ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1658/304.

Módosító javaslat!

Dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló, T/1658. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §-ában, 102. §-a (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

módosító javaslatot

terjesztek elõ.

- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának (elõirányzatainak) változásaként, a törvényjavaslat ...... §. (..) bekezdés .....) pontjának a következõ módosítását (kiegészítését/elhagyását)* javasolom:

"...... §. ..........................................................xxx......................................................................"**

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat**

... számú mellékletének .............x........... kiadási elõirányzatát ............................... mFt-tal,

... számú mellékletének ............x............. bevételi elõirányzatát .............................. mFt-tal,

... számú mellékletének ..............x......... támogatási elõirányzatát ........................... mFt-tal.

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat**

... számú mellékletének ..........x.............. kiadási elõirányzatát ............................... mFt-tal,

... számú mellékletének ............x............. bevételi elõirányzatát .............................. mFt-tal,

... számú mellékletének ...........x............ támogatási elõirányzatát ........................... mFt-tal.

Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 4. számú melléklete I/1. pontja 1.2 és 1.4 alpontjának a következõ módosítását javasolom:

"4. számú melléklet az 1999. évi . törvényhez

I. A helyi önkormányzatokat normatívan megilletõ
személyi jövedelemadó jogcímei és összegei

1. A települési önkormányzatok jövedelem differenciálódásának mérséklése

Elõirányzat: 44 139,1 millió forint

1.1. Azoknál a települési önkormányzatoknál, amelyeknél a 21. § (2) bekezdés szerint a képzõdés helyén maradó személyi jövedelemadó-bevétel és a 1.2. pont szerinti iparûzési adóerõ-képesség - az 1998. január 1-jei lakosságszámra - együttesen számított egy fõre jutó összege nem éri el a 1.3. pontban szereplõ összeget, a bevétel e szintig kiegészül.

Ha az egy fõre jutó összeg nagyobb a 1.3. pontban szereplõ összegnél, akkor a [központi költségvetési kapcsolatból] személyi jövedelemadóból származó forrásokból az önkormányzatot [együttesen] megilletõ összeg a 1.4. pontban szereplõ számítási módszer alapján csökkentésre kerül.

Az önkormányzat közigazgatási státuszát az 1999. augusztus 31-i állapotnak megfelelõen kell alapul venni.

Az ezen idõpontig szétvált önkormányzatoknál a számítás alapjául szolgáló bevételeket az érintett önkormányzatok megállapodása alapján kell megosztani. Ennek hiányában a bevételeket az 1999. évi költségvetésükben tervezetteknek megfelelõen kell számításba venni. Mindkettõ hiányában a bevételek megosztása az 1999. augusztus 31-i lakosságszám arányában történik."

"1.4. A 1.3. pont szerinti értékhatár %-ában a levonás sávonkénti számítása

Az 1-3. pontban szereplõ
értékhatár %-ában sávonként

Sávonként a levonásra kerülõ
egy fõre jutó összeg

A [központi
költségvetési
kapcsolatból]

személyi jövedelem-adóból levonásra
kerülõ összeg




%-ban




forint/fõ




%-ban




forint/fõ

4. oszlop
összesen
x a település
1998.
január 1-jei
lakosságszáma forint-ban

1.

2.

3.

4.

5.

100-130

 

0

 

-

130-170

 

25

 

-

170-230

 

45

 

-

230-300

 

75

 

-

300 felett

 

90

 

-

Levonandó összesen:

-

-

   

A levonandó összeg azonban nem lehet több, mint a települési önkormányzat[ot a kötelezõen ellátandó feladatai után a 3. számú melléklet 1.,2., 4-11., 14., 17.,18., 19. a), 21. a), 24-26. pontjai alapján megilletõ normatív állami hozzájárulás és normatív részesedésû átengedett] közigazgatási területére kimutatott személyi jövedelemadó.

[E normatív hozzájárulások év végi elszámolásának hatását az Áht. 64. § (1) bekezdésében foglaltak szerint figyelembe kell venni.]"

Indokolás

Az Alkotmány 44/A § c. pontja szerint az önkormányzatok törvényekben meghatározott feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesülnek. Eszerint valamennyi, az adott feladatot (feladatokat) ellátó önkormányzatot ugyanazon mértékû normatíva illeti meg. A költségvetési törvényjavaslat ebbõl az önkormányzatokat egységes elv szerint megilletõ normatívából, illetõleg a normatívaként elosztott személyi jövedelemadóból szándékozik elvonni bevételt, ha a képzõdés helyén maradó személyi jövedelemadó és az iparûzési adóerõképesség együttesen számított egy fõre jutó összege a meghatározottnál magasabb. Ez a javaslat alkotmányossági aggályokat vet föl, ezért annak módosítása szükséges oly módon, hogy a forráscsökkenés csak a helyben maradó személyi jövedelemadóból történjék.

Budapest, 1999. október 21.

Dr. Wekler Ferenc
SZDSZ