Magyar Országgyûlés Gazdasági Bizottsága

T/1658/715.

Dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés Elnökének

Bizottsági módosító javaslat!

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Gazdasági Bizottság Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló T/1658. sz. törvényjavaslathoz az alábbi

bizottsági módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1. A törvényjavaslat a következõ új címmel és 82. §-sal egészül ki (a törvényjavaslat további §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának
különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény módosítása

82. §

(1) A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló törvény (a továbbiakban: Jöt.) 7. §-ának 1. pontja kiegészül a következõ k) ponttal:

/E törvény alkalmazásában

1. jövedéki termék belföldi elõállítása: a belföldön bármilyen alapanyag, termék felhasználásával, bármilyen eljárással végzett termelési, feldolgozási, kiszerelési (palackozási) tevékenység, amelynek eredményeként jövedéki termék jön létre, kivéve:/

"k) a 36. § (1) bekezdésének l) pontjában megnevezett biodízel és az igazoltan szabadforgalomba bocsátott, adózottan vásárolt 2710 00 66 01 vámtarifaszám alatti ásványolajterméknek a gépjármû vagy jármû üzemanyagtartályában, üzemanyagtöltõ állomáson történõ összekeverése."

(2) A Jöt. 7. §-a kiegészül a következõ 22. ponttal:

/E törvény alkalmazásában/

"22. bioetanol: a 2207 10 00 99 vámtarifaszámú kizárólag növényi eredetû alkoholtermék, amelyet a 2909 19 00 00 vámtarifaszám alá tartozó etil-tercier-butil-éter (a továbbiakban: ETBE) elõállításához finomítói ásványolaj-raktárnak adnak át."

(3) A Jöt. 11. §-a (1) bekezdése kiegészül a következõ h) ponttal:

/(1) A jövedéki termék adófelfüggesztéssel szállítható/

"h) amennyiben bioetanol a szállított jövedéki termék - az alkoholtermék adóraktárból a finomítói ásványolaj-raktárba."

(4) A Jöt. 15. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/Adófizetési kötelezettség keletkezik, ha/

"b) a 36.§ (1) bekezdés m) pontjában megjelölt ásványolajterméket az ott megjelölt módon kínálják, értékesítik vagy felhasználják."

(5) A Jöt. 17. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Adófizetésre kötelezett személy továbbá az is, aki az adózatlan jövedéki terméket e törvény rendelkezéseitõl eltérõ módon, jogellenesen megszerzi, birtokolja vagy forgalomba hozza, valamint aki (amely) a 36. § (1) bekezdés m) pontjában megjelölt ásványolajterméket az ott megjelöltek szerint kínálja, értékesíti vagy felhasználja."

(6) A Jöt. 31. §-a kiegészül a következõ (12)-(15) bekezdéssel:

"(12) A finomítói ásványolaj-raktár engedélyese visszaigényelheti vagy fizetendõ adójából levonhatja a 36. § (1) bekezdés a) pontjában megjelölt, szabadforgalomba bocsátott motorbenzinben lévõ ETBE mennyiségére a (13) bekezdés szerint jutó adót, ha az elõállításához használt, belföldi adóraktárban elõállított alkoholtermék kizárólag növényi eredetû.

(13) A (12) bekezdés szerint visszaigényelhetõ, illetve levonható adóként a finomítói ásványolaj-raktárból szabadforgalomba bocsátott termék mennyiségében igazoltan kimutatott, de legfeljebb 4,65 százalék ETBE tartalom literben kifejezett mennyisége 43 századrészének és a 36. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott adómértéknek a szorzataként számított összeg vehetõ figyelembe.

(14) A (12) bekezdés szerinti adóvisszaigénylés, illetve levonás a terméknek a finomítói ásványolaj-raktárból történõ szabadforgalomba bocsátása napjától esedékes.

(15) A (12) bekezdés szerinti esetben a visszaigénylés, illetve a levonás jogosultságát az ETBE tartalomnak a külön jogszabály rendelkezései szerinti igazolásával, továbbá a finomítói ásványolaj-raktár engedélyese esetében az ETBE-nek a benzin elõállításához történt felhasználást igazoló belsõ bizonylattal kell dokumentálni, alátámasztani."

(7) A Jöt-nek az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló 1999. évi XCIX. törvényben elfogadott 36. §-ában az (1) bekezdés l) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép és a bekezdés kiegészül a következõ m) ponttal:

/(1) Az ásványolaj adójának mértéke - a (2) bekezdésben foglalt eltéréssel -:/

"l) a 3824 90 95 99 vámtarifaszám alá tartozó termékek közül a kizárólag növényi olajból észterezéssel elõállított, üzemanyagként felhasznált vagy felhasználásra kerülõ, a 41.§ (1) bekezdés j) pontja szerinti biodízel adóraktárban elõállított, a hatályos magyar szabvány elõírásainak megfelelõ termékre (a továbbiakban: biodízel) 0 Ft/liter;

m) a 34. § szerinti, de e § a)-l) pontjában nem említett ásványolajra - a 2710 00 87 vámtarifaszám alá tartozó kétütemû motorolaj kivételével - a belsõégésû motorokhoz motorbenzinként, a motorbenzin adalékaként vagy higítóanyagaként való kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén 100,50 Ft/liter, a belsõégésû motorokhoz gázolajként, a gázolaj adalékaként vagy higítóanyagaként, illetve a tüzelõolajként történõ kínálás és értékesítés vagy felhasználás esetén 80,20 Ft/liter, a közúti jármûvek üzemanyagaként kínált, értékesített vagy felhasznált cseppfolyós halmazállapotú gáz esetén 43,00 Ft/kg, gáz halmazállapot esetén 22,00 Ft/nm3."

(8) A Jöt. 36. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az adó mértéke az (1) bekezdés a), b), d), e) és m) pontjában meghatározott mérték 20,00 Ft/literrel, az (1) bekezdés l) pontjában meghatározott mérték 80,20 Ft/literrel, illetve a cseppfolyós halmazállapotú gáz esetén 20 Ft/kilogrammal, gáz halmazállapot esetén 20 Ft/nm3-rel növelt összege, amennyiben a termék nem felel meg a hatályos magyar szabvány, illetve a Magyar Gyógyszerkönyv elõírásainak."

(9) A Jöt. 41. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép és a bekezdés kiegészül a következõ j) ponttal:

/(1) Ásványolaj adóraktári engedély/

"a) a 36. § (1) bekezdés a)-f), h)-k), m) pontjaiban szereplõ ásványolajat kõolajból atmoszférikus és vákuumdesztillációval, valamint ehhez kapcsolódó technológiákkal elõállító üzemre (a továbbiakban: kõolajfinomító);"

"j) a biodízelt a megújuló energiaforrások részarányának növelése céljából indított kormányprogram végrehajtására kiadott külön jogszabály szerint elõállító és forgalmazó (felhasználó) üzemre (e törvény alkalmazásában: biodízel adóraktár)"

/adható./

2. A törvényjavaslat a következõ új címmel és 83.§-sal, valamint a következõ melléklettel egészül ki (a törvényjavaslat további §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosítása

83.§

Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 1. számú melléklete II. részének 52. pontja e törvény ... számú melléklete szerint módosul."

"...számú melléklet az 1999. évi XCIX. törvényhez

Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 1. számú melléklete II. részének 52. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

52.

A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény 36.§ (1) bekezdésének l) pontja szerinti biodízel

ex 3824 90 95 99"

I n d o k o l á s:

Az Európai Unió egyik fontos törekvése a megújuló energiaforrások mind nagyobb mértékû használata. Magyarországon a megújuló energiaforrások egyik fontos bázisául a mezõgazdasági eredetû termékek jöhetnek számításba, amelyek közül a biodízel és az úgynevezett bioalkohol motorikus célú felhasználása fontos célkitûzés lehet. Az alkohol közvetlen üzemanyagba keverésének számos fizikailag hátrányos következménye van, ezért célszerû az alkoholt egy a minõséget nem veszélyeztetõ vegyületbe beépíteni. Ilyen megoldást alkalmaznak az Európai Unióban, az Egyesült Államokban is.

Az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló 1999. évi XCIX. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény 36.§ (1) bekezdésének l) pontját úgy módosította, hogy annak alapján a biodízel és a bioalkohol, ill. üzemanyag-kiegészítõ nem tartozik a jövedéki adótörvény hatálya alá, így nem terjed ki rá az összes üzemanyag esetében egyébként érvényesített szigorú elszámoltatási, jövedéki ellenõrzési rendszer. Ez komoly visszaélésekre ad lehetõséget.

A módosító javaslat ennek megakadályozását célozza. A biodízelt és a bioalkoholt 0 adókulccsal a jövedéki adótörvény hatálya alá vonja, és meghatározza az azok elõállítására jogosult adóraktár fogalmát is. Pontosítani szükséges továbbá a biodízel fogalmát, a vámtarifaszám meghatározását is. Ezzel szinkronban az áfa-törvény is módosításra szorul, mivel az adócsomagban elfogadott, 0 áfa-kulcs alatt megjelölt ún. természetes megújuló energiaforrás kifejezés, illetve az ott szerepeltetett vámtarifaszám sem helyes. Ezért az áfa-törvény rendelkezését is összhangba kell hozni a jövedéki adóban meghatározott (tisztázott) termék fogalommal és meghatározással. Az áfa-törvény 1. számú mellékletének módosítása erre irányul.

Budapest, 1999. december 9.

Dr. Latorcai János
elnök