T/1658/401.

módosító javaslat

dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló T/1658. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 81. §-át az azt megelõzõ címmel együtt elhagyni javaslom, és ezzel együtt az utána következõ szakaszok számozása értelemszerûen változik:

"[A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény módosítása

81. §

(1) A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló -módosított - 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Cct.) Cct. 8. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az adott év április 1-jéig benyújtott, a feltételeknek megfelelõ igénybejelentések részesíthetõk céltámogatásban. A határidõ elmulasztása az adott évi igény tekintetében jogvesztõ. Az igénybejelentés a benyújtás határidejét követõen nem módosítható."

(2) A Cct. 9. §-ának (2) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"(2) Ez utóbbi szabályt kell alkalmazni a céltámogatás kiegészítõ jegyzékében fel nem osztott összegre."

(3) A Cct. 10. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A központi támogatással megvalósuló beruházásokhoz az egyéb állami, valamint decentralizált állami pénzforrásból, az állami célelõirányzatokból (a továbbiakban: egyéb állami támogatás) is pályázható támogatás. A céltámogatási igény benyújtásához csatolni kell az egyéb állami támogatások rendelkezésre bocsátásáról szóló ígérvényeket, valamint hitelfelvételi szándék esetén, a hitelintézet hitelfedezeti igazolását. A központi támogatással megvalósuló beruházások az EU támogatások (pl: PHARE, ISPA) társfinanszírozásában is figyelembe vehetõk."

(4) A Cct. 11. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A központi támogatás a támogatási igény benyújtása elõtt meg nem kezdett beruházáshoz igényelhetõ."

(5) A Cct. 11. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A kivitelezést - a 12/A. §-ban foglaltak kivételével - a támogatási jogosultság kihirdetésétõl számított tizenkét hónapon belül meg kell kezdeni."

(6) A Cct. 12. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A jóváhagyott és az adott évben fel nem használt központi támogatást az önkormányzat a következõ évben, illetõleg - a 12/A. §-ban foglaltak kivételével - a beruházás tervezett befejezését követõ év végéig használhatja fel."

(7) A Cct. a következõ 12/A. §-sal egészül ki:

"12/A. § Az EU támogatásban részesülõ önkormányzatok beruházásainál a beruházás megkezdésére, illetve a beruházás tervezett befejezésére vonatkozó határidõk az EU támogatás feltételei szerint módosulnak."

(8) A Cct. 14. §-ának (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(10) A helyi önkormányzatok központi támogatásának adott évi elõirányzatából, továbbá az elõzõ évek elõirányzat-maradványából az adott év június 30-áig lemondással, illetve a (7) és (9) bekezdés szerinti elvonással, valamint a (8) bekezdés, a 16. § (2)-(3) bekezdése és a 19. § (1) bekezdése szerint, továbbá - a 21/C. §-ban foglaltak kivételével - az Állami Számvevõszék vizsgálata miatt visszafizetéssel felszabaduló, illetve a visszafizetett összeggel azonos - maradványt növelõ - elõirányzat felhasználható a 9. § (2) bekezdés szerinti céltámogatási igények kielégítésére. Azoknak az önkormányzatoknak, amelyek a kiegészítõ jegyzékbe kerülhetnek, a Belügyminisztérium megkeresésére nyolc munkanapon belül nyilatkozniuk kell a támogatási igényük fenntartásáról. A határidõ elmulasztása jogvesztõ. A céltámogatásban részesülõ önkormányzatok kiegészítõ jegyzékét a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium évente szeptember 30-áig teszi közzé. A kiegészítõ jegyzékben szereplõ beruházásoknál a tervezett befejezés egy évvel késõbbre módosul. Egyebekben a kiegészítõ jegyzékben szereplõ beruházások esetén a céltámogatás felhasználására vonatkozó feltételek változatlanok."

(9) A Cct. 21/B. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"21/B. § (1) A központi támogatásban 1998. és 1999. évben elsõ ízben részesült beruházásoknál a kivitelezés megkezdésére huszonnégy hónap áll az önkormányzatok rendelkezésére.

(2) Az 1999. január 1-én központi támogatással folyamatban lévõ és 1999. december 31-ével a központi támogatás igénybevételi jogosultságot elvesztõ beruházások, valamint az (1) bekezdés szerinti beruházások tervezett befejezéséhez és a végelszámolásukhoz kötõdõ feladatok és határidõk egy évvel késõbbre tolódnak. A határidõ változások miatt az önkormányzatokat további központi támogatás nem illeti meg."

(10) A Cct. a következõ 21/C. §-sal egészül ki:

"21/C. § A Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvény szerint az Állami Számvevõszék vizsgálata alapján jogtalanul igénybe vett címzett és céltámogatás önkormányzatok által visszafizetett összegének az 1999. évi céltámogatás második fordulójára fel nem osztott maradványa a belterületi vízrendezésre benyújtott és a jogszabályi feltételeknek megfelelõ 2000. évi címzett támogatási igénybejelentések támogatására használható fel úgy, hogy az a címzett támogatás összes évi ütemére fedezetet nyújtson."

(11) A Cct. 23. §-ának c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában: /

"c) Saját forrás: a támogatást igénylõ önkormányzat és a társult önkormányzatok éves költségvetésében a támogatott beruházás megvalósítására jóváhagyott elõirányzata. Saját forrásként nem vehetõk figyelembe a központi, az egyéb állami és nemzetközi forrásokból származó támogatások."

(12) A Cct. 23. §-ának g) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában: /

"g) Beruházási költség: az m) pont szerinti beruházás fogalmához, valamint az alapfunkcióhoz közvetlenül kapcsolódó költségek a számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény szerint. A központi támogatás szempontjából nem vehetõ figyelembe

1. a beruházás lebonyolítására, megvalósítására szóló ügyvédi, jogtanácsadási díj,

2. a pénzügyi szolgáltatás (ÁFA-visszaigénylési konstrukció kidolgozási díja és egyéb pénzügyi és adózási szolgáltatás),

3. a hitel és kölcsön felvétele a kivitelezõtõl, a fõ- és alvállalkozótól, valamint a leendõ üzemeltetõtõl és ezen hitelek kamata,

4. az önkormányzat által a kivitelezõknek felszámolt közterület-használati, földbérleti, gépbérleti, felvonulási épület (telephely, depónia) bérleti díja és egyéb a kivitelezõnek nyújtott önkormányzati szolgáltatásért felszámított díj (pl. építési célú terület igénybevételi díja).

5. a víziközmû társulat keretében a lakossági érdekeltségi hozzájárulásnak a beruházás ideje alatt történõ önkormányzati átvállalása,

6. a kivitelezõ részérõl biztosított befektetõi tõkehányad."

(13) A Cct. 23. § a következõ r) ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában: /

"r) Ivóvízhálózat: ivóvíz-közmûhálózat (ivóvíz törzshálózat és ivóvíz bekötõvezetékek együttesen)

(14) A Cct. 23. § a következõ s) ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában: /

s) Mûszakilag összetartozó beruházás: szennyvízelvezetés és/vagy szennyvíztisztítás céljára megvalósult beruházás, melynek vízjogi létesítési engedélyében tervezett beruházásként szerepel azon önkormányzat(ok) szennyvízelvezetés vagy szennyvíztisztítás célú beruházása is, mely forráshiány vagy egyéb ok miatt nem kezdõdött el, illetve a megvalósult mû önállóan nem helyezhetõ üzembe."

(15) A Cct. 4. számú mellékletének I. pontja az e törvény 14. számú melléklete szerint módosul.]"

2. A törvényjavaslat 98. §-át elhagyni javaslom:

[98. §

(1) Az e törvény 81. §-ával megállapított Cct. 9. §-a (2) bekezdése utolsó mondatának rendelkezését elsõ ízben az 1999. évi céltámogatás kiegészítõ jegyzékében fel nem osztott összegre kell alkalmazni.

(2) Az e törvény 81. §-ával megállapított Cct. 8. §-a (4) bekezdésének és 23. §-a s) pontjának rendelkezését elsõ ízben a 2000. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni.

(3) Az e törvény 81. §-ával megállapított Cct. 10. §-a (3) bekezdésének, 11. §-a (1) bekezdésének, 23. §-a c) pontjának rendelkezését elsõ ízben a 2001. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni.

  1. Az e törvény 81. §-ával megállapított Cct. 4. számú melléklet I. pontjához tartozó, az igénykielégítés sorrendje "Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, a I.1., I.2. és I.3. célokra benyújtott igény kielégítésére, akkor a mûszakilag összetartozó beruházások támogatását követõen, az igénykielégítés sorrendjét az ivóvízbázisvédelmi célprogram figyelembevételével a Kormány rendeletben teszi közzé. Az adott évi céltámogatási jogosultság megállapítása az elõzõ év december 31-én hatályos lista alapján történik." szövegrész, valamint "Az igények rangsorolásánál az adott évre célonként külön benyújtott támogatási igényû, de üzembe helyezhetõség szempontjából mûszakilag összetartozó beruházásokat, valamint az állami fõmûre csatlakozó önkormányzati beruházásokat együttesen kell figyelembe venni." szövegrész, továbbá a I.3. szennyvízcsatorna-hálózat építése célnál az igénybevétel feltételeinek "Más önkormányzat, vagy állam tulajdonában lévõ - érvényes üzemeltetési vízjogi engedéllyel rendelkezõ - szennyvíztisztító mûre, vagy folyamatban lévõ állami fõmû építéséhez való csatlakozás esetén a támogatási arány 10 %-ponttal növekszik." szövegrész rendelkezéseit elsõ ízben a 2000. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni.]

3. A törvényjavaslat 14. mellékletének elhagyását javasolom:

[14. számú melléklet az 1999. évi ............törvényhez

"4. számú melléklet az 1992. évi LXXXIX. törvényhez

Támogatható célok 1999-2001. évekre

Sor-szám

Támogatható cél

 

Igénybevétel feltételei

 

I.

Vízgazdálkodás

Szennyvízelvezetés és tisztítás

Az igény-kielégítés sorrendje:

Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, a I.1., I.2. és I.3. célokra benyújtott igény kielégítésére, akkor a mûszakilag összetartozó beruházások támogatását követõen az igény-kielégítés sorrendjét az ivóvízbázis-védelmi célprogram figyelembevételével a Kormány rendeletben teszi közzé. Az adott évi céltámogatási jogosultság megállapítása az elõzõ év december 31-én hatályos lista alapján történik.

Az igények rangsorolásánál az adott évre célonként külön benyújtott támogatási igényû, de üzembe helyezhetõség szempontjából mûszakilag összetartozó beruházásokat, valamint az állami fõmûre csatlakozó önkormányzati beruházásokat együttesen kell figyelembe venni.

Közös beruházásnál az igények sorrendjének megállapítása a legkedvezõbb prioritási csoportba tartozó társult önkormányzat figyelembevételével történik.

 

 

1. A szennyvízelvezetéssel és tisztítással kapcsolatos támogatás az állandó népesség ellátására igényelhetõ. A támogatás az egyes utcákban létesített utolsó állandó lakosú ingatlanig igényelhetõ a törzshálózat és szennyvízbekötõ-vezeték építéséhez, közbeesõ, üdülõ céljára hasznosított ingatlan bekötõ vezetékével együtt.

2. Nem igényelhetõ támogatás a meglévõ létesítmény rendeltetésének megváltoztatásával, átalakításával, élettartamának növelésével összefüggõ, valamint az üzemeltetést szolgáló javítási, karbantartási munkákhoz.

 

 

 

 

Sor-szám

Támogatható cél

 

Igénybevétel feltételei

 

I.1.

Szennyvíztisztító-telep építése

 

Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat, kivéve a 2000 fõ alatti állandó népességû települési önkormányzatok, a megyei jogú városok önkormányzatai és Budapest Fõváros Önkormányzata. A 2000 fõ alatti állandó népességû települések önkormányzatai csak társulással igényelhetnek támogatást, ha a társult önkormányzatok összes állandó népessége 2000 fõ feletti. A 2000 fõ alatti állandó népességû település önkormányzata akkor igényelhet egyedi, vagy közös beruházáshoz támogatást, ha a beruházás indokoltságát ivóvízbázis-védelem vagy tartósan magas talajvízállás szempontjából a megvalósíthatósági tanulmány igazolja. Azoknak a helyi önkormányzatoknak - amelyek területén olyan természetes, illetve jogi személyek vannak, akik ipari tevékenységük folytán csatornabírságolás hatálya alá esõ szennyvizet bocsátanak ki a közcsatorna-hálózatba - igazolniuk kell, hogy megtették azokat a hatósági intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a szennyvíztisztító telep üzembe helyezését követõen az ipari elõtisztító által kibocsátott szennyvíz minõsége nem haladja meg a csatornabírságról szóló jogszabályban szereplõ, a közcsatornát károsító anyagokra elõírt határértékeket.

A támogatási arány: 50 %

 

Sor-szám

Támogatható cél

 

Igénybevétel feltételei

 

I.2.

Települési folyékony hulladék (tengelyen szállított szennyvíz) tisztítótelep építése

 

Támogatást igényelhet minden helyi önkormányzat, kivéve a 2000 fõ alatti állandó népességû települési önkormányzatok, a megyei jogú városok önkormányzatai és Budapest Fõváros Önkormányzata. A 2000 fõ alatti állandó népességû települések önkormányzatai csak társulással igényelhetnek támogatást, ha a társult önkormányzatok összes állandó népessége 2000 fõ feletti. A 2000 fõ alatti állandó népességû település önkormányzata akkor igényelhet egyedi, vagy közös beruházáshoz támogatást, ha a beruházás indokoltságát ivóvízbázis-védelem vagy tartósan magas talajvízállás szempontjából a megvalósíthatósági tanulmány igazolja.

 

     

További feltételek:

a) az önkormányzat központi belterületére kiterjedõ közmûves ivóvízellátás biztosított;

b) a létesítendõ tisztítótelep a késõbbiek során kiépítendõ közcsatorna-hálózathoz csatlakoztatható és a szennyvíz tisztítására alkalmassá tehetõ.

A felsorolt feltételek együttes fennállása esetén a támogatási arány: 50 %.

 

Sor-szám

Támogatható cél

 

Igénybevétel feltételei

 

I.3.

Szennyvízcsatorna-hálózat építése

 

Támogatást igényelhet minden települési önkormányzat a szennyvízközcsatorna-hálózattal még nem rendelkezõ területek ellátásához.

Egy önkormányzat e célra annyi igényt nyújthat be, ahány közbeszerzési eljárást kíván lefolytatni.

Az igényhez csatolni kell az önkormányzat nyilatkozatát arról, hogy az érintett területre vonatkozóan az ingatlantulajdonosok legalább 60 %-a vállalta a bekötést.

A támogatási arány 5000 fõ feletti állandó népességû település esetében: 40 %.

A támogatási arány 5000 fõ alatti állandó népességû település esetében: 50 %.

Más önkormányzat, vagy állam tulajdonában lévõ - érvényes üzemeltetési vízjogi engedéllyel rendelkezõ - szenny-víztisztító mûre, vagy folyamatban lévõ állami fõmû építéséhez való csatlakozás esetén a támogatási arány 10%-ponttal növekszik."]

Indokolás:

Nem vitatom annak szükségességét, hogy a céltámogatások kielégítési sorrendjében némi módosítás indokolt a megváltozott feltételek és az Európai Unióhoz történõ csatlakozásunk miatt, de javaslom a fenti jogszabály módosítását a késõbbiek során önállóan napirendre tûzni.

Az önkormányzati érdekszövetségekkel egyeztetve szükséges a változtatásokat megtárgyalni. Minden érdekképviseleti szövetség elutasítja azt a megoldást, hogy a jelenlegi költségvetésen keresztül megszûnjék az önkormányzatok céltámogatási rendszerének alanyi jogosultsága, továbbá nem ért egyet azzal, hogy törvény helyett kormányrendelet döntse el a szennyvíz-beruházások sorrendjét.

Budapest, 1999. október 27.

Csabai Lászlóné
országgyûlési képviselõ
MSZP