ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1756/20.

Módosító javaslat

dr. Áder Jánosnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök úr!

A Házszabály 94. § (1) és a 102. § (1) bekezdése alapján az egyes munkaügyi és szociális törvények módosításáról szóló, T/1756. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 3. §-a elmarad:

[ "3. §

Az Flt. 8. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[ (4) A helyi önkormányzat döntéseinek elõkészítése, valamint végrehajtása során figyelembe veszi azok foglalkoztatáspolitikai következményeit. Ezen túlmenõen:]

"a) a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben meghatározott foglalkoztatási feladatainak ellátása során részt vesz a munkanélküliek részére történõ közhasznú foglalkoztatás szervezésében, valamint külön törvény szerint szervezi a rendszeres szociális segélyben részesíthetõ, aktív korú nem foglalkoztatott személyek foglalkoztatását,"]

2. A törvényjavaslat 18. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Az Flt. 39. §-a a következõ (5)-(6) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (5)-(7) bekezdés számozása (7)-(9) bekezdésre változik:

"(5) A Munkaerõpiaci Alapon belül a (3) bekezdésben felsorolt alaprészeken kívül munkahelyteremtési és foglalkoztatásfejlesztési célelõirányzatot kell elkülöníteni. A célelõirányzat felhasználásáért a költségvetés általános szabályai szerint a gazdasági miniszter a felelõs.

[ (6) A Munkaerõpiaci Alap külön jogszabályban foglaltak szerint hozzájárul a települési önkormányzatoknak a munkanélküliek és az Szt. szerinti rendszeres szociális segélyt igénylõk ellátásával és foglalkoztatásával kapcsolatos feladatai megvalósításához."]

3. A törvényjavaslat 29. §-a elmarad:

[ "29. §

Az Szt. 37/A.-37/G. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"37/A. § (1) A települési önkormányzat rendszeres szociális segélyt állapít meg annak a személynek, aki

a) a 18. életévét betöltötte és aktív korú, továbbá

aa) munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette, vagy

ab) vakok személyi járadékában részesül, illetõleg

ac) fogyatékossági támogatásban részesül,

b) aktív korú nem foglalkoztatott,

feltéve, hogy megélhetése más módon nem biztosított.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában akkor nem biztosított a megélhetése

a) az (1) bekezdés a) pontjában megjelölt személynek, ha havi jövedelme, valamint családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %- át,

b) az (1) bekezdés b) pontjában megjelölt személynek, ha havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-át, valamint családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %- át

és vagyona sem neki, sem családjának nincs.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja alkalmazásában aktív korú nem foglalkoztatott személynek minõsül az, aki

a) a munkanélküli járadék, illetõleg a jövedelempótló támogatás folyósítási idõtartamát kimerítette, vagy

b) a rendszeres szociális segély iránti kérelem benyújtását megelõzõ kettõ évben a lakóhely szerint illetékes települési önkormányzattal, illetõleg a megyei, fõvárosi munkaügyi központtal (a továbbiakban: munkaügyi központ) vagy annak kirendeltségével legalább egy év idõtartamig együttmûködött

és keresõ tevékenységet nem folytat, ide nem értve a települési önkormányzat által szervezett foglalkoztatást és az alkalmi munkavállalói könyvvel végzett munkát.

(4) A családi jövedelemszámításnál a rendszeres szociális segélyt igénylõ részére a kérelem benyújtását megelõzõen folyósított munkanélküliek jövedelempótló támogatás, illetõleg az Flt. alapján folyósított munkanélküli járadék összegét figyelmen kívül kell hagyni.

(5) A (3) bekezdés a) pontjában foglalt esetben a rendszeres szociális segély iránti kérelem a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, illetõleg az Flt. alapján folyósított munkanélküli járadék folyósítási idõtartamának kimerítésétõl számított tizenkettõ hónapon belül nyújtható be. E határidõ a gyermekgondozási segély igénybevétele esetében harminchat hónap.

(6) A települési önkormányzat a rendszeres szociális segélyre jogosult, aktív korú nem foglalkoztatott személyek számára legalább 30 munkanap idõtartamú foglalkoztatás megszervezésére köteles. A foglalkoztatási kötelezettség közmunka, közhasznú munka vagy a települést érintõ közfeladat ellátása céljából szervezett egyéb munka (a továbbiakban együtt: az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás) biztosításával teljesíthetõ. A foglalkoztatás megszervezését az önkormányzat más szerv útján is elvégezheti.

(7) A (6) bekezdés alkalmazásában települést érintõ közfeladat alatt azt az állami vagy helyi önkormányzati feladatot kell érteni, amelynek ellátásáról - jogszabály alapján - a települési önkormányzat gondoskodik.

(8) A települési önkormányzat a rendszeres szociális segély megállapítása elõtt az aktív korú nem foglalkoztatott személy foglalkoztatásának lehetõségét megvizsgálja. Ha az önkormányzat a segélyre irányuló kérelem benyújtásától számított harminc napon belül a kérelmezõ foglalkoztatását nem tudja biztosítani, úgy - a jogosultsági feltételek fennállása esetén - a kérelem benyújtásának idõpontjától rendszeres szociális segélyt állapít meg részére.

(9) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy akkor köteles a települési önkormányzat által a (6) bekezdés szerint felajánlott munkát elfogadni, ha

a) a munka a szakképzettségének, illetõleg iskolai végzettségének vagy annál eggyel alacsonyabb szintû végzettségnek, valamint az Flt. 25. §-a (2) bekezdésének b) és d) pontjának megfelel, és

b) a várható havi kereset eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

37/B. § (1) Nem állapítható meg rendszeres szociális segély, illetõleg a megállapított ellátást meg kell szüntetni annak

a) a személynek, aki

aa) egyéb rendszeres pénzellátásban részesül [4. § (1) bek. i) pont], kivéve, ha annak összege nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 37/A. § (1) bekezdésének a) pontjában megjelölt személy esetében a 80 %-át, a 37/A. § (1) bekezdésének b) pontjában megjelölt személy esetében pedig a 70 %- át,

ab) elõzetes letartóztatásban van, elzárás büntetését, illetve szabadságvesztés büntetését tölti;

b) az aktív korú nem foglalkoztatott személynek, aki

ba) a rendszeres szociális segély iránti kérelem benyújtását közvetlenül megelõzõen folyósított jövedelempótló támogatásának idõtartama alatt az önkormányzattal, illetõleg a munkaügyi központtal nem mûködött együtt,

bb) a rendszeres szociális segély megállapítását megelõzõen, valamint a segély folyósításának idõtartama alatt nem mûködött együtt,

bc) katonai szolgálatot teljesít,

bd) az Flt. szerinti munkanélküli járadékra jogosultságot szerzett,

be) keresõ tevékenységet folytat, ide nem értve a települési önkormányzat által szervezett foglalkoztatásban való részvételt és az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ munkavégzést.

(2) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy részére megállapított rendszeres szociális segély a megszüntetéstõl számított harminchat hónapon belül - ide nem értve az (1) bekezdés bb) pontja szerinti megszüntetési esetet - ismételten megállapítható, amennyiben a kérelmezõ munkanélküli járadékra való jogosultságot nem szerzett és a rendszeres szociális segélyre való jogosultság jövedelmi feltételei [37/A. § (2) bek. b) pont] egyébként fennállnak.

37/C. § Szünetel a rendszeres szociális segély folyósítása, ha az aktív korú nem foglalkoztatott személy a települési önkormányzat által szervezett foglalkoztatásban vesz részt, ide nem értve az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatást.

37/D. § (1) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segély megállapításának, folyósításának feltételeként a települési önkormányzattal, és/vagy az általa kijelölt szervvel együttmûködni köteles.

(2) Az (1) bekezdésben elõírt együttmûködés azt jelenti, hogy az aktív korú nem foglalkoztatott személy

a) a települési önkormányzatnál nyilvántartásba véteti magát, és

b) a segélyre való jogosultság feltételeinek felülvizsgálatában együttmûködik, továbbá

c) a települési önkormányzat által felajánlott és számára megfelelõ munkalehetõséget elfogadja, vagy

d) a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó programban részt vesz.

(3) A települési önkormányzat rendelete az aktív korú nem foglalkoztatott személy esetében a rendszeres szociális segély megállapításának, folyósításának feltételeként

a) a családsegítõ szolgálattal, vagy

b) a kijelölt szociális intézménnyel, vagy

c) a munkaügyi központ kirendeltségével

való - (2) bekezdés d) pontja szerinti - együttmûködési kötelezettséget írhat elõ, amennyiben az önkormányzat rendelkezik az ehhez szükséges intézményi feltételekkel, illetõleg a c) pontban megjelölt esetben a települési önkormányzat és a munkaügyi központ errõl megállapodást kötött. Az együttmûködésre kijelölt családsegítõ szolgálat, szociális intézmény, vagy munkaügyi központ kirendeltsége és a segélyben részesülõ személy írásban megállapodik az együttmûködés tartalmáról.

(4) A (3) bekezdés szerinti együttmûködési programnak a rendszeres szociális segélyben részesülõ személy és családja önfenntartó képességének szintentartására és fejlesztésére kell irányulnia. Együttmûködési program különösen az egyéni képességeket fejlesztõ vagy az életmódot formáló csoportos foglalkoztatáson, tanácsadáson való részvétel, a munkavégzésre történõ felkészülési programokon való részvétel.

(5) A települési önkormányzat rendeletben szabályozza a 37/D. § (2) bekezdésének d) pontja szerinti együttmûködés eljárási szabályait, továbbá az együttmûködési programok típusait és az együttmûködési kötelezettség megszegésének következményeit.

37/E. § (1) A rendszeres szociális segély havi összege

a) jövedelemmel nem rendelkezõ jogosult esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %- a, aktív korú nem foglalkoztatott személy esetén 70 %- a;

b) jövedelemmel rendelkezõ jogosult esetén az a) pont szerinti összegnek és a jogosult havi jövedelmének a különbözete.

(2) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülõ személyt alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatják, köteles az alkalmi munkavállalói könyvet legkésõbb a tárgyhót követõ hónap elsõ munkanapján bemutatni a települési önkormányzat jegyzõjének.

(3) A települési önkormányzat a tárgyhóra járó rendszeres szociális segély összegét a segély szüneteltetésének idõtartamára jutó, valamint az alkalmi munkavállalási napokra jutó segély összegével csökkenti.

37/F. § A települési önkormányzat a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot évente felülvizsgálja. Ha a segélyre való jogosultság feltételeinek felülvizsgálata nyomán megállapítást nyer, hogy a feltételek továbbra is fennállnak, az önkormányzat a segélyt tovább folyósítja. Az aktív korú nem foglalkoztatott személy részére a segély akkor folyósítható tovább, ha - az általános jogosultsági feltételek fennállta mellett - a 37/D. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen a települési önkormányzattal együttmûködött.

37/G. § (1) A hajléktalan személy részére megállapított rendszeres szociális segély esetén az errõl rendelkezõ határozat egy példányát meg kell küldeni a fõjegyzõnek.

(2) A fõjegyzõ a rendszeres szociális segélyben részesülõ hajléktalanokról a 18. §-ban szabályozott nyilvántartást vezeti és gondoskodik a rendszeres szociális segélynek a hajléktalan személy által meghatározott, határozatban foglalt címre történõ folyósításáról.

(3) Ha a hajléktalan személy a (2) bekezdés szerint folyósított rendszeres szociális segélyt három hónapi idõtartamon keresztül nem veszi át, a segély folyósítását a fõjegyzõ szünetelteti és errõl a tényrõl a segélyt megállapító önkormányzatot tájékoztatja, amely dönt az ellátás fenntartásáról, illetve megszüntetésérõl.

(4) Ha ugyanazon hajléktalan személy részére két vagy több önkormányzat döntése szerint egyidejûleg kellene rendszeres szociális segélyt folyósítani, csak az utóbb megállapított segély folyósítható. Ilyen esetben a fõjegyzõ tájékoztatja a segélyt korábban megállapított önkormányzatot az általa megállapított ellátás folyósításának megszüntetésérõl.

(5) A hajléktalan aktív korú nem foglalkoztatott személy a 37/D. §-ban elõírt együttmûködési kötelezettsége azzal a települési önkormányzattal áll fenn, amelynek határozata alapján a fõjegyzõ a rendszeres szociális segélyt folyósítja.

(6) A fõjegyzõ által az (1)-(4) bekezdés szerint folyósított rendszeres szociális segély összegét a Belügyminisztérium megtéríti a fõvárosi önkormányzat részére.

(7) A fõvárosban - ha a fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzat másként nem állapodik meg - a hajléktalanok rendszeres szociális segélyezése a fõvárosi önkormányzat feladata."]

4. A törvényjavaslat 31. §-a a következõképpen módosul:

"31. §

Az Szt. 125. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"125. § A települési önkormányzat által megállapított és folyósított pénzbeli és természetben nyújtott ellátások kiadásaihoz, [ továbbá a rendszeres szociális segélyt kérelmezõ foglalkoztatásának költségeihez,] valamint a helyi önkormányzatok által fenntartott személyes gondoskodás keretébe tartozó ellátási formák mûködési és fejlesztési költségeihez az állam

a) az állandó lakosok után járó szociális célú normatív állami támogatással (a továbbiakban: szociális normatíva);

[ b) kötött felhasználású foglalkoztatási támogatással;]

[ c)] b) a fenntartott szociális intézmények után járó normatív állami támogatással (a továbbiakban: szociális intézményi normatíva);

[ d)] c) kötött felhasználású támogatásokkal

járul hozzá."

5. A törvényjavaslat 32. §-a elmarad:

[ "32. §

Az Szt. 132. §-ának (1) bekezdése a következõ új i) ponttal egészül ki:

[Felhatalmazást kap a Kormány, hogy megállapítsa]

"i) a foglalkoztatási támogatás igénylésével, elszámolásával kapcsolatos szabályokat."]

6. A törvényjavaslat 56. § (4) bekezdése elmarad:

[ (4) Az a települési önkormányzat, amely a rendszeres szociális segélyben részesülõk együttmûködési kötelezettségének tárgyában önkormányzati rendeletet alkotott, köteles a rendeletét e törvény kihirdetésétõl számított öt hónapon belül felülvizsgálni.]

Indokolás

Rendszeres szociális segély megállapítására jelenleg is csak akkor van lehetõség, ha az aktív korú nem foglalkoztatott megélhetése más módon - mindenekelõtt megfelelõ munkavégzés felajánlásával - nem biztosítható. A szociális támogatás és a munkavégzés ettõl eltérõ - közvetlen kényszert bevezetõ - összekapcsolása ellentétes nemzetközi szerzõdésekkel, a jogállam szellemiségével, csökkenti, visszájára fordítja a munka értékét. Aki dolgozik, annak megfelelõ fizetést és megfelelõ státuszt kell biztosítani, akinek pedig erre - igazolhatóan és számon kérhetõen - nincs lehetõsége és rászorult, azt mindaddig, amíg ezek a körülmények fennállnak, segélyben kell részesíteni.

A törvény hatálybalépése esetén kétszintû minimálbér alakulna ki Magyarországon: egy törvényes, valamint egy, a törvényes mértéket el nem érõ, "szociális" minimálbér.

A törvényjavaslat alapján munkaerõpiaci befizetésekbõl nem csupán foglalkoztatási (vagy legalább részben foglalkoztatási) feladatokat, hanem szociális ellátásokat is finanszíroznának.

Ennek megfelelõen sem az ellátási rendszer, sem a finanszírozás - ehhez igazodó - módosítása nem támogatható.

Budapest, 1999. november 29.

Kiss Péter
MSZP

Filló Pál
MSZP

Benedek Mihály
MSZP

dr. Juhászné Lévai Katalin
MSZP

Vargáné Kerékgyártó Ildikó
MSZP

Paszternák László
MSZP

dr. Sándor László
MSZP

Hegyi Gyula
MSZP