Az MTV műsorainak forrás és származási hely szerinti megoszlása

A beszámolási időszakban a saját gyártású, illetve az ismételt műsorok aránya tovább növekedett a beszerzett műsorok rovására. Ugyanakkor a saját gyártáson belül mérséklődött az úgynevezett külső gyártású, tehát az MTV pénzeszközei terhére külső gyártó cégektől megrendelt műsorok arányának növekedési üteme. A kuratórium előző beszámolójában hangot adott annak a véleményének, hogy a 2000-ben a műsorkészítésre előirányzott kiadások jelentős túllépésének oka valószínűleg a külső cégektől megrendelt műsorok arányának jelentős növekedése lehetett. Ebben az összefüggésben kedvezően értékelhető e műsorkategória aránynövekedési ütemének mérséklődése, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az így előállított műsorpercek bizonyos hányada még az előző évben, tehát 2000-ben megkötött szerződések nyomán jött létre. Az ismétlési arány ugyancsak nőtt a beszámolási időszakban, ennek oka bizonyára az új műsorok előállítására fordítható pénzeszközök szűkösségével magyarázható, másfelől viszont annak is jele lehet, hogy az MTV vezetése műsorpolitikájában a megelőző időszakhoz képest tudatosabban használja föl az archívum kétségkívül meglévő kulturális értékeit.

A műsorok forrás szerinti alakulása - reklám nélkül

(Forrás: MTV Rt.)

A külső és belső gyártású műsorok aránya

(Forrás: MTV Rt.)

Mind a nemzeti közszolgálati arculat, mind pedig az európai integráció szempontjából igen kedvező folyamat, hogy az MTV összes műsorpercét alapul véve évek óta egyenletesen emelkedik a magyar, illetve az európai eredetű műsorok aránya. E folyamat a beszámolási időszakban is töretlen maradt, s ezáltal az összes műsoridő több mint 90%-át európai, azon belül pedig 83%-át hazai gyártású műsorok töltötték ki.

Európai műsorok %-os aránya az összsugárzáson belül

(Forrás: MTV Rt.)

Ugyancsak kívánatos fejlemény a médiatörvény szerint egyértelműen közszolgálatinak minősíthető műsorok arányának növekedése. A beszámolási időszakban ez különösen az m1 programjára volt érvényes, ahol ez az arány szinte ugrásszerűen emelkedett. (Az m2 műsorainak háromnegyede már 2000-ben is ebbe a műsorkategóriába tartozott.) Ez a folyamat kétségkívül határozott értékválasztást tükröz, miszerint a nemzeti közszolgálati televíziónak - mintegy kereskedelmi érdekek miatt - nem szükséges egy "párhuzamos kvázi kereskedelmi" műsorfolyamot is nyújtania nézői számára, hanem a nézőket döntően közszolgálati jellegű produkciókkal kell magához vonzania.

tovább