H/434/13.
Az Országgyűlés
Ügyrendi
bizottságának
a j á n l á s a
a rendszerváltás utáni első, szabadon választott magyar Országgyűlés megalakulását követően kormányzati politikai szerepet betöltő személyeknek az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében való részvételének tényeit és körülményeit vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/434. sz. határozati javaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Ügyrendi bizottsága, megvitatta a rendszerváltás utáni első, szabadon választott magyar Országgyűlés megalakulását követően kormányzati politikai szerepet betöltő személyeknek az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében való részvételének tényeit és körülményeit vizsgáló bizottság felállításáról szóló, H/434. számon beterjesztett határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott H/434/3-12. számú módosító javaslatokat.
Megjegyzés: A határozati javaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a határozati javaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a határozati javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló határozati javaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény határozati javaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.
"[Az Országgyűlés .../2002. (...) OGY számú határozata a rendszerváltás után első, szabadon választott magyar Országgyűlés megalakulását követően kormányzati politikai szerepet betöltő személyeknek az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében való részvételének tényeit és körülményeit vizsgáló bizottság felállításáról]
"Az Országgyűlés .../2002. (...) OGY számú határozata az 1990. február 14-ét követően köztársasági elnöki tisztséget, vagy országgyűlési képviselőséget, illetőleg kormányzati politikai szerepet betöltő személyeknek az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében való részvételének tényeit és körülményeit vizsgáló bizottság felállításáról"
Indokolás: Lásd a H/434/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslat: - az Ügyrendi biz. álláspontja szerint nem Házszabályszerű
"I. [Az Országgyűlés vizsgálóbizottságot hoz létre a rendszerváltás utáni első, szabadon választott magyar Országgyűlés megalakulása, 1990. május 2-át követően kormányzati politikai szerepet betöltő személyeknek az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében való részvétele tényeinek és körülményeinek megvizsgálására.]
Az Országgyűlés vizsgálóbizottságot hoz létre az 1990. február 14-ét követően köztársasági elnöki tisztséget, vagy országgyűlési képviselőséget, illetőleg kormányzati politikai szerepet betöltő személyeknek az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében való részvétele tényeinek és körülményeinek megvizsgálására."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 3., 5 . számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a H/434/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslat: - az Ügyrendi biz. álláspontja szerint nem Házszabályszerű
"II. A vizsgálóbizottság feladata annak megvizsgálása, hogy az 1990. [május 2-át követően megalakult kormányokban kormányzat] február 14-ét követően köztársasági elnöki tisztséget, vagy országgyűlési képviselőséget, illetőleg kormányzati politikai szerepet betöltő személyek részt vettek-e az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 2., 5. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a H/434/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslat: - az Ügyrendi biz. álláspontja szerint nem Házszabályszerű
"II. A vizsgálóbizottság feladata annak megvizsgálása, hogy az 1990. május 2-át követően megalakult kormányokban kormányzati politikai szerepet betöltő személyek részt vettek-e az előző politikai rendszer állambiztonsági tevékenységében."
Indokolás: Lásd a H/434/3/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"III. A vizsgálat személyi köre [az 1990. május 2-át követően] a köztársasági elnöki tisztséget (ideiglenesen is) betöltő személyekre, az országgyűlési képviselőkre, valamint a megjelölt időpontot követően működő, illetőleg megalakult kormányok politikai vezetőire, nevezetesen a miniszterelnökre, miniszterekre és a politikai államtitkárokra terjed ki."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 2., 3. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a H/434/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslat: - az Ügyrendi biz. álláspontja szerint nem Házszabályszerű
/IV. A vizsgálóbizottság az alábbi tényeket és körülményeket vonja a vizsgálat körébe:/
"[b) szerepelnek-e az a) pontban felsorolt szervek hálózati nyilvántartásában; vagy
c) aláírák-e a hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot; vagy
d) adtak-e jelentést; vagy
e) kaptak-e a szervezettől illetményt, prémiumot vagy egyéb kedvezményt.]
b) aláírták-e a hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot, és adtak-e jelentést, illetőleg
c) kaptak-e az a) pontban felsorolt szervezetektől illetményt, prémiumot vagy egyéb kedvezményt, és aláírtak-e a hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot, vagy adtak-e jelentést, illetőleg
d) szerepelnek-e az a) pontban felsorolt szervek hálózati nyilvántartásában, és kaptak-e szervezetektől illetményt, prémiumot vagy egyéb kedvezményt, vagy adtak-e jelentést, illetőleg
e) kik szervezték be a felsorolt személyeket."
Indokolás: Lásd a H/434/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslat: - az Ügyrendi biz. álláspontja szerint nem Házszabályszerű
/IV. A vizsgálóbizottság az alábbi tényeket és körülményeket vonja a vizsgálat körébe:/
"Az állami vezetők 1945. január 1-je és 1990. február 14-[a]e közötti időszakban
a) hivatásos - nyílt vagy "szigorúan titkos" - állományú tisztként teljesítettek-e szolgálatot a Belügyminisztérium III-as Főcsoportfőnökségénél, ennek területi és helyi szerveinél, illetve elődeiknél (a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályán, a Magyar Államrendőrség budapesti és vidéki tókapitányságának Politikai Rendészeti Osztályain és a Gazdasági Rendészeti Osztályok operatív csoportjaiban, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályánál, a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságánál, az Államvédelmi Hatóságnál, 1953 és 1956 között a Belügyminisztérium államvédelmi feladatokat ellátó szervezeti egységeinél, a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Főosztályánál), a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, valamint a Magyar Hadászati Katonai Hírszerző Szolgálatnál (a Magyar Néphadsereg Vezérkar 2. Csoportfőnöksége), a Belügyminisztérium Külügyi Osztályánál, a Belügyminisztérium Nemzetközi Kapcsolatok Osztályánál, a Belügyminisztérium Belbiztonsági Osztályánál, a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, a Belügyminisztérium Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztályánál; vagy
[b) szerepelnek-e az a) pontban felsorolt szervek hálózati nyilvántartásában; vagy
c) aláírák-e a hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot; vagy
d) adtak-e jelentést; vagy
Indokolás: Lásd a H/434/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslat: - az Ügyrendi biz. álláspontja szerint nem Házszabályszerű
/IV. A vizsgálóbizottság az alábbi tényeket és körülményeket vonja a vizsgálat körébe:/
"Az állami vezetők 1945. január 1-je és 1990. február 14-[a]e közötti időszakban
a) hivatásos - nyílt vagy "szigorúan titkos" - állományú tisztként teljesítettek-e szolgálatot a Belügyminisztérium III-as Főcsoport%nökségénél, ennek területi és helyi szerveinél, illetve elődeiknél (a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályán, a Magyar Államrendőrség budapesti és vidéki tókapitányságának Politikai Rendészeti Osztályain és a Gazdasági Rendészeti Osztályok operatív csoportjaiban, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályánál, a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságánál, az Államvédelmi Hatóságnál, 1953 és 1956 között a Belügyminisztérium államvédelmi feladatokat ellátó szervezeti egységeinél, a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Főosztályánál), a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, valamint a Magyar Hadászati Katonai Hírszerző Szolgálatnál (a Magyar Néphadsereg Vezérkar 2. Csoportfőnöksége), a Belügyminisztérium Külügyi Osztályánál, a Belügyminisztérium Nemzetközi Kapcsolatok Osztályánál, a Belügyminisztérium Belbiztonsági Osztályánál, a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, a Belügyminisztérium Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztályánál; vagy
[b) szerepelnek-e az a) pontban felsorolt szervek hálózati nyilvántartásában; vagy
c) aláírák-e a hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot; vagy
d) adtak-e jelentést; vagy
e) kaptak-e a szervezetektől illetményt, prémiumot vagy egyéb kedvezményt.]
Indokolás: Lásd a H/434/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslat: - az Ügyrendi biz. álláspontja szerint nem Házszabályszerű
"V. Az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvény 1. §-ban meghatározott tevékenység vizsgálata esetén a vizsgálóbizottság az átvilágító bizottságok közreműködését köteles igénybe venni."
Indokolás: Lásd a H/434/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"V. A vizsgálóbizottság maga határozza meg eljárási rendjét és vizsgálati módszereit, és a feladatkörébe tartozó ügyekben jogosult megismerni az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény államtitokköri jegyzékéről rendelkező mellékletben:
meghatározott adatfajták alá tartozó adatokat.
Fentieken túl a bizottság a feladatkörébe tartozó ügyekben jogosult megismerni:
meghatározott adatfajták alá tartozó adatokat."
Indokolás: Lásd a H/434/3/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"VI. A vizsgálóbizottság tevékenységéről [2002. szeptember 30-ig jelentést készít, melynek tartalmaznia kell] olyan időben készíti el jelentését, hogy azt a bizottság működése befejezése előtt még megtárgyalhassa. A jelentésnek - amelyet az Országgyűlés elé terjeszt a bizottság - tartalmaznia kell..."
Indokolás: Lásd a H/434/3/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"VII. A vizsgálóbizottság 8 tagból áll, tagjai országgyűlési képviselők. A bizottság tagja olyan országgyűlési képviselő lehet, akinek törvényben előírt nemzetbiztonsági ellenőrzése megtörtént, illetve aki nem végzett az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvény 1. §-ban meghatározott tevékenységet. A vizsgálóbizottság elnökére az SZDSZ Országgyűlési Képviselőcsoportja tesz ajánlást. A tagokra a képviselőcsoportok vezetői tesznek ajánlást az alábbiak szerint:
MSZP 3 fő
SZDSZ 1 fő
Fidesz - Magyar Polgári Párt 3 fő
MDF 1 fő"
Indokolás: Lásd a H/434/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"VIII. A bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására a képviselőcsoportok vezetőinek javaslata alapján a Házbizottság terjeszt elő javaslatot az Országgyűlésnek, amelyről az vita nélkül határoz. A bizottság tagja csak olyan Országgyűlési képviselő lehet, akinek a törvényben előírt nemzetbiztonsági ellenőrzése megtörtént. A bizottság csak valamennyi tagjának nemzetbiztonsági ellenőrzése befejezését követően kezdheti meg tevékenységét."
Indokolás: Lásd a H/434/3/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"X. A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig - 2002. szeptember 30-ig - tart. A bizottság a vizsgálati jelentését nyilvánosságra hozza."
Indokolás: Lásd a H/434/3/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2002. július 3.
Dr. Csiha Judit s.k.,
az Ügyrendi bizottság elnöke