ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
T/541/37.
Módosító javaslat
Dr. Szili Katalin asszonynak
az Országgyűlés Elnöke részére
Helyben
Tisztelt Elnök Asszony!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése alapján az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló T/541. számú törvényjavaslathoz a következő
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elő:
A törvényjavaslat 3. §-a az alábbiak szerint módosul:
"3. § (1) A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott, [és] a hálózati személy és az operatív kapcsolat megismerheti és nyilvánosságra hozhatja [ az iratban] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat.
(2) A megfigyelt személy megismerheti [és - a bb) pont esetében a harmadik személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő
(3) A[z] 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő harmadik személy megismerheti [és - a bb) pont esetében a megfigyelt személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja] a (2) bekezdés b) pontjaiban meghatározott adatokat.
Indokolás
A törvény hatálya alá tartozó, az Állambiztonsági Szolgálatok levéltárában kezelt iratok és adatok megismerhetősége és nyilvánosságra hozatala más alkotmányossági követelmény alá esik. A megfigyelt személy azon joga, hogy a vele kapcsolatba hozható adatokat megismerheti, nem terjed ki arra, hogy a megismerés során birtokába jutott, mások személyes adataival rendelkezzék, azokat nyilvánosságra hozza.
A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott és az operatív kapcsolat megismerheti az iratokban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat. A törvényjavaslat nem szab korlátokat a nyilvánosságra hozatallal kapcsolatban.
A megfigyelt személy a kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokon túl megismerheti a vele kapcsolatba hozható hálózati személyek, hivatásos alkalmazottak, operatív kapcsolat azonosításához szükséges adatokat, Ez a széles megismerési lehetőség nyújtja a megfigyeltnek azt az információs kárpótlást, melyek során megfigyelésének körülményeiről, az abban részt vevő személyekről adatokat, egyéb ismereteket szerezhet.
A megismeréstől elkülönül a nyilvánosságra hozatal.
A javaslat a nyilvánosságra hozatalt szűk körben engedi meg. Figyelemmel arra, hogy a tudományos kutatás eredményein keresztül valósulhat meg a törvényjavaslat célja, a tudományos kutató az a személy, aki az adatvédelemre vonatkozó más jogszabályok rendelkezéseinek betartásával jogosult az adatok nyilvánosságra hozatalára.
Budapest, 2002. szeptember 25.
dr. Fodor Gábor |
Tóth András |
dr. Wiener György |