5. sz. melléklet

Az Állami Számvevőszék 2001. évi ellenőrzési jelentéseiben a kormánynak és a fejezetek vezetőinek megfogalmazott javaslatokra adott válaszok

A kormánynak tett javaslatok

0102. Jelentés a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap működésének ellenőrzéséről, 2001. január

Javaslat:

Intézkedjen a kis- és közepes aktivitású radioaktív hulladéktároló létesítését szolgáló előkészítő munkálatok felgyorsítására, és a kivitelezés megkezdésére.

Válasz:

A gazdasági miniszter jóváhagyta a kutatási programot 2005-ig, lezajlott a közbeszerzési eljárás, megtörtént a szerződéskötés a BÁTATOM konzorciummal.

0105. Jelentés az Országos Betétbiztosítási Alap, a Befektető-védelmi Alap és a Pénztárak Garancia Alapja működésének ellenőrzéséről, 2001. március

Javaslat:

Kezdeményezze az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tőzsdéről szóló törvény módosítását és annak keretében

Válasz:

  • nevesítse az éves bevételek felhasználási jogcímei között a BEVA működésének költségeit,
  • határozza meg újra a díjfizetés alapját és szüntesse meg az éves díj felső határát,

pontosítsa a törvénynek a befagyott befektetői követelésekkel foglalkozó rendelkezéseit.

 

Az Országgyűlés elfogadta a tőkepiacról szóló törvényt, mely rendezi a javaslatban megfogalmazott problémákat.

Javaslat:

Teremtse meg az összhangot a Magyar Köztársaság költségvetéséről, valamint a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló törvények között a tekintetben, hogy a PGA költségvetési támogatásának lehetősége általános érvényű legyen.

Válasz:

A PM álláspontja szerint a két törvény között nincs ellentmondás.

0107. Jelentés a Reorg-Apport Rt. tevékenységének ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

A jogszabályokban rögzített üzleti titok tartalmát szűkítse, különösen, ha a gazdálkodó szervezet működését közpénzzel támogatja a Magyar Állam.

Válasz:

Az üzleti titok fogalmát a 2001. évi LXXIV. törvény újrafogalmazta, a kérdésben érintett további törvények módosítására az IM tesz javaslatot.

0109. Jelentés a közbeszerzésekről szóló törvény végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. május

Javaslat:

A Kormány a közbeszerzés hatékonyságának és törvényességének javítása érdekében

Válasz:

  • teremtse meg a közbeszerzési szabályok és a különböző támogatási rendszerek pályázati, igénybevételi feltételeinek összhangját, segítse elő a valós forráskoordinációt, a támogatások koncentráltabb felhasználását.
  • támogassa és forrásoldalról is ösztönözze a közbeszerzések önkormányzati szintű centralizálását, és a központosított közbeszerzésekhez való csatlakozás lehetőségét,
  • támogassa az önkormányzati közbeszerzési társulások létrehozását,
  • vizsgálja felül a központosított közbeszerzés szabályait, szervezeti és működési feltételrendszerét, a keretszerződések figyelemmel kísérésének szabályait, ellenőrzési rendszerét és tegyen intézkedést a Kbt. alapelveinek maradéktalan érvényesítésére.
  • gyorsítsa fel a központosított közbeszerzés szabályaival összehangolt elektronikus közbeszerzés intézményének a bevezetését.

 

Az összehangolás előkészítése a MeH és az MKGI bevonásával megkezdődött.
A Kormány biztosítja az önkormányzatok részére a központosított közbeszerzésekhez való csatlakozás lehetőségét
.
A központosított közbeszerzésekhez való csatlakozás biztosított, és megbízás alapján egyes szervezetek segítik az önkormányzatok beszerzéseit.
Az MKGI a javaslatban megfogalmazott problémákra is tekintettel szervezeti átalakítást hajtott végre. Továbbra is gondot okoz a keretszerződések figyelemmel kísérése, melynek kezelésére az elektronikus közbeszerzési rendszer képes lesz.
A 2155/2001. (VI.20.) Korm. határozat meghatározta az elektronikus közbeszerzési rendszer (EKR) koncepcióját. Ennek keretében az MKGI feladatainak elhatárolása megtörtént. Az EKR kialakításának koordinálására munkacsoport jött létre.

0110. Jelentés az Igazságügyi Minisztérium fejezet működésének ellenőrzéséről, 2001. május

Javaslat:

Kísérje figyelemmel az IM fejezetet érintő rendelkezéseinek teljesítését, aktualitását, a tárcának felhatalmazással adott szabályozási jogosítványok érvényesülését, az egyes célok megvalósítása érdekében tegye meg a szükséges intézkedéseket.

Válasz:

Az 53/1993.(IV.2.) Korm. rendelet módosítása megtörtént, a 2182/1999.(VII. 23.) Korm. határozattal kapcsolatosan további feladatok várnak megoldásra. A 2211/1995.(VIII. 4.) Korm. határozattal kapcsolatban a minisztérium kialakította álláspontját, illetve a végrehajtás megtörtént. A 2072/1998.(III. 31.) Korm. határozat értelmében 3 bv. intézetben a beruházás ez évben befejeződik, és további 2-ben elkezdődik. A 2017/1999.(II. 10.) Korm. határozatot a 2166/2001.(VI. 29.) Korm. határozat hatályon kívül helyezte.

0114. Jelentés a koncesszióba adott állami tevékenységek vizsgálatáról, 2001. július

Javaslat:

Intézkedjen egy egységes eljárási rend kidolgozása érdekében a késedelmes teljesítésből eredő késedelmi kamatkövetelések érvényesítésére vonatkozóan.

Válasz:

A Ktv. 19. § (1) bekezdése kimondja, hogy a Ptk. szabályai szubszidiárius jelleggel alkalmazásra kerülnek.

Javaslat:

Állapítsa meg a közlekedési és vízügyi miniszter feladatkörében a koncesszió jogintézményével összefüggő szerződéskötésre és ellenőrzésre vonatkozó feladatait.

Válasz:

A tárca tájékoztatása szerint nem készítenek ilyen tartalmú kormánydöntést igénylő előterjesztést.

0115. Jelentés a központi költségvetés területén működő belső kontrollmechanizmusok ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

Intézkedjen annak érdekében, hogy a költségvetési ellenőrzés rendszere 2003. évben alkalmas legyen a Magyar Köztársaság éves költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat alapját képező költségvetési beszámolók számviteli alapelvekkel való megfelelésének évenkénti felülvizsgálatára. Ehhez kapcsolódóan:

  • dolgoztassa ki a feladatellátás feltételrendszerét,
  • gondoskodjon a jogszabályok módosításáról, valamint

a feladat-ellátás pénzügyi feltételeiről.

Válasz:

Teljesen új koncepció alapján újraszabályozásra kerül az 1992. évi XXXVIII. törvény, melynek során a javaslatokat figyelembe veszi a PM.

Javaslat:

Írja elő kötelezően a feladatfinanszírozás területén a kincstári ellenőrzést a pénzügyi lebonyolítás keretében, megteremtve egyúttal az ehhez szükséges feltételeket.

Válasz:

Az Áht. újraszabályozásakor a javaslatban jelzett problémát a PM figyelembe veszi.

Javaslat:

Egészítse ki a feladatfinanszírozás körébe vont előirányzatok felhasználására vonatkozó jogi szabályozást azzal, hogy a meghatározott időtartamot (határidőt) meghaladóan képződő előirányzat-maradványt a pénzügyminiszter vizsgálja felül.

Válasz:

A 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet módosítása a javaslatot figyelembe vette, és azt a 2002-ben képződő maradványok esetében alkalmazni kell.

Javaslat:

Alakítsa ki az informatikai rendszerek biztonságos alkalmazásához szükséges jogi szabályozást, meghatározva az intézmények által szabályozandó területeket.

Válasz:

A szabályozást a 2001. évi CVIII. törvény a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter hatáskörébe utalta.

0118. Jelentés az államháztartás belföldi adóssága és a központi költségvetés belföldi követelésállománya kezelésének ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Kezdeményezze az Áht. módosítását, tegyen javaslatot a MÁK és az ÁKK Rt. közötti feladatmegosztásra vonatkozó összhang megteremtésére, valamint a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai államadósságot befolyásoló kötelezettségeinek és követeléseinek számbavételére irányt mutató szabályok meghatározása érdekében.

Válasz:

A 2001. évi Áht. módosítás érintette a költségvetés likviditásának és a hiány finanszírozásának kérdését.

Javaslat:

Fordítson figyelmet - az államadóssággal kapcsolatos döntéseinek megalapozására összeállított előterjesztéseknél - a hatályos jogszabályi és az állami irányítás egyéb jogi eszközei közötti összhang biztosítására. Kérje számon - a részdöntéseknél is - a rendezésre váró probléma komplex kezelését, a megoldási lehetőségek alternatíváinak kidolgozását és azok várható hatásainak számításokon alapuló bemutatását.

Válasz:

A javaslatban foglalt általános követelményeknek - a PM véleménye szerint - a működő döntés előkészítési procedúra eleget tesz. Konkrét problémákat az ÁSZ nem jelzett.

Javaslat:

Kezdeményezze, hogy a TB alapok kezelői minősítsék az Alapok teljes belföldi adósságállományát, tekintsék át az alapok ellátási vagyonát. Az APEH minősítse a TB alapok követelésállományát.

Válasz:

Az elmúlt években az alapok hiányát a központi költségvetés átvállalta, és az adósság többi elemével együtt finanszírozta. Az alapok ellátási vagyonát a mérlegükben kimutatták, értékesítése a KVI útján történik. A járulék folyószámlák követelésállományának rendezésére az APEH folyamatosan intézkedik.

0119. Jelentés a Nyugdíjbiztosítási Alap kezelésének és felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. augusztus

Javaslat:

Dolgozza ki a kötelező nyugdíjbiztosítás ellátási feladatai, a szükséges és elégséges források közötti tartós összhangot biztosító megoldást.

Válasz:

A javaslat 2002-ben a nyugellátási szabályok kialakításakor fog hasznosulni.

Javaslat:

Tegyen javaslatot az Ny. Alap és az ONYF tekintetében az irányítási és felügyeleti hatáskörök, illetőleg a munkamegosztás kormányzati szintű rendezésére.

Válasz:

A hatáskörök és a munkamegosztás jogszabályilag megoldott.

Javaslat:

Tekintse át a TB pénzügyi alapjait érintő törvényeket (az Áht. és az AT. érvényes szabályait, összhangját) és intézkedjen a szükséges jogszabály-módosításokra.

Válasz:

A jogszabályok módosítására a Áht. átfogó módosítása során kerül sor.

Javaslat:

Segítse elő a bankszámlákra jogalap nélkül kiutalt ellátások a folyósító szervnek történő visszajuttatását, gondoskodjék a szükséges intézkedések megtételéről.

Válasz:

A visszajuttatásra vonatkozóan az OEP és az ONYF megállapodást kötött. Ezt a célt szolgálja a 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet 2002. január 1-től hatályos módosítása.

Javaslat:

Intézkedjen a személyi kárpótoltak után özvegyi jogon járó életjáradékok megállapításához szükséges törvénymódosításról.

Válasz:

Az IM vizsgálja a törvénymódosítás szükségességét.

0122. Jelentés a kötött felhasználású és a működési forráshiányra biztosított önkormányzati támogatások igénylésének és felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

A pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet módosításával

  • tegye egyszerűbbé, egyértelműbbé és ellenőrizhetőbbé a pedagógus szakvizsga és továbbképzés rendszerének szabályozását,
  • szabályozza a részvételi díj 80%-a feletti állami támogatás elszámolhatóságának kritériumait, a tanulmányi szerződéskötés indokolt eseteit,

hangolja össze az ágazati és pénzügyi szabályozást, a költségvetésre és beszámoltatásra vonatkozó jogszabályokat.

Válasz:

Az OM az ajánlással nem értett egyet, ezt a véleményét az ÁSZ-nak megküldte.

0123. Jelentés a nagyvárosi tömegközlekedés feladatellátásának és finanszírozásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Vizsgálja felül az Önkormányzati törvénynek, a Vagyontörvénynek, a Ptk.-nak, a Vasúti törvénynek és a Gt.-nek egymással való harmonizációját.

Válasz:

Az új Ptk. alapján lehetőség lesz a jogszabályok felülvizsgálatára.

Javaslat:

Vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy a Ptk. köztulajdonra vonatkozó külön szabályai ne csak az állami, hanem az önkormányzati köztulajdon tárgyait is határozzák meg, rendelkezzenek a gazdálkodásról, valamint a tulajdon védelméről.

Válasz:

A Ptk. folyamatban lévő újraszabályozása a köztulajdon fejezetet is érinti.

Javaslat:

Fontolja meg a nagyvárosi személyszállítási szolgáltatások fejlesztése érdekében normatív támogatási rendszer bevezetését.

Válasz:

A BM-nél koncepció készült, de a törvény módosítására csak a következő kormányzati ciklusban lesz lehetőség.

0124. Jelentés a Magyar Távirati Iroda Rt. 2000. évi gazdálkodásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Kezdeményezze a nemzeti hírügynökségről szóló törvény és az MTI Rt. Alapító Okiratának módosítását a tulajdonosi jogosítványok megosztása, az eljárási rendek, döntési folyamatok, valamint a közfeladatok támogatása szabályozása érdekében.

Válasz:

A törvények módosítása ebben a kormányzati ciklusban nem fog megtörténni.

0125. Jelentés a Szigetköz környezetvédelmi céljaira fordított források felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Dolgoztassa át az országgyűlési határozatban foglaltakkal összhangban a Szigetköz térségre vonatkozó rehabilitációs és térségfejlesztési stratégiát.

Válasz:

A szakértői tárgyalások folyamatban vannak, a két ország közötti megállapodás alapján lehet a további fejlesztési koncepciókat kidolgozni.

Javaslat:

Biztosítsa a környezeti kárenyhítéssel összefüggő feladatok koordinálásához szükséges szervezeti feltételeket a térségi érdekképviseleti szervezetek bevonásával és vizsgáltassa felül a Dunai Kormánybiztos feladat- és hatáskörét.

Válasz:

A szervezeti feltételek biztosítása és a hatáskörök rendezése megtörtént.

0127. Jelentés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 2000. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. augusztus

Javaslat:

Kötelezze jogszabályban az ÁPV Rt.-t az alapok megmaradt vagyonának értékesítésére és szerezzen érvényt az Áht. azon előírásának, hogy az alapokkal szembeni tartozások fejében átvett vagyont a KVI mielőbb értékesítse.

Válasz:

A problémát a 2001. évi LXXXIV. törvény 14. §-a rendezi.

0133. Jelentés a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár működésének ellenőrzéséről, 2001. szeptember

Javaslat:

Vizsgálja meg a miniszteri biztosi jogintézményt és alkosson szabályokat a hatásköri párhuzamosságok elkerülése érdekében.

Válasz:

A miniszteri biztosra vonatkozó szabályokat az egyes tárcáknak kell megalkotniuk, a jogintézmény főbb elemeinek összehangolása emellett indokolt.

0103., 0130., 0131., 0134., 0137. Jelentés a Pártok 1998-1999-2000. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséről, 2001. március, október, november, december

Javaslat:

Kezdeményezze a korábbi pártvizsgálatok alapján tett jelzésekre is figyelemmel a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény, valamint a 2000. évi C. törvény összehangolását.

Válasz:

Eddig nem sikerült összehangolt, a parlamenti pártok által is elfogadható álláspontot kialakítani. Az IM és PM által előkészített előterjesztés a következő ciklusban kerül benyújtásra.

Javaslat:

Gyorsítsa fel az önkormányzati tulajdonú ingatlanok használatával kapcsolatosan az 1989. évi XXXIII. törvény 4. § (2) bekezdése módosításának folyamatát.

Válasz:

Az önkormányzati tulajdonú ingatlanok használatával kapcsolatos jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére a BM önkormányzati helyettes államtitkára intézkedett.

Minisztereknek tett javaslatok

Belügyminiszter

0108. Jelentés az önkormányzati korlátozottan forgalomképes törzsvagyon-gazdálkodás vizsgálatáról, 2001. május

Javaslat:

Kezdeményezze, hogy az Ötv. 79. § (2) bekezdésében meghatározott korlátozottan forgalomképes törzsvagyonná nyilvánítás lehetősége a közvetlenül nem feladat- és hatáskör ellátását szolgáló vagyontárgyakra is kiterjedhessen.

Válasz:

Az Ötv. helyi önkormányzatok törzsvagyonára vonatkozó rendelkezései újraszabályozást igényelnek. A gyüjtőfogalmakra vonatkozó rendelkezések megújítására az Ötv. reformja kapcsán kerül sor.

Javaslat:

Igényelje az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanvagyon nyilvántartások adataiból készülő statisztikai feldolgozások párhuzamosság nélküli, jelenleginél szélesebb körű, ellenőrzött adatok alapján történő országos szintű feldolgozását.

Válasz:

A 48/2001 (III. 27) Korm. rendelet megalkotásával lehetővé vált a statisztikai adatok szélesebb körű országos szintű feldolgozása és a ingatlanvagyonról szóló adatszolgáltatás felülvizsgálata.

Javaslat:

Hívja fel a megyei közigazgatási hivatalok figyelmét az önkormányzatok korlátozottan forgalomképes törzsvagyonba tartozó eszközeiről szóló testületi döntései, és az előírt vagyonleltár csatolásának ellenőrzésére.

Válasz:

A minisztérium felhívta a közigazgatási hivatalok vezetőinek figyelmét arra, hogy a forgalomképes törzsvagyonról szóló képviselő-testületi döntések megalapozottságát és az éves zárszámadáshoz előírt vagyonleltár meglétét kiemelten ellenőrizzék.

Javaslat:

A PM-mel együttműködve segítse elő, hogy a kimutatott önkormányzati vagyon szükségtelen csökkenésének elkerülése érdekében az önkormányzatok gazdasági társaságoknak csak indokolt esetben és csak a jegyzett tőke egyidejű, azonos összegű emelése mellett nyújtsanak támogatást;

Válasz:

A probléma megoldásaként a minisztérium kezdeményezte a PM felé, hogy az önkormányzati tulajdonú közművek esetében is nyíljon lehetőség a szerződéses vagyonkezelésre.

0113. Jelentés a helyi és a helyi kisebbségi önkormányzatok átfogó ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

Ajánlás formájában segítse tovább az önk-ok gazdasági programjainak elkészítését.

Válasz:

Szakmai útmutatót, ajánlást 2002-ben kíván készíteni a minisztérium.

Javaslat:

A pénzügyminiszter bevonásával vizsgálja felül az Ötv. korszerűsítése kapcsán a 15/1999. (II.15.) Kormányrendelet egyes rendelkezéseinek a helyi önkormányzatokra történő kiterjesztésének lehetőségét.

Válasz:

A 280/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet rögzíti a területi államháztartási hivatalok ellenőrzési jogkörének gyakorlásához szükséges eljárási szabályokat, mely alapján a széleskörű és rendszeres ellenőrzés biztosított. A rendelkezés várhatóan javítja a helyi önkormányzatok gazdálkodási fegyelmét.

0120. Jelentés a helyi önkormányzatok beruházásaihoz és rekonstrukcióihoz nyújtott 2000. évi címzett és céltámogatások igénybevételének és felhasználásának vizsgálatáról 2001. július

Javaslat:

Kezdeményezze az ellenőrzés által feltárt 11 255 E Ft címzett és 365 005 E Ft összegekkel a céltámogatási előirányzat csökkentését a Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslatban.

Válasz:

Az előirányzat csökkentése megtörtént.

Javaslat:

A PM-mel együttműködve vizsgálja felül és ennek alapján kezdeményezze az egyértelmű szabályozást az általános forgalmi adóról szóló törvény és a Cct. ÁFA levonási eljárását illetően, annak érdekében, hogy a beruházások megvalósítására társult önkormányzatoknál az ÁFA visszaigénylés ellentmondásos gyakorlata megszűnjön.

Válasz:

A minisztérium az APEH egyetértésével a PM-mel közös körlevelet tervez kiadni az önkormányzatok felé.

0121. Jelentés a települési önkormányzatok adóztatási tevékenységének vizsgálatáról 2001. július

Javaslat:

A pénzügyminiszterrel együttműködve kezdeményezzék

  • az Ötv. felülvizsgálata során a feladat- és hatáskör, és a finanszírozási rendszer felülvizsgálatát, a kötelező feladatok ellátásában a finanszírozási kötelezettségek és garanciák számon kérhető meghatározását.
  • a fővárosi forrásmegosztásra vonatkozó törvényi előírások módosítása során a felosztás módszerének egyértelmű meghatározását, érdemi véleménynyilvánítást biztosító jogi keretek megteremtését.

Válasz:

A önkormányzati szabályozó rendszer és az állami támogatási rendszer korszerűsítési munkálatai a már elkészített szakmai javaslattal kezdődnek meg. A fővárosi forrásmegosztás alapelveinek egyszerűbb szabályozására a továbbfejlesztések kapcsán kerül sor.

Egészségügyi miniszter

0114. Jelentés a koncesszióba adott állami tevékenységek vizsgálatáról, 2001. július

Javaslat:

Ellenőrizze rendszeresen a koncesszió jogosultjánál a koncessziós szerződésben meghatározott kötelezettségek teljesítését.

Válasz:

A minisztérium közvetlen és közvetett ellenőrzést is végzett, mely utóbbi több szabálytalanságot állapított meg. A szabálytalanságok esetében intézkedéseket foganatosított.

0127. Jelentés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 2000. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. augusztus

Javaslat:

Értékelje az irányított betegellátás modellkísérletének tapasztalatait és határozza meg az egészségügyi ellátórendszer továbbfejlesztésében betöltendő szerepét.

Válasz:

Az értékelés egészségpolitikai, pénzügyi és informatikai szempontok alapján kormányzati és szakmai részvétellel folyamatban van. A tervek szerint az elemzés 2002. márciusára, a modell továbbviteléhez szükséges jogi és pénzügyi keretek meghatározása 2002. április 15-ig, a jogszabálytervezetek kidolgozása 2002. június 15-ig megtörténik.

Javaslat:

Intézkedjen a külföldön történő nagy értékű kiemelt egészségügyi ellátások szabályszerű teherviselésére, az E. Alapból felhasznált források visszapótlására.

Válasz:

A javaslattal kapcsolatos minisztériumi vélemény kialakítása folyamatban van.

Javaslat:

Tekintse át (az OEP főigazgatójának bevonásával) a nemzetközi egyezményekkel összefüggő egészségügyi kiadások várható alakulását és dolgozzon ki megoldási javaslatot a jövőbeni arányos teherviselésre.

Válasz:

A külföldi állampolgárok magyarországi gyógykezelésének költségeit a minisztérium figyelemmel kíséri. Kidolgozásra került a Magyar Köztársaság és más államok között a szociális biztonságról szóló egyezmény mintájának tervezete.

Gazdasági miniszter

0114. Jelentés a koncesszióba adott állami tevékenységek vizsgálatáról, 2001. július

Javaslat:

Dolgozza ki a koncessziós tevékenység eredményeként keletkezett bányászati kutatási adatok tulajdonjogának rendezésére szolgáló ágazati szabályokat.

Válasz:

A szabályok pontosítása megtörtént.

Javaslat:

Hívja fel a koncessziós pályázati kiírásokban a pályázók figyelmét arra, hogy az érintett terület kutatásához azok tulajdonosainak hozzájárulása szükséges.

Válasz:

A minisztérium a pályázatok kiírásakor figyelmet fordít arra, hogy az érintett terület kutatásához a pályázók a tulajdonosok engedélyét megszerezzék.

Javaslat:

Különítse el költségvetésében a bányászati törvényben meghatározott regionális érzékenységi, terhelhetőségi vizsgálatokhoz szükséges pénzügyi forrásokat.

Válasz:

Regionális érzékenységi és terhelhetőségi vizsgálatok jelenleg nem folynak, erre a tárca két éves költségvetési előirányzatai nem is tartalmaznak összeget.

0117. Jelentés az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány gazdálkodásának ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

Tegyen javaslatot a Kormánynak az alapító okirat módosítására:

  • az OFA kuratóriuma és munkaszervezete működési költségeinek mértékét a közhasznú tevékenységek tárgyévi tényleges kiadásainak %-ában célszerű engedélyezni. A fedezetet elsősorban az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből származó hozam képezze,
  • az alapító okirat a jogszabályokban használt fogalmakra alapozva rögzítse a gazdálkodás, vagyonfelhasználás szabályait, vagy a jelenleg hatályos alapító okiratban használt fogalmak pontos tartalmát definiálja.

Válasz:

Az OFA Alapító Okiratát a minisztérium a Miniszterelnöki Hivatallal együttműködve felülvizsgálta. A módosítás során meghatározták a kuratórium és a munkaszervezet működési költségeinek keretét, és rögzítették a gazdálkodás és vagyonfelosztás szabályait, a módosított okirat hatályba léptetése folyamatban van.

Igazságügyi miniszter

0109. Jelentés a közbeszerzésről szóló törvény végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. május

Javaslat:

  • Az - az érintett minisztériumok (PM, BM) bevonásával - a közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény módosításának előkészítése során
  • tegye egyértelművé a közbeszerzési tevékenység önkormányzati szintű szabályozásának szükségességét, meghatározva annak konkrét területeit,
  • a Kbt. 1. §-ában nevesített szervezetek esetében erősítse meg az önkormányzat felelősségét a közpénzekből megvalósuló beszerzéseknél,
  • konkrétabban határozza meg a bírálati szempontrendszer működtethetősége érdekében a szempontrendszer érvényesítésének részletszabályait,
  • gondoskodjon arról, hogy központi költségvetési szerv külső szerveket csak indokolt esetben bízhasson meg a technikai lebonyolítással,
  • szélesítse a közbeszerzési folyamatok ellenőrzésében és a jogorvoslatok kezdeményezésében a Magyar Államkincstár szerepét,
  • tegye teljesebbé a közbeszerzés monitoring rendszerét, hogy az biztosítsa a Kbt. megkerülésével lefolytatott beszerzések nyilvánosságra kerülését, a törvénysértők felelősségre vonását.

Válasz:

A Kbt. 2001. évi módosítása elvi változásokat nem eredményezhetett, a módosítások a gyakorlati tapasztalatok hasznosításán alapultak, és a korrupció elleni küzdelem egyes követelményeit teljesítik. A módosítás figyelembe vette a bírálati szempontrendszer továbbfejlesztésére vonatkozó javaslatot. A koncepcionális kérdéseket érintő javaslatok a Kbt. 2002. évi módosítása során kerülnek hasznosításra.

0110. Jelentés az Igazságügyi Minisztérium fejezet működésének ellenőrzéséről, 2001. május

Javaslat:

Gondoskodjon

  • az IM SZMSZ-ének és gazdálkodási szabályzatainak pontosításáról,
  • a szakmai szervezeti egységek hatékonyabb közreműködéséről a gazdálkodási feladatok végrehajtásában,
  • a költségvetési tervezést megalapozó és a teljesítést értékelő tevékenység szervezeti hátterének kialakításáról, a fejezet informatikai stratégiájának kidolgozásáról,
  • a felügyeleti költségvetési, és a belső ellenőrzés jogszabályi előírásainak betartásáról, a BVOP közreműködésének megszervezéséről,
  • az igazságügyi szakértőkkel kapcsolatos tárca szintű szabályozások összehangolásáról,
  • a büntetés-végrehajtás normatív finanszírozását megalapozó feladatmutatók kimunkálásáról,
  • a büntetés-végrehajtás előtt álló fejlesztési feladatok komplex kezeléséről,
  • a gt-k hatékonyabb menedzselésének megszervezéséről.

Válasz:

A minisztérium SZMSZ-ének, és gazdálkodási szabályzatainak aktualizálása, valamint a Közszolgálati Szabályzat elkészítése folyamatban van.
A szakmai feladatok ellátásának elemzésébe a szakma szervezeti egységek fokozottan bevonásra kerülnek.
Az IM informatikai stratégiájának kialakítása folyamatban van, ezt több, már elkészült belső informatikai szabályzat segíti.
A felügyeleti költségvetési ellenőrzés, és a belső ellenőrzés jogszabályi előírásainak betartásáról, a BVOP közreműködésének hatékony megszervezéséről a minisztérium gondoskodott.
Sor került az igazságügyi szakértői tevékenység újraszabályozására törvényi szinten.

A büntetés-végrehajtás normatív finanszírozását megalapozó feladatmutatók kidolgozás alatt állnak. A kialakított rendszert (költségvetési beszámoló adatait kiegészítő szakmai mutatók információs rendszere) néhány intézet teszteli.
A büntetés-végrehajtás előtt álló fejlesztési feladatok komplex kezelésében jelentős előrelépés történt.
A gazdasági társaságok hatékonyabb menedzselése érdekében az illetékes főosztály egy fő státuszt kapott koordinációs feladatokkal.

Javaslat:

Intézkedjen a büntetés-végrehajtás gazdasági társaságai működését befolyásoló jogszabályi környezet felülvizsgálatára.

Válasz:

A jogszabályi környezet felülvizsgálata folyamatban van, tekintettel az EU joganyag harmonizációjára is.

Környezetvédelmi miniszter

0125. Jelentés a Szigetköz környezetvédelmi céljaira fordított források felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Vizsgálja felül a "Szigetköz térség kárainak mérséklése" címén ellátandó feladatait és határolja el a szakmai feladatokat. Határozza meg a térség rehabilitációs operatív feladatait, figyelembe véve a pénzügyi kereteket. Fontolja meg kiemelt előirányzat feladat-finanszírozási körbe vonását.

Válasz:

A minisztérium a környezetvédelmi helyettes államtitkár koordinálásával felkérte a Szigetközi Rehabilitációs Felügyelő Bizottságot a rehabilitáció koncepciójának kidolgozására.

Javaslat:

Pontosítsa az elszámolási kötelezettség mellett nyújtott támogatások analitikus nyilvántartását és végeztesse el a megvalósított beruházások aktiválását. Határozza meg az önkormányzatok elszámoltatásának részletes szabályozását.

Válasz:

A támogatások analitikus nyilvántartásának pontosítása megtörtént, a beruházások aktiválása folyamatos. Az önkormányzatoknak nyújtott támogatások elszámolását a 2001. évben kötött megállapodások tartalmazzák.

Javaslat:

Dolgozza át a szigetközi monitoring stratégiát, fejlesztesse ki a központi számítógépes adatbázisát és gondoskodjon az adatok aktualizálásáról,

Válasz:

Intézkedés történt a monitoring rendszer felülvizsgálatára, a számítógépes adatbázis rendszer fejlesztésére a MEH Dunai Kormánybiztos Titkárságának felkérésével.

Javaslat:

Vetesse nyilvántartásba a talajvízszintmérő kutakat, mérőhelyeket és biztosítsa az azok üzemeltetéséhez szükséges forrásokat.

Válasz:

A merőhálózat hidrológiai részének felülvizsgálatára 2002-ben kerül sor.

Közlekedési és Vízügyi miniszter

0114. Jelentés a koncesszióba adott állami tevékenységek vizsgálatáról, 2001. július

Javaslat:

Alkossa meg a koncessziós törvénnyel összhangban a közúti ágazatra vonatkozó végrehajtási szabályokat.

Válasz:

A közúti ágazatban a koncesszió jogintézménye nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A miniszteri rendeletben történő szabályozást a tárca nem tartja jogilag kivitelezhetőnek.

Javaslat:

Jelölje ki a közúti koncessziós tevékenységek ellenőrzését végző szervezetet, és készíttessen összefoglaló beszámolót a koncessziós társaságok tevékenységéről.

Válasz:

A minisztérium közigazgatási államtitkára felhívta a Közúti Főosztály figyelmét a koncessziós szerződésből fakadó ellenőrzési feladatok ellátására, valamint az éves összefoglalók összeállítására.

0123. Jelentés a nagyvárosi tömegközlekedés feladatellátásának és finanszírozásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Vizsgálja meg a közlekedési szolgáltatásokkal kapcsolatban fennálló szabályozási anomáliák és belső ellentmondások feloldásának ágazati lehetőségeit.

Válasz:

A közlekedési szolgáltatások szabályozásának megújítása az EU jogszabályok harmonizációját jelenti, és felhatalmazásokat építenek be a belső ellentmondások szabályozással történő megszüntetésére. Az ágazati törvények módosítására várhatóan 2002. második félévében kerül sor. 2001-ben megkezdődött a tömegközlekedés viteldíj-reformjához kapcsolódó szakmai tevékenység is.

Javaslat:

Kezdeményezze a tömegközlekedésnek, mint szolgáltatásnak a beépítését a Fogyasztóvédelmi törvénybe.

Válasz:

A javaslat teljesítése érdekében a minisztérium a GM-mel közösen kezdeményezte a Fogyasztóvédelmi törvény módosítását.

0125. Jelentés a Szigetköz környezetvédelmi céljaira fordított források felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Egyeztesse a KöM-mel a hullámtéri és a mentett oldali vízpótló rendszer üzemeltetési és fenntartási költségeinek finanszírozási módját és a fejlesztéseket.

Válasz:

A minisztérium KöM-mel készít elő megállapodást ebben a kérdésben, a szakértői egyeztetések folyamatban vannak.

Javaslat:

Vetesse nyilvántartásba a talajvízszint kutakat, mérőhelyeket és gondoskodjon az azok üzemeltetéséhez szükséges forrásokról.

Válasz:

A kutak nyilvántartása megoldott, a KöVíM hatáskörébe tartozó "vízrajzi törzshálózat"-i kutak kezelését, illetve észlelését a Minisztérium folyamatosan finanszírozza. A KöM kompetenciájába az ún. Duna Monitoring kutak kezelése és finanszírozása tartozik.

Javaslat:

Készíttessen országos szintű felmérést a bányatavakról és az egyéb célból létesített mesterséges tavakról, melynek alapján értékeltesse ezeknek a tavaknak az ország távlati vízbázisaira gyakorolt hatását.

Válasz:

A 239/2000 (XII. 23.) Korm. rendeletnek megfelelően a minisztérium felmérést készít 2002-ben a bányatavak és "látványtavak" helyzetéről és a szükséges intézkedésekről.

Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

0107. Jelentés a Reorg-Apport Rt. tevékenységének ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

Gondoskodjon arról, hogy állami tulajdonú szervezet, társaság konszolidálásakor, eszközértékesítés esetén történjen meg az elvégzésért felelős szervezet kijelölése is.

Válasz:

A Reorg-Apport Rt. kötvénytörlesztésekor az auditálás kikötése és a felelős megjelölése megtörtént.

0116. Jelentés az ÁPV Rt. 2000. évi működésének és a központi költségvetés végrehajtásához kapcsolódó tevékenységének ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

Utasítsa az ÁPV Rt. igazgatóságát, hogy a saját vagyonból elvont 4 milliárd Ft készpénzt visszahelyezze és az MTV székházat az eredeti nyilvántartási értéken a hozzárendelt vagyonba visszavezesse.

Válasz:

A javaslat szerinti eredeti állapot visszavezetése és a pénzügyi rendezés megtörtént.

Javaslat:

Kötelezze az ÁPV Rt. igazgatóságát, hogy a hozzárendelt vagyonba tartozó Regionális Fejlesztési Holding Rt. kötelezettségeihez a saját vagyon terhére nyújtott jogsértő kezességvállalást a törvények által nyújtott lehetőség keretei között váltsa ki.

Válasz:

A saját vagyon terhére vállalt készfizető kezesség kockázatát csökkentette a 2063/2000. (III. 29.) Korm. határozat, 2001. január 1-től pedig jogszabályváltozás miatt az ÁPV Rt. a Gt. szerint gazdálkodik, kezességet is ez alapján vállalhat.

Nemzeti kulturális örökség minisztere

0126. Jelentés a Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. augusztus

Javaslat:

Intézkedjen, hogy az önálló színházat fenntartó, illetve színházat, vagy színházi produkciót támogató helyi önkormányzatok a részükre felhasználási kötöttséggel juttatott állami támogatás felhasználásáról számoljanak el.

Válasz:

A minisztérium felméreti az állami támogatásban részesült színházak működési költségeit annak érdekében, hogy azt a 2003. évi költségvetés tervezése során figyelembe lehessen venni. A minisztérium tájékoztatása szerint a központi színházi támogatásról történő elszámolás tárgyát adekvátan csak abban tudja meghatározni, hogy az előirányzatokat valóban a színházi tevékenységre fordították-e.

0133. Jelentés a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár működésének ellenőrzéséről, 2001. szeptember

Javaslat:

Határozzon meg pontosabb és teljes körű feladatrészletezést, mérhető szakmai követelményeket az alapító okirat módosítása és az SZMSZ jóváhagyása során.

Válasz:

A MNFZÉK 2002 januárjától Kht. formában működik. Az Alapító Okirat tartalmazza az alapító szakmai és gazdálkodási elvárásait. Az SZMSZ-szel kapcsolatban konzultáció folyik.

Javaslat:

Tekintse át 2001. év végéig zenei szakemberek bevonásával a zenekari létszám helyzetét.

Válasz:

A Kht. üzleti és szakmai tervet fogadott el a 2002. évre és középtávra.

Javaslat:

Vizsgálja felül és a tapasztalatok alapján módosítsa a MNFZÉK művész-közalkalmazottakra vonatkozó minősítési rendeletet.

Válasz:

2002. január 1-től megszűnt a közalkalmazotti státusz, az új minősítési rendszer kidolgozása folyamatban van.

Javaslat:

Fordítson kellő figyelmet az intézmény elhelyezésének megoldására készíttetett tanulmánytervben foglaltakra.

Válasz:

Az elhelyezésre vonatkozóan kormányzati döntés született.

Javaslat:

Követelje meg a MNFZÉK vezetésétől:

  • a zenekar és az énekkar középtávú művészeti koncepciójának elkészítését,
  • az intézményi stratégiai tervek elkészítését, kiemelten a saját bevételek növelési lehetőségeinek számbavételét és kihasználását,
  • a közalkalmazotti művész-minősítési rendszer tapasztalatainak összegezését, nyújtson segítséget a minősítési rendelet megváltoztatásához,
  • a hangszerbeszerzési terv kiegészítését a szükséges adatokkal,
  • kölcsönbérleti szerződésrendszer kialakítását.

Válasz:

A művészeti koncepció elkészítésére gondott fordított a Kht. új vezetése.
A Kht. forma szabadabb gazdálkodási lehetőséget biztosít többek között a saját bevételek növelésére, az ügyvezető igazgató feladata lesz a tervek elkészítése.
A közalkalmazotti státusz megszűnt, a még költségvetési intézményi formában működő művészegyüttesek segítése érdekében a minisztérium felkérte a MNFZÉK vezetését a tapasztalatokat összefoglaló beszámoló elkészítésére.
A hangszerbeszerzés az új Kht. feladata, a gazdasági szempontok érvényesítésére hangsúlyt fektetnek.
A saját hangszerüket használó művészekkel az intézmény 2001. szept. 1-én megállapodást kötött

Oktatási miniszter

0122. Jelentés a kötött felhasználású és működési forráshiányra biztosított önkormányzati támogatások igénylésének és felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Kezdeményezze, hogy a tanulók tankönyvvásárlásának támogatása épüljön be a felhasználási kötöttség nélkül biztosított normatív finanszírozás rendszerébe.

Válasz:

Kormányzati szándék a tanulók tankönyvellátásában való nagyobb állami szerepvállalás, ezért nem kezdeményeztek intézkedést.

Javaslat:

Fontolja meg a tankönyvtámogatás helyi felhasználására vonatkozó kötelező arány feloldásának lehetőségét.

Válasz:

A tankönyvtámogatásra vonatkozó szabályozás megváltozott a 2001. évi XXXVII. törvénnyel.

0128. Jelentés a helyi önkormányzatok 2000. évi normatív állami hozzájárulás igénylésének és elszámolásának vizsgálatáról, 2001. szeptember

Javaslat:

Kezdeményezze a közoktatási intézmények alapító okiratára vonatkozó előírás módosítását, hogy az a kiegészítő hozzájárulás igénybevételére jogosító tevékenységeknek csak tételesen előírt körére vonatkozzon.

Válasz:

A javaslat csak a 2003. évi költségvetés összeállításánál vehető figyelembe.

0132. Jelentés a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem működésének ellenőrzéséről, 2001. szeptember

Javaslat:

Tegye meg a szükséges intézkedéseket az ellenőrzés során felmerült és függőben maradt ügyekben.

Válasz:

A minisztérium felhívta az egyetem vezetésének figyelmét a felügyeleti ellenőrzések kapcsán előírt intézkedési tervek betartására.

Javaslat:

Vizsgálja meg, hogy milyen módon biztosíthatók az egyházi ingatlanok kényszer-bérlésével kapcsolatban fedezetlenül vállalt bérleti díjak finanszírozási forrásai.

Válasz:

A bérleti díj fizetési kötelezettség teljesíthetősége érdekében 50 M Ft támogatást biztosított a minisztérium.

Javaslat:

Kísérje figyelemmel az egyetemi fejlesztési terv átdolgozását, tegyen lépéseket a beruházások megvalósítására és kezdeményezze a pénzügyi források rendezését.

Válasz:

Az egyetem lépéseket nem tett, de az intézkedési terv kidolgozását a felsőoktatási törvény által biztosított autonómia miatt nem lehet kikényszeríteni.

Javaslat:

Tegyen javaslatokat a költségvetési év és a tanév eltéréséből adódó pénzügyi források kiegyenlítésére, a normatív alapú finanszírozás továbbfejlesztésére.

Válasz:

Az új finanszírozási rendszer kidolgozása megkezdődött.

Javaslat:

Írja elő az Egyetem vezetésének, hogy

  • gondoskodjon a felügyeleti és a külső ellenőrzések keretében kidolgozott intézkedési tervek eredményes és hatékony végrehajtásáról,
  • úgy oldja meg a korábban keletkezett belső adósságállomány felszámolását, hogy annak terheit az érintett karok viseljék,
  • a belső ellenőrzést szervezze meg és szabályozza,
  • dolgozza ki a vezetői döntéseket megalapozó információs rendszerét,
  • tegyen intézkedéseket a hallgatói támogatások felhasználása és a térítések belső szabályzatának módosítására,
  • tegye meg a szükséges intézkedéseket a 2000. évi beszámoló megbízhatósági ellenőrzése alapján feltárt hiányosságok megszűntetésére.

Válasz:

Az intézmény beszámolt az előírt feladatok többségének végrehajtásáról.
Az egyetem megszüntette a pénzmaradványok felhasználhatóságát, fokozta a kari bevételek centralizációját, átalakította a tanszéki struktúrát, intézkedéseket tett a belső adósság keletkezési okainak mérséklésére.
A belső ellenőrzésről szóló szabályzat tervezete elkészült, 1 fő belső ellenőrt alkalmaztak.
Az egyetem a rendszer kidolgozását az OM-VIR fejlesztésével összhangban tervezi.
A hallgatói támogatások felhasználására vonatkozó szabályzat elkészült.
A szabályzatok teljes körűen március 31-ig készültek el, a beruházási szerződések felülvizsgálata befejeződött.

Pénzügyminiszter

0106. Jelentés a Magyar Demokrata Fórum 1998-1999. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséről, 2001. április

Javaslat:

A tiltott gazdálkodásból származó 726.711 Ft bevételnek megfelelő összeggel a Párt 2001. évi költségvetési támogatását csökkentse.

Válasz:

A támogatás csökkentése megtörtént.

0108. Jelentés az önkormányzati korlátozottan forgalomképes törzsvagyon-gazdálkodás vizsgálatáról, 2001. május

Javaslat:

Kezdeményezze az Ötv. 78. § (2) bekezdésében, az Áht. 118. §-ban és a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 69. §-ban előírt vagyonleltár, vagyonkimutatás, illetve leltár fogalmak tartalma közötti jogszabályi összhang biztosítását.

Válasz:

A minisztérium az Áht. 118. §-a módosításában látja a megoldást, valamint a 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben előírta a könyvvizsgáló feladataként a vagyonkimutatásban szereplő értékadatok mérlegben kimutatott adatokkal való egyezőségének vizsgálatát. Az ingatlanok értékelését a tárca előírta.

Javaslat:

A BM-mel együttműködve segítse elő, hogy a vagyon szükségtelen csökkenésének elkerülése érdekében az önkormányzatok gt-knek csak indokolt esetben és a jegyzett tőke egyidejű, azonos összegű emelése mellett nyújtsanak támogatást.

Válasz:

A probléma megoldására a minisztérium törvényi szabályozást lát szükségszerűnek azzal, hogy indokolt esetben az egyszeri támogatást nem zárná ki. A BM-mel közösen folynak munkálatok a szabályozás előkészítésére.

0113. Jelentés a helyi és a helyi kisebbségi önkormányzatok átfogó ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

Az Áht. módosítása során érvényesítse, hogy a helyi kisebbségi önkormányzat kötelezettség-vállalása és az utalványozás ellenjegyzése kizárólag a települési önkormányzati jegyző, vagy az általa megbízott személy feladatkörébe tartozzon.

Válasz:

A jelzett probléma az Áht. 2001. évi módosítása során megoldódott.

Javaslat:

Kezdeményezzen törvényi szabályozást, hogy a helyi önkormányzatok által ellátott feladatok közül mely tevékenységekre kell költségvetési szervezetet létrehozni és milyen tevékenységek végezhetők a polgármesteri hivatali szakfeladaton.

Válasz:

A javasolt jogszabály módosítás az Ötv. 81. § (1) bekezdésben rögzített alapelvet változtatná meg, ezért a tárca nem tartja célszerűnek.

0114. Jelentés a koncesszióba adott állami tevékenységek vizsgálatáról, 2001. július

Javaslat:

Alakítson ki egyértelmű szabályozást a minisztérium és a Szerencsejáték Felügyelet közötti munkamegosztásra a koncesszióba adás eljárási feladataira vonatkozóan.

Válasz:

A 2001. évi LXXIV. törvény módosította a szerencsejáték szervezéséről szóló törvényt, a 25/1991. (X. 16.) PM rendelet (végrehajtási rendelet) módosítása folyamatban van.

Javaslat:

Intézkedjen a koncessziós díjfizetés késedelmes teljesítéséből eredő, még behajtható késedelmi kamatkövetelések érvényesítésére.

Válasz:

Az intézkedést a minisztérium szerint az egyes konkrét esetekben a koncessziós szerződés alapján a koncesszióba adó fél teheti meg.

Javaslat:

Módosítsa a PM iratkezelési szabályzatát, hogy a játékkaszinó koncessziós szerződések dokumentumai fellelhetők és vizsgálhatók legyenek.

Válasz:

A minisztérium az Iratkezelési szabályzat tervezetét 2001. decemberben elkészítette, a kiegészítés a közeljövőben várható.

0118. Jelentés az államháztartás belföldi adóssága és a központi költségvetés belföldi követelésállománya kezelésének ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Gondoskodjon az államháztartás számviteli rendjének szabályozása keretében a kincstári adatbázis, valamint a költségvetési szervek és fejezetek könyvvezetésének, beszámolásának adategyezősége érdekében szükséges rendszer kialakítására.

Válasz:

Az adategyezőség biztosítását a 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletet módosító 141/2001. (VIII. 8.) Korm. rendelet lehetővé teszi.

Javaslat:

Gondoskodjon az államháztartás valamennyi alrendszerének belföldi államadósságot befolyásoló kötelezettségeinek és követeléseinek nyilvántartásáról.

Válasz:

A minisztérium álláspontja szerint a javaslat összhangban áll a PM elképzeléseivel, a megvalósítás az átfogó Áht. reform részét képezi.

Javaslat:

Dolgoztasson ki az államháztartási alrendszerek teljes körű adósságának bemutatását lehetővé tevő rendszert.

Válasz:

A minisztérium a 253/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet módosításakor az Államháztartási Hivatalon kívüli "analitikus helyek" adatszolgáltatási kötelezettségét és annak tartalmát előírta.

Javaslat:

Intézkedjen, hogy az államadósság kezelése elfogadott stratégia alapján, az abban rögzített követelmények szerint történjen.

Válasz:

Az ÁKK Rt. kidolgozott adósságkezelési stratégiát, ennek elfogadása a felmerült módosítási igények kidolgozása után lehetséges.

Javaslat:

Gondoskodjon a Kincstár és az ÁKK Rt. közötti feladatelhatárolás megvalósításáról és a központi költségvetés hiányfinanszírozási és adósságkezelési feladatok végrehajtásának "technikai" feltételét jelentő, elkülönült pénzforgalmi számla nyitásáról.

Válasz:

A feladatelhatárolást a 2001. évi L. törvény, és a 2001. évi LXXX. törvény vonatkozó részei biztosítják. A javasolt technikai pénzforgalmi számla megnyitására nem került sor.

Javaslat:

Kezdeményezze, hogy a társadalombiztosítási alapok költségvetésében ne szerepeljen kiadási tételként a Postabank Rt. garanciális kötelezettségének teljesítése.

Válasz:

A minisztérium álláspontja szerint nem releváns a garanciális kötelezettség társadalombiztosítási pénzügyi alapból, vagy közvetlenül a központi költségvetésből történő kiegyenlítse, ezt az álláspontot a 2001-2002. évi költségvetési törvény elfogadása is megerősítette.

Javaslat:

Dolgoztassa ki, milyen feltételek teljesülése esetén engedhető el az államháztartási körön kívüli adósokkal szemben fennálló követelés. Tegyen javaslatot az Országgyűlés számára az elengedett adósság fejében teljesítendő kötelezettségekről.

Válasz:

A minisztérium álláspontja szerint törvényi szabályozásra van szükség a követelés elengedése esetén a teljesítendő kötelezettségek meghatározására, mivel csak PM által beterjesztett javaslat esetén van lehetősége a minisztériumnak ilyen kritériumok meghatározására. Egyéni képviselői indítvány esetén nincs erre lehetőség.

Javaslat:

Intézkedjen a követelés-kezeléssel kapcsolatos átütemezési jogkör felülvizsgálatáról, valamint a követelésállomány minősítéséről.

Válasz:

A jogkör módosítására vonatkozó javaslatot a minisztérium már kidolgozta, a feladat a 2002. évi munkatervben szerepel. A követelésállomány minősítésére tett javaslat végrehajtása már a 2000. évi Nemzetgazdasági Elszámolások Mérlegéhez megtörtént, és a továbbiakban erre évente sor kerül.

Javaslat:

Követelje meg, hogy a Magyar Államkincstár elnöke

  • pótolja, illetve módosítsa a hiányzó vagy elavult belső szabályzataikat,
  • gondoskodjon az informatikai fejlesztés koncepciójának kidolgozásáról,
  • auditáltassa a központi költségvetés kiemelt jelentőségű folyószámla vezető, valamint az értékpapír-forgalmazási és elszámolási rendszerét,
  • gondoskodjon a Nemzetgazdaság könyvviteli mérlegében szereplő eszközök és források leltárral történő alátámasztásáról.

Válasz:

A pótlás, korszerűsítés megtörtént 2001-ben.
Az ÁHH és a Magyar Államkincstár közötti szétválás informatikai feladatainak megvalósítása 2002. I. negyedévben fejeződik be. Az informatikai stratégiai kidolgozása ezután kezdődik meg.
A Magyar Államkincstár felkérte hivatalos könyvvizsgálóját a számlavezető rendszer és az értékpapír kezelő rendszer auditálására.
A Számviteli törvény és az ÁHH-ra vonatkozó kormányrendeletek előírják a mérlegtételek leltárral történő alátámasztását, a leltárkészítési szabályzat elkészítésének kötelezettségét.

0119. Jelentés a Nyugdíjbiztosítási Alap kezelésének és felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. augusztus

Javaslat:

Kísérje figyelemmel az ONYF-nél az integrált pénzügyi irányítási rendszer bevezetését, a megvalósítás folyamatát, a kapcsolódó kiértesítési projekt megvalósítását.

Válasz:

A korengedményes nyugdíjtartozások behajtásának eredményéről a 2001. évi költségvetés zárszámadása részletes beszámolót fog tartalmazni, az SAP rendszer bevezetésének és a biztosítottak kiértesítésének évközi figyelemmel kísérése megtörtént.

Javaslat:

Tegyen lépéseket az egyéni vállalkozók nyugdíj-megállapításához az APEH-től átvett iratanyag feldolgozásához szükséges pénzügyi fedezet megteremtésére.

Válasz:

Az iratanyag feldolgozása a nyugdíj megállapításokhoz igazodóan folyik, ennek a pénzügyi fedezete a költségvetésben biztosított.

Javaslat:

Vizsgálja meg az ONYF és az APEH adatbázisai közötti közvetlen kapcsolat kialakításának jogilag szabályozott módját.

Válasz:

A feldolgozás ütemének gyorsítása, az adatbázisok közötti közvetlen kapcsolat kialakítása az ún. Egyéni számlás nyugdíjrendszer kialakításához kapcsolódik.

Javaslat:

Követelje meg, hogy az ONYF főigazgatója

  • tegyen érdemi intézkedéseket az Ny. Alap járuléktartozásokon kívüli követeléseinek beszedése érdekében,
  • értékelje az integrált pénzügyi irányítási rendszer bevezetésének kezdeti tapasztalatait, az elért megtakarításokat,
  • tekintse át az ügyviteli kockázatok csökkentésének lehetőségeit a kiértesítési projekt sikeres lebonyolítása érdekében,
  • intézkedjen az ONYF informatikai koncepciójának mielőbbi megalkotására,

gondoskodjon a nyugdíjbiztosítási szolgáltatások hatékonyságát kifejező teljesítmény-mutatók kidolgozásáról és általános alkalmazásáról.

Válasz:

A pénzügyminiszter felügyeleti hatáskörben figyelemmel kíséri az ONYF főigazgatójától megkövetelni javasolt intézkedések megvalósulását.

0120. Jelentés a helyi önkormányzatok beruházásaihoz és rekonstrukcióihoz nyújtott 2000. évi címzett és céltámogatások igénybevételének és felhasználásának vizsgálatáról 2001. július

Javaslat:

A BM-mel együttműködve vizsgálja felül az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény és a Cct. ÁFA levonási eljárását, annak érdekében, hogy a beruházások megvalósítására társult önkormányzatoknál az ÁFA visszaigénylés ellentmondásos gyakorlata megszűnjön.

Válasz:

A visszaigénylésekkel kapcsolatosan felmerült problémák megoldása érdekében szakmai egyeztetések történtek a PM, BM, APEH bevonásával. 2002-ben közös állásfoglalások kiadása várható.

Javaslat:

Kezdeményezze a vizsgálat által feltárt jogtalanul igénybe vett 6 500 E Ft címzett támogatás és 12 052 E Ft céltámogatás visszafizettetését a Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslatban.

Válasz:

A visszafizetési kötelezettség előírása a zárszámadási törvényben megtörtént, ennek naprakész nyilvántartására komplex számítógépes rendszert hoztak létre.

0121. Jelentés a települési önkormányzatok adóztatási tevékenységének vizsgálatáról 2001. július

Javaslat:

Kezdeményezze a helyi adó rendszer önkormányzati forrásszabályozással összhangban történő korszerűsítését.

Válasz:

A helyi adórendszer korszerűsítésére legkorábban 2002. év folyamán tehető javaslat. Ez csak az önkormányzati forrásszabályozással összhangban történhet.

Javaslat:

Kezdeményezze monitoring rendszer létrehozását a versenyt torzító állami támogatások tilalmát megfogalmazó EU rendelkezésekkel összhangban, biztosítsa a helyi adó kedvezmények teljes körű figyelemmel kísérését.

Válasz:

A jogharmonizációs követelményeket figyelembe veszi a 2001. évi L. törvény. A 13/1991 (V. 21.) PM rendelet módosítása pedig a statisztikai számbavételt biztosítja. A monitoring rendszer emellett szükséges, megvalósítása további vizsgálatot és döntést igényel.

Javaslat:

Adjon ki módszertani ajánlásokat az adóhatósági munka javítását szolgáló adóhatósági igazgatási társulások alakításának elősegítése érdekében.

Válasz:

Az adóztatási tevékenység javítása érdekében a minisztérium körlevélben tájékoztatja az önkormányzati adóhatóságokat az időszerű kérdésekről.

Javaslat:

A BM-mel együttműködve kezdeményezze az Ötv. felülvizsgálatakor a feladat- és hatáskör, és a finanszírozási rendszer felülvizsgálatát, a kötelező feladatok ellátásában a finanszírozási kötelezettségek és garanciák számon kérhető meghatározását.

Válasz:

A koncepció kialakítása folyamatban van, a pénzügyi szabályozó rendszer egyszerűbbé, áttekinthetőbbé tétele a feladat és hatásköri rendszer megváltoztatásával összhangban történhet.

Javaslat:

A BM-mel együttműködve kezdeményezze a fővárosi forrásmegosztás módszerének egyértelmű meghatározását, érdemi véleménynyilvánítást biztosító jogi keretek megteremtését.

Válasz:

Az Alkotmányban rögzített önkormányzati alapjog, és a kerületi önkormányzatok érdemi véleménynyilvánításának védelmét is figyelembe véve az Ötv.-t 2002. december 31-ig kell módosítani.

0122. Jelentés a kötött felhasználású és a működési forráshiányra biztosított önkormányzati támogatások igénybevételének és felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Gondoskodjon a helyszíni vizsgálat által feltárt, jogtalanul igénybe vett támogatások és pótlólagos járandóságok rendezéséről.

Válasz:

A befizetési kötelezettségek rendezése az Áht. vonatkozó rendelkezései szerint történik. A pótlólagos állami hozzájárulás átutalásáról 2002. január 3-án az ÁHH intézkedett.

Javaslat:

Dolgozza ki a folyamatosan működési forráshiányos önkormányzatok kiegészítő normatív támogatására vonatkozó javaslatát.

Válasz:

A támogatási rendszer normatív szabályozásba illesztésére modellezési munkák indultak meg. A 2003. évi költségvetési törvényjavaslatba e kiegészítő támogatást a minisztérium be kívánja építeni.

Javaslat:

A 2001-2002-ben változatlan ÖNHIKI támogatási rendszer alkalmazása során

  • a támogatás odaítélésekor kölcsönösen vegyék figyelembe az igénylő önkormányzatnak juttatott egyéb forráspótló támogatásokat is,
  • felülvizsgálati kérelem lehetősége esetén ne fogadjanak be az eredeti feltételrendszertől eltérő tartalmú kérelmeket.

Válasz:

Az ÖNHIKI rendszere figyelembe veszi a nemzetiségi óvodák és iskolák fenntartásához biztosított kiegészítő támogatást, a működési forráshiányos önkormányzatok egyéb támogatását viszont nem, valamint a két fajta támogatáshoz való hozzájutás időben elválik egymástól. A minisztérium a támogatások összehangolásának lehetőségét kiemelten vizsgálja a 2003. évi szabályozás során.
A minisztérium tájékoztatási szerint másodízben csak számítási hiba esetén van lehetőség a támogatásra.

0126. Jelentés a Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. augusztus

Javaslat:

Gyorsítsa fel az államháztartás tervezési, gazdálkodási és elszámolási rendjének korszerűsítésére irányuló munkát. Fordítson figyelmet a Kincstár és a költségvetési szervek közötti gyorsabb egyeztetésre. Kezdeményezze, hogy a jelenlegi bonyolult kódszám-rendszer helyett csak a költségvetési törvényben előírt részletezésű normatív állami hozzájárulási előirányzatok tervezésére és elszámolására terjedjen ki a szabályozás.

Válasz:

Előterjesztés készül az államháztartási rendszer továbbfejlesztési irányairól. Ennek része az Áht. és a költségvetéssel összefüggő jogszabályok módosítása, a kincstárnoki rendszer bevezetése, az államszámviteli rend átalakítása, a 2064/2000. (III. 29.) Korm. határozat feladatainak végrehajtása, az egyéni számlás nyugdíjrendszer feltételeinek kialakítása, az önkéntes kölcsönös, és magánnyugdíjpénztárak átalakítása. A mutatószámok felmérését megalapozó kódszám rendszer a költségvetési törvényben elfogadott normatív állami hozzájárulások jogcímrendszeréhez kapcsolódik.

Javaslat:

Kezdeményezze, hogy a Kincstár és az FVM Agrárrendtartási Hivatal, a Hitelgarancia Rt., valamint az Agrárvállalkozási Hitelgarancia Alapítvány közötti információcsere feltételeit dolgozzák ki és készítsék elő az Országos Támogatási Monitoring Rendszerhez történő csatlakozást.

Válasz:

Az OTMR az információcserére felkészült. A Széchenyi Tervet lebonyolító MVF Kht-vel a kapcsolatrendszer bevezetése tesztelés alatt áll. Az ÁHH Támogatási Monitoring Osztálya - jogszabályban meghatározott feladatai kapcsán - nem került kapcsolatba a javaslatban megnevezett szervezetekkel.

Javaslat:

Kezdeményezze a 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet olyan módosítását, amely elősegíti a programfinanszírozott előirányzatok tervszerű felhasználását.

Válasz:

A 280/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet tartalmaz szigorításokat a fejezeti kezelésű előirányzatokat érintő kötelezettségvállalásokra, illetve a programfinanszírozás okmányainak korszerűsítésére.

0127. Jelentés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 2000. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. augusztus

Javaslat:

Vizsgálja felül a társadalombiztosítás bevételeinek és kiadásainak tervezési módszereit és gyakorlatát.

Válasz:

A bevételi előirányzatok megalapozottabbá tételére vonatkozó észrevételt a minisztérium nem fogadta el.

Javaslat:

Fontolja meg az alapok 2000. évi zárszámadási törvényjavaslatából a 4. és az 5. számú mellékletek elhagyását, vagy azokat dolgozza át.

Válasz:

A jelzett mellékleteket a minisztérium a 2001. évi költségvetés zárszámadása elkészítésétől kezdve kívánja elhagyni, a járuléktartozás fejében átvett vagyon részletezését pedig az indokolás részben kívánja megjeleníteni.

Javaslat:

Jelenítse meg a normaszövegben és az 1., 2. számú törvényi mellékletekben egyaránt, hogy a kiadás forrása az előző évi bevételi többlet.

Válasz:

2001-ben az ÁHH Társadalombiztosítási Főosztálya rendszeres egyeztetést folytatott a két TB alap kezelőjével a kincstári és könyvviteli adatok egyezőségére vonatkozóan. Az eltéréseket feltárták, a rendezésre javaslatot tettek.

0128. Jelentés a helyi önkormányzatok 2000. évi normatív állami hozzájárulás igénylésének és elszámolásának vizsgálatáról, 2001. szeptember

Javaslat:

Kezdeményezze, hogy az Országgyűlés a 2000. évi zárszámadási törvény elfogadása során

  • fontolja meg a 8/a számú mellékletében szereplő önkormányzatok által jogtalanul igénybe vett 25 143 650 Ft visszafizetésének elengedését tekintettel arra, hogy ezen önkormányzatok a hiányzó működési engedélyek beszerzéséről gondoskodtak és erről tájékoztatást adtak. Ezt figyelembe véve hagyja jóvá a 8. számú mellékletének 1. változata szerint az önkormányzatok által visszafizetendő 244 660 276 Ft-os, illetve a költségvetésből pótlólag kiutalandó 43 843 953 Ft-os összeget, vagy;
  • hagyja jóvá a 8. számú mellékletének 2. változata szerint az önkormányzatok által a központi költségvetésbe visszafizetendő 269 699 626 Ft-os, illetve a költségvetésből pótlólag kiutalandó 43 739 953 Ft-os összeget.

Válasz:

Az országgyűlés az I. változatot emelte törvényerőre.

Javaslat:

Kezdeményezze, hogy a költségvetési törvényben meghatározott, felhasználási kötöttség nélkül igénybe vehető normatív állami hozzájárulások feltételei közé ne kerüljenek felhasználási célokra vonatkozó előírások.

Válasz:

A 2003. évi költségvetés előkészítése során lesz lehetőség az ajánlás hasznosítására.

Javaslat:

Vizsgálja meg, hogy a belső ellenőrzési feladatok ellátására létrehozandó társulások ösztönzése az önkormányzatok forrásfinanszírozási rendszerében elősegíthető-e.

Válasz:

A minisztérium a javaslatban jelzett lehetőség vizsgálatát az Áht. átfogó módosításához kapcsolódóan tervezi.

0134. Jelentés a Magyar Szocialista Párt 1999-2000. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséről, 2001. november

Javaslat:

A Párt költségvetési támogatását a meg nem engedett gazdálkodásból származó 4.163.037 Ft összeggel csökkentse.

Válasz:

A támogatás csökkentése megtörtént.

Szociális és családügyi miniszter

0122. Jelentés a kötött felhasználású és működési forráshiányra biztosított önkormányzati támogatások igénylésének és felhasználásának ellenőrzéséről, 2001. július

Javaslat:

Adjon útmutatást a hagyatéki teher rendezésével kapcsolatos feladatok előírásoknak megfelelő és eredményes ellátására.

Válasz:

A minisztérium munkatársai rendszeresen előadóként részt vesznek az önkormányzati hivatalokban dolgozó köztisztviselők továbbképzésein, konzultációin, ahol a hagyatéki teherrel kapcsolatos helyes joggyakorlat ismertetésére is kitérnek.

0128. Jelentés a helyi önkormányzatok 2000. évi normatív állami hozzájárulás igénylésének és elszámolásának vizsgálatáról, 2001. szeptember

Javaslat:

Kezdeményezze a 281/1997. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítását annak érdekében, hogy a működési engedélyek kiadására a települési jegyzők az 1957. évi IV. törvény előírásaival összhangban kapjanak felhatalmazást.

Válasz:

A gyermekvédelemről szóló törvény folyamatban lévő módosítása a működési engedélyek kiadásának jogkörét a városi önkormányzatok hatáskörébe adja. A 281/1997. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása a törvény elfogadása után, 2002-ben valósul meg.

Javaslat:

Pontosítsa a nappali szociális intézményi ellátás jogcíménél a hajléktalanok nappali melegedőjét igénybe vevők mutatószámának meghatározási módszerét.

Válasz:

A minisztérium fenntartja álláspontját, hogy az 1/2000 (I. 7.) SzCsM rendelet megfelelően szabályozza a nyilvántartási kötelezettséget az eseménynapló segítségével. A tárca módszertani útmutatóval segíti a dokumentáció rendjének értelmezését.

Minden fejezet vezetőjének tett javaslatok

0109. Jelentés a közbeszerzésekről szóló törvény végrehajtásának ellenőrzéséről, 2001. május

Javaslat:

Szerezzen érvényt a központosított közbeszerzés személyi hatálya alá sorolt szervezeteket érintő regisztrációs kötelezettség teljesítésének.

BM:
GM:
KöM:
NKÖM:
OM:
PM:

Segítse a közbeszerzési döntési folyamatokban a helyi sajátosságok érvényesítését.
A helyi sajátosságokat fokozottan veszi figyelembe a 45/2001. (BK.22.) BM utasítás, mely a beszerzési tervek vonatkozásában is tartalmaz szabályokat.
A fejezet intézményei és a célelőirányzatok kezelői felülvizsgálták és korszerűsítették a közbeszerzésre vonatkozó szabályzataikat. A költségvetési szervek évente tervet készítenek, a felelős szakmai vezetők konzultációkon vesznek részt.
A tárcánál figyelembe veszik a helyi sajátosságokat a közbeszerzés folyamatában. 2001. júliusban hatályba lépett az új közbeszerzési szabályzat.
A minisztérium a központosított közbeszerzés hatálya alá sorolt szervezetek esetében a regisztrációs kötelezettség teljesítését figyelemmel kíséri.
A hatályos beszerzési szabályzat megfelel az aktuális jogszabályoknak. A felügyeleti jogkör gyakorlása megvalósul.
A tárca felhívja a fejezethez tartozó szervezetek figyelmét a regisztrációs kötelezettségre

0115. Jelentés a központi költségvetés területén működő belső kontroll mechanizmusok ellenőrzéséről, 2001. június

Javaslat:

Intézkedjen annak érdekében, hogy a felügyeleti költségvetési ellenőrzés minden évben vizsgálja felül - az ÁSZ által rendelkezésre bocsátott módszertan szerint - a fejezethez tartozó intézmények költségvetési beszámolóinak megbízhatóságát, szabályszerűségét és a belső kontroll mechanizmusok kiépítettségét és működését.

BM:
EüM:
GM:
FVM:
IM:
KöM:
KVM:
NKÖM:
OM:
PM:
SzCsM:

A költségvetési szervek vizsgálatát 2001 II. félévében megkezdte a minisztérium.
A minisztérium áttért a fejezethez tartozó intézmények kétévenkénti átfogó pénzügyi-gazdasági ellenőrzésére, ahol kiemelt szempont a mérlegvalódiság és a költségvetési beszámoló ellenőrzése. Minden intézménynél a minisztérium vizsgálja a belső kontroll-mechanizmus kiépítettségét.
Az ÁSZ jelentését a költségvetési szervek, és a célelőirányzatok kezelői megkapták azzal, hogy beszámolási kötelezettség mellett dolgozzanak ki a javaslatoknak megfelelő intézkedési tervet.
A pénzügyi-szabályszerűségi ellenőrzések módszertanára épülő, az adatok feldolgozásához szükséges szoftver karbantartásához az ÁSZ összefogó szerepe nélkülözhetetlen.
Az ajánlás technikai okok miatt nem teljesülhetett.
Az intézményi belső kontroll mechanizmusok ellenőrzése a felügyeleti ellenőrzés vizsgálatainak részét képezi. Az ÁSZ módszertan szerinti ellenőrzést a minisztérium még nem vezette be személyi és tárgyi feltételek hiánya miatt..
A tárca részletes intézkedési tervet készített. Az Ellenőrzési Önálló Osztály munkatársai részt vettek az ÁSZ módszertani oktatásán, a tesztlapokat a gyakorlatban is hasznosították.
A javaslat végrehajtása jogi szabályozást, az ellenőrzést végzők tekintetében könyvvizsgálói felkészültséget és jelentős többletlétszámot igényel.
A javaslatot a minisztérium a 3 évente esedékes átfogó ellenőrzésnél tudja hasznosítani.
A minisztérium nem ért egyet az ellenőrzési rendszer gyorsított ütemű bevezetésével.
A felügyeleti ellenőrzés évenkénti megvalósításának létszám akadálya van. Az ÁSZ által rendelkezésre bocsátott útmutató azonban segíti a munkát.

Javaslat:

Tegyen eleget a fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatban az Áht.-ban előírt szabályozási, nyilvántartási kötelezettségeknek, pótolja a feltárt hiányosságokat.

BM:
EüM:
GM:
FVM:
IM:
KöM:
KVM:
OM:
PM:
SZCSM

A minisztérium elvégezte a fejezeti kezelésű előirányzatok átfogó, szabályozási és nyilvántartási kérdésekre kiterjedő ellenőrzését.
A minisztérium rendelkezési jogkörébe tartozó nevesített szervezetek, alapítványok előirányzatainak ellenőrzésére rendszeresen sor kerül. A minisztérium tervezi a szervezetek pénzügyi nyilvántartási kötelezettségének részletesebb szabályozását.
A fejezethez tartozó előirányzatok szabályozottságát, nyilvántartási rendszerét folyamatosan felülvizsgálják.
A szabályzat korszerűsítése és bővítése folyamatban van.
A feltárt hibák, hiányosságok javítása folyamatban van. A cigánytanulók ösztöndíjára tervezett előirányzat utókövetését megállapodás és pályázati kiírás szabályozza, a kisebbségi célú feladatokra nyújtott fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásának ellenőrzésére a tárca kijelölte a Nemzeti és Etnikai Hivatal Gazdasági Főosztályát.
A fejezeti kezelésű előirányzatok 2002. évi felhasználásának szabályairól miniszteri utasítás készül.
A tárca elkészítette a fejezeti kezelésű előirányzatok bevételeinek és kiadásainak kezelésére vonatkozó belső szabályzatot.
A tárca Ellenőrzési Főosztálya az előirányzatok felhasználását rendszeresen ellenőrzi. A szabályzatot a minisztérium kiadta.
Az ajánlás jelentős segítséget adott az Áht. és a 217/1998. Korm. rendelet jogszabály karbantartási feladatai során.
Az ellenőrzés a Minisztériumnál nem tárt fel hiánynosságot.

Javaslat:

Intézkedjen az informatikai belső szabályzatok felülvizsgálata alapján azok kiegészítésére, a hiányosságok pótlására. Mérlegelje az informatikai szervezet megerősítését, kiemelt figyelemmel az informatikai biztonság, védelem és az informatikai kontrollok működése szempontjaira.

BM:
EüM:
GM:
FVM:
KöM:
KVM:
NKÖM:
OM:
PM:
SzCsM:

Az informatikai biztonsági kérdések komplex kezelésére megalakult az Informatikai Biztonsági Osztály. Az egységes és átfogó biztonságpolitika kidolgozása folyamatban van. 2002. januárjában az informatikai környezet biztonsági szempontú auditja megindult. Az informatikai kontrollok működésének érdekében a minisztérium megrendelte a számviteli programok továbbfejlesztését.
Az informatikai üzemeltetési és védelmi szabályzat kidolgozása folyamatban van.
Az informatikai biztonsági, a szoftvergazdálkodási és a vírusvédelmi szabályzat bevezetés előtt áll, a biztonsági felügyelő kijelölése folyamatban van. A minisztérium áthelyezése miatt informatikai biztonsági audit lefolytatását tervezik.
Az Informatikai Szabályzatot a tárca folyamatosan aktualizálja. A minisztérium kötelezővé tette szerveinél a hibanapló vezetését.
2002-ben átfogó informatikai vizsgálatra kerül sor a tárcához tartozó intézményeknél, melyben kiemelt szempont a biztonság.
Az informatikai környezet belső szabályzatainak felülvizsgálata 2002-ben megtörténik.
A Pénzügyi Integrált Rendszer bevezetése a kockázatokat minimalizálta. Az informatikai biztonsági és védelmi szabályzatok kidolgozása folyamatban van.
Az átfogó szabályzat elkészült, az informatikai rendszerek és kontrollok terv szerint folyamatosan felülvizsgálatra kerültek.
A minisztérium intézményei informatikai rendszereinek koordinált működtetési és fejlesztési környezeteinek megvalósítására miniszteri biztost nevezett ki. A komplex munka megindult.
Intézkedési terv készült a feltárt problémák megoldására, melynek végrehajtása folyamatban van

Javaslat:

Gondoskodjon arról, hogy a fejezethez tartozó intézmények megismerjék a számvevőszéki ellenőrzés általánosítható tapasztalatait.

BM:
EüM:
KöM:
KVM:
OM:
PM:

A minisztérium körlevelet adott ki.
A minisztérium továbbítja az érintett intézményeknek az ÁSZ javaslatait.
A jelentést és a javaslatokat az intézmények vezetői megkapták.
A jelentést és a javaslatokat az intézmények vezetői megkapták.
A tapasztalatokat a minisztérium a főigazgatói értekezleteken és a célzott továbbképzéseken hasznosítja.
A tárca a jelentéseket az intézmények rendelkezésére bocsátja.