ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2061/76.

Kapcsolódó módosító javaslat

Dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló a 1995. évi C. törvény módosításáról szóló T/2061. sz. törvényjavaslathoz az alábbi

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A T/2061/55. számú ajánlás 72. pontjában szereplõ T/2061/26. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 96. §-ának a következõ új (10)-(11) bekezdéssel való kiegészítését javasolom (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerûen változik):

"(10) Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Áfat) 71.§-ának (8)-(9) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(8) Az adóhatóság felhatalmazást kap arra, hogy az e törvény rendelkezései alapján le nem vonható, az a) pontban felsorolt tevékenységek érdekében felmerült kiadásokra (ide nem értve a személygépkocsit, és az annak üzemeltetéséhez használt üzemanyagot) jutó elõzetesen felszámított adó visszatérítését indokolt kérelemre saját hatáskörben, méltányosságból engedélyezze olyan társadalmi szervezet, egyház, az egyház önálló képviselettel rendelkezõ szervezeti egysége és alapítvány részére (ide nem értve az állami finanszírozásban részesülõ közszolgálati szervezetet), mely az alábbi feltételeknek együttesen megfelel:

  1. magánszemélyek széles körét érintõ szociális, egészségügyi, nevelési, oktatási, kulturális, hitéleti, környezetvédelmi, terület- és településfejlesztési feladatok ellátását szolgálja, és az adóvisszatérítés iránti kérelem benyújtásának évét megelõzõen legalább egy évvel korábban ilyen tevékenységet folytató szervezetként nyilvántartásba vették,
  2. sem alapszabálya, illetõleg a szervezetet létrehozó más szabályzat, okirat alapján, sem pedig ténylegesen nem törekszik nyereség elérésére, az ennek ellenére esetleg keletkezõ nyereséget nem osztja fel, hanem azt az a) pont szerinti tevékenység fenntartására, javítására, bõvítésére fordítja, valamint

  1. vezetõje, igazgatást ellátó, valamint az igazgatásában közremûködõ személyek részére pénzbeni vagy természetbeni ellenszolgáltatást (ideértve a költségtérítést is) nem nyújt, és ezek a személyek, valamint hozzátartozóik sem közvetlenül, sem közvetetten nem élveznek elõnyt a szervezet mûködésébõl. E pont alkalmazásában nem minõsül ellenszolgáltatásnak a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1.számú melléklete szerinti adómentes bevétel.

  1. Az elõzõ c) pontban felsoroltakat nem kell vizsgálni abban az esetben, ha az egyház az ingatlankártalanítás összegébõl megvalósított hitéleti célú beruházások, felújítások után kéri az elõzetesen felszámított adó visszatérítését.

(9) A (8) bekezdés c) pontjában foglalt feltétel nem vonatkozik arra az esetre, ha a visszatérítés iránti kérelmet szociális vagy egészségügyi feladatot ellátó, kiemelkedõen közhasznú szervezetként nyilvántartásba vett alapítvány, társadalmi szervezet nyújtja be."

(11) Az Áfat-nek e törvény 96. §-ának (10) bekezdésével megállapított 71.§-ának (8)-(9) bekezdésében foglalt rendelkezéseket e törvény kihirdetését követõ beszerzések elõzetesen felszámított áfa-jának visszatérítése esetén kell elõször alkalmazni, ha a kérelmezõ a számla szerinti teljesítés idõpontjában megfelelt az Áfat 71.§-ának (8)-(9) bekezdésében foglalt feltételeknek."

I n d o k o l á s:

A módosító javaslat az utólagos áfavisszatérítést nem teszi lehetõvé azon társadalmi szervezeteknek, egyháznak, az egyház önálló képviselettel rendelkezõ szervezeti egységnek és alapítványoknak, amelyek állami finanszírozásban részesülnek, nem téve különbségek az egyes szervezeti formák között. Az általános forgalmi adóról szóló törvény utólagos visszatérítést biztosít olyan társadalmi szervezet, egyház, alapítvány részére, amely magánszemélyek széles körét érintõ szociális, egészségügyi, nevelési, oktatási, kulturális, környezetvédelmi, terület- és településfejlesztési feladatokat lát el. A hatályos szabályozásban szereplõ azon feltétel, miszerint a szervezet igazgatásában közremûködõ személy a szervezettõl ellenszolgáltatásban nem részesülhet, számos esetben indokolatlanul zár ki egyes szervezeteket a visszatérítésbõl.

A Javaslat ennek érdekében szociális vagy egészségügyi feladatot ellátó kiemelkedõen közhasznú alapítványok és társadalmi szervezetek esetében az említett kizáró okot feloldja, más szervezetek esetében pedig ezt a feltételt enyhíti azzal, hogy a személyi jövedelemadóról szóló törvény 1. számú melléklete szerinti adómentes bevételt nem kell figyelembe venni. A módosító javaslat az egyházaknak juttatott ingatlankártalanítás összegébõl megvalósított hitéleti célú beruházásokhoz, felújításokhoz kapcsolódó elõzetesen felszámított áfa utólagos visszatérítését is lehetõvé teszi.

Budapest, 2000. március 24.

Tállai András
FIDESZ-MPP