T/66/7.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Rendészeti
bizottságának

a j á n l á s a

a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, valamint
a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló
1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló
T/66. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, továbbá Rendészeti bizottsága megvitatta a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló, T/66. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/66/4. - T/66/6. számú módosító javaslatokat.

Dr. Mester László, dr. Toller László, Devánszkiné dr. Molnár Katalin és Szabados Ákos képviselők a T/66/4. sz. módosító javaslatukat, dr. Répássy Róbert képviselő a T/66/6. sz. módosító javaslatát az Alkotmányügyi bizottság 2002. június 13-i ülésén visszavonták.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Jogszabályszerkesztési alapelvekkel ellentétes, ha elfogadás előtt álló törvényjavaslatban a §-ok jelölése nem csak számozással, hanem számmal/betűjelzéssel történik. Néhány módosító javaslat nem követi ezt az alapelvet. Ezek elfogadása esetén az egységes javaslat - erre vonatkozó külön döntés nélkül - folyamatos §-számozást fog tartalmazni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

  1. Dr. Balogh László és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 1. §-ában a Ktv. 22/B. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  2. /1. § A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 22/B. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "22/B. § (1) A 22/A. § (11) bekezdésében említett ellenőrzési eljárást a belügyminiszter által irányított Hivatal folytatja le. A Hivatal központi hivatali szerv. Helyettes államtitkári besorolású vezetőjét a belügyminiszter javaslatára a miniszterelnök nevezi ki határozatlan időre. Minisztériumi főosztályvezetői besorolású helyettesét a belügyminiszter nevezi ki határozatlan időre. A belügyminiszter közigazgatás-szervezési és közigazgatási személyzetpolitikai, közszolgálati rendszerirányítói, valamint közigazgatási minőségbiztosítási feladatait [körében egyéb feladattal is megbízhatja] a Hivatal[t] útján látja el. A vagyonnyilatkozat tételére, a Hivatal szervezetére, működésére, valamint az ellenőrzési eljárás lefolytatására vonatkozó részletszabályokat a Kormány állapítja meg."

    Indokolás: Lásd a T/66/5/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - a Rendészeti biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  3. Dr. Balogh László és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. §-ában a Hszt. 245/J. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  4. /8. § A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 245/J. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(4) A cím adományozása határozatlan időre szól, amelynek visszavonására, illetve megszűnésére a Ktv. [31/E. §, valamint 31/D.] 31/D.-31/E. §-ának rendelkezéseit kell értelemszerűen alkalmazni."

    Indokolás: Lásd a T/66/5/2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - a Rendészeti biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  5. Dr. Balogh László és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 10. §-ában a Hszt. 245/L. § (2) bekezdése a) pontjának a következő módosítását javasolják:
  6. /10. § A Hszt. 245/L. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /(2) Az alapilletményen túl a központi tisztet az alábbi mértékű illetménypótlék is megilleti:/

    "a) az országos parancsnokság, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok állományában vagy a minisztériumban, hivatalban - berendelés, vezénylés alapján - szolgálatot teljesítő főosztályvezető, fővárosi, megyei rendőr-főkapitány esetében az alapilletmény 25 %-a,"

    Indokolás: Lásd a T/66/5/3. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

    - a Rendészeti biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  7. Dr. Balogh László és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg

a) a Ktv. 10. § (2) bekezdésében a "..31/E. § (1) bekezdés..." hivatkozás helyébe a "...31/F. § (1) bekezdés..." hivatkozás, a 17. § (2) bekezdés d) pontjában a "...31/E. § (4) bekezdése..." hivatkozás helyébe a "...31/F. §..." hivatkozás, a 22/A. § (7) bekezdésében a "...Közszolgálati Ellenőrzési Hivatalt..." szövegrész helyébe a "...Belügyminisztérium Közigazgatásszervezési és Közszolgálati Hivatalt..." szövegrész, a 44. § (1) bekezdésében a "...Közszolgálati Ellenőrzési Hivatalnál..." szövegrész helyébe a "...Belügyminisztérium Közigazgatásszervezési és Közszolgálati Hivatalnál ..." szövegrész lép;

b) ahol e törvény hatálybalépését megelőzően kiadott jogszabály Közszolgálati Ellenőrzési Hivatalt említ, ott Belügyminisztérium Közigazgatásszervezési és Közszolgálati Hivatalt kell érteni."

Indokolás: Lásd a T/66/5/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2002. június 13.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság
elnöke

Dr. Gál Zoltán s.k.,
a Rendészeti bizottság
elnöke