T/1756/96. szám
Az Országgyûlés
Foglalkoztatási és munkaügyi |
Költségvetési és pénzügyi |
|
Egészségügyi és szociális |
Önkormányzati és rendészeti |
|
Emberi jogi, kisebbségi és |
Alkotmány- és igazságügyi |
|
Gazdasági |
kiegészítõ ajánlása
az egyes munkaügyi és szociális törvények módosításáról szóló
T/1756. számú törvényjavaslathoz
(Együtt kezelendõ a T/1756/87. sz. ajánlással!)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) - mint elsõ helyen kijelölt bizottság -, Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), Egészségügyi és szociális bizottsága (a továbbiakban: Egészségügyi bizottság), Önkormányzati és rendészeti bizottsága (a továbbiakban: Önkormányzati bizottság), Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (a továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Ifjúsági és sport bizottsága (a továbbiakban: Ifjúsági bizottság), Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), valamint Gazdasági bizottsága megvitatta "az egyes munkaügyi és szociális törvények módosításáról" szóló, T/1756. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1756/85., 86., 88-95. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Az Alkotmányügyi bizottság a T/1756/86/6. számon benyújtott módosító javaslatát visszavonta, ezért ezt az ajánlás nem tartalmazza.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerûségérõl bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történõ utalást, ha az elsõ helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.
"6. § Az Flt. a 19/A. §-át követõen a következõ alcímmel, és 19/B. §-sal egészül ki:
"Munkaerõpiaci programok támogatása
19/B. §
(1) A Munkaerõpiaci Alap elõre meghatározott, összetett célok érdekében biztosíthatja olyan programok megvalósításának pénzügyi fedezetét, amelyek térségi foglalkoztatási célok megvalósítására, munkaerõpiaci folyamatok befolyásolására, valamint a munkaerõpiacon hátrányos helyzetben lévõ rétegek foglalkoztatásának elõsegítésére irányulnak.""
Indokolás: Lásd a T/1756/86/1. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"10. § (1) Az Flt. 25. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[ 25. § (1) Munkanélküli járadék illeti meg azt, aki]
"b) a munkanélkülivé válását megelõzõ négy éven belül legalább kétszáz nap munkaviszonnyal rendelkezik,""
Indokolás: Lásd a T/1756/86/2. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"16. § [(1)] Az Flt. 36. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:"
Indokolás: Lásd a T/1756/86/3. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"(1) Az Flt. 39. §-a (3) bekezdésének [a),] c) és g) pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
/(3) A Munkaerõpiaci Alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja szerint - a következõ alaprészeket kell elkülöníteni:/
[a) szolidarítási alaprészt, a munkanélkülieket e törvény alapján megilletõ ellátások (munkanélküli járadék, pályakezdõk munkanélküli segélye, elõnyugdíj, nyugdíj elõtti munkanélküli segély, költségtérítés (31. §), valamint ezek juttatásával kapcsolatos postaköltség, továbbá a kifizetett ellátásokat terhelõ, társadalombiztosítási jogszabályokban meghatározott járulék és a külön törvényben meghatározott egészségügyi hozzájárulás) finanszírozására. Ezt az alaprészt terheli továbbá a munkanélküli járadékban részesülõk kiegészítõ segélye (58. § (9) bekezdés); ]"
Indokolás: Lásd a T/1756/95. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"23. § Az Flt. 58. §-a (5) bekezdésének e) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[ 58. § (5) E törvény alkalmazásában] "
Indokolás: Lásd a T/1756/86/4. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"24. § Az Flt. 58. §-ának (5) bekezdése a következõ n)-o) ponttal egészül ki:
[ (5) E törvény alkalmazásában]
"n) alkalmi foglalkoztatásnak minõsülõ munkaviszony: az alkalmi munkavállalói könyvvel történõ foglalkoztatásról[, valamint] és az ahhoz kapcsolódó közterhek egyszerûsített befizetésérõl szóló 1997. évi LXXIV. törvény 2. §-ának (1)-(2) bekezdésében meghatározott jogviszony,""
Indokolás: Lásd a T/1756/86/5. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"Az Szt. 4. §-a (1) bekezdés[ének]e a) pontjának második mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában]
Nem minõsül jövedelemnek a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a lakásfenntartási támogatás, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a nevelõszülõk számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány, az anyasági támogatás, valamint - a személyes gondoskodásért fizetendõ személyi térítési díj megállapítása kivételével - a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a rokkantsági járadék, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás;""
Indokolás: Lásd a T/1756/91. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/26. § Az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének második mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:/
[E törvény alkalmazásában]
"Nem minõsül jövedelemnek a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti segély, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a nevelõszülõk számára fizetett nevelési díj és külön ellátmány, az anyasági támogatás, valamint - a személyes gondoskodásért fizetendõ személyi térítési díj megállapítása kivételével - a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményei, a rokkantsági járadék, a vakok személyi járadéka és a fogyatékossági támogatás, valamint az õstermelõi tevékenységbõl származó bevétel, ha annak 1 hónapra esõ része nem haladja meg a jövedelempótló támogatás felét;"
Indokolás: Lásd a T/1756/85. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. tekintettel arra, hogy a módosító javaslat határidõ után érkezett nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/29. § Az Szt. 37/A.-37/G. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(9) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy, akit a munkaügyi központ kirendeltsége szociális szegélyezettként nyilvántartásba vett, akkor köteles a települési önkormányzat által a (6) bekezdés szerinti [felajánlott], valamint a munkaügyi központ kirendeltsége által felajánlott munkát elfogadni, ha"
Indokolás: Lásd a T/1756/88. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/(9) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy akkor köteles a települési önkormányzat által a (6) bekezdés szerint felajánlott munkát elfogadni, ha/
"b) a várható havi kereset eléri [az öregségi nyugdíj] a mindenkori kötelezõ legkisebb munkabér összegét, részmunkaidõs foglalkoztatás esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
Indokolás: Lásd a T/1756/90. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/(2) Az (1) bekezdésben elõírt együttmûködés azt jelenti, hogy az aktív korú nem foglalkoztatott személy/
"c) a települési önkormányzat, illetõleg a munkaügyi központ kirendeltsége által felajánlott és számára megfelelõ munkalehetõséget elfogadja, vagy
d) a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó, az önkormányzat rendeletében szabályozott programban részt vesz."
Indokolás: Lásd a T/1756/93. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"(3) A települési önkormányzat az aktív korú nem foglalkoztatott, rendszeres szociális segélyben részesülõ személy számára abban az esetben írhat elõ a munkaügyi központ kirendeltségével történõ - a (2) bekezdés c) pontja szerinti - együttmûködési kötelezettséget, ha errõl a települési önkormányzat és a munkaügyi központ megállapodott.
(4) Ha a települési önkormányzat a rendszeres szociális segélyben részesülõ személyt a munkaügyi központ kirendeltségével történõ együttmûködésre kötelezi, errõl a segélyt megállapító határozatban vagy a segély felülvizsgálata során rendelkeznie kell."
Indokolás: Lásd a T/1756/92. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"37/F. § A települési önkormányzat a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot évente felülvizsgálja. Ha a segélyre való jogosultság feltételeinek felülvizsgálata nyomán megállapítást nyer, hogy a feltételek továbbra is fennállnak, az önkormányzat a segélyt tovább folyósítja. Az aktív korú nem foglalkoztatott személy részére a segély akkor folyósítható tovább, ha - az általános jogosultsági feltételek fennállta mellett - a 37/D. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen a települési önkormányzattal, illetõleg az általa kijelölt szervvel együttmûködött."
Indokolás: Lásd a T/1756/89. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"3. § (1) A munkaügyi ellenõrzés kiterjed:"
Indokolás: Lásd a T/1756/86/7. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
Indokolás: Lásd a T/1756/86/8. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"(4) Az e törvény felhatalmazása alapján nyilvántartást vezetõ szervek a nyilvántartásban kezelt adatokat személyes azonosító adatok nélkül statisztikai célra felhasználhatják, illetõleg azokból statisztikai célra adatot szolgáltathatnak. Az e törvény alapján elrendelt adatkezelésre és az adatok védelmére egyebekben a személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény, valamint az egészségügyi adatkezelésre vonatkozó törvény rendelkezései az irányadók."
Indokolás: Lásd a T/1756/86/9. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"54. § (1) A törvény 1-17. §-a, 18. §-a - az e § (2) bekezdésében meghatározott részei kivételével - 20-24. §-a a kihirdetést követõ második hónap elsõ napján lép hatályba. Ezzel az idõponttal egyidejûleg az Flt. 14. §-ának (6) bekezdése, 21. §-ának (5) bekezdése, 28. §-ának (4)-(5) bekezdése, 39. §-a (3) bekezdése b) pontjának 2. alpontja, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 195[3]2. évi III. törvény 339. §-a (2) bekezdésének k) pontja hatályát veszti."
Indokolás: Lásd a T/1756/86/10. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"(3) A (2) bekezdésben megjelölt hatálybalépéssel egyidejûleg hatályát veszti a Cst. 7. §-a (1) bekezdésének a)-c) pontjában a "(személyre)", 7. §-ának (3) bekezdésében a "(személyt)", 8. §-ának (1) bekezdésében a "(személy[re])" szó."
Indokolás: Lásd a T/1756/86/11. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
"(3) Ahol jogszabály Országos Munkaügyi Módszertani Központot említ, azon Országos Munkaügyi Kutató és Módszertani Központot kell érteni."
Indokolás: Lásd a T/1756/94. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1999. december 9.
Filló Pál s.k., |
Dr. Szekeres Imre s.k., |
Dr. Kökény Mihály s.k., |
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., |
Kósáné dr. Kovács Magda s.k., |
Dr. Pokol Béla s.k., |
Dr. Latorcai János s.k., |