ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
T/1658/304.
Módosító javaslat!
Dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló, T/1658. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §-ában, 102. §-a (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -
módosító javaslatot
terjesztek elõ.
- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának (elõirányzatainak) változásaként, a törvényjavaslat ...... §. (..) bekezdés .....) pontjának a következõ módosítását (kiegészítését/elhagyását)* javasolom:
"...... §. ..........................................................xxx......................................................................"**
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat**
... számú mellékletének .............x........... kiadási elõirányzatát ............................... mFt-tal,
... számú mellékletének ............x............. bevételi elõirányzatát .............................. mFt-tal,
... számú mellékletének ..............x......... támogatási elõirányzatát ........................... mFt-tal.
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat**
... számú mellékletének ..........x.............. kiadási elõirányzatát ............................... mFt-tal,
... számú mellékletének ............x............. bevételi elõirányzatát .............................. mFt-tal,
... számú mellékletének ...........x............ támogatási elõirányzatát ........................... mFt-tal.
Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 4. számú melléklete I/1. pontja 1.2 és 1.4 alpontjának a következõ módosítását javasolom:
"4. számú melléklet az 1999. évi . törvényhez
I. A helyi önkormányzatokat normatívan megilletõ
személyi jövedelemadó jogcímei és összegei
1. A települési önkormányzatok jövedelem differenciálódásának mérséklése
Elõirányzat: 44 139,1 millió forint
1.1. Azoknál a települési önkormányzatoknál, amelyeknél a 21. § (2) bekezdés szerint a képzõdés helyén maradó személyi jövedelemadó-bevétel és a 1.2. pont szerinti iparûzési adóerõ-képesség - az 1998. január 1-jei lakosságszámra - együttesen számított egy fõre jutó összege nem éri el a 1.3. pontban szereplõ összeget, a bevétel e szintig kiegészül.
Ha az egy fõre jutó összeg nagyobb a 1.3. pontban szereplõ összegnél, akkor a [központi költségvetési kapcsolatból] személyi jövedelemadóból származó forrásokból az önkormányzatot [együttesen] megilletõ összeg a 1.4. pontban szereplõ számítási módszer alapján csökkentésre kerül.
Az önkormányzat közigazgatási státuszát az 1999. augusztus 31-i állapotnak megfelelõen kell alapul venni.
Az ezen idõpontig szétvált önkormányzatoknál a számítás alapjául szolgáló bevételeket az érintett önkormányzatok megállapodása alapján kell megosztani. Ennek hiányában a bevételeket az 1999. évi költségvetésükben tervezetteknek megfelelõen kell számításba venni. Mindkettõ hiányában a bevételek megosztása az 1999. augusztus 31-i lakosságszám arányában történik."
"1.4. A 1.3. pont szerinti értékhatár %-ában a levonás sávonkénti számítása
Az 1-3. pontban szereplõ |
Sávonként a levonásra kerülõ |
A [központi |
|||
|
|
|
|
4. oszlop |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
|
100-130 |
0 |
- |
|||
130-170 |
25 |
- |
|||
170-230 |
45 |
- |
|||
230-300 |
75 |
- |
|||
300 felett |
90 |
- |
|||
Levonandó összesen: |
- |
- |
A levonandó összeg azonban nem lehet több, mint a települési önkormányzat[ot a kötelezõen ellátandó feladatai után a 3. számú melléklet 1.,2., 4-11., 14., 17.,18., 19. a), 21. a), 24-26. pontjai alapján megilletõ normatív állami hozzájárulás és normatív részesedésû átengedett] közigazgatási területére kimutatott személyi jövedelemadó.
[E normatív hozzájárulások év végi elszámolásának hatását az Áht. 64. § (1) bekezdésében foglaltak szerint figyelembe kell venni.]"
Indokolás
Az Alkotmány 44/A § c. pontja szerint az önkormányzatok törvényekben meghatározott feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesülnek. Eszerint valamennyi, az adott feladatot (feladatokat) ellátó önkormányzatot ugyanazon mértékû normatíva illeti meg. A költségvetési törvényjavaslat ebbõl az önkormányzatokat egységes elv szerint megilletõ normatívából, illetõleg a normatívaként elosztott személyi jövedelemadóból szándékozik elvonni bevételt, ha a képzõdés helyén maradó személyi jövedelemadó és az iparûzési adóerõképesség együttesen számított egy fõre jutó összege a meghatározottnál magasabb. Ez a javaslat alkotmányossági aggályokat vet föl, ezért annak módosítása szükséges oly módon, hogy a forráscsökkenés csak a helyben maradó személyi jövedelemadóból történjék.
Budapest, 1999. október 21.
Dr. Wekler Ferenc
SZDSZ