MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/187.
számú
törvényjavaslat

a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény
módosításáról

Előadó: Dr. Csehák Judit
egészségügyi, szociális és családügyi miniszter

Budapest, 2002. június


Törvényjavaslat
a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény
módosításáról

1. §

A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.) 5. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A családtámogatási ellátások a következők:]

"a) családi pótlék (6. §)"

2. §

A Cst. II. fejezetének címe és 6. §-a helyébe a következő cím, illetve rendelkezés lép:

"CSALÁDI PÓTLÉK

6. § A gyermek nevelési, iskoláztatási költségeihez az állam havi rendszerességgel járó családi pótlékot nyújt."

3. §

(1) A Cst. 7. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Családi pótlékra jogosult]

"a) a vér szerinti, az örökbefogadó szülő, a szülővel együtt élő házastárs (a továbbiakban együtt: szülő), a nevelőszülő, a hivatásos nevelőszülő, a gyám

aa) a még nem tanköteles,

ab) tankötelezettsége megszűnéséig a tanköteles,

ac) középiskolai, szakiskolai (a továbbiakban együtt: közoktatási intézmény) tanulmányokat folytató és a (2) bekezdésben megjelölt életkorú

saját háztartásában nevelt gyermekre tekintettel;"

(2) A Cst. 7. §-a a következő új (2) bekezdéssel egészül ki és egyidejűleg a jelenlegi (2)-(3) bekezdés számozása (3)-(4) bekezdésre módosul:

"(2) A közoktatási intézményben tanulmányokat folytató gyermek után a családi pótlék

a) a 20. életévének betöltéséig jár;

b) 2003. január 1-je és 2003. augusztus 31-e közötti időtartam alatt annak a tanévnek a végéig jár, amely alatt betölti a 21. életévét;

c) 2003. szeptember 1-je és 2004. augusztus 31-e közötti időtartam alatt annak a tanévnek a végéig jár, amely alatt betölti a 22. életévét;

d) 2004. szeptember 1-jétől annak a tanévnek a végéig jár, amelynek időtartama alatt betölti a 23. életévét.

4. §

A Cst. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Családi pótlékra jogosult saját jogán

a) a 7. § (1) bekezdésének d) pontjában megjelölt személy,

b) a nappali oktatás munkarendje szerint a közoktatásban tanulmányokat folytató, a 7. § (2) bekezdésében megjelölt életkorú, nagykorú személy,

ba) akinek mindkét szülője elhunyt,

bb) akinek a vele egy háztartásban élő hajadon, nőtlen, elvált vagy házastársától különélő szülője elhunyt,

bc) aki kikerült az átmeneti vagy tartós nevelésből,

bd) akinek a gyámsága nagykorúvá válása miatt szűnt meg."

5. §

A Cst. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"11. § (1) A családi pótlék havi összege

a) egygyermekes család esetén

4600 Ft

b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén

5400 Ft

c) kétgyermekes család esetén gyermekenként

5600 Ft

d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként

6500 Ft

e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként

7100 Ft

f) három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként

7600 Ft

g) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek (személy) esetén

12600 Ft

h) a 7. § (1) bekezdésének b)-c) pontja szerinti intézményben élő, továbbá nevelőszülőnél, hivatásos nevelőszülőnél elhelyezett, a g) pont alá nem tartozó gyermek esetén

6500 Ft.

(2) A családi pótlék július hónapra járó összege az (1) bekezdésben megjelölt összeg kétszerese.

(3) A családi pótlékot - függetlenül az igénylés és megszüntetés időpontjától - teljes hónapra kell megállapítani, folyósítani.

(4) A családi pótlék összegének emeléséről az Országgyűlés évente legalább egy alkalommal dönt."

6. §

A Cst. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"12. § A családi pótlék összegének megállapítása szempontjából azt a vérszerinti, örökbefogadott vagy nevelt gyermeket kell figyelembe venni,

a) aki az igénylő háztartásában él, és

aa) akire tekintettel a szülő, a nevelőszülő, a hivatásos nevelőszülő, a gyám családi pótlékra jogosult,

ab) aki közoktatási intézmény tanulója vagy felsőoktatási intézményben első akkreditált felsőfokú iskolai rendszerű szakképzésben, első egyetemi vagy főiskolai szintű alapképzésben résztvevő hallgatója és rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik,

ac) aki a 8. § (3) bekezdése alapján saját jogán jogosult az ellátásra;

b) aki fogyatékos és szociális intézményi ellátásban részesül, feltéve, hogy őt a gyámhivatal nem vette átmeneti vagy tartós nevelésbe és a családi pótlékot igénylő - a kormányrendeletben foglaltak szerint - vele kapcsolatot tart fenn."

7. §

(1) A Cst. 20. §-a a következő új b) ponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi b) pont jelölése c) pontra változik:

[Gyermekgondozási segélyre jogosult a szülő, a nevelőszülő, a gyám saját háztartásában nevelt]

"b) ikergyermekek esetén a tankötelessé válás évének végéig,"

(2) A Cst. 20. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi szövegrész számozása (1) bekezdésre változik:

"(2) Amennyiben ikergyermekek esetén a tankötelessé válás éve nem egyezik meg, úgy az (1) bekezdés alkalmazása során a legkésőbb tankötelessé váló gyermeket kell figyelembe venni."

8. §

A Cst. 26. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi szövegrész számozása (1) bekezdésre változik:

"(2) A gyermekgondozási segély havi összege ikergyermekek esetén - függetlenül a gyermekek számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-ával."

9. §

A Cst. 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"31. § Az anyasági támogatás - gyermekenkénti - összege azonos a gyermek születésének időpontjában érvényes öregségi nyugdíj legkisebb összegének 225 %-ával, ikergyermekek esetén 300 %-ával."

10. §

(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 2002. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) E törvény 7-9. §-ai, továbbá 10. §-ának (4) bekezdése 2003. január 1-jén lép hatályba.

(3) Annak a jogosultnak, akinek e törvény hatálybalépését megelőző napon iskoláztatási támogatást folyósítottak, az ellátást - a feltételek fennállása esetén - a hatálybalépést követően családi pótlékként kell továbbfolyósítani.

(4) Az után a gyermek után, aki 2002. január 1-je és 2002. december 31-e közötti időtartam alatt töltötte be a 20. életévét és a Cst-ben foglalt feltételeknek egyebekben megfelel, visszamenőleges hatállyal családi pótlékot kell megállapítani. Ezt a rendelkezést értelemszerűen a Cst. 8. §-a (3) bekezdésének b) pontjában megjelölt saját jogon ellátásra jogosult személyre is alkalmazni kell.

(5) Ahol jogszabály nevelési ellátást említ, azon családi pótlékot kell érteni.

(6) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Cst.

a) II. Fejezetének "Családi pótlék",. "Iskoláztatási támogatás",. "A nevelési ellátási formák közös szabályai" és a "Tankötelezettséggel összefüggő rendelkezések" alcímei,

b) 7. §-ának (3) bekezdésében a "továbbá a 9. §," szövegrész,

c) 8. §-ának (1) bekezdése,

d) 9. §-a,

e) 10. §-ának (2) bekezdése és

f) 16-18. §-a

hatályát veszti.

(7) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az egyes munkaügyi és szociális törvények módosításáról szóló 1999. évi CXXII. törvény 53. §-a hatályát veszti.

(8) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Cst.

a) 10. §-ának (1) bekezdésében, 13. §-ának felvezető mondatában, 14. §-ának (1)-(2) bekezdéseiben, valamint 15. §-ában a "nevelési ellátás" szövegrész helyébe a "családi pótlék",

b) 10. §-ának (3) bekezdésében a "nevelési ellátást" szövegrész helyébe a "családi pótlékot"

szövegrész lép.

(9) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg

a) az egyes munkaügyi és szociális törvények módosításáról szóló 1999. évi CXXII. törvény 58. §-a (2) bekezdésének b) pontjában az "51-53. §-a," szövegrész helyébe az "51-52. §-a," szövegrész lép.

b) a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény 128. §-ában a "nevelési ellátásra (családi pótlék, iskoláztatási támogatás)" szövegrész helyébe a "családi pótlékra," szövegrész lép.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A statisztikai adatok és a tudományos kutatások eredményei is egyértelműen alátámasztják azt a tényt, hogy az elmúlt években a gyermekszegénység növekedett és a családok többsége számára a gyermekvállalás ma komoly szegénységi kockázatot jelent.

A családi pótléknak - mint az egyetlen univerzális ellátásnak - az összege azonban 1998. év óta nem emelkedett. Ebből következően az ellátás az elmúlt években jelentősen veszített az értékéből, ezért elsősorban a gyermekes családok többsége érdekében emelni szükséges a családi pótlék összegét. A módosítás erre tesz javaslatot, amikor a családi pótlék havi összegét 2002. szeptmber 1-jétől a differenciálási szempontok változatlanul hagyása mellett egységesen 20%-kal emeli.

Miközben a tanköteles korú gyermekek után járó, 1999. január elsejétől bevezetett iskoláztatási támogatással a családi pótlék egységes rendszere is megbomlott, nem igazolódott be az a várakozás sem, hogy ez az intézkedés érdemben képes befolyásolni a tankötelezettség teljesítését. Emiatt a törvény módosításakor egyúttal célszerű visszaállítani az ellátás egységességét is, amely azt jelenti, hogy a jogosulti kör változatlanul hagyása mellett a hatálybalépéskor iskoláztatási támogatásként folyósított ellátás a továbbiakban szintén családi pótlékként - emelt összegben - kerül továbbfolyósításra. Vagyis a Javaslat az alanyi jog megtartásával megszünteti az azonos feltételek mellett járó, azonos összegű családi pótlék és iskoláztatási támogatás közötti megkülönböztetést.

A közoktatási intézményben tanulók esetében a családi pótlékra való jogosultság felső korhatára a közoktatási törvényben foglaltakkal összhangban módosul.

A javaslat rendszeressé teszi továbbá az augusztus hónapban folyósítandó egyhavi többlet családi pótlék kifizetést.

A gyermek születése a családok jelentős részénél anyagi erejüket meghaladó kiadásokat tesz szükségessé. Ennek a folyamatosan növekvő egyszeri kiadás általi többlettehernek a mérséklését irányozza elő a módosítás az anyasági támogatásnak az öregségi nyugdíjminimum 150%-áról annak 225%-ára történő felemelésével.

A kiadások, a családra nehezedő terhek többszörösére növekednek ikerszülés esetén. (Magyarországon évente hozzávetőlegesen 1300 kettős-iker és 55 hármas-iker szülés történik. 2000. évben az ikerszülések eredményeként 2727 gyermek született. Négyes-iker vagy ennél magasabb számú ikerszülés nem fordul elő minden évben.) Ezért igazságos és méltányos, ha az állam az ikergyermekek esetén nagyobb részt vállal át a család anyagi terheiből azáltal, hogy esetükben az anyasági támogatás gyermekenkénti mértéke az öregségi nyugdíjminimum 300%-a.

Az ikergyermekek neveléséhez biztosít kedvezőbb feltételeket az a további rendelkezés is, amely szerint a gyermekgondozási segélyre való jogosultság kiterjesztésre kerül annak a naptári évnek a végéig, amelyben a gyermekek tankötelessé válnak. Esetükben a gyermekgondozási segély összege is duplájára emelkedik, mert a havi ellátás összege - függetlenül az ikerszülött gyermekek számától - az öregségi nyugdíjminimum 200%-ára, vagyis az eddigi ellátás összegének kétszeresére emelkedik.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1-4. §-okhoz

A Javaslat e szakaszaiban foglalt rendelkezések célja a családi pótlék egységének helyreállítása, melynek eredményeként az ellátást családi pótlék címén kapják a jogosultak. Egységesen kell szabályozni a jogosult személyek körét (3-4. §-ok), valamint el kell végezni az iskoláztatási támogatás fogalomrendszerének megszűnéséhez kapcsolódó tartalmi és formai korrekciókat. A családi pótlékra való jogosultság felső korhatára a tanévhez igazodóan évente egy évvel emelkedik. Így 2004. szeptember 1-jétől a közoktatási intézményben tanulmányokat folytatók után a családi pótlékra való jogosultság 23 évre terjed ki.

5. §-hoz

E szakasz határozza meg a családi pótlék új összegeit, ami - a kerekítési szabályokat figyelembe véve - a korábbi összegek 120 %-a. A Javaslat továbbá arról is rendelkezik, hogy a családi pótlék összegének évente egy alkalommal történő emelése nem szükségszerűen a költségvetési törvénnyel történhet csak meg.

6. §-hoz

A Javaslat e szakasza tartalmi változást nem jelent, a módosítás kodifikációs okok és szakmai korrekciók miatt szükséges.

7-9. §-okhoz

A Javaslatban foglaltak szerint a gyermekgondozási segély ikergyermekek esetén a tankötelessé válás évének végéig jár, és az ikreket nevelő szülő részére megállapított gyermekgondozási segély összege pedig megegyezik a mindenkor hatályos öregségi nyugdíjminimum 200%-ával. Itt kerül szabályozásra a szülést követően járó egyösszegű anyasági támogatás emelése is, amelynek gyermekenkénti összege a nyugdíjminimum 225%-ára, ikergyermekek esetén 300%-ára emelkedik.

10. §-hoz

A törvénymódosítás 2002. szeptember 1-jén lép hatályba, amely azt jelenti, hogy ettől az időponttól a feltételek fennállása esetén a már megállapított iskoláztatási támogatást is családi pótlékként kell továbbfolyósítani. A családi pótlék összegének 20%-os emelésére is 2002. szeptember 1-jétől kerül sor, az anyasági támogatás emelésére vonatkozó, valamint az ikerszüléssel kapcsolatos intézkedések pedig 2003. január 1-jétől lépnek hatályba. A Javaslat e szakasza tartalmazza továbbá azon rendelkezések módosításait is, amelyek a családok támogatásáról szóló törvényben, továbbá egyéb jogszabályokban a nevelési ellátás, illetve az iskoláztatási támogatás fogalmának megszüntetése miatt válnak szükségessé.