert ebben az idõpontban az ingatlan használója a jogosult jogi személyiségû tagszervezete volt (a továbbiakban: tagszervezet), akkor az ingatlan tulajdonjogának megszerzésére a tagszervezet a jogosultat megelõzõen igényt tarthat, a jogosultra megállapított egyéb elõírások szerint."

(2) A Tir. tv. 2.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) E törvénynek a jogosultra vonatkozó szabályait alkalmazni kell arra az oktatási, kulturális (mûvészeti, közmûvelõdési), tudományos, egészségügyi, szociális és ifjúsági célú egyesületre és alapítványra is, amely a Tv. 4.§-ában meghatározott harmadik személyként, vagy a szakszervezeti vagyon védelmérõl, a munkavállalók szervezkedési és szervezeteik mûködési esélyegyenlõségérõl szóló, módosított 1991. évi XXVIII. törvény (a továbbiakban: Szit. tv.) vonatkozó rendelkezései szerint eljáró Vagyont Ideiglenesen Kezelõ Szervezet (a továbbiakban: VIKSZ) határozata alapján az ingatlant ténylegesen használja (a továbbiakban: üzemeltetõ). Az üzemeltetõ tulajdonszerzési igénye kizárja a jogosult, vagy a tagszervezet tulajdonszerzési igényét."

(3) A Tir. tv. 2.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A tevékenységhez szükséges az ingatlan, ha azt

  1. a jogosult, a Tv. 4.§-a szerinti harmadik személy, vagy a tagszervezet a Tv. hatálybalépésétõl,
  2. az üzemeltetõ a (2) bekezdés szerinti VIKSZ határozatban megjelölt idõponttól

folyamatosan, ténylegesen, közvetlenül és indokolt mértékben tevékenysége gyakorlásához használja."

(4) A Tir. tv. 2.§-a a következõ (5) - (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (5) - (6) bekezdések számozása (7) - (8) bekezdésre változik:

"(5) A jogosult, a Tv. 4.§-a szerinti harmadik személy, a tagszervezet és az üzemeltetõ (a továbbiakban együtt: használó) mûködési céljának a szervezet alapszabályában, vagy alapító okiratában meghatározott célt kell tekinteni.

(6) A használó igénye akkor indokolt mértékû, ha az igényelt ingatlant kizárólag saját mûködési céljára használja. Az indokolt mérték meghatározásánál a bérbeadással, vagy más módon egy éven túl, folyamatosan és az ingatlan 50 %-át meghaladó mértékben hasznosított, illetõleg használaton kívül álló ingatlan nem vehetõ figyelembe."

3.§ A Tir. tv. 15.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A használó társadalmi szervezetet a 2.§ (3) bekezdésében meghatározott feltételek fennállása esetén bérleti jog illeti meg az általa a tevékenységéhez használt arra az ingatlanra, amelyet a 2.§ alapján nem kaphat tulajdonába, kivéve, ha más szerezte meg az ingatlan tulajdonjogát. Ugyanez vonatkozik a tulajdonába adható, de a 13.§ (1) bekezdése szerint általa nem igényelt ingatlanra."

4.§ (1) A Tir. tv. 16.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A használat megújítására a 3-6.§-okat megfelelõen alkalmazni kell."

(2) A Tir. tv. 16.§-a a következõ (4)-(5) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:

"(4) A használat megújítására vonatkozó szerzõdésben meg kell határozni, hogy a használatba adott ingatlant a használó csak a saját tevékenységéhez használhatja. Amikor a használó e kötelezettségét megszegi, a használat joga e bekezdés alapján a törvény erejénél fogva megszûnik.

(5) A megújított használat joga e bekezdés alapján, a törvény erejénél fogva szûnik meg, amikor a használati joggal rendelkezõ társadalmi szervezet jogutód nélkül megszûnik, vagy amikor a jogutódlással megszûnõ társadalmi szervezet jogutódja - a jogutódlást követõ 30 napon belül - az e törvény szabályai szerinti használati feltételeket nem vállalja. A jogutód nélkül megszûnõ társadalmi szervezet a használat jogáról nem rendelkezhet."

5.§ A Tir. tv. 17.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Tv. alapján ingyenesen szerzett használati jog megszûnik, amikor

  1. a használó az ingatlan, vagy az ingatlan egy részének használatára vonatkozó más jogcímet (ideértve a 16.§ szerinti megújítást is) szerzett,

b) a jogcím megszerzésére e törvényben elõírt határidõ [13.§ 1 bek., 14.§, 15.§ (2) bek., 16.§ (3) bek.] eredménytelenül eltelt,

c) e törvény rendelkezései alapján más szerez tulajdonjogot a használati joggal érintett ingatlanon."

6.§ (1) A Tir. tv. 18.§ (1) bekezdésében az "elhelyezésre szolgáló (iroda)" szövegrész helyébe a "társadalmi szervezetek tevékenységéhez szükséges" szövegrész lép.

(2) A Tir. tv. 18.§ (2) bekezdésében az "elhelyezésükre szolgáló" szövegrész helyébe a "tevékenységükhöz szükséges" szövegrész lép.

7.§ A Tir. tv. 22.§-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg jelenlegi szövegének számozása (1) bekezdésre módosul:

"(2) Az 1990. március 2-a elõtt a Szakszervezetek Országos Tanácsa és az ahhoz tartozó ágazati-szakmai szakszervezetek kezelésében volt állami tulajdonú ingatlanok - a Nemzeti Üdülési Alapítványhoz került ingatlanok kivételével - az e törvény, továbbá a Szit. tv. együttes alkalmazásával meghozott döntések alapján kerülnek tulajdonba."

Egyéb rendelkezések

8.§ (1) Az a használó, akinek a Tir. tv. e törvény 2.§-ával módosított 2.§-a tulajdonszerzési igényt biztosít, ezt az igényét a (7) bekezdés szerinti KVI tájékoztató második alkalommal történõ meghirdetésétõl számított 30 napon belül írásban jelentheti be a KVI-hez, a hivatkozott KVI tájékoztatóban meghatározott dokumentumok, nyilatkozatok egyidejû csatolásával.

(2) Az a használó, akinek a korábbi jogszerû igénye már kielégítésre került, a mûködési céljaira használt ingatlan tulajdonjogának megszerzésére a (7) bekezdés szerinti KVI tájékoztató második alkalommal történõ meghirdetésétõl számított 30 napon belül írásban kiegészítõ igényt nyújthat be a KVI-hez az alapszabály vagy alapító okirat, illetõleg a hivatkozott KVI tájékoztatóban meghatározott dokumentumok, nyilatkozatok egyidejû csatolásával, de a korábban már benyújtott okiratok csatolása nélkül.

(3) Az (1) - (2) bekezdésben foglalt határidõ jogvesztõ.

(4) A KVI a döntéshez szükséges és jogszabályban elõírt adat, dokumentum hiányában további okiratok benyújtására, illetõleg hiánypótlásra (a továbbiakban együtt: hiánypótlás) hívhatja fel az (1)-(2) bekezdés szerinti igénylõt.

(5) A KVI a tulajdonba adásra vonatkozó szerzõdési ajánlatot az (1)-(2) bekezdésben foglalt határidõ lejártát követõ 2 hónapon belül megküldi a használónak. Ez a határidõ a hiánypótlás teljesítésének idejével értelemszerûen meghosszabbodik.

(6) Az (1)-(2) bekezdés szerint benyújtott tulajdonszerzési igény alapján indult eljárásban értelemszerûen alkalmazni kell a Tir. tv. vonatkozó §-ait.

(7) E törvény hatálybalépését követõ öt munkanapon belül a KVI köteles két országos napilapban két alkalommal meghirdetni azt, hogy a használó az (1)-(2) bekezdésben elõírt igénybejelentését milyen címre és milyen tartalommal küldheti meg.

9.§ A Tir. tv. 15.§ (3) bekezdése alapján megállapított és megfizetett bérleti díjat a Tir. tv. 2.§-a alapján tulajdonjogot szerzõ használónak a tulajdonba kapott ingatlanhányad arányában a KVI visszatéríti.

10.§ A 4.§-ban meghatározott használati feltételek érvényesítése érdekében a szerzõdõ felek a 4.§ (1) bekezdésében említett használati szerzõdéseket kötelesek 2000. március 31-ig módosítani. Amennyiben a használati szerzõdés módosítására ezen határidõig nem kerül sor, a használat joga e § alapján, a törvény erejénél fogva megszûnik.

11.§ (1) E törvény hatálybalépését követõ hat hónapon belül a KVI a 8.§ (7) bekezdésében meghatározott módon közzéteszi a Tir. tv. 1.§ hatálya alá tartozó azon ingatlanok jegyzékét, amelyek a Tir. tv. 2.§ alapján nem kerültek a használók tulajdonába, továbbá amelyekre nézve a jogosult ingyenes használati joga a Tir. tv. 17.§ alapján megszûnt és az adott ingatlan nem szolgál a KVI-nek e törvény hatálybalépéséig jogszabályban, határozatban meghatározott elhelyezési kötelezettsége teljesítésére, illetõleg azokat a Tir. tv. 16.§ alapján ingyenes használati jog nem terheli.

(2) A társadalmi szervezetek és alapítványok a KVI által közzétett módon két hónapon belül pályázatot nyújthatnak be a KVI által meghirdetett ingatlanok közül a tevékenységükhöz szükséges ingatlan tulajdonjogának ingyenes megszerzésére.

(3) A (2) bekezdés szerint benyújtott pályázatokra alkalmazni kell a Tir. tv. 18.§ (3)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket is.

(4) A Tir. tv. 18.§ (1) bekezdés szerint benyújtott pályázatokat a (2) bekezdés szerint benyújtott pályázatokkal együtt kell elbírálni.

Kapcsolódó jogszabályok módosulása

12.§ (1) A társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló - többször módosított - 1990. évi LXX. törvény (a továbbiakban: Tv.) 1.§ (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott ingatlanok vagyonkezelõi joga a Kincstári Vagyoni Igazgatóságot (a továbbiakban: KVI) illeti meg."

(2) A Tv. 6.§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Törvény eltérõ rendelkezése hiányában az 1.§ (3) bekezdése alapján a KVI kezelésébe került ingatlanok nem idegeníthetõk el és nem terhelhetõk meg."

13.§ A szakszervezeti vagyon védelmérõl, a munkavállalók szervezkedési és szervezeteik mûködési esélyegyenlõségérõl szóló, módosított 1991. évi XXVIII. törvény 7.§ (1) bekezdése az elsõ mondatát követõen a következõ szövegrésszel egészül ki:

"Kivételt képeznek ez alól a VIKSZ határozata alapján társadalmi szervezet részére üzemeltetésre átadott közmûvelõdési intézmények ingatlanai."

Hatálybalépés

14.§ (1) E törvény a kihirdetését követõ 3. napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Tv. 1.§ (2) bekezdése, valamint a Tir. tv. 25.§ (1) bekezdése.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A társadalmi szervezetek által használt állami tulajdonú ingatlanok jogi helyzetének rendezésérõl szóló 1997. évi CXLII. törvény (a továbbiakban: Tir. tv.) célja az volt, hogy a hatálya alá tartozó ingatlant ingyenesen használó (volt kezelõ) társadalmi szervezetek - köztük a szakszervezetek - elhelyezését biztosítsa az e célra szolgáló ingatlanok, ingatlanrészek (a továbbiakban: ingatlan) ingyenes tulajdonba adásával, s a rendezetlen jogi helyzetbõl is következõ vagyoncsökkenést (az ingatlanok felújításának, karbantartásának elmaradása) megszüntesse.

A Tir. tv. végrehajtása során számos gond merült fel. Bebizonyosodott, hogy a törvényalkotásnál nem került figyelembevételre a rendelkezések minden számításba vehetõ következménye. A törvény rendelkezéseinek pontatlan megfogalmazásából eredõ alapvetõen eltérõ értelmezések miatt nem lehet minden rendelkezést végrehajtani. Ezek a problémák csak a törvény módosításával oldhatók meg.

A törvény hatálya alá tartozó társadalmi szervezetek és alapítványok csak az elhelyezésükhöz szükséges iroda, valamint az ahhoz kapcsolódó egészségügyi, szociális és egyéb kiszolgáló helyiség tulajdonjogára tarthatnak a Tir. tv. alapján igényt. Mivel e szervezeteket az alapító okiratuk szerinti mûködési céljaik megvalósításához elengedhetetlenül szükséges - tanterem, színházterem, könyvtár és egyéb közösségi - helyiségekre a jelenleg hatályos szabályozás szerint csak bérleti jog illeti meg, a további mûködésük ilyen feltétel mellett ellehetetlenülhet. Az sem indokolt, hogy egy-egy ingatlanon vegyes - a funkcionális helyiségek tekintetében állami, az elhelyezéshez szükséges helyiségek tekintetében magán - tulajdon alakuljon ki, annak minden hátrányával.

A javaslat szerint a mûködési célú ingatlan tulajdonjogát is megszerezhetik a társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló 1990. évi LXX. törvény (a továbbiakban: Tv.) 2.§-a alapján arra ingyenesen használati jogot szerzett társadalmi szervezetek (a továbbiakban: jogosult), a jogosultak jogi személyiségû tagszervezetei, azok az oktatási, kulturális (mûvészeti, közmûvelõdési), tudományos, egészségügyi, szociális és ifjúsági célú társadalmi szervezetek, alapítványok, amelyek a Tv. 4.§-ában meghatározott harmadik személyként használják az ingatlant, valamint a társadalom szinte minden rétege számára szolgáltatást nyújtó, az ún. szakszervezeti ingatlanok közül a közmûvelõdési célú ingatlanokat ténylegesen használó társadalmi szervezetek (üzemeltetõk). Ezek a társadalmi szervezetek mûködni tantermekkel, színház-, hangverseny- és kiállító termekkel, könyvtárakkal és egyéb közösségi terekkel együtt képesek. Az alapító okiratuk szerinti mûködési céljaikra használt ingatlanok tulajdonára vonatkozó igényüket azonban csak a törvény módosítása biztosíthatja.

Igaz ugyanakkor, hogy valamennyi társadalmi szervezet valamilyen társadalmilag hasznos tevékenységet végez, és az is, hogy a Tv. hatálybalépése után alakult társadalmi szervezetek és alapítványok is jogosan igénylik, hogy ingyenes vagyonjuttatásban részesülhessenek. Ezen szervezetek igényének teljesítésére - a korlátozott lehetõségek miatt vélhetõen csak részben - a Tir. tv. által biztosított pályázati úton, az Országgyûlésben képviselõcsoporttal rendelkezõ pártok, valamint a társadalmi szervezetek képviselõibõl álló bizottság döntése szerint lesz lehetõség.

A Tir. tv. hatálya a pártok kivételével minden társadalmi szervezetre kiterjed. Az 1990. március 2-a elõtt a Szakszervezetek Országos Tanácsa és az ahhoz tartozó ágazati-szakmai szakszervezetek kezelésében volt állami tulajdonú ingatlanokra (a továbbiakban: szakszervezeti ingatlanok) vonatkozó 25.§-a a Tv. 1.§-át módosította új (2) bekezdés beiktatásával. A pontatlanul megfogalmazott rendelkezés következtében a társadalmi szervezetek között - elvi alapokat nélkülözõ - megkülönböztetést eredményezõ, s az eltérõ értelmezési lehetõségek miatt végrehajthatatlan szabályozás jött létre.

Egyes állami tulajdonban lévõ, a Tv. alapján ingyenes használatukban lévõ kulturális célú ingatlan (pl.: mûvelõdési ház, könyvtár) tulajdonjogát annak ellenére igénylik a szakszervezetek, hogy az alapszabályuk szerint mûvelõdési intézményeket nem mûködtetnek, ezen ingatlanok és a bennük mûködõ intézmények mûködtetésére és fenntartására évek óta nem fordítanak anyagi eszközöket. Ezen ingatlanok ténylegesen a Szakszervezeti és Munkahelyi Mûvelõdési Intézmények Egyesülete szervezetei és más kulturális szervezetek használatában állnak, de az ingatlanok tulajdonjogát e szervezetek a Tir. tv. alapján nem szerezhetik meg.

A Tir. tv. egyik fontos célkitûzése volt, hogy az ingatlanok korábbi rendeltetésének megfelelõ hasznosítása valósuljon meg a tulajdonosváltozás után is. Ennek megfelelõen a javaslat a szakszervezeti ingatlanok közül - a szakszervezeti vagyon védelmérõl, a munkavállalók szervezkedési és szervezeteik mûködési esélyegyenlõségérõl szóló 1991. évi XXVIII. törvény (a továbbiakban: Szit.) vonatkozó rendelkezései szerint eljáró Vagyont Ideiglenesen Kezelõ Szervezet (a továbbiakban: VIKSz) határozata alapján - a közmûvelõdési intézmények tényleges használatában lévõket, az ingatlanokat és a létesítményeket üzemeltetõ, azokat fenntartó és alapító okiratuk szerinti céljaik szerint legcélszerûbben mûködtetõ oktatási, kulturális (mûvészeti, közmûvelõdési), tudományos, egészségügyi, szociális és ifjúsági célú társadalmi szervezetek, az üzemeltetõk tulajdonába kívánja adni. Ezzel a szakszervezeteket közvetlen hátrány nem éri, ugyanakkor hosszú távon biztosítható az ingatlanok eredeti funkciójuknak megfelelõ hasznosítása.

Az ingatlanok egy kisebb része tekintetében jelent problémát, hogy azok tulajdonjogát sem a jogosult, sem az ingatlant a Tv. hatálybalépésekor és azóta is - folyamatosan, ténylegesen, közvetlenül és indokolt mértékben tevékenysége gyakorlásához - használó jogi személyiségû tagszervezete (a továbbiakban: tagszervezet) nem szerezheti meg. A törvény eredeti célkitûzésének megvalósítása, az ingatlanok korábbi rendeltetésének megfelelõ további hasznosítása érdekében az ingatlant jogszerûen használó tagszervezet tulajdonszerzése indokolt.

A törvény koherenciájának fenntartása, a fenti indokok, valamint további társadalmi szervezetek és alapítványok tulajdonszerzésének biztosítása érdekében a Tir. tv. 18.§-a szerint pályázat útján igényelhetõ ingatlanok körének a javasolt módosításokkal öszhangban álló - a mûködési célú ingatlanokra vonatkozó - kibõvítése indokolt, s a javaslat erre is kiterjed.

Részletes indokolás

A törvény alkalmazási köre

Az 1.§-hoz.

A törvény tárgyi hatálya - a pártok által használt ingatlanok kivételével -valamennyi a Tv. 1.§ (3) bekezdése alapján a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) vagyonkezelésében lévõ állami tulajdonú ingatlanra kiterjed. Ennek egyértelmû meghatározása érdekében szükséges pontosítást tartalmaz a rendelkezés.

A társadalmi szervezetek tulajdonszerzése

A 2.§-hoz.

A javasolt módosítás eredményeként alanyi jogon megszerezheti az általa használt ingatlan tulajdonjogát a jogosult, a tagszervezete, az oktatási, kulturális (mûvészeti, közmûvelõdési), tudományos, egészségügyi, szociális és ifjúsági célú egyesület és alapítvány, amely a Tv. 4.§-ában meghatározott harmadik személyként az ingatlant használja, valamint a Szit. szerint eljáró VIKSz határozata alapján jogszerûen használó társadalmi szervezet (a továbbiakban: üzemeltetõ) is, ha az egyéb feltételeknek megfelel.

A változó törvényi szabályozásból adódóan a jövõben nagyobb súllyal bíró mûködési cél, valamint a (3) bekezdésben foglalt indokolt mérték fogalmának a jelenleginél pontosabb és egyértelmûbb meghatározását is célozza a javaslat.

A bérleti jog és a használat joga

A 3.- 5.§-hoz.

A javaslat a bérleti jog, a használat joga és annak megszûnése eseteire vonatkozó szabályozást kívánja a módosult szabályokkal összhangba hozni. A 16.§ javasolt módosításával biztosítható, hogy a használat joga a társadalmi szervezeteknek az e joggal való rendelkezése folytán ne legyen kiüríthetõ.

Társadalmi szervezetek, alapítványok tulajdonszerzése pályázat útján

A 6.§-hoz.

Az általános indokolásban foglalt célok és koherencia érdekében a társadalmi szervezetek, alapítványok részére pályázati úton ingyenesen tulajdonba adható ingatlani kör kibõvítését tartalmazza a javaslat azáltal, hogy nemcsak az elhelyezésükhöz, hanem a tevékenységükhöz szükséges ingatlanok tulajdon-jogának ingyenes megszerzését is lehetõvé teszi. Egyidejûleg - a korábbi szándékoknak is megfelelõen - a szövegezés pontosításával annak egyértelmû biztosítását célozza a javaslat, hogy a Tv. hatálybalépése (1990. szeptember 18) után létrejött szervezetek is részt vehessenek a pályázaton.

A Tir. tv.-ben foglalt egyéb rendelkezések

A 7.§-hoz.

A szakszervezeti ingatlanok tulajdonba adására vonatkozó rendelkezések egyértelmû meghatározása, továbbá a társadalmi szervezetek közötti egyenlõ feltételek biztosítása alkotmányos követelmény. E célt szolgálja a Tv. pontatlanul megfogalmazott 1.§ (2) bekezdésének hatályon kívül helyezése is a javaslat 14.§-ában.

Egyéb rendelkezések

A 8.§-hoz.

A javasolt szabályozás alapján a jogosult, a Tv. 4.§-a szerinti harmadik személy, a tagszervezet és az üzemeltetõ (a továbbiakban: használó) a Tir. tv. által biztosított - a törvénymódosítással megnyíló - tulajdonszerzési igényét határidõhöz kötötten nyújthatja be a KVI-hez.

Az (1)-(2) bekezdés szerinti jogvesztõ határidõk a törvény eredeti célját, a vagyoncsökkenés megszüntetését, valamint az 1990 óta húzódó rendezés mielõbbi lezárását, indokolatlan elhúzódásának megakadályozását szolgálják. E határidõk számítására a Ptké. I. szabályai irányadóak.

Az eredeti törvényi szabályozás eljárásához képest ezekre az igénylésekre a kisebb vagyoni körre tekintettel rövidebb határidõk javasolhatók. A javaslatban foglalt szabályok mellett értelemszerûen alkalmazni szükséges a Tir. tv.-ben foglalt további szabályokat.

A 9.§-hoz.

Nincs racionális indok - a változó tulajdonszerzési rendelkezések miatt - a bérleti díj fizetésére vonatkozó rendelkezés érvényesítésére azon ingatlanok tekintetében, amelyek a használók tulajdonába kerülnek, mivel azok eddig is ingyen használták, de fenntartották az ingatlanokat. A szerzõdéses díjfizetési kötelezettségét pontosan teljesítõ társadalmi szervezet részére a megfizetett bérleti díj visszatérítése indokolt.

A 10.§-hoz.

A használat ingyenességére tekintettel, a tulajdonos jogainak megõrzése miatt szükségessé vált rendelkezéseket tartalmaz a javaslat.

A 11.§-hoz.

A módosuló szabályok miatt kiírásra kerülõ pályázat lebonyolítására a Tir. tv. szerint már meghirdetett pályázat szabályainak megfelelõ eljárási szabályok alkalmazása indokolt.

A módosuló - a tulajdonszerzési igények körét kibõvítõ - szabályokra tekintettel a Tir. tv.-ben elõírt és a javaslatban foglalt pályázat alapján beadott pályázatokat célszerû egyszerre elbírálni.

Kapcsolódó jogszabályok módosulása

A 12.-13.§-hoz.

A 12.§ (1) bekezdésében a ZÁVKI helyett a jogutód KVI feltüntetése indokolt. Ugyanez a pontosítás a Tv. 5.§ (1) bekezdésében nem indokolt az e törvényhelyben szereplõ 1990. október 15-i határidõre, illetve a feladat végrehajtására tekintettel.

Az elidegenítési és terhelési tilalom új szabályokhoz történõ igazítása vált indokolttá, az általános tilalom alóli kivételek szabályozási lehetõségének biztosításával.

A Tir. tv.-ben és a Szit.-ben (az ún. szakszervezeti vagyontörvényben) található rendelkezéseknek a Tv. és a Tir. tv. eredeti célja szerinti összhangba hozása elengedhetetlen az egységes jogértelmezés és a jogszerû végrehajtás érdekében.

Hatálybalépés

A 14. §-hoz.

A javaslat 9.§-a a kihirdetést követõ 3. napon lépteti hatályba a törvényt, mert a végrehajtásához nincs szükség hosszabb felkészülési idõre.

A pontatlanul megfogalmazott, ellentmondó rendelkezések (Tv. 1.§ (2), 6.§ (2) és Tir. tv. 25.§ (1) bekezdés) hatályon kívül helyezése, illetõleg pontosítása, s a kérdéskört rendezõ szabály Tir. tv.-be iktatása (javaslat 7.§) egyértelmû, s a társadalmi szervezetek közötti egyenlõség követelményét kielégítõ szabályozást kíván eredményezni.