T/542/48.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi
bizottságának

Honvédelmi
bizottságának

Kulturális és sajtó
Bizottságának

Rendészeti
Bizottságának

a j á n l á s a

a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló T/542. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Honvédelmi bizottsága, Kulturális és sajtó bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottság), valamint Rendészeti bizottsága megvitatta a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló, T/542. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/542/5-42. számú módosító javaslatokat.

A Nemzetbiztonsági bizottság a módosító javaslatokról 2002. december 2-i ülésén foglal állást.

Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a T/542/35. számú módosító indítványukat visszavonták.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

  1. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat címének a következő módosítását javasolják:
  2. "[a közéleti szerepet betöltő személyek] Egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tevékenységeket betöltő személyek ellenőrzéséről és állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról"

    Indokolás: Lásd a T/542/10. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Honvédelmi biz. nem támogatja

    - a Kulturális biz. nem támogatja

    - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 1. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolják:

 

 

"[Fel kell tárni] Ellenőrizni kell, hogy a 2. §-ban meghatározott [közéleti tisztséget betöltő magyar állampolgárok az 1944. december 21. és 1990. február 14. közötti időszakban] személyek

a) tagjai voltak-e a Magyar Szocialista Munkáspárt (illetve jogelődje) Központi vagy Politikai Bizottságának,

b) egy évnél hosszabb ideig függetlenített párttitkárként dolgoztak-e,

c) teljesítettek-e szolgálatot 1956-1957-ben karhatalmi alakulatban;

d) hivatásos - nyílt vagy "szigorúan titkos" - állományú tisztként teljesítettek-e szolgálatot a Belügyminisztérium III-as Főcsoportfőnökségénél, ennek területi és helyi szerveinél, illetve elődeiknél (a Magyar Államrendőrség budapesti és vidéki főkapitányságának Politikai Rendészeti Osztályain és a Gazdasági Rendészeti Osztályok operatív csoportjaiban, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályánál, a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságánál, az Államvédelmi Hatóságnál, 1953 és 1956 között a Belügyminisztérium államvédelmi feladatokat ellátó szervezeti egységeinél, a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Főosztályánál), a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, valamint a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályán, a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Csoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium Katonai Elhárító Főcsoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium IV. Főcsoportfőnökségén, a Magyar Néphadsereg Vezérkara 2. Csoportfőnökségén, a Belügyminisztérium Külügyi Osztályánál, a Belügyminisztérium Nemzetközi Kapcsolatok Osztályánál, a Belügyminisztérium Belbiztonsági Osztályánál, a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, a Belügyminisztérium Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztályánál;

e) betöltöttek-e olyan politikai vagy állami tisztséget, amelyben a d) pontban meghatározott szervek feladatkörébe tartozó adatokról döntéseikhez tájékoztatást kaptak,

f) végeztek-e a d) pontban felsorolt szervek részére érdemi tevékenységet, azaz aláírták-e a hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot, és adtak-e jelentést, illetve,

- kaptak-e e szervezetektől illetményt, prémiumot, kedvezményt, és aláírtak-e hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot, vagy adtak-e jelentést, illetve,

- szerepelnek-e a d) pontban felsorolt szervek hálózati nyilvántartásában, és kaptak-e e szervezetektől illetményt, prémiumot, kedvezményt, vagy adtak-e jelentést, vagy

g) tagjai voltak-e a Nyilaskeresztes Pártnak."

 

 

[b) szerepelnek-e az a) pontban felsorolt szervezetek hálózati nyilvántartásában;

c) aláírták-e az a) pontban felsorolt szervezetek részére a hálózati feladatok vállalására vonatkozó nyilatkozatot;

d) adtak-e jelentést az a) pontban felsorolt szervezetek részére;

e) kaptak-e az a) pont szerinti szervezetektől illetményt, prémiumot vagy egyéb előnyt."]"

Indokolás: Lásd a T/542/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 1. § a) pontjának a következő módosítását javasolják:

/1. § Fel kell tárni, hogy a 2. §-ban meghatározott közéleti tisztséget betöltő magyar állampolgárok az 1944. december 21. és 1990. február 14. közötti időszakban/

"a) hivatásos - nyílt vagy "titkos, illetve "szigorúan titkos" - állományú tisztként teljesítettek-e szolgálatot a Belügyminisztérium III-as Főcsoportfőnökségénél, ennek területi és helyi szerveinél, illetve elődeiknél (a Magyar Államrendőrség budapesti és vidéki főkapitányságának Politikai Rendészeti Osztályain és a Gazdasági Rendészeti Osztályok operatív csoportjaiban, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályánál, a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságánál, az Államvédelmi Hatóságnál, 1953 és 1956 között a Belügyminisztérium államvédelmi feladatokat ellátó szervezeti egységeinél, a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Főosztályánál), a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, valamint a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályán, a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Csoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium Katonai Elhárító Főcsoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium IV. Főcsoportfőnökségén, a Magyar Néphadsereg Vezérkara 2. Csoportfőnökségén, a Belügyminisztérium Külügyi Osztályánál, a Belügyminisztérium Nemzetközi Kapcsolatok Osztályánál, a Belügyminisztérium Belbiztonsági Osztályánál, [a Belügyminisztérium Határőrség

Felderítő Osztályánál,] a Belügyminisztérium Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztályánál;"

Indokolás: Lásd a T/542/34. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

4. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 1. § b) pontjának a következő kiegészítését javasolják:

/1. § Fel kell tárni, hogy a 2. §-ban meghatározott közéleti tisztséget betöltő magyar állampolgárok az 1944. december 21. és 1990. február 14. közötti időszakban/

"b) szerepelnek-e az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló törvény szerinti hálózati személyként, hivatásos alkalmazottként vagy egyéb operatív kapcsolatként az a) pontban felsorolt szervezetek hálózati nyilvántartásában;"

Indokolás: Lásd a T/542/33. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

5. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 1. § e) pontjának a következő módosítását javasolják:

 

 

/1. § Fel kell tárni, hogy a 2. §-ban meghatározott közéleti tisztséget betöltő magyar állampolgárok az 1944. december 21. és 1990. február 14. közötti időszakban/

"e) kaptak-e az a) pont szerinti szervezetektől illetményt[, prémiumot vagy egyéb előnyt] vagy jutalmat."

Indokolás: Lásd a T/542/32. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

6. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) A 4. §-ban meghatározott bizottság [a (2) bekezdés 1-11. és 25. pont alatti tisztségek esetén] az e törvény hatálybalépésétől számított harminc[, a 12-24. pont alatti tisztségek esetén kilencven] napon belül összeállítja azoknak a személyeknek a névsorát, akik e törvény hatálya alatt állnak és akik e törvény hatálybalépésekor vagy azt követően a (2) bekezdés szerinti tisztséget látják el."

Indokolás: Lásd a T/542/31. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja.

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

7. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) A 4. §-ban meghatározott bizottság a (2) bekezdés 1-11. és [25.] 27 pont alatti tisztségek esetén az e törvény hatálybalépésétől számított harminc, a 12- [24.]

26. pont alatti tisztségek esetén kilencven napon belül összeállítja azoknak a személyeknek a névsorát, akik e törvény hatálya alatt állnak és akik e törvény hatálybalépésekor vagy azt követően a (2) bekezdés szerinti tisztséget látják el."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 10. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja.

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

8. Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 2. § (1)-(3) bekezdéseinek a következő módosítását javasolják:

"(1) A 4. §-ban meghatározott bizottság [a (2) bekezdés 1-11. és 25. pont alatti tisztségek esetén] az e törvény hatálybalépésétől számított harminc[, a 12-24. pont alatti tisztségek esetén kilencven] napon belül összeállítja azoknak a személyeknek a névsorát, akik e törvény hatálya alatt állnak és akik e törvény hatálybalépésekor vagy azt követően a (2) bekezdés szerinti tisztséget látják el.

(2) A tényfeltárás az alábbi tisztségeket betöltő személyekre terjed ki:

  1. a köztársasági elnök,
  2. az országgyűlési képviselők,
  3. a Kormány tagjai,
  4. az Alkotmánybíróság tagjai,
  5. a Legfelsőbb Bíróság elnöke és elnökhelyettese,
  6. az Állami Számvevőszék elnöke, alelnökei,
  7. az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és helyettese, a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa, az adatvédelmi biztos,
  8. a Magyar Nemzeti Bank elnöke, alelnökei, a Monetáris Tanács tagjai,
  9. az államtitkárok,
  10. a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, elnökhelyettesei,
  11. a legfőbb ügyész és helyettesei,
  12. Budapest Főváros főpolgármestere és főpolgármester-helyettesei,
  13. a megyei közgyűlések elnökei, alelnökei,
  14. polgármesterek, továbbá a megyei jogú városok alpolgármesterei,
  15. az állami költségvetési támogatásra jogosult pártok megyei és országos elnökségének tagjai vagy annak megfelelő vezető testületi tisztségviselők,

[16. az országos munkavállalói érdekképviseletek vezetői,

  1. Magyarországon bejegyzett egyházak országos és területi vezetői,]

[18] 16. a Magyar Távirati Iroda Részvénytársaság elnöke és elnökhelyettese,

[19.] 17. a Magyar Rádió Részvénytársaság, a Magyar Televízió Részvénytársaság, a Duna Televízió Részvénytársaság elnökei, alelnökei, valamint valamennyi további - az 1996. évi I. törvény 2. §-ának 31. pontja szerinti - műsorszolgáltató elnöke és alelnöke, illetve annak megfelelő vezető tisztségviselői,

18. A Magyar Rádió Részvénytársaság, a Magyar Televízió Részvénytársaság, a Duna Televízió Részvénytársaság kuratóriuma elnökségének tagjai,

[20. a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 2. §-ának 31. pontja szerinti műsorszolgáltatók azon főszerkesztői, főszerkesztő-helyettesei, akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,

  1. az országos, regionális, megyei és helyi terjesztésű közéleti lapok azon főszerkesztői, főszerkesztő-helyettesei, akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,
  2. az arra illetékes hatóság által nyilvántartott, magyar honosságú, legalább országosan elérhető internetes hírszolgáltatók azon főszerkesztői, továbbá hírkiadási joggal felruházott helyettesei, akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,
  3. az országos köztestületek elnökei, elnökhelyettesei, főtitkárai,
  4. az Országgyűlés és a Kormány által alapított közalapítványok kuratóriumának elnökei és tagjai,]

19. [25.] valamint az 1-[24.] 18. pontokban fel nem sorolt, a köztársasági elnök előtt eskütételre kötelezett, vagy az Országgyűlés által választott, illetve előtte eskütételre kötelezett személyek.

[(3) E törvény alkalmazásában

    1. országos, regionális, megyei és helyi terjesztésű közéleti lapok: azok a napi, heti és havi lapok, amelyek gazdasági, társadalmi, politikai és kulturális kérdésekben alkalmasak a politikai közvélemény formálására,
    2.  

       

    3. befolyás gyakorlása: a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény 20. § e) pontja szerinti minden olyan tájékoztatás, amely közvetve vagy közvetlenül alkalmas a politikai közvélemény formálására,
    4. egyházi vezető, aki az egyház saját szabályai szerint az egyház vagy szervezete működését irányító módon meghatározza.]"

Indokolás: Lásd a T/542/30. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

9. Dr. Kosztolányi Dénes képviselő a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdését új 12., 13. pontokkal kiegészíteni javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok számozása értelemszerűen változik)

"12. az ügyvédi kamarák elnökei és elnökhelyettesei,

13. az ügyvédi munkaközösségek vezetői,"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 11. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/18/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

10. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) [A tényfeltárás] Az ellenőrzés az alábbi tisztségeket betöltő személyekre terjed ki:

 

 

  1. a köztársasági elnök,
  2. az országgyűlési képviselők,
  3. a Kormány tagjai,
  4. az Alkotmánybíróság tagjai,
  5. a Legfelsőbb Bíróság elnöke és elnökhelyettese,
  6. az Állami Számvevőszék elnöke, alelnökei,
  7. az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és helyettese, a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa, az adatvédelmi biztos,
  8. a Magyar Nemzeti Bank elnöke, alelnökei, a Monetáris Tanács tagjai,
  9. az államtitkárok,
  10. a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, elnökhelyettesei,
  11. a legfőbb ügyész és helyettesei,
  12. Budapest Főváros főpolgármestere és főpolgármester-helyettesei,
  13. a megyei közgyűlések elnökei, alelnökei,
  14. polgármesterek, továbbá a megyei jogú városok alpolgármesterei,
  15. az állami költségvetési támogatásra jogosult pártok megyei és országos elnökségének tagjai vagy annak megfelelő vezető testületi tisztségviselők,
  16. az országos munkavállalói érdekképviseletek vezetői,
  17. a Magyarországon bejegyzett egyházak országos és területi vezetői,
  18. a Magyar Távirati Iroda Részvénytársaság elnöke és elnökhelyettese,
  19. a Magyar Rádió Részvénytársaság, a Magyar Televízió Részvénytársaság, a Duna Televízió Részvénytársaság elnökei, alelnökei, valamint valamennyi további - az 1996. évi I. törvény 2. §-ának 31. pontja szerinti - műsorszolgáltató elnöke és alelnöke, illetve annak megfelelő vezető tisztségviselői,
  20. a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 2. §-ának 31. pontja szerinti műsorszolgáltatók azon főszerkesztői, főszerkesztő-helyettesei, szerkesztői és rovatvezetői akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,
  21. az országos, regionális, megyei és helyi terjesztésű közéleti lapok azon főszerkesztői, főszerkesztő-helyettesei, akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,
  22. az arra illetékes hatóság által nyilvántartott, magyar honosságú, legalább országosan elérhető internetes hírszolgáltatók azon főszerkesztői, továbbá hírkiadási joggal felruházott helyettesei, akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,
  23. az országos köztestületek elnökei, elnökhelyettesei, főtitkárai,
  24. az Országgyűlés és a Kormány által alapított közalapítványok kuratóriumának elnökei és tagjai,
  25. a hivatásos bírák,
  26. az ügyészek,

 

27. valamint az 1-[24.] 26. pontokban fel nem sorolt, a köztársasági elnök előtt eskütételre kötelezett, vagy az Országgyűlés által választott, illetve előtte eskütételre kötelezett személyek."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 7. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja.

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

11. Dr. Kosztolányi Dénes képviselő a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdés 25. pontjának a következő módosítását javasolja:

"[25.] 27. valamint az 1-[24.] 26 pontokban fel nem sorolt, a köztársasági elnök előtt eskütételre kötelezett, vagy az Országgyűlés által választott, illetve előtte eskütételre kötelezett személyek."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 9. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/18/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

12. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdését új 26. ponttal kiegészíteni javasolja:

"26. aki az eljárást saját személyére kéri."

Indokolás: Lásd a T/542/42. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

13. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 2. §-át új (3) és (4) bekezdésekkel kiegészíteni javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)

"(3) Bármely

kérelmére igazolást kaphat arról, hogy az 1. §-ban meghatározott tevékenységet nem végzett.

(4) Az igazolás kiadása iránti eljárást a kérelmek beérkezésének sorrendjében kell lefolytatni. Egyebekben az igazolások kiadása során az ellenőrzésre vonatkozó szabályok szerint kell eljárni, az igazolást kérő személyre pedig e törvénynek az ellenőrzött személyre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/542/13. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

14. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 2. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) E törvény alkalmazásában

 

 

  1. országos, regionális, megyei és helyi terjesztésű közéleti lapok: azok a napi, heti, [és] havi, és negyedéves lapok, amelyek gazdasági, társadalmi, politikai és kulturális kérdésekben alkalmasak a politikai közvélemény formálására,
  2. befolyás gyakorlása: a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény 20. § e) pontja szerinti minden olyan tájékoztatás, amely [közvetve vagy közvetlenül] alkalmas a politikai közvélemény formálására,
  3. egyházi vezető[,]; az a személy, aki az egyház belső [saját] szabályai szerint az egyház vagy szervezete működését irányító módon meghatározza."

Indokolás: Lásd a T/542/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

15. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 2. § (4) bekezdésének elhagyását javasolják:

"[(4) A törvény hatálybalépését követően betöltendő tisztségek vonatkozásában - még a tisztség betöltését megelőzően - előzetes tényfeltárást kell végezni. A (2) bekezdésben szereplő tisztségre jelölt személy vonatkozásában az előzetes tényfeltárás eredményének közlése és a választás (nem választott tisztség esetén a kinevezés, illetve a tisztség betöltése) között legalább 30 napnak el kell telnie. A jelölt írásos nyilatkozatával kérheti az előzetes tényfeltárás mellőzését. Ilyen esetben a tényfeltárást a tisztség keletkezését követően kell elvégezni.]"

Indokolás: Lásd a T/542/29. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

16. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 2. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(6) A törvény hatályba lépésétől számított [harminc] tizenöt napon belül a nyilvántartásba vett egyházak eljuttatják a törvény szerint egyházi vezetőnek minősülő személyek jegyzékét a bizottságnak. A jegyzék hiányában a bizottság a rendelkezésére álló adatok alapján dönt arról, hogy ki tekintendő a törvény hatálya alá tartozó egyházi vezetőnek."

Indokolás: Lásd a T/542/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

17. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 2. §-át új (7) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(7) az eljárást saját személyére bárki kérheti."

Indokolás: Lásd a T/542/41. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

 

 

18. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) A tényfeltárást a 2. § (2) bekezdése szerinti felsorolás sorrendjében, [először az 1-11. és 25. pont alatti tisztségekre,] egy sorszámon belül a tényfeltárás alá vont személyek nevének alfabetikus sorrendje szerint kell lefolytatni."

Indokolás: Lásd a T/542/28. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

19. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 4. §-a helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolják:

"[(1) E törvény hatálybalépésétől számított 15 napon belül tényfeltáró bizottságot kell alakítani. A bizottságba egy-egy tagot delegál

a) az Országgyűlés elnöke;

b) mindegyik országgyűlési képviselőcsoport azzal, hogy ha a képviselőcsoport megszűnik, az általa delegált tag megbízatása is megszűnik;

c) a Legfelsőbb Bíróság elnöke;

d) a legfőbb ügyész;

e) az igazságügy-miniszter;

f) a nemzeti kulturális örökség minisztere.

(2) A bizottság tagjainak megbízatása négy évre szól.

(3) A bizottság működési feltételeiről és a bizottság tagjainak díjazásáról az Országgyűlés Hivatala gondoskodik.

(4) A tényfeltárás során a bizottság háromtagú tanácsban jár el. A bizottság működésének egyéb szabályait maga állapítja meg.]"

 

 

"(1) A tényfeltárást tizenkét bíróból álló tényfeltáró bizottság hajtja végre, amely munkája során három fős tanácsokban jár el. A bizottság az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnöke véleményének kikérése után, az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága által jelölt és az Országgyűlés által négy évre megválasztott bírákból áll.

(2) A bizottság tagjává való jelöléshez az érintett bíró hozzájárulása szükséges.

(3) A bizottság tagjává megválasztott bíró nem ítélkezhet, szolgálati viszonya a megválasztás időpontjától a tagság megszűnéséig szünetel. A szünetelés időtartama szolgálati időnek minősül.

(4) A bizottság tagjává megválasztott bíró megbízatásának megszűnése esetén a bíró az Országos Igazságszolgáltatási Tanácshoz benyújtott kérelmében köteles nyilatkozni arról, hogy

a) bíróságra történő beosztását kéri-e, vagy

b) bírói tisztségéről lemond.

(5) Ha a bíró úgy nyilatkozott, hogy a bíróságra történő beosztását kéri, és a bírói tisztség megszűnésének a bíró jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény szerinti feltételei nem állnak fenn, a bírót az Igazságügyi Minisztériumba beosztott bíróra vonatkozó rendelkezések szerint, de legalább megyei bírói munkakörbe kell beosztani.

(6) Az egyes közhatalmi tisztségeket betöltő személyeket ellenőrző bizottság a központi költségvetés Országgyűlés fejezetének "Országgyűlés Hivatali szervei" alcímen belül szerepel. A bizottság tagjának munkavégzési jogviszonyára a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt (a továbbiakban: Ktv.) kell alkalmazni úgy, hogy a bizottság tagját az éves költségvetési törvényben meghatározott illetményalap tizenkétszeresének megfelelő havi díjazás és az alapszabadságon felül tizenöt munkanap pótszabadság illeti meg.

A bizottság tagjaival kapcsolatos munkáltatói jogokat az Országgyűlés elnöke gyakorolja.

(7) A bizottság tagjai függetlenek és csak a törvénynek vannak alárendelve. A bizottság tagja bíróság vagy más hatóság előtt nem vonható felelősségre az e megbízatása gyakorlása során közölt tény vagy vélemény miatt, ez azonban nem mentesít a titokvédelemre és a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok megtartásának kötelezettsége alól."

Indokolás: Lásd a T/542/27. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

20. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 4. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő (1)-(6) bekezdések felvételét javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a normaszöveg (3) és (4) bekezdése (7) és (8) bekezdés számozást kap)

"(1) Az ellenőrzést két vagy több, a 2. § (3) bekezdése szerinti igazolások kiállítását egy - három bíróból álló - bizottság hajtja végre. A bizottságok a Legfelsőbb Bíróság elnökének egyetértésével, az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága által jelölt és az Országgyűlés által határozott időre megválasztott bírákból állnak.

(2) A bizottság tagjának akadályoztatása esetén az (1) bekezdésben meghatározott eljárás szerint az Országgyűlés új tagot választ. Az akadályoztatás elmúltával az új bizottsági tag megbízatása megszűnik.

(3) A bizottság tagjává való jelöléshez az érintett bíró hozzájárulása szükséges.

(4) A bizottság tagjává megválasztott bíró nem ítélkezhet, szolgálati viszonya a megválasztás időpontjától a tagság megszűnéséig szünetel. A szünetelés időtartama szolgálati időnek minősül.

(5) A bizottság tagjává megválasztott bíró megbízatásának megszűnése esetén a bíró az Országos Igazságszolgáltatási Tanácshoz benyújtott kérelmében köteles nyilatkozni arról, hogy

    1. bíróságra történő beosztását kéri-e, vagy
    2. bírói tisztségéről lemond.

(6) Ha a bíró úgy nyilatkozott, hogy a bíróságra történő beosztását kéri, és a bírói tisztség megszűnésének a bíró jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény szerinti feltételei nem állnak fenn, a bírót az Igazságügyi Minisztériumba beosztott bíróra vonatkozó rendelkezések szerint, de legalább megyei bírói munkakörbe kell beosztani."

Indokolás: Lásd a T/542/14. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja.

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

21. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésének a következő kiegészítését javasolják:

"(1) Az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyeket ellenőrző bizottság a központi költségvetés Országgyűlés fejezetének "Országgyűlés Hivatali szervei" alcímen belül szerepel. A bizottság tagjának munkavégzési jogviszonyára a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt (a továbbiakban: Ktv.) kell alkalmazni úgy, hogy a bizottság tagját a költségvetési törvényben meghatározott illetményalap tizenkétszeresének megfelelő havi díjazás és az alapszabadságon felül tizenöt munkanap pótszabadság illeti meg."

Indokolás: Lásd a T/542/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

22. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 5. §-át új (5) és (6) bekezdéssel kiegészíteni javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)

"(5) A bíró jelölése előtt köteles írásban nyilatkozni arról, hogy végzett-e az 1. §-ban meghatározott tevékenységet, illetőleg részt vett-e a (4) bekezdés szerinti ítélet hozatalában.

(6) A bizottság tagjává jelölt bíró ellenőrzését az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága hajtja végre."

Indokolás: Lásd a T/542/8. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

23. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 5. §-ának a helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolják:

"[(1) A bizottság tagjának munkavégzési jogviszonyára a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt (a továbbiakban: Ktv.) kell alkalmazni úgy, hogy a bizottság tagját a költségvetési törvényben meghatározott illetményalap tizenkétszeresének megfelelő havi díjazás és az alapszabadságon felül tizenöt munkanap pótszabadság illeti meg.

(2) A bizottság tagjai függetlenek és csak a törvénynek vannak alárendelve.

(3) A bizottság tagja bíróság vagy más hatóság előtt nem vonható felelősségre az e megbízatása gyakorlása során általa közölt tény vagy vélemény miatt, ez azonban nem mentesíti a titokvédelemre és a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok megtartásának kötelezettsége alól.

(4) A bizottság tagjává csak olyan személy jelölhető, aki nem végzett az 1. §-ban meghatározott tevékenységet, illetőleg nem vett részt bíróként vagy ügyészként olyan ítéletet eredményező bírósági eljárás lefolytatásában, amelyet az 1956-os népfelkeléssel összefüggő elítélések orvoslásáról szóló 1989. évi XXXVI. törvény, az 1945 és 1963 közötti törvénysértő elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1990. évi XXVI. törvény, az 1963 és 1989 között elkövetett egyes állam és közrend elleni bűncselekmények miatt történt elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1992. évi XI. törvény, valamint az 1956. évi forradalom és szabadságharc utáni leszámolással összefüggő elítélések semmisségének megállapításáról szóló 2000. évi CXXX. törvény alapján semmissé nyilvánítottak.

(5) A bizottság akkor kezdheti meg a tevékenységét, ha megállapította, hogy egyik tagja sem tartozik a (4) bekezdés hatálya alá.]"

 

 

"(1) A bizottság tagjává csak olyan bíró jelölhető, aki nem végzett az 1. §-ban meghatározott tevékenységet és nem vett részt olyan ítélet hozatalában, amelyet az 1956-os népfelkeléssel összefüggő elítélések orvoslásáról szóló 1989. évi XXXVI. törvény, az 1945. és 1963. közötti törvénysértő elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1990. évi XXVI. törvény, az 1963. és 1989. között elkövetett egyes állam és közrend elleni bűncselekmények miatt történt elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1992. évi XI. törvény, valamint az 1956. évi forradalom és szabadságharc utáni leszámolással összefüggő elítélések semmisségének megállapításáról szóló 2000. évi CXXX. törvény alapján semmissé nyilvánítottak.

(2) A bíró jelölése előtt köteles írásban nyilatkozni arról, hogy végzett-e az 1. §-ban meghatározott tevékenységet, illetőleg részt vett-e az (1) bekezdés szerinti ítélet hozatalában.

(3) A bizottság tagjává jelölt bíróval kapcsolatos tényfeltárást az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága hajtja végre."

Indokolás: Lásd a T/542/26. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

24. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 5. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"[(5)] (7) A bizottság akkor kezdheti meg a tevékenységét, ha megállapít[otta,]ásra került hogy egyik tagja sem tartozik a (4) bekezdés hatálya alá.

Megjegyzés: A képviselő urak T/542/8. számú javaslatra tekintettel módosították a bekezdést.

Indokolás: Lásd a T/542/8. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

25. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 6. §-ának a következő módosítását javasolják:

"6. § A bizottság, illetőleg az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága az e törvényben meghatározott feladatai teljesítése érdekében adatokat igényelhet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából."

Indokolás: Lásd a T/542/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

26. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Az e törvény szerinti [tényfeltárást] ellenőrzést az 1. §-ban meghatározott adatokat tartalmazó iratok alapján kell lefolytatni."

Indokolás: Lásd a T/542/15/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

 

 

27. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A bizottság, valamint az 5. § (6) bekezdésében foglalt ellenőrzés során az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága a titokvédelemre és a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok megtartásával, minden egyéb korlátozástól mentesen vizsgálhatja a 2. §-ban meghatározott személyek tekintetében a Történeti Hivatalban, a közlevéltárakban, valamint a Történeti Hivatalnak történő átadásáig az 1990. február 14-én lezárt és a Belügyminisztériumban őrzött [illetve a III-as

Főcsoportfőnökség jogutód szervezetei, valamint a Belügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium, illetve ezek szervezetei kezelésében levő, az e törvény 1. §-a szerinti] iratokat, illetőleg azokból adatszolgáltatás teljesítését kérheti."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 29., 30., 31. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/15/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

28. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A bizottság a titokvédelemre és a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok megtartásával, minden egyéb korlátozástól mentesen vizsgálhatja a 2. §-ban meghatározott személyek tekintetében [a Történeti Hivatalban,] az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, illetve a III-as Főcsoportfőnökség jogutód szervezetei, valamint a Belügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium, illetve ezek szervezetei kezelésében levő, az e törvény 1. §-a szerinti iratokat, illetőleg azokból adatszolgáltatás teljesítését kérheti."

Indokolás: Lásd a T/542/40. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

29. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 7. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)

"(3) A belügyminiszter, a honvédelmi miniszter és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszter a hatáskörébe, illetőleg a felügyelete vagy irányítása alá tartozó szervek által kezelt iratokból adatszolgáltatást, betekintést köteles biztosítani a bizottság, valamint az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága részére az ellenőrzés lefolytatásának céljára az ellenőrzés alá vont személyek 1. §-ban meghatározott adatainak és iratainak tekintetében."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 27., 30., 31. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/15/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

30. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"[(3)] (4) A bizottság és az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága az ellenőrzés [a tényfeltárás] alá vont személy tekintetében az eljárás lefolytatása céljából bármely, az 1. §-ban meghatározottakra vonatkozó iratot is vizsgálhat."

 

 

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 27., 29., 31. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/15/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

31. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 7. § (4) bekezdésének a következő kiegészítését javasolják:

"[(4)] (5) A bizottság tagjai jogosultak megismerni mindazokat a minősített adatokat, amelyek a 2. §-ban felsorolt személyek 1. §-ban meghatározott tevékenységére vonatkoznak, és az ilyen adatokat tartalmazó iratokba - a minősített adat jogszabályok szerinti megőrzésének és védelmének kötelezettségével - betekinthetnek. A bizottság által tanúként meghallgatott személy számára - az ellenőrzéshez szükséges adatokra vonatkozóan - az államtitok megőrzésének kötelezettsége alóli felmentést a minősítő nem tagadhatja meg."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 27., 29., 30. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/15/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

 

 

32. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 8. § (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések felvételét javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a bekezdések számozása értelemszerűen változik.)

"[(2) A bizottság kizárólag a rendelkezésére bocsátott iratok alapján, zárt ülésen hozza meg döntését.

(3) A bizottság a tényfeltárás eredményeként határozatban állapítja meg, hogy a 2. §-ban meghatározott személy az 1. § hatálya alá tartozik-e. ]"

"(2) A bizottság az ellenőrzés megkezdéséről írásban, haladéktalanul értesíti az ellenőrzés alá vont személyt, egyben tájékoztatja az 1. §-ban meghatározott tevékenységére utaló adatokról, illetőleg arról, hogy ilyen adat nem merült fel.

(3) Az 1. §-ban meghatározott tevékenységre utaló adatokról tájékoztató értesítésben a bizottság az ellenőrzés alá vont személlyel közli, hogy az értesítést legkevesebb 15 nappal követő időpontban a bizottság előtt álláspontjának előadása céljából megjelenhet, illetőleg azt írásban benyújthatja. Ebben az esetben az ellenőrzés alá vont személy a bizottság értesítésében meghatározott időpontig a bizottságtól 15 napon belül újabb időpontot kérhet a személyes megjelenésre, illetőleg álláspontjának írásbeli benyújtására, melynek elmulasztása jogvesztéssel jár.

(4) Az 1. §-ban meghatározott tevékenységre utaló adatok felmerüléséről szóló nemleges tájékoztató értesítésben a bizottság az ellenőrzés alá vont személlyel közli, hogy álláspontjának előadása céljából 15 napon belül a bizottság előtti személyes megjelenését kérheti, valamint, hogy ilyen kérelme hiányában a bizottság a rendelkezésre álló adatok alapján zárt ülésen hozza meg a (7) bekezdés szerinti döntését.

(5) Az 1. §-ban meghatározott tevékenységre utaló adatokról tájékoztató értesítéssel megindult eljárásban, továbbá ha az ellenőrzés alá vont személy a bizottság előtti személyes megjelenését kérte, de ennek ellenére a bizottság előtt nem jelenik meg és álláspontját írásban sem nyújtja be a (3) bekezdésében meghatározott időpontig, a bizottság a rendelkezésre álló adatok alapján zárt ülésen hozza meg a (7) bekezdés szerinti döntését.

(6) A bizottság ülése zárt, azon a bizottság tagjain kívül csak az ellenőrzés alá vont személy, valamint írásban meghatalmazott képviselője, illetőleg a bizottság által a (2) és (3) bekezdés szerint megállapított időpontra beidézett személy vehet részt.

 

 

(7) A bizottság az ellenőrzés eredményeként döntésben megállapítja, hogy az ellenőrzött személy végzett-e az 1. §-ban meghatározott tevékenységet."

Indokolás: Lásd a T/542/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

33. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 8. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A bizottság a tényfeltárás eredményeként határozatban állapítja meg, hogy a 2. §-ban meghatározott személy az 1. § valamely pontjának hatálya alá tartozik-e."

Indokolás: Lásd a T/542/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

34. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. § (3) bekezdésének a következő kiegészítését javasolják:

"(3) A bizottság a tényfeltárás eredményeként határozatban állapítja meg, hogy a 2. §-ban meghatározott személy az 1. § hatálya alá tartozik-e. Az 1. § hatálya alá tartozó személynek az (5) bekezdésben meghatározott személyes adatai nyilvánosak, emellett azok e törvény 13. §-ában meghatározott kivételekkel nem minősíthetők államtitoknak vagy szolgálati titoknak."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 36. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/24. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

35. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) A bizottság a tényfeltárás eredményeként határozatban állapítja meg, hogy a 2. §-ban meghatározott személy az 1. § hatálya alá tartGozik-e. Az 1. § hatálya alá tartozó személynek az (5) bekezdésben meghatározott személyes adatai közérdekű adatok, emellett azok e törvény 13. §-ában meghatározott kivételekkel nem minősíthetők államtitoknak vagy szolgálati titoknak."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 37. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/39. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

36. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(5) A határozat[nak] rendelkező része az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. tv. 43. § (1) bekezdésében foglaltakon felül tartalmaz[nia kell]za a 2. § (2) bekezdése szerinti személy nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, az általa betöltött tisztséget, valamint a tevékenység 1.§ szerinti meghatározását, továbbá - amennyiben megállapítható - azt is, hogy a tevékenységet mely időszakban látta el. A határozat államtitkot nem tartalmazhat."

 

 

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 34. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője az Alkotmányügyi bizottság, az Emberi jogi bizottság és a Rendészeti bizottság ülésén egyetért, a Honvédelmi bizottság és a Kulturális bizottság ülésén nem ért egyet.

37. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(5) A határozat[nak] rendelkező része az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. tv. 43. § (1) bekezdésében foglaltakon felül tartalmaz[nia kell]za a 2. § (2) bekezdése szerinti személy nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, az általa betöltött tisztséget, valamint a tevékenység 1.§ szerinti meghatározását, továbbá - amennyiben megállapítható - azt is, hogy a tevékenységet mely időszakban látta el. A határozat államtitkot nem tartalmazhat."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 35. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/542/39. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

38. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 8. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

 

 

"(5) A határozat[nak] tartalmaz[nia]za [kell] a 2. § (2) bekezdése szerinti személy nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, az általa betöltött tisztséget, valamint a tevékenység 1.§ szerinti meghatározását, továbbá - amennyiben megállapítható - azt is, hogy a tevékenységet mely időszakban látta el. A határozat államtitkot nem tartalmazhat."

Indokolás: Lásd a T/542/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

39. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 9. §-ának elhagyását javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)

Megjegyzés: A módosító javaslat szövegét helytakarékossági okból nem szerepeltetjük.

Indokolás: Lásd a T/542/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

40. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 9. § (4) bekezdésének elhagyását javasolja:

"[(4) A határozatban foglaltak tekintetében a személyhez fűződő jogok megsértése miatt nincs helye bírósági eljárásnak.]"

Indokolás: Lásd a T/542/23. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

41. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 10. §-ának a következő módosítását javasolják:

"Ha az érintett nem él jogorvoslati jogával, illetőleg a Fővárosi Bíróság nem helyezte hatályon kívül a határozatot, a bizottság a határozatot a 8.§ (5) bekezdés szerinti adatok nyilvánosságra hozatalának céljából [- a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 3. § (3) bekezdése alapján -] a Magyar Közlönyben közzéteszi és a Magyar Távirati Iroda útján is nyilvánosságra hozza."

Indokolás: Lásd a T/542/38. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

42. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) A bizottság az eljárása során keletkezett iratokat, a határozat, valamint a jogerős bírósági ítélet egy-egy példányát, a határozat, illetőleg az ítélet jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül átadja a[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatalnak [Levéltárának], amely azt a külön törvényben foglalt szabályok szerint őrzi és kezeli."

Indokolás: Lásd a T/542/5. sz. módosító javaslat indokolását.

 

 

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

43. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 12. §-ának elhagyását javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)

"[12. § (1) Ha a 2. §-ban meghatározott személyt az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Etv.) alapján már ellenőrizték, az e törvény szerinti tényfeltárást az állambiztonsági szolgálatok III-as Főcsoportfőnökség III. Csoportfőnökségén kívüli szervezeti egységeihez kapcsolódó tevékenységre kell elvégezni.

(2) Az érintett személy neve nem hozható nyilvánosságra, ha a tényfeltárás a III/III-as Csoportfőnökséghez kapcsolódó tevékenységét állapítja meg, és az érintett korábban, az Etv. hatálya alá tartozó ellenőrzés következtében - az Etv. 11. §-ában biztosított jogával élve - tisztségéről lemondott, kivéve, ha ismét a 2. § szerinti tisztséget tölt be, illetve töltene be. ]"

Indokolás: Lásd a T/542/37. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

44. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 13. §-ának a következő módosítását javasolják:

"A 2.§ (2) bekezdés 1-15. pontjában meghatározott tisztséget betöltők kivételével nem hozható nyilvánosságra az érintett személy neve, ha

 

 

  1. az 1. § szerinti tevékenysége miatt külföldön kiutasítás, beutazási tilalom vagy büntetőeljárás fenyegetné,
  2. ha olyan személyre vonatkozik, akinek tevékenysége a szervezett bűnözés, a terrorizmus vagy külföldi titkosszolgálati törekvések ellen irányult,
  3. ha alaposan feltehető, hogy személyének felfedése esetén e tevékenysége miatt ellene vagy hozzátartozójával szemben az életet, a testi épséget, illetve a személyes szabadságot súlyosan [veszélyeztető] sértő bűncselekményt követnek el."

Indokolás: Lásd a T/542/36. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

45. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 14. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolják:

"(1) Ez a törvény a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésekor hatályát veszti az Etv. [1-3. §-a, 5-8. §-a, 10-11. §-a, 13-20. §-a, 23-24. §-a, 27. § (2), (4)-(5) bekezdése,] valamint az azt módosító 1995. évi XXVI. törvény, a 1996. évi LXVII. törvény [2-13.§-a, 15.§-a, 16.§ (2) és (3) bekezdése,] az 1996. évi CXXIII. törvény, az 1997. évi LXVII. törvény 143.§-a, az 1999. évi LXXXVI. törvény, a 2000. évi XCIII. törvény [2-6.§-a], a 2001. évi XLVII. törvény [1. és 8. §-a] még hatályban levő rendelkezései.

[(3) Az Etv. 27.§-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A törvény rendelkezései - a 25/A.-25/I.§-ai kivételével - 2004. június 30-án a hatályukat vesztik. Ezzel egyidejűleg a törvény címéből "az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és" szövegrész a hatályát veszti."]

 

 

[(4)] (3) Az Etv. 5.§-a szerinti bizottság tagjainak megbízatása e törvény hatálybalépésével megszűnik. A bizottság tagjává megválasztott bíró az Országos Igazságszolgáltatási Tanácshoz benyújtott kérelmében köteles nyilatkozni arról, hogy

  1. bíróságra történő beosztását kéri-e, vagy
  2. bírói tisztségéről lemond.

[(5)] (4) Ha a bíró úgy nyilatkozott, hogy a bíróságra történő beosztását kéri, és a bírói tisztség megszűnésének a bíró jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény szerinti feltételei nem állnak fenn, a bírót az Igazságügyi Minisztériumba beosztott bíróra vonatkozó rendelkezések szerint, de legalább megyei bírói munkakörbe kell beosztani."

"(5) A törvény hatályba lépésekor folyamatban levő eljárás e törvény erejénél fogva megszűnik."

Megjegyzés: A képviselő urak ugyanehhez a törvényjavaslati rendelkezéshez nyújtottak be a 35. pontban más megszövegezéssel módosító indítványt. Az eltérés a "143. §" szerepeltetése, illetőleg elhagyása a törvényben.

Indokolás: Lásd a T/542/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

46. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 14. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolják:

Jelen módosító indítvány VISSZAVONÁSRA került!

Indokolás: Lásd a T/542/35. sz. módosító javaslat indokolását.

47. Demeter Ervin és Dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 14. § (3)-(4)-(5) bekezdései helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolják:

 

 

["(3) A törvény rendelkezései - a 25/A.-25/I.§-ai kivételével - 2004. június 30-án a hatályukat vesztik. Ezzel egyidejűleg a törvény címéből "az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és" szövegrész a hatályát veszti."

(4) Az Etv. 5.§-a szerinti bizottság tagjainak megbízatása e törvény hatálybalépésével megszűnik. A bizottság tagjává megválasztott bíró az Országos Igazságszolgáltatási Tanácshoz benyújtott kérelmében köteles nyilatkozni arról, hogy

  1. bíróságra történő beosztását kéri-e, vagy
  2. bírói tisztségéről lemond.

(5) Ha a bíró úgy nyilatkozott, hogy a bíróságra történő beosztását kéri, és a bírói tisztség megszűnésének a bíró jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény szerinti feltételei nem állnak fenn, a bírót az Igazságügyi Minisztériumba beosztott bíróra vonatkozó rendelkezések szerint, de legalább megyei bírói munkakörbe kell beosztani.]

"(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg:

  1. Az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 17. §-a a következő e) ponttal egészül ki:
  2. "e) akiről az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvényben meghatározott bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzött személy a törvény 1. §-ban meghatározott tevékenységet végzett"

  3. A Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról és felelősségéről szóló 1997. évi LXXIX. törvény 3 §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
  4. "(7) Az állami vezető megbízatása megszűnik, ha az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvényben meghatározott bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzött személy a törvény 1. §-ban meghatározott olyan tevékenységet végzett, amely összeférhetetlen tisztségével."

  5. Az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény 12 §-a a következő új (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (3)-(6) bekezdések jelölése (4)-(7)-re változik:
  6.  

     

    "(3) Az Állami Számvevőszék elnökének, elnökhelyetteseinek megbízatása megszűnik, ha az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvényben meghatározott bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzött személy a törvény 1. §-ban meghatározott olyan tevékenységet végzett, amely összeférhetetlen megbízatásával."

  7. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény 15 §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4)-(7) bekezdések jelölése (5)-(8)-re változik:
  8. "(3) Az országgyűlés biztos megbízatása megszűnik, ha az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvényben meghatározott bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzött személy a törvény 1. §-ban meghatározott olyan tevékenységet végzett amely összeférhetetlen megbízatásával."

  9. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 15 §-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (5)-(7) bekezdések jelölése (6)-(8)-re változik:
  10. "(3) Az Alkotmánybíróságban betöltött tagság a 9. §-ban meghatározott eseten kívül akkor is megszűnik, ha az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvényben meghatározott bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzött személy a törvény 1. §-ban meghatározott olyan tevékenységet végzett amely összeférhetetlen megbízatásával."

  11. A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 35 §-ának (4) bekezdése a következő új e) ponttal egészül ki:
  12. "e) az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvényben meghatározott bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzött személy a törvény 1. §-ban meghatározott olyan tevékenységet végzett, amely összeférhetetlen megbízatásával."

  13. A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény 2. §-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a soron következő bekezdések számozása értelemszerűen megváltozik:

 

 

"(2) A polgármesterek megbízatása az (1) bekezdésben meghatározott eseteken kívül is megszűnik, ha az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvényben meghatározott bizottság megállapítja, hogy az ellenőrzött személy a törvény 1. §-ban meghatározott olyan tevékenységet végzett, amely összeférhetetlen megbízatásával."

Indokolás: Lásd a T/542/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Honvédelmi biz. nem támogatja

- a Kulturális biz. nem támogatja

- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2002. november 29.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság elnöke

Keleti György s.k.,
a Honvédelmi bizottság elnöke

Dr. Pető Iván s.k.,
a Kulturális és sajtó bizottság elnöke

Kövér László s.k.,
a Nemzetbiztonsági bizottság elnöke

Dr. Gál Zoltán s.k.,
a Rendészeti bizottság elnöke