MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

Zárószavazásra bocsátandó módosító javaslat!

Dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének

T/1658/727.

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló T/1658 számú törvényjavaslat T/1658/726. számú egységes javaslata koherencia-zavarainak elhárításához a Házszabály 121. §-a (7) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

módosító javaslatot

terjesztek elõ.

1) Az egységes javaslat 3. §-a (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolom:

"(2) A központi költségvetésnek - a Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény (a továbbiakban: [MNB ]Mnbtv.) 82. §-ában meghatározott - hitelei 2000-ben érvényes kamatlába: 7,92 %."

2) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 100. §-a (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolom:

"(3) Az MNB közgyûlése határozhat úgy, hogy az MNB a központi költségvetés által az 1999. évben - az Mnbtv.[ Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény] 78. §-ának (7) bekezdése alapján - térített összeget 2000. december 31-ig részben, vagy egészben visszafizesse."

Indokolásaz 1-2. pontokhoz

A jogtechnikai jellegû javaslat biztosítja, hogy a jelzett törvény rövidített formában történõ használata egységesen jelenjen meg a 2000. évi költségvetési törvényben.

3) Az egységes javaslat 6. §-a (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolom:

"(6) A [nem az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonába tartozó ]volt szovjet ingatlanok környezetvédelmi kárelhárítására 800 millió forintot fordíthat az ÁPV Rt. a privatizációs bevételekbõl."

Indokolás

A törvényjavaslat 10. számú mellékletének módosítására vonatkozóan elfogadott 602. számú módosító javaslat miatt (összhang megteremtése) szükséges a normaszöveg javasolt módosítása.

 

4) Az egységes javaslat 6. §-a (16) bekezdésének a következõ módosítását javasolom:

"(16) Az ÁPV Rt. a privatizációs bevételek terhére az Elsõ Közép- és Kelet Európai Együttmûködés Alapítvány által létrehozandó nemzetközi központ székhelyéül szolgáló ingatlanok megvásárlására - a Kormány elõzetes jóváhagyásával - legfeljebb 2000 millió forintot, általános forgalmi adóval együtt 2500 millió forintot[ +ÁFA-t] fordíthat azzal, hogy a megvásárolt ingatlanokat a KVI-nek kell átadni."

Indokolás

A módosító javaslat részben jogtechnikai jellegû, kiváltja a szabálytalanul alkalmazott rövidítést, másrészt a 10. számú melléklet 2/g. pont elõirányzatából e célra fordítható elõirányzatot nevesíti.

5) Az egységes javaslat 17. § (1) bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolom:

"(1) Az Országgyûlés a helyi és a helyi kisebbségi önkormányzatok (a továbbiakban: helyi önkormányzatok) [számára a ]normatív állami hozzájárulásának és a normatív részesedésû átengedett személyi jövedelemadójának jogcímeit és fajlagos összegeit az e törvény 3. számú mellékletében foglaltak szerint állapítja meg.

Indokolás

Nyelvhelyességi módosítás.

6) Az egységes javaslat 18. § (1) bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolom:

"d) egyes közoktatási feladatok kiegészítõ támogatására, egyes jövedelempótló támogatások kiegészítésére, és az önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatás támogatására, a tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény alapján a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat részére, valamint a lakossági települési folyékony hulladék ártalmatlanításának támogatására az e törvény 8.  számú mellékletében meghatározott feltételek szerint. E támogatásokat - a helyi önkormányzatok adatszolgáltatása szerinti feladatmutatók, illetve szakmai mutatók alapján - önkormányzatonként és jogcímenként a 17. § (2) bekezdésében meghatározott rendeletben kell közzétenni az egyes jövedelempótló támogatások kiegészítés[éhez]e és az önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatáshoz kapcsolódó támogatás kivételével;"

Indokolás

Megteremti az összhangot a törvényjavaslat 8. számú melléklet II. rész 2. pontjával, amely az önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatás támogatását tartalmazza. E támogatásnak évközi igénylési jellege miatt a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes rendeletében való közzététele nem lehetséges.

 

7) Az egységes javaslat 19. § (1) bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolom:

"19. §

(1) A mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 87. §-ának (1) bekezdése alapján, önállóságuk és mûködõképességük védelme érdekében kiegészítõ támogatást igényelhetnek az e törvény 6. számú mellékletében foglalt feltételek szerint."

Indokolás

Nyelvhelyességi módosítás.

8) Az egységes javaslat 20. § (1) bekezdésének következõ módosítását javasolom:

"(1) Az Áht. 64.§-a (2) bekezdésének a) pontja szerinti, az állami támogatás jogtalan felhasználásához kapcsolódó kamatfizetési kötelezettség számítása szempontjából normatív módon elosztott, központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásnak minõsül az e törvény 3. sz. melléklet 1., 3.,7., 11.b)-c), 12-13.a), 14-24. pontjai és a 4. számú melléklet I. rész 2.c) pontja, valamint a 8. számú melléklet I. rész 1-3., 5, továbbá a III., és IV. része szerinti elõirányzatok együttes összege."

Indokolás

A módosító javaslat az Ifjúsági és Sportbizottság által benyújtott T/1658./575. számú módosító javaslat elfogadásával a normatív hozzájárulások elõirányzatából kiemelésre került a diáksport támogatás, amely új jogcímként növeli a normatív kötött felhasználású támogatások elõirányzatát. Ezzel összefüggésben szükséges kiegészíteni a nettó finanszírozás, valamint a támogatás elszámolásának szabályait.

Tekintettel arra, hogy az így létrejött kötött felhasználású támogatást nem lehet figyelembe venni a jövedelem különbség mérséklésénél, ezen belül a maximális beszámítási határnál, 14 millió Ft-tal csökken a kiegészítésre szolgáló forrás, ezért - ennek az összegnek megfelelõen - módosul a településtípusok kiegészítési szintje.

9) Az egységes javaslat 26. §-ának következõ módosítását javaslom:

"[(1)] A Fõvárosi Önkormányzatot megilletõ bevételeknek a fõvárosi és a kerületi önkormányzatok közötti megosztására és átutalására az Ötv. 64. §-ában, valamint a 64/A.-64/C. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni.

[(2) Az Ötv. 64. § (4) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott bevételek 64. § (5) bekezdés szerinti megosztása során a kerületi önkormányzatokat a bevételek legalább 50%-a illeti meg.

(3) Az Ötv. 64. § (4) bekezdés d) pontjában meghatározott bevételek 64. § (5) bekezdés szerinti megosztása során a kerületi önkormányzatokat a bevételek legalább 45%-a illeti meg"]

Indokolás

A Házszabály alapján szükséges minden olyan korábban megszavazott rendelkezéshez kapcsolódóan módosító javaslat benyújtása, amely nincs összhangban az Alkotmány, vagy más törvény rendelkezésével. Az elfogadott 225. számú módosító javaslat ellentétes mind a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 64. §-ának (1), (4)-(5) bekezdésével, mind az Alkotmány 44/A. és 44/C. §-ának rendelkezéseivel. Az Ötv. ugyanis a kerületi és a fõvárosi önkormányzatokat osztottan megilletõ forrás megosztásának jogát, a rendeletalkotás hatáskörét kizárólag a fõvárosi közgyûléshez telepítette. Ezen túl az Alkotmány elõbbi rendelkezései alapján a helyi képviselõ testület rendeletalkotási jogköre az önkormányzati alapjogok közé tartozik, amelyek csak a jelenlévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazatarányával elfogadott törvényben korlátozhatók.

A vonatkozó Alkotmány és Ötv. rendelkezések:

Alkotmány 44/A. § "(2) A helyi képviselõtestület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintû jogszabállyal."

"44/C. § A helyi önkormányzatokról szóló törvény elfogadásához a jelenlevõ országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazata szükséges. Ugyanilyen szavazataránnyal elfogadott törvényben korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai."

Ötv. 64. § "(1) Az önkormányzati bevételek a fõvárosi és a kerületi önkormányzat által ténylegesen gyakorolt feladat- és hatáskör arányában illetik meg a fõvárosi, illetve a kerületi önkormányzatokat."

"(4) A fõvárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatot osztottan megilletõ bevételek:

a) a magánszemélyek jövedelemadójából az állami költségvetésrõl szóló törvény alapján a települési önkormányzatokat megilletõ rész;

b) az egyéb központi adó;

c) az állandó népességhez kapcsolódó központi hozzájárulás, kivéve a 64/B. § a) pontban foglaltakat;

d) a helyi adókból származó bevételek.

(5) A (4) bekezdésben felsorolt bevételeknek a fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti megosztását a fõvárosi közgyûlés rendeletében, a kerületi képviselõ-testületek véleményének kikérésével határozza meg. A véleményadásra legalább tíz napot kell biztosítani."

0) A 8. ponttal összefüggésben az egységes javaslat 27. § (2) bekezdésének következõ módosítását javaslom:

"(2) Az e törvény 5. számú melléklet 9., 12. pontjaiban, a 6. számú melléklet 1. pontjában, a 7. számú mellékletben, valamint a 8. számú melléklet I. rész 1., 4. b), 5. pontjaiban, III. és IV. részében meghatározott elõirányzatok folyósítása, az Áht. 101. §-ának (6) bekezdésében foglaltak szerint, a nettó finanszírozás keretében történik."

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

11) Az egységes javaslat 31. §-a (20) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolom:

"(20) A tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Tüo.tv.) alapján a köztestületként mûködõ önkéntes tûzoltóságokat fenntartó helyi önkormányzatok a köztestületi önkéntes tûzoltóságok fenntartásához és mûködéséhez az átvállalt feladattal arányos állami támogatást a Tüo.tv. 41. §-ának (6) bekezdése, illetve 34. §-ának (3) bekezdése értelmében az e törvény 1. számú melléklete, XI. Belügyminisztérium fejezet, 19. cím, 14. Köztestületi tûzoltóságok normatív támogatása alcímének elõirányzatából[a] a következõ feltételek és normatívák alapján vehetik[õ] igénybe a 2000. évben:"

Indokolás

Jogtechnikai jellegû (szöveg érthetõségi) módosítás.

12) Az egységes javaslatot 47. §-át a következõ (15) bekezdéssel javasolom kiegészíteni:

"(15) Az Országgyûlés felhatalmazza a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõjét, hogy ha a fejezet által be nem tervezett PHARE program keretében érkezik Európai Uniós forrás a Nemzeti Alap számlájára, a be nem tervezett hazai társfinanszírozást a fejezet elõirányzatain belül átcsoportosítással biztosítsa."

13) Ezzel összefüggésben az egységes javaslatot 91. §-a (4) bekezdésének elhagyását javasolom:

[(4) Felhatalmazást kap a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje, hogy ha a fejezet által be nem tervezett PHARE program keretében érkezik EU forrás a Nemzeti Alap számlájára, a be nem tervezett hazai társfinanszírozást a fejezet elõirányzatain belül átcsoportosítással biztosítsa.]

Indokolás a 12-13. pontokhoz

Jogtechnikai jellegû módosítás.

14) Az egységes javaslat 50. §-ának a következõ módosítását javaslom:

"50. §

A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény [(a továbbiakban: Ktv.)] 43. §-ának (1) bekezdésében foglalt, a II. besorolási osztály elsõ fizetési fokozata szerinti illetményalap a 2000. évben 28 150 forint."

Indokolás

Felesleges, a késõbbiekben elõ nem forduló szükségtelen rövidítés megszüntetése.

15) Az egységes javaslatot a következõ 55-56. §-sal javasolom kiegészíteni:

55. §

A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 79. §-ának (2) bekezdésében megjelölt üzemben tartási díj összege havi 640 forint.

56. §

(1) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 2. §- ának (3) bekezdése alapján a törvény hatálya alá tartozó szervezetek tekintetében a közbeszerzés értékhatára 2000. december 31-ig

  1. árubeszerzés esetén: 16 millió forint,
  2. építési beruházás esetén: 32 millió forint,
  3. szolgáltatás megrendelése esetén: 8 millió forint,
  4. építési beruházás esetén a Kbt. 42. §-ának (3) bekezdése szerinti elõminõsítési kötelezettség tekintetében: 240 millió forint.
  5. (2) A Kbt. 88. §-ának (4) bekezdésében foglaltakra tekintettel a közbeszerzési jogorvoslati eljárásokban kiszabható bírság legalacsonyabb mértéke 2000. december 31-ig 1 000 000 forint, természetes személyek tekintetében 100 000 forint.

    16) Ezzel összefüggésben az egységes javaslat 92-93. §-ainak elhagyását javasolom:

    [92. §

    A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 79. §-ának (2) bekezdésében megjelölt üzemben tartási díj összege havi 640 forint.

    93. §

    (1) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 2. §- ának (3) bekezdése alapján a törvény hatálya alá tartozó szervezetek tekintetében a közbeszerzés értékhatára 2000. december 31-ig

  6. árubeszerzés esetén: 16 millió forint,
  7. építési beruházás esetén: 32 millió forint,
  8. szolgáltatás megrendelése esetén: 8 millió forint,
  9. építési beruházás esetén a Kbt. 42. §-ának (3) bekezdése szerinti elõminõsítési kötelezettség tekintetében: 240 millió forint.

(2) A Kbt. 88. §-ának (4) bekezdésében foglaltakra tekintettel a közbeszerzési jogorvoslati eljárásokban kiszabható bírság legalacsonyabb mértéke 2000. december 31-ig 1 000 000 forint, természetes személyek tekintetében 100 000 forint.]

Indokolás a 16-17. pontokhoz

Jogtechnikai jellegû módosítás.

17) Az egységes javaslat 56-57. §-ainak a következõ módosítását javasolom. A módosítás elfogadásával az ezt követõ §-ok számozása értelemszerûen változik.

"56. §

(1) Az Országgyûlés szükségesnek tartja, hogy az ország gazdaságilag - az egy fõre jutó bruttó hazai termék tekintetében - legkedvezõtlenebb helyzetben lévõ Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén, Somogy és Békés megyéinek fejlesztése és kiemelten elmaradott kistérségeik felzárkóztatása érdekében, az érintett miniszterek a döntési körükbe tartozó, a (2) bekezdésben felsorolt támogatási célprogramok, illetve a Munkaerõpiaci Alap aktív foglalkoztatási és képzési alaprésze pályázati rendszerben kihelyezhetõ elõirányzatai [18]20 %-ának megfelelõ mértékû támogatási keretösszegeket különítsenek el. A keretösszeg 6 %-a Borsod-Abaúj-Zemplén megye, 6 %-a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, 3 %-a Nógrád megye, 3 %-a [pedig] Somogy megye, 2 %-a pedig Békés megye fejlesztésére használható fel.

(2) Az (1) bekezdés szerint elkülönített támogatási kereteket a következõ fejezeti kezelésû elõirányzatok figyelembevételével kell megállapítani:

a) XII. Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezet,10. cím, 4. alcím, 1. jogcím-csoport, 1. jogcím (Mezõgazdasági alaptevékenységek beruházásainak támogatása), 10. cím, 4. alcím, 1. jogcím-csoport, 2. jogcím (Erdõtelepítés, erdõszerkezet-átalakítás és fásítás), 10. cím, 4. alcím, 1. jogcím-csoport, 3. jogcím (Meliorációs és öntözésfejlesztési beruházások támogatása);

b) XII. Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezet,10. cím, 4. alcím, 10. jogcím-csoport, 1. jogcím (Területfejlesztési célfeladatok támogatással fedezett kiadásai), 10. cím, 4. alcím, 10. jogcím-csoport, 3. jogcím (Vidékfejlesztési célfeladatok támogatással fedezett kiadásai);

c) XV. Gazdasági Minisztérium fejezet,25. cím, 3. alcím, 1. jogcím-csoport (Gazdaságfejlesztési elõirányzat), 25. cím 4. alcím (Turisztikai célelõirányzat), 25. cím, 7. alcím, 1. jogcím-csoport (Mûszaki fejlesztési alapprogram célelõirányzat), 25. cím, 15. alcím (Aktív foglalkoztatási célok támogatása), 25. cím, 17. alcím (Kis- és középvállalkozási célelõirányzat);

d) XVI. Környezetvédelmi Minisztérium fejezet, 8. cím, 4. alcím (Környezetvédelmi alap célfeladatok);

e) XVII. Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium fejezet,13. cím, 6. alcím, 1. jogcím-csoport (Útfenntartás és fejlesztés), 13. cím, 7. alcím, 1. jogcím-csoport (Vízügyi alapfeladatok);

f) XIX. Szociális és Családügyi Minisztérium fejezet,15. cím, 5. alcím, 1. jogcím-csoport (Egyéb közmunkaprogramok támogatása), 15. cím, 10. alcím, 2. jogcím-csoport (Szociális válságkezelõ programok, aktív szociálpolitikai eszközök);

g) XXIII. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma fejezet,10. cím, 7. alcím (Nemzeti Örökség Program célelõirányzat);

(3) Az elkülönített keretek megyénkénti és kistérségenkénti mértékérõl, felhasználásának feltételeirõl és módjáról - ide értve a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei integrált szerkezetátalakítási program áthúzódó kötelezettségeinek rendezését is - az érintett miniszterek és a megyei területfejlesztési tanácsok elnökei a regionális, megyei és a kistérségi fejlesztési programok figyelembevételével, a földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter koordinációjával 2000. február 29-ig kötnek megállapodást. Az elkülönített keretek felhasználásakor a megyei területfejlesztési tanácsoknak prioritásként kell kezelni a kistérségek közti fejlettségbeli különbségek[et] mérséklését.

(4) A (2) bekezdésben felsorolt elõirányzatokból elkülönített keretek biztosítják a Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl szóló 1998. évi XC. törvény 68. § (2) bekezdésében meghatározott éven túli kötelezettségvállalások fedezetét.

[57. §

a) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés és Somogy megyék felzárkóztatása érdekében, a megyék területfejlesztési programjai és a megyéken belüli kistérségek közötti fejlettségbeli különbségek figyelembevételével az egyes minisztériumoktól átcsoportosítható gazdaságfejlesztési, agrárfejlesztési, infrastruktúra-fejlesztési, területfejlesztési és vidékfejlesztési fejezeti kezelésû célelõirányzatokból és a privatizációs bevételbõl biztosítsa a szükséges forrásokat.

b) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy az a) pontban meghatározott források felhasználási módját - tekintettel a kistérségi prioritásokra - szabályozza. Ennek megfelelõen az érintett miniszterek és a megyei területfejlesztési tanácsok elnökei 2000. március 15-ig kössék meg a megállapodásokat.]"

18) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 10. számú melléklete következõ módosítását javasolom:

"a) a területfejlesztés központi, regionális és megyei szerkezetátalakítási programjainak támogatása


7 000

Ebbõl:

 

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

1 500

Nógrád megye

360

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

900

Somogy megye

360

Békés megye

360"

Indokolás a 17-18. pontokhoz

Az Országgyûlés a módosító javaslatokról szóló szavazás során az un. hátrányos helyzetû megyék különleges kezelésére új 56., illetve 57. §-ként lényegében két változatot (610. és 643. számú módosító javaslatok) is megszavazott. A két változat közötti érdemi különbség az érintett megyék körében, illetve a megyék felzárkóztatásához szükséges többletforrások fedezetének, mértékének konkrétságában van.

A két javaslat közötti koherencia-zavar úgy oldható fel, ha az 56. § módosításával a két módosító javaslat leglényegesebb elemeit ötvözõ javaslat kerül elfogadásra. Ennek lényege, hogy az érintett megyék köre kiegészül Békés megyével, konkrétan is megjelölésre kerülnek a többletforrás fedezetének forrásaként szolgáló elõirányzatok, azok globális és megyénkénti mértékei. Ezzel összhangban indokolt a 10. sz. melléklet 2.a) pontjának kiegészítése is.

19) A 8. ponttal összefüggésben az egységes javaslat 68. §-a (4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolom:

(4) A Kt. 124.§-a a következõ (23)-(24) bekezdéssel egészül ki:

"(23) Az e törvény 1. számú melléklete Második részének a "KÖLTSÉGVETÉSI HOZZÁJÁRULÁS MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK ELVEI" címe 1. pontjában foglaltakat a 2000. évi költségvetési törvényben a következõk szerint kell alkalmazni:

1. Az e törvény 118. §-ának (4) bekezdésében a normatív költségvetési hozzájárulásokra meghatározott összegen felül

a) normatív, kötött felhasználású elõirányzattal a Belügyminisztérium fejezet Helyi önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai cím alatt megtervezett összeggel kell támogatni

- a helyi önkormányzat közoktatási intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak részére a pedagógus-továbbképzés és átképzés szervezését,

- a pedagógusok e törvény 19. § (3) bekezdése szerinti szakkönyvvásárlását,

- a megyei (fõvárosi) önkormányzati fenntartású pedagógiai szakszolgálatok megszervezését,

- a fõvárosi és a megyei közalapítványok szakmai tevékenységét, ezen belül a pedagógiai, szakmai szolgáltatás és a taneszköz-fejlesztést;

b) a Belügyminisztéium fejezet "Nem állami humánszolgáltatások normatív támogatása" alcím alatt kell megtervezni az a) pont elsõ és második gondolatjeles bekezdésében meghatározott célok igénybevételének fedezetét a nem helyi önkormányzati fenntartású közoktatási intézmények számára;

c) az Oktatási Minisztérium költségvetési fejezetében elkülönített elõirányzatként kell megtervezni

- az a) pont elsõ és második gondolatjeles bekezdésében meghatározott célok igénybevételének fedezetét az állami felsõoktatási intézmények által fenntartott közoktatási intézmények számára,

- a közoktatás fejlesztését, megújítását szolgáló tevékenységet, a közoktatás számítógépes hálózatának kiépítését, fejlesztését, mûködtetését.

d) Az a)-c) pontokban meghatározott támogatások együttes összege nem lehet kevesebb a tárgyévet megelõzõ második évben a helyi önkormányzatok által a közoktatásra fordított, e törvény 118. § (4) bekezdése alapján a közoktatási célú normatív hozzájárulások fõösszegét megalapozó számított kiadás 80 %-ának hét százalékánál."

"(24) A 2000. évben az éves költségvetésrõl szóló törvényben az e törvény 118. §-ának (4) bekezdése szerinti közoktatási célú normatív hozzájárulások fõ összegén belül kell megtervezni a diáksport támogatásához felhasználási kötöttséggel járó - normatív kötött - támogatást is."

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

20) Az egységes javaslat 72. §-a (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolom:

"(2) A Kjt. 1. számú mellékletének helyébe e törvény 12. számú melléklete[ lép], [a Kjt. ]2. számú mellékletének helyébe e törvény 13. számú melléklete lép."

Indokolás

Nyelvhelyességi módosítás.

21) Az egységes javaslat 86. §-ának az elhagyását javasolom:

[Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosítása]

83. §

Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 1. számú melléklete II. részének 52. pontja e törvény 15. számú melléklete szerint módosul.]

22) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 98. §-ának a következõ kiegészítését javasolom:

"98. §

(1) A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény 1., 5., és 6. számú mellékletei helyébe e törvény 16. számú melléklete lép.

(2) Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 1. számú melléklete II. részének 52. pontja e törvény 17. számú melléklete szerint módosul."

Indokolás a 21-22. pontokhoz

Jogtechnikai jellegû módosítás.

23) Az egységes javaslat 87. §-ának a következõ módosítását javasolom:

"87. §

(1) Ez a törvény - a (2)-([11]8) bekezdésben foglaltak kivételével - 2000. január 1-jén lép hatályba.

(2) Az e törvény 61. §-ával megállapított, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.)[

a) 64. §-ának (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat elsõ alkalommal az 1999. évi önkormányzati beszámolók esetén kell alkalmazni,

b)] 102. §-ának (12) és 13) bekezdése a törvény kihirdetése napján lép hatályba.

(3) Az e törvény 82. §-ával megállapított, a Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény (a továbbiakban: Mnbtv.) 20. §-a, 78. §-ának (1)-(3) bekezdése 1999. december 30-án lép hatályba.

(4) Az e törvény 64. §-ával megállapított, az értékpapírok forgalomba-hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény módosításáról szóló 1997. évi CLI. törvény módosítására vonatkozó törvény 46. §-ának (3) bekezdése és 51. §-ának (3) bekezdése, valamint az e törvény 65. §-ával megállapított, a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény módosításáról szóló 1997. évi CLVIII. törvény módosításáról szóló 61. §-ának (3) bekezdése 1999. december 31-én lép hatályba.

([3]5) Az e törvény 84. §-ával megállapított[, a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban:] Cct.[)]

a) 11. §-ának (4) bekezdése, 12. §-ának (2) bekezdése, 12/A. §-a, 21/B. §-a, 23. §-ának r) pontja, továbbá a 4. számú melléklete I.Vízgazdálkodási célnál az igénybevétel feltételeit meghatározó 1. pont második mondata e törvény kihirdetését követõ 5. napon lép hatályba azzal, hogy a rendelkezéseket a központi támogatásban részesülõ, folyamatban lévõ beruházásokra is alkalmazni kell[.];

[(4) Az e törvény 84. §-ával megállapított Cct.]

b)  23. §-ának g) pontja e törvény kihirdetését követõ 10. napon lép hatályba azzal, hogy a hatályba lépést követõen keletkezett, a központi támogatás szempontjából figyelembe nem vehetõ költségek nem finanszírozhatók a központi támogatásból.

[(5) Az e törvény 84. §-ával megállapított Cct. 4. számú melléklete I.Vízgazdálkodási célnál az igénybevétel feltételeit meghatározó 1. pont második mondata az e törvény kihirdetését követõ 5. napon lép hatályba azzal, hogy e rendelkezést a központi támogatásban részesülõ, folyamatban lévõ beruházásokra is alkalmazni kell.

(6) E törvény 82. §-ával megállapított, a Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény 20. §-a, 78. §-ának (1)-(3) bekezdése 1999. december 30-án lép hatályba.

(7) Az e törvény 64. §-ával megállapított, az értékpapírok forgalomba-hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény módosításáról szóló 1997. évi CLI. törvény módosítására vonatkozó törvény 46. §-ának (3) bekezdése és 51. §-ának (3) bekezdése, valamint az e törvény 65. §-ával megállapított, a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény módosításáról szóló 1997. évi CLVIII. törvény módosításáról szóló 61. §-ának (3) bekezdése 1999. december 31-én lép hatályba.]

([8]6) Az e törvény

  1. 62. §-ával megállapított, a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény 144. §-ának (2), (4), (6), (8)-(9) és (11)-(12) bekezdése, valamint
  2. 74. §-ával megállapított, az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítása, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási-szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény 28. §-ának (1) bekezdése, valamint 30. §-ának (2) bekezdése,
  3. 83. §-ával megállapított, a szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Szjtv.) 30 §-a, a 30/A. §-a, a 32. §-a és a 33. §-ának (1) bekezdése
  4. 59. §-a (1) bekezdésével[ával] megállapított [10]9. számú melléklete 18. pontja,
  5. 98. §-ával és a 16. számú mellékletével megállapított, a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény 1., 5., és 6. számú mellékletei

2000. február 15-én lépnek hatályba.

[(9) Az e törvény 84. §-ával megállapított a Cct. 4. számú melléklet I. pontjához tartozó, az igénykielégítés sorrendje "Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, a I.1., I.2. és I.3. célokra benyújtott igény kielégítésére, akkor a mûszakilag az elmúlt évek során szétszakadt beruházások támogatását követõen, az igénykielégítés sorrendjét az ivóvízbázisvédelmi célprogram figyelembevételével a Kormány rendeletben teszi közzé. Az adott évi céltámogatási jogosultság megállapítása az elõzõ év december 31-én hatályos lista alapján történik." szövegrész, e törvény kihirdetése napján lép hatályba.]

([10]7) Az e törvény 72. §-ának (3) bekezdésével megállapított, a közalkalmazottak jogállásáról szóló - módosított - 1992. évi XXXIII. törvény [e és ]14. számú melléklete 2000. március 1-jén lép hatályba.

([11]8) Az e törvény 31. §-ának (12)-(13) bekezdése 2000. július 1-jén lép hatályba."

24) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 89. §-ának a következõ kiegészítését javasolom:

"89. §

Az e törvény 61. §-ának

a) (15) bekezdésével megállapított Áht. 64. §-ának (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat elsõ alkalommal az 1999. évi önkormányzati beszámolók esetén kell alkalmazni;

b)  (17) bekezdésével megállapított[, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény]Áht. 74/A. §-ának (3) bekezdésében foglalt - az e törvény hatálybalépésének idõpontjában fennálló - összeférhetetlenséget a helyi kisebbségi önkormányzat testülete köteles az e törvény hatálybalépésétõl számított 30 napon belül megszüntetni."

Indokolása 23-24. pontokhoz

Jogtechnikai jellegû módosítás.

25) Az egységes javaslat 90. §-ának a következõ módosítását javasolom:

"90. §

Az e [E ]törvény [hatálybalépését]87. §-a (8) bekezdésében meghatározott határidõt követõen, bentlakásos szociális intézmény mûködése - kormányrendeletben meghatározott feltételek fennállásán túl - akkor engedélyezhetõ, ha a fenntartó a 31. § (12) bekezdésében megállapított tartalékalap-képzési kötelezettségének a mûködési engedély iránti kérelem benyújtásáig eleget tett. A már mûködõ bentlakásos szociális intézmény esetében a tartalékalapot három éven belül kell képezni."

Indokolás

A bentlakásos szociális intézményi humánszolgáltatást nyújtó nem állami intézmények tartalékképzési kötelezettség határideje elfogadott módosítás alapján 2000. július 1-jére tolódott ki, a javaslat - figyelembe véve az egységes javaslat 87. §-a (11) bekezdésének jogtechnikai jellegû módosítását is, amelynek eredményeként az (8) bekezdésre változott - e határidõvel teremti meg a vonatkozó rendelkezések összhangját.

26) Az egységes javaslat 102. §-ának a következõ módosítását javasolom:

"102. §

[(1)]Az e törvény 84. §-ával megállapított [Cct. 9. §-a (2) bekezdése utolsó mondatának rendelkezését elsõ ízben az 1999. évi céltámogatás kiegészítõ jegyzékében fel nem osztott összegre kell alkalmazni.

(2) Az e törvény 84. §-ával megállapított]

a) Cct. 8. §-a (4) bekezdésének és 23. §-a s) pontjának rendelkezését elsõ ízben a 2000. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni[.];

b) Cct. 9. §-a (2) bekezdése utolsó mondatának rendelkezését elsõ ízben az 1999. évi céltámogatás kiegészítõ jegyzékében fel nem osztott összegre kell alkalmazni.

[(3) Az e törvény 84. §-ával megállapított]

c) Cct. 10. §-a (3) bekezdésének, 11. §-a (1) bekezdésének, 23. §-a c) pontjának rendelkezését elsõ ízben a 2001. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni[.];

(4) Az e törvény 84. §-ával megállapított

d) Cct. 4. számú melléklet I. pontjához tartozó Vízgazdálkodás célnál, az igény-kielégítés sorrendjének 2000. évi feltételeit meghatározó szövegrész rendelkezéseit [elsõ három mondat], továbbá ugyanezen cél I.3. pontjánál (szennyvízcsatorna-hálózat építése) az igénybevétel feltételeit meghatározó utolsó mondat rendelkezéseit elsõ ízben a 2000. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni. Az I. Vízgazdálkodás célnál az igény-kielégítés sorrendjének 2001. évi feltételeit meghatározó szövegrész rendelkezéseit a 2001. évi új igénybejelentéseknél kell alkalmazni.

103. §

[(5) ]A Wesselényi Miklós Sport Közalapítvány létrejöttéig az e törvény 1. számú mellékletének XXIV. Ifjúsági és Sportminisztérium fejezet, 5. cím, 2. alcím, 2. jogcím-csoport, 2.[ jogcím, valamint a XXIV. fejezet, 5. cím, 2. alcím, 2. jogcím-csoport, ]-3. jogcímek alatt szereplõ támogatások a jogelõd Wesselényi Miklós Nemzeti Ifjúsági és Szabadidõsport az Egészséges Életmódért Közalapítvány és a Gerevich Aladár Nemzeti Sport Közalapítvány részére folyósíthatók.

Indokolás

Jogtechnikai jellegû módosítás.

27) A 8. ponttal összefüggésben a módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - növeli törvényjavaslat

1. számú mellékletének XI/23 /1/13/00/00/00 kiadási elõirányzatát 1536,0 mFt-tal

1. számú mellékletének XI/23 /1/14/00/00/00 kiadási elõirányzatát 144,0 mFt-tal

1. számú mellékletének XI/23/1/15/00/00/00 kiadási elõirányzatát 60,0 mFt-tal,

A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - csökkenti törvényjavaslat

1. számú mellékletének XI/23 /1/18/00/00/00 kiadási elõirányzatát 1676,5 mFt-tal

1.számú mellékletének XI/23 /5/1/7/00/00 kiadási elõirányzatát 63,5 mFt-tal

1. számú melléklet az 1999. évi ......... törvényhez (Millió forintban, egy tizedessel)

JAVASLAT A KÖLTSÉGVETÉSI ELÕIRÁNYZATOK MÓDOSÍTÁSÁRA

Fej. sz.

Cím sz.

Alc. sz.

Jogc. csop. sz.

Jogc. szám

Elõir. csop sz.

Kiem. sz.

Fej. neve

Cím név

Alc. név

Jogc. csop. név

Jogc. név

Elõir. csop. név

Kiem. elõir. neve

ELÕIRÁNYZAT

ELÕIRÁNYZAT MÓDOSÍTÁS
+/-

MÓDOSÍTOTT ELÕIRÁNYZAT

KIAD

BEV

TÁM

KIAD

BEV

TÁM

KIAD

BEV

TÁM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XI.

 

 

 

 

 

 

BELÜGYMINISZTÉRIUM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

 

 

Helyi önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

Normatív hozzájárulások

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

Iskolai oktatáshoz

137 748,2

 

 

+1 536,0

 

 

139 284,2

 

 

 

 

 

14

 

 

 

Iskolai szakképzéshez

15 438,0

 

 

+144,0

 

 

15 582,0

 

 

 

 

 

15

 

 

 

Különleges gondozás keretében nyújtott ellátáshoz

11 682,6

 

 

+60,0

 

 

11 742,6

 

 

 

 

 

18

 

 

 

Kiegészítõ hozzájárulás egyéb közoktatási feladatokhoz

30 585,3

 

 

-1 676,5

 

 

28 908,8

 

 

 

 

 

[22]1

 

 

 

Községek általános feladatai

842.2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

Központosított elõirányzatok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[31]
13

 

 

 

Hozzájárulás a könyvvizsgálatra kötelezett helyi önkormányzatok számára

300,0

                 

 

 

 

 

[18]14

 

 

Tûzoltólaktanya létesítése

 

50,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

Normatív módon elosztott kötött felhasználású támogatások

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Kiegészítõ támogatás egyes közoktatási feladatok ellátásához

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[7

 

Diáksporttal kapcsolatos feladatok ellátásához

 

1740,0]

 

 

-1 740,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

Diáksporttal kapcsolatos feladatok támogatása

 

 

 

 

+1 676,5

 

 

1 676,5

 

 

XXI.

 

 

 

 

 

 

EGÉSZSÉGÜGYI MINISZTÉRIUM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

Országos Mentõszolgálat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Mûködési költségvetés

 

 

 

 

 

 

 

 

3 958,0

 

 

 

 

 

 

 

2

Felhalmozási költségvetés

 

 

[3 958,0]

 

 

 

 

 

 

 

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

A javaslat összhangot teremt az 1. és 3. számú melléklet "községek általános támogatása" normatív jogcíme tekintetében.

A javaslat összhangot teremt az 1. és 5. számú melléklet jogcíme tekintetében. A módosítás a 663. és 669. számú módosító javaslatok elfogadásával összefüggésben szükséges.

A javaslat biztosítja az EüM fejezet Országos Mentõszolgálata címe téves besorolású bevételi elõirányzatának korrekcióját is.

28) A 8. ponttal összefüggésben az egységes javaslat 3. számú melléklete 24. pontja l) alpontjának elhagyását javasolom:

/24. Kiegészítõ hozzájárulás egyéb közoktatási feladatokhoz/

["l) Iskolai sport támogatása

Elõirányzat: 1 676,5 millió Ft

Fajlagos összeg: 1 200 forint/fõ

A kiegészítõ hozzájárulás a helyi önkormányzatot az iskolai és diáksporttal kapcsolatos feladatai ellátásához illeti meg. Az igényjogosultság alapja a 3. számú melléklet 19., 20.a), és 21.a) pontjaiban meghatározott hozzájárulások igénylésénél az iskolai nappali rendszerû oktatásban résztvevõknek a Kiegészítõ szabályok 2. f) pontja szerint figyelembe vett adata."]

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

29) A 8. ponttal összefüggésben az egységes javaslat 3. számú melléklete Kiegészítõ szabályok 1. pontjának következõ módosítását javasolom:

"1. A normatív hozzájárulások, illetve részesedések forrásai:

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

30) Az egységes javaslat 4. számú melléklete I. része 1. pontját az alábbiak szerint javaslom módosítani:

"Elõirányzat: [44 139,1] 43 817,4 millió forint"

 

Indokolás

A javaslat a 24 §. (4) bekezdése és a 4. számú melléklet közötti összhangot teremti meg.

31) A 8. ponttal összefüggésben az egységes javaslat 4. számú melléklete I. része 1.3. pontját az alábbiak szerint javaslom módosítani:

"1.3. A jövedelemkülönbségek mérséklésénél figyelembe veendõ értékhatár:

a)- község

11 800 Forint/fõ

b)- város

[14 720]14 715 Forint/fõ

c)- megyei jogú város

16 500 Forint/fõ

d)- fõváros (kerületekkel együtt)

[22 300]22 295 Forint/fõ

Az a) és b) pontban szereplõ nem kötelezõ térségi feladatokat is ellátó települési önkormányzatok esetén az értékhatár nõ a 2.c) pont szerinti fajlagos összeg és a 3. számú melléklet 13a.,15.,16.,19 b-c.,20-23.pontok szerinti ellátottak/férõhely együttes száma szorzatának a település 1998. január 1-jei lakosságszámára vetített összegével."

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

32) Az egységes javaslat 5. számú melléklete 8. pontjának a következõ módosítását javasolom:

 

 

Sor-szám

Cél

Igénybevétel feltételei

Elõirányzat

8.

Gyermek- és ifjúsági feladatok

A támogatási keret felhasználásáról az ifjúsági és sportminiszter által vezetett tárcaközi bizottság dönt.

[160]155,0

Központosított elõirányzat összesen:

[13 811,1]
13 806,1

Indokolás

A javaslat összhangot teremt az 5. számú melléklet 8. jogcíme tekintetében az 576. számú módosító javaslat alapján az ORFK. D.A.D.A. programjára átcsoportosított 5,0 millió forinttal összefüggésben.

33 A 8. ponttal összefüggésben az egységes javaslat 8. számú melléklete I. részét új 5. ponttal javaslom kiegészíteni:

"5. Diáksporttal kapcsolatos feladatok támogatása

Elõirányzat: 1 676,5 millió Ft

Fajlagos összeg: 1 200 forint/fõ

A kiegészítõ támogatás a helyi önkormányzatot az iskolai és diáksporttal kapcsolatos feladatai ellátásához illeti meg. Az igényjogosultság alapja a 3. számú melléklet 19., 20.a), és 21.a) pontjaiban meghatározott hozzájárulások igénylésénél az iskolai nappali rendszerû oktatásban résztvevõknek a 3. számú melléklet Kiegészítõ szabályai 2. f) pontja szerint figyelembe vett adata."

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

34) A 8. ponttal összefüggésben az egységes javaslat 8. számú melléklet I. fejezete Kiegészítõ szabályai 1. pontjának a következõ módosítását javasolom:

"1. Pénzellátási szabályok:

a) Az 1., [és az] a 4. pont b) bekezdésében és az 5. pontban meghatározott támogatások folyósítása a 27. § (2) bekezdése szerint, a nettó finanszírozás keretei között történik."

Indokolás

Lásd a 8. pontnál.

35) Az egységes javaslat 10. számú melléklete 2. g) pontjának a következõ módosítását javasolom:

g) [a]e törvény 6.§ (7), [a ]6. § (16) és az Áht. [59.]109/G. § ([54]6) bekezdése[k] szerinti kifizetésekre

2 800

Indokolás

Az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonában lévõ kincstári vagyonnak minõsülõ erdõ használatba, haszonbérbe adásából származó bevétel törvény alapján történõ átutalási jogcímének helyesbítése.

 

36) Az egységes javaslat 13. számú mellékletének a következõ kiegészítését javasolom:

Fizetési fokozatok

F fizetési osztály

G fizetési osztály

14

66 500

-

Indokolás

A hatályos Kjt. 14. fizetési fokozatot tartalmaz, a javaslat ezzel teremti meg az összhangot.

37) Az egységes javaslat 15. számú melléklete I. Vízgazdálkodás célnál a Szennyvízelvezetés és tisztítás igény-kielégítési sorrendjének a következõ módosítását javasolom:

" Az igény-kielégítés sorrendje a 2000. évre:

Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, a I.1., I.2. és I.3. célokra benyújtott igény kielégítésére, akkor a mûszakilag az elmúlt évek során szétszakadt beruházások támogatása elsõbbséget élvez. Ezt követõen a következõ prioritási csoportok növekvõ sorszáma, valamint a prioritási csoportokon belül az állandó népesség - a beruházás megvalósítására társult önkormányzatoknál az összes állandó népesség - csökkenõ mértéke szerint történik az igények sorrendjének megállapítása:

1. az ivóvízbázis-védelmi célprogramba bevont üzemelõ és távlati karszt-, talaj- és parti szûrésû vízbázisok, valamint az ivóvíztározók védõterületén levõ önkormányzatok, függetlenül az állandó népesség számától;

2. az ivóvízbázis-védelmi célprogramba bevont üzemelõ és távlati rétegvízbázisok, valamint a fokozottan érzékeny felszín alatti vízminõség-védelmi területekhez tartozó, 2000 fõnél nagyobb állandó népességû önkormányzatok;

3. egyéb 10 000 fõnél nagyobb állandó népességû önkormányzatok;

4. minden 2000 - 10 000 fõ állandó népességû önkormányzat, amely tartósan magas talajvízállású területen, a Balaton vízgyûjtõ területén, valamint a Velencei-tó, Fertõ tó, Tisza-tó, Ráckevei-Soroksári Duna parti sávjában helyezkedik el;

5. egyéb 2000-10 000 fõ állandó népességû önkormányzatok;

6. az ivóvízbázis-védelmi célprogramba bevont üzemelõ és távlati rétegvízbázisok, valamint a fokozottan érzékeny felszín alatti vízminõség-védelmi területekhez tartozó 2000 fõ állandó népességnél kisebb önkormányzatok;

7. minden olyan 2000 fõ állandó népességnél kisebb önkormányzat, amely tartósan magas vízállású területen, a Balaton vízgyûjtõ területén, valamint a Velencei-tó, Fertõ tó, Tisza-tó, Ráckevei-Soroksári Duna parti sávjában helyezkedik el;

8. egyéb 2000 fõ állandó népességnél kisebb önkormányzatok.

Az 1-8. pontban az önkormányzat besorolása a támogatás elsõ évét megelõzõ évben a KÖNYV által hivatalosan közölt népességszám alapján történik.

Az igények rangsorolásánál az adott évre célonként külön benyújtott támogatási igényû, de üzembehelyezhetõség szempontjából mûszakilag összetartozó beruházásokat együttesen kell figyelembe venni.

Közös beruházásnál az igények sorrendjének megállapítása a legkedvezõbb prioritási csoportba tartozó társult önkormányzat figyelembevételével történik.

Az igény-kielégítés sorrendje a 2001. évre:

Amennyiben az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos, az I.1., I.2. és I.3. célokra benyújtott igény kielégítésére, akkor a mûszakilag az elmúlt évek során szétszakadt beruházások támogatását követõen az igény-kielégítés sorrendjét az ivóvízbázis-védelmi célprogram figyelembevételével a Kormány rendeletben teszi közzé. Az adott évi céltámogatási jogosultság megállapítása az elõzõ év május 31-én hatályos lista alapján történik.

Az igények rangsorolásánál az adott évre célonként külön benyújtott támogatási igényû, de üzembe helyezhetõség szempontjából mûszakilag összetartozó beruházásokat, valamint az állami fõmûre csatlakozó önkormányzati beruházásokat együttesen kell figyelembe venni.

Közös beruházásnál az igények sorrendjének megállapítása a legkedvezõbb prioritási csoportba tartozó társult önkormányzat figyelembevételével történik.

Indokolás

Az egységes javaslat 87. §-ának (9) bekezdése, 102. §-ának (4) bekezdése, valamint a 15. számú mellékletben az igény-kielégítés sorrendjét meghatározó rendelkezések közötti összhang megteremtése szükséges. Az elfogadott 450. számú módosító javaslat alapján, ha az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi jogos igény kielégítésére, akkor a mûszakilag az elmúlt évek során szétszakadt beruházások támogatását követõen a Kormány elõzõ év május 31-én hatályos listája alapján történik a céltámogatási jogosultság megállapítása. Mivel ez utóbbi a 2000. évben még nem tud érvényesülni, hiszen kormánylista elfogadására 1999. decemberében kerül sor, így 2000-ben még a korábban irányadó szabályok szerint történik az igények kielégítése, kiegészítve azzal, hogy az elmúlt évek során szétszakadt beruházások támogatása elsõbbséget élvez. Az új szempontok pedig a 2001. évtõl érvényesülhetnek.

Budapest, 1999. december 18.

A Kormány nevében:
Járai Zsigmond
pénzügyminiszter