T/1507/16.
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi |
|
Egészségügyi és szociális |
Számvevõszéki |
a j á n l á s a
a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/1507. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) - mint elsõ helyen kijelölt bizottság -, Egészségügyi és szociális bizottsága (továbbiakban: Egészségügyi bizottság), valamint a Számvevõszéki bizottsága megvitatta a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló, T/1507. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1507/5-15., számú módosító javaslatokat.
Dr. képviselõ a T/1507/. számú módosító indítványát visszavonta, ezért az ajánlás nem tartalmazza.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló tövényjavaslat (HSZ 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat a törvényjavaslattal nem érintett szakaszra vonatkozik.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.
"(1) Az Országgyûlés az államháztartás társadalombiztosítási alrendszerének a Nyugdíjbiztosítási Alap (továbbiakban: Ny. Alap) és az Egészségbiztosítási Alap (továbbiakban: E. Alap) költségvetése összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó 1998. évi költségvetése végrehajtását
a) 1 342 580 millió (egymillió-háromszáznegyvenkettõezer-ötszáznyolcvan mil-lió) forint bevételi fõösszeggel,
b) [1 433 355 millió (egymillió-négyszázharmincháromezer-háromszázötvenöt millió)] 1 422 855 millió (egymillió-négyszázhuszonkettõezer-nyolcszázötvenöt millió) forint kiadási fõösszeggel,
c) [90 775 millió (kilencvenezer-hétszázhetvenöt millió)] 80 275 millió (nyolcvanezerkettõszázhetvenöt millió) forint hiánnyal
jóváhagyja."
Indokolás: Lásd a T/1507/9/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
(1) Az Országgyûlés az E. Alap 1998. évi költségvetésének végrehajtását
a) 561 461 millió (ötszázhatvanegyezer-négyszázhatvanegy millió) forint bevételi fõösszeggel,
b) [632 194 millió (hatszázharminckettõezer-egyszázkilencvennégy millió)] 621 694 millió (hatszázhuszonegyezer-hatszázkilencvennégy) forint kiadási fõösszeggel,
c) [70 733 millió (hetvenezer-hétszázharminchárom millió)] 60 233 (hatvanezerkettõszázharminchárom millió) forint hiánnyal
jóváhagyja.
Indokolás: Lásd a T/1507/9/2., T/1507/11., sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/Az Országgyûlés jóváhagyja/
"b) az E. Alapnál a
ba) természetbeni ellátásokra 458 450 millió forint, ezen belül a gyógyító-megelõzõ ellátásokra 299 092 millió forint, a gyógyszertámogatásra [135 474] 124 974 millió forint,
bb) pénzbeli ellátásokra 149 657 millió forint,
bc) kifizetõhelyeket megilletõ költségtérítésre 381 millió forint,
bd) postaköltségre és egyéb kiadásokra 1156 millió forint,
be) a vagyongazdálkodással kapcsolatos kiadásokra 166 millió forint,
bf) Postabank garanciális kötelezettségének teljesítésére 254 millió forint,
bg) APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben 12 millió forint,
bh) az önkormányzati kórházak csõdjével összefüggõ visszatérítendõ támogatásra 381 millió forint,"
Indokolás: Lásd a T/1507/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Tb. Ktv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(2) A Budapest VII. ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan használatbavételéért a központi költségvetés az E. Alapot kártalanítja"
Indokolás: Lásd a T/1507/13. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[A Tb. Ktv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont - az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII., ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek kivételével - értékesíteni kell."]"
Indokolás: Lásd a T/1507/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Tb. Ktv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"[(1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont - az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII., ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek kivételével - értékesíteni kell.]
(1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont
a) a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek
b) az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII. kerület Wesselényi út 20- 22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint"
c) a 8171. Balatonaliga, Aligai út 1. szám alatti Club Aliga elnevezésû ingatlan együttes, valamint a 8171. Balatonaliga, Aligai út 1. szám alatti székhelyû, 19-10-500168 cégjegyzékszámú CLUB ALIGA Vagyonkezelõ Részvénytársaság (a továbbiakban: Rt.) kivételével
értékesíteni kell."
(2) a Tb. Ktv. 9. §-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti vagyonelemek a kincstári vagyoni körbe kerülnek."
Indokolás: Lásd a T/1507/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje az Egészségügyi bizottság ülésén nem ért egyet, a Költségvetési bizottság ülésén egyetért
[(1) A Tb. Ktv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:
"12/A. § (1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben felsorolt bevételek elõírt teljesítése 1999. október 31-ig eléri a 89 %-os mértéket, a pénzeszközátadást november 25-ig 100 %-os mértékben teljesíteni kell.] "
Indokolás: Lásd a T/1507/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Tb. Ktv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:/
"(1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén, továbbá amennyiben az alapok kinnlevõségeinek állománya az 1999. január 1-i állományhoz képest nem nõ, az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére."
Indokolás: Lásd a T/1507/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Tb. Ktv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:/
"(1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére. Az átadott pénzeszköz kizárólag a behajtásban közvetlenül résztvevõ személyek többlet premizálására fordítható."
Indokolás: Lásd a T/1507/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Tb. Ktv. 39. § (6) bekezdésének a) pontja a következõk szerint módosul:
/(6) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy//
"a) az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) járulékigazgatási feladatátvételével összefüggésben a mûködési elõirányzatokat és a feladat ellátását szolgáló mûködési vagyont felülvizsgálja, és azokról a feladatok átcsoportosításával összefüggésben rendelkezzen, valamint a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak mûködési elõirányzatait csökkentse, és a központi költségvetésben a XXII. Pénzügyminisztérium fejezetben az APEH elõirányzatait megemelje."
Indokolás: Lásd a T/1507/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
[Záró rendelkezések
18. §
A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetésérõl szóló 1998. évi XCI. törvény (a továbbiakban: TbKtv.) 6. §-a következõ (3)-(4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A 2. cím, 3. alcím, 4. elõirányzat-csoport elõirányzata 141 000 millió forintra módosul.
(4) Az Országgyûlés tudomásul veszi, hogy a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1999. évi költségvetésérõl szóló 1998. évi XCI. törvény 1. §-ának (1) bekezdésében és 3. §-ának (1) bekezdésében megállapított hiány a (3) bekezdés szerinti intézkedés következtében 2968 millió forinttal túlteljesül."
19. §
A TbKtv. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az E. Alap 4. cím, 3. alcím, 1. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzata informatikai beruházásra, ezen belül a 2000. év informatikai kezelésére, valamint ingatlan beruházásra fordítható."
20. §
A TbKtv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont - az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII., ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek kivételével - értékesíteni kell."
21. §
(1) A TbKtv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:
"12/A. § (1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben felsorolt bevételek elõírt teljesítése 1999. október 31-ig eléri a 89 %-os mértéket, a pénzeszközátadást november 25-ig 100 %-os mértékben teljesíteni kell."
22. §
A TbKtv. 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"13. § Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár az E. Alapból finanszírozott költségvetési rend szerint gazdálkodó egészségügyi szolgáltatók részére - amennyiben a tárgyévet megelõzõ évre vonatkozó 13. havi illetményt a dolgozók számára január hónapban fizetik ki - kérelemre 1999. január hónapban elõleget folyósít. Az elõleget az Országos Egészségbiztosítási Pénztár 1999. május 1-tõl öt havi egyenlõ részletben vonja le az esedékes finanszírozási összegbõl."
23. §
A TbKtv. 39. § (6) bekezdésének a) pontja a következõk szerint módosul:
/(6) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/
"a) az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) járulékigazgatási feladatátvételével összefüggésben a mûködési elõirányzatokat és a feladat ellátását szolgáló mûködési vagyont felülvizsgálja, és azokról a feladatok átcsoportosításával összefüggésben rendelkezzen, valamint a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak elõirányzatait csökkentse, és a központi költségvetésben a XXII. Pénzügyminisztérium fejezetben az APEH elõirányzatait megemelje."
24. §
(1) Az Országgyûlés elrendeli, hogy a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai önálló mérlegeiben "költségvetési tartalékának elszámolása" mérlegsoron megjelenített, ellenkezõ elõjelû, azonos összegû - az 1993. évi hitelmegosztásból eredõ - elszámolási különbözetet, átadott-átvett pénzeszközként a tartalék terhére, illetve javára 1999. december 31-ig a két Alap egymás között rendezze.
25. §
(1) A Kincstár - a 2000. évi váltás elõkészítése miatt - 1999. december 20-át követõen a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai külön e célra megnyitott kincstári számlájáról megelõlegezi a következõ évi elõirányzatok terhére
a) a mûködési költségvetési és a személyi juttatásokat is tartalmazó ellátási elõirányzatokból a munkavállalók december havi járandóságait,
b) a terhességi-gyermekágyi segély, a táppénz, a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 6. §-ában meghatározott ellátások, valamint a nem a társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiból finanszírozott, de a társadalombiztosítási igazgatási szervek által megállapított, illetve folyósított ellátások idõarányos kiadásait*annak érdekében, hogy a következõ év január 5-ig esedékes kifizetések fedezete rendelkezésre álljon.
(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai a következõ év elsõ banki napján az (1) bekezdésben meghatározott célszámlára megtérítik a megelõlegezett összegeket.
26. §
Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.]"
"Záró rendelkezések
18. §
Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/1507/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1999. október 14.
Dr. Szekeres Imre s.k., |
|
Dr. Kökény Mihály s.k., |
Kósa Lajos s.k., |