ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

H/408.

képviselői önálló indítvány

Az Országgyűlés ....../2002. (......) OGY számú határozata
a Miniszterelnök titkosszolgálatokkal összefüggő tevékenységének és múltjának tényeit és következményeit vizsgáló bizottság felállításáról

Az Országgyűlés kiemelt fontosságot tanúsít annak, hogy a Magyar Köztársaság Miniszterelnöke, Dr. Medgyessy Péter titkosszolgálati múltja és tevékenysége miatt előállott méltatlan helyzethez vezető tényeket feltárva, a szükséges intézkedések megtételével mindent elkövessen annak érdekében, hogy a fontos közéleti tisztséget betöltő személyek körében a hasonló ügyeket a jövőben megakadályozza.

Az Országgyűlés a kirobbant ügy következményeinek elhárítása és a Magyar Köztársaság tekintélyének megóvása érdekében szükségesnek tartja, hogy a vizsgálat az esettel kapcsolatos tényeket áttekintse és megállapításait a nyilvánosság előtt feltárja.

Az Országgyűlés ezért, a Miniszterelnök tisztázatlan titkosszolgálati múltjának és tevékenységének kivizsgálása, valamint feltárása érdekében az alábbi határozatot hozza.

I. Az Országgyűlés a Házszabály 34.§-ának (1) bekezdése, valamint 36.§-ának (2) bekezdése alapján a Miniszterelnök titkosszolgálatokkal összefüggő tevékenységére és múltjára vonatkozó tények és következmények kivizsgálása érdekében vizsgálóbizottságot hoz létre.

II. A vizsgálóbizottság feladata az alábbi kérdések kivizsgálása és megválaszolása:

III. A bizottság alakítsa ki álláspontját annak szükségességéről, hogy milyen közjogi tisztségekre kiterjedően és milyen eljárás keretében van mód a nemzetbiztonsági ellenőrzés jelenlegi személyi és tárgyi körének kiszélesítésére, különös tekintettel a Miniszterelnök és a Köztársasági Elnök közjogi tisztségére. A bizottság tegyen javaslatot a szükséges jogalkotási lépésekre.

IV. A bizottság alakítsa ki álláspontját a tekintetben, hogy e határozat I-III pontjaiban foglaltakon túlmenően szükség van-e az általa tett megállapításokkal kapcsolatban további kormányzati, parlamenti illetve más intézkedésekre. Ha igen, úgy tegyen a bizottság ezekre konkrét javaslatot.

V. A vizsgálóbizottság maga határozza meg eljárási rendjét és vizsgálati módszereit.

VI. A vizsgálóbizottság tevékenységéről jelentést készít, melyet az Országgyűlés elé terjeszt. A jelentésnek tartalmaznia kell:

  1. a bizottság feladatát;
  2. a bizottság által meghatározott eljárási rendet és vizsgálati módszereket;
  3. a bizottság ténybeli és jogi megállapításait;
  4. annak bemutatását, hogy megállapításait milyen bizonyítékokra alapította;
  5. a vizsgálat által érintett szerv vagy személy észrevételeit a lefolytatott vizsgálat módszereire és megállapításaira vonatkozóan;
  6. amennyiben ez a bizottság feladatához tartozott - javaslatot a szükséges intézkedésekre.

VII. A bizottság megbízatása kiterjed minden, az e határozat I-IV. pontjait érintő vizsgálatra és az ennek alapján szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslattételre. A bizottság a munkája során a feladatával összefüggésben meghallgatásokat tarthat, iratokat kérhet be. A kért adatokat mindenki köteles a bizottság rendelkezésére bocsátani, illetőleg köteles a bizottság előtt vallomást tenni.

A bizottság a feladatkörébe tartozó ügyekben jogosult megismerni az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény államtitokköri jegyzékéről rendelkező mellékletében:

meghatározott adatfajták alá tartozó adatokat.

Fentieken túl a bizottság a feladatkörébe tartozó ügyekben jogosult megismerni:

meghatározott adatfajták alá tartozó adatokat.

VIII. A vizsgálóbizottság 8 (nyolc) tagból áll. A bizottság tagjaira a képviselőcsoportok vezetői tesznek ajánlást az alábbiak szerint.

Magyar Szocialista Párt:

3 fő

Fidesz - Magyar Polgári Párt:

3 fő

Magyar Demokrata Fórum:

1 fő

Szabad Demokraták Szövetsége:

1 fő

IX. A bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására, a képviselőcsoportok vezetőinek javaslata alapján, a Házbizottság terjeszt elő javaslatot az Országgyűlésnek, amelyről az vita nélkül határoz. A bizottság elnökére az ellenzéki, alelnökére a kormánypárti képviselőcsoportok, a bizottsági tagságra jelöltek köréből terjesztenek elő javaslatot. A bizottság tagja csak olyan országgyűlési képviselő lehet, akinek a törvényben előírt nemzetbiztonsági ellenőrzése megtörtént.

X. A bizottság feladatának ellátásához szakértőket vehet igénybe. Működésének költségeit az Országgyűlés fedezi költségvetéséből.

XI. A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.

I N D O K O L Á S

A Magyar Nemzet 2002. június 18-ai számában egy dokumentumot jelentetett meg arról, hogy Dr. Medgyessy Péter, a Magyar Köztársaság hivatalban lévő Miniszterelnöke D-209 nyilvántartási szám alatt a titkosszolgálat III/II-7 számú ügyosztályának szigorúan titkos állományú tisztje volt, főhadnagyi rangban.

Miniszterelnök Úr 2002. június 19-én az Országgyűlés plenáris ülésén, napirend előtti felszólalásában elismerte, hogy 1977-82 között, a nevezett ügyosztályon szigorúan titkos állományú kémelhárító tisztként valóban tagja volt a titkosszolgálatnak.

Az eddig kiderült - és Miniszterelnök Úr által is alátámasztott - tények azt jelentik, hogy a Magyar Köztársaság Miniszterelnöke jelentősnek tekinthető titkosszolgálati múlttal rendelkezik. Az ügy pontos háttere, Miniszterelnök Úr szerepe és tevékenysége, valamint a lehetséges átfedések a titkosszolgálat más működési területeivel, különös tekintettel a III/III főcsoportfőnökségre tisztázatlanná és homályossá teszik az eset hátterét. A kialakult helyzetet tovább bonyolítja, hogy az érintett szervezetek (nemzetbiztonsági szolgálatok, Belügyminisztérium, Történeti Hivatal) képviselői úgy nyilatkoztak, hogy egyikük sem rendelkezik az ügyre vonatkozó dokumentumokkal. Aggasztó probléma az is, hogy sem Miniszterelnök-jelöltsége, sem pedig a korábbi, közjogi tisztségeivel összefüggő nemzetbiztonsági ellenőrzések kapcsán nem került napvilágra titkosszolgálati előélete.

A titkosszolgálati múltban rejtező kötödések átláthatatlansága máig hat. A történtek kapcsán nem véletlenül következett be komoly bizalmi válság Miniszterelnök Úr személyével összefüggésben.

A bizottság létrehozását - tekintettel arra a különleges körülményre, hogy a vizsgálat célja a Miniszterelnök személyét érinti - paritásos alapon, ellenzéki vezetéssel terjesztjük elő.

Annak érdekében, hogy a választásokat nemrégiben eldöntő honfitársaink tisztán láthassanak Miniszterelnök Úr személyét és múltbéli kapcsolatait illetően, valamint hasonló botrányos eset a jövőben ne fordulhasson elő feltétlenül szükséges az ügy megnyugtató kivizsgálása.

Budapest, 2002. június 24.

Dr. Dávid Ibolya
MDF

Dr. Balsai István
MDF