Kormányzati és ellenzéki oldal szereplési minőségének arányai az m1 főműsoridős híradóiban az interjúidők alapján (sec %)

(MTV Kuratórium, 2001. november-december, 3 hét)

Parlamenti pártok képviselőinek megszólalási arányai az m1 főműsoridős híradóiban az alkalmak alapján (db %)

(MTV Kuratórium, 2000. és 2001. 3-3 hét)

A főműsoridős híradók vizsgálata alapján megállapítható, hogy versenytársaihoz képest az m1 hírműsora 2001-ben is több mérhető versenyelőnyt mutatott. A legtöbb hírt adta, kiemelten foglalkozott különböző társadalompolitikai kérdésekkel, óvakodott a bajtematika túlhangsúlyozásától, kellő súllyal szerepeltette a szomszédos országokból, illetve a határon túli magyarság életéről szóló híreket, a szűkebb értelemben vett politikai dimenzióban pedig - az egyharmados szabályt követve - következetesen tartotta magát a kormányzati ciklusoktól függetlenül követett hírszerkesztési gyakorlatához. Az m1 híradói tehát e szempontok alapján megfeleltek a közszolgálatiság értékszemléletének és követelményeinek.

Parlamenti pártok képviselőinek megszólalási arányai az m1 főműsoridős híradóiban az interjúidő alapján (sec %)

(MTV Kuratórium, 2000. és 2001. 3-3 hét)

Parlamenti pártok politikusai szerepléseinek számaránya főműsoridős híradókban (db %)

(MTV Kuratórium, 2001. november-december, 3 hét)

Parlamenti pártok politikusai szerepléseinek időaránya főműsoridős híradókban (sec %)

(MTV Kuratórium, 2001. november-december, 3 hét)

Az MTV Rt. közszolgálati működése

Közszolgálati Műsorszolgáltatási Szabályzat

Amint arra több előző Országgyűlési beszámoló is nagy hangsúllyal fölhívta a figyelmet, az MTV Rt. megalakulásától fogva nem rendelkezik a kuratórium által elfogadott, egyúttal az ORTT által is ellenjegyzett és hivatalos közlönyben közzétett Közszolgálati Műsorszolgáltatási Szabályzattal (továbbiakban: KMSZ) - jóllehet annak megalkotása és életbe léptetése a médiatörvény szerint a közszolgálati működés feltétele. A kuratórium által még 1999-ben elfogadott KMSZ ellenjegyzését az ORTT elutasította, amely döntéséről a testület 2000. november 27-én kelt levelében tájékoztatta a kuratóriumot. A beszámolási időszak kihívásai, például az MTV Rt. élén bekövetkezett vezetőváltás, az intézmény sürgető likviditási problémái, valamint a kuratórium öszszetételének átalakulása miatt az időközben módosított KMSZ-tervezet újabb kuratóriumi tárgyalására 2001 őszén kerülhetett sor. A két évvel azelőtt készített dokumentumot - immár az ORTT 2001 novemberében megfogalmazott szempontjait is figyelembe véve - a kuratórium három ülésben tárgyalta, illetve módosította. Az így kialakított KMSZ-tervezetet a kuratórium 2001. december 13-i ülésén fogadta el, s az új szöveget ellenjegyzésre 2001. december 27-én küldte meg az ORTT-nek. * (Az ekkor benyújtott KMSZ-t - az ORTT újabb észrevételei nyomán - a kuratórium újra napirendjére tűzte, majd további módosításokat követően, 2002. január 31-i ülésén el is fogadta. 2002. március 20-án kelt értesítése szerint a testület e végső szövegváltozatot ellenjegyezte, így minden akadály elhárult az MTV Rt. műsorszolgáltatását alapjaiban meghatározó dokumentum kihirdetése, illetve életbe léptetése elől.)

Az elfogadott KMSZ Preambulumból és tíz fejezetből áll, áttekintően és részletesen is összefoglalja a kuratórium elvárásait az MTV közszolgálati műsorszolgáltatása iránt. A KMSZ szerint a Magyar Televízió fő küldetése "a nemzeti azonosság, a demokratikus társadalom, a piacgazdaság, a társadalmi szolidaritás, a kölcsönös megértés és türelem, a méltányosság és igazságosság" alapértékeinek megjelenítése, terjesztése és erősítése, különleges szerepet és felelősséget vállalva "a nemzetet és társadalmat összetartó szellemi, morális, érzelmi - érzületi erők működésbe hozásában, működésük segítésében, a nemzeti összetartozás erősítésében, a nemzeti kultúra megismertetésében és továbbfejlesztésében, az országban kibontakozó társadalmi folyamatok ábrázolásában, a magyar társadalom szerkezeti, kulturális, ideológiai, politikai stb. tagoltságának, helyi és területi sokféleségének tükrözésében, a közéleti szereplők szándékainak árnyalt és semleges bemutatásában, a Kárpát-medence etnikailag sokszínű, gazdag kulturális hagyományainak megőrzésében, az európai értékek felmutatásában, a modern világ változási és fejlődési irányainak közvetítésében, s mindeközben a kiegyensúlyozott tájékoztatás fenntartásában."** (Forrás: MTV Rt. Közszolgálati Műsorszolgáltatási Szabályzat - Preambulum. MTV Kuratórium, 2001. december, Budapest)

A KMSZ I. fejezete összefoglalja a közszolgálati műsorszolgáltatás feladatait, külön is kiemelve az MTV, mint közfeladatot teljesítő intézmény szerepét "a társadalmat egybekapcsoló, integráló és működésben tartó erők" kibontakozásában. Ugyancsak e fejezet tartalmazza a társadalomintegráció legfontosabb lehetséges témáit, valamint a határon túli magyarságnak, a nemzeti és etnikai kisebbségeknek, illetve a kiskorúaknak szóló műsorszolgáltatásra, a vallási műsorokra, az anyanyelvi kultúra ápolására, a társadalmi, kulturális, világnézeti és tudományos sokszínűség megjelenítésére és a körzeti adások biztosítására vonatkozó kötelezettségeket.

A II. fejezet részletesen rögzíti az MTV független működésének biztosítékait, különös tekintettel a pártoktól, kormányzati és önkormányzati szervektől, különböző politikai és ideológiai mozgalmaktól, civil szerveződésektől és gazdasági szereplőktől való függetlenségre.

A III. fejezet a műsorkészítés általános és részletes szabályait tartalmazza, külön is rögzítve az interjúkészítésre, az esetleges hírzárlat kezelésére, a hírek és politikai műsorok készítésére, a statisztikai és közvélemény-kutatási adatok kezelésére, a különleges helyzetekben történő műsorkészítésre és általában a képi közlésre vonatkozó szabályokat.

A műsorkészítők tevékenységét összefoglaló IV. fejezet velük szemben követelményként állítja függetlenségüket, számukra meghatározott esetekben egyeztetési kötelezettségeket, illetve bizonyos körülményekre nézve politikai, reklám, foglalkoztatási és gazdasági összeférhetetlenségi eseteket állapít meg.

A KMSZ további, V.-X. fejezetei - egyebek mellett - a reklámműsorokra, a műsortámogatásokra, a politikai hirdetésekre, a megkülönböztetett jelzéssel ellátandó műsorszámokra, a műsormegrendelésekre, a helyreigazítási kérelmek és panaszügyek kezelésére, a KMSZ végrehajtását ellenőrző testületek tevékenységére (Anyanyelvi és Képernyő Bizottság, Etikai Bizottság, Műsorfigyelő és Elemző Szolgálat), a KMSZ megsértésének megállapítására és büntetésére, illetve a dokumentum hatályba lépésére vonatkozó részletes szabályokat tartalmazzák.

A fenti vázlatos áttekintés is mutatja, hogy a KMSZ az MTV Rt. meghatározó jelentőségű alapdokumentuma, amelynek jövőbeni következetes betartása a nemzeti közszolgálati televíziózás egyik legfőbb záloga lehet. A benne megfogalmazódó értékek és normák miatt távlatosabbnak, a műsorkészítés napi gyakorlatát érintő előírások miatt pedig - különös tekintettel a személyiségi jogok védelmére - részletezőbbnek és árnyaltabbnak tűnik, mint a közszolgálati társintézmények vonatkozó szabályzatai. Kétségtelen tény, hogy az MTV Rt. KMSZ-e fél évtizedes késéssel született meg, másfelől viszont - s talán éppen ezért - immár tükröződhet benne a hazai köz-, illetve médiaszakmai gondolkodás időközben bekövetkezett átalakulása, fejlődése is.

Konferencia a közszolgálatiságról

Az Európai Unió médiapolitikájának, illetve az európai közszolgálati műsorszolgáltatók tevékenységének hangsúlyos eleme a közszolgálati műsorszolgáltatás tartalmi és médiapiaci kérdéseinek folyamatos elemzése, és az adódó szakmai tapasztalatok nyomán a közszolgálati műsorszolgáltatás stratégiájának folyamatos megújítása. E követelmény különösen nagy kihívást jelent az olyan országok (így hazánk) számára, amelyekben a társadalomszerkezet és a médiapiac nagyfokú átrendeződése zajlik. Ezt fölismerve - az elnökség kezdeményezésére - az MTV Kuratóriuma 2001. március 12-13-án "A közszolgálat értékei a globalizálódó világban" címmel kétnapos nemzetközi televíziós szakmai konferenciát rendezett Budapesten. A rendezvényen az EBU, tekintélyes külföldi közszolgálati televíziók, valamint az MTV szakemberei öt plenáris előadásban és két szekció összesen tizenkét referátumában világították meg a közszolgálati televíziózás legfontosabb kérdéseit, vázolták annak alapértékeit és lehetséges jövőképét. A különböző előadások és referátumok egybehangzó üzenete az volt, hogy a jelen és jövő Európájában korszerű közszolgálati televíziózás nélkül elképzelhetetlen a szabad és demokratikus tájékoztatás, illetve kultúraátadás, a közszolgálati intézmények működése ezen alapértékek érvényesülésének mintegy biztosítékát is jelentik.

A műsoridő alakulása 1990-2001

A műsorszolgáltatás általános adatai

Adásidő

A beszámolási időszakban az MTV tovább növelte műsoridejét, amely így átlagosan heti 300 órát tett ki. Ez a növekmény arányaiban elmaradt az egy évvel korábbitól, hiszen az m2 program műsora már 2000-ben folyamatossá vált. Mivel a televíziós műsorszolgáltatás terméke maga a műsor, az előállított és bemutatott műsorperc, az MTV gazdálkodásának - beszámolónk más helyén részletezett - mutatói az adásidő növekedésével összefüggésben is értelmezhetőek. Ennek tükrében pedig megállapítható, hogy a megalakulásától szinte folyamatosan apadó pénzeszközeivel az MTV végső soron évről évre egyre több műsorpercet szolgáltatott. (Természetesen a műsoridő növekménye ismétléseket és párhuzamosan sugárzott műsorokat is magába foglal, azonban ezek sem mentesek a gyártási, előállítási költségektől.)

Nézettségi adatok

Az Országgyűlésnek készülő kuratóriumi beszámolók visszatérő megállapítása, hogy a televíziós programok nézettségi vizsgálatainak monopolisztikus, illetve a kereskedelmi programok érdekrendszerének megfelelő volta miatt a rendelkezésre álló adatok érvényessége korlátozott. Magyarországon egyetlen cég végzi ezeket a vizsgálatokat, amely a nézettség mérésének alapjául szolgáló lakossági mintába nem enged betekintést. A vizsgálati szempontrendszer kiemelten kezeli a gazdaságilag, s így vásárlóként is - még hosszú ideig - aktív korcsoportokat, nevezetesen a 18-49 éves korosztályt, jóllehet a közszolgálati televíziónak a gyermekek és az időskorúak számára is kell műsorokat szolgáltatnia. A nézettség kutatása alapvetően globális piaci megközelítést és érdekviszonyokat tükröz, figyelmen kívül hagyva egy-egy műsor konkrét célcsoporton belüli nézettségi arányait. Így például egy kisebb létszámú, speciális fogyatékos csoportnak szóló közszolgálati program abban az esetben is csak csekély nézettségi eredményeket mutathat föl, ha egyébként azt az adott célcsoport nagyobb hányada megtekinti. Végül, de nem utolsósorban számos, a közszolgálati programokban gyakori műsortípus (például sportműsorok) megtekintése közösségekben, csoportokban történik (például kollégiumokban, szórakozóhelyeken, nyugdíjas otthonokban stb.), amely nézői kört a minta valószínűleg ugyancsak mellőzi. Mindezen okokból az MTV mért nézettségi mutatói nem csak a kereskedelmi programok mutatóival való összehasonlításban, hanem önmaguk időbeli alakulását tekintve is értékelendőek. A jelzett aggályok természetesen nem kérdőjelezik meg azt a tényt, hogy az MTV műsorait lényegesen kevesebben tekintik meg, mint a kereskedelmi csatornák programjait. A különbség vélhetően nagyobb, mintsem azt a műsorkínálat indokolná, másfelől viszont lényegesen nagyobb annál, hogy ne adna okot az MTV műsorpolitikájának kritikájára. A kuratórium már a 2000. évről szóló beszámolójában megállapította, hogy az MTV programjai nézettségének hanyatlása megállni látszódott a beszámolási időszak végére. A 2001. év vonatkozó adatai arra az örvendetes tényre utalnak, hogy ha nagyon mérsékelten is, de az adott éven belül vizsgálva megkezdődött az MTV nézői körének bővülése. A növekedés hozzávetőleg 10%-os mértékű volt és a teljes műsoridőt, valamint a főműsoridőt egyaránt érintette. A holtpontról való elmozdulás annak ellenére bekövetkezett, hogy a beszámolási időszakban nem volt olyan jelentős esemény, mint a megelőző évben például az olimpia, vagy a labdarúgó Európa-bajnokság.

2001-es közönségarány (%) adatok - egész nap (Forrás: MTV Rt.)

2001-es közönségarány (%) adatok - főműsoridő

(Forrás: MTV Rt.)

A rendelkezésre álló nézettségi adatok finomabb elemzése további kedvező következtetések levonására nyújt alapot. Nevezetesen, bizonyos, jellemzően közszolgálati műsortípusokat tekintve az MTV programjai még a jelenlegi alacsonyabb nézettség ellenére is mindenképpen piacvezetőnek tekinthetők.

E megállapítás elsősorban a sport, az oktatási, a tudományos - művészeti és kulturális, valamint a vallási műsorokra érvényes. Az információs és hírműsorok tekintetében pedig a vonatkozó adatok a csatornák közötti kiegyensúlyozott képet mutatnak. A nézettségi mutatók műsortípusok közötti bontásából tehát megállapítható, hogy az MTV és a kereskedelmi programok közötti lényeges nézettségi különbségek elsősorban a szórakoztató és a fikciós műfajok nézettségének különbségéből adódnak.

Csatornák "közönségaránya" különböző műsortípusok szerint 2001-ben

(Forrás: MTV Rt.)

A közönségarány korcsoportok közötti bontása azt mutatja, hogy a nézői kör bővülése az m1-en nem csak a teljes népességet, hanem (és elsősorban) a 18-49 éves korosztályt érinti. Ez a tény elvben a hirdetési bevételek növelésének lehetőségét is mutatja. (Az m2 alacsony nézettsége miatt statisztikai okokból e csatorna nézői köre korcsoportonkénti bontásától eltekintettünk.)

Az m1 közönségarányának alakulása, 2001

(Forrás: MTV Rt.)

tovább