ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ/
T/1658/493.
Kapcsolódó módosító javaslat!
Dr Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló, T/1658. számú törvényjavaslathoz - a Házszabály 94. §-ában, 102. §-a (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen a 351. számú 62. ajánlási pont számú módosító javaslathoz kapcsolódva-
kapcsolódó módosító javaslatot
terjesztek elõ.
- A törvényjavaslat - 78. §. ának a következõ módosítását javasolom:
"A Nemzeti Kulturális Alapprogramról szóló 1993. évi XXIII. törvény módosítása
78. §
A Nemzeti Kulturális Alapprogramról szóló - az 1996. évi XXIX. és az 1998. XC. törvénnyel módosított - 1993. évi XXIII. törvény 2. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
["(3) Az alapprogram céljainak megvalósítása érdekében a miniszter:
meghatározott körben és feltételekkel szakmai kollégiumot ideiglenes jelleggel is létrehozhat."]
(3) a) Az Alapprogram elvi, irányító és koordináló döntéseinek meghozatalára a miniszter bizottságot létesít. A bizottság elnöke a miniszter, illetve az általa kinevezett személy. A bizottság öt tagját a miniszter saját hatáskörében, öt tagját az érintett szakmai és társadalmi szervezetek jelölése alapján bízza meg. A Bizottság az Alapprogram mûködésével kapcsolatos - a 2. § (3) bekezdése szerinti - költségekkel csökkentett elõirányzat terhére megállapítja a miniszter által felosztható keretösszeg (a továbbiakban: miniszteri keret) mértékét, felhasználásának céljait és területeit, ezek egymásközti arányát és összegszerûségét.
b) A miniszter szakmai kollégiumokat hoz létre, amelyek a pályázatok kiírásáról és elbírálásáról döntenek.
A szakmai kollégiumok vezetõit a miniszter nevezi ki.
A szakmai kollégiumok tagjainak ötven százalékát a miniszter saját hatáskörében kéri fel, ötven százalékát az érintett szakmai, társadalmi szervezetek küldik. "
Indokolás
A tervezett változás aggályos a kultura finanszírozásának szempontjából. Félõ, hogy a kulturális járulékok közvetve vagy közvetlen pótolják a költségvetés apadó forrásait. Ezzel a miniszteri keret mértékéig a kulturális járulék a költségvetés helyett az állami kötelezettségek kiváltójává válik.
A Tv. végrehajtási rendelete és az eddigi gyakorlat a bizottág illetékességébe utalta a miniszteri keret mértékérõl történõ döntést, együttesen az NKA forrásainak felosztásáról való döntéssel.
A miniszteri keret mértékének törvényi megállapítása kétségessé teszi a bizottság irányító és koordináló feladatának határait, továbbá értelmezhetetlenné válik a bizottságnak a nyilvános pályázatok útján, illetve az egyedi elbírálás alapján elnyert támogatások megosztás arányaira vonatkozó döntési joga.
A javasolt módosítási indítvány a nyáron elfogadott 13/1999.(VIII.27.) sz. NKÖM rendelet szövegének megfelelõen rendezi a bizottság és a szakmai kollégiumok létszámát, jogosultságát és a miniszteri keret százalékos arányát.
Budapest, 1999. november 10.
Lendvai Ildikó |
Szalay István |
Pál Béla |
Lévai Ferenc |