T/1720/8.
Módosító javaslat
DR. ÁDER JÁNOS úrnak
az Országgyûlés elnöke
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. T/1720. számú törvényjavaslathoz a következõ
módosító javaslatot
terjesztjük elõ:
A törvényjavaslat 1. § -a elmarad.
[1. §
Az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.) 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Államtitok az az adat, amely e törvény mellékletében (a továbbiakban: államtitokkör) meghatározott adatfajta körébe tartozik, és a minõsítési eljárás alapján a minõsítõ kétséget kizáróan megállapította, hogy az érvényességi idõ lejárta elõtti nyilvánosságra hozatala, jogosulatlan megszerzése vagy felhasználása, illetéktelen személy tudomására hozása, továbbá az arra jogosult részére hozzáférhetetlenné tétele sérti vagy veszélyezteti a Magyar Köztársaság honvédelmi, nemzetbiztonsági, bûnüldözési vagy bûnmegelõzési, központi pénzügyi vagy devizapolitikai, külügyi vagy nemzetközi kapcsolataival összefüggõ, valamint igazságszolgáltatási, továbbá az állami szervek zavartalan mûködéséhez fûzõdõ érdekeit."]
I n d o k o l á s
A jelenlegi szabályozás az államtitokká minõsítést kettõs feltételhez köti; az érintett adat a Ttv mellékletében felsorolt adatfajták körébe tartozzon, s nyilvánosságának bármely formája külön nevesített államérdeket sértsen, vagy veszélyeztessen. A Ttv. 3. § (1) bekezdése az Avtv 19. § (3) bekezdésében felsorolt állami érdekek védelme címén teszi lehetõvé az államtitokká minõsítést, vagyis az államtitok fogalmát egy kétharmados törvényben meghatározott érdekkörre alapozza, melyet a 34/1994. (VI.24.) ab. számú határozatban az Alkotmánybíróság is az információ szabadság elfogadható korlátjának tekintett. A törvényjavaslat e nevesített érdekeket az állami szervek zavartalan mûködéséhez fûzõdõ érdekkel egészíti ki, s ezáltal jelentõsen korlátozza az információ szabadságot, s egyben megszûnteti az államtitok és a szolgálati titok fogalmi elhatárolását. A minõsítõ ugyanis - az állami szervek zavartalan mûködéséhez fûzõdõ érdekre hivatkozva - konkrétan nevesített államérdek sérelme, vagy veszélyeztetése nélkül is államtitokká nyilváníthat adatot, a két titokkör pedig azért mosódik össze, mert a Ttv. 4. § (1) bekezdésének értelmében szolgálati titok az az adat, melynek bármiféle nyilvánossága "sérti az állami, vagy közfeladatot ellátó szerv mûködésének rendjét..." E szempontok alapján javasoljuk, hogy a védet érdekek körének kiterjesztése maradjon el.
Budapest, 1999. november 10.
Dr.Wiener György |
Pozsgai Balázs országgyûlési képviselõ MSZP |
Dr. Balogh László országgyûlési képviselõ MSZP |