5. számú melléklet

Ügyszám: 6014/1999.

Magyar Köztársaság
Alkotmánybírósága

Budapest

Donáti u. 35-45.

1 0 1 5

Tisztelt Alkotmánybíróság!

1. Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény (Obtv.) 22. § e) pontjában biztosított jogkörömnél fogva

i n d í t v á n y o z o m

a Tisztelt Alkotmánybíróságnál az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 51. §-ában meghatározott eljárás keretében az Alkotmány 68. § (1) bekezdésének értelmezését az alábbi indokok alapján.

2. Az Alkotmány értelmezni indítványozott szakasza rögzíti, hogy a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek részesei a nép hatalmának, államalkotó tényezõk. Az Alkotmány a kisebbségek sajátos jogi helyzetének kinyilvánításán túlmenõen nem fogalmazza meg, hogy ebbõl a rendelkezésbõl milyen konkrét jogok vezethetõek le és egyéb jogszabályok sem határozzák meg az "államalkotó tényezõ" kategória tartalmát.

2.1. Az Alkotmánybíróság a 35/1992. (VI. 10.) AB határozatban a kisebbségek képviseletét biztosító törvények megalkotásának elmulasztása miatt fennálló alkotmányellenesség kérdését vizsgálta. Eljárása során az Alkotmány 68. §-ának rendelkezései közt fennálló szoros összefüggés miatt - bár az indítványban csak az (3) bekezdésre hivat- koztak - hivatalból vizsgálta az (1)-(5) bekezdésekben foglaltakat is. Az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy "Az Alkotmánynak az a megállapítása, mely a nemzeti és etnikai kisebbségeket államalkotó tényezõnek ismeri el, a kisebbségek jogainak törvényi szabályozását kiemelkedõ fontosságúvá teszi. (...) A képviselet szükséges feltétele annak, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségek államalkotó tényezõi szerepüket betölthessék."

Egy késõbbi indítvány a az országgyûlési képviselõk választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény alkotmányellenességének megállapítását kérte, hivatkozva arra, hogy az nem tartalmaz megfelelõ rendelkezést az Alkotmány 68. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés végrehajtására. Az indítványozó álláspontja szerint az Alkotmány ezen szakasza olyan általános politikai elvet fogalmaz meg, amelynek megvalósítását külön jogszabályokban kell rendezni. Az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy az indítvány tartalmát tekintve mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetésére irányul, ezért ítélt dologként elutasította.

Megállapítható tehát, hogy bár az Alkotmánybíróság ezen határozataiban foglalkozott a kisebbségek "államalkotó tényezõ" mivoltának kérdésével, erre irányuló, valamint jogosulttól származó indítvány hiányában, annak mindenkire kötelezõ (erga omnes) értelmezését nem fejtette ki.

2.2. Az "államalkotó tényezõ" kategória egyik összetevõje az Alkotmánybíróság fentiekben idézett értelmezése szerint a képviselethez való jog, amelynek alapján a ki- sebbségek jogosultak arra, hogy az állami szervezetrendszerben is megfelelõ formában megjelenjenek. A fogalom más megközelítésû meghatározása a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi. LXXVII. törvény (a továbbiakban: Nektv.) indokolásában található. Eszerint a nemzeti és etnikai kisebbségek a magyar nemzettel együtt, azzal egyenlõ jogokkal vesznek részt az állami, társadalmi, gazdasági feladatok megoldásában, részesei azoknak az elõnyöknek, amelyek ezzel járnak és viselik azokat a terheket, amelyek a Magyar Köztársaságot terhelik. Az "államalkotó tényezõ" kategória ebben az értelmezésben úgy tekinthetõ, mint a kisebbségek jogegyenlõségének megfogalmazása.

Megállapítható tehát, hogy a jogalkotó nem határozta meg a kisebbségek "államalkotó tényezõ" státuszának pontos tartalmát. Ennek következtében nem vonható meg kellõ bizonyossággal a Nektv.-ben biztosítani kívánt kulturális autonómia terjedelme sem. A Nektv.-ben ugyan találhatóak olyan rendelkezések, amelyekbõl e fogalom tartalma részben kikövetkeztethetõ, ez a jogszabály sem ad azonban iránymutatást arra, hogy mit kell érteni a kisebbségek "államalkotó tényezõ" mivoltán. Ez alkotmányossági szempontból azért kifogásolható, mert - amint azt az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB határozatban kifejtette - a jogállamiság nélkülönözhetetlen elemét képezõ jogbiztonság egyik követelménye, hogy az egyes jogszabályok világosak, egyértelmûek, mûködésüket tekintve kiszámíthatóak és elõreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára.

Megítélésem szerint jelenleg számos, jogilag nem rendezett kérdés igényelne szabályozást, így elsõdlegesen a helyi kisebbségi önkormányzatok és a helyi önkormányzatok egymáshoz való viszonya, amelyet a hatályos joganyag nem határoz meg kellõ pontossággal.

Véleményem szerint ahhoz, hogy igazán koherenssé lehessen tenni az Alkotmány 68. §-ának rendelkezéseit, normaszövegben nem szükségszerûen megjelenítetten meg kell határozni - akár pozitív, akár negatív tartalommal - az "államalkotó tényezõ" kategória pontos jogi tartalmát, illetve legalább annak körvonalait, hogy milyen jogalkotási feladatokat igényel a kisebbségek e speciális státuszának biztosítása.

3. Jelen indítvány álláspontom szerint megfelel az Abtv. 1. § g)pontja szerinti alkot- mányértelmezés - a 31/1990. (XII. 18.) AB határozatban elvi jelentõsséggel megfogalmazott - elõfeltételeinek, ezért a fenti indokok alapján kérem a Tisztelt Alkotmánybíróságot, hogy folytassa le az Alkotmány 68. § (1) bekezdésének értelmezésére irányuló eljárását.

Budapest, 1999. december 22.

Üdvözlettel:
(Dr. Kaltenbach Jenõ)


6. számú melléklet

Ügyszám: 6015/1999.

Magyar Köztársaság
Alkotmánybírósága

Budapest

Donáti u. 35-45.

1 0 1 5

Tisztelt Alkotmánybíróság!

Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény (Obtv.) 22. § a) pontjában biztosított jogkörömnél fogva

i n d í t v á n y o z o m

a Tisztelt Alkotmánybíróságnál az országgyûlési képviselõk választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (Vjt.) 8. § (5) bekezdése és 9. § (5) bekezdése, valamint a 4. számú melléklet IV. pontja alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát és e rendelkezések megsemmisítését az alábbi indokok alapján.

A Vjt. utólagos normakontroll keretében megvizsgálni javasolt szakaszai a területi és az országos listákon való mandátumszerzéshez szükséges szavazatarányt határozzák meg, és alkotmányellenességük azért vethetõ fel, mert általános jelleggel, tehát a nemzeti vagy etnikai alapon szervezõdött pártok esetében is feltételként írják elõ az 5%-os - kapcsolt listánál a 10, illetve 15%-os - választási küszöb elérését. Becsült adatok szerint a magyarországi összlakosság kb. 10%-a tartozik valamely nemzeti vagy etnikai kisebbséghez, így a választások során e szavazatarány megszerzésére nyilvánvalóan nincs reális esélyük.

Az Alkotmánybíróság - amint azt a 6/1991. (II. 28.) AB határozat indokolásában kifejtette - sem a választójog általánosságát, sem annak egyenlõségét nem kezeli abszolút érvényûként, azaz minden korlátozástól mentesként. A testület álláspontja szerint azonban - éppen azért, mert különösen fontos állampolgári jogról van szó - akár az egyenlõség, akár az általánosság bármiféle korlátozása csak igen jelentõs elvi indokból fogadható el és egyeztethetõ össze az Alkotmánnyal.

Az Alkotmánybíróság a 3/1991. (II. 7.) AB határozatban vizsgálta, hogy a listán való mandátumszerzéshez megkövetelt szavazatarány sérti-e az Alkotmánynak a diszkrimináció tilalmát rögzítõ 70/A. §-át.

Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Vjt.-nek a választási eredmények megállapítására vonatkozó rendelkezései nem tesznek hátrányos megkülönböztetést a választópolgárok között szavazataik politikai tartalma szerint, hanem a szavazatok számarányához fûznek jogkövetkezményeket. Az eljárás alá vont rendelkezés az Alkotmányban foglalt parlamentáris berendezkedés mûködõképességét szolgálja. Ha ugyanis a választási rendszer a legkisebb, a legcsekélyebb társadalmi támogatást elért pártokat is mandátumhoz juttatná, ez veszélyeztetné mind a Parlament döntéshozatali képességét, mind pedig a kormányzás stabilitását.

Az Alkotmánybíróság fenti érvelésébõl véleményem szerint az következik, hogy a választási küszöb alkalmazása sérti ugyan a választójog egyenlõségének elvét, de a néhány százalékos választási eredményt elért pártok által képviselt társadalmi érdekek súlya nem áll arányban az Országgyûlés, és ezáltal az egész demokratikus intézményrendszer mûködõképességének garantálásához fûzõdõ közérdekkel, ezért az egyenlõség korlátozása e kivételes indok alapján alkotmányosan elfogadható.

A Vjt.-ben foglalt fõszabály szerint a jelöltek a leadott szavazatok, illetve a töredékszavazatok arányában jutnak mandátumhoz, ehhez képest a választási küszöb elõírása speciális szabályt jelent. Amennyiben a Vjt. a kisebbségi pártok tekintetében nem írná elõ a mandátumszerzés feltételeként a választási küszöb elérését, ebbõl az következne, hogy a speciális szabály alkalmazása helyett - figyelemmel arra, hogy az a kisebbségek sajátos helyzetébõl adódóan esetükben hátrányos megkülönböztetést eredményez - vissza lehetne térni az általános rendelkezéshez. A kisebbségi pártok mandátumszerzéséhez szükséges szavazatarány eltörlése tehát nem elõnyben részesítést jelentene, hanem annak kifejezése lenne, hogy a parlament mûködõképességéhez fûzõdõ alkotmányos érdek védelme - amely a politikai pártok tekintetében szükségessé teszi az 5%-os küszöb alkalmazását - esetükben nem indokolja ezt a rendelkezést. A kisebbségek helyzetébõl, számarányából adódóan a választási küszöb eltörlése esetén sem állna fenn a veszélye annak, hogy számtalan, általuk alapított képviselõcsoport jöjjön létre instabil politikai helyzetet teremtve a törvényhozásban.

Megítélésem szerint a különbségtételt az is indokolja, hogy a csekély társadalmi támogatottsággal bíró, kis súlyú politikai pártok által képviselt közérdek és a kisebbségvédelem alkotmányos értéke közé nem tehetõ egyenlõségjel. A sajátos kisebbségi érdekek állami intézményrendszerben való megjelenítésének jogát maga az Alkotmány biztosítja azzal, hogy a 68. § (1) bekezdésében kinyilvánítja, hogy részesesei a nép hatalmának és elismeri államalkotó tényezõ mivoltukat. Az Alkotmány 68. § (3) bekezdése azt is megfogalmazza, hogy "A Magyar Köztársaság törvényei a az ország területén élõ nemzeti és etnikai kisebbségek képviseletét biztosítják."

Az Alkotmánybíróság korábbi határozataiban már vizsgálta a kisebbségek képviseletének kérdését. Egy 1991-ben kelt indítványban mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatát kérték a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény megalkotását illetõen, figyelemmel arra is, hogy a kisebbségek képviselete sem az Országgyûlésben, sem pedig az önkormányzatok képviseleti testületeiben nem biztosított.

Az Alkotmánybíróság arra tekintettel, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény elfogadására belátható idõn belül számítani lehetett, eljárását 1992. január 1-jéig felfüggesztette. Az Országgyûlés a törvényt azonban ezen idõpontig nem fogadta el, ezért az Alkotmánybíróság érdemben folytatta eljárását. A 35/1992. (VI.10.) AB határozatban megállapította, hogy "az Országgyûlés az Alkotmány 68. §-a szerinti jogalkotói feladatát elmulasztotta és ezzel alkotmányellenes helyzetet idézett elõ". Az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyûlést, hogy elmulasztott törvényalkotási kötelezettségének 1992. december 1-jéig tegyen eleget.

Az Országgyûlés 1993. július 7-én elfogadta a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvényt (a továbbiakban: Nektv.), amely 1993. október 20-án lépett hatályba. Az Alkotmány 68. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezést hivatott konkretizálni a Nektv. 20. § (1) bekezdése, amely kimondja, hogy "a kisebbségeknek - külön törvényben meghatározott módon - joguk van az országgyûlési képviseletre".

E tárgyhoz kapcsolódik a 24/1994. (V. 6.) számú határozat is, amellyel az Alkotmánybíróság egy, a Vjt. alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítványt ítélt dolognak minõsített és érdemi vizsgálat nélkül elutasított azzal az indokolással, hogy a 35/1992. (VI. 10.) AB határozatban a nemzeti és etnikai kisebbségek országgyûlési képviselete tekintetében fennálló mulasztásos alkotmánysértést már megállapította.

A képviselet - amint tehát az az Alkotmánybíróság határozataiból kitûnik - szükséges feltétele annak, hogy a kisebbségek államalkotói szerepüket betölthessék. Ennek ellenére jelen indítvány benyújtásáig nem született meg a kisebbségek parlamenti képviseletét biztosító törvény, így - figyelemmel arra, hogy az Alkotmány elsõ ízben már 1990-ben rendelkezett a kisebbségek képviselethez való jogáról - csaknem egy évtizede áll fenn a mulasztásos alkotmánysértés. Ez a mulasztás egyszerre fosztja meg a hazánkban élõ kisebbségi közösségeket egy számukra biztosított alkotmányos jog gyakorlásától és ingatja meg a magyar Országgyûlés ígéretébe (önkötelezésébe) vetett bizalmát. A korábbi parlamenti beszámolóimban több ízben is felhívtam a jogalkotó figyelmét arra, hogy a fennálló helyzet a kisebbségi közösségek és szervezeteik alkotmányos jogai érvényesülése szempontjából tarthatatlan állapotot jelent.

Álláspontom szerint a képviseletnek fõszabályként nem áttételeken keresztül, hanem a kisebbségi közösséghez való közvetlen kapcsolaton keresztül kell megvalósulnia.

Még ugyanis a kis pártok által megfogalmazott politikai célokat a nagyobb társadalmi támogatottsággal bíró pártok felvállalhatják, programjukba építhetik, addig ugyanez a kisebbségi csoportok esetében legalábbis legitimációs problémát okoz.

Mindebbõl levonható az a következtetés, miszerint nem koherens, illetve az alkotmányossága is megkérdõjelezhetõ annak, hogy az Alkotmányban rögzített kisebbségvédelmi szabályok ellenére a Vjt. általánosan érvényesítendõ választási küszöböt alkalmaz. A mandátumszerzés eltérõ szabályai a nemzeti vagy etnikai alapon szervezõdött pártok esetében sértenék ugyan a választójog egyenlõségének elvét, ám ez nem tekinthetõ indokolatlan különbségtételnek, így véleményem szerint alkotmányossági szempontból nem lennének kifogásolhatóak. Annál is inkább, mivel az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése az állam kifejezett kötelezettségévé teszi, hogy a jogegyenlõség megvalósulását az esélyegyenlõtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segítse.

A 3/1991. (II. 7.) AB határozat indokolásában az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az esélyegyenlõség kiküszöbölésének kötelezettsége a választójogi törvény szempontjából azt jelenti, hogy az állam azonos feltételeket köteles biztosítani azoknak, akik el kívánnak indulni a választásokon. Az esélynek tehát a választásokat megelõzõen egyenlõnek kell lennie.

Megítélésem szerint nem beszélhetünk egyenlõ esélyrõl akkor, ha a kifejezetten a kisebbségek érdekeit képviselõ pártoknak (a választáson indulni jogosult társadalmi szervezeteknek) ugyanolyan mértékû társadalmi támogatottsággal kell rendelkezniük a listán való mandátumszerzéshez, mint a politikai preferenciák alapján szervezõdött - és így értelemszerûen nagyobb szavazóbázis kialakítására képes - pártoknak.

Álláspontom szerint ezen indokok alapján a Vjt. megsemmisíteni javasolt rendelkezései az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében megfogalmazott diszkriminációtilalmi rendelkezésbe ütköztethetõek.

Mindezek alapján kérem a Tisztelt Alkotmánybíróságot, hogy az országgyûlési képviselõk választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (Vjt.) jelen indítványban kifogásolt rendelkezéseit minõsítse alkotmányellenesnek és semmisítse meg.

Budapest, 1999. december 22.

Üdvözlettel:
(Dr. Kaltenbach Jenõ)

Visszalépés