A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/287/33.
Egységes javaslat

a földbirtok-politikai irányelvekről szóló
országgyűlési határozati javaslat zárószavazásához

Dr. Németh Imre
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter

Budapest, 2002. július


Az Országgyűlés
......./2002. (.....) OGY határozata
a földbirtok-politikai irányelvekről

1. A Nemzeti Földalap vagyonkezelése és hasznosítása a Nemzeti Földalapról szóló 2001. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdése értelmében a földbirtok-politikai irányelvek szerint történik. Az Országgyűlés a földbirtok-politikai irányelveket az alábbiak szerint határozza meg:

I. A földbirtok-politika részletes irányelvei

  1. a földhasználók helyzetének stabilizálása, fejlődésük elősegítése;
  2. családi gazdaságok kialakítása és megerősítése;
  3. környezetbarát, a fenntartható fejlődést szolgáló termelés földhasznosítás oldaláról történő támogatása;
  4. a mezőgazdasági rendeltetésű földterületek művelésben tartásának elősegítése, a mezőgazdasági termelés összehangolása a természetvédelem, a környezetvédelem, a talajvédelem, a területfejlesztés, a vízgazdálkodás (pl. árterek kialakítása), a vonalas infrastruktúrális létesítmények szempontjaival;
  5. a Nemzeti Erdőtelepítési Programban foglaltak végrehajtásának támogatása;
  6. a racionális földtulajdonosi és bérleti rendszer kialakulásának elősegítése;
  7. a földpiac élénkítése és szabályozása;
  8. az állattenyésztő telepek működéséhez szükséges termőföld megszerzésének elősegítése;
  9. a gazdálkodás jellegének megfelelő, versenyképes birtokméretek kialakításának elősegítése;
  10. ia) a családi és középgazdaságok 300 ha méretű felső határig történő ösztönzése;

    ib) a kisméretű birtokok legalább 100 ha-ig történő elsődleges fejlesztésének ösztönzése;

  11. a földbérlet-koncentráció versenyképességhez igazodó fenntartása;
  12. minőségi földcserék lebonyolításának megalapozása;
  13. termelési- termékstruktúra átalakításának ösztönzése és befolyásolása;

la) a mezőgazdasági termelésre leginkább alkalmas termőföldek mezőgazdasági termelési célú hasznosításának előtérbe helyezése;

lb) a mezőgazdasági termelésre kevésbé alkalmas termőföldek, földterületek más irányú hasznosításának előkészítése, támogatása, esetenként végrehajtása;

lc) művelési ágváltás támogatása;

m) a nem művelt, vagy méretük és kialakításuk miatt gazdaságosan nem művelhető területek megvételének és hasznosításának állami kezdeményező szereppel történő meggyorsítása;

n) a birtoknagyság alkalmassá tétele az EU támogatások lehívhatóságához;

o) szociális földprogram kedvezményezett támogatása;

p) pályakezdő agrárvállalkozók és mezőgazdasági vagy erdészeti szakirányú végzettséggel rendelkezők kedvezményezett támogatása;

q) különleges rendeltetésű gazdaságok működéséhez kedvezményes termőföld biztosítás (pl. oktatás, kutatás, büntetésvégrehajtás).

II. Az NFA vagyonkezelése és hasznosítása

Az NFA az állami beavatkozás, szabályozás és befolyásolás intézménye, amely az alábbi szempontok figyelembevételével valósítja meg a földbirtok-politikai irányelvekben foglaltakat:

  1. a földtulajdonon és a haszonbérleten alapuló gazdálkodás arányának befolyásolása érdekében az NFA vagyonkezelésében lévő földek eladása, vagy haszonbérbe adása;
  2. a termőföld pályáztatással történő haszonbérbe adása, illetőleg díjmentesen, vagy a hasznosítás jellege szerint támogatással történő használatba adása;
  3. az NFA földvagyonának kialakulásánál a vásárlás szempontjainak meghatározása (pl. gyenge minőségű földek megvásárlásának előtérbe helyezése; nem művelt vagy méretük és kialakításuk miatt gazdaságos művelésre alkalmatlan földterületek megvételének elsődlegessége; meglévő bérleti viszonyok megszüntetésének, ill. lezárásának meggyorsítása);
  4. a földeladás során érvényesítendő szempontok rangsorolása, (pl. kisméretű birtokok növelése; nagyméretű birtokok gazdaságilag indokolt felső birtokhatárának elérése; kezdő agrárvállalkozók földhöz juttatása);
  5. az átmenetileg eladással vagy haszonbérlettel nem hasznosított, az NFA kezelésében lévő földterületek művelési, illetőleg kulturállapotban tartási feltételeinek meghatározása;
  6. a termőföld adásvétele esetén a szerződésben vállalt hasznosítási kötelezettség visszavásárlási jog kikötésével történő biztosítása.

2. Az országgyűlési határozat 2002. augusztus 1-jén lép hatályba.