MAGYAR ORSZÁGGYÛLÉS

Számvevõszéki Bizottság

T/1506/55.

Záró szavazás elõtti módosító javaslat

Dr. Áder János úrnak
a Magyar Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérõl szóló, 1997. évi CXLVI. törvény végrehajtásáról szóló T/1506. sz. törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A 8. § (6) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 19. §-ának (5) bekezdése alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának (3) bekezdése szerinti vizsgálatára - 469,7 millió forint jogtalanul igénybe vett cél- és címzett támogatás, valamint a Céltámogatási Kiegészítõ Keretbõl 110,5 millió forint visszafizetési kötelezettség, továbbá 204,9 millió forint összegû központosított támogatás visszafizetése terheli, ebbõl az Állami Számvevõszék által megállapított jogtalanul igénybevett összeg 32,6 millió forint, amelyek önkormányzatok szerinti részletezését a PM-BM. R. tartalmazza. A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény 14. §-a alapján - a kötelezõ lemondások elmaradása miatt - 956,3 millió forint céltámogatási és 123,8 millió forint címzett támogatási elõirányzat visszavonásáról, illetve csökkentésérõl a belügyminiszter rendelkezik.

Indoklás

Az Állami Számvevõszék (ÁSZ) az éves költségvetés végrehajtásának ellenõrzését évrõl-évre magas színvonalon, a törvények elõírásait érvényre juttatva végzi.

Az utóbbi években az önkormányzatok cél, címzett támogatásai vizsgálatakor visszatérõ, azonos hibaként került megállapításra néhány visszatérõ hiba, például a közmû-beruházások ÁFA tartalmának visszaigénylése, illetve az ÁFA-ra kért támogatás felhasználása.

A parlament Számvevõszéki bizottsága még az 1997. évi zárszámadás során állást foglalt ez ügyben.

Az egyöntetû vélemény szerint sem 1997 elõtt, sem 1997 után sem volt törvényes az az eljárás, amely szerint az ÁFA-val együtt számolt bruttó értékre kértek, pl. 40%-os támogatást, majd a megvalósítás során - üzemeltetõ közbeiktatásával - az ÁFA-t visszaigényelték, a támogatás ÁFA-ra jutó összegét viszont megtartották.

A bizottság egybehangzó véleménye szerint ezzel azonos mûszaki és pénzügyi feltételek mellett a pl. 40%-os támogatás 50%-ra nõne, és ez ellentétes az elõírásokkal. A bizottság többsége még a késedelmi kamat és a fizetési könnyítés terén se kívánt javaslattal élni.

Ennek megfelelõen készítette elõ az ÁSZ az 1998. évi zárszámadás cél, címzett és a CKK felhasználás ellenõrzésébõl származtatott befizetési kötelezettségeket.

A mellékelt táblázatokhoz az alábbiak összegezhetõk:

A jogosulatlanul felhasznált és lekötött állami támogatások között szubjektív alapon különbséget tevõ visszafizetést, lemondást mentesítõ javaslat méltánytalan a törvényeket betartó vagy a zárszámadási törvényekkel a törvényességnek érvényt szerzõ önkormányzatokkal szemben. Ez utóbbiakkal szemben különösen igazságtalan az ilyen jellegû, gazdasági évek közötti megkülönböztetés. Az utólagos visszafizetési kötelezettség során gyakran a tõke mértékét megközelítõ büntetõkamat fizetési kötelezettség is érvényesül. A felmerült "problémakör" a következõ három esetre mutatható be:

  1. Az ÁSZ által az ÁFA visszaigénylés során jogtalanul igénybe vett, vagy lemondásra javasolt támogatások melyek jogalapja: az 1992. évi LXXXIX. tv. és a végrehajtásra kiadott kormányrendeletek szerint az álalmi támogatás a vissza nem igényelhetõ ÁFA-hoz jár. Amennyiben az önkormányzat az ÁFA-t visszaigényli (pl. bérüzemeltetés) és például többlet mûszaki tartalmat valósít meg céltól eltérõ felhasználás történik, amelyet a költségvetési törvények, az önkormányzati törvény, illetve az elõbb említett LXXXIX. tv. tilt. A támogatás ugyanis kizárólag a meghatározott célra használható fel. A céltól eltérõ felhasználás miatt visszafizetési, lemondási kötelezettség keletkezik. A jogi szabályozásban e tekintetben nincs különbség az 1992. évi LXXXIX: tv., illetve az ezt módosító 1997. évi XII. 10-én hatályba lépett CXXXI. tv. szabályozása között.
  2. Nem támogatott cél: az 1992. évi LXXXIX: tv. és a kormányrendeletek szerint az ivóvíz, illetve szennyvízcsatorna hálózat megvalósítása esetén a támogatás az állandó népességre vehetõ igénybe. Nem támogatott cél az elõközmûvesítés, illetve az üdülõk csatornázása.
  3. Beruházáshoz közvetlenül nem tartozó költségek: az 1992. évi LXXIX. tv. szerint címzett és céltámogatás a cél szerinti alapfunkció ellátását szolgáló beruházáshoz igényelhetõ. Ebbe a körbe nem tartozik bele a pénzügyi tanácsadás, jogi tanácsadás, ÁFA visszaigényléshez kapcsolódó sikerdíj.

A 16 visszafizetési javaslatból - képviselõi módosító indítványok megszavazásával - 5 esetben a parlament kivételt tett, az érintett önkormányzatok javára a törvények szerinti befizetendõ összeget mintegy 260 millió forinttal csökkentette.

A parlamenti többség ezzel az azonos hibát elkövetett önkormányzatok között törvényes alap nélkül ellentmondásos helyzetet hozott létre, egyrészt 1998-ra az érintett, nem kedvezményezett 11 eset vonatkozásában, másrészt az 1997. december 31-ig érvényesített visszafizetési, behajtási esetek vonatkozásában.

Az eddigi gyakorlat, a törvényeknek, az Alkotmánynak való megfeleltetés indokolja, hogy az ÁSZ eredeti javaslata érvényesüljön (1. sz. melléklet, elsõ oszlop).

Amennyiben a parlament az érvényes ÁFA elõírásokkal ellentétesen foglal a jelen zárszámadási törvényben állást, akkor sem teheti ezt kivételezõ jelleggel.

Az azonos hiba - azonos következmény elvének felel meg, ha

  1. Az 1998. évi eseteket azonos mércével kezeljük (1. sz. melléklet, harmadik oszlop).
  2. Az 1998. december 31-e elõtti valamennyi hasonló esettel kapcsolatban azonosan járukn el (2. sz. melléklet).

Ebben az esetben az érvényes elõírásokat a jövõre nézve is módosítani kell.

Tekintettel az ellentmondásos helyzetre, az Országgyûlés lépéskényszerben van, jelen módosító javaslat ezt a koherencia zavart kívánja kiküszöbölni.

Budapest, 1999. november 23.

Kósa Lajos
a bizottság elnöke