T/1507/16.

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Egészségügyi és szociális
bizottságának

Számvevõszéki
bizottságának

a j á n l á s a

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/1507. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) - mint elsõ helyen kijelölt bizottság -, Egészségügyi és szociális bizottsága (továbbiakban: Egészségügyi bizottság), valamint a Számvevõszéki bizottsága megvitatta a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1998. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló, T/1507. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1507/5-15., számú módosító javaslatokat.

Dr. képviselõ a T/1507/. számú módosító indítványát visszavonta, ezért az ajánlás nem tartalmazza.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló tövényjavaslat (HSZ 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat a törvényjavaslattal nem érintett szakaszra vonatkozik.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.

  1. Keller László képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
  2. "(1) Az Országgyûlés az államháztartás társadalombiztosítási alrendszerének a Nyugdíjbiztosítási Alap (továbbiakban: Ny. Alap) és az Egészségbiztosítási Alap (továbbiakban: E. Alap) költségvetése összegezésébõl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó 1998. évi költségvetése végrehajtását

    a) 1 342 580 millió (egymillió-háromszáznegyvenkettõezer-ötszáznyolcvan mil-lió) forint bevételi fõösszeggel,

    b) [1 433 355 millió (egymillió-négyszázharmincháromezer-háromszázötvenöt millió)] 1 422 855 millió (egymillió-négyszázhuszonkettõezer-nyolcszázötvenöt millió) forint kiadási fõösszeggel,

    c) [90 775 millió (kilencvenezer-hétszázhetvenöt millió)] 80 275 millió (nyolcvanezerkettõszázhetvenöt millió) forint hiánnyal

    jóváhagyja."

    Indokolás: Lásd a T/1507/9/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  3. Keller László, Szabó Sándorné, Dr. Vojnik Mária és Dr. Schvarcz Tibor valamint Dr. Kökény Mihály képviselõk a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
  4. (1) Az Országgyûlés az E. Alap 1998. évi költségvetésének végrehajtását

    a) 561 461 millió (ötszázhatvanegyezer-négyszázhatvanegy millió) forint bevételi fõösszeggel,

    b) [632 194 millió (hatszázharminckettõezer-egyszázkilencvennégy millió)] 621 694 millió (hatszázhuszonegyezer-hatszázkilencvennégy) forint kiadási fõösszeggel,

    c) [70 733 millió (hetvenezer-hétszázharminchárom millió)] 60 233 (hatvanezerkettõszázharminchárom millió) forint hiánnyal

    jóváhagyja.

    Indokolás: Lásd a T/1507/9/2., T/1507/11., sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  5. Szabó Sándorné, Dr. Vojnik Mária és Dr. Schvarcz Tibor, valamint Dr. Kökény Mihály képviselõk a törvényjavaslat 12. § b) pontjának a következõ módosítását javasolja:
  6. /Az Országgyûlés jóváhagyja/

    "b) az E. Alapnál a

    ba) természetbeni ellátásokra 458 450 millió forint, ezen belül a gyógyító-megelõzõ ellátásokra 299 092 millió forint, a gyógyszertámogatásra [135 474] 124 974 millió forint,

    bb) pénzbeli ellátásokra 149 657 millió forint,

    bc) kifizetõhelyeket megilletõ költségtérítésre 381 millió forint,

    bd) postaköltségre és egyéb kiadásokra 1156 millió forint,

    be) a vagyongazdálkodással kapcsolatos kiadásokra 166 millió forint,

    bf) Postabank garanciális kötelezettségének teljesítésére 254 millió forint,

    bg) APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben 12 millió forint,

    bh) az önkormányzati kórházak csõdjével összefüggõ visszatérítendõ támogatásra 381 millió forint,"

    Indokolás: Lásd a T/1507/12. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  7. Szabó Sándorné, Dr. Vojnik Mária és Dr. Schvarcz Tibor, valamint Dr. Kökény Mihály képviselõk a törvényjavaslat 20. §-ában a Tb. Ktv. 9. §-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerûen változik):
  8. /A Tb. Ktv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

    "(2) A Budapest VII. ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan használatbavételéért a központi költségvetés az E. Alapot kártalanítja"

    Indokolás: Lásd a T/1507/13. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  9. Keller László képviselõ a törvényjavaslat 20. §-ának az elhagyását javasolja:
  10. "[A Tb. Ktv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

    "(1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont - az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII., ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek kivételével - értékesíteni kell."]"

    Indokolás: Lásd a T/1507/10. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  11. Dr. Horváth Zsolt és Dr. Mánya Kristóf képviselõk a törvényjavaslat 20. §-ában a Tb. Ktv. 9. § (1) bekezdésének más megfogalmazását, és új (2) bekezdéssel történõ kiegészítését javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerûen változik):
  12. /A Tb. Ktv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

    "[(1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont - az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII., ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek kivételével - értékesíteni kell.]

    (1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont

    a) a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek

    b) az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII. kerület Wesselényi út 20- 22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint"

    c) a 8171. Balatonaliga, Aligai út 1. szám alatti Club Aliga elnevezésû ingatlan együttes, valamint a 8171. Balatonaliga, Aligai út 1. szám alatti székhelyû, 19-10-500168 cégjegyzékszámú CLUB ALIGA Vagyonkezelõ Részvénytársaság (a továbbiakban: Rt.) kivételével

    értékesíteni kell."

    (2) a Tb. Ktv. 9. §-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:

    "(5) Az (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti vagyonelemek a kincstári vagyoni körbe kerülnek."

    Indokolás: Lásd a T/1507/5. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje az Egészségügyi bizottság ülésén nem ért egyet, a Költségvetési bizottság ülésén egyetért

  13. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 21. §-ának elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerûen változik):
  14. [(1) A Tb. Ktv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:

    "12/A. § (1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére.

    (2) Amennyiben az (1) bekezdésben felsorolt bevételek elõírt teljesítése 1999. október 31-ig eléri a 89 %-os mértéket, a pénzeszközátadást november 25-ig 100 %-os mértékben teljesíteni kell.] "

    Indokolás: Lásd a T/1507/7. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  15. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 21. §-ában a Tb. Ktv. 12/A § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
  16. /A Tb. Ktv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:/

    "(1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén, továbbá amennyiben az alapok kinnlevõségeinek állománya az 1999. január 1-i állományhoz képest nem nõ, az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére."

    Indokolás: Lásd a T/1507/8. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - a Számvevõszéki biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  17. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 21. §-ában a Tb. Ktv. 12/A. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
  18. /A Tb. Ktv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:/

    "(1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére. Az átadott pénzeszköz kizárólag a behajtásban közvetlenül résztvevõ személyek többlet premizálására fordítható."

    Indokolás: Lásd a T/1507/6. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - a Számvevõszéki biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  19. Szabó Sándorné, Dr. Vojnik Mária és Dr. Schvarcz Tibor, valamint Kökény Mihály képviselõk a törvényjavaslat 23. §-ában a Tb. Ktv. 39. § (6) bekezdés a) pontjának a következõ kiegészítését javasolják:
  20. /A Tb. Ktv. 39. § (6) bekezdésének a) pontja a következõk szerint módosul:

    /(6) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy//

    "a) az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) járulékigazgatási feladatátvételével összefüggésben a mûködési elõirányzatokat és a feladat ellátását szolgáló mûködési vagyont felülvizsgálja, és azokról a feladatok átcsoportosításával összefüggésben rendelkezzen, valamint a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak mûködési elõirányzatait csökkentse, és a központi költségvetésben a XXII. Pénzügyminisztérium fejezetben az APEH elõirányzatait megemelje."

    Indokolás: Lásd a T/1507/14. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

  21. Szabó Sándorné, Dr. Vojnik Mária és Dr. Schvarcz Tibor, valamint Dr. Kökény Mihály képviselõk a törvényjavaslat záró rendelkezéseinek más megfogalmazását javasolja:

[Záró rendelkezések

18. §

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetésérõl szóló 1998. évi XCI. törvény (a továbbiakban: TbKtv.) 6. §-a következõ (3)-(4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A 2. cím, 3. alcím, 4. elõirányzat-csoport elõirányzata 141 000 millió forintra módosul.

(4) Az Országgyûlés tudomásul veszi, hogy a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1999. évi költségvetésérõl szóló 1998. évi XCI. törvény 1. §-ának (1) bekezdésében és 3. §-ának (1) bekezdésében megállapított hiány a (3) bekezdés szerinti intézkedés következtében 2968 millió forinttal túlteljesül."

19. §

A TbKtv. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az E. Alap 4. cím, 3. alcím, 1. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat felhalmozási és fejlesztési kiadások elõirányzata informatikai beruházásra, ezen belül a 2000. év informatikai kezelésére, valamint ingatlan beruházásra fordítható."

20. §

A TbKtv. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az 1998. évi XXXIX. törvény 3. §-a szerinti vagyont - az ingyenes vagyonjuttatás keretében átadott vagyonelemek elidegenítésébõl származtatott Budapest, VII., ker. Wesselényi út 20-22. szám alatti székház és parkoló ingatlan, valamint a mûködést közvetlenül szolgáló vagyonelemek kivételével - értékesíteni kell."

21. §

(1) A TbKtv a következõ 12/A.§-sal egészül ki:

"12/A. § (1) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesülõ bevételekbõl az 1. cím, 1. alcím társadalombiztosítási járulékbevételek, 2. alcím biztosítotti nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékbevétel, 4. alcím egészségügyi hozzájárulás elõirányzatainak 101 %-os együttes teljesülése esetén az Egészségbiztosítási Alap 767,3 millió forintot, a Nyugdíjbiztosítási Alap 1000,7 millió forintot a 2. cím , 4. alcím, 4. elõirányzat-csoport, 2. kiemelt elõirányzat postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzat terhére pénzeszköz átadással az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) rendelkezésére bocsát a járulékigazgatóságok személyi juttatásainak legfeljebb 1300 millió forint, és járulékainak legfeljebb 468 millió forint összegû fedezetére.

(2) Amennyiben az (1) bekezdésben felsorolt bevételek elõírt teljesítése 1999. október 31-ig eléri a 89 %-os mértéket, a pénzeszközátadást november 25-ig 100 %-os mértékben teljesíteni kell."

22. §

A TbKtv. 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13. § Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár az E. Alapból finanszírozott költségvetési rend szerint gazdálkodó egészségügyi szolgáltatók részére - amennyiben a tárgyévet megelõzõ évre vonatkozó 13. havi illetményt a dolgozók számára január hónapban fizetik ki - kérelemre 1999. január hónapban elõleget folyósít. Az elõleget az Országos Egészségbiztosítási Pénztár 1999. május 1-tõl öt havi egyenlõ részletben vonja le az esedékes finanszírozási összegbõl."

23. §

A TbKtv. 39. § (6) bekezdésének a) pontja a következõk szerint módosul:

/(6) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/

"a) az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) járulékigazgatási feladatátvételével összefüggésben a mûködési elõirányzatokat és a feladat ellátását szolgáló mûködési vagyont felülvizsgálja, és azokról a feladatok átcsoportosításával összefüggésben rendelkezzen, valamint a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak elõirányzatait csökkentse, és a központi költségvetésben a XXII. Pénzügyminisztérium fejezetben az APEH elõirányzatait megemelje."

24. §

(1) Az Országgyûlés elrendeli, hogy a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai önálló mérlegeiben "költségvetési tartalékának elszámolása" mérlegsoron megjelenített, ellenkezõ elõjelû, azonos összegû - az 1993. évi hitelmegosztásból eredõ - elszámolási különbözetet, átadott-átvett pénzeszközként a tartalék terhére, illetve javára 1999. december 31-ig a két Alap egymás között rendezze.

25. §

(1) A Kincstár - a 2000. évi váltás elõkészítése miatt - 1999. december 20-át követõen a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai külön e célra megnyitott kincstári számlájáról megelõlegezi a következõ évi elõirányzatok terhére

a) a mûködési költségvetési és a személyi juttatásokat is tartalmazó ellátási elõirányzatokból a munkavállalók december havi járandóságait,

b) a terhességi-gyermekágyi segély, a táppénz, a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 6. §-ában meghatározott ellátások, valamint a nem a társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiból finanszírozott, de a társadalombiztosítási igazgatási szervek által megállapított, illetve folyósított ellátások idõarányos kiadásait*annak érdekében, hogy a következõ év január 5-ig esedékes kifizetések fedezete rendelkezésre álljon.

(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai a következõ év elsõ banki napján az (1) bekezdésben meghatározott célszámlára megtérítik a megelõlegezett összegeket.

26. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.]"

"Záró rendelkezések

18. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/1507/15. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1999. október 14.

Dr. Szekeres Imre s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Dr. Kökény Mihály s.k.,
a Egészségügyi és szociális bizottság elnöke

Kósa Lajos s.k.,
a Számbevõszéki bizottság elnöke