MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
H/2158.
számú
országgyûlési határozati javaslat
a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet által elfogadott, a gyermekmunka legrosszabb formáinak betiltásáról és felszámolására irányuló azonnali lépésekrõl szóló 182. számú Egyezmény megerõsítésérõl
Elõadó: Harrach Péter
szociális és családügyi miniszter
Budapest, 2000. Február
Az Országgyûlés
....../2000. (....) OGY határozata
a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet által elfogadott, a gyermekmunka legrosszabb formáinak betiltásáról és felszámolására irányuló azonnali lépésekrõl szóló 182. számú Egyezmény megerõsítésérõl
Az Országgyûlés
1. megerõsíti a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet által elfogadott, a gyermekmunka legrosszabb formáinak betiltásáról és felszámolására irányuló azonnali lépésekrõl szóló 182. számú Egyezményt;
2. felkéri a Magyar Köztársaság elnökét, hogy a megerõsítõ okiratot aláírásával és pecsétjével ellátva adja ki;
INDOKOLÁS
A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet Általános Konferenciája az 1999. évi 87. ülésszakán, június 17-én egyhangúlag fogadta el az egyezményt. E határozat, amely történelmi esemény jelentõségével bír, 174 nemzet összefogását tanúsítja a gyermekek kizsákmányolása elleni küzdelemben. Az Egyezmény ratifikálásával a tagállamokra az a kötelezettség hárul, hogy azonnali intézkedéseket tegyenek a gyermekkel szembeni számtalan visszaélés megszüntetése érdekében. Az Egyezmény arra ösztönzi a nemzeteket, hogy a jövõ nemzedék érdekében tett - szerzõdéssel is megerõsített - morális elkötelezettségüket tiszteletben tartsák.
A Nemzeti ILO Tanács 1999. július 12-i ülésén megtárgyalta az Egyezményt, és egyhangú határozatával javasolta a Kormány számára, hogy kezdje meg a ratifikáció lehetõségének vizsgálatát.
Az Egyezmény rendelkezései értelmében a ratifikáló tagállamok kötelesek azonnali intézkedéseket tenni a gyermeket kizsákmányoló, testi, lelki, erkölcsi fejlõdését veszélyeztetõ munkavégzés leküzdése érdekében. A "gyermekmunka legrosszabb formái" kifejezés magában foglalja a rabszolgaság, a gyermekkereskedelem, a kényszermunka, a prostitúció, az illegális tevékenységek és az egészséget veszélyeztetõ munkák minden formáját. Az Egyezmény felhív a gyermekmunka e típusai eltörlésére irányuló cselekvési programok kidolgozására, amelyek kialakításába be kell vonni az illetékes kormányzati intézményeket, valamint érdekvédelmi szervezeteket. A tagállamoknak megfelelõ eljárásokat kell létrehozniuk a jelen egyezmény rendelkezései végrehajtásának ellenõrzésére. Büntetõjogi, szabálysértési és közigazgatási szankciókkal is elõ kell segíteni a rendelkezések betartását. A gyermekmunka felszámolásában kiemelt prevenciós szerepet szán az ingyenes alapfokú oktatás, és szakképzés nevelõ hatásának.
Az Egyezményhez kapcsolódó 190. számú Ajánlás az Egyezményben említett cselekvési program kialakítására ad részletes útmutatást. Felsorolja a gyermek egészségét, biztonságát és erkölcsét veszélyeztetõ munkák tagállamok által meghatározandó típusai kidolgozása során figyelembe veendõ szempontokat. Az Egyezmény rendelkezései végrehajtása tekintetében elõírja egy részletes információs és statisztikai nyilvántartás vezetését az Ajánlás által megadott szempontok szerinti bontásban. A tagállamoknak gondoskodniuk kell a gyermekmunka legrosszabb formáinak büntetõ tényállásba foglalásáról.
Az egyezmény tárgykörét érintõ hazai jogszabályok rendelkezései
összhangban vannak az Egyezmény elõírásaival.
Magyarország számos olyan nemzetközi szerzõdést ratifikált, amelyek szintén védik a gyermekek jogait a gazdasági kizsákmányolással szemben:
Intézményi háttér
Magyarországon a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény megalkotásával kiépült a megelõzõ gyermekvédelem rendszere, amelynek legfontosabb eleme a gyermekjóléti szolgáltatás. E szolgálat fogadja mindazoknak a szervezeteknek, intézményeknek, személyeknek a jelzését, akik a gyermekek veszélyeztetettségét észlelik. Az egészségügyi és személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók, a közoktatási intézmények, a rendõrség, az ügyészség, a bíróság és a különbözõ civil szervezetek kötelesek az illetékes gyermekjóléti szolgálathoz fordulni, amely a veszélyeztetettség megszüntetése, illetve megelõzése érdekében a gyámhatóságnál hatósági beavatkozást kezdeményezhet. A törvény elsõsorban a gyermek saját családjában történõ nevelkedésének fontosságát hangsúlyozza, azonban szükség esetén lehetõséget ad a gyermek eredeti környezetébõl való kiemelésére, és helyettesítõ védelemben részesítésére.
Az Országos Család- és Gyermekvédelmi Intézet ellátja a szakmai módszertani ellenõrzéssel, a tudományos kutatással, és a nemzetközi kapcsolatokkal összefüggõ feladatokat. A Család- és Gyermekvédelmi Szakmai Kollégium, amely a Szociális és Családügyi Minisztérium tanácsadó, véleményezõ és javaslattevõ testülete - egyben a szociális kérdésekkel kapcsolatos társadalmi párbeszéd legátfogóbb fórumaként mûködõ Szociális Tanács egyik rétegtanácsa - részt vesz a jogalkotási munka elõkészítésében.
Összegzésül megállapítható, hogy jogszabályainkkal a gyermekek védelmének intézményi hátterét megteremtettük.
Az Egyezményt a nemzetközi szerzõdésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 1982. évi 27. törvényerejû rendelet 10. §-ában foglaltak alapján az Országgyûlés erõsíti meg. Az Egyezmény a megerõsítésrõl szóló okirat letétbe helyezését követõ 12 hónap elteltével lép hatályba.
Az elõterjesztést a Nemzeti ILO Tanács 1999. december 2-i ülése megtárgyalta, az abban foglaltakkal egyetért.
182. számú Egyezmény
a gyermekmunka legrosszabb formáinak betiltásáról és felszámolására irányuló azonnali lépésekrõl
Nemzetközi Munkaügyi Szervezet Általános Konferenciája,
Amelyet a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal Igazgató Tanácsa hívott össze Genfbe, és amely 1999. június 1-én nyolcvanhetedik ülésszakára ült össze, és
Tekintetbe véve annak szükségességét, hogy a munkavállalás alsó korhatáráról szóló 1973. évi Egyezmény és Ajánlás kiegészítéseként - melyek a továbbiakban is a gyermekmunkára vonatkozó alapvetõ normák maradnak - új okmányokat fogadjanak el a gyermekmunka legrosszabb formáinak betiltásáról és felszámolására irányuló azonnali lépésekrõl, és
Tekintetbe véve, hogy a gyermekmunka legrosszabb formáinak hatékony felszámolásához azonnali és átfogó lépésekre van szükség, szem elõtt tartva az ingyenes alapfokú oktatás fontosságát, és az érintett gyermekek minden ilyen munkából való azonnali kivételének, valamint rehabilitációjukról és társadalmi beilleszkedésükrõl való gondoskodásnak szükségességét, nem megfeledkezve egyúttal családjaik szükségleteirõl, és
Felidézve a Nemzetközi Munkaügyi Konferencia 1996. évi 83. ülésszakán elfogadott, a gyermekmunka felszámolására irányuló határozatot, és
Elismerve, hogy a gyermekmunka legfõbb oka a szegénység, és a hosszú távú megoldást a társadalmi fejlõdéshez vezetõ tartós gazdasági növekedés biztosítja, különösen a szegénység enyhítése és az átfogó oktatás tekintetében, és
Felidézve az Egyesült Nemzetek Közgyûlése által 1989. november 20-án elfogadott Egyezményt a gyermek jogairól, és
Felidézve a munka világára vonatkozó alapvetõ elvekrõl, jogokról szóló ILO Nyilatkozatot és követõ eljárását, melyet a Nemzetközi Munkaügyi Konferencia 86. ülésszakán fogadott el 1998-ban, és
Emlékeztetve, hogy a gyermekmunka legrosszabb formái közül néhányra más nemzetközi okmányok vonatkoznak, különösen a kényszermunkáról szóló 1930. évi Egyezmény, és az Egyesült Nemzetek 1956. évi Kiegészítõ Egyezménye a rabszolgaság, a kényszermunka, és a rabszolgasághoz hasonló rendszerek és gyakorlatok megszüntetésérõl, és
Miután úgy határozott, hogy különbözõ javaslatokat fogad el a gyermekmunkára vonatozóan, amely kérdés az ülésszak napirendjének negyedik pontjaként szerepelt, és
Miután úgy döntött, hogy ezeket a javaslatokat nemzetközi Egyezmény formájában adja közre,
a mai napon, 1999. június 17-én, elfogadja az alábbi Egyezményt, amely "a gyermekmunka legrosszabb formáiról szóló 1999. évi Egyezmény" néven idézhetõ:
1. cikk
Minden tagállam, amely jelen Egyezményt ratifikálja köteles, sürgõsségi jelleggel, azonnali és hatékony intézkedéseket tenni a gyermekmunka legrosszabb formáinak betiltása és azonnali felszámolása biztosításának érdekében.
2. cikk
Jelen Egyezmény céljából a "gyermek" fogalma alatt valamennyi 18 év alatti személy értendõ.
3. cikk
Jelen Egyezmény céljából a "gyermekmunka legrosszabb formái kifejezés" magában foglalja:
(a) a rabszolgaság, vagy a rabszolgasághoz hasonló gyakorlat valamennyi formáját, úgymint a gyermekek adásvételét és a gyermekkereskedelmet, az adósrabszolgaságot és -jobbágyságot, és kényszer- vagy kötelezõ munkát, ideértve a gyermekek kényszer- vagy kötelezõ sorozását fegyveres konfliktusokban való bevetésük érdekében;
(b) egy gyermek prostitúció, pornográfia készítés vagy pornografikus elõadás céljára történõ használatát, vásárlását vagy felajánlását;
(c) egy gyermek illegális tevékenységre, különösen a vonatkozó nemzetközi szerzõdések szerint meghatározott kábítószerek elõállítására és az azokkal való üzérkedésre történõ használatát, vásárlását és felajánlását;
(d) olyan munkát, amely jellegénél fogva, vagy azon körülményektõl fogva, amely között azt végzik, valószínûleg veszélyezteti a gyermekek egészségét, biztonságát vagy erkölcseit.
4. cikk
3. A jelen cikk 1. bekezdése szerint meghatározott munka típusainak listáját - a munkaadók és munkavállalók érintett szervezetei véleményének meghallgatása után - idõszakonként át kell tekinteni és szükség szerint felül kell vizsgálni.
5. cikk
Minden tagállam - a munkaadók és munkavállalók szervezetei véleményének meghallgatása után - köteles megfelelõ eljárásokat létrehozni vagy kijelölni a jelen Egyezmény rendelkezései végrehajtásának nyomon követésére.
6. cikk
1. Minden tagállam alakítson ki és hajtson végre a gyermekmunka legrosszabb formáinak eltörlésére, mint elsõrendû célra irányuló cselekvési programokat.
2. Az ilyen cselekvési programokat a releváns kormányzati intézmények, valamint munkaadók és munkavállalói szervezetei véleményének meghallgatása után kell kialakítani és magvalósítani, figyelembe véve, ahol helyén való, más érintett csoportok véleményét.
7. cikk
1. Minden tagállam tegyen meg minden szükséges intézkedést a jelen Egyezmény hatályát biztosító rendelkezések hatékony megvalósítása és kikényszerítése érdekében, ideértve büntetõ rendelkezések, vagy ahol helyénvaló, egyéb szankciók biztosítását és alkalmazását.
2. Minden tagállam, kellõ figyelemmel az oktatás jelentõségére a gyermekmunka felszámolásában, tegyen hatékony, és határidõhöz kötött intézkedéseket annak érdekében, hogy
(a) megakadályozza a gyermekeket a gyermekmunka legrosszabb formáinak vállalásában;
3. Minden tagállam jelöljön ki a jelen Egyezmény hatályát biztosító rendelkezések végrehajtásáért felelõs illetékes hatóságot.
8. cikk
A tagállamok tegyenek megfelelõ lépéseket egymás, a jelen Egyezmény rendelkezéseinek érvényre juttatásában való segítése érdekében, kiemelt nemzetközi együttmûködés és/vagy segítségnyújtás révén, ideértve a társadalmi és gazdasági fejlõdésre, a szegénység megszüntetésére irányuló programokra és az általános oktatásra vonatkozó támogatást.
9. cikk
A jelen Egyezmény hivatalos ratifikációit a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal fõigazgatójával kell közölni nyilvántartásba vétel céljából.
10. cikk
1. A jelen Egyezmény a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet tagállamai közül csak azokra nézve kötelezõ, amelyeknek ratifikációit a fõigazgató nyilvántartásba vette.
2. Az Egyezmény azon idõponttól számított tizenkét hónap múlva lép hatályba, amikor két tagállam részérõl történt ratifikációt a fõigazgató nyilvántartásba vette.
3. A továbbiakban a jelen Egyezmény minden további tagállamra nézve tizenkét hónappal azután lép hatályba, hogy a tagállam ratifikációját nyilvántartásba vették.
11. cikk
1. A jelen Egyezményt ratifikáló tagállam a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal fõigazgatójával egy nyilvántartásba vétel céljából közölt nyilatkozat útján mondhatja fel az Egyezmény elsõ hatályba lépésének idõpontjától számított tíz év elteltével. Az ilyen felmondás a nyilvántartásba vételét követõ egy év elteltével válik hatályossá.
2. Az a tagállam, amely a jelen Egyezményt ratifikálta, és amely az elõzõ bekezdésben említett tíz éves idõszak lejárta utáni egy éven belül nem él a jelen cikkben biztosított felmondási jogával, újabb tíz éves idõszakra kötelezettségben marad. Ezt követõen minden tíz év elteltével mondhatja fel a jelen Egyezményt a jelen cikkben elõírt feltételek szerint.
12. cikk
1. A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal fõigazgatója a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet valamennyi tagállamát köteles értesíteni a Szervezet tagállamai által vele közölt valamennyi ratifikálás illetve felmondás nyilvántartásba vételérõl.
2. A fõigazgató a második ratifikáció nyilvántartásba vételérõl küldött értesítésével egyidejûleg felhívja a Szervezet tagállamainak a figyelmét az Egyezmény hatályba lépésének idõpontjára is.
13. cikk
A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal fõigazgatója az elõzõ cikkek rendelkezéseinek megfelelõen nyilvántartásba vett ratifikációkat és felmondásokat az Egyesült Nemzetek Alapokmányának 102. cikke értelmében valamennyi részletükben nyilvántartásba vétel céljából megküldi az Egyesült Nemzetek fõtitkárának.
14. cikk
A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal Igazgató Tanácsa az általa szükségesnek ítélt idõpontokban jelentést terjeszt az Általános Konferencia elé a jelen Egyezmény helyzetérõl, és megvizsgálja, kívánatos-e a Konferencia napirendjére tûzni az Egyezmény részleges vagy teljes módosításának kérdését.
15. cikk
1. Ha a Konferencia a jelen Egyezményt részben vagy egészében módosító új Egyezményt fogad el, az új Egyezmény eltérõ rendelkezése hiányában
(a) az új módosító Egyezmény valamely tagállam által történõ ratifikálása, tekintet nélkül a fenti 11. cikk rendelkezéseire, ipso jure magában foglalja a jelen Egyezmény azonnali felmondását, amennyiben és amikor az új módosító Egyezmény hatályba lép;
(b) az új módosító Egyezmény hatályba lépésekor lezárul a jelen Egyezmény ratifikálásának lehetõsége a tagállamok elõtt.
2. A jelen Egyezmény jelenlegi formájában és tartalmával mindenképpen érvényben marad mindazon tagállamokra nézve, amelyek a jelen Egyezményt ratifikálták, de a módosító Egyezményt nem.
16. cikk
A jelen egyezmény szövegének angol és francia változata egyaránt hiteles.
A fenti szöveg a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet Általános Konferenciájának Genfben megtartott, és 1999. június 17-én berekesztett nyolcvanhetedik ülésszaka által szabályszerûen elfogadott Egyezmény hiteles szövege.
Ennek hiteléül 1999. június 18-án aláírásunkkal láttuk el.
A Konferencia elnöke
ALHAJI MUHAMMAD MUMUNI
A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal fõigazgatója
JUAN SOMAVIA