ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1816/1.

Módosító javaslat

Dr Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján a Szent István-i államalapítás emlékének megörökítésérõl és a Szent Koronáról szóló T/1816. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

nyújtjuk be:

1. A törvényjavaslat címe a következõképpen módosuljon:

"2000. évi ....... Törvény

a Szent István-i államalapítás emlékének megörökítésérõl
[és a Szent Koronáról]"

2. A törvényjavaslat preambuluma a következõképpen módosuljon:

"A nemzedék, amelynek megadatott, hogy a történelmet tagoló évezredek egyikébõl átléphessen a másikba, egyaránt pillant a múltba, hogy számvetést készítsen a nemzet elmúlt ezer esztendejérõl, s a jövõbe, hogy felkészüljön a következõ évezredre. Természetes kötelességének tekinti, hogy megemlékezzék a magyarság sorsfordulójáról: az államalapításról.

Ezer évvel ezelõtt elsõ királyunk, Szent István megkoronázásával a magyar nép a keresztény hitben egyesült Európa népeivel. Azóta Magyarország a keresztény Európa szerves része. Ez biztosította a magyarság fennmaradását és évszázadokon át betöltött meghatározó szerepét. Mindaz, ami ma Magyarországot jelenti, Szent István államalapító mûvén nyugszik.

István király mûve nyomán virágzó állam alakult ki a Kárpát-medencében. A magyar állam az évszázadok során, feltartóztatva a nyugati keresztény kultúra elleni támadásokat, hozzájárult a keresztény világ zavartalan fejlõdésének biztosításához. Az eltelt ezer év alatt a magyarság kialakította a maga összetéveszthetetlenül egyéni kultúráját, amely egyszersmind elválaszthatatlan része az európai nemzetek sokszínû kultúrközösségének.

A magyar állam és a magyar nemzet Szent István látnoki személyisége, isteni gondviselésben bízó küldetéstudata és vasakarata révén vált alkalmassá arra a történelmi szerepre, amelyet ezer éven keresztül betöltött. A keresztény hit felvétele és a keresztény állam kiépítése tette lehetõvé, hogy a magyarság a nyugati kultúra hordozójaként és védelmezõjeként visszaverje a létére törõ támadásokat, hogy ne csak gyõzelmeiben, de a hódoltságok, megszállások, feldarabolások és diktátumok idején is megõrizze erkölcsi tartását, és túléljen öröknek hitt, hódító birodalmakat.

[A hazánk címerét is díszítõ Szent Korona a magyar állam folytonosságát és függetlenségét megtestesítõ ereklyetárgyként él a nemzet tudatában és a magyar közjogi hagyományban.

A Szent Korona egyedülálló tana, amely a középkor századaiban fokozatosan alakult ki, a nemzeti jellegû, majd késõbb az egész ország lakosságára érvényes szuverenitás nagy erejû jelképévé vált. Nem a mindenkori uralkodók, hanem a Szent Korona volt a közhatalom forrása és foglalata. Ez az eszme - a magyar közjogi gondolkodás kiemelkedõ és meghatározó teljesítménye - a Szent Korona részének tekintette nemcsak a rendeket, hanem késõbbi fejlõdése során az egész politikai nemzetet származásra és felekezetre való tekintet nélkül. Ezen eszme erkölcsi kisugárzása tette lehetõvé, hogy a magyar állam a történelem folyamán nemegyszer máshol példátlan jóakarattal és segítõkészséggel fogadja be az ide menekülõket. Múltunk iránti tiszteletünk kötelezõ parancsként írja elõ számunkra, hogy - a harmadik Magyar Köztársaságot a Szent István-i állam törvényes örökösének tekintve - a magyarság sorsát immár végleg Európa nyugati feléhez kötve, hazánkat a szabadság, a türelem, a jólét, a rend és a biztonság államává téve, újabb ezer évre szóló távlatot nyissunk a nemzet elõtt.

A köztársasági államforma és a hatalomgyakorlás demokratikus módja nem változtat azon a tényen, hogy a Szent Korona ma is a magyar állam egységét testesíti meg. E történelmi jelképünk annak bizonyítéka, hogy az ország minden polgára részese a közhatalomnak.

Az államalapítás ezeréves évfordulója alkalmából Magyarország - megemlékezve keresztény államiságunk kezdeteirõl - méltó helyére kívánja állítani

a Szent Koronát, múzeumi tárgyból visszahelyezve azt az ország lakosságát képviselõ Országgyûlés oltalmába.]

Ezért az Országgyûlés - tekintettel a Szent István-i államalapítás [és a Szent Korona] kiemelkedõ történelmi jelentõségére - a következõ törvényt alkotja:"

3. A törvényjavaslat 2-3. §-a maradjon el:

"[2. §

(1) A Szent Koronához tartozó jelvények

a) a királyi jogar,

b) a koronázási palást,

c) az országalma,

d) a koronázási kard.

(2) A Szent Koronát és a hozzá tartozó jelvényeket - a koronázási palást kivételével - az Országgyûlés épületében õrzik.

(3) A koronázási palást õrzési helye a Magyar Nemzeti Múzeum marad.

3. §

A Szent Koronát és a hozzá tartozó jelvényeket - az õrzés helyéül szolgáló épületre irányadó látogatási rendnek megfelelõen - bárki megtekintheti. A megtekintést a nemzeti ünnepeken ingyenesen kell biztosítani."]

4. A törvényjavaslat 4-5. §-a maradjon el:

"[4. §

(1) A Szent Koronának és a hozzá tartozó jelvényeknek a védelmére és megóvására, valamint a velük kapcsolatos intézkedések megtételére az Országgyûlés Szent Korona Testületet (a továbbiakban: Testület) hoz létre.

(2) A Testület az (1) bekezdésben említett feladatai körében

a) dönt a Szent Korona és a hozzá tartozó jelvények õrzési helyérõl, ha annak szükségessége felmerül,

b) kezdeményezi a Szent Korona és a hozzá tartozó jelvények állagának megóvásához, helyreállításához szükséges intézkedéseket az arra jogosult hatóságnál,

c) ellenõrzi a Szent Korona és a hozzá tartozó jelvények megóvására vonatkozó elõírások folyamatos megtartását,

d) hozzájárulást ad a Szent Koronáról és a hozzá tartozó jelvényekrõl hiteles másolat készítéséhez,

e) hozzájárulást ad a Szent Korona és a hozzá tartozó jelvények tudományos vizsgálatához.

(3) A Testület a (2) bekezdésben említett feladatait az érintett tudományágakat képviselõ szakértõk bevonásával látja el.

5. §

(1) A Testület tagja a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyûlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. A Testület az elnökét a tagjai közül maga választja. A Testület elnökének akadályoztatása esetén az elnöki feladatokat a Testület korelnöke látja el.

(2) A Testület szükség szerint, de legalább évente egyszer ülésezik. A Testület ülését az elnök hívja össze. Az ülés akkor határozatképes, ha a Testület legalább három tagja jelen van. A Testület a döntéseit egyszerû többséggel hozza.

(3) A Testület - feladatkörében hozott - döntései a Szent Koronával és a hozzá tartozó jelvényekkel kapcsolatos vagyonkezelõi feladatokat ellátó szervezetre kötelezõek.

(4) A Testület tagjai díjazásban nem részesülnek.

(5) A Testület a mûködésének részletes szabályait maga állapítja meg.]

I n d o k o l á s

1. Magyarország: köztársaság. Az 1849-es trónfosztás, a köztársaság 1918. évi, majd megismételt 1946. illetve 1989. évi kikiáltása nem pusztán formális közjogi aktus volt, hanem szakítás azzal a magyar múlttal, amely a társadalmat jogfosztottakra és jogokkal rendelkezõkre, urakra és szolgákra, esélyesekre és esélytelenekre, a hatalom részeseire és a hatalomból kirekesztettekre osztotta, amely a huszadik században két szörnyû világháborúba vitte be az országot, és amellyel szemben a magyar közelmúlt olyan nagyjai léptek fel, mint Táncsics Mihály és Petõfi Sándor, Ady Endre és Károlyi Mihály, József Attila és Jászi Oszkár, Illyés Gyula és Bibó István.

A magyar királyoknak a Nemzeti Múzeumban õrzött koronája a magyar múlt megbecsült ereklyéje, mely azonban tárgyi mivoltában nem köthetõ az államalapító királyhoz, hiszen egyetlen darabja sem származik az államalapítás korából. Nem indokolt ezért az államalapítás történelmi jelentõségének méltatásához kapcsolni a királyi koronára vonatkozó politikai illetve törvényhozási aktust.

A Szent Koronára történõ hivatkozás ugyanakkor ott volt a Horthy-korszak represszív igazságszolgáltatásában, és ott volt a dualizmus-kori Magyarországnak a történelmi Magyarország integritását a nemzetiségek önállósodási törekvéseivel szemben védõ, illetve a Horthy-kori Magyarországnak a történelmi Magyarország helyreállítását célzó revíziós politikájának érvrendszerében. Nem helyénvaló ezért, hogy a modern Magyar Köztársaság a maga történelmi és közjogi legitimitását akár csak részlegesen is a Szent Koronára való hivatkozásra építse.

2. Magyarország: köztársaság. A magyar állam mint Köztársaság a maga legitimitását polgárainak a választásokon való részvételben és a közélet egyéb intézményeibe való bekapcsolódásában kifejezésre jutó támogatásából meríti. A magyar állam hatalmi intézményei a maguk hatalmát a polgároktól kapott felhatalmazása, nem pedig bármilyen, ezen túli dologra építik. A királyi koronának ezért a Magyar Köztársaságban közjogi szerepe nincs, valamiféle közjogi szerepét törvénybe foglalni ellentétes volna a köztársasági alkotmánnyal.

3. Magyarország: köztársaság. Az úgynevezett Szent Korona-tan a magyar közjogi gondolkodás fejlõdésének része, melyet azonban a magyar közjogi fejlõdés meghaladott. Egy korábbi közjogi állapotot indokló korabeli gondolatmenetnek törvénybe emelése - mint általában bármiféle tudományos vagy egyéb érvrendszernek törvénybe emelése - ellentétes volna egyfelõl a törvényhozás feladatával, hogy a társadalom életét kötelezõ erõvel szabályozó normákat alkosson, másfelõl pedig az Alkotmánynak a tudomány szabadságára vonatkozó 70/H. § (2) bekezdésével, miszerint "Tudományos igazságok kérdésében dönteni ... kizárólag a tudomány mûvelõi jogosultak."

4. Magyarország: köztársaság. Minthogy a királyi koronának Magyarországon nincs közjogi funkciója, és ezért nem indokolt azt az Országházban elhelyezni.

Miként azt a törvényjavaslat indoklása is tartalmazza, "A Szent Korona visszaadásának feltételeit az 1977 decemberében kelt magyar-amerikai diplomáciai levélváltás rögzíti. Ennek lényege abban foglalható össze, hogy "a Koronát és az egyéb koronázási jelvényeket folyamatosan nyitva álló budapesti történelmi helyen kell kiállítani, ahol azokat az ország népe, a határon túli magyarok, illetve a külföldiek megtekinthetik"." Ezzel a levélváltással - mely a diplopmáciai gyakorlat szerint nemzetközi szerõdésnek tekinthetõ - összhangban került a korona a Nemzeti Múzeumban elhelyezésre, amely a levélváltásban megfogalmazott követelményeknek maradéktalanul megfelel. A Nemzeti Múzeumban évi kétszázezer látogató tekinti meg a koronát és a koronaékszereket. Az Országház épülete a levélváltásban rögzítettek értelmében vett "folyamatosan nyitva álló" helynek nem tekinthetõ. Az Országházban az Országgyûlés folyamatos munkája folyik, itt nyert elhelyezést a miniszterelnök és közvetlen munkatársai, továbbá a köztársasági elnök és hivatala, ezért az Országház épületét látogatók csak korlátozottan kereshetik fel. Az Országház látogatóinak száma az elmült években csak tördéke volt a Nemzeti Múzeum látogatottságának.

Minthogy a koronázási palást átszállítására nincs mód, a korona áthelyezése elszakítaná a koronázási palástot a koronától, holott - mint arra a preambulum is utal - a korona a palásttal szerves egységet képet. Az effajta elhelyezés történetileg hiteltelen volna.

A Magyar Nemzeti Múzeumban jelentõs költséggel alakították ki a korona és a koronézési jelvények megfelelõ õrzésének technikai feltételeit. Ezek ismételt létrehozatala az Országház épületében mintegy 150 millió forintra becsült felesleges kiadást jelentene.

5. Magyarország: köztársaság. A köztársaság fõ tisztségviselõi: a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyûlés elnöke és az Alkotmánybíróság elnöke. Alkotmányra tett esküjük valamennyiüket a köztársasági államberendezkedés õrzésére kötelezi. Nem lehetnek tagjai a törvényjavaslatban szereplõ "Szent Korona Testületnek".

A magyar közjogi rendszert az Alkotmány szabályozza. A köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyûlés elnöke és az Alkotmánybíróság elnöke a magyar közjogi rendszer legfontosabb tisztségviselõi. Olyan testület létrehozása meghatározott feladattal, amelynek a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyûlés elnöke és az Alkotmánybíróság elnöke, valamint a Magyar Tudományos Akadémia elnöke a tagja, a magyar közjogi rendszert módosítja, amire csak az Alkotmány módosításával lenne lehetõség. A Kormány több alkalommal kifejezett szándéka, miszerint egyszerû többséggel megalkotott törvénnyel hozza létre a "Szent Korona Testületet", nem egyeztethetõ össze az Alkotmánnyal.

Budapest, 1998. november 8.

Bauer Tamás
SZDSZ

Hack Péter
SZDSZ

Petõ Iván
SZDSZ