ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

T/541/37.

Módosító javaslat

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés Elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése alapján az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló T/541. számú törvényjavaslathoz a következő

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elő:

A törvényjavaslat 3. §-a az alábbiak szerint módosul:

"3. § (1) A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott, [és] a hálózati személy és az operatív kapcsolat megismerheti és nyilvánosságra hozhatja [ az iratban] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat.

(2) A megfigyelt személy megismerheti [és - a bb) pont esetében a harmadik személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő

  1. a vele kapcsolatba hozható hálózati személyről és hivatásos alkalmazottról és operatív kapcsolatról az annak azonosításához szükséges adatokat,
  2. a harmadik személlyel kapcsolatban

  1. azokat az adatokat, melyekre nézve az adatot tartalmazó irat keletkezésekor jogszabály lehetővé tette számára, hogy az adott iratot teljes terjedelemben (személyes adatokkal együtt) megismerje,

  1. a megfigyelt és a harmadik személy között történt személyes érintkezéseket rögzítő vagy leíró adatokat (pl. személyes találkozásról, beszélgetésről gyűjtött adatok),

  1. a nyilvános vagy a közönség részére nyitva álló rendezvényeken rögzített, közszereplésekkel kapcsolatos adatokat.

(3) A[z] 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő harmadik személy megismerheti [és - a bb) pont esetében a megfigyelt személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja] a (2) bekezdés b) pontjaiban meghatározott adatokat.

Indokolás

A törvény hatálya alá tartozó, az Állambiztonsági Szolgálatok levéltárában kezelt iratok és adatok megismerhetősége és nyilvánosságra hozatala más alkotmányossági követelmény alá esik. A megfigyelt személy azon joga, hogy a vele kapcsolatba hozható adatokat megismerheti, nem terjed ki arra, hogy a megismerés során birtokába jutott, mások személyes adataival rendelkezzék, azokat nyilvánosságra hozza.

A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott és az operatív kapcsolat megismerheti az iratokban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat. A törvényjavaslat nem szab korlátokat a nyilvánosságra hozatallal kapcsolatban.

A megfigyelt személy a kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokon túl megismerheti a vele kapcsolatba hozható hálózati személyek, hivatásos alkalmazottak, operatív kapcsolat azonosításához szükséges adatokat, Ez a széles megismerési lehetőség nyújtja a megfigyeltnek azt az információs kárpótlást, melyek során megfigyelésének körülményeiről, az abban részt vevő személyekről adatokat, egyéb ismereteket szerezhet.

A megismeréstől elkülönül a nyilvánosságra hozatal.

A javaslat a nyilvánosságra hozatalt szűk körben engedi meg. Figyelemmel arra, hogy a tudományos kutatás eredményein keresztül valósulhat meg a törvényjavaslat célja, a tudományos kutató az a személy, aki az adatvédelemre vonatkozó más jogszabályok rendelkezéseinek betartásával jogosult az adatok nyilvánosságra hozatalára.

Budapest, 2002. szeptember 25.

dr. Fodor Gábor
SZDSZ

Tóth András
MSZP

dr. Wiener György
MSZP