ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1658/351.

Módosító javaslat!

Dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló, T/1658. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §-ában, 102. §-a (1) bekezdésében (121. §-a (7) bekezdésében) foglaltaknak megfelelõen -

módosító javaslatot

terjesztünk elõ.

1. A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának változásaként, a törvényjavaslat 21. § (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

" Az önkormányzatot megilleti az (1) bekezdés szerint a közigazgatási területére kimutatott személyi jövedelemadó [5] 11,1%-a, összesen [29 948] 66 484,6 millió forint."

2. A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának változásaként, a törvényjavaslat 21. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasoljuk:

"Az (1) bekezdés szerinti adó 7,37 %-a, összesen 44 139,1 millió forint felhasználásával - a bevételeikben meglévõ aránytalanság mérséklése érdekében - a (2) bekezdés szerinti személyi jövedelemadónak és az iparûzési adóból elérhetõ bevétel meghatározott hányadának (adóerõ-képességnek) az egy fõre esõ együttes összege alapján a települési önkormányzatok

a) kiegészítésre jogosultak, vagy

b) központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásai csökkennek

az e törvény 4.  számú melléklet I. rész 1. pontja szerint."

3. A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának (elõirányzatainak) változásaként, a törvényjavaslat 48. §. -ának a következõ módosítását javasoljuk:

"48. §. (1) A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény 24. §-ának (2) bekezdése szerinti járulékfizetési felsõ határ egy naptári napra jutó összege 2000. évben 5520 forint. A magánnyugdíjpénztár tagja a nyugdíjjárulék alapot képezõ jövedelme után 2000. január 1-tõl 8 %-os tagdíjat fizet.

(2) A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. §-a szerinti nyugdíjemelés számításánál 2000. évben 8,7 %-os országos nettó átlagkereset növekedést és 6,3 %-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni. Az ennek alapján kiszámított mértéket további 3,2 %-kal meg kell növelni. "

4. A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának változásaként, a törvényjavaslat 73. §. (2.) bekezdésének a következõ módosítását javasoljuk:

"[A kulturális javak védelmérõl és a muzeális intézményekrõl, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közmûvelõdésrõl szóló 1997. évi CXL. törvény módosítása

(2) A Kult.jtv. 92. §-a (5) bekezdésének a)-b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/A Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium költségvetési fejezetén belül/

"a) az e törvényben és az Ltv.-ben meghatározott közvetlen állami feladatok ellátására, a közmûvelõdési és a közgyûjteményi feladatfinanszírozásra, a közgyûjtemények és a közmûvelõdési intézmények telematikai, információs feladatainak ellátására a (2) bekezdés szerinti normatív hozzájárulás 35 %-ának,

b) a 94. § (4) bekezdésében meghatározott képzés támogatására a (2) bekezdés szerinti normatív hozzájárulás 1,5 %-ának"

/megfelelõ összeget kell biztosítani./]"

5. A törvényjavaslat 78. §-ának a következõ módosítását javasoljuk:

"[A Nemzeti Kulturális Alapprogramról szóló 1993. évi XXIII. törvény módosítása

A Nemzeti Kulturális Alapprogramról szóló - az 1996. évi XXIX. és az 1998. XC. törvénnyel módosított - 1993. évi XXIII. törvény 2. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az alapprogram céljainak megvalósítása érdekében a miniszter:

  1. az (1) bekezdés szerinti elõirányzat - a 7. § f) pontjában foglalt költségekkel csökkentett - összegének legfeljebb 50 %-ában meghatározza az általa közvetlenül felhasználható keretet (a továbbiakban: miniszteri keret);
  2. az elvi, irányító és koordináló döntések meghozatalára bizottságot létesít, amelynek elnöke a miniszter, illetve az általa kinevezett személy. A miniszter a bizottság hét tagját saját hatáskörében, további hét tagját pedig az érintett szakmai, illetve társadalmi szervezetek jelölése alapján bízza meg;
  3. szakmai kollégiumokat hoz létre és kinevezi annak vezetõit. A szakmai kollégium - a miniszteri keret kivételével - a bizottság által meghatározott támogatási célok és prioritások alapján, a bizottság elnökének egyetértésével dönt a pályázatok kiírásáról és elbírálásáról. A bizottság elnökének egyetértése hiányában a pályázat kiírásáról és elbírálásáról a bizottság dönt. A miniszter a szakmai kollégiumok tagjainak felét saját hatáskörében kéri fel, másik felét pedig az érintett szakmai, illetve társadalmi szervezetek küldik;

meghatározott körben és feltételekkel szakmai kollégiumot ideiglenes jelleggel is létrehozhat."]

6. A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának változásaként, a törvényjavaslat új 82. §-sal egészül ki, a §-ok számozása értelem szerûen módosul:

"A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl szóló 1998. évi XC. Törvény módosítása

82. §

(1) A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 9/A §-ának (2) bekezdése szerinti, egy fõre megállapított hallgatói normatíva 75000 Forint/év, a doktori képzésben résztvevõk egy fõre megállapított támogatási normatívája 468000 Forint/év, a köztársasági ösztöndíjban részesülõk normatívája 195000 Forint/év.

(2) A katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények vezetõinek, oktatóinak és hallgatóinak jogállásáról szóló 1996. évi XLV. törvény 44. §-ának (1) bekezdése szerint, a Rendõrtiszti Fõiskola nappali tagozatos ösztöndíjas hallgatói pénzbeli juttatásának normatívája 204000 Forint/fõ/év."

7. A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának változásaként, a törvényjavaslat 91. §. (i) bekezdésének a következõ módosítását, és a paragrafusnak egy új (j) bekezdéssel való kiegészítését javasoljuk:

"i) az Szjtv. 2. §-a (4) bekezdésének c), e) és f) pontja, a 26. §-ának (6) bekezdése, a 27 §-a (2) bekezdésének utolsó mondata, [ és] a 27. § (7) bekezdáse és a 40. § (2)-(6) bekezdései .

j) A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl szóló 1998. évi XC. törvény 118. §-a. "

8. A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának változásaként, a törvényjavaslat új 92. §.-al egészül ki:

" 92. §

(1) A XX. Oktatási Minisztériuma fejezet 10. cím 10. alcím 39. jogcímcsoport Nemzeti Tehetséggondozási Közalapítvány elõirányzatát a közoktatásban résztvevõ tanulók támogatására kell fordítani.

(2) Felhatalmazást kap a kormány, hogy a Közalapítványt 2000. január 31-ig hozza létre."

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XI/23/1/1-22 kiadási elõirányzatát 46 536,6 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXII/26/1/ /1 kiadási elõirányzatát 48 000,0 mFt-tal.

l. számú mellékletének XXIII/10/15/1/5 kiadási elõirányzatát 280,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXIII/10/2/16/1/5 kiadási elõirányzatát 1100,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXIII/10/2/15 támogatási elõirányzatát 280,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXIII/10/2/16 támogatási elõirányzatát 1100,0 mFt-tal.

1.számú mellékletének XX /10/2/1/1/4 kiadási elõirányzatát 8,0 mFt-tal,

I. számú mellékletének XX /10/2/1/1/5 kiadási elõirányzatát 792,0 mFt-tal,

I. számú mellékletének XX/10/2/1 támogatási elõirányzatát 800,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX /10/2/13/1/4 kiadási elõirányzatát 250,0 mFt-tal,

I. számú mellékletének XX /10/2/13/1/5 kiadási elõirányzatát 250,0 mFt-tal,

I számú mellékletének XX/10/2/13 támogatási elõirányzatát 500,0 mFt-tal.

1.számú mellékletének XX /10/2/14/1/3 kiadási elõirányzatát 7,0. mFt-tal,

I. számú mellékletének XX /10/2/14/1/5 kiadási elõirányzatát 553,0 mFt-tal,

I számú mellékletének XX/10/2/14 támogatási elõirányzatát 560,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXI/9/2/47//2/3 kiadási elõirányzatát 2 000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXI/9/2/62//2/3 kiadási elõirányzatát 2 000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXI/9/2/67//2/3 kiadási elõirányzatát 1 000,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXI/9/2/47 támogatási elõirányzatát 2 000,0. mFt-tal.

1.számú mellékletének XXI/9/2/62 támogatási elõirányzatát 2 000,0. mFt-tal.

1.számú mellékletének XXI/9/2/67 támogatási elõirányzatát 1 000,0. mFt-tal.

1. számú mellékletének XXIII/10/ 6/16/1/5 kiadási elõirányzatát 2600,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXIII/10/6/16 támogatási elõirányzatát 2600,0 mFt-tal.

1. számú mellékletének XIX/16/1/1 kiadási elõirányzatát 60 000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XII/10/4/1/1/2/3 kiadási elõirányzatát 7000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XII/11/1 kiadási elõirányzatát 15000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XII/11/3 kiadási elõirányzatát 25000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XII/10/4/1/1 támogatási elõirányzatát 7000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XLIV/2/1/1/1 kiadási elõirányzatát 15000,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/19/1/1 bevételi elõirányzatát 2000,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/19/1/2 bevételi elõirányzatát 160,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/19/3 bevételi elõirányzatát 3000,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/20/1 bevételi elõirányzatát 11000,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/20/2 bevételi elõirányzatát 18000,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/21/1 bevételi elõirányzatát 71600,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/1/2///1 bevételi elõirányzatát 70,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/3/2///1 bevételi elõirányzatát 126,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/11/3 bevételi elõirányzatát 20,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/3////1 bevételi elõirányzatát 21,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/5/1///1 bevételi elõirányzatát 120,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/14/2///1 bevételi elõirányzatát 50,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/2/4///1 bevételi elõirányzatát 77,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/10/2/40//1 bevételi elõirányzatát 18,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/10/4/1/1 bevételi elõirányzatát 50,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/10/4/10/1/1 bevételi elõirányzatát 100,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/11/2 bevételi elõirányzatát 2500,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/4///1 bevételi elõirányzatát 140,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/24////1 bevételi elõirányzatát 100,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVI/8/4/1//1 bevételi elõirányzatát 1000,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVII/1////1 bevételi elõirányzatát 23,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVIII/2////1 bevételi elõirányzatát 323,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/1/1///1 bevételi elõirányzatát 50,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/7/2///1 bevételi elõirányzatát 50,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/3////1 bevételi elõirányzatát 150,0 mFt-tal

1.számú mellékletének XXIV/2////1 bevételi elõirányzatát 145,0 mFt-tal

2. számú mellékletének LXVII/1 kiadási elõirányzatát 307,0 mFt-tal,

2. számú mellékletének LXVII/2 kiadási elõirányzatát 4321,0 mFt-tal,

2. számú mellékletének LXVII/3 bevételi elõirányzatát 4293,4 mFt-tal,

2. számú mellékletének LXVII/4 bevételi elõirányzatát 10,5 mFt-tal,

2. számú mellékletének LXVII/6 bevételi elõirányzatát 4,5 mFt-tal,

2. számú mellékletének LXVII/8 bevételi elõirányzatát 225,5 mFt-tal,

2. számú mellékletének LXVII/10 bevételi elõirányzatát 72,8 mFt-tal,

2. számú mellékletének LXVII/11 bevételi elõirányzatát 21,3 mFt-tal,

10.számú mellékletének I./ b) bevételi elõirányzatát 1500,0 mFt-tal.

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XXIII/10/12/1/1/5 kiadási elõirányzatát 449,4 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXIII/10/121/2/3 kiadási elõirányzatát 128,6 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXIII/10/12/1 bevételi elõirányzatát 4612,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXIII/10/12/1/1 bevételi elõirányzatát 16,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/1/1///1/1 kiadási elõirányzatát 200,7 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/1/1///1/2 kiadási elõirányzatát 74,7 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/1/1///1/3 kiadási elõirányzatát 86,5 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/1/2///1/1 kiadási elõirányzatát 77,7 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/1/2///1/2 kiadási elõirányzatát 29,5 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/1/2///1/3 kiadási elõirányzatát 206,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/3/1///1/1 kiadási elõirányzatát 40,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/3/1///1/2 kiadási elõirányzatát 15,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/3/1///1/3 kiadási elõirányzatát 18,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/3/3///1/3 kiadási elõirányzatát 67,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/3/3///2/1 kiadási elõirányzatát 400,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/3/3///2/2 kiadási elõirányzatát 100,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/9/2/2//1/3 kiadási elõirányzatát 3 000, mFt-tal,

1.számú mellékletének X/9/2/61//1/1 kiadási elõirányzatát 54,1 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/9/2/61//1/2 kiadási elõirányzatát 19,4 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/9/2/61//1/3 kiadási elõirányzatát 142,5 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/9/2/61//2/1 kiadási elõirányzatát 100,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/9/10 kiadási elõirányzatát 340,5 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/11/3///1/1 kiadási elõirányzatát 795,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/11/3///1/2 kiadási elõirányzatát 304,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/11/3///1/3 kiadási elõirányzatát 262,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének X/11/3///2/1 kiadási elõirányzatát 610,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/1/1///1/1 kiadási elõirányzatát 289,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/1/1///1/2 kiadási elõirányzatát 108,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/1/1///1/3 kiadási elõirányzatát 137,6 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/1/1///1/5 kiadási elõirányzatát 64,6 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/1/1///2/1 kiadási elõirányzatát 62,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/1/1///2/2 kiadási elõirányzatát 53,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/14/1///2/6 kiadási elõirányzatát 400,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XI/19/2/14//1/5 kiadási elõirányzatát 1102,6 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/1////1/1 kiadási elõirányzatát 47,4 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/1////1/2 kiadási elõirányzatát 20,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/1////1/3 kiadási elõirányzatát 40,4 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/2/1///1/1 kiadási elõirányzatát 75,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/2/1///1/2 kiadási elõirányzatát 27,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/2/1///1/3 kiadási elõirányzatát 63,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/10/2/6//1/3 kiadási elõirányzatát 1500,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XII/10/2/6//2/1 kiadási elõirányzatát 1700,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/1////1/1 kiadási elõirányzatát 232,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/1////1/2 kiadási elõirányzatát 80,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/1////1/3 kiadási elõirányzatát 256,9 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/1////1/5 kiadási elõirányzatát 30,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/5////1/1 kiadási elõirányzatát 324,5 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/5////1/2 kiadási elõirányzatát 137,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XIV/5////1/3 kiadási elõirányzatát 708,6 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/1/2///1/3 kiadási elõirányzatát 120,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/15////1/1 kiadási elõirányzatát 61,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/15////1/2 kiadási elõirányzatát 19,9 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/15////1/3 kiadási elõirányzatát 69,4 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/25/1/2//2/4 kiadási elõirányzatát 39,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/25/17///1/5 kiadási elõirányzatát 500,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XV/25/17///2/3 kiadási elõirányzatát 1500,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVI/1////1/1 kiadási elõirányzatát 321,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVI/1////1/2 kiadási elõirányzatát 122,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVI/1////1/3 kiadási elõirányzatát 537,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVI/8/1/1//2/4 kiadási elõirányzatát 600,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVI/8/10 kiadási elõirányzatát 208,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVIII/1////1/1 kiadási elõirányzatát 147,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVIII/1////1/2 kiadási elõirányzatát 57,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVIII/1////1/3 kiadási elõirányzatát 59,5 mFt-tal,

1.számú mellékletének XVIII/5/1/1//2/4 kiadási elõirányzatát 500,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/9////1/1 kiadási elõirányzatát 253,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/9////1/1 kiadási elõirányzatát 94,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/9////1/3 kiadási elõirányzatát 624,6 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/9////1/5 kiadási elõirányzatát 125,4 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/10/1/1//2/4 kiadási elõirányzatát 260,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/10/1/5//2/4 kiadási elõirányzatát 2340,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/10/4/12//1/5 kiadási elõirányzatát 1200,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XX/10/20 kiadási elõirányzatát 200,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/1////1/1 kiadási elõirányzatát 77,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/1////1/2 kiadási elõirányzatát 27,6 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/1////1/3 kiadási elõirányzatát 49,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/5////1/1 kiadási elõirányzatát 5283,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/5////1/2 kiadási elõirányzatát 1974,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/5////1/3 kiadási elõirányzatát 3262,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/5////2/1 kiadási elõirányzatát 2481,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/12////1/1 kiadási elõirányzatát 346,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/12////1/2 kiadási elõirányzatát 131,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/12////1/3 kiadási elõirányzatát 331,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/13/10 kiadási elõirányzatát 554,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/14/2/1 kiadási elõirányzatát 1800,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/14/2/2 kiadási elõirányzatát 650,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXII/28/3 kiadási elõirányzatát 150,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/1/1///1/1 kiadási elõirányzatát 77,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/1/1///1/2 kiadási elõirányzatát 28,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/1/1///1/3 kiadási elõirányzatát 72,1 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/10/2/10//1/5 kiadási elõirányzatát 350,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/10/2/12//1/5 kiadási elõirányzatát 700,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/10/2/12//2/3 kiadási elõirányzatát 201,1 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/10/5/12//1/3 kiadási elõirányzatát 270,9 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIII/10/20 kiadási elõirányzatát 559,4 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIV/1////1/1 kiadási elõirányzatát 124,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIV/1////1/2 kiadási elõirányzatát 47,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIV/1////1/3 kiadási elõirányzatát 116,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIV/2////1/3 kiadási elõirányzatát 227,7 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXIV/5/4/4//1/5 kiadási elõirányzatát 185,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/1/1///1/1 kiadási elõirányzatát 153,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/1/1///1/2 kiadási elõirányzatát 62,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/1/1///1/3 kiadási elõirányzatát 133,2 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/2/1///1/1 kiadási elõirányzatát 287,8 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/2/1///1/2 kiadási elõirányzatát 114,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/2/1///1/3 kiadási elõirányzatát 91,3 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/6/2/2//1/1 kiadási elõirányzatát 650,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XXXI/6/2/2//1/2 kiadási elõirányzatát 350,0 mFt-tal,

1.számú mellékletének XLI/2/1/1/1 kiadási elõirányzatát 1000,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XXII/19/6 bevételi elõirányzatát 3000,0 mFt-tal,

10.számú mellékletének II/1/c) kiadási elõirányzatát 5000,0 mFt-tal,

10.számú mellékletének II/1/d) kiadási elõirányzatát 500,0 mFt-tal,

10.számú mellékletének II/3/b) kiadási elõirányzatát 15000,0 mFt-tal,

10.számú mellékletének II/4 kiadási elõirányzatát 1500,0 mFt-tal,

10.számú mellékletének II/5 kiadási elõirányzatát 23000,0 mFt-tal,

9. Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 3. számú melléklet új 27. ponttal történõ kiegészítését javasoljuk:

"3. számú melléklet

27. Egészségügyi ellátáshoz

Elõirányzat: 10 000,0 millió forint

Fajlagos összeg: 965 forint/fõ

A hozzájárulás a települési önkormányzatot az egészségügyi ellátás mûködtetéséhez szükséges kiadásaihoz az 1999. január 1-jei lakosságszám alapján illeti meg."

10. Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 3. számú melléklet kiegészítõ szabályok 1. pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

"3. számú melléklet

Kiegészítõ szabályok

  1. A normatív hozzájárulások, illetve részesedések forrásai:

11. Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 4. számú melléklet 1.3 pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

"4. számú melléklet

1.3. A jövedelemkülönbségek mérséklésénél figyelembe veendõ értékhatár:

a)- község

[11 000] 13 000 Forint/fõ

b)- város

[14 000] 18 000 Forint/fõ

c)- megyei jogú város

[15 500] 19 500 Forint/fõ

d)- fõváros (kerületekkel együtt)

[20 000] 23 000 Forint/fõ

[õ n]Nem kötelezõ térségi feladatokat is ellátó települési önkormányzatok esetén az értékhatár nõ a 2.c) pont szerinti fajlagos összeg és a 3. számú melléklet 13a.,15.,16.,19 b-c.,20-23.pontok szerinti ellátottak/férõhely együttes száma szorzatának a település 1998. január 1-jei lakosságszámára vetített összegével."

INDOKLÁS

A Magyar Szocialista Párt célja az Alternatív Költségvetési Koncepció benyújtásával, hogy egyértelmûvé tegye, mire kellene kevesebbet költeni, és az így megtakarított pénzt mire kellene fordítani annak érdekében, hogy ne az állam, hanem a társadalom legyen gazdagabb.

Javaslatunk a kormány javaslatához képest közel 100 milliárd forinttal csökkentené az állami költekezést. Az intézmények mûködési kiadásait csak a pénzromlás mértékében emelnénk meg, és nem adnánk közel 50 milliárd forintot az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaságnak.

Javasoljuk az önkormányzatok támogatásának 36,5 milliárd forinttal történõ megemelését, hogy több pénz jusson az iskoláknak, a kórházaknak, a rendelõintézeteknek, több pénz jusson szociális támogatásra, útépítésre, közmûvesítésre.

A Szocialista Párt valamennyi család támogatását fontosnak tartja, nemcsak a tehetõs családokét. Ezért javasoljuk a minden gyermek után igénybevehetõ családi pótlék emelését.

Javaslatunk a kormányéhoz képest 25 milliárd forinttal nagyobb összeget irányoz elõ a nyugdíjemelésre. Ez biztosítaná a nyugdíjak értékállóságát. A leendõ nyugdíjasoknak is visszaadnánk azt a fejenként mintegy 70 ezer forintot, amelyet a kormány - a magánnyugdíjpénztárakkal kötött szerzõdésükbe megengedhetetlen módon beavatkozva - elvett tõlük.

Javaslatunk több pénzt szán a felsõoktatásra, a hallgatók utáni normatív támogatás összegét 75 ezer forintra emeli. Több pénzt szán a közmûvelõdésre, a kultúrára. Javasoljuk a közmûvelõdési, közgyûjteményi elõirányzatok növelését. Javasoljuk a kormánytól függetlenül mûködõ, szakmailag szuverén Nemzeti Kulturális Alap intézményének helyreállítását.

Egészségesebb társadalmat akarunk. A gyógyítás biztonságát szolgáló berendezések beszerzésére 5 milliárd forinttal többet szánunk, mint a kormány. 10 milliárd forintot javasolunk az egészségügyi normatíva bevezetésére.

Az ország érdeke a mezõgazdaság talpraállítása. A költségvetési támogatásnak biztosítania kell a mezõgazdaságból élõk tisztességes megélhetését, a mezõgazdaság versenyképességét, ennek érdekében szerkezetének korszerûsítését, a magyar mezõgazdaság harmonikus beillesztését az Európai Unióba. A mezõgazdaság támogatására 47 milliárddal szánunk többet, mint a kormány.

A Magyar Szocialista Párt gondol a következõ nemzedékekre is, ezért javasoljuk az államadósság 15 milliárd forintos csökkentését.

Javaslatunk a kormány által benyújtott költségvetéstõl eltérõen a ténylegesen várható inflációval számol, ami a kormányéhoz képest magasabb adóbevételt is jelent. Ily módon az általunk javasolt kiadásokhoz a más területeken javasolt kiadás-csökkentésekkel együtt a szükséges források biztosíthatók.

Budapest, 1999.október 22.

Kovács László
MSZP

Burány Sándor
MSZP