T/1823/31.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Emberi jogi-, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Kulturális és sajtó
bizottságának

Ifjúsági és sport
bizottságának

Önkormányzati és rendészeti
bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

a j á n l á s a

a büntető jogszabályok módosításáról szóló T/1823. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), a Kulturális és sajtó bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottság), az Ifjúsági és sport bizottsága (továbbiakban: Ifjúsági bizottság), az Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati bizottság), valamint a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) megvitatta a büntető jogszabályok módosításáról szóló, T/1823. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1823/7-30. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

  1. Dr. Kurucsai Csaba képviselő a törvényjavaslat 4. §-ában a Btk. 63. § (2) bekezésének a következő módosítását javasolja:
  2. "A Btk. 63. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek, e § a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:

    "(2) A vagyonelkobzás[t el kell rendelni] elrendelhető arra a vagyonra is, amelyet az elkövető átruházott, feltéve, hogy a megszerzőnek az átruházott vagyon eredetéről tudomása volt.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/13. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Ábrahám János képviselő a törvényjavaslat 4. §-ában a Btk. 63. § (2)-(3) bekezdéseinek a következő kiegészítését javasolja:
  4. ""(2) A vagyonelkobzást el kell rendelni arra a vagyonra is, amelyet az elkövető átruházott, feltéve, hogy a megszerzőnek az átruházott vagyon eredetéről tudomása volt, vagy a tőle elvárható módon tudomást szerezhetett volna.

    (3) Ha az elkövető a bűncselekmény elkövetéséből eredő vagyont gazdálkodó szervezetre ruházta át, a vagyonelkobzás akkor rendelhető el, ha a gazdálkodó szervezet ügyvezetésre vagy képviseletre feljogosított tagjának vagy tisztségviselőjének az átruházott vagyon eredetéről tudomása volt, vagy a tőle elvárható módon tudomást szerezhetett volna.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/19. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Önkormányzati biz.nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  5. Dr. Kurucsai Csaba képviselő a törvényjavaslat 5. §-ában a Btk. 112. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  6. Btk. 112. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, és e § jelenlegi rendelkezése az (1) bekezdés megjelölésre módosul:

    "(2) A fiatalkorú esetében a feltételes szabadságra bocsátás a 47. § (4) bekezdésének [b)-e)] b), c), d), e) pontja alapján nem zárható ki.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/12. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Ifjúsági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz.egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  7. Ábrahám János képviselő a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  8. "[(1) A Btk. 137. §-ának 2. pontja a következő i) alponttal egészül ki:

    [E törvény alkalmazásában közfeladatot ellátó személy:]

    "i) a rendőrségről szóló törvényben meghatározott körben a lakosság élet- és vagyonvédelmének biztosítása érdekében létesült társadalmi önvédelmi szervezet tagja, a közbiztonság javítására irányuló tevékenysége közben;] ""

    Indokolás: Lásd a T/1823/18. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz.nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  9. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésében a felvezető szöveg módosítását, valamint a Btk. 137. § 12. pontjának az elhagyását javasolja:
  10. "A Btk. 137. §-ának 5.[,] és 9. [és 12.] pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

    (E törvény alkalmazásában)

    "[12. nagy nyilvánosságon a bűncselekménynek a sajtó, egyéb tömegtájékoztatási eszköz, sokszorosítás, illetőleg elektronikusan rögzített információ távközlő hálózaton való közzététele útján történő elkövetését is érteni kell;]""

    Indokolás: Lásd a T/1823/22. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Kulturális biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz.nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  11. Dr. Kurucsai Csaba képviselő a törvényjavaslat 6. §-ában a Btk. 137. §-ának (2) bekezdése 9. pontjának a következő módosítását javasolja:
  12. /(2) A Btk. 137. §-ának 5., 9. és 12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:/

    [E törvény alkalmazásában]

    "9. üzletszerűen követi el a bűncselekményt, aki ugyanolyan vagy hasonló jellegű bűncselekmények elkövetése révén életvitelszerűen, rendszeres haszonszerzésre törekszik;"

    Indokolás: Lásd a T/1823/14. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz.egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  13. Ábrahám János képviselő a törvényjavaslat 10. §-ának az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):
  14. "[A Btk. 166. §-a (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(3) Aki emberölésre irányuló előkészületet követ el, bűntett miatt öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.]""

    Indokolás: Lásd a T/1823/15. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz.nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  15. Ábrahám János képviselő a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  16. A Btk. 195/A. §-ának címe és (1) bekezdése helyébe a következő cím és rendelkezés lép:

    "Tiltott pornográf felvétel készítése

    (1) Aki kiskorú személyről video-, film-, fénykép- vagy más módon előállított pornográf képfelvételt [vagy képfelvételeket] készít, ilyen képfelvételt forgalomba hoz, azzal kereskedik, illetőleg ilyen képfelvételt más számára hozzáférhetővé tesz, bűntettet követ el, és két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/16. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

    - az Ifjúsági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz.nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  17. Dr. Hack Péter képviselő a törvényjavaslat 13. §-ának az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):
  18. [A Btk. 213. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

    /Aki/

    "a) engedély vagy nyilvántartásba vétel nélkül állít elő vagy terjeszt olyan sajtóterméket, amelynek előállításához vagy terjesztéséhez engedély vagy nyilvántartásba vétel szükséges,"

    /vétséget követ el, és pénzbüntetéssel büntetendő./]

    Indokolás: Lásd a T/1823/30. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Kulturális biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz.egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  19. Dr. Gyimesi József és Dr. Répássy Róbert képviselők a törvényjavaslat 21. §-ában a Btk. 310. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  20. /A Btk. 310. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(6) Az (1) bekezdésben meghatározott bűncselekmény elkövetője nem büntethető, ha [az első fokú ítélet meghozatala előtt] a vádirat benyújtásáig az adótartozását, társadalombiztosítási járulék tartozását, baleseti járulék tartozását, egészségbiztosítási járulék tartozását, nyugdíjjárulék-tartozását, illetve a magán-nyugdíjpénztári tagdíjat kiegyenlíti.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/20/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  21. Dr. Gyimesi József és Dr. Répássy Róbert képviselők a törvényjavaslat 22. §-ában a Btk. 310/A. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  22. /A Btk. 310/A. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(6) Az (1) bekezdésben meghatározott bűncselekmény elkövetője nem büntethető, ha [az első fokú ítélet meghozatala előtt] a vádirat benyújtásáig a munkaadói vagy munkavállalói járulék tartozását, illetve a rehabilitációs vagy szakképzési hozzájárulás tartozását kiegyenlíti."

    Indokolás: Lásd a T/1823/20/2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  23. Dr. Gyimesi József és Dr. Répássy Róbert képviselők a törvényjavaslat 23. §-ában a Btk. 310/B. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  24. /A Btk. 310/B. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(4) Az elkövető nem büntethető, ha a társadalombiztosítási járulékot, a baleseti járulékot, egészségbiztosítási járulékot, nyugdíjjárulékot, illetve magán-nyugdíjpénztári tagdíjat [az első fokú ítélet meghozatala előtt] a vádirat benyújtásáig kiegyenlíti."

    Indokolás: Lásd a T/1823/20/3. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  25. Dr. Répássy Róbert és Molnár Oszkár képviselők a törvényjavaslat 29. §-ának új (2) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják (A javaslat elfogadása esetén a §. jelenlegi szövege (1) bekezdés jelölést kap):
  26. "(2) A Btk. 319. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

    "(4) A hűtlen kezelés elkövetője csak magánindítványra büntethető.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/21/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  27. Dr. Répássy Róbert és Molnár Oszkár képviselők a törvényjavaslat 30. §-ának új (2) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják (A javaslat elfogadása esetén a §. jelenlegi szövege (1) bekezdés jelölést kap):
  28. (2) A Btk. 320. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

    "(3) A hanyag kezelés elkövetője csak magánindítványra büntethető.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Önkormányzati biz.egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  29. Mécs Imre és Dr. Hack Péter képviselők a törvényjavaslat 35. §-ában a Btk. 329. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  30. /A Btk. 329. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

    (2) E § alkalmazásában szellemi alkotás: [az irodalmi, tudományos és művészeti] a szerzői jogi védelem tárgyát képező alkotás, a találmány, a használati minta, az ipari minta, a mikroelektronikai félvezető termék topográfiája és az újítás."

    Indokolás: Lásd a T/1823/29. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  31. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 36. §-ában a Btk. 329/A. §-ának a következő módosítását javasolja:
  32. /A Btk. 329/A. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő alcím és rendelkezés lép:/

    "Szerzői vagy szomszédos jogok megsértése

    329/A. § (1) Aki az irodalmi, tudományos vagy művészeti alkotás szerzőjének a művén, előadóművésznek az előadóművészi teljesítményén, hangfelvétel előállítójának a hangfelvételén, rádió- vagy televízió-szervezetnek a műsorán, illetőleg film előállítójának a teljesítményén fennálló jogát haszonszerzés végett, vagy vagyoni hátrányt okozva megsérti, vétséget követ el, [és két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy] pénzbüntetéssel büntetendő.

    (2) A büntetés [bűntett] vétség miatt [három] egy évig terjedő szabadságvesztés, ha a szerzői vagy szomszédos jogok megsértését

    a) jelentős vagyoni hátrányt okozva,

    c) üzletszerűen

    követik el.

    (3) A büntetés

    a) [öt] két évig terjedő szabadságvesztés, ha a szerzői vagy szomszédos jogok megsértését különösen nagy vagyoni hátrányt,

    b) két évtől [nyolc] öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a szerzői vagy szomszédos jogok megsértését különösen jelentős vagyoni hátrányt

    okozva követik el.

    (4) Nem büntethető az, [A]aki a szerzői vagy szomszédos jogok megsértését vagyoni hátrányt okozva gondatlanságból követi el[, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő].""

    Indokolás: Lásd a T/1823/23. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Kulturális biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  33. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 36. §-ában a Btk. 329/A. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  34. "36. §

    /A Btk. 329/A. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő alcím és rendelkezés lép:/

    /Szerzői vagy szomszédos jogok megsértése/

    "329/A. § (1) Aki az irodalmi, tudományos vagy művészeti alkotás szerzőjének a művén, előadóművésznek az előadóművészi teljesítményén, hangfelvétel előállítójának a hangfelvételén, rádió- vagy televízió-szervezetnek a műsorán, illetőleg film előállítójának a teljesítményén fennálló jogát haszonszerzés végett[, vagy] 50.000 forintot meghaladó vagyoni hátrányt okozva megsérti, vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő."

    Indokolás: Lásd a T/1823/25. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Kulturális biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  35. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 36. §-ában a Btk. 329/A. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  36. /A Btk. 329/A. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő alcím és rendelkezés lép:/

    /Szerzői vagy szomszédos jogok megsértése/

    "(4) Nem büntethető az, [A]aki a szerzői vagy szomszédos jogok megsértését vagyoni hátrányt okozva gondatlanságból követi el[, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő]."

    Indokolás: Lásd a T/1823/24. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  37. Dr. Hack Péter képviselő a törvényjavaslat 40. § (1) bekezdésében a Btké. 26. §-ának a következő módosítását javasolja:
  38. /A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény hatálybalépéséről és végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejű rendelet (Btké.) 26. §-a helyébe következő rendelkezés lép/

    "A Btk. 310. §-ának alkalmazása szempontjából adó az illeték, az illeték módjára fizetendő díj is, továbbá - a Btk. 310-310/B. §-ában nem említett - külön [jogszabályokban] törvényben meghatározott, az államháztartás alrendszereinek költségvetéséből ellátandó feladatok fedezetére előírt közteherfizetési kötelezettség, amely ellenszolgáltatásra nem jogosít."

    Indokolás: Lásd a T/1823/28. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.

    - az Emberi jogi biz.

    - a Kulturális biz.

    - az Ifjúsági biz.

    - az Önkormányzati biz.

    - a Foglalkoztatási biz.

    - az Előterjesztő képviselője

  39. Dr. Hack Péter képviselő a törvényjavaslat 41. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  40. "[A szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény (Sztv.) 77. §-a (2) bekezdésének első mondatában a "huszonnégy óráig" szövegrész helyébe a "hetvenkét óráig" szövegrész lép.]"

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 21. és 25. számú pontjaiban foglaltakkal.

    Indokolás: Lásd a T/1823/27/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  41. Dr. Hack Péter képviselő a törvényjavaslat 41. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  42. " [Az Sztv. 77. §-ának (3) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

    "A szabálysértési őrizet ebben az esetben a másodfokú bíróság határozatának meghozataláig, illetve a nem jogerősen kiszabott elzárás tartamáig, de legfeljebb a meghosszabbítástól számított tíz napig tart."]"

    Indokolás: Lásd a T/1823/27/2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz.egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  43. Dr. Horváth Balázs képviselő a törvényjavaslat 41. § (2) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:
  44. "[Az Sztv. 77. §-ának (3) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

    "A szabálysértési őrizet ebben az esetben a másodfokú bíróság határozatának meghozataláig, illetve a nem jogerősen kiszabott elzárás tartamáig, de legfeljebb a meghosszabbítástól számított tíz napig tart.]""

    "Az Sztv. 77. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

    "A szabálysértési őrizet a (3) bekezdésben meghatározott esetben a másodfokú bíróság határozatának meghozataláig, illetve a nem jogerősen kiszabott elzárás tartamáig, de legfeljebb a meghosszabbítástól számított tíz napig tart.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/7/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  45. Dr. Horváth Balázs képviselő a törvényjavaslat 41. §-ának új (5) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja:
  46. "(5) Az Sztv. 115. §-a új (5) bekezdéssel egészül ki:

    "A bíróság az (1)-(4) bekezdésben meghatározott esetekben tárgyalás mellőzésével, az iratok alapján jár el.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/7/2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  47. Dr. Hargitai János képviselő a törvényjavaslat 41. §-ának új (5) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  48. "(5) Az Sztv. 92. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

    "(8) A bíróság az ügy elbírálását követően a szabálysértési ügy iratait határozatának kiadmányaival együtt visszaküldi a szabálysértési hatóságnak.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/10. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  49. Dr. Hack Péter képviselő a törvényjavaslat 41. § (5) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  50. "[Az Sztv. 126. §-ának (2) bekezdésében a "huszonnégy óra" szövegrész helyébe a "hetvenkét óra" szövegrész lép.]"

    Indokolás: Lásd a T/1823/27/3. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz.egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  51. Dr. Hargitai János képviselő a törvényjavaslat 41. §-ában az Sztv. 126. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését, valamint az Sztv. 126. § következő (6) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja (a javaslat elfogadása esetén a 41. § (5) bekezdésének számozása (7) bekezdésre változik):
  52. "[(5)] (7) Az Sztv. 126. §-ának (2) bekezdésében a "huszonnégy óra" szövegrész helyébe a "hetvenkét óra" szövegrész lép , egyúttal a § a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

    "(6) A fellebbezésre vonatkozó nyilatkozatokat követően a bíróság a határozatát nyomban írásba foglalja és kézbesíti az eljárás alá vont személynek, a védőnek, valamint a rendőrség képviselőjének.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/11. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  53. Dr. Hargitai János képviselő a törvényjavaslat 41. §-ának új (6) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  54. "(6) Az Sztv. 112. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

    "(5) A bíróság az átváltoztatás tárgyában történő döntését követően a 92. § (8) bekezdése szerint jár el.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/9. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  55. Ábrahám János képviselő a törvényjavaslat 41. § (6) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  56. "[(6) Az Sztv. a következő 139/A. §-sal egészül ki:

    "Önkényes beköltözés

    139/A. § (1) Aki a bérleti jogviszony létesítésére jogosult szerv vagy személy, illetőleg az elhelyezésre jogosult szerv intézkedése nélkül a lakásbérletre vagy a helyiséggazdálkodásra vonatkozó jogszabály hatálya alá tartozó üres helyiséget elfoglal, vagy abba önkényesen beköltözik,

    elzárással vagy százötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

    (2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt az eljárás a bíróság hatáskörébe tartozik.]""

    Indokolás: Lásd a T/1823/17. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.nem támogatja

    - az Önkormányzati biz.egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  57. Dr. Juharos Róbert képviselő a törvényjavaslat 41. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  58. "(6) Az Sztv. a következő 139/A. §-sal egészül ki:

    "Önkényes beköltözés

    139/A. § (1) Aki [a bérleti jogviszony létesítésére jogosult szerv vagy személy, illetőleg az elhelyezésre jogosult szerv intézkedése nélkül] a lakásbérletre vagy a helyiséggazdálkodásra vonatkozó jogszabály hatálya alá tartozó üres lakást vagy nem lakás céljára szolgáló üres helyiséget elfoglal, vagy abba önkényesen beköltözik anélkül, hogy arra a bérleti jogviszony létesítésére jogosult szerv vagy személy, illetőleg az elhelyezésre jogosult szerv jognyilatkozatával vagy intézkedésével feljogosította volna,

    elzárással vagy százötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

    (2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt az eljárás a bíróság hatáskörébe tartozik.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/26. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  59. Dr. Hargitai János képviselő a törvényjavaslat 41. §-ának új (8) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
  60. "(8) Az Sztv. 127. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

    "127. § A határozattal szembeni fellebbezés elintézésére a 121-124. §-okban foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy a megyei bíróság a határozatának egy kiadmányát közvetlenül megküldi az eljárást kezdeményező rendőrségnek.""

    Indokolás: Lásd a T/1823/8. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  61. Dr. Hack Péter, valamint Dr. Horváth Balázs képviselők a törvényjavaslat 44. § (1) bekezdés d) pontjának az elhagyását javasolják:

/Ez a törvény 2000. március 1-jén lép hatályba, ezzel egyidejűleg/

"[d) az Sztv. 77. §-ának (4) bekezdése]"

/hatályát veszti./

Indokolás: Lásd a T/1823/27/4. sz., valamint a T/1823/7/3. sz. módosító javaslatok indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 1999. december 2.

Dr. Pokol Béla s.k.,
az Alkotmányügyi- és igazságügyi bizottság elnöke

Kósáné Dr. Kovács Magda s.k.,
az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság elnöke

Sasvári Szilárd s.k.,
a Kulturális és sajtó bizottság elnöke

Páva Zoltán s.k.,
az Ifjúsági és sport bizottság elnöke

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,
az Önkormányzati és rendészeti bizottság elnöke

Dr. Sándor László s.k.,
a Foglalkoztatásibizottság elnöke