T/1610/334.

Kapcsolódó módosító javaslat!

dr.Áder János
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102.§ (1) bekezdése alapján a gazdasági kamarákról szóló T/1610. számú törvényjavaslathoz - figyelembe véve a benyújtott módosító javaslatokat, amelyeket a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás tartalmaz - a következõ

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat preambulumának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/1. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 1. pontja tartalmazza)

Az állam gazdasági szerepvállalásának csökkentés[e]éhez szükség van, a gazdasággal összefüggõ közfeladatok egy részének gazdálkodó szervezetek által köztestületi formában, önigazgatás útján történõ ellátás[a]ára. [érdekében - a]Az egyesülési jog alapján mûködõ társadalmi szervezetek jogainak és érdekeinek elõmozdításával kapcsolatos tevékenységek elõsegítése céljából, a gazdasági tevékenységet folytatók önkormányzat alakításához való jogát elismerve, az Országgyûlés a gazdasági kamarákról a következõ törvényt alkotja:

2. A törvényjavaslat 1.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/50. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 2. pontja tartalmazza)

1. §

(1) E törvény hatálya a Magyar Köztársaság területén székhellyel, vagy fiókteleppel rendelkezõ gazdálkodó szervezetekre, a gazdasági kamarákra, valamint - az érdekképviseleti jogok gyakorlása tekintetében - a gazdasági érdekképviseleti szervezetekre terjed ki.

(2) Nem terjed ki a törvény hatálya az (1) bekezdésben meghatározott gazdálkodó szervezetekre, ha kizárólag olyan tevékenységet folytatnak, amely - külön törvény rendelkezései szerint - csak szakmai kamara tagjaként vagy a szakmai kamara tagjának részvételével végezhetõ;

(3) Aki a (2) bekezdés szerinti tevékenység mellett más gazdasági tevékenységet folytat, ennek vonatkozásában e törvény hatálya alá tartozik.

3. A törvényjavaslat 2.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/282. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 20. pontja tartalmazza)

2. §

E törvény alkalmazásában

[a) gazdálkodó szervezet: a gazdasági társaság, a közhasznú társaság, az egyesülés, az egyes jogi személyek vállalata, a leányvállalat, a külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepe, a lakásszövetkezet kivételével a szövetkezet, az egyéni vállalkozó;

  1. gazdasági kamara tagja: az a gazdálkodó szervezet, amely a tagsággal járó jogokat és kötelezettségeket önkéntesen vállalja, a gazdasági kamarába tagként felvették és a tagokról vezetett nyilvántartásba bejegyezték;
  2. kézmûipari tevékenység: az a tevékenység, amely a gazdálkodó szervezet vagyonának, forgalmának mértékét, üzemméretét, alkalmazottainak számát és szakképesítését, a termelõ, a kereskedelmi illetve a szolgáltató tevékenység jellegét, a gazdálkodó szervezet tagjának a munka végzésében való személyes közremûködését figyelembe véve a kézmûipari szakmák jegyzékébe került felvételre, ideértve a mûvészi kézmûvességet is;
  3. mezõgazdasági és erdõgazdasági tevékenység: az agrárkamara alapszabályában megállapított mezõgazdasági, erdõgazdasági, halászati- és vadászati tevékenység, ideértve az ehhez közvetlenül kapcsolódó, a gazdálkodó szervezet által végzett feldolgozó, kereskedelmi, illetve szolgáltató tevékenységet is;
  4. országos gazdasági érdekképviseleti szervezet: az egyesülési jogról szóló törvény alapján gazdasági érdekképviseleti célra létrehozott az a társadalmi szervezet, illetve ezek szövetsége, amely tagja az Országos Munkaügyi Tanácsnak;
  5. képviseletre jogosult természetes személy: a gazdálkodó szervezet tagja (részvényese), vezetõ tisztségviselõje illetõleg alkalmazottja;
  6. gazdasági kamara: a megyei (fõvárosi) kamara és az országos gazdasági kamara.]

  1. gazdálkodó szervezet: a gazdasági társaság, a közhasznú társaság, az egyesülés, az egyes jogi személyek vállalata, a leányvállalat, a külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepe, a lakásszövetkezet kivételével a szövetkezet, a mezõgazdasági vállalkozó, õstermelõ, az egyéni vállalkozó;
  2. egyéni vállalkozó: az a természetes személy, aki - függetlenül attól, hogy a cégjegyzékbe egyéni cégként bejegyezték-e - vállalkozói igazolvánnyal vagy az egyéni vállalkozásról szóló 1990. V. törvény hatálybalépése elõtt kiadott magánkereskedõi vagy iparigazolvánnyal, mûködési engedéllyel rendelkezik, illetve egészségügyi vagy szociális vállalkozást folytat;
  3. gazdasági kamara tagja: a Magyar Köztársaság területén székhellyel, vagy fiókteleppel rendelkezõ minden olyan gazdálkodó szervezet, akit a gazdasági kamara nyilvántartásába bejegyeztek;
  4. fióktelep: a gazdálkodó szervezet azon telephelye, amely más gazdasági kamara illetékességi területén fekszik, mint a gazdálkodó szervezet székhelye és a helyi adókról szóló törvény szerint adófizetésre kötelezett, ideértve a külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepét is;
  5. kereskedelmi tevékenység: az a tevékenység, melynek eredményeként a terméket, árut a termelõtõl, illetve eladótól eljuttatják a felhasználóig, illetve a vevõig;
  6. kézmûves tevékenység: az e törvény mellékletében meghatározott tevékenység, akkor, ha azt a gazdálkodó szervezet nem nagyipari, automatizált, sorozatgyártás jelleggel végzi, ideértve az ehhez közvetlenül kapcsolódó, kizárólag a gazdálkodó szervezet által elõállított kézmûves tevékenységbõl származó termékre irányuló, a gazdálkodó szervezet által végzett kereskedelmi, illetve szolgáltató tevékenységet is;
  7. ipari tevékenység: az a gazdasági tevékenység, melynek során valamilyen alapanyagból az e tevékenység végzésére feljogosított gazdálkodó szervezet technológiai vagy más átalakítás megváltoztatás során új terméket állít elõ;
  8. mezõgazdasági és erdõgazdasági tevékenység: az e törvény mellékletében meghatározott mezõgazdasági és erdõgazdasági tevékenység, ideértve az ehhez közvetlenül kapcsolódó, kizárólag a gazdálkodó szervezet által ténylegesen megtermelt mezõgazdasági termékre irányuló, a gazdálkodó szervezet által végzett feldolgozó, kereskedelmi, illetve szolgáltató tevékenységet is;
  9. szolgáltató tevékenység: az a tevékenység, melynek során az ilyen tevékenység végzésére feljogosított gazdálkodó szervezet nem anyagi jellegû igényeket elégít ki;
  10. tagozat: A kereskedelmi és iparkamarákon belül azon elkülönült szervezeti egység, amely tevékenységi sajátosságokon alapulva az önkormányzati testületekben képviselettel rendelkezik;
  11. gazdasági kamara: a megyei (fõvárosi) kamara és az országos gazdasági kamara

4. A törvényjavaslat 3.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/5. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 40. pontja tartalmazza)

3. §

  1. A gazdasági kamarák köztestületek (Ptk. 65.§), amelyeket e törvény alapján, választással a gazdálkodó szervezetek hoznak létre. A gazdasági kamarák - külön törvény rendelkezéseit figyelembe véve - jogosultak kezdeményezni kiemelten közhasznú szervezetként történõ nyilvántartásba vételüket;
  2. A gazdasági kamarák feladata, hogy e törvénynek, más jogszabályoknak és alapszabályuknak megfelelõen, önkormányzaton alapuló mûködésükkel elõmozdítsák a gazdaság fejlõdését és szervezõdését, a piaci magatartás tisztességét, a gazdasági tevékenységet folytatók általános, együttes érdekeinek érvényesülését, valamint ellássák azon a gazdaság mûködésével összefüggõ [azokat a] közigazgatási feladatokat, amelyeket törvény vagy más jogszabály az országos gazdasági kamarával egyetértésben [kormányrendelet] a feladatkörükbe utal.

  1. Gazdasági kamaraként

  1. kereskedelmi és iparkamarákat, valamint
  2. agrárkamarákat kell alapítani.

Másfajta gazdasági kamara nem hozható létre. A mezõgazdasági és erdõgazdasági tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatos kamarai közfeladatokat az agrárkamarák, [a kereskedelmi, ipari és kézmûipari tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatos kamarai közfeladatokat a kereskedelmi és iparkamarák látják el] minden olyan gazdálkodó szervezet vonatkozásában, amelynek tevékenysége nem tartozik a mezõgazdasági, és erdõgazdasági tevékenység körébe, a kereskedelmi és iparkamarák látják el.

[ (4) A gazdasági kamarák feladatainak ellátása nem érinti az egyesülési szabadság érvényesülését, így különösen nem korlátozza a társadalmi szervezetek ahhoz való jogát, hogy tevékenységük célját - az egyesülési jogról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban - szabadon határozzák meg.]

5. A törvényjavaslat 4.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/289. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 44. pontja tartalmazza)

4. §

  1. A gazdasági kamarák a megyékben [és], a megyeszékhelyen kívüli megyei jogú városokban és a fõvárosban mûködnek.

  1. A megyénként, a megyeszékhelyen kívüli megyei jogú városokban illetve a fõvárosban alakult gazdasági kamarák a statisztikai régiós határokon és kamarafajtákon belül egyesülhetnek; az új kamara illetékességi területe az egyesülõ kamarák illetékességi területével megegyezik.
  2. A (2) bekezdés szerint létrejött gazdasági kamara szétválásával megyénként, megyeszékhelyen kívüli megyei jogú városokban illetve a fõvárosban mûködõ gazdasági kamarák hozhatók létre.

(4) A gazdasági kamara - alapszabályának megfelelõen - helyi szervezeti egységet hozhat létre. A már mûködõ önálló jogi személyiséggel felruházott helyi szervezeti egységek mûködési formája változatlan marad.

6. A törvényjavaslat 5.§-ának az alábbi elhagyását javasoljuk:

(A javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerûen változik)

(A módosító javaslat a T/1610/187 számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 52. pontja tartalmazza)

[5. §

A gazdasági kamara - alapszabályának megfelelõen - helyi szervezeti egységet hozhat létre.]

7. A törvényjavaslat 7.§ (1) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/228/2. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 58. pontja tartalmazza)

  1. Megszûnik a gazdasági kamara, ha

  1. más gazdasági kamarával egyesül
  2. ha kettõ vagy több gazdasági kamarára válik szét;
  3. tagjainak száma az alapszabályban meghatározott legkisebb létszám alá csökken. Az alapszabály a legkisebb létszámot 10 fõnél kisebb létszámban nem határozhatja meg.
  4. ha a törvényben, illetve egyéb jogszabályban részére meghatározott közigazgatási, közfeladatait pénzügyi ellehetetlenülés miatt ellátni nem tudja, s ezt a törvényességi felügyelet vizsgálatával alátámasztja

8. A törvényjavaslat 8.§-ának az alábbi módosítást javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/228/4. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 64. pontja tartalmazza)

8.§

[(1) A gazdálkodó szervezet kamarai tagsága - kérelmére - a tagokról vezetett nyilvántartásba történõ bejegyzéssel jön létre. A bejegyzés kizárólag az (5) bekezdésben meghatározott okból tagadható meg.

  1. A gazdasági kamara tagjának joga, hogy

  1. egyéni vállalkozó esetén õt magát vagy a képviseletében eljáró természetes személyt küldöttnek, testületi szerv tagjának, illetve a kamara elnökének (alelnökének), az ellenõrzõ bizottság tagjának válasszák;
  2. egyéni vállalkozó esetén õ maga vagy a képviseletében eljáró természetes személy a kamarában tisztséget viseljen;
  3. küldöttek útján részt vegyen az országos gazdasági kamara küldöttgyûlésén és a képviseletében eljáró természetes személy a kamarai tagok közül megválassza az országos gazdasági kamara testületi szerveit és elnökét.

  1. A gazdasági kamara tagjának kötelezettsége, hogy

  1. megfizesse a tagdíjat;
  2. megtartsa az alapszabályban és más kamarai önkormányzati szabályzatokban a tagokra elõírt egyéb rendelkezéseket.

  1. Megszûnik a gazdasági kamarai tagság, ha

  1. a gazdálkodó szervezet jogutód nélkül megszûnik, illetve az egyéni vállalkozónak megszûnik a vállalkozás gyakorlására való joga;
  2. a gazdálkodó szervezet a naptári év utolsó napjára szóló hatállyal a tagsági viszonyt kilépéssel megszünteti;
  3. a tagsággal együtt járó kötelezettségek ismételt vagy súlyos megsértése miatt a tagot a gazdasági kamara tagjai sorából kizárja,

és törlik a tagokról vezetett nyilvántartásból.

  1. Nem lehet a gazdasági kamara tagja a kizárásról rendelkezõ határozat, illetve bírósági felülvizsgálat esetén az ítélet jogerõre emelkedésétõl számított egy évig az a gazdálkodó szervezet, amelynek tagsága a (4) bekezdés c) pontjában meghatározott okból szûnt meg.]

  1. A gazdálkodó szervezet kamarai tagsága, automatikusan a gazdálkodó szervezetekrõl vezetett közhiteles nyilvántartásba történõ bejegyzéssel jön létre. A gazdasági kamara illetékességi területén székhellyel, vagy fiókteleppel rendelkezõ gazdálkodó szervezet, amennyiben több gazdasági kamara tagsági körébe tartozó tevékenységet folytat, a választása szerint egy vagy több gazdasági kamara tagja lehet.
  2. A gazdálkodó szervezetek kamarai tagsága az alábbiak szerint keletkezik:

  1. Az egyéni vállalkozó nyilvántartásba vétele a vállalkozói igazolvány kiadásával automatikusan történik.
  2. A mezõgazdasági vállalkozó, õstermelõ, agrárkamarai nyilvántartásba vétele az állami adóhatóságnál - bejelentés alapján - történt nyilvántartásba vételével jön létre.
  3. Az a) és b) pontban szabályozott kivételekkel a gazdálkodó szervezet a cégbejegyzés kérelmezését megelõzõen köteles az illetékes gazdasági kamaránál nyilvántartásba vetetni magát, a nyilvántartásba vétellel egyidejûleg a gazdasági kamara köteles felhívni a gazdálkodó szervezet figyelmét arra, hogy amennyiben olyan tevékenységet kíván végezni, amelynek folytatását jogszabály hatósági engedélyhez, képesítéshez, nyilvántartásba vételhez, vagy jóváhagyáshoz, illetve egyéb záradékhoz köti, a cég bejegyzéséig igazolnia kell a kamaránál ezek meglétét.

  1. A gazdálkodó szervezet joga, hogy

  1. az alapszabályban valamint egyéb önkormányzati szabályzatokban meghatározottak esetén igénybe vegye a gazdasági kamarák szolgáltatásait;
  2. õ maga, vagy a képviseletében eljáró természetes személy tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a gazdasági kamara azon osztályának ülésén, melybe tevékenysége alapján bejegyezték;
  3. õ maga, vagy a képviseletében eljáró természetes személy részt vegyen a kamarai küldöttek, testületi tagok, elnök (alelnökök), az ellenõrzõ valamint az etikai bizottság tagjainak megválasztásában;
  4. õt magát, vagy a képviseletében eljáró természetes személyt küldöttnek vagy testületi szerv tagjának válasszák, a gazdasági kamarában tisztséget viseljen;

(4) A gazdálkodó szervezet kötelezettsége, hogy

  1. gazdasági tevékenységével kapcsolatos adatokat szolgáltasson;
  2. amennyiben társas vállalkozásként a 8.§ (2) bekezdés a) pontja alá esõ tevékenységet folytat, a cég bejegyzéséig, egyéni vállalkozás esetén az egyéni vállalkozásról szóló törvény rendelkezései szerint csatolja az elõírt okiratokat;
  3. megtartsa a gazdasági kamara alapszabályában és más önkormányzati szabályzataiban foglaltakat;
  4. nettó árbevételének az évi négy millió forintot elérõ mértéke esetén megfizesse a mûködési hozzájárulást, azzal, hogy a maximálisan fizetendõ összeg nem haladhatja meg az évi 10 millió forintot;

  1. A gazdálkodó szervezet indokolt esetben az ok és a türelmi idõ megjelölésével kérheti a gazdasági kamarát, hogy valamely tevékenység vonatkozásában ideiglenesen tekintsen el a (4) bekezdés b) pontjában meghatározott elõírások betartatásától. A kérelemrõl minden esetben az etikai bizottság 15 napon belül köteles dönteni.
  2. Megszûnik a gazdasági kamarai tagság, ha

  1. a gazdálkodó szervezet jogutód nélkül megszûnik, illetve az egyéni vállalkozónak megszûnik a vállalkozás gyakorlására való joga;
  2. a mezõgazdasági vállalkozó, õstermelõ a bejelentéshez kötött adóköteles tevékenységét megszünteti, az adóhatóság tudomására hozó beadvány beérkezésének napjával;
  3. a gazdálkodó szervezet székhelyét másik területi kamara illetékességi területére helyezi át;
  4. a gazdálkodó szervezet a naptári év elsõ napjától kezdõdõen másik fajta gazdasági kamara tagja kíván lenni, azzal, hogy az átjelentkezni kívánó gazdálkodó szervezet kamarai tagsági viszonyával összefüggõ kötelezettségeit teljesítette és amelyet e törvény alapján választhat;
  5. a gazdálkodó szervezet a fogyasztók érdekeivel ellentétes jelentõs nagyságú hátrányt okozó gazdasági tevékenysége, valamint a tagsággal együtt járó kötelezettségek ismételt, vagy súlyos megsértése miatt jogerõs határozattal törlik a tagsági nyilvántartásból;

9. A törvényjavaslat 9.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/10. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 92. pontja tartalmazza)

9. §

  1. A gazdasági kamarák a gazdaság fejlesztésével összefüggésben

  1. elõmozdítják a gazdasági tevékenység infrastruktúrájának fejlõdését, ennek érdekében felhasználják bevételeiknek az alapszabályukban meghatározott és külön kezelt - e célra fordítható - részét;
  2. elõsegítik a gazdaság fejlõdésére jelentõs hatást gyakorló, nemzetgazdasági szinten hatékony, de a közvetlen vállalkozói érdekeltséget meghaladó célok megvalósulását;
  3. közremûködnek a területfejlesztési koncepciók és programok gazdaságfejlesztési munkarészeinek kidolgozásában és végrehajtásában;

  1. közremûködnek - [a szakképzésrõl szóló törvény] külön jogszabályok rendelkezései szerint - az országos és egyéb (helyi, szakmai) gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttmûködve a szakképzésben, a felsõoktatásban, illetve a közoktatásban, végzik a mesterképzést és a mestervizsgáztatást; ellenõrzik a gyakorlati képzést,

  1. a külgazdaság feltételrendszerének javítása érdekében közremûködnek a kereskedelemfejlesztéssel, a külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett gazdasági tájékoztató és propagandamunkában, a gazdálkodó szervezetek ez irányú tevékenységét összehangolják, ennek keretében vásárokat, kiállításokat, konferenciákat és más rendezvényeket szerveznek;
  2. tájékoztatást adnak a gazdasággal összefüggõ magyar és külföldi jogszabályokról, valamint a gazdálkodó szervezetek tevékenységét érintõ gazdaságpolitikai döntésekrõl és intézkedésekrõl, elõmozdítják a gazdasági együttmûködés fejlõdését.

  1. az illetékes minisztérium koordinációja mellett külön nyilvántartásba veszik, minõsítik (akkreditálják) a gyakorlati képzõhelyeket, az iskolarendszeren kívüli szakképzést folytató intézményeket
  2. elõmozdítják tagjaiknak a szabványosítással, a minõségüggyel és az iparjogvédelemmel összefüggõ tevékenységét, ahhoz felvilágosítást nyújtanak, ellátják a képzési programok szervezését, lebonyolítását, továbbá módszertani és oktatási anyagokat készítenek;
  3. tagjaik üzleti döntései, valamint a döntéshozó szervek intézkedéseinek megalapozottsága érdekében gazdasági, mûszaki, jogi információkat gyûjtenek, rendszereznek és bocsátanak a gazdasági élet szereplõinek, valamint a Kormány, a minisztériumok és egyéb jogszabályban meghatározott szervezetek rendelkezésére;
  4. figyelemmel a kis- és középvállalkozásokról, fejlõdésük támogatásáról szóló törvényben meghatározott szervezetekkel történõ együttmûködésre és feladatokra, elõsegítik a kis- és középvállalkozások mûködését, valamint azok európai integrációs felkészülését;
  5. kapcsolatot tartanak a külföldi gazdasági kamarák területi szerveivel;

  1. A gazdasági kamarák - külön [törvények] jogszabályi rendelkezése[i]k szerint - részt vesznek az (1) bekezdésben meghatározott feladataikkal összefüggõ célokat szolgáló elkülönített állami pénzalapok és költségvetési elõirányzatok felhasználására vonatkozó döntések elõkészítésében, illetve jogszabályi felhatalmazás alapján a felhasználásra vonatkozó döntésekben;
  2. A gazdaság egészét érintõ jogszabályok és intézkedések koncepcióinak megvitatása és egyeztetése céljából a miniszterelnök által kijelölt miniszterek és az országos gazdasági kamarák által kijelölt tisztségviselõk évente legalább kétszer szakmai konzultációt tartanak;
  3. A gazdasági kamarák tagjaik részére pályázatok, közbeszerzési eljárások elkészítéséhez szakmai támogatást nyújtanak, a gazdálkodó szervezet kérelmére a köztartozások teljesítésére vonatkozó igazolások "egyablakos" beszerzésével elõsegítik a gazdálkodó szervezetek, különösen a kis- és középvállalkozások pályázatokon, közbeszerzési eljárásokon való részvételét, adminisztrációs terheinek csökkentését;

10. A törvényjavaslat 10.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/13. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 114. pontja tartalmazza)

10. §

  1. A gazdasági kamarák az üzleti forgalom biztonságának és a piaci magatartás tisztességének megteremtése, megõrzése, illetve fokozása érdekében

  1. árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és kereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állítanak ki, illetve hitelesítenek;
  2. összeállítják és közreadják a kereskedelmi szokványokat;

    1. a gazdasági (szakmai) érdekképviseleti szervezetek bevonásával kidolgozzák a tisztességes piaci magatartásra vonatkozó etikai szabályokat, figyelemmel kísérik e szabályok, valamint a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben meghatározott, a tisztességtelen verseny tilalmára vonatkozó rendelkezések érvényesülését, a kamarai etikai szabályok megsértése esetén a gazdálkodó szervezeteket határozatban figyelmeztetik és - az etikai szabályzatban meghatározott esetekben és módon - a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, a tisztességtelen verseny tilalmára vonatkozó jogszabályokba ütközõ magatartás esetén pedig kezdeményez[het]ik az [versenyfelügyeletet ellátó] illetékes szervnél a szükséges intézkedés megtételét, súlyos, vagy ismétlõdõ esetben tagjaik, valamint a fogyasztók széles körének védelme érdekében pert indíthatnak;
    2. az iparjogvédelmi és a [szerzõi] termékek, szolgáltatások védelmét meghatározó jogok megsértése esetén a gazdálkodó szervezeteket határozatban figyelmeztetik és - az etikai szabályzatban meghatározott eseteken és módon - a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, súlyos, vagy ismételt esetben tagjaik, valamint a fogyasztók széles körének védelme érdekében pert indíthatnak;

    1. határozatban figyelmeztetik a fogyasztók érdekeivel ellentétes gazdasági tevékenységet folytató és ezzel a gazdálkodó szervezetek széles körének jó hírnevét sértõ vagy veszélyeztetõ gazdálkodó szervezeteket és - az etikai szabályzatban meghatározott esetben és módon - a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, súlyosabb vagy ismétlõdõ esetben kezdeményezhetik a tevékenység gyakorlásának meghatározott idõre történõ felfüggesztéséhez szükséges intézkedések meghozatalát; ha a gazdálkodó szervezet gazdasági tevékenysége a fogyasztók széles körét érintõ vagy jelentõs nagyságú hátrányt is okoz, pert indíthatnak a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése iránt;
    2. együttmûködnek a fogyasztóvédelmi hatóságokkal és a Gazdasági Versenyhivatallal, amelyek az általuk hozott jogerõs határozataikról az illetékes gazdasági kamarákat értesítik;
    3. minõsítõ és ellenõrzési rendszereket mûködtetnek;
    4. a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló törvény alapján törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezhetnek.

    1. az illetékességükbe tartozó gazdálkodó szervezetekrõl, gazdasági tevékenységükkel kapcsolatos közhiteles nyilvántartást vezetnek;
    2. a szakképesítéssel rendelkezõ vállalkozásokról, a szakképesítéssel rendelkezõ alkalmazottai, valamint segítõ családtagjairól-, továbbá a hatósági engedélyhez, vagy egyéb nyilvántartásba vételhez, jóváhagyáshoz, vagy egyéb záradékhoz kötött tevékenység esetén mindezek meglétét igazoló hatósági határozatokról közhiteles mûködési nyilvántartást vezetnek; meglétüket folyamatosan ellenõrzik, hiányosság esetén az arra illetékes szervezetnél kezdeményezik az érintett tevékenység végzésére vonatkozó korlátozó intézkedések megtételét;
    3. a gazdálkodó szervezetek teljes körû, közhiteles nyilvántartása alapján róluk referenciát adnak;
    4. a közbeszerzési pályázatokhoz - figyelemmel a pályázat tárgyát képezõ tevékenységhez kötõdõ elõírások betartására - ajánlást fogalmaznak meg;

  1. Ha a bíróság vagy a versenyfelügyeletet ellátó szerv jogerõs határozatával megállapította a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben meghatározott, a tisztességtelen verseny tilalmára vonatkozó rendelkezések megsértését, a gazdasági kamara a bíróság, illetve a versenyfelügyeletet ellátó szerv határozatát nyilvánosságra hozhatja;
  2. Az agrárkamarák végzik az e törvény 2.§ h) pontja szerinti tevékenységekkel kapcsolatosan a fajtahasználati listák összeállítását, kereskedelmi szokványok kialakítását, valamint az illetékességébe tartozó gazdálkodó szervezeteknél az automatikus támogatások bonyolítását.

11. A törvényjavaslat 11.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/15. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 122. pontja tartalmazza)

11. §

  1. A területi gazdasági kamarák eljárnak azokban a közigazgatási ügyekben, amelyek intézésére, illetve amelyekben való közremûködésre törvény, - az országos gazdasági kamarákkal egyetértésben - kormányrendelet, vagy a törvényességi felügyeletet ellátó miniszteri rendelet számukra felhatalmazást ad.
  2. A területi gazdasági kamaráknak az (1) bekezdés szerinti eljárására, illetve közremûködésére az államigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni.
  3. A területi gazdasági kamara közigazgatási ügyben hozott határozata ellen fellebbezésnek nincs helye, azt felügyeleti jogkörben megsemmisíteni vagy megváltoztatni nem lehet. A határozat felülvizsgálatát a bíróságtól lehet kérni, a bíróság a határozatot megváltoztathatja.
  4. A területi gazdasági kamara (1) bekezdés szerinti közigazgatási ügyekben történõ eljárásáért - külön jogszabályok rendelkezései szerint - igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

12. A törvényjavaslat 12.§-ának új (3)-(4) bekezdéssel történõ kiegészítését javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/16. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 131. pontja tartalmazza)

"(3) Az agrárkamarák közremûködnek a mezõ-, erdõ-, hal-, és vadgazdálkodással kapcsolatos szaktanácsadás szervezésében, képviselõjük útján - külön jogszabályokban meghatározottak szerint - részt vesznek a termelõk részére végzett minõséggel kapcsolatos vizsgálatokban;

(4) A kereskedelmi és iparkamarák szakmai tagozatonként a tagozatok illetékességi körébe tartozó szakmákban felmérik és évente közzéteszik az adott terület eltartóképességét, illetve a szakmákban nyilvántartott mûködõ gazdálkodó szervezetek számát;"

13. A törvényjavaslat 13.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43 számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 2. pontja tartalmazza)

13. §

(1) Az országos gazdasági kamara látja el a következõ feladatokat:

    1. a területi gazdasági kamarák érintett szakmai tagozatai által kialakított véleményt alapul véve véleményezi a gazdasági tárgyú elõterjesztések és jogszabályok tervezeteit;
    2. kapcsolatot tart a külföldi gazdasági kamarák országos szervezeteivel és gazdasági jellegû nemzetközi szervezetekkel;
    3. összehangolja a gazdasági kamarák külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett gazdasági tájékoztató és propagandamunkáját;
    4. megszervezi a magyar gazdasági napokat;
    5. a területi gazdasági kamarákkal együttmûködve kialakítja a [gazdasági kamaráknál vezetett] közhiteles nyilvántartások egységes rendszerét. Szervezi, koordinálja a köztestületi-, közigazgatási feladatok ellátását, az ahhoz kapcsolódó eljárások egységes rendjét, valamint ellenõrzi végrehajtásukat;
    6. kidolgozza [a tisztességes piaci magatartásra vonatkozó etikai szabályokat tartalmazó] a gazdasági kamarák tisztségviselõi, ügyintézõ szervezetei magatartására vonatkozó etikai szabályzatot;
    7. [külön törvények rendelkezései szerint] részt vesz a Gazdasági Tanács, az Európai Integrációs Tanács, az Országos Területfejlesztési Tanács, valamint külön jogszabályok szerint az országosan mûködtetett tanácsok és testületek munkájában;
    8. a területi gazdasági kamarákkal együttmûködve alapszabályában meghatározza a területi gazdasági kamarák tagjaira vonatkozó egységes tagdíjfizetési szabályzatot, azzal, hogy a tagdíj mértékének megállapításakor figyelembe kell venni a gazdálkodó szervezet nagyságát, gazdasági tevékenységének eredményét és a vállalkozás rendelkezésére álló erõforrások mértékét;
    9. a küldöttgyûlés döntése alapján a statisztikai törvényben foglaltak betartásával országos adatgyûjtést rendelhet el;
    10. az e) pontban meghatározott egységes nyilvántartási rendszer alapján a kormányzat és a gazdasági élet szereplõi részére gazdasági prognózisokat készít;

  1. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Magyar Agrárkamara biztosítja a nemzetközi kereskedelmi ügyekben is eljáró Állandó Választottbíróság mûködési feltételeit, megválasztja és visszahívja a választottbírókat.

14. A törvényjavaslat 14.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/17. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 151. pontja tartalmazza)

  1. §

  1. A területi gazdasági kamarák - ideértve az országos kamarákat is - a 9-13. §-okban továbbá más jogszabályokban foglalt kötelezõ közfeladatokat a közhiteles nyilvántartás alapján minden gazdálkodó szervezet vonatkozásában ellátják.
  2. Az országos és egyéb (helyi, szakmai) gazdasági érdekképviseleti szervezetek a 9-10. §-okban és a 13. §-ban foglalt kötelezõ közfeladatok ellátásában együttmûködnek a gazdasági kamarákkal;

(3) A gazdasági kamara részére átadott közfeladatokkal kapcsolatban az államigazgatási szervezeteknek együttmûködési kötelezettsége van;

 

15. A törvényjavaslat 17.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/19. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 164. pontja tartalmazza)

17. §

(1) A gazdasági kamara alapszabályában - e törvény keretei között - meg kell határozni

    1. a kamara nevét és székhelyét;
    2. a kamara szervezetére, szerveinek mûködésére és tisztségviselõire vonatkozó fõbb szabályokat;
    3. a tagozatok, az osztályok, illetve helyi és egyéb szervek, szervezeti egységek létesítés[e]ének szabályait, a létrehozott szervezeti egységek feladatkörét, a kamara más szervezeteihez való kapcsolódásának és mûködésének rendjét;
    4. [az] más országos gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel való együttmûködés módját és részletes szabályait;
    5. az e törvényben meghatározottakon túl a tagok legkisebb számát, jogait és kötelezettségeit, a tagfelvétel módját és részletes szabályait;
    6. [a választási névjegyzék,] a tagjegyzék és a közhiteles vállalkozói adatbank vezetésének részletes szabályait;
    7. a kamarai tagdíj mértékét, számításának és fizetésének módját;
    8. a[z önkéntes] tagsággal járó kedvezményeket és azok igénybevételének módját;
    9. a küldöttválasztás részletes szabályait;
    10. az országos gazdasági kamara küldöttgyûlésébe történõ delegálás részletes szabályait;
    11. a kamarai osztályok számát és fajtáit, [küldöttgyûléseik összehívásának módját és határozathozataluk rendjét,] a szakmailag autonóm tagozatokon belüli kamarai osztályok [valamint] gazdasági súlyuk megállapításának módját, valamint a testületi szervek összehívásának és a határozathozataluk rendjét;
    12. a küldöttgyûlés küldötteinek, az elnökség, az ellenõrzõ és etikai bizottság tagjainak számát;
    13. a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség, valamint az ellenõrzõ és az etikai bizottság tagja és más választott tisztségviselõ megválasztásának és visszahívásának módját;
    14. a küldöttgyûlés kötelezõ összehívásának eseteit, rendszerességét, módját;
    15. az e törvényben meghatározottakon túl a küldöttgyûlés kizárólagos hatáskörébe utalt ügyek meghatározását;
    16. az elnökség összehívására, mûködésére, határozatának meghozatalára vonatkozó szabályokat;
    17. az e törvényben meghatározottakon túl a kétharmados vagy ennél nagyobb arányú többséget igénylõ ügyek meghatározását;
    18. az elnök (alelnökök) jogkörét, illetve az ügyek meghatározott csoportjaira nézve képviseleti jogköre átruházásának szabályait;
    19. a kamara éves költségvetésének és a beszámoló (mérleg) elfogadásának rendjét;
    20. az e törvényben meghatározottakon túl a kamarai tisztségviselõk összeférhetetlenségének eseteit.

16. A törvényjavaslat 18.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/21. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 172. pontja tartalmazza)

18. §

  1. A gazdasági kamara legfõbb szerve a kamarai tagokból [, a gazdálkodó szervezetek által] választott küldöttgyûlés;
  2. A küldöttgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik

    1. a gazdasági kamara alapszabályának és más önkormányzati szabályzatának megalkotása és módosítása;
    2. a kamara éves költségvetésének meghatározása és az éves beszámoló (mérleg) elfogadásáról való döntés;
    3. a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség, valamint az ellenõrzõ és az etikai bizottság tagjainak a megválasztása és visszahívása;
    4. a más kamarával való egyesülésrõl, illetve a szétválásról való döntés;
    5. az alapszabályban a küldöttgyûlés kizárólagos hatáskörébe utalt más ügy;

  1. a küldöttek megválasztása az országos kamara küldöttgyûlésére;

 

17. A törvényjavaslat 20.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/22. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 180. pontja tartalmazza)

20. §

  1. Az országos gazdasági kamara legfõbb szerve a gazdasági kamarák küldötteibõl delegált küldöttgyûlés;
  2. Az országos gazdasági kamara küldöttgyûlésének kizárólagos hatáskörébe tartozik:

    1. az országos gazdasági kamara alapszabályának és [az etikai] egyéb önkormányzati szabályzatának megalkotása és módosítása;
    2. a területi gazdasági kamarák egyetértésével költségvetési hozzájárulás gazdasági kamarák közötti felosztásáról való döntés;
    3. a gazdasági kamarák pénzügyi forrásaiból az országos gazdasági kamaráknak járó rész meghatározása;
    4. a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség, valamint az ellenõrzõ és az etikai bizottság tagjainak a megválasztása és visszahívása;
    5. az adatszolgáltatási kötelezettséggel járó statisztikai adatgyûjtés kezdeményezése [az adatgyûjtés tárgya szerint illetékes szervnél;]
    6. [a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara esetében a nemzetközi kereskedelmi ügyekben is eljáró Állandó Választottbíróság választottbíróinak megválasztása és visszahívása] az országos gazdasági kamarák nemzetközi kereskedelmi ügyekben is eljáró választott bíróságai, választott bíróinak megválasztása és visszahívása;
    7. a gazdasági kamarák által az országos gazdasági kamara kizárólagos hatáskörébe utalt egyéb feladat.

(3) Az országos gazdasági kamara küldöttgyûlésének döntéshozatali rendjére a 19. § rendelkezései az irányadók.

 

19. A törvényjavaslat 21.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/23. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 187. pontja tartalmazza)

21. §

  1. Az elnökség feladata a küldöttgyûlések közötti idõszakban, a küldöttgyûlés határozatainak megfelelõen a gazdasági kamara mûködésének irányítása. Az elnökség testületi szerv;
  2. Az elnökségbe - ideértve az országos gazdasági kamara elnökségét is - a külön törvényben meghatározott kisvállalkozások, közepes méretû vállalkozások, a közepesnél nagyobb méretû vállalkozások, valamint az agrártevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek országos gazdasági érdekképviseleti szervezetei, illetve azok megyei (fõvárosi) szervezetei egy-egy fõt delegálnak. Az elnökségbe csak olyan természetes személy delegálható, aki olyan gazdálkodó szervezet tagja (részvényese), vezetõ tisztségviselõje, illetõleg alkalmazottja, amely tagja a kamarának. Az elnökségbe delegált tagok az elnökség munkájában tanácskozási joggal vesznek részt. A gazdasági kamarák elnökségi ülésére - tanácskozási jogot biztosítva - meg kell hívni a napirendben érintett területi illetékesség szerinti gazdasági érdekképviseleti szervezeteket;

(3) Az elnökség kizárólagos hatásköre és kötelezettsége a titkári, fõtitkári munkakör megpályáztatása, döntés a munkakör betöltésérõl, a titkár, fõtitkár megbízása, munkaszerzõdésének megkötése,

20. A törvényjavaslat 22.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/24. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 197. pontja tartalmazza)

22. §

  1. A gazdasági kamarát az elnök önállóan képviseli. Jogkörét az alapszabályban meghatározott módon, esetenként és az ügyek meghatározott csoportjaira nézve az alelnökökre és a kamara titkárára, fõtitkárára írásban átruházhatja;
  2. [A kereskedelmi és ipari kamaráknak négy alelnöke van: egy általános alelnök, valamint a kereskedelmi, az ipari és a kézmûipari tagozat által választott alelnökök.] A gazdasági kamaráknál egy általános alelnököt, továbbá minden tagozat által egy-egy alelnököt kell választani;

[(3) A küldöttgyûlésnek az országos gazdasági kamara elnöke megválasztásáról hozott határozatát a miniszterelnök, a gazdasági kamara elnöke megválasztásáról hozott határozatát az illetékes megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal vezetõje ellenjegyzi. Ha a miniszterelnök az országos gazdasági kamara elnöke megválasztásáról hozott határozatot harminc napon belül nem ellenjegyzi, az országos gazdasági kamara küldöttgyûlése harminc napon belül köteles más személyt elnöknek választani.]

[(4)] (3) Az alapszabály az alelnököket, továbbá a titkárt (fõtitkárt) felhatalmazhatja a gazdasági kamara általános vagy meghatározott ügyekben történõ képviseletére.

21. A törvényjavaslat 23.§ (4) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/25. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 203. pontja tartalmazza)

  1. Az ellenõrzõ bizottság [köteles] a gazdasági kamara [éves költségvetésérõl] gazdálkodását [legalább két évenként] független könyvvizsgálóval köteles megvizsgáltatni.

22. A törvényjavaslat 26.§ (2) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/27. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 214. pontja tartalmazza)

(2) A gazdasági kamara titkára, illetve az országos gazdasági kamara fõtitkára csak az lehet, aki rendelkezik két év közigazgatási vagy kamarai gyakorlattal és a köztisztviselõk jogállásáról szóló törvény szerint jegyzõvé kinevezhetõ vagy [közigazgatási alapvizsgával rendelkezik és] egyetemi, [vagy] illetve fõiskolai végzettsége van.

23. A törvényjavaslat 27.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/28. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 225. pontja tartalmazza)

27. §

[(1)] A kereskedelmi és ipari kamarán belül - e törvény rendelkezéseinek keretei között - autonóm (elkülönült, feladatorientált finanszírozással rendelkezõ) kereskedelmi-, ipari-, szolgáltató- és kézmûves tagozatot, valamint osztályokat, az agrárkamarán belül osztályokat kell létrehozni. A gazdasági kamara feladatainak ellátásához, tagságának önszervezõdési igénye esetén további tagozatokat, illetve egyéb szervezeti egységeket hozhat létre. Ebben az esetben meg kell állapítani a szervezeti egységek feladatkörét, továbbá a kamara más szerveivel való kapcsolódásuk rendjét.

[(2)A kereskedelmi és iparkamarák tagozataiban és az agrárkamarákon belül legfeljebb 12-12 kamarai osztály alakítható és legalább 3-3 kamarai osztályt kell alakítani;]

 

24. A törvényjavaslat 28.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/29. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 228. pontja tartalmazza)

28. §

  1. A gazdasági kamara tisztségviselõi:

    1. az elnök és az alelnökök;
    2. az ellenõrzõ bizottság elnöke;
    3. az etikai bizottság elnöke;
    4. a titkár (fõtitkár)

  1. Ha e törvény eltérõen nem rendelkezik, küldöttnek, testületi szerv tagjának, illetve a kamara elnökének (alelnökének) az választható, aki

    1. nagykorú;
    2. magyar állampolgár vagy olyan külföldi állampolgár, aki munkavállalási engedéllyel rendelkezik vagy Magyarországon engedély nélkül végezhet munkát; és
    3. olyan gazdálkodó szervezet tagja (részvényese), vezetõ tisztségviselõje, illetõleg alkalmazottja, amely tagja a kamarának;
    4. a tagsági jogviszonyból származó kötelezettségeinek személyesen vagy a képviselt társaság által eleget tett.

e) gazdasági érdekképviseleti szervezetnek nem tisztségviselõje, alkalmazottja;

(3) Nem választható az ellenõrzõ bizottság tagjának

  1. aki tagja az elnökségnek;
  2. a gazdasági kamara titkára;
  3. a gazdasági kamara ügyintézõ szervezetében dolgozó, a kamarával munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy;
  4. az a)-c) pontokban említett személyek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont] és élettársa.

(4) Az ellenõrzõ bizottság tagjának - a kamara tagján kívül - megfelelõ szakértelemmel rendelkezõ más személy is megválasztható. Az országos gazdasági kamara ellenõrzõ bizottsága tagjának - a gazdasági kamara küldöttén kívül - megfelelõ szakértelemmel rendelkezõ más személy is megválasztható.

(5) Nem választható küldöttnek, testületi szerv tagjának, aki

  1. cselekvõképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt áll;
  2. a közügyek gyakorlásától eltiltó jogerõs ítélet hatálya alatt áll;
  3. szabadságvesztés büntetését tölti;
  4. büntetõ eljárásban jogerõsen elrendelt intézeti kényszergyógykezelés alatt áll, továbbá
  5. akivel szemben más törvényben meghatározott összeférhetetlenségi ok áll fenn.

(6) Nem viselhet tisztséget a gazdasági kamarában, aki

    1. az (5) bekezdés alapján nem választható küldöttnek;
    2. Magyarországon nem rendelkezik állandó lakhellyel;
    3. közszolgálati jogviszonyban áll; továbbá
    4. országgyûlési képviselõ, helyi önkormányzati képviselõ, polgármester vagy politikai párt tisztségviselõje,

25. A törvényjavaslat 29.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/30. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 233. pontja tartalmazza)

29. §

  1. A kereskedelmi és iparkamarák felett a gazdasági miniszter, az agrárkamarák felett a földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) törvényességi felügyeletet gyakorol. Az e törvény alapján gyakorolt törvényességi felügyelet nem terjed ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett mûködõ, nemzetközi kereskedelmi ügyekben is eljáró Állandó Választottbíróságra, továbbá az olyan ügyekre, amelyekben egyébként bírósági vagy külön jogszabály szerinti államigazgatási eljárásnak van helye.
  2. A törvényességi felügyeletet gyakorló [gazdasági] miniszter [és a földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter)] ellenõrzi, hogy a gazdasági kamara

    1. alapszabálya és más önkormányzati szabályzatai, illetve azok módosításai megfelelnek-e a jogszabályoknak;
    2. mûködése, önkormányzati szerveinek határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, az alapszabályt vagy az egyéb önkormányzati szabályzatokat.

26. A törvényjavaslat 30.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/30. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 238. pontja tartalmazza)

30. §

  1. A miniszter a jogszabály, a gazdasági kamara alapszabálya, és más önkormányzati szabályzatai megsértése (a továbbiakban: jogszabálysértés) esetén - határidõ kitûzésével - felhívja a gazdasági kamarát a jogszabálysértés megszüntetésére.
  2. A gazdasági kamara a felhívásban foglaltakat megvizsgálja és a megadott határidõn belül az annak alapján tett intézkedésrõl vagy egyet nem értésérõl a minisztert tájékoztatja.

(3) [Ha a megadott határidõn belül intézkedés nem történt, a miniszter indokolt írásbeli határozattal

  1. a gazdasági kamara határozatát megsemmisítheti és új eljárás lefolytatását rendelheti el;
  2. a jogszabálysértés megszüntetése érdekében összehívhatja a gazdasági kamara illetékes testületi szervét, vagy a küldöttgyûlést;
  3. ismételt, vagy súlyos jogszabálysértés esetén a gazdasági kamara egyes szerveinek, tisztségviselõinek mûködését felfüggesztheti, egyidejûleg felügyelõbiztost rendel ki.]

Ha a gazdasági kamara mûködésének törvényessége másképpen nem állítható helyre, a miniszter a bírósághoz fordul. A bíróság

    1. megsemmisíti a gazdasági kamara testületi szervének jogsértõ határozatát és új határozat hozatalát rendelheti el;
    2. felfüggesztheti a gazdasági kamara testületi szerveinek és tisztségviselõinek mûködését és a gazdasági kamara irányítására - a felfüggesztés tartalmára - felügyelõbiztost rendelhet ki;

[(4) A miniszter indokolt esetben a közérdekre tekintettel határozatát azonnal végrehajthatóvá nyilváníthatja;

(5) A felügyelõbiztos köteles a mûködés törvényességének helyreállítása céljából haladéktalanul összehívni a gazdasági kamara küldöttgyûlését. Amennyiben a miniszter az elnök vagy az elnökség mûködését függesztette fel, a felügyelõbiztos a halaszthatatlan ügyekben intézkedik az elnök, illetve az elnökség jogkörében;

(6) Amennyiben a kamara a miniszter döntését vagy intézkedését kifogásolja, a tudomásszerzéstõl számított 30 napon belül, de legkésõbb az intézkedés meghozatalától számított három hónapon belül annak felülvizsgálatát keresettel kérheti a bíróságtól. A kamara a keresetlevélben az azonnali végrehajtás felfüggesztését kérheti.

(7) A bíróság megsemmisíti a miniszter jogsértõ intézkedését.]

[(8)] (4) A gazdasági kamarák azokat a határozataikat, amelyekre a törvényességi felügyelet kiterjed, továbbá alapszabályukat és más önkormányzati szabályzataikat - az elfogadástól számított [tizenöt] harminc napon belül - kötelesek megküldeni a miniszternek.

[(9)] (5) A miniszter kikéri a Gazdasági Versenyhivatal véleményét a gazdasági kamara etikai szabályzatának a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvénnyel való összhangjáról.

27. A törvényjavaslat 31.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/31. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 251. pontja tartalmazza)

31. §

  1. A kamarai küldötteket a gazdasági kamara tagjai [, valamint a tagjegyzékbe ideiglenesen felvett gazdálkodó szervezetek közül a gazdálkodó szervezetek

    1. a kereskedelmi és iparkamaráknál kamarai tagozatonként osztályokban,
    2. az agrárkamaráknál osztályokban ]

a 27.§ (1) bekezdésében meghatározottak figyelembe vételével választják. A [gazdálkodó szervezetek] tagok szavazati jogukat kizárólag a választási névjegyzékben szavazásra jogosult személyként feltüntetett személy útján gyakorolhatják. Minden rendezett kamarai tagsággal rendelkezõ gazdálkodó szervezetet a kamarai választások során egy szavazat illet meg.

  1. [A kamarai osztályokat, tagozatokat szakmai, ágazati szempontok szerint vagy a gazdálkodó szervezetek] A kamarai tagozatokat kizárólag szakmai, ágazati szempontok szerint, míg a tagozatokon belül létrehozott osztályokat a tagok gazdasági súlyát is figyelembe véve kell megalakítani.
  2. Valamennyi gazdálkodó szervezetet be kell osztani a 27.§ (1) bekezdése alapján létrehozott szervezeti egységekbe (tagozat, osztály)

[a) a kereskedelmi és iparkamaráknál tagozatokba és a kamarai osztályokba,

b) az agrárkamaráknál osztályokba.]

  1. Az egyes kamarai osztályokba beosztott tagsággal rendelkezõ gazdálkodó szervezetek taglétszámuk arányának és a gazdasági súlyuknak [az osztály és a tagozat gazdasági súlyának] megfelelõ számú kamarai küldöttet választanak. [Az egyes osztályok és tagozatok által választott küldöttek száma azonban nem haladhatja meg a legkevesebb küldöttet választó osztály, illetve tagozat küldöttei számának másfélszeresét.]

(5) A küldöttválasztás részletes szabályait a gazdasági kamara alapszabálya határozza meg. Az alapszabályban - e törvény keretei közt - rendelkezni kell a tagozatok számáról és fajtáiról, illetve a tagozatok alá besorolt osztályokról, összehívásuk, üléseik és határozathozataluk rendjérõl, valamint gazdasági súlyuk megállapításának módjáról. A gazdasági súly megállapításakor a kamarai osztály taglétszámát is figyelembe kell venni.

(6) Az országos gazdasági kamara alapszabályában meg kell határozni, hogy az egyes területi gazdasági kamarák hány küldöttet delegálhatnak.

28. A törvényjavaslat 32.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/32. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 266. pontja tartalmazza)

32. §

[(1) A gazdálkodó szervezetekrõl tagozatonként és osztályonként a gazdasági kamara köteles választási névjegyzéket összeállítani és vezetni. Ennek tartalmaznia kell a gazdálkodó szervezet nyilvántartási számát, nevét, székhelyét, tevékenységi körét, a kamarai választások során a gazdálkodó szervezet képviseletében szavazásra jogosult személy(ek) nevét.]

[(2)] (1) A [kereskedelmi és iparkamarák] gazdasági kamarák tagjaikról tagozatonként és osztályonként, [az agrárkamarák osztályonként] kötelesek tagjegyzéket összeállítani és vezetni. Ennek tartalmaznia kell a kamarai tag nevét, székhelyét, tevékenységi körét, a tagsági jogviszony kezdõ idõpontját, a tagsági jogviszonnyal összefüggõ kérdésekben a gazdálkodó szervezet nevében nyilatkozattételre jogosult személy(ek) nevét, osztályba (tagozatba) sorolását.

[(3)] (2) A gazdálkodó szervezet a naptári év utolsó napjára szóló hatállyal kötelezettségeinek teljesítését követõen kérheti, hogy a gazdasági kamara a következõ naptári év elsõ napjától kezdõdõen másik tagozatba vagy másik osztályba sorolja át.

[(4) A gazdálkodó szervezet a gazdasági kamaránál a naptári év utolsó napjára szóló hatállyal kérheti választási jogosultsága megszüntetését és a választási névjegyzékbõl való törlését, ha szavazati jogával nem kíván élni, vagy ha egyszerre folytat kereskedelmi és ipari szakmák körébe, illetve a mezõgazdasági és erdõgazdasági tevékenységek körébe tartozó tevékenységet, és a következõ naptári év elsõ napjától kezdõdõen másik fajta gazdasági kamarában kíván választójoggal élni]

[(5)] (3) A társas vállalkozások cégnyilvántartásba történõ bejegyzésérõl, törlésérõl, székhelyének és más cégadatainak megváltozásáról a Cégbíróság, míg egyéb gazdálkodó szervezet vonatkozásában a mûködési engedélyt (igazolványt) kiállító, vagy adószámot kiadó szervezet térítés nélkül értesíti, a gazdálkodó szervezet székhelye szerint illetékes gazdasági kamarát;

 

29. A törvényjavaslat 33.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/34. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 276. pontja tartalmazza)

33. §

[(1)A gazdasági kamara - amennyiben a gazdálkodó szervezet a választási névjegyzékbe való felvételét kéri - a nyilvántartásba vételt nem tagadhatja meg.]

[(2)] (1) A gazdasági kamara alapszabályban kijelölt testületi szerve a kamara választóinak [és tagjainak] jegyzékét közzétételre megküldi a gazdasági kamara székhelye szerint[i] illetékes települési (fõvárosi) önkormányzatnak. [A kamarai választásokat megelõzõ 90 napon belül, de legfeljebb a választásokat megelõzõ 30. napig a tagjegyzékbe ideiglenesen fel kell venni azt a gazdálkodó szervezetet is, amelyet legalább tíz választásra jogosult gazdálkodó szervezet, vagy a megyében (fõvárosban) tíz kamarai taggal rendelkezõ helyi gazdasági érdekképviseleti szervezet vagy országos gazdasági érdekképviseleti szervezet ajánl. A tagjegyzékbe ideiglenesen felvételre javasolt gazdálkodó szervezet az ajánlással egyidejûleg nyilatkozni köteles, hogy megválasztása esetén a megbízatás teljes idõtartamára vállalja az önkéntes tagsággal járó kötelezettségeket.]

[(3)] (2) A választási névjegyzéket [és a tagjegyzéket] a kamara székhelye szerint[i] illetékes települési (fõvárosi) önkormányzat hivatali helyiségében 10 napra közszemlére kell tenni és ennek idõpontját a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

[(4) A választási névjegyzékkel és a tagjegyzékkel kapcsolatos kifogást a közszemlére tétel idõtartama alatt írásban kell a gazdasági kamara alapszabályban kijelölt testületi szervével közölni, amely az alaptalannak tartott kifogást legkésõbb a beérkezést követõ 3 napon belül átteszi a megyeszékhelyen mûködõ helyi bírósághoz, Budapesten a Pesti Központi Kerületi Bírósághoz.

(5) A bíróság a kifogásról a beérkezésétõl számított 3 napon belül, nemperes eljárásban határoz. Ha a bíróság a kifogást alaposnak tartja, elrendeli a választási névjegyzék vagy a tagjegyzék kiigazítását, ellenkezõ esetben a kifogást elutasítja. A bíróság határozata ellen további jogorvoslatnak nincs helye.

(6) A bíróság a határozatát annak meghozatala napján közli a gazdasági kamara alapszabályban kijelölt testületi szervével és azzal a gazdálkodó szervezettel, amely a kifogást emelte.]

 

30. A törvényjavaslat 35.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/36. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 288. pontja tartalmazza)

35. §

(1) A gazdasági kamarák a mûködésükkel járó költségeket a következõ bevételekbõl fedezik:

    1. az [igazgatási] eljárási-szolgáltatási díjból;
    2. a kamara szolgáltatásaiért fizetett díjakból;
    3. a tagdíjból;
    4. a költségvetési hozzájárulásból;
    5. az egyéb bevételekbõl, ideértve az önkéntesen felajánlott hozzájárulásokat, alapítványi, vagy nemzetközi és egyéb együttmûködésbõl származó támogatásokat is;

  1. A gazdasági kamara az (1) bekezdés a) és d) pontja szerinti bevételeit [elsõsorban] a kötelezõ közfeladatok ellátására fordítja.

  1. A kötelezõen ellátandó gazdasági kamarai feladat- és hatáskörök ellátásához szükséges, igazgatási-szolgáltatási díjakból nem fedezett költségvetési hozzájárulást az Országgyûlés évente, a költségvetésrõl szóló törvényben állapítja meg. A költségvetési hozzájárulás mértéke megegyezik a kötelezõ közfeladatok - és hatáskörök ellátásához szükséges és az igazgatási - szolgáltatási díjak által nem [haladhatja meg az összes kamarai kiadások 50 %- át.] fedezett költségek összegével;

(4) A területi gazdasági kamarák éves költségvetési elõirányzataik elfogadása után az ágazatilag illetékes (kereskedelmi és ipar; agrár) országos gazdasági kamarák útján kezdeményezik a törvényességi felügyeletüket ellátó minisztereknél a kötelezõ feladat - és hatáskörök végzéséhez várhatóan szükséges költségek fedezetének elsõ negyedévre történõ biztosítását;

(5) Az országos gazdasági kamarák és a törvényességi felügyeletüket ellátó miniszterek a kötelezõ - feladat - és hatáskörök ténylegesen felmerült költségeinek összegét negyedévenként megállapítják;

(6) A törvényességi felügyeletet ellátó miniszter az így megállapított finanszírozási összeg tényleges folyósításáról a negyedévet követõ 15 napon belül intézkedik;

(7) Amennyiben a gazdasági kamara közfeladat ellátására az arra egyébként hatáskörrel és illetékességgel rendelkezõ szervvel illetve tisztségviselõivel kötött megállapodás alapján válik jogosulttá, a feladat átadásáról szóló megállapodás tartalmazza az elvégzéséhez szükséges pénzügyi fedezet biztosításának garanciáit is;

(8) Az adóévben esedékes és befizetett gazdasági kamarai tagdíjat a megállapított adójából a gazdálkodó szervezet az adótörvényekben meghatározott mértékig és módon levonhatja;

31. A törvényjavaslat 36.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/287. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 308. pontja tartalmazza)

36. §

  1. A gazdasági kamara a (4) bekezdésben foglalt kivétellel üzletszerûen - nyereség és vagyonszerzés céljából - termelõ, kereskedelmi vagy szolgáltató tevékenységet nem folytathat; gazdasági társaságnak nem lehet tagja és ilyen társaságban nem szerezhet részesedést.
  2. A gazdasági kamara - gazdasági tevékenységet is igénylõ feladatainak ellátása érdekében - közhasznú társaságot és a (4) bekezdésben foglalt célra gazdasági társaságot alapíthat.

[(3) A gazdasági kamara részvételével mûködõ közhasznú társaság

    1. gazdasági társaságnak nem lehet tagja és ilyen társaságban nem szerezhet részesedést;
    2. tagja lehet más közhasznú társaságnak, feltéve, hogy az nem tagja gazdasági társaságnak és ilyenben nincs részesedése.]

[(4)] (3) A gazdasági kamara kiállítási és vásárszervezési, ipari park logisztikai központ; technológiai transzfer centrumok létesítési és fenntartási célra gazdasági társaságot alapíthat vagy ilyen társaságban részesedést szerezhet, továbbá oktatási, szakképzési, minõségvédelmi, minõségtanúsítási tevékenységet végezhet;

32. A törvényjavaslat 38.§ (8) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/281. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 315. pontja tartalmazza)

  1. Ha a gazdasági érdekképviseleti szervezet vagy a gazdasági kamara véleménye az elõterjesztõ véleményétõl a lényeges kérdésekben eltér, akkor az elõterjesztésben a véleményeltérésrõl a Kormányt, az Országgyûlést, a minisztert, illetve a képviselõtestületet tájékoztatni kell. Az elõterjesztés tervezetére tett észrevételekre érdemi választ kell adni.

 

33. A törvényjavaslat 39.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/38. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 317. pontja tartalmazza)

39. §

Az Állami Számvevõszékrõl szóló többször módosított 1989. évi XXXVIII. törvény rendelkezéseinek megfelelõen az Állami Számvevõszék [- külön törvény rendelkezéseinek megfelelõen -] rendszeresen ellenõrzi a gazdasági kamarákat.

34. A törvényjavaslat 40.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/223/1. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 325. pontja tartalmazza)

40. §

  1. A [Magyar Kézmûves Kamara a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarába, továbbá a kézmûves kamarák a kereskedelmi és iparkamarákba 2000. január 1. napjával beolvadnak; a] kézmûves kamarák - ideértve az országos kamarát is - 2001. január 1. napjával megszûnnek, a megszûnt kamarák általános jogutódai a kereskedelmi és iparkamarák, illetve a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
  2. A Magyar Kézmûves Kamarának, illetve a területi kézmûves kamaráknak a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvényben és az annak felhatalmazása alapján kibocsátott kormányrendeletekben meghatározott feladatait [2000.] 2001. január 1. napjától a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a kereskedelmi és iparkamarák látják el.
  3. A nemzetközi szerzõdésekben, továbbá a Magyar Kézmûves Kamara által külföldi gazdasági (kereskedelmi) kamarákkal kötött szerzõdésekben a Magyar Kézmûves Kamara részére megállapított - kamarai feladatokkal összefüggõ - jogok és kötelezettségek a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarára szállnak át [2000.] 2001. január 1-jei hatállyal.
  4. [2000.] 2001. január 1. napjától a kézmûipari tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek arányos képviseleté[re]t a kereskedelmi és iparkamarák és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara küldöttgyûlésén és testületi szerveiben az e törvény hatálybalépését követõ elsõ alapszabály elfogadásáig [a kézmûipari tagozatot 33 % szavazati jog illeti meg.] a választási szabályok szerint, a tényleges, új tagregisztráció alapján kell megállapítani.

[(5) A (4) bekezdés szerinti szavazati jogot gyakorló küldötteket a kézmûipari tagozatban tartott választások útján a kézmûves kamarákban küldöttnek megválasztott személyek közül kell kiválasztani.]

35. A törvényjavaslat 41.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/38. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 340. pontja tartalmazza)

41. §

  1. Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a (2) bekezdésben meghatározott soron kívüli kamarai választások lebonyolításának ideiglenes szabályait rendeletben határozza meg.
  2. Az ideiglenes választási szabályoknak megfelelõen a kézmûves kamara és a kereskedelmi és iparkamara integrációját követõen 2000. [június 30.] október 31. napjáig soron kívüli kamarai választásokat kell tartani.

[(3) A (2) bekezdés szerinti soron kívüli kamarai választásokon azok a gazdálkodó szervezetek valamint a tagjegyzékbe ideiglenesen felvett gazdálkodó szervezetek választhatók küldöttnek, illetve kamarai testületi szerv tagjának, amelyek 2000. június 30. napjáig az önkéntes kamarai tagokról vezetett nyilvántartásba (tagjegyzékbe) felvételüket kérik.]

36. A törvényjavaslat 42.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/256 számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 351. pontja tartalmazza)

42. §

A kereskedelmi és iparkamaráknál, valamint az agrárkamaráknál a 41. § (2) bekezdése szerinti soron kívüli választások lebonyolítása érdekében a választási névjegyzék összeállításakor és a gazdálkodó szervezetek kamarákba és tagozatokba történõ besorolásánál az 1999. [december 31.] június 30. napján érvényes besorolási rendet kell figyelembe venni. [E választások során a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény szerinti tagjegyzék megegyezik a választási névjegyzékkel.] A gazdasági kamarák választási jegyzékét településenként, gazdálkodási formánként közhiteles nyilvántartások alapján kell összeállítani, és összevetni a gazdasági kamarák tagnyilvántartásaival;

 

37. A törvényjavaslat 45.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/39. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 362. pontja tartalmazza)

45. §

  1. E törvény [- a 27-34. §-okban és a 40-50. §-okban foglaltak kivételével -] 2001. január 1. napján lép hatályba, ezzel egyidejûleg a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény [, a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény melléklete I/3. pontjának f) alpontja és az egészségügyi és szociális vállalkozást folytató egyéni vállalkozók gazdasági kamarai tagsági viszonyának keletkezésével és megszûnésével összefüggõ kérdésekrõl szóló 166/1994. (XII. 9.) Korm. rendelet 4. §-ának (1) bekezdése] hatályát veszti.
  2. [A 27-34. §-ok és a 40-49. §-ok 2000. január 1. napján lépnek hatályba, ezzel egyidejûleg a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény 3. § (2) bekezdésének szövegébõl a "valamint kézmûves" szövegrész, a 49-51. §-ok és az 57-58. §-ok hatályukat vesztik. 2000. január 1. napjától a 41. § (2) bekezdése szerinti soron kívüli választások idõpontjáig tartandó esetleges idõközi választások során az 1994. évi XVI. törvény 49-51. §-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni. A 35. § (2) bekezdésének rendelkezését elsõ alkalommal a 2002. évi költségvetés tervezése során kell alkalmazni.] Az 50. § e törvény kihirdetése napján lép hatályba.
  3. A gazdasági kamarák [e törvény hatályba lépését] a 41.§ (2) bekezdése szerint megtartott rendkívüli választásokat követõen 60 napon belül kötelesek az e törvény rendelkezéseinek megfelelõ alapszabályukat és más önkormányzati szabályzataikat kidolgozni és elfogadásra a küldöttgyûlés elé terjeszteni.
  4. A 41.§ (2) bekezdése szerint megtartott rendkívüli választásokat követõ [e törvény hatályba lépését követõ] 90 napon belül össze kell hívni az országos kamara küldöttgyûlését és ezzel egyidejûleg elfogadásra a küldöttgyûlés elé kell terjeszteni az országos gazdasági kamara e törvény rendelkezéseinek megfelelõ alapszabályát és más önkormányzati szabályzatait.

38. A törvényjavaslat 46.§ (1) bekezdésének az elhagyását javasoljuk:

(A módosító javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerûen változik.)

(A módosító javaslat a T/1610/43/40. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/376. számú bizottsági ajánlás 362. pontja tartalmazza)

[(1) A gazdálkodó szervezetek kötelezõ tagsági jogviszonya 2000. december 31. napjával szûnik meg.]

39. A törvényjavaslat 47.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/41. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 377. pontja tartalmazza)

47. §

A gazdasági kamarák által ellátott közigazgatási feladatok eljárási-szolgáltatási díjának mértékét - az illetékekrõl szóló törvény rendelkezéseit is figyelembe véve - az igazgatási feladat szakmai irányításáért felelõs miniszter a pénzügyminiszterrel, valamint az érintett országos gazdasági kamarával egyetértésben, rendeletben szabályozza.

40. A törvényjavaslat 50.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

(A módosító javaslat a T/1610/43/44. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódik, a módosító javaslatot a T/1610/326. számú bizottsági ajánlás 386. pontja tartalmazza)

50. §

  1. A gazdasági kamara a tulajdonában lévõ ingatlanok, [gépjármûvek,] üzletrészek tulajdonjogát 2000. december 31. napjáig [nem] csak másik gazdasági kamarára ruházhatja át, illetve ezeket [nem] csak a törvényességi felügyeletet ellátó szerv jóváhagyásával terhelheti meg, közhasznú társasága ilyen ügyleteihez nem járulhat hozzá. [Közhasznú társaságot 2000. december 31. napjáig nem alapíthat, ilyen társaságban részesedést nem szerezhet, a külön törvényben meghatározott kötelezõ eseteken kívül törzstokét nem emelhet, és a törzstõke emeléséhez nem járulhat hozzá, ha abban többségi tulajdonnal vagy többségi szavazati joggal rendelkezik.] Közhasznú társaságot csak a törvényben rögzített feladatai ellátására egyszemélyes tulajdonosként, vagy közigazgatási szervezettel közösen alapíthat;
  2. A tilalom nem vonatkozik:

    1. a már megkötött és az illetékes hivatalhoz benyújtott tulajdonátruházási szerzõdésekre;
    2. a jelzáloggal biztosított követelés kielégítése érdekében történõ tulajdonátruházásra.

  1. A gazdasági kamarák [2000.] 2001. január 1. napját követõen is kötelesek ellátni mindazokat a közfeladatokat és közigazgatási feladatokat, amelyeket jogszabály a feladat- és hatáskörükbe utal.

Indoklás

Figyelembe véve, hogy a törvényjavaslathoz több mint 300 módosító javaslat került benyújtásra, a határozat hozatal megkönnyítése érdekében, egy egységes javaslathoz tartalmilag közel álló javaslatot nyújtottunk be.

A preambulumban megfogalmazott célokkal összhangban a kapcsolódó indítvány nagy hangsúlyt fektet az állam szerepvállalásának csökkentésére, a közfeladatok egy részének gazdálkodó szervezetek által önigazgatás útján történõ ellátására, ezért a gazdasági kamarák által jelenleg is ellátott közfeladatok mellett további, a gazdasági szabályzók által eddig lefedetlen területek kamarai szabályozását indítványozza. A kapcsolódó indítvány a kamarai hozzájárulást kötelezõen fizetendõk körét jelentõs mértékben szûkíti, tehermentesítve ezzel a kamarai szolgáltatásokra leginkább rászoruló mikro-, kis-, vállalkozói kör egészét, illetve a középvállalkozói kör nagy részét. A javaslat kitér a gazdasági kamarák EU csatlakozás kapcsán betöltendõ szerepkörére. A javaslat a kamarák számára elõírja kötelezõ prognózisok készítését rendeli el a Kormány illetve az illetékes végrehajtó szervek felé, elõsegítve ezzel azok döntési mechanizmusait, közép és hosszú távú stratégiáik kialakítását. A gazdasági kamarák a gazdasági élet szereplõirõl tárolt mûködési adatok alapján teljeskörû, közhiteles vállalkozói adatbank mûködtetésére kötelezettek. A kapcsolódó javaslat pontosítja, illetve kiegészíti a törvényjavaslatban szereplõ mûködési, illetve választási szabályokra vonatkozó rendelkezéseket, és egyben pontosítja az átmeneti idõszakra vonatkozó rendelkezéseket is.

Budapest, 1999.december.9.

Herényi Károly
MDF

Ékes József
MDF