T/214/126.

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Szili Katalin,
az Országgyűlés elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94. §-a (1) bekezdése és 102. §-a (1) bekezdése alapján A Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvény módosításáról szóló T/214. számú törvényjavaslathoz

kapcsolódó módosító javaslatot
(a T/214/71. számú módosító javaslathoz kapcsolódva)

terjesztek elő.

A törvényjavaslat 20. §-ának a következő módosítását javasolom:

"(1) A Magyar Nemzeti Bankról szóló a 2001. évi XCIII. és a 2001. évi CII. törvénnyel módosított 2001. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: MNB törvény) 11. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az árfolyamrendszerről és annak valamennyi jellemzőjéről, különösképpen a sávszélességről, a középárfolyamról és a valutakosár összetételéről a Kormány az MNB-vel egyetértésben dönt."

(2) Az MNB törvény 45. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) azt ellenőrzi, hogy az MNB a törvényeknek, más jogszabályoknak, az alapszabálynak és a közgyűlés határozatainak megfelelően működik-e. Az ÁSZ hatásköre kiterjed az MNB működésének és gazdálkodásának egészére, kivéve a 4. § (1) és (3)-(7) bekezdésében meghatározott feladatait és azok hatását az MNB eredményére. Az ÁSZ szükség esetén az Országgyűlésnél, a tulajdonosi jogok gyakorlójánál, az MNB igazgatóságánál intézkedéseket kezdeményez."

(3) Az MNB törvény 47. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"47. § Az MNB szervei: a közgyűlés, a monetáris tanács, az igazgatóság és a felügyelő bizottság."

[(3)] (4) Az MNB törvény a következő alcímmel és 52/A-52/D. §-sal egészül ki:

"A felügyelő bizottság

52/A. § (1) A felügyelő bizottság az MNB folyamatos tulajdonosi ellenőrzésének szerve.

(2) Az MNB belső ellenőrzési szervezete a felügyelő bizottság irányítása alá tartozik.

(3) A felügyelő bizottság ellenőrzési hatásköre nem terjed ki a 4. § (1) és (3)-(7) bekezdésében meghatározott feladatokra, illetve azoknak az MNB eredményére gyakorolt hatására.

(4) A felügyelő bizottság tagjai:

a) [az Országgyűlés által választott elnöke,]a legutóbbi általános országgyűlési választásokon a választójogi törvényben meghatározott küszöbértéket elért pártok által jelölt egy-egy személy, akiket az Országgyűlés megválaszt,

[b) az Országgyűlés által választott további három tag,]

[c] b) a pénzügyminiszter képviselője,

[d] c) a pénzügyminiszter által megbízott szakértő,

(5) A felügyelő bizottság elnökét az Országgyűlés választja az általa választott tagok közül.

(6) Felügyelő bizottsági tag hitelintézeti, pénzügyi, illetve számviteli kérdésekben kiemelkedő szakmai ismeretekkel rendelkező magyar állampolgár lehet.

52/B. § A felügyelő bizottság tagjainak megbízatása az Országgyűlés megbízatásának időtartamára szól, és az Országgyűlés megbízatásának megszűnéséig tart. A felügyelő bizottság működése addig tart, amíg az új Országgyűlés az alakuló üléstől számított három hónapon belül az új felügyelő bizottsági tagokat megválasztja. Ha az új Országgyűlés az említett határidőig az új felügyelő bizottsági tagokat nem választja meg, a felügyelő bizottság működése mindaddig tart, amíg az új Országgyűlés a felügyelő bizottsági tagokat megválasztja.

52/C. § A felügyelő bizottsági tagot az őt megválasztó Országgyűlés, illetőleg az őt megbízó pénzügyminiszter hívhatja vissza.

52/D. § A felügyelő bizottsági tag az őt megválasztó Országgyűlésnek, illetőleg az őt megbízó pénzügyminiszternek tájékoztatási kötelezettséggel tartozik."

(5) Az MNB törvény 53. §-a előtti cím helyébe a következő rendelkezés lép:

"Az elnök, az alelnökök, a monetáris tanács és a felügyelő bizottság tagjainak díjazása"

(6) Az MNB törvény 53. §-a a következő (5)-(6) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (5)-(6) bekezdés jelölése (7)-(8) bekezdésre változik:

"(5) A felügyelő bizottság elnökének tiszteletdíja az MNB elnöke MNB-től származó keresetének 15%-a.

(6) A felügyelő bizottság további tagjainak tiszteletdíja az MNB elnöke MNB-től származó keresetének 10%-a."

(7) Az MNB törvény 54. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az MNB alkalmazottai és felügyelő bizottsági tagjai kötelesek a feladatkörük ellátása során tudomásukra jutott államtitkot, banktitkot, értékpapírtitkot és üzleti titkot megőrizni. Ez a kötelezettség a megbízatás megszűnését követően is fennmarad."

(8) Az MNB törvény 55. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"55. § Az MNB alkalmazottait és felügyelő bizottsági tagjait jegybanki feladatuk ellátása kapcsán a büntető jogszabályok alkalmazása szempontjából hivatalos személyeknek kell tekinteni."

(9) Az MNB törvény 58/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"58/A. § (1) Az MNB elnöke, alelnökei és a monetáris tanács további tagjai, valamint a felügyelő bizottság tagjai kinevezésükkor, majd azt követően kétévente a köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint vagyonnyilatkozatot tesznek. A vagyonnyilatkozatot az Országgyűlés Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottsága tartja nyilván és ellenőrzi. A vagyonnyilatkozat nem nyilvános."

(10) Az MNB törvény a következő 58/B. §-sal egészül ki:

"58/B. § A felügyelő bizottság tagjaira nézve az 57. §-a (1), (3)-(6), (9)-(10) és (13) bekezdéseinek és az 58. §-a (7) bekezdésének rendelkezéseit alkalmazni kell.""

Indokolás

A törvényjavaslat (3) bekezdése indítványozza az MNB felügyelő bizottságának létrehozását. A hatályos törvény szövegével való összhang megteremtése szükségessé tesz néhány technikai változtatást, illetve a felügyelő bizottság tagjaira nézve bizonyos feltételek megfogalmazását.

A módosítási javaslat szakmai követelményeket fogalmaz meg a felügyelő bizottsági tagokkal szemben, előírja titoktartási és vagyonnyilatkozat adási kötelezettségüket, továbbá meghatározza a felügyelő bizottsági tagokra vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat.

A felügyelő bizottsági tagok személyes függetlensége biztosítása végett tiszteletdíjuk meghatározását a Gt-től eltérően nem a közgyűlés hatáskörébe helyezi, hanem az FB elnökének és tagjainak díjazását normatív szabályt alkalmazva az MNB elnök keresetének %-ában - törvénybe foglalva - állapítja meg.

Budapest, 2002. július 02.

Dr. Veres János
MSZP

Keller László
MSZP